De „schrikkelijke' Jodenvervolging De noodzakelijke zuivering De geveinsden DE DOODVONNISSEN EN MISLEIDENDE MAJESTEIT UITGAVE VAM DE NATI0NAAL-S0CIALIST1SCHE BEWEGING. DISTRICT 2LZEELAND e koffers rechaussee's meldt U 'voor Ambulance. vergade- er N.S.BL in rh Vlaanderen. voor Winterhulp 2e Jaargang, No. 5 Dinsdag 19 Bloeimaand 1942 of Aan alle oprechte nationaal-socialistische mannen en vrouwen. Kringhuis kring 48 „De Bevelanden" 7d fcór^het vertrek van/ e Perkpolderhaven, liezen aan boord, om Issagiers na te zien Iraar- natuurlijk niet» _elfde boot, én vooral -marechaussee's uit Isren, die dan meestal |)lland gaan. Ook hier op tegen. |er heeren hebben dan zich, die meestal ge- (vooral een opper- ik op Zaterdag20 |tg 18 April geweldig een koffer, die zoo as dat deze met twee noest worden om niet n). Ja, zóó zwaar zijn zeker aan getwijfeld deze - nu wel enkel fvatten. wat op tegen is, is, esloten mogen blijven, geen enkelen mare- zie niet in, waarom buiten dienst anders J worden dan andere Inooten, en daarom ?rs C. N o o m, Groepsleider, Goes. veken geleden in de fep'geplaatst werd voor lor de Nederlandsche lldden zich prompt vier- landidaten aan, als er I leiding van de Neder- |jxpeditie aan het Oost- ftan, te mogen constar ovele moedige en offer- llandsche mannen zijn, lij den eersten oproep |n zich in te zetten- voor trrbeid. Ambulance w,ederon\ het Nederlandsche volk, jd richt zij zich tot artsen, dtechnici en verplegers. Ie wacht hen, een ruime lun deelachtig worden I I artsen, tandtechnici. en Jdt U voor de Nederlqnd- |ce 1 ende daadwerkelijk mee louw van het Nieuwe de Nederlandsche Am- p.ginnegracht 22, 's-Gra- volksgenooten op tot bijv lie navolgende openbare |r in Zeeuwsch-Vlaande- ptg 4 Mei te Hulst in Café de Vosplein. Aanvang I Dinsdag 5 Mei te Clinge pyse, Gravenstraat. Aan- Op Woensdag 6 Mei te *in Hotel van Leuven. Lur. Op Donderdag 7 brpe in Café Block.Aan- Op Vrijdag 8 Mei te Sas Idotel Rotterdam. Aanvang l> Zaterdag 9 Mei te West- Ifé Jos. -Kalle. Aanvang 8 Woensdag ,13 Mei te Ter- lotel du Commerce, Markt. Iiur. Op Zaterdag 16 Mei I). Mattelé, Zeestraat. Aan- IOp Maandag 18 Mei te lde W.A.-zaal, Dorpsstraat. PO uur. Op Dinsdag 19 in Hotel Hiller, Kaai 8. luur. Op Woensdag 20 |tburg in Café de Vuyst, vang 8 uur. I aller Nederlandsche plicht emen, wat de N.S.B. wil 1 Iderlandsch, om niet te oor- fier dat men een zaak kent Zee De Kringleider, A. Stoetzer. inciaal bureau Zeeland van ontving de laatste weken xantal belangrijke giften, twsche Hypotheekbank ta schonk f 450.de Zeeuw- Ëwactrhorg Mij. té Zierikzee i N. te Clinge f 1500.de pijs te Kappellebrug f 1000.--, I. Fonteijn te Terneuzen n de firma De Leeuw-Geluk f 250.—. der N.S.B. 42. Onderteekening N K 945 Verschijnt tweemaal per maand van huis tof huis door geheel Zeeland REDACTIE POSTBUS 58, MIDDELBURG Abonnement buiten Zeeland Hoofdopsteller Martien Beversluis, Veere f 1.50 per jaar. Besluit. Godsvertrouwen. D© brief van den heer Adr. Sch. over de wetten; tegenover de joden van Buitsche zijde genomen, heeft mij er toe gebracht óm enkele noodzakelijke uitwijdingen te geverr over het joden vraagstuk. De heer Adr. Sch. is misschien, na mijne publicaties, er een weinig van' overtuigd geraakt, dat de Jodenkwestie er éénjs van de eerste rang, en dat men er niet overheen kan stappen met de opmerking „Joden zijn toch ook menschen". Hij heeft