:land
Nu, meer dan ooit
i
Een gnEden voor een emmer mosselen!
UITGAVE VAM DE NATIONAAL-SOGALISTISCHE BEWEGING.
DISTRICT 14 ZEELAND
Wij strijden tegen den bolsjewistischen antichrist
tegen joodsche leugens en bedrog.
Klacht en Verzoek
ie zijn
pen
2e Jaargang* No* 14
Donderdag 22 Wijnmaand 1942
Deze toespijs kan het Zeeuwsche
arbeidersgezin niet meer betalen en
nochtans heeft dit gezin op de eerste
plaats recht op mosselen.
Wij eischen naleving van de verordening.
Uitspraken van den Fflhrer
dé jeugd go
s geschiedenis
Suldensporen-
I oe een leger
|.en het opnam
ruiterscharen
Itoch versloeg,
loor den geest,
(fde, door den
er voorouders,
ze geest zijn.
lal ingeslapen,
orgt de Jeugd-
|t ons volk ge
in de mooie
aet in de toe-
bft. Een siactl-
I jeen opoffe-
|?t op de bres
achter blijven
eland en nog
in onzef rijen,
foor een nieuw
ederland uit het
echtig wordt in
nst.
jongeren,
lidswaan.
4 jen
Imvaan.
Isendracht
mrgd eer:
linnen
ld marcheert 1
Zuid-Beveland.
Koopen week heb
bent het geluk niet
for de Beweging,
ks, ondanks alle
telkens opnieuw
eds de meeste ar-
irwsche platteland
Jen zijn.
let alleen reeds in
Fd met he^ landar-
|.at een kameraad
nog kwam vertel-
Jran de Winterhulp
(geweest, waar een
spontaan zeide
|iog ontvangen van
nu is dat beslist
|in in veel beteren
en blij, dat ik van
giften zal kunnen
die vorig jaar
en blokhoofd wilde
hg willen, omdat hij
I hoe de Winterhulp
Heen aan het buurt-
lieven", vertelde mij
lieestdrift. Men moet
Veging zitten om te
oo natuurlijke volks-
uitgestrooide zaad
kt wortel te schieten
Idere strijder van de
fid voelt van dag tot
'ij groeien, onweer-
er men, zooals dit
thans tot ons komt,
volheid des harten,
de ware strijders
Weldra zal dit blok-
ïi verbeten maar op-
:>trek op zijn gezicht
i, dat zoovele weige
ld niet begrijpen, nog
offeren in de roode
[isch iedere arbeider
Maar diep in zijn
Jrij de sterke overtui-
ook zij eenmaal zul-
In.
(ze arbeider met een
beleefd blijven, als
dienstmeisje hem van
;rt, wetend, dat zijn
vergeefs is.
hij door zijn daad
dat er tegen het Win-
eenmaal geen steek-
enten zijn aan te voe-
omdat iedere volks-
re moet beseffen, dat
ing dient te dragen
olksgenoot.
.S.B.
Onderteekening t
K 915
Verschijn! tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland
Hoofdopsteller Drs. G. Schuerman, Middelburg
REDACTIE POSTBUS 58, MIDDELBURG. Abonnement bullen Zeelend f 1,50 per jaer
„Wij hebben niet meer het recht, nu
we doordrongen zijn van het Natio-
naai-Socialisme, met onze eigen per-
soonlijkheid te rekenenDe Beweging
doet op ieder van ons een beroep
Nu, meer dan ooit, moeten wij in de
N.S.B. het beste van onszelf in daden
omzetten.
Nu, vandaag, moeten wij bij onszelf
uitmaken wat we werkelijk waard zijn.
Vandaag en niet morgen. Want mor
gen reeds kunnen wij geroepen worden
om die plaatsen te bekleeden die ons,
als ware Nationaal-Socialisten, toeko
men.
Laten wij daarom allereerst voor ons
zelf uitmaken of wij het vertrouwen,
dat in ons wordt gesteld ook waard
zijn. Of wij dit vertrouwen ook ver
dienen. En laat ons dit hard uitmaken.
Wij moeten vooral voor onszelf onver
biddelijk weten te zijn. Waar we toe
gevend kunnen zijn voor anderen,
mogen wij dit nooit of te nimmer zijn
voor onszelf.
