KRIEBEL KRABBELS De W.A.-man als socialist Werkkring vjoor Terugge keerde Frontkameraden. De W*A*~man als nationalist VLAGGEN Ieder Ui koope een vlag. tffl f VA N Wanneer men de w.a. beschouwt cis stootgroep van het Nederlandsch Nationaal-SodiaUsme, zal men tevens steeds weer tpt de overtuiging komen, hoezeer de W.a. het Socialisme der Beweging in het volk uitdraagt en hier van zelve het voorbeeld geeft. De solidariteit van alle bevolkings klassen wordt door het Leidend Begin sel der Beweging gepropageerd als een onmisbare voorwaarde voor het zedelijk en lichamelijk welzijn van het Nederlandsche volk. Deze solidariteit, deze aaneensluiting en samenvoeging tot een „solide" eenheid, is een waar borg voor de verwezenlijking van het Socialisme. De ouderwetsche Marxistische leer verkondigde, dat het „klassebewuste proletariaat" de eenige nuttige factor was in het „productieproces". Zij con centreerde zich hierbij hoofdzakelijk op de arbeiders in de groote industriecen tra, de andere bevolkingsgroepen wa ren voorloopig nog teachterlijk, al waren hun „stemmen" eventueel ook welkom. Onder deze arbeiders groot stedelingen, ontworteld aan hun volk en hun bodem, wisten de marxistische leuzen een grooten aanhang te ver werven. Men trachtte bij hen 't denk beeld ingang te doen vinden, dat het volk verdeeld was in twee klassen eenerzijds het „proletariaat", dat de goederen produceerde, anderzijds de niet-werkende parasieten, die profiteer den van het zweet van den arbeider en hem steeds meer en meer ten eigen bate trachtte uit te persen. De klassenstrijd was de logische ge volgtrekking van deze geraffineerde, Aziatische haattheorie, die er steeds op uit was, de tegenstellingen kunstmatig te verscherpen. Zij ging hiervan uit, dat er een klasse van met-werkers in I de maatschappij bestaat, en beschouw de dat als een noodzakelijk en vast staand feit, waarop haar theorieën waren gegrondvest. Hiertegen neemt het Nationaal-Soc. met de meeste beslistheid stelling de solidariteit van alle bevolkingsklassen eischt in de eerste plaats, dat iedereen naar zijn bekwaamheid en vermogen deel neemt aan den arbeid tot instand houding en uitbreiding der volksge meenschap, zoowel ter voorziening in de stoffelijke als in de geestelijke be hoeften van het Nederlandsche volk en daarmede' ter behartiging van het zedelijk en lichamelijk welzijn van dat volk. De N.S.B. legt zich niet neer bij de vaststelling, dat er een groep van niet- werkende- profiteurs bestaat, maar zij stelt met groote duidelijkheid vast, dat op lederen volksgenoot arbeidsplicht rust, dat zijn arbeid moet dienen tot voorziening in de behoeften der volks-, gemeenschap en dat ieders aanleg en talenten tot volle ontwikkeling moeten worden gebracht. Als opvoeding tot het zich bewust worden van deze een voudige, socialistische beginselen dient o.a. de arbeidsdienstplicht voor jeugdi ge personen. Ook de w.a. richt haar doelstel lingen met volle bewustheid op het Socialistische ideaal. Daar gelden niet afkomst of geldbezit. Daar heerscht slechts de onderlinge ka meraadschap van volksgenoot tot volksgenoot, onder leiding van de besten en sterksten onder hen. Slechts bekwaamheid en karakter beslissen over het bekleeden van een leidende functie en het zijn de dappere strij ders, de werkers, en de onvermoeide soldaten van den Leider, die er het meest worden gewaardeerd. En de solidariteit gaat daar ver uit boven alle stokpaardjes *van persoonlijke sympathieën of antipathieën, die in de kleinburgerlijke verhoudingen van het maatschappelijk leven de onderlinge samenwerking kunnen bemoeilijken. En aldus wordt daar beoefend het Socialisme