wellicht bemerkt, dat dit vraagstuk grooter is, dan hij denkt. Ook zal het hem wellicht bevreemd hebben, dot Luther en Dr. Abraham Kuiper nog veel feller tegenover de joden stonden dan. wij in dit blad be wezen te zijn. Hij moet dan, als hij consequent is, Luther zoowel als Kuiper ook verdenken van weinig Godsver- frouwen. Ik wil hierop wel eens een antwoord des heeren Sch. ontvangen. tmag dit zelf schrijven, of zijn pre- ant laten schrijven, in beide géval len zien wij deze verdediging met span ning tegemoet. Grondbeginselen. De heer Sch. vraagt mij, of ik mij houd aan mijn „grondbeginselen" als Ik het Godsvertrouwen toch als voor naamste Nat.-Soc. programmapunt wil handhaven. Zeker, mijnheer Sch., zekerIk heb ook mijne beginselen goed overdacht en doorleefd, ik zeg doorleefd, mijn heer, alvorens ik er toe overging mij aan te sluiten bij de N.S.B. En met mij hebben vele overtuigde christenen dat gedaan. N Ik weet, mijnheer, dat in uwe krin- het een kinderachtige maar ook kwaadaardige en alles behalve chris telijke gewoonte is," om kortweg de N.S.B, voor „onchristelijk" te houden.' Dit bewuste leugensprookje leunt gij nog eenigen tijd verkondigen, tot gij, evenals reeds millioenen in Europa tot de overtuiging zult komen, dat wij nimmer de godsdienst aanvielen, in tegendeel, beschermen tegen hen, die haar belagen. Ik wilde liever, mijnheer Sch., dat tl eens aan uw dominee vroeg, of hij wel ooit over zijn christelijke beginse len en zijn Godsvertrouwen heeft ria- gedacht, bij het hopen op een over winning van godlooze bolsjewisten en moordenaars van duizenden voorgan gers. Waarom doet gij dat niet, Sii ligt in de rede. Uw grondbeginselen en de mijne wijken wellicht hier af. Ik meen dat Ik op God vertrouwen kan en Hij mij helpt, indien ik de menschheid help te bevrijden van een wereldpest als de joden zijn. De joden, die in Amerika; Engeland en Rusland de draden in handen hadden' en hebben, en die de ontkerstening voorstaan van de gan- sche wereld. Denkt U.wel eens over uwe „begin selen" na, indien gij deze „schrikke lijke" bolsjewisten beschermt, door U aan de zijde'der Engelschen te scha ren Ik weet zeer. goed, dat gij be doelt mij te brengen op theologisch terrein en te schermen met bijbeltexten. Het moge U dan eens en voorgoed duidelijk zijn of worden, dat er zooiets als een bijbelexegese bestaat, en dat er een groote invloed juist van jood- sche geschiedschrijving in deze aan halingen aanwezig is. Doch om niet op theologisch terrein te belanden en ons debat te doen uit- loopen op een wederzijdsch bombar dement van citaten uit het Woord die gij weet dit zelf elkander zouden tegenspreken, wil ik U slechts wijzen op wat Clrristus zelve op de tinnen van Jeruzalem heeft gezegd, klagende over den onwil der joden ondanks het feit dat zij zoo dikwijls als „kiekens vergaderd" waren. Ik moge U wijzen op de tallooze onzedelijke gemeene passages, uit Joodsch brein afkomstig, welke vele ouders zelfs in verwarring brengen dit hun kinderen te verklaren. Ik wil U die wel mondeling citeeren of ik wil U die wel in particuliere brie ven in herinnering brengen. En dan de rassen. Vervolgens is de jodenkwestie een rassenkwestie. God heeft de rassen niet voor niets geschapen en geschei den. Slechts ten koste van groote ellende heeft steeds een bloedsvermen- ging zich voltrokken. t De criminologie kan daarvan een klaar getuigenis afleggen. De jodeji hu, hebben ons ras willen doen be derven.