Nu iedereen naar ons opziet moeten
wij meer dan ooit bouwen aan onszelf.
Alle in ons aanwezige, vaak sluimeren
de krachten en deugden, moeien wij
ln den door ons gevoerden taaien strijd,
groeiend gestalte weten te geven.
Onze Leider stelt in ons, op de eerste
plaats zijn vertrouwen, tot den uitbouw
van de gave krachten en deugden van
«ms Volk, daar wij op dit oogenblik
ïioeten zijn, de dragers van deze
grachten, de bezitters van deze deug
en.
Beier dan hei prachtige uniform.
Het is echter vanzelfsprekend, dat wij
ftiet alleen het bestaan moeten kennen
van, en woorden kunnen spreken over
de gave krachten en de ware deugden,
maar dat wij dit alles zelf moeten be
zitten en intens beleven. En hier moe
ten wij op letten, dat wij ons niet in
vormen gaan verliezen, dat wij vooral
niet te veel aandacht besteden aan de
vormen, die achteraf weer leeg zouden
blijken te zijn. Beter en voornamer is
- hef eenvoudige zwarte hemd van den
Nationaal-Socialist waaronder het hart
klopt van den waarachtigen strijder,
dan het prachtigste uniform als daar
achter het hart klopt van den burger
die slechts bedacht is op eigen eer en
glorie. Wie voortdurend op eigen eer
en glorie bedacht is, kan hoogstens
een brave (I I) burger zijn.' Een Natio
naal-Socialist is hij in geen geval. Zoo
Iemand kan zich bij ons niet „thuis"
voelen, omdat hij geen onderscheid
kan maken tusschen de waarachtige
waarden van het leven en het lawaai
van de straat.
Zij die dag aan dag in den strijd
Staan, zonder pretentie, zonder beloo
ning te verwachten, dulden niet, dat
wie opschept en slechts eigen glorie
zoekt, het moeilijk verworven werk niet
acht en de waarachtige strijder die
werkt en zwijgt, voor niets telt en tracht
ln de schaduw te stellen.
Strijders dulden niet, dat burgers hun
werk als niets beschouwen en aan hun
geest afbreuk doen.
Wie werkelijk strijder Is, de waar
achtige Nationaal-Socialist, hij heeft
zich met den strjjd van het Nationaal-
Socialisme vereenzelvigd, dat zijn groot
doel, zijn leven en zijn liefde is.
Wie waarachtig liefheeft, heeft „zich
zelf" weggeschrapt. Waarachtige liefde
is dan ook nooit afhankelijk van re
sultaten. Iedere nederlaag versterkt de
liefde en de kracht om door te zetten.
Waarachtige kracht jammert niet, ze
verblijdt zich en groeit.
De geest van gevaarlijk leven.
De geest van den waarachtigen strij
der kan nooit berustend zijn. Die geest
moet zijn voortdurend aanvallend daar
waar de vijand dreigt, en die vijand is
meestal gemakzucht en egoïsme.
Onze geest moet zijn een géést van
gevaarlijk leven. Wij, Nationaal-Soci
alisten, zullen ook nooit geen gedres
seerde honden kunnen zijn, die mooi
op moeten zitten en pootjes geven aan
de eersten de besten.
Wij kunnen ons nooit of te nimmer
verstaan met de methode van suiker
en stroop en vernederend gevlei. Onze
geest is een en onverdeelbaar.
Voor ons is niet beslissend of wij er
komen, maar of wij er groot komen,
recht als een soldaat;
Liever ten ondergaan in grootheid,
j. dan te arriveeren ten koste van ons
hoogste goed.
Er zal geen Dietschland zijn,
dat niet geboren in het vuur
van Wolchovfront en Ilmenmeer, S
gesmeed werd in 't beslissend uur
op het barre veld van eer,
Er zal geen Dietschland zijn,
dat niet gehard wordt door die
[kracht
van Ilmenmeer en Wolchovfront,
die ginds in sneeuw en nood
[en nacht
geen meerd're en geen sterk're
[vond.
Er zal geen Dietschland zijn,
als niet een nieuwe geest opstaat
van Ilmenmeer en Wolchovfront,
die hier - doorwinterd en
[gezond -
de praatvaars van hun stoelen
[slaat.
