I)m kd TMulsimé Clinge. Huist en te Sas van Gent. Kerstfeestviéring in Zeeuwsch-Vlaanderen St. Annaiai Yerseke Dc Gemachtigde vaa den Leider sprak te Kameraad Dekker, de Gemachtigde Van den Leider, heeft op een openbare vergadering te Clinge gesproken. In het eerste gedeelte van zijn rede heeft kam. Dekker, als oud politiek strijder en vroeger lid van de Provin- ciale Staten interessante voorvallen 1 verteld uit den politieken strijd van vóór 10 Mei 1940. Hij herinnerde er o.a. aan, hoe de politieke partijen van uiterst rechts naar uiterst links samen spanden om de N.S.B. de kop in te drukken. Hierbij werden allerlei trucs toegepast. Zoo was men er ook-altijd op uit om op onze openbare vergade- ringen met allerlei strikvragen voor den dag te Ifomen. Zoo herinnerde kam. Dekker ons aan een openbare vergadering te Tholen, Waar onze ka meraad Varekamp het woord voerde. Na afloop van zijn rede was er een persoon uit het kamp der anti-revolu- tionnairen, die kam. Varekamp de vraag stelde, of de spreker ook dacht, dat Colijn wel of niet van God gezon den was. Kam. Varekamp had deze strikvraag direct door en antwoordde, dat Colijn van God gezonden is, dat geloof ik wel, maar vergeet U niet, dat de-10 plagen van Egypte ook van God gezonden werden. In de tweede helft van zijn rede be- handelde kam. Dekker de opboiiw van den nieuwen staat. Hierbij verdeelde hij het Nederlandsche volk in drie cate- gorieën, n.l. de jeugd, het gedeelte van het volk dat in het productie en be- volkingsproces is opgenomen en de ouden van dagen. De Jeugdstorm is de organisatie, die ln de toekomst de geheele Nederland sche jeugd pal omvaiten. Onder krach tige leiding zal de slapheid en lafheid bij de jongeren verdwijnen. Wanneer de jeugd haar zelfrespect herwonnen zal hebben en ze weer fier en moedig zal zijn, dan is de- toekomst van ons volk verzekerd. In de nationaal-socialistische staat zal er werk zijn voor ieder. De werke loosheid zal verdwijnen en daarmede de armoede. In de democratie is de armoede een noodzakelijk kwaad, maar in de nieuwe staat zal er een zekere welstand heerschen. De ouden van dagen zullen een onbezorgde ouden dag hebben en het zal de plicht zijn van het werkende deel van het volk, voor de ouderen te zorgen. Staatspensioen zal er komen en 'n leder zal zich geborgen weten in eigen volk. Daarna wees kam. Dekker er op, dat de persoon van den Leider borg staat voor de toekomst van Nederland. Zon der Mussert heeft ons volk geen toe komst meer.. Het is daarom de plicht van elke Nederlander om Mussert in zijn zworen strijd voor de verheffing van ons volk te steunen. Het geheele Nederlandsche volk moet meehelpen, niemand mag versagen. Hij eindigde mei de leden der Be weging er op te wijzen, dat allen- hun uiterste best moeten doen. Mussert geeft de lijn aan en in alle dorpen en' gehuchten zullen de afdeelingen trouw zijn bevelen opvolgen. De Gemachtigde had een aandach tig gehoor en vooral voor de kamera den en kameraadskes van de groep Clinge was dit een bijzonderen avond. Kameraad Vlekke sprak te Te Hulst en Sas van Gent werden openbare vergaderingen gehouden, waarop kameraad Vlekke, hoofdinspec teur van het L.O. te Nijmegen, het woord voerde. Hij behandelde het onderwerp „Met Mussert voor Volk' en Vaderland" en begon met er op te wijzen, dat het Zondag 13 December j.l^een gelukkige dag was voor de N.S.B. en vooral voor de oude strijders der Beweging. Dat de Leider der Beweging, Mussert, nu ook de Leider van het Nederlandsche volk was geworden, was vooral te danken aan de jarenlange trouwe aanhanke lijkheid en de taaie volhardende strijd van de leden der Beweging van vóór J0 Mei 1940. Hadden de Duitschers na de oorlogsdagen in Mei 1940 bij de be zetting van ons land hier geen N.S.B. aangetroffen, dan zou Nederland mis schien al een protectoraat van 't Groot- Duitsche Rijk geworden zijn Maar aan die 35.000 N.S.B.