van den daad, het aan- kweeken van het daarbij noodige plichtsbesef en het doen doordringen van de gedachte, dat het volk alles is, en het eigen ik zeer weinig. Daarmede heeft de W.A. tot taak het volk te de- monstreerende eenheid van het So cialisme onder volksverbonden leiding en gedreven door een geest van waar achtige kameraadschap. Zoo wil de weerman staan als So cialist te midden van zijn volk Het oog doelbewust gericht naar de toe komst. Onvermurwbaar en vastberaden tegenover alles, waf dit volk schaadt. Kameraadschappelijk en hulpvaar dig voor hen, die van goeden wille zijn. Zelf het voorbeeld gevende van gemeenschapszin, offervaardigheid, moed en trouw. Onvermoeid strij dende onder zijn Leider voor het doel dat hem steeds voor oogen stond en staat Het Nederlandsche Socialisme, op Nederlandschen bodem te midden van een zelfstandig Nederlandsch Volk, Ne» meer dan ooit» (Vervolg van de eerste pagina.) De anderen doen het niet beter, in dien wij maar vast willen, ze doen het alleen maar anders. Op het oogenblik dat wij allen genoeg moed en fierheid zullen bezitten om te doen wat de Lei der van ons vraagt, zal de overwin ning zeer nabij zijn. De Leider toont ons den weg. Wij hebben maar dien weg te volgen, met de hardnekkigheid en met de fiere zekerheid van men- schen die weten wat ze willen en wat ze willen bereiken. Het doel te berei ken, dat willen wij allen. Daarom moe ten daden gesteld worden. Nu, dade lijk. De eerste daad die zich stelt voor de meesten onder ons, is toe te treden daar waar het nieuwe leven werkelijk beleefd wordt in zijn volledigheid, daar' waar de nieuwe mensch tot grootheid wordtin de W.A. of in den Werkers- kem. Daar vinden we de daadwerke lijke belijders, de bloed en geest ge- hinderpalen opzij te schuiven. De Be weging rekent op eerlijkheid en op moed. Want over het algemeen is het niet werken gelegen in gebrek aan moed. Laten wij eraan denken, dat wij op het juiste oogenblik'gereed moe ten zijn. Daarom, laten wij onze ijver en propaganda, onzen strijdgeest en onzen moed verdubbelen. Daarom al len in de W.A.' of werkerskern. Denkt om onze kameraden aan het Oostfront. Zij brengen voor hun ideaal de groot ste offers. In sneeuw en ijs, in modder en stof; in de hevigste hitte en in de felste koude vechten zij verbeten ons Dietschland vrij. Onze kerels, stuk voor stuk prachtvoorbeelden van on verschrokken moed, van eerlijke trouw en oprechten eenvoud. Zij doen hun plicht als trouwe soldaten van den Leider. Van hen moeten wij, van het thuisfront, alles leeren. Zij zijn de man nen van de daad, die niet kletsen, maar doen. Zij 'zijn de durvers, zij zijn de bouwers, aan. hen zal de zege zijn. Zij leerden dienen, zij leerden waar achtig leven. niet lee-den dienen, omdat wij niet leerden leven, omdat "wij niets leerden begrijpen van het Nationaal-Socialismë, omdat wij niets hebben gedaan dan slechts wat_,gewerkt met de ellebogen, om ons een goed en gemakkelijk baan tje te verschaffen, omdat wij alleen maar oog hadden voor een streepje en een sterretje, omdat wij ons eigen kleine nietige persoonlijkheidje o zoo belangrijk vonden. Kameraden, het oordeel der frontsol daten dat zij zullen vellen, zal hard zijn en onverbiddelijk. De trap met hun leeren laarzen zal geweldig hard aan komen. Kameraden, laten wij voor alles onze plicht doen. Laat ons vechten, laat ons strijden, vooral tegen onszelf, en geen versagen kennen. In trouwe kameraad schap moedig voorwaarts Het Natio naal-Socialismë moet zegevieren in deze Lage Landen. Aan ons kamera den De Daad Met den Leider voor Volk en Vaderland. Hou Zee. S. COa v. DEUTEKOM In AHHRiKA 2au een óRoot