JEE Zeeland, van ouds een Germaansch bolwerk en verbindingsschakel tusschen West en Oost F" UITGAVE VAM DE NATIONAAL SOCIALISTISCHE BEWEGING, DISTRICT 14 ZEELAND 2e Jaargang, No. 16 Donderdag 26 Slachtmaand 1942 De machtige invloed 'der Hansa op de indrukwekkende scheepvaartgeschiedenis van het middeleeuwsche Zeeland. Al reeds vóór 10 Mei 1940 herleefde ook hier de oude Hansa-gedachte* 2lan 0113e acDallcitcu arakter zijn, #zooals Van Oeveren c.s. ilegen te schilderen. I die beroepskruipers ft de Führer terecht de waarde en de |stische idee kan on- den monarch zelf 1 incidenteele geval- It besluit neemt om Jlerik de Groote; of kter als Wilhelm I izetten. „Dit gebeurt paar uiterst zelden monarchie schreef ^tien jaren in „Mijn ten dage nog in lien, die thans nog ^ten dienaar widen roningin der Neder- pe doodgravers der ons vaderland on- maar eenmaal in |lden vaker het be held of een wijzen let hoofd te zetten, lurd is nu toch nog I blinddoek voor het I de fouten van deze l ieten zien, geeft ons I aming oranje-bolsje- lefce. lieden volkomen Ijoed als het bolsje- Imtie is van wat het lit, zoozeer voert ook |an de laatste vorstin I ernstigste misdaden vien een goed deel ■uwen gesteld heeft, gehoorzaamheid aan Idigt gij gaat in Jm de namens „Harè den voor de Lon- Sef, dat ge meent Ce 1 ge wilt, omdat dan hardoor dan volgens Ier alles zou worden |t is. Zalf voor uw fckronkelingen, maakt in waarheid begaat ■nover uw volksge- \n wat gij met dui- i'de bourgeois satis- bt is ook de onbe- |lhuisratten, die God voor de werkloozen Ie blikvleesch uit den je, dat de-Nederland- i .t te voeren naar een I erover drukten en ter- |)rlogstijd om als de nnen profiteeren van Jjvergeten blikvleesch. I kruipers en sluipers Jje zoodanige fouten lische idee wel tegen' ping genomen moest eerlijk wil nadenken. er opgetreden wordt Jdie niét waard zijn, |ig behandeld worden. K 945 Verschijn! tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland Hoofdopsteller Drs. G. Schuerman, Middelburg REDACTIE POSTBUS 58, MIDDELBURG. Abonnement buiten Zeelend f 1,50 per jeer j Een trip naar Hengstdijk over de oude met iepen begroeide kronkelende dijken, langs de pittoreske kreeken en de rijke akkerbouwgebieden van Oost- Zeeuwsch-Vlacmderen is lang niet on aardig. Middeleeuwsche kaqrten In de staats archieven van België en Nederland laten nog zien hoe Hengstdijk, een der oudste nederzettingen in het Hulster Ambacht, eenmaal gelegen was aan de monding van de Saksvliet. Hengst dijk is voor een tiental jaren in de his torische belangstelling gekomen door de onderzoekingen omtrent de beroenj- de Engelsche Hengist en Horsasage. Beide legendarische Saksische zee helden, die in 449 naar Brittannië zijn overgestoken, zouden in de Hengstdijk- sche Sakshaven zee gekozen hebben om van daar uit het geheele Britsche Rijk blijvend te veroveren. De negentiende eeuwsche Nederland- eche historicus Dresselhuys, was de eerste, die hierop de aandacht vestigde. Sedertdien werden verschillende on derzoekingen gedaan. Het bleek, dat het Engelsche graafschap Kent, even als het oude Hulster Ambacht de stei gerende hengst van Hengist in zijn wapen voert. Hengist is de zoon van Ossa. Hengstdijk zou zijn naam ont- leenen aan Hengist en Ossenisse be- teekent Ossa-kaop. We weten nu, dat het huidige Engel sche Koningshuls langs diverse zijtak ken afstamt van Hengist en dat deze Engelsche nationgle held in de Friesche