- Zij war^n reeds ver daarmee gevorderd. Zoudf U uw kinderen gaarne met joden zien gehuwd Ik wil U wel _zeggen dat 90 der Germanen, d.i. der niet-joodsche bevolking hier intuitief daarvan een afkeer zouden gevoelen. Voelen zij deze niet, dan zijn zij reeds te ver verwijderd van de wetten die God in hem legde. Wat hier gebeurt thans is niets anders als een bescherming van-ons ras en bloed, een reiniging in Breeden zin en dit moge hard zijn voor het te genwoordige jodendom, de natuur pre dikt in alles en overal ditzelfde prin cipe. Een dier met zwakke jongen doodt hen en zorgt er voor dat derhalve zijn ras zuiver blijft. In de geheele schepping is deze natuurlijke zuivering bespeurbaar. Indien wij de joden uit onze samenleving bannen, is dit een natuurlijke wet. En wij dooden hen niet, doch wenschen dat zij zich elders vestigen en tesamen hun eigen leven- en staat zullen voeren.. Daar hebben wij recht op, evenall zij zioh het recht kunnen atmmatigen hun ras te beschermen, hetgeen zij dan ook deden en wel ten koste van ons. Ik kan derhalve niet zien, waarom ik geen Godsvertrouwen zou kunnen hebben, indien ik de door God inge schapen natuurwetten handhaaf en met kracht wensch te beschermen. Gij moet mij uwerzijds eens meedee- len, hoe gij het met uw geloof in over eenstemming brengen wilt, indien gij toelaat, dat zij ons volk bederven, zonder dat gij protesteert. Zedelijke factoren. Tfen slotte. Ik meen, dat bij het ge-' loof toch zeker de zedelijke factoren een eerste rol spelen. Reeds herhaaldelijk heb ik in dit blad er op gewezen, dat de joodsche invloed in literatuur, film, theater, dans etc., zeer groot was. Ik kon U met feiten en citaten bewijzen, dat weel on zedelijke literatuur door hen hier is gebracht en geprotégeerd. Ja, dat dit zelfs de opzet was, men leze de pro tocollen maar eens goed. Weet U bijv., om maar één voorbeeld ie noemen, dat de vereeniging Van het Neo-Malthusianisme, die de vruchtaf drijving en de voorkoming van het moederschap voorstond, een joodsche schepping is, en dat hier te lande deze door joden bestuurd en gepropageerd werd. Moet ik U herinneren aan de smerige studies over het huyyelijk en het sexe-leven, dat vervloekte vergift dat onze jeugd bedierf, joodsch maak sel was Moet ik U de door en door vuile poëzie citeeren, hier door joden ge schreven, gij zult walgen, mijnheer Sch. En omdat ik Godsvertrouwen heb en mijn volk wensch te vrijwaren voor deze pornografie, acht ik het mijn be ginsel, om deze invloeden te dooden. U, en met U velen, hebben geen idee van deze joodsche, oostersche, zwoele, sfeer, welke straalt en stinkt uit al hun maaksels en die èelfs in de testamen ten doorsijpelt. Gij weet dat zeer goed, mijn waarde. Ik wensch geen zwij nerij heilig te verklaren, waar het ook geschreven staat. U misschien wel. Ik wensch' geen volk als uitverkoren te beschouwen, dat andere volkeren uit roeit (lees Esther) en geen koningen te vereeren die de vrouw van hun over sten overmeesteren, na eerst de wetti ge man in heb voorste gelid te hebben gesteld. In zooverre ben ik dan uw raclcale tegenstander, juist 'omdat ik God beschouw als een God van liefde, waarheid en gerechtigheid; Ik wil dus dit zeggenuit zedelijke overwegin gen acht ik het in overeenstemming met mijn Godsvertrouwen, om de joden te bannen uit onze maatschappij. Tot besluit Ik toonde U in mijn antwoord aan, dat juist uit dit Godsvertrouwen deze joden verbanning voortvloeit, en ik hoop alleen dit bereikt te hebben, dat U tenminste even nadenkt en vooral nagaat, door er notitie van te nemen, wat het Nationaal-Socialisme voor staat. Gelukkig begint het voor velen ook in Zeeland, onder de christenen, duide lijk te worden, dat men een goed christen kan zijn en een goed Nat.