-ers en hun Leider Mussert, is het te danken, dat Neder land weer een vrij en zelfstandig volk zal worden. Hierna sprak kam. Vlekke over de geschiedenis van de N.S.B. Toen Mussert op 14 December 1931, nu 11 jaar geleden, de Beweging sticht- te, was dat niet de eerste keer, dat hij op den voorgrond trad. Reeds in de jaren 25-26 had Mussert met kam. Van Vessem e.a. den strijd aangebonden tegen de Haagsche regeering, den toen- maligen minister van buitenlandsche zaken, jhr. van Karnebeek, die aan België de toestemming wilde verleenen voor het graven van het Moerdijk ka naal. Door de groote activiteit van .Verantwoordelijk voor den inhoud de hoofd opsteller Drs. G. Schuerman, Middelburg. Ver- ,antwoordeIijk voor de advertenties Reclame, poreau „Gerbo", Utrecht. UitgeverDistrict 14, Zeeland v. d. Nat.-Socialistlsche Beweging. DrukkerGebrs. Siepman, Goes. Verschijnt tweemaal per maand. Abonnementen buiten Zeeland ƒ1.50 per (aar. P.V. 1894/23. Mussert is toen het plan niet door ge gaan en is ons volk voor een groote catastrophe bewaard gebleven. Hier mede had Mussert toen al bewezen, dat hij een echte volksman is, die voor de belangen van zijn volk op de bres staat. In hei eerste jaar der Beweging kreeg Mussert vooral aanhang in de kringen der ingenieurs. De Beweging groeide hard en zoo werd bij de verkiezing in 1935, 8 bereikt. In 1937 werd het aantal uit gebrachte stemmen op de N.S.B. ge halveerd en moesten we met 4 ge noegen nemén. Alle tegenstanders juichten en dachten, dat het met de N.S.B. afgeloopen was. Er werden toen zelfs in Amsterdam rouwkaartjes ver kocht. Maar de N.S.B. was niet kapot en heeft stand weten te houden, want in 1939 behaalden we weer 4 Het was de tegenstanders niet gelukt de N.S.B. er onder te krijgen, niettegen staande zij geen enkel middel onge bruikt gelaten hebben om de leden der Beweging en de Beweging zelf te tref fen. Niet alleen de regeering, -die door Ambtenaren-verbod, W.A.-verbod, uni- foim-verbod, enz. de N.S.B. het leven zuur maakte, maar ook de kerkelijke overheden maakten het de leden zoo mceiljjk mogelijk, door allerlei bepa lingen. Niettegenstaande dat alles, heeft de N.S.B. stand gehouden en aan haar volharding en doorzettingsvermogen is het nu te danken, dal Nederland weer een vrij en onafhankelijk land zal wor den. Maar in de eerste plaats is deze dank verschuldigd aan Mussert, nü de Leider van het Nederlandsche volk. Kam. Vlekke besloot zijn boeiende toespraak met te zeggen, dat alle volks- genooten mede zullen moeten helpen ons volk uit zijn netelige positie te ver lossen en het als een vrij en gelijkbe rechtigd volk zijn plaats iri het nieuwe Europa te laten innemen. Alle aanwezigen hebben genoten van de wijze, waarop kam. Vlekke zijn voordracht hield. Alhoewel er toch al meer buitenstaanders naar onze ver gaderingen gekomen waren, was het toch jammer, dat nog niet meer volks- genooten den moed gehad