aantal gevangenen uit de tuchthuizen in dienst van het lêGER. overgaan. \aj>j \j ermoed&n dat de eerste helden daden IN AMERIKA ZElF ZVLLËN WORPEN BE DRE v£n ©ij va tyz.E VAN GENERAuE REPETITIE WAAR BLUVEN MIJN TANKf EN KANONNEN?] Nonpêrd -duizend Tucht- Hui-SboEven zullen in de Amerikaahjschê oorlogs industrie te werk Gesteld worpen l>Rie "2! IE L-C? N <3 EE/VJ GEDACHTE. GENERAAL winter. h\eldt Zich l/Vj Bij den zegevierenden TeRuGTOCHT UIT DIEPPE WERDEN PUITSCHE KRIJG-S Cgevangenen mishandeld en geboeid. CJentlemen are ALWAyj Gentlemeni worden dragers van het Nationaal-So- cialisme. Op dit historisch oogenblik, dat het lot van ons Vaderland wordt beslecht, heeft niemand het recht zich af te zonderen uit dit leger van eerlijke strijders, zonder het beste in zichzelf te verloochenen. Het leven van ons Volk. Velen van ons komen dan met ar gumenten aandraven, min of meer ge grond, maar boven het grootste argu ment dient gesteldhet Leven van ons Volk, en dus van onszelfde grootheid van ons Volk en Vaderland, dus onze eigen grootheid. Moeten wij ons niet van lafheid be schuldigen, als wij van deze waarhe den overtuigd, onzen plichf niet deden. Wij hebben niet meer het .recht, nu we doordrongen zijn van hei Nationaal- Socialisme, met onze eigen, kleine per soonlijkheid te rekenen. De Beweging doet op ieder van ons een beroep. Met wat doorzicht en goeden wil, met veel takt en nog meer liefde, zijn alle argumenten te overwinnen, alle Het oordeel der frontsoldaten. Kameraden van het thuisfront, als onze strijders uit het^erre Oosten zul- len wederkeeren en met vliegende vaandels en slaande trom zegevierende intochten zullen houden in onze aloude Dietsche steden, zullen wij hen dan recht in de oogeirdurven zien Zullen wij man voor man en vtouw voor vrouw naar eer en geweten kunnen antwoorden op hun vraag, die onver biddelijk zal klinken„Wat deed gij, toen wij op de bres stonden voor alles wat goed, schoon en rechtvaardig is, voor alles wat ons lief en dierbaar is, voor onze eer, voor de beschaving, voor het Christendom, voor' het naakte leven, voor de vrijheid van ons Volk en Vaderland" Zullen wij, van het thuisfront, dan met fier opgeheven hoofden kunnen zeggen„Kameraden, ook wij deden onze plicht 1" Of zullen wij daar staan met hangende hoofden, beschaamd om onze armzalige naaktheid, omdat wij' niet wisten te offeren, omdat wij Frontkameraden, die eervol uit mili tairen dienst worden ontslagen, kunnen zich na thuiskomst voor het zoeken naar een passenden werkkring hier te lande, tot de Af deeling Kameraad- schapszorg, Dienst Frontkameraden en hun gezinnen, Maliebaan 13 te Utrecht wenden. Dit geldt dus behalve voor kamera den van de .Waffen SS en het Vrijwilli gerslegioen, ook voor die van het N.S.K.K., de Nachrichten Truppen en eventueel andere weermachtsonder- onderdeelen, waarbij men zich als sol daat heeft ingezet. Vanzelfsprekend wendt men zich als lid der Beweging ook met moeilijkhe den van anderen aard tot bovenge noemde Afdeeling van het Hoofdkwar tier. Voor het zedelijk en lichamelijk wel zijn van een volkzijn noodig eeg krachtig staatsbestuur, zelfrespect van de natie, tucht, orde.» Een krachtig staatsbestuur. Het ligt voor de hand, dat het niet voldoende is, wanneer een regeering voor het volk het goede wil, het be stuur van den staat moet Ook de macht hebben, het goede uit te vceren en het kwade te bestrijden. Het moet dus in het bezit gesteld worden van de noo dige machtsmiddelen, om zijn taak naar behooren uit te voeren. Zwakke, krachtelooze besturen voeren de nood zakelijke maatregelen maar half, of in hei gehpel niet uitzij zijn een speel bal in de