taal de- eerste wetten geschreven heeft, waarmede het oudste graafschap in Engeland, Kent, geregeerd werd. Voorpost vcm Germanle. Vinden we hier in Zeeland dus al zeer oude aanwijzingen omtrent den machtigen invloed die van de Ger- maansche kern uitging naar de over-' zijde van het Kanaal, later speelde ook het groote Duitsdie Hansa-verbond in Zeeland als voorpost van Germanje een zeer beduidende rol. Antwerpen kan er zich slechts op beroemen, dat het zeshonderd jaar ge leden werd opgenomen in het Duitsche Hansa-verbond. De noodzakelijkheid voor de middel eeuwsche handelssteden Lübeck en Hamburg om de groote handelswegen voor Noord Europa en Vlaanderen te beschermen tegen de onbetrouwbare feodale heeren en de zeerooverij, da teert echter reeds van veel vroegeren tijd. De kooplieden uit de Noord-Duilsche sleden begonnen namelijk reeds in het begin der dertiende eeuw met den bouw van Hansa-huizen langs de boor den van het Zwin, dab toentertijd nog in zijn glorietijdperk, de belangrijkste verkeersader vormde van West Euro pa. Het Zwin was een oude zee-arm, die langs het tegenwoordige Sluis in West-Zeeuwsch-Vlaanderen naar de beroemde middeleeuwsche koopmans stad Brugge, het thans nog steeds zoo schilderachtige Florence van het Noor den, voer. Echter reeds voor dien tijd moet ook Rodenburg, 't tegenwoordige Zeeuwsch Vlaamsche Aardenburg, onder de re geering van Robert de Fries een bloei- enden handel op Frankrijk, Duitsch- land en Engeland gehad hebben, welke handel bereids dateert van om streeks het jaar 1000. Eerst in de 12e eeuw verlegde zich dit Verkeer meer naar het Zuid-Westen en werd Brugge het groote handelscentrum. Door het verbrokkelde duinenland schap en de inwerking van de zee ver- cm^erd® dit drukke middeleeuwsche scheepvaartgebied voortdurend van gedaante. Talrijke eilanden vormden zich hier, maar verdwenen ook later weer. Het machtige Zeeuwsche dijk wezen deed ook hier voor hei eerst van zich spreken en wordt reeds in Dante's wereldberoemde Devina Comoedia vermeld als een wonder van techniek. Ook in ander technisch opzicht ging dit beroemde middeleeuwsche handels centrum steeds voor. De eveneens aan het Zwin gelegen stad Damme, die reeds in het midden der dertiende eeuw zijn in geheel Europa bekende jaarmarkten hield, bezat toentertijd niet alleen prachtige loskaden, doch reeds een hijschkraan en wel in ver band met zijn stapelrecht van wijn en haring. Vóór dien tijd kenden de steden rondom het Zwin alle een wel zeer snelle ontwikkeling en tengevolge van de verzanding hunner havens dikwijls ook een even snellen neergang. Wat is er nu nog over van de oude middel eeuwsche Zwinsteden Rodenburg, Mon- nikenreede, Hoeke, Mude en Lammins- vlied Goeddeels bleven slechts haar poëtische Nederduitsche namen in de herinnering voortleven in sagen als van den Vluamschen Uilenspiëghel. Het moet omstreeks 1290 zijn ge- weesb toen Gwijde van Dampierre aan Sluis zijn stadsrechten schonk, dat in een periode van zeer gxooten beteekenis winnen en tot in de vijftien de eeuw bleef de haven van Sluis een wereldcentrum. Eerst op het einde der veertiende eeuw was Damme geheel verzand en in 1436 noemde Philips IV Sluis nog de belangrijkste zeehaven van Vlaanderen. Spaansche, Duitsche en Engelsche koopvaardijschepen voe ren in de veertiende eeuw op Sluis en terwijl Brugge enorme kapitalen ten koste had gelegd om de eens zoo gun stige verbinding met de zee te