1-7-42. A. van Kersbergen.
Zien wij daarbij steeds op naar den
Leider, naar hem die steeds is geweest
en steeds opnieuw is, het nobelste voor
beeld, de waarborg voor de zuiverheid
en de zekerheid van onzen strijd. In
hem kregen onze oude Volksche deug
den, die eens dit Volk der Lage Landen
tot onsterfelijkheid schiepen, opnieuw
gestalte.
De eenvoud, het kenmerk van ware
grootheid, van onderlegde gedegen
heid, de eerste en voornaamste der sol
daten-deugden.
De moed, die geen gevaren kent. De
eer en openhartigheid. De trouw, die
ons allen verbindt op leven en dood.
Het heeft voor velen van ons lang
geduurd eer wij ons deze deugden
weer hadden eigen gemaakt, vergif
tigd als wij waren door de leuzen van
Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap,
met alle gevolgen hiervan.
Leeren dienen.
Het is een reuzenstap, van de ban
deloosheid van het Liberalisme naar
een streng geordend en rechtvaardig
leven. Het is moeilijk geweest om te
begrijpen dat men weer zichzelf wordt
door zich in dienst te stellen van een
orde die hooger en eeuwiger is dan
wij. Door het dienen van het Nationaal-"
Socialisme, dat is het bevrijden en ge
stalte geven aan ons Volk en Vader
land, dienen wij het leven, dienen en
vergrooten wij onszelf. Practisch moe
ten wij zijn in de minste onzer daden.
We moeten onze daden leiden. Wij
moeten steeds de omstandigheden de
baas zijn, wij moeten ze desnoods zelf
scheppen. Ieder van ons moet aller
eerst leeren dienen. Dit vergeten wij
zoo gemakkelijk. We laten dat met
vreugde aan anderen over, we trachten
onszelf wijs te majeen dat de anderen
het beter doen.
(Vervolg op de derde pagina.)
Hoezeer had Mussert gelijk toen hij
onlangs betoogde, dat veel van het
geen wij thans beleven nog in de
verste verte niet gelijkt op Nationaal-
Socialisme.
Wij denken aan den arbeider van
de Fitting in Middelburg of de arbei
dende vrouw in de breigoederenfa-
briekjes van Zeeuwsch-Vlaanderen,
wilr loonen nog altijd niet of nauwe
lijks hooger zijn dan vóór den oorlog.
Zij waren het, die vóór 1940 zich ten
minste eens een keer in ds week of
in de veertien dagen te goed konden
doen aan ons uitstekende Zeeuwsche
product: de mossel. Maar'nu betaalt
ge ook in Zeeland een gulden voor een
emmer mosselen.
Dat is, vervloekt nog aan toe, in
strijd met de verordening. Een kind
kan dit uitrekenen. Best mogelijk, dat
de Zeeuwsche mosselleverancier aan
den maximumprijs van een gulden
voor een emmer mosselen bij verkoop
in Amsterdam nauwelijks verdient,
zooals hij beweert. Maar dat geldt
toch niet voor Zeeland, waar hij veel
minder voor zijn vracht moet betalen.
En al wordt de „maximumprijs" ook
bij verkoop tegen een gulden in Zee
land niet overschreden, er bestaat toch
ook nog een bepaling die zegt, dat er
niet meer verdiend mag worden dan
vóór 1940.
Wordt er bij verkoop in Zeeland
momenteel niet veel meer verdiend
dan vóórden oorlog
Geen mosselkweeker of -verkooper
zal dit durven ontkennen. Vandaar
ook, dat men de mossel momenteel zoo
gaarne verkoopt in de provincie zelf.
Daar heeft men geen hooge vervoers
kosten en wordt er extra aan verdiend.
Maar dat is nu juist de kapitalisti
sche monstruositeit, waarvan 't Zeeuw
sche arbeidersgezin weer eens de dupe
is. Want al worden er momenteel in
sommige deelen van Zeeland meer
mosselen dan ooit verkocht, de man
die ze vóór den oorlog at, krijgt ze nu
vrijwel niet. Hij kan het niet betalen.
Hij zou ze, evenals vroeger, moeten
kunnen eten tegen een belangrijk
lageren prijs dan welke thans geldt.