- Socialist. Een predikant of pastoor houdt U wel licht voor, dat wij heidenen zijn. Dan liegt hij bewust en meestal weet hij, niets af, van wat hij bestrijdt. Het gaat vaak als hier ter plaatse, waar de Ger. predikant eerst zijn leeken voor houdt om het Nat.-Soc. als duivelsch te verklaren en dar terloops zegt„ja I ik moet toch eens zien hun programma te lezen, dat ken ik nog niet". Ik wil wedden dat 99 geestelijken dit nooit lazen, maar alleen nawauwe- len weet hun collega/hun gemeente of de synode beweert. Ik had het genoegen de laatste weken iftet velen hunner te spreken, en het is mij opgevallen, hoe ontstel lend onwetend zij zijn over iets wat zij bestrijden. Daarom heb ik de hoop, dat nog eens, zooals honderd-dui zenden geestelijken elders, anders gaan denken en e^ns ophouden met haat zaaien tegen de N.S.B., iets wat op zichzelve reeds onchristelijk is en weinig te maken heeft met Godsver trouwen. Wij bestrijden geen geloof, geen Kerk, wij bestrijden alleen het politiek christendom, het farizeïsme, de schijn heiligheid, de mooipraten) zonder daden, en wij zu'Jen hen blijven be strijden daarin, "omdat wij méenen daarmee God te dienen, den duivel te bannen en de menschheid den goeden weg te wijzen.1 De predikanten en pastoórs hebben blijkbaar behoefte aan een godsdienst strijd, wij wenschen die niet. Zoo men haar ons opdringt, zullen wij die accep teeren. Maar weet wel, dat wij dan geen geloof bestrijden, .maar-valsche. profeten en afgodendienaren. En weet dan ook, dat wij daarin zullen winnen moeten, daar God met ons is. Veere, Mei 1942, De hoofdopsteller. Typisch joodsch. Er zijn in Zeeland vele burgers die buitengewoon geprofiteerd hebben en nog proiiteeren van de Duitsche bezet ting. Zij worden door de z.g.n. vijan den buitengewoon hartelijk en hoffelijk behandeld. Niemand kan zich bekla gen over wanbetaling enz. enz. Ik ken menschen, ook in de plaats mijner inwoning, die in het klein en groot, goed geld verdienden en ver dienen aan de Duitschers. Het is echter de gewoonte dezer laf hartige en karakterlooze lieden, om, als het geld gebeurd is en de hielen gelicht zijn, op de meest beleedigende wijze over hen te spreken, van wie zij elk uur geld accepteeren. Wij vermoeden, dat deze soort twee koppige lafaards wel in elke gemeente wonen en ook nog dapper ier kerke gaan. Ziethier een karaktereigenschap die niet Nederlandsch, niet Germaansch, niet groot, niet eerlijk, maar typisch joodsch is. Het ware §oed indien de geestelijke herders van ons volks eens aanhaalden wat Christus zelve van deze soort ge veinsden zeg!, inplaats van zich in het zweei te oreeren om de, liefde voor tweeërlei uitleg aannemelijk te maken. Het is een gelukkig teeken, dat zelfs onder enkele onzer tegenstanders der gelijke twee-monden, praters langza merhand met verachting worden be schouwd. 