kunnen behouden, was 't tenslotte Sluis dat het meedoogenloos proces der verzanding van het Zwin het langst het hoofd kon bieden. Ook als vestingstad tegenover de buitenlandsche vijanden van Vlaande ren heeft Sluis in het verleden groote beteekenis gekend. Door de eeuwen heen werd de stad tot zeventien maal tce belegerd. Bekend is ook de groote slag op het Zwin in 1340, toen daar de Engelsche vloot slaags raakte met de Fransche, die over 123 bodems beschikte. De Engelsche vloot onder aanvoering van Eduard III werd er met den steun der Vlamingen verslagen. In 1385 ver haar bruidegom Karei de Stoute ver welkomd. Met de verzanding van het Zwin ging intusschen gepaard een toene ming van de macht der Hansa, die Antwerpen steeds meer ging verkie zen als centrum van haar belangen. Na den opbloei van steden als Lübeck en Hamburg ging ook het nijvere Keulen steeds meer zoeken naar middelen om haar verkeer te beveiligen. Doordat de kooplieden van het Rijnland en West-Falen eerst later, toen het Zwin meer en meer ver zandde. de ontwikkeling der Hansa- gedachte kenden, kozen ook deze Antwerpen om daar hun kantoren te vestigen. Het Hansa-verbond omvatte in zijn bloeiperiode niet minder dan 168 havens in West Euruopa en langs de Middellandsche Zee, waar zij door haar wetgeving, haar financiën, voortkomende uit de belastingen der steden, haar vloot en haar talrijke leiders-bijeenkomsten tenslotte de hegemonie voerde over het geheele scheepvaartverkeer. Na de ontd-k- king van Amerika en de opkomst van Frankrijk, Engeland en Spanje verdween tenslotte de overheerschen- de beteekenis der Hansa. Intusschen had Antwerpen aan het machtig verbond haar ontwikkeling te danken. Tijdens de regeering van Karei V getuigde ook de Italiaan Guicciardini van Antwerpen, de het „de rijkste koop stad, de bloem van Europa" was. De stad telde 150.000 zielen, een cijfer dat Amsterdam eerst een eeuw later zou bereiken. Soms lagen er meer dan 500 groote schepen op de reede, ter wijl wekelijks 2000 vrachtwagens de stad binnenkwamen en dagelijks 5000 kooplieden de stedelijke beurs bezoch ten. Tot het sluiten van de Schelde in 1585 duurde deze welvaartsperiode. Ar- -Ar- "V ^Üeiïter riep! jij ktaittttt 'f gebaar fett spijt. Zij stanken klaar en santen hoor mts bereiit. Zij lieten brmtf» en fertnken in jorg en rnufei. piaar sneeu&i en buur berhlmhhen, jij bleben trnufa. ^eil ^eil! bonr 't lattït het leben beiL 3®tj banken eens Ijet bloeien, hiaar gij ufo bloeit heeit bloeien. 09^eerlattfs groofsfe jonen - 09n;e arheiit bxili 'i beloonen. aawwwumuT rinwn,»,L. ^3oor bnïge rootte hortten tie taclri taart gijl (Beits jal 'f bteer brette tar&en, he bterelh brij. ,Als bteer bet licht jal halen op Ijeenr en buis joo ntoog fjet groot bestralen nfn Jjelm en kruis. ^ÜjeEI ®eil boor 't bolk Ijet leben beiL 09 legioen ban Ijelhen 09! bloeh op h'09osicrbelhen jllfa offers, ongemeten plij juilen 'f nooit bergeten! Ov~ -Ar- bloei de scheepvaart op het Zwin eveneens haar hoogtepunt kende en ook het Duitsche Hansa-verbond daar zijn grootsten invloed deed gelden. Al een eeuw lang hielden echter ook reeds Engeland en Frankrijk hun blikken op de wereldbet tekenis van dezen zee-arm gevestigd. In 1213 werd bij Damme de vloot van Koning Phiipls August door Vla mingen en Engelschen vernietigd en In de dagen toen Sluis zijn stads rechten kreeg, bracht Philips de Schoone te Damme een vloot van ver schillende honderden