Wij eischen daarom naleving van
de verordening, zeker Ten aanzien
van dit zoo uitstekende Zeeuwsche
volksvoedsel. En dan moet het daar
bij niet zóó gaan, dat nu er niet meer
aan verdiend kan worden zooals tot
nu toe, er opeens schaarschte aan
mosselen ontstaat in de provincie,
doordat de sjacheraar de mosselen
dan naar elders gaat verkoopen,
waar men niet zoo goed bekend is
met den mosselhandel en tegen
eiken prijs afnemer wil zijn.
Neen. zelfs al zouden de inkomsten
voor den kleinhandelaar vóór den
oorlog te klein zijn geweest, dan nog
kan het mogelijk gemaakt worden,
dat de Zeeuwsche arbeider met de
smalle beurs tegen redelijken prijs
mosselen kan eten. Al zouden we
desnoods den Volksdienst in
moeten schakelen, die ongetwijfeld
gaarne zijn vrijwilligers apparaat,
bijvoorbeeld samen met onze W.A.,
ter beschikking wil stellen om er voor
te zorgen, dat de goedlcoope mosse
len in die gezinnen komen, waar men
op de eerste plaats recht heeft mos
selen te eten.
Want het arbeidersgezin met de
smalle beurs heeft op de eerste plaats
recht op mosselverbruik, zoo goed als
de landarbeider op de eerste plaats
recht heeft om een varkentje en een
geit te houden, zooals hij dit ook
vroeger deed. Vanouds heeft het
Zeeuwsche arbeidersgezin dit Immers
tot zijn gezinsbehoeften kunnen reke
nen en evenmin als het niet aangaat,
dat nu degenen, die vroeger hun neus
ophaalden voor „verbeeld je" zoó'n
vies varkenshok achter in hun „zalig
Engelsch rotstuintje" opeens omdat ze
over afvallen kunnen beschikken var
kens mogen gaan houden, terwijl de
landarbeider er eenigën tijd geleden
mee moest ophouden, omdat hij de
dure big niet kon betalen, zoomin moet
het kunnen voorkomen, dat nu de
Zeeuwsche arbeider, die steeds mos
selen gegeten heeft, dit producf niet
meer kan koopen,. terwijl thans op de
eerste plaatH* degenen er zich aan te
goed doen, die het vroeger ver bene
den hun waardigheid achtten om zulk
een goedkoop volksvoedsel te eten.
Daarom eischen wij zeer ln het bij
zonder ook op dit punt Natlonaal-Socia-
listische rechtvaardigheid.
De Zeeuwsche arbeider moet des
noods vóór anderen zijn mosselen
kunnen blijven betrekken.
Er voltrekt zich in Europa een revolutie.
Het Natlonaal-Socialisme en Fascisme hebben
den strijd aangebonden tegen de machten, die
er waren. Er wordt in Europa gestreden op
leven en dood. Ouders verliezen hun kinde
ren in den strijd, vrouwen verliezen hun man
nen er worden ongekende offers gebracht.
De offers worden gebracht en de nieuwe
mensch weet, waarom zij gebracht worden. Het
gaat om chaos of orde, om armoede of rijkdom,
om oorlog of vrede* om het rijk van Satan of
godsdienstvrijheid, om vernietiging van het
volk of verheffing, om de overwinning van het
Communisme of Nationaal-Socialisme en hier
bij ons om Moskou of Mussert.
De kameraden in de Beweging zijn geen
leden van een politieke partij, die hoopt eens
wat te zeggen te krijgen, doch zij zijn fakkel
dragers van een revolutie.
De N.S.B.-er heeft een zware taak en een
groote verantwoording rust op hem. Hij staat
hier aan een front en zal moeten strijden, zonder
moe te wprden, zonder te breken. Wij hebben
vijanden en wij hebben vrienden. Onze vijanden
moeten wij verslaan, onze vrienden moeten wij
aan ons binden en schouder aan schouder met
hen strijden.
Een goed soldaat kent den aard van fcijn
vijand en weet hem te vinden. Vele kameraden
kennen den vijand slechts bij name, zij hebben
hem gezien en van hem gehoord, maar kennen
zijn macht en zijn kracht niet. De vijand tast
het volk aan in den geest. Hij is als de Indische
God Wishnoe, die honderd armen heeft en
overal ingrijpt, ook daar, waar men hem piet
vermoedt. Zijn werktuigen weten soms niet,
dat zij zijn woorden spreken en zijn daden doen.