'n Bewijs dat er nog fierheid over is. Zij is anders veelal ver te zoeken. TE KOOP GEVRAAGD» Zm Pronte! Dan Smalfegange Brieven aan de redactie van dit blad te richten. Op onze schouders rust een zware last. Op onze schouders rust de ver antwoordelijkheid voor de toekomst van ons volk en van ons mooie land. De omstanders lachen hoonend, zij achten dit ij dele taal, opgeblazen eigendunk en bespottelijke verwaten heid. Wij gaan intusschen rustig onzën weg en hebben zelfs geen tijd, aan dacht aan hun domme opmerkingen te schenken. Steeds meer nieuwe problemen stormen op ons aan, steeds meer nieuwe taken worden ons opgedron gen. Wij zoeken geen werk, maar het werk plaatst zich op orizen weg en er is niemand anders, die het kan ver richten. U hebt maar één paar handen, zeker, die heeft Uw buurman ookmaar U zult voor drie man moeten werken f voor Uw buurman links en voor Uw buurman rechts. Gun ze hun zoete, dommelige en kwabbige rust I Zij zul len er in ondergaan of U later benij den, als gij kunt zeggen,",Ik was er bij, ik deed mün plicht". Wij zullen samen nog heel veel moeten opknappen, moede kameraden en dappere kameraadskes ons aantal groeit met den dag, maar wij zullen toch voorloapig nog een minderheid blijven vormen, een kleine schare geloovigen, een kern van getrouwen, die weten waarom -het gast. En onze grootste voldoenning zal liggen in de wetensóhap, dat de jeugd ons werk zal zegenen. Het Kringkantoor is verplaatst van Koningstraat 4, Goes, naarWijn gaardstraat 11, Goes. Alle correspondentie voor den Kring leider en Kringfunctionarissen moet aan het nieuwe adres gericht worden. Het Kringhuis is Dinsdags en de3 avonds onder tel. no. 2821 te bereiken, terwijl 'de Kringleider iedere Dinsdag en één of meerdere Kringfunctionaris sen iederen avond ie sprekén zijn. Hou zee P. I. Rosier, Kringleider, Rn dit dierbare volk. Gedurende een regeeringsperiode van ruim veertig jaren, poogde konin gin Wilhelmina, in haar optreden een accent van minzame waardigheid te leggen. Wanneer zij zich door middel van de radio tot het Nederlandsche volk richtte, verzuimde zij dan ook nimmer te spreken van haar „dierbare landgenooten". Tóen deze „dierbare" landgenooten", als resultaat van een door haar en haar regeering gevolgde onneutrale politiek in een oorlog met Duitschland geraakten, weigerde zij de gevolgen van deze houding te aanvaarden, doch onttrok' zij zich daaraan door een sma delijke vlucht naar Engeland. In haar omvangrijke bagage nam zij toen wel* haar kroonjuweelen en de goudschat van het Nederlandsche volk mede, doch vergat blijkbaar haar waardig heid in te pakken. Althans duidt-de wijze, waarop zij zich vanuit den vreemde in radiotoespraken tot haar vroegere landgenooten pleegt te rich ten, op een ernstig gebrek aan waar digheid. Tot onze verwondering overi gens, omdat het hier een oude vrouw betreft, die toch steeds in de „betere" kringen verkeerde. Schelden. Niet slechts trachtte -zij, in strijd met alle internationaal geldende rechtsre gels, het Nederlandsche volk aan te zetten, tot het plegen van sabotage, spionnage en geweld tegen de Duit sche bezettingsmacht, doch zij vergat zich daarbij zoover, dat zij, gelijk nog op 3 Maart van dit jaar, schold op de „moffen", er blijkbaar niet aan denken de, dat zij zeli in meer dan één opzicht afstammelinge is van deze „moffen" en blijkbaar tevens vergetend, dat zij, nog maar enkele jaren terug, wat blij was, toen zij haar eenige dochter aan zoo'n „mof" kon uithuwelijken. En nog wel aan een „mof", voor wien