hebben, om te komen luisteren. Op den 2den Kerstdag j.l. werd er in de groep Temeuzen in de zaal van het Kringhuis het Kerstfeest gevierd. Voor deze gelegenheid was de zaal met dennengroen versierd en door de kameraadskes van de N.S.V.O. was er voor een mooie kerstboom gezorgd. Nadat het orgel eenige kerstliederen i^fespeeld had, opende de groepsleider deze bijeenkomst met een kort woord, waarin hij mededeelde, dat het dit jaar door verschillende omstandigheden niet mogelijk was, zooals verleden jaar, in kringverbctnd het Kerstfeest te vieren. Hiepia werden door eenige Jeugd- stormers verschillende kerstliederen ge zongen. De Onderkringleider, kam. Hömelink, hield daarna een toespraak.' Wij zijn op dezen Kerstdag bij elkaar gekomen, zoo begon kam. Hamelink, om gezamenlijk Kerëffeest te vieren. Het Kerstfeest is een bij uitstek mooi familiefeest. Dagen van te voren wor den er allerlei voorbereidselen getrof fen. De kerstboom wordt binnen ge haald, de vrouwen zorgen voor koek en gebak en als dan het Kerstfeest aan gebroken is, zijn .de huiskamers gezel lig versierd met den dennenboom, waaraan de fonkelende lichtjes en allerlei versierselen zijn aangebracht. De geheele familie verzamelt zich rond den boom, en kerstliederen worden er gezongen en ledereen is min of meer onder den indruk van het gebeuren, van den ernst van den tijd. Zoo vieren dan ook wij heden avond ons Kerstfeest, als een groote familie, de N.S.B.-familie. Want het is toch zoo, dat als het ware de N.S.B. een groot gezin vormt. Wij, Nationaal-So- cialisten, zijn op elkaar aangewezen, wij zijn door onze gemeenschappelijke idealen ten nauwste aan elkaar ver bonden, wij zijn allen deelgenoot in vreugde en verdriet. Gaat het de N.S.B. goed, dan zijn we allen gelukkig en gaat,het de N.S.B. slecht, dan on dergaan wij allen de gevolgen daar van. Op hoogtijdagen der Beweging zijn wij allen deelgenoot in de vreugde, maar ook in de tijden van moeilijkhe den krijgen wij ons deel van de zorgen. Vooral in den tijd van voor 10 Mei 1940, toen de N.S.B. op allé mogelijke manie- 'ren door de tegenstanders, onder aan voering van de toenmalige regeering werd tegengewerkt en haar het leven steeds meer en meer werd bemoeilijkt, vooral toen hebben wij dat allen aan den lijve ondervonden. Kameraden werden uit hun ambt gezet, de zaken lieden onder ons werden geboycot, de kerkdeuren werden voor onze mèn- schen gesloten. Kortom, een ieder van ons kreeg zijn dqel. Maar odk heden ten dage is het voor velen van ons nog zeer moeilijk om lid der N.S.B. te zjjn. Nog steeds worden de kameraden- zakenmenschen geboycot, nog steeds hebben de kerkelijke overheden hun standpunt ten opzichte van onze be weging niet gewijzigdnog steeds is de N.S.B. bij een groot gedeelte ^van het Nederlandsche volk gehaat, eh wordt zij beschouwd als de vijand van het vplk, en nog steeds worden er ge zinnen uit elkaar gerukt door de hals starrige verbetenheid van misleide volksgenooten, die door de jarenlange valsche voorlichting van pers, radio en film op een dwaalspoor gebracht zijn. Wij, kameraden en kameraads kes, vormen derhalve een 'gemeen schap van mensohen, gebonden door onze gemeenschappelijke ideologie en onae gemeenschappelijke lotsbestem ming. Door de jarenlange strijd tegen de ontbindende machten in ons volk, tegen terreur en broodroof zijn wij hier in gehard en blijven we standvastig de beginselen van het Nationaal-Socialis- me trouw. En juist in ernstige tijden voelen we ons meer nog aan elkaar verbonden dan anders. De banden met den Leider en met .de kameraden on derling spreken juist in tijden-van be zinning, zooals wij die nu meemaken met het Kerstfeest en de jaarswisseling meer nog tot ons dan in andere tijden en voelen wij ons meer dan anders door ons lidmaatschap der Beweging, opgenomen in de groote N.S.B.