De „schrikkelijke' Jodenvervolging
De noodzakelijke zuivering
De geveinsden
DE DOODVONNISSEN EN
MISLEIDENDE MAJESTEIT
UITGAVE VAM DE NATI0NAAL-S0CIALIST1SCHE BEWEGING.
DISTRICT 2LZEELAND
e koffers
rechaussee's
meldt U 'voor
Ambulance.
vergade-
er N.S.BL in
rh Vlaanderen.
voor Winterhulp
2e Jaargang, No. 5
Dinsdag 19 Bloeimaand 1942
of
Aan alle oprechte
nationaal-socialistische
mannen en vrouwen.
Kringhuis kring 48
„De Bevelanden"
7d
fcór^het vertrek van/
e Perkpolderhaven,
liezen aan boord, om
Issagiers na te zien
Iraar- natuurlijk niet»
_elfde boot, én vooral
-marechaussee's uit
Isren, die dan meestal
|)lland gaan. Ook hier
op tegen.
|er heeren hebben dan
zich, die meestal ge-
(vooral een opper-
ik op Zaterdag20
|tg 18 April geweldig
een koffer, die zoo
as dat deze met twee
noest worden om niet
n). Ja, zóó zwaar zijn
zeker aan getwijfeld
deze - nu wel enkel
fvatten.
wat op tegen is, is,
esloten mogen blijven,
geen enkelen mare-
zie niet in, waarom
buiten dienst anders
J worden dan andere
Inooten, en daarom
?rs
C. N o o m,
Groepsleider, Goes.
veken geleden in de
fep'geplaatst werd voor
lor de Nederlandsche
lldden zich prompt vier-
landidaten aan, als er
I leiding van de Neder-
|jxpeditie aan het Oost-
ftan, te mogen constar
ovele moedige en offer-
llandsche mannen zijn,
lij den eersten oproep
|n zich in te zetten- voor
trrbeid.
Ambulance w,ederon\
het Nederlandsche volk,
jd richt zij zich tot artsen,
dtechnici en verplegers.
Ie wacht hen, een ruime
lun deelachtig worden I
I artsen, tandtechnici. en
Jdt U voor de Nederlqnd-
|ce 1
ende daadwerkelijk mee
louw van het Nieuwe
de Nederlandsche Am-
p.ginnegracht 22, 's-Gra-
volksgenooten op tot bijv
lie navolgende openbare
|r in Zeeuwsch-Vlaande-
ptg 4 Mei te Hulst in Café
de Vosplein. Aanvang
I Dinsdag 5 Mei te Clinge
pyse, Gravenstraat. Aan-
Op Woensdag 6 Mei te
*in Hotel van Leuven.
Lur. Op Donderdag 7
brpe in Café Block.Aan-
Op Vrijdag 8 Mei te Sas
Idotel Rotterdam. Aanvang
l> Zaterdag 9 Mei te West-
Ifé Jos. -Kalle. Aanvang 8
Woensdag ,13 Mei te Ter-
lotel du Commerce, Markt.
Iiur. Op Zaterdag 16 Mei
I). Mattelé, Zeestraat. Aan-
IOp Maandag 18 Mei te
lde W.A.-zaal, Dorpsstraat.
PO uur. Op Dinsdag 19
in Hotel Hiller, Kaai 8.
luur. Op Woensdag 20
|tburg in Café de Vuyst,
vang 8 uur.
I aller Nederlandsche plicht
emen, wat de N.S.B. wil 1
Iderlandsch, om niet te oor-
fier dat men een zaak kent
Zee
De Kringleider,
A. Stoetzer.
inciaal bureau Zeeland van
ontving de laatste weken
xantal belangrijke giften,
twsche Hypotheekbank ta
schonk f 450.de Zeeuw-
Ëwactrhorg Mij. té Zierikzee
i N. te Clinge f 1500.de
pijs te Kappellebrug f 1000.--,
I. Fonteijn te Terneuzen
n de firma De Leeuw-Geluk
f 250.—.
der N.S.B.
42. Onderteekening
N
K 945
Verschijnt tweemaal per maand van huis tof huis door geheel Zeeland
REDACTIE POSTBUS 58, MIDDELBURG Abonnement buiten Zeeland
Hoofdopsteller Martien Beversluis, Veere f 1.50 per jaar.
Besluit.
Godsvertrouwen.