het een eer was, lid te zijn van de thans door haar zoo vervloekte „nazi"-partij Aan dergelijke uitbarstingen van machtelooze woede, die overigens meer thuishooren in een achterbuurt, dan aan een^ hof, zou men schouderopha lend voorbij kunnen gaan, ware het •niet, dat er menschen zijn, op wie deze scheldkanonnades zooveel invloed heb ben, dat zij zich laten verleiden tot daden, die de herhaaldelijk gepubli ceerde vonnissen van den Duitschen krijgsraad bewijzen dit noodlottige gevolgen hebben. Niet voor haar, die zich veilig waant in het overzeesche Engeland, maar voor de „dierbare landgenooten", die de kastanjes uit het vuur moeten halen. Nog kort geleden zijn 72 Nederlan ders ter dood veroordeeld, meerendeels officieren van ons voormalige leger. Deze hadden zich o.m. schuldig ge maakt aan spionnage ten gunste van Engeland en aan voorbereiding van sabotage. Opnieuw zijn thans 24 doodvonnis sen voltrokken. De ware schuldigen van dit alles moet in Engeland worden gezocht» waar een emigranten-regeering met da voormalige koningin aan het ^ïoofd» zich- onledig houdt met stoken tegen de Duitsche bezettingsmacht. Dwaas verzet Nederlanders, die zoo graag voor „nuchter" doorgaan, maar slapend en droomend de historié aan zich voorbij lieten trekken, mogen eens overwegen, dat eeuwen zijn voorbij gegaan, sinds wellicht met hooivorken en knuppels uitgeruste burgers zich met een rede lijke kans op .succes konden verzetten tegen poover bewapende soldaniers. In onze dagen moeten dergelijke po gingen als bij voorbaat nutteloos wor den veroordeeld. Wat denkt eigenlijk een handjevol lieden met een actie op eigen houtje te bereiken, wanneer ons geheele Nederlandsche leger op oor logssterkte, voorzien van alle machts middelen, en alle technische en geogra fische voordeelen, den strijd nog geèn week kon volhouden Keer op keer hebben de Duitsche overheden nadrukkelijk gewaarschuwd tegen de gevolgen van een onverant woordelijk optreden. Niemand, die thans nog kan verklaren, dat hij den ernst van deze misdrijven ook in den zin van het volkenrecht niet heeft loeseit. Zéker niet de officieren, die hun eerewoord, op grond waarvan zij uit krijgsgevangenschap werden ontslagen, op deze wijze schonden. Deze ofiicieren dienden bij hun onwaar dig optreden geen enkel belang. Duitschland is%i een strijd op leven en dood gewikkeld. Het Nederlandscha volk-bevindt zich in het machtsgebied van de Duitsche weermacht. Dat is een feit, dat iedere Nederlander moet aan vaarden, of hij het nu prettig vindt of niet. Zoolang deze strijd duurt, zal het bezettingsleger hief de orde handha ven. Als het kan met zachte, als het moet met harde, zéér harde middelen I De situatie, zooals Vlaanderen die ge kend heeft in de jaren 1914'18, is daarvan een welsprekend voorbeeld. Het harde lot, dat thans deze mannen heeft getroffen, vervult ookons met deernis. Omdat zij hun leven offerden voof een koningin, die in haar besta dagen onbekommerd en „weltfremd" schilderkunst en moreeleherbewape ning beoefende, op haar ouden dag meent te moeten uitweiden over een wereldorde, waarvoor zij zich nimmer interesseerde en die zij überhaupt niet kon doorgronden. Tragisch is het daar bij te moeten constateeren, dat een re giem, dat zichzelf heeft overleefd, nog over zijn graf heen zoovele slachtoffer» maakt Storm.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1942 | | pagina 1