-familie. Daarom zijn we dan hier gekomen om gezamenlijk dit Kerstfeest te vieren. En als we dan zoo rond den Kerstboom vergaderd zijn, dan vragen we ons allereerst af, wat dan wél de beteeke- nis van dit feest kan zijn. Dan zien wij, dat het Kersfteest een van de vele voor beelden is van een gekerstend oud Ger- maansch feest. Dat wil dus zeggen, dat dit feest, dat Dij de oude Germanen Zonnewendefeest of Joelfeest genaamd werd, toen het Christendom ook in deze landen zijn intrede gedaan had, werd overgenomen en daarna werd voorge steld als het symbool van Christus' ge boorte. Oorspronkelijk was.het Kerst feest dus een oud Germaansch feest, n.l. het Zonnewende of Joelfeest. Onze voorvaderen, de oude Germa nen, leefden dicht bij de natuur en daarom werden dan ook hun symbolen steeds <3tm de natuur ontleend. Op den kortsten dag van het jaar, dus op den dag met den langsten nacht, vierden zij het feest van het licht. De zon had haar wending genomen, het licht had het van de duisternis gewonnen, de dagen werden weer langer en de nachten korter. Juist in den sombersten tijd van hef jaar vierden onze voor vaderen het feest van het licht en deden dat, gedreven door den Ger- maanschen levensmoed en een sterk Godsvertrouwen. Onze voorvaderen, de oude Germanen, zijn in den tijd die nu achter ons ligt en dan vooral door die elementen, die de ontbinding van ons volk en ons ras voorstonden, hierbij - bedoel ik dan de joden en allen die met den joodschep geest doordrongen waren, vaak valschelijk voorgesteld als ruwe, wilde, baatzuchtige 'heide nen, als beestmenschen. Uit opgravin gen en overleveringen is echter komen vast te staan, dat zij een cultuurvolk waren, waar geen ander tegen op kon. Bovendien waren zij zeer godsvruchtig en voelden zich sterk gebonden aan hun Schepper en. hun Volk. Hiervan zijn de oude zinrijke gewoonten en zinnebeelden, zooals het zonnerad en overige funeteekens een sprekend be wijs. Zoo was ook het Midwinterzonne- wendefeest een feest van Germaansch Godsvertrouwen. Dit wcs dan ook geen feest van uitbundige pref en vroolijk- heid, maar een plechtig gewijd feest van diepe bezinning, waarbij de ge storvenen uit de familie en ^ïet volk herdacht werden. Maar tevens was het ook een feest van gepaste vreugde,- omdat het licht het van de duisternis gewonnen had, het jonge had op het oude gezegevierd. Er was weer een nieuwe hoop op de toekomst en de kringloop van leven en sterven ging verder. De kerstboom is dan he't symbool van het eeuwige leven en de steeds weer terugkeerende verjonging. En zelfs de versierselen, zooals de wolfs- angel, het hert, de zwaan, de visch en verschillende runeteekens, het zonne rad, de levënsboom en dergelijke, had den allen een symbolische betéekenis. Het Kerstfeest heeft dan ook voor den Christen mensch ongeveer dezelfde symbolische beteekenis als het Zonne wendefeest voor onze voorvaderen had. Ook voor den Christen mensch is er weer hoop^op de toekomst en is het 't feest van de