De vijand, die onze tegenstanders doet ge-
looven dat Engeland wint en wij worden op
gehangen, die geestelijken doet bidden voor
een regeering, die er in de ure des gevaars
van doorging en ons vervloekt, die door den
communist onzen kameraad doet sterven, dié
vijand is de jood, en zijn joodsche geest.
De invloed van den jood Was geweldig op
bijna alle gebied. De eiwitten, de vetten, de
koolhydraten voor de voeding werden door
joden gemaakt of verhandeld. Denk aan het
vleesch van Sally Zwanenberg, de marga
rine van de Unilever. De geneesmiddelen indus
trie was in joodsche hand, denk aan Organon
te Oss van Max Zwanenberg. Wij leefden
met behulp van den jood, doch konden ook niet
dood gaan zonder hulp van den jood. Duitsch-
land verloor den vorigen oorlog door den jood.
De jood Albert Ballin te Hamburg gpf langs
een particuliere telefoonlijn de geheimen van
zijn. keizerlijken vriend naar Amsterdam door,
waar de Engelsche geheime dienst ze in ont
vangst nam. Achter de schermen werkte steeds
de jood. Zijn wegen zijnkapitalisme, commu
nisme, vrijmetselarij. Óveral waar men dieper
kijktde jood. De jood in de legers, de jood
in de staatsmacht, de jood in de opvoeding,
de jood in den handel, overal de jood, behalve
in het handwerk. Vóór Mei 1940 kon men
niets meer koopen, of de jood had er aan ver
diend. In de protocollen van de Wijzen van
Sion staat. „Vergiftig de volkeren met alle ten
dienste staande middelen, dan kunt gij-, jood,
heerschen". Die micraelen zijnrassenmenging,
bolsjewisme, pers, genotzucht, klassenstrijd. Als
de volkeren moede zijn, komt voor den jood de
tijd der machtsovername. De maatregelen tegen
de joden moeten genomen worden.- Zijn zij er
uit, dan verdwijnt langzamerhand ook hun geest.
Wij kunnen pas een gaaf Natlonaal-Socialis-
tisch Vaderland opbouwen als de jood weg is.
Voor den joodschen geest moet in de plaats
komen de fiere Germaansche geest van den
Nationaal-Socialist. Het gaat niet om den jood
persoonlijk, doch om zijn geest, er zullen jaren
gestreden moeten worden om dien geest uit te
roeien. Die taak is gelegd in de handen van
de 'Nationaal-Socialisten.
Wij kunnen niet spreken over den joodschen
geest of we moeten ook spreken over de dragers
van dien geest in ons volk. Deze zijn te vinden
bij de politieke geestelijken en politieke onder
wijzers. De politieke geestelijkehaat ons, hij
kent nog slechts macht en geld en het Evangelie
is hem vreemd geworden. Zij ruien het kerkvoll
op om ons te haten, terwijl zij liefde moeteö
prediken. Zij zijn bereid met den communiste
schen düivel een verbond te sluiten om ons
te verdelgen. Hier weigert een pastoor een Mis
te lezen voor. een diep bedroefde moeder, di<
haar eenigen zoon aan het front verloor, daal
noemt een dominee aan het Heilig Avondmaal
een Winterhulp-collectant„Judas". Toch ver.
geten deze menschen, dat de gesneuvelde ka
meraad ook viel voor hun vrijheid. Als dezq
kameraden dat offer niet brachten, werd dö
geestelijke door den bolsjewist vermoord als
hij hier binnentrok. Hiermede belaagt de gees
telijke zijn eigen lijfwacht. Zoo wordt de kerk
afgebroken met mokerslagen. Gelukkig zijn er
in ons land nog goede geestelijken. Door hen
zal de Kerk gered moeten worden. In de Kerk
zoekt de ziel zijn God en geen jodenwraak
Tegenover de terreur van den politieke gees
telijke en zijn trouwe hulp, den politieken onder
wijzer, kan de N.S.B.-er wat zetten, dat meer
in de lijn van het Christendom ligt.