vaartuigen te zamen. Daarop volgde de veertiende eeuw, een tijdperk van tragischen strijd voor het behoud van het Zwin. De knapste ingenieurs der middel eeuwen beproefden er hun krachten acm. Nochtans kwamen nog geen kwart eeuw na de verheffing van Sluis tot vrije stede van wet de eerste Venetiaansche zeeschepen'via de Oos- terschelde naar Antwerpen. Tengevol ge van de politiek der graven van Vlaanderen werd Antwerpen al in 1296 de groote stapelplaats voor den Engel schen handel. Sluis eenmaal centrum. een Europeesch Bij dat al bleef Sluis voortdurend aan -Af scheen de Engelsche vloot weer voor Sluis, terwijl in 1405 het Zwin ander maal oorlogstobneel werd en de En gelsche vloot er opnieuw heel wat ver woesting aanrichtte. Admiraal Thomas, de broer van den Engplsche Koning Hendrik IV, werd voor de muren van Sluis gedood en te St. Ahna-ter-Muiden, het vroegere Mude, begraven. Hoezeer vooral Sluis in het midden der vijftiende eeuw nog bloeide, blijkt o.m. uit het feit, dat in 1463 op één getij honderdvijftig handelsschepen de ha ven -vcm Sluis binnenliepen. Naar Sluis ging de stfoom van alle denkbare koopmansschap specerijen uit het Oosten en pelterijen uit de on herbergzame streken van het Noorden, goud en zilver zoowel als tin en lood, kostbaar hermelijn, feestgewaden van vorsten en edelen, wol, laken, wijnen, visch en granen werden er opgeslagen. De bloei-periode van het Hansa-verbond. Grootsche feestelijkheden hebben luister bijgezet aan 't middeleeuwsche Sluis. Isabella van Portugal kwam op Kerstdag 1429 te Sluis aan en werd er door haar bruidegom Philips de Goede opgewacht. Met 16 schepen kwam ook Margaretha van York op 25 Juni 1468 naar Sluis en werd er eveneens door Jilult JUietm. J Dat de Sinjorenstad, alsmede de havens aan de Zeeuwsche Westsr- schelde, die de voorsteden zijn van Antwerpen, alle reden hebben om de Hansa in alle dankbaarheid te herden ken, laat zich begrijpen. En dat Ant werpen zelfs reeds vóór den huldigen oorlog pogingen deed om hei Hansa- ideaal der XÏVe eeuw thans te doen herleven al evenzeer. Het vraagstuk der verkeersveiligheid dat eenmaal de Hansa deed ftiftstaan, heeft ook thans wederom een aperte beteekenis. Zorgde in de middeleeu wen de Hansa voor de veiligheid van de landwegen en streed zij tegen de kapers die de zee onveilig maakten, thans zijn het de veiligheidsgaranties die geeischt worden door de moderne reederijen welke Antwerpen zorgen baren. Een ieder in Vlaanderen weet, welk een teleurstelling het voor Ant- werpen was, dat de schepen van den Norddeutschen Lloyd enkele jaren voor het uitbreken van dezen oorlog, om veiligheidsredenen, de groote Schel- dehaven verlieten. Opleving der Hcmso-gedachte in onze dagen. Het zijn juist de moderne Duitsche scheepsbouwers, die in de laatste jaren uitgebreide wetenschappelijke onder zoekingen verrichtten om vast te stel len wat op economisch gebied tijdens een.zeereis voor de reederij van be lang geacht moet worden. De snel heidsmogelijkheid, de trillingen van het schip, de warmtegraad op elk deel van het schip,, de verbranding in de motoren, de hoeveelheid brandstof, ■de- ontploffingskracht, de horizonverschijn- selen, de diepte onder het schip, de windkracht, het rollen van het schip, de druk van het water op den voor steven, het afwegen van de lading in de verschillende ruimen', de vereischte veiligheidsmaatregelen, enzoovoorts, - al deze zaken zijn objecten vcm