blijde boodschap van een ieder. En als wij dan in deze ernstige tijden Kerstfeest vieren, dan kunnen wij niet anders, dan even in gedachten vertoe ven bij al onze kameraden, die ver, van huis en faiRilie, die ver van ons, deze dagen moeten doorbrengen. Dan moe ten onze gedachten gaan naar de ka meraden, die zware of minder zware verwondingen hebben opgeloopen aan de fronten en nu in lazaretten en hos pitalen, ver (van huis opgenomen zijn om te herstellendan moeten we ook denken aan onze kameraden, die daar in de uitgestrekte velden van Rusland of elders in de drek en de modder vechten tegen de duistere machten van deze wereld, het Bolsjewisme en Kapi talisme en dan zullen we ook niet nalaten de kameraden die ons iri de afgeloopen tijd ontvallen zijn, te her denken. Hierna had een plechtige herdenking plaats van alle kameraden, die hun leven gelaten hebben in den strijd voor het Nationaal-Socialisme, zoowel aan het thuisfront als aan de fronten in Sovjet-Rusland, terwijl het orgel zacht het lied „Ik had een wapenbroeder" speelde. Deze plechtigheid maakte op allen een diepen indruk. Hierna vervolgde kam. Hamelink als volgt Het Kerstfeest is een feest van diepe bezinning, maar ook een feest van ver jonging en vernieuwing. Als wij dan, Nationaal-Socialisten, Kerstfeest vieren, dan zien wij daarin ook een symboli sche beteekenis voor den strijd, dien we zelf te voeren hebben. Evenals de oude Germanen in den sombersten tijd van het jaar het feest van het licht vierden, zoo ^vieren ook wij met den zelfden Germaanschen levensmoed en hetzelfde Godsvertrouwen ons feest, met de vaste overtuiging, dat de don kere tijden die we nu meemaken, op gevolgd zullen worden, door een ver lichtende, betere toekomst. Ook wij gelooven in den eeuwigen kringloop van leven en sterven. Ook wij weten, dat de oude, vermolmde en verrotte -vpsreld zal verdwijnen en plaats zal maken voor een verjongde, verbeterde maatschappij. En daarom vechten wij met Germaanschen levens moed tegen alle machten, die de ver jonging, die het nieuwe willen tegen houden. Wij willen niet ten onder gaan, maar leven. En juist dit feest, deze kerstboom, de eeuwige groene dennebo'om, dit alles is voor ons een Symbool, dat onze strijd niet tevergeefs is, maar dat de zege gan ons zal zijn. Daarom, mijne kameraden, laat dit Kerstfeest dan voor ons allen de be zinning brengen, die we noodig heb ben. Laat ons allen mei nog meer moed en offervaardigheid en nog nieer activiteit ons inzetten voor den grooten strijd van het Nationaal-Socialisme. Laat alle krakeel, onderling gesputter en verdeeldheid verdwijnen. Dit ver zwakt onzen strijd en is laffe sabotage en daaraan zult ge zelf uiteindelijk ten onder gaan. Verbreek de marschorde niet, maar laat ons eensgezind en wel gemoed in orde, tucht en discipline, trouw achter den Leider de toekomst tegemoet marc'neeren. Laat ons steeds den_Leider voor oogen houden. Voor hem is nooit een offer te groot en geen moeite te veel. Hij moet het spit 'af bijten. Laat het dan ook niet bij goede voornemen» blijven, maar zet ze in de daad om. Dan zal de N.S.B. in het komende jaar tot grootere prestaties in staat zijn. Dan zal de strijd, die wij te voeren hebben, lichter worden en zul len de resultaten grooter zijn. In 1942 was de taak van de N.S.B. aanmerkelijk zwaarder dan in 1941. In het nieuwe jaar, in 1943 zal de taak van de Beweging nog oneindig veel