De Nationaal-Sodalist is geloovig, is fier,
want zijn geloof kan bergen verzetten. Hij
breekt niet in den storm, want hij vaart op
Mussert's compas 1 Hij brak nooit, hij bleef
de baken in den storm, zullen dan zijn vol
gelingen ooit mogen verslappen. Zij weten
dat zij zullen overwinnen l Wij, N.S.B.-ers
steken de laffe leugenaars, de verraders niet
in den rug, maar wij vechten, tien tegen één,
Is dat niet moedig 1 Wij zijn oprecht, eerlijk
en open, wij zien de nooden van ons volk
en doen alles wat in ons vermogen is, die
te lenigen.
Daarvoor verdragen wij hoon, wij laten
ons uitstooten uit onze families. En dit alles
omdat wij bet volk liefhebben. Velen van
ons staan aan het front en geven hun leven,
omdat zij het volk liefhebben. Zij brengen
bun offer voor een volk, dat hen nu nog
veracht, doch la^er zal begrijpen.
Kan de politieke geestelijke hier tegen op met
zijn kleingeestig geprevel Kent hij de beteeke-
nis van het offer, zooals wij die kennen
Wij strijden tegen geen kleine ongerechtigd
heid, doch tegen den antichrist, het bolsjewisme,
tegen leugen en huichelarij en tegen jodenwraak 1
De strijd is zwaar, doch de zwarte soldaat
ziet vooruit 1 De Nationaal-Socialist heeft een
groote opdracht, een machtige taak en een
zwaren strijd. Dien wint hij als zijn medestrijder
ook zijn kameraad is en dat is hij, als wij
onze plicht doen. Alle klein gedoe moet weg
uit ons micjden, wij strijden voor het leven van
onze vrouwen, van onze kinderen, van ons volk.
Wij moeten ons zwarte hemd verdienen. Dat
is een eerekleed, dat alleen een strijder mag
dragen. Wij moeten moedig, eenvoudig en
trouw zijn. Dan kan de Leider Nederland de
plaats in Europa geven, die hij wenschteen
parel in de kroon der Germaansche Staten 1
De tanden op elkaar, de blik vooruit en óp
achter Mussert. Dr. M.~ Werther.
De groote omwenteling.
Ongetwijfeld gaat onze wereld een
groote omwenteling tegemoet. En de
eenige kwestie, welke nog op een op
lossing 'wacht, is dezezal ze tot heil
van de Arische menschheid, of tot dat
van den eeuwigen jood leiden
De volksche staat zal er, door een
Juiste opvoeding, voor moeten zorgen,
dat er wanneer die dag eenmaal komt,
een geslacht klaar staat, dat bereid ls,
alles te wagen voor de laatste en groot
ste beslissingen.
Maar het volk, dat als eerste dezen
weg betreedt zal overwinnen.
Er gaat geen week voorbij, of mij bereiken brieven van Frontkameraden,
die klagen, dat rij toch zoo weinig brieven krijgen van onze Zeeuwsche
^kameraden van het Thuisfront.
j Ieder lid en ieder sympathiseerende moet het zich tot een eer rekenen
geregeld contact te onderhouden met verschillende kameraden, ook al kent
hij die niet persoonlijk.
-j Op het Diensthuis to Goes rijn lijsten verkrijgbaar van Frontkameraden,
die aan het Oostfront rijn ingezet
Kleine pakjes tot 100 gram mogen vrij verzonden worden. A
(fa Van het Diensthuis worden geregeld vele brieven gewisseld met de
vuu uci JL/Lcuaiuu» wuiucu ^cieyciu veie uuovou yewisaciu uici uc
kameraden, waarbij ik gaarne een kleine versnapering, bijv. een doosje
sigaretten insluit Zeli heb ik maar twee bonnen per week.
Ik zou gaarne zien, dat mij een aantal bonnen werd toegezonden, opdat
ik de vele kameraden, die mij schrijyen. bij de beantwoording van hun brieven
(j een kleine verrassing kan bijsluiten. d
Ook al zijn het bonnen, die nog niet geldig rijn.
AdresKoningstraat 4, Goes. Hou Zeu
Gemachtigde van den Leider.
IAN DEKKER.
l