studie geworden voor de rationaliseering van het groote scheepvaartverkeer. Als men nu weet, dat bij de steeds hooger wordende veiligheidsgaranties, welke voor de nog immer in omvang, toenemende eenheden ter zee geeischt worden, de moeilijk bevaarbare Wes- terschelde steeds grootere moeilijkhe den ging opleveren voor de reederijen, dan laat het zich nog beter verstaan waarom het Antwerpsche stadsbestuur reeds een viertal jaren geleden met beide handen de gelegenheid heeft aangegrepen om de aloude Hansa- gedachte weer te doen opleven. Terwijl dus zelfs reeds in breede handelskringen verlangd werd naar een opleving der Hansa-gedachte in de Zeeuwsche en Vlaamsche gebieden, voordat de 10de Mei 1940 kwam, hoe veel te meer is deze gedachte thans urgent geworden I Immers is thans door de verovering van het Oostland weer dezelfde toe stand ontstaan voor wat het scheep vaartverkeer betreft, dien wij reeds kenden in vroege middeleeuwen. Van af dien tijd dateert het reeds, dat be halve VlaanVren en Engeland in het bijzonder ook de kusten der Oostzee dctor de Zeeuwen en Hollanders be zocht werden. Zeeland en Oostland. Tal vcm middeleeuwsche gebouwen getuigen heden ten dage nog van de oude relatie tusschen Nederland en de vroegere vrije Hansa-stad Danzig. Zeer levendig waren de graanhan- delsverbindingen tusschen Nederland en Danzig. Eeuwenlang is West Euro pa goeddeels-voor zijn gracmvoorzie- ning afhankelijk geweest van Oost Europa en al dien tijd was Danzig daarvoor de groote uitvoerhaven. De Nederlanders waren het voornamelijk, die dit graanvervoer in handen kregen. Om de Nederlanders te bevoordeelen scheidde Danzig zich zelfs af van de overige Duitsche Hansa-steden. Van ver uit Polen en Rusland werd 't graan op vlotten en schuiten aangevoerd naar de vele Nederlandsche factorijen in Danzig. Een eeuw lang werd door de Nederlanders een feilen economi- schen strijd gestreden alvorens ln het midden der 16de eeuw het Oostzee- hcmdelsverkeer bijna geheel werd ver overd. Op het einde der zestiende eeuw voeren jaarlijks niet minder dan 4000 Nederlandsche schepen door de Sont. Welk een omvang de Oostzee- vrachtvaart in die dagen verkregen had, wordt duidelijk als men bedenkt dat 250 jaar later dit verkeerscijfer nog steeds niet bereikt was door de Ant werpsche haven. In 1847 passeerden namelijk nog geen 4000 zeeschepen de Westerschelde, bestemd voor Antwer pen. De Duitsche soldaat die thans te Kadzand en Sluis de wacht aan het Kanaal hepft betrokken en daar in de duinen en de polders van West- Zeeuwsch-Vlaanderen ziet hoe het oude Zwin door verzanding en in poldering allengs vervallen is tot een schaduw van wat de zee-arm in dia welvaartsperiode der middeleeuwen geweest is, moge ook eens opzien naar dien machtigen stadhuistoren van Sluis, wellicht de oudste in de Nederlanden. Ook de prachtige Noordrasmensch die hier leefde in de middeleeuwen, zag naar dit be'froot op als naar 'n symbool van den vrijheids- en on afhankelijkheidszin der Vlamingen. Hij was bezield met dezelfde idee die ook door de stichters van het machtige Germaansche Hansa-ver bond de richting bepaalde van hun handelingenridderlijkheid en eer baarheid. Lang nadat de Hansa had afgedaan leefde in Engeland en Frankrijk nog de gedachte, dat het Zeeuwsche deel van Vlaanderen een bastion van Germanje vormde. (Vervolg op de derde pagina)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1942 | | pagina 1