zwacuder zün> voo^pl daar onze Leider nu medezeggenschap in de regeering gekregen heeft en door den Führer. van alle Germanen, Adolf Hitler, be schouwd wordt als de Leider van het Nederlandsche Volk. De Leider is hier door voor een geweldige zware orjgavr geplaatst. De Bewegina ook den Leider met alle k 2* in zich.heeft, moeien ste ;n en daar toe is nóodig, dat een ieder van ons zijn plicht naar beste krachten zal ver vullen. Van 1942 resten nog eenige dagen. Als ge in dit jaar niet ten volle Uw plicht deed, kunt ge dit nu dit jaar niet meer goed maken, maar toont dan, dat het U ernst geworden is en doet dan in het nieuwe jaar alles wat ge kunt om den strijd van Nat.-Soc. te bevorderen. 1942 is zoo goed als ten einde. De jaarswisseling staat voor de deur. Ik wil dan vancl .deze plaats al mijn ka meraden en ktteueraadskes een geluk kig" en voorspoedig nieuwjaar toewen- schen en hoop dan, dat ge allen in uw familie'-leven voor tegenslagen ge spaard zult mogen blijven en dat 1943 voor ons allen een succesvol jaar zal worden. Zoo marschoeren wij dan, met de bezinning, die het Kers'feest ons bracht, nauwer aan elkaar verbonden en trouw achter den Leider het nieuwe jaar te gemoet. Hiermede was de toespraak van kam. Hamelink beëindigd en werd er een pauze gegeven, waarin de aan wezigen door de kameraadskes van de N.S.V.O. op koffie en gebak ont haald werden. Na de pauze werden er gezamenlijk nog eenige liederen ge zongen, terwijl ook de Jeugdstorm en het zangkoor nog eenige liederen lieten hooren. Dit Kerstfeest werd daarna be sloten door gezamenlijk het 6e couplet van het Wilhelmus te zingen. Ook te Hulst, Clinge en Sas van Gent werd er door de kameraden Kerstfeest gevierd. Evenals te Temeu zen hadden ook in die groepen de ka meraadskes van de N.S.V.O. voor ver snaperingen gezorgd en verleende de Jeugdstorm haar medewerking. Zoo hebben wij dan het oude jaar besloten en zien met groot vertrouwen het nieuwe jaar tegemoet. Wij hopen dan, dat het geheele Nederlandsche Volk door de Kerstfeest-viking 1942 tot bezinning zal zijn gekomen en dat de haat en de nijd onder de menschen zal plaats gemaakt hebben voor de naas tenliefde en een wederzijdsch vertrou wen, opdat dan in 1943 door alle man van Neerland's stam onder de leiding van Anton Mussert met kracht aan den wederopbouw en de toekomst van ons Volk en Vaderland gewerkt zal kunnen worden. L. C. H. l^erstfeestvieriDg f St. Annaland Zaterdag 2de Kerstdag wierde r- groep St. Anna-land zijn kers If eest het Groepshuis. De zaal was versier, en ook een kerstboom, welks gekleu de lichtjes een aangenomen glas ve: spreiden, was aanwezig. De versierln' ën de zorg "voor den inwendige mensch was behartigd door de N.S.V.C Vele leden en „kinderen vulden c zaal, toen de Groepsleider de bij es komst opende. Hij wees er op, dat c moed toe noodig is, om in dezen do: keren oorlogstijd hei feest van licht e vrede te vieren. Maar toch 'kan dl waRt zooals in de natuur hei licht, fr reeds gewonnen heeft van de duisteT nis, zoo zal ook iir dezen oorlogstijd,d krijg overwonnen worden door de vrede. Hij herdacht hierna het licht en dor ker dat dit jaar door hen was beleef c Zeer duister was het voor ons, toe- Indië werd bezet, maar heel licht toe: Mussert 13 December tot Leider va: het Nederlandsche volk werd verhc ven. Achter de Leider aan, die ook hi# weer heeft bewezen, dat hij steeds d' juiste koers