handen van óndergrondsche machten en van achter de schermen werkende, parasiteerende volksbedrie gers. Zwakke en krachtelooze regee ringen zijn zeer geschikt voor visschers in troebel water, maar zij zijn steeds een ramp voor het volk, dat onder hun bestuur onherroepelijk ten gronde gaat. Eveneensi leert ons leidend beginsel, dat voor een volk noodig is zelfres pect van de natie 1 Een volk, dat zich zelf hief respecteert, zal ook van an dere volken geen achting en eerbied kunnen verwachten. Er zijn vele middelen, zijn zelfrespect te verliezen. Ook in eigen ocgen kan men niet meer respectabel zijn wan neer menbij één-vierde van het volk de arbeidskracht vernietigt, en het grootste gedeelte ervan in lediggang en armoede laat verkommerenof een dure Ambulance aan Abessijnsche negers cadeau geeft, en pasgeboren kinderen van het eigen volk in zeep- kistjes laat slapenof zich in belang rijke aangelegenheden van cultuur, wetenschap en volksvoorlichting laten beheergchen door een Aziatisch noma denvolk of dik geld verdient aan de Duitsche Weermacht, om er daarna stiekum op te schelden. Deze lij si, kameraden, zou zeer lang kunnen worden, helaas I Het herwinnen van ons zelfrespect als volk is wel datgene, wat wij het allereerst noodig hebben, willen wij ooit riog het recht bezitten, ons inder daad een volk te noemen. De W,A. vat de bovenvermelde voor waarden voor het welzijn van een volk samen in de gedachte der „Weerbaar heid". Een volk, dat niet in staat is, zijn vijanden te bestrijden, zoowel naar binnen als naar buiten, is ten prooi aan alle kwade invloeden en booze machten, die het ten verderve voeren. Dijkwijls onmerkbaar en geleidelijk, maar daarom niet minder afdoende en rampzalig. Wii. de Weerafdeeling der Natio- naal-Socialistische Beweging in Ne derland. willen Onze liefde voor Volk en Vader land metterdaad tót uiting brengen. Wij willen zijnde paladijnen voor een krachtig staatsbestuur. Wii willen hei volk begrip bijbren gen voor de weerbaarheidsgedachte. Wii willen herwinnen het zelfres pect der natie. Wü willen tucht en orde in onze eigen gelederen handhaven, en het geheele volk vair de onmisbaarheid van deze eigenschappen overtuigen. Slechts een krachtig staatsbestuur, over een weerbaar volk, wonende in een ordelijke samenleving, zal in staat zijn het, verloren zelfrespect weer gelei delijk te herstellen en aldus e^i waar borg zijn voor het bereiken van ons doel Een Nederlandsch volk, zich weer ten volle bewust van zijn waardigheid en zijn roeping, dat tot in lengte van dagen op zijn bodem zal leven en wer ken, sterk tegen alles, wat dit volk naar binnen wil ondermijnen, sterk tegenover iedereen, die ons onze plaats te midden der andere volken wil be twisten. Aldus in een ven^ reeks van toekom stige generaties respect afdwingend door zijn hooge cultureele en economi sche prestaties, en zijn groote beteeke- nis voor de Europeesch-Germaansche volkerenfamilie. De vlag is een bij uitstek geschikt propaganda-materiaal en het is dan ook de bedoeling zooveel mogelijk vlaggen bij de leden te doen plaatsen. De voorraden zijn beperkt, zoodot de aanbieding geheel vrijblijvend .is. No. 30002, N.S.B.-vlag van kunst zijde, 160 x 250, 14.50. - No. 30004, idem, katoen, 160 x 300, 25.70. No. 30067, idem, wol, 100 x 150, ƒ9.70. No. 30015, O.B.B.-vlag, katoen, 70 x 150, 4.50. No. 30022, idem, kunst zijde, 80 x 120, 2.80. No. 30023, idem, kunstzijde, 100.x 150, ƒ4.15. No. 30025, idem, katoen, 80 x 130, 3.75. i No. 30027, idem, katoen, 75 x 150, 3.75. Bestellingen aan het Diensthuis, Koningstraat 4, Goes.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1942 | | pagina 3