houdt. Hierna werden gezamenlijk en vooi al door het vrouwelijk deel derUeugc storm allerlei liederen gezongen ei' samenspraken opgeveerd. y Daarna sprak kam. A. Heyboer, di" een jaar als boer in Rusland werkzacjc was en thans mtet verlof is een zee leerrijke.rede uit over de Russische gr bruiken, levenswijze én de lcmdbouv aldaar. „De armste menschen hier, leven Ir paleizen vergeleken met de bewoner van het Stalin-paradijs. Als al he voedsel dai daar groeit, vervoerd ko- worden, hadden we hier zeker vel doende. Volgende maand gaan we weer terug en strijden pok wij wee voor de vrijheid van Europa." Daarna werden de versnaperinger uitgedeeld. Vele leden hadden var hun klein rantsoen nog iets afgenomen om de kinderen dezen mooien avonc te schenken. De kinderoogen (en ooi die der ouderen) glansden r/cm genoe gen bij de ontvangst der tractaties. Tenslotte werden eenige boeken ver loot en Werd den avond verder gezel lig doorgebracht. Allen zullen nog dik wijls terugdenken aan deze bijeenkomst die zoo goed is verlo'open. M. C. v. d. W. Vormingsbijeenkomst te In het groepshuis hield kam. P. Ro sier een vormingsbijeenkomst voor de groep St. Annaltmd. Velen waren opgekomen en luister den met aandacht naar de bezielende rede van den spreker. Deze legde e- 'vooral den nadruk op, dat een goec. Nat.-Socialist een strijder is, die steeds en altijd poogt om andere volksgenoo ten op te wekken mee te strijden voor Volk en Vaderland. D9 zwaarste strijd wórdt gestreden aan de fronten, vooral aan hei Oost-, front, tegen het Bolsjewisme, dat, zoo het hier kwam, alle cultuur, beschaving en godsdienst zou vernietigen. Daarna deed de Groepsleider eenige mededeelingen en herdacht kfctm. v. d. Jagt, die als SS-Stürmman aan het Oostfront is gesneuveld. Hij deelde mede, dat hij dien morgen nog êen brief had ontvangen van dezen ge storven kameraad, waarna hij deze voorlas. "Allen waren diep onder den indruk van de woorden, neergeschre ven door een idealist die thans ^nlel meer is. Tenslotte beantwoordde kam. Rosier eenige vragen die gesteld werden, waarna onder zijn bezielende leiding vele strijdliederen werden gezonden. M. C. v. d W. s De propaganda in Dank zij het krachtig optreden van den burgemeester, kam. Brouwers, dringt het Nationaal-Socialisme op Yerseke steeds meer tot het volk door. Zulks bewijst de toenemende verkoop van Volk en Vaderland. In één jaar tijds is de oplaag verdubbeld. Dat de Zeeuwsche Stroom ook een zeer ge wilde krant is, kan men bemerken als Donderdags geen exempladtr in de bus gestopt is. Velen vragen al ras komt de Zeeuwsche Stroom deze week niet, of heb je me vergeten Het volk krijgt ,-ook een beteren kijk op het sociale werk van Winterhulp en Nederland sche Volksdienst. Veel meer arme ge zinnen zouden een opgewekte Kerstmis hebben kunnen vieren, als allen om hun medemenschen dachten en offer- den naat hun vermogen. Kon men toch maar eens goed indenken, wat de dap pere kerels aan de fronten presteerden om Europa te redden van het afschu-' welijke bolsjewisme en communisme. Vol moed en vertrouwen zijn de Nat. Socialisten met hun Leider Mussert het 12e strijdjasr ingegaan. Corr. Ondergeteekende adres te verzoekt hem (haar) te willen Inschrijven als lid der N.S.B. 194 A. Onderteekening t Op te zenden naar het Kringhuis van de N.S.B. Koningstraat 4 Goes.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1943 | | pagina 4