D© brief van den heer Adr. Sch.
over de wetten; tegenover de joden van
Buitsche zijde genomen, heeft mij er
toe gebracht óm enkele noodzakelijke
uitwijdingen te geverr over het joden
vraagstuk.
De heer Adr. Sch. is misschien, na
mijne publicaties, er een weinig van'
overtuigd geraakt, dat de Jodenkwestie
er éénjs van de eerste rang, en dat
men er niet overheen kan stappen met
de opmerking „Joden zijn toch ook
menschen".
Hij heeft wellicht bemerkt, dat dit
vraagstuk grooter is, dan hij denkt.
Ook zal het hem wellicht bevreemd
hebben, dot Luther en Dr. Abraham
Kuiper nog veel feller tegenover de
joden stonden dan. wij in dit blad be
wezen te zijn. Hij moet dan, als hij
consequent is, Luther zoowel als Kuiper
ook verdenken van weinig Godsver-
frouwen. Ik wil hierop wel eens een
antwoord des heeren Sch. ontvangen.
tmag dit zelf schrijven, of zijn pre-
ant laten schrijven, in beide géval
len zien wij deze verdediging met span
ning tegemoet.
Grondbeginselen.
De heer Sch. vraagt mij, of ik mij
houd aan mijn „grondbeginselen" als
Ik het Godsvertrouwen toch als voor
naamste Nat.-Soc. programmapunt wil
handhaven.
Zeker, mijnheer Sch., zekerIk heb
ook mijne beginselen goed overdacht
en doorleefd, ik zeg doorleefd, mijn
heer, alvorens ik er toe overging mij
aan te sluiten bij de N.S.B.
En met mij hebben vele overtuigde
christenen dat gedaan. N
Ik weet, mijnheer, dat in uwe krin-
het een kinderachtige maar ook
kwaadaardige en alles behalve chris
telijke gewoonte is," om kortweg de
N.S.B, voor „onchristelijk" te houden.'
Dit bewuste leugensprookje leunt gij
nog eenigen tijd verkondigen, tot gij,
evenals reeds millioenen in Europa tot
de overtuiging zult komen, dat wij
nimmer de godsdienst aanvielen, in
tegendeel, beschermen tegen hen, die
haar belagen.
Ik wilde liever, mijnheer Sch., dat
tl eens aan uw dominee vroeg, of hij
wel ooit over zijn christelijke beginse
len en zijn Godsvertrouwen heeft ria-
gedacht, bij het hopen op een over
winning van godlooze bolsjewisten en
moordenaars van duizenden voorgan
gers. Waarom doet gij dat niet, Sii
ligt in de rede.
Uw grondbeginselen en de mijne
wijken wellicht hier af. Ik meen dat
Ik op God vertrouwen kan en Hij mij
helpt, indien ik de menschheid help
te bevrijden van een wereldpest als de
joden zijn. De joden, die in Amerika;
Engeland en Rusland de draden in
handen hadden' en hebben, en die de
ontkerstening voorstaan van de gan-
sche wereld.
Denkt U.wel eens over uwe „begin
selen" na, indien gij deze „schrikke
lijke" bolsjewisten beschermt, door U
aan de zijde'der Engelschen te scha
ren Ik weet zeer. goed, dat gij be
doelt mij te brengen op theologisch
terrein en te schermen met bijbeltexten.
Het moge U dan eens en voorgoed
duidelijk zijn of worden, dat er zooiets
als een bijbelexegese bestaat, en dat
er een groote invloed juist van jood-
sche geschiedschrijving in deze aan
halingen aanwezig is.
Doch om niet op theologisch terrein
te belanden en ons debat te doen uit-
loopen op een wederzijdsch bombar
dement van citaten uit het Woord die
gij weet dit zelf elkander zouden
tegenspreken, wil ik U slechts wijzen
op wat Clrristus zelve op de tinnen
van Jeruzalem heeft gezegd, klagende
over den onwil der joden ondanks het
feit dat zij zoo dikwijls als „kiekens
vergaderd" waren. Ik moge U wijzen
op de tallooze onzedelijke gemeene
passages, uit Joodsch brein afkomstig,
welke vele ouders zelfs in verwarring
brengen dit hun kinderen te verklaren.
Ik wil U die wel mondeling citeeren
of ik wil U die wel in particuliere brie
ven in herinnering brengen.
En dan de rassen.
Vervolgens is de jodenkwestie een
rassenkwestie. God heeft de rassen
niet voor niets geschapen en geschei
den. Slechts ten koste van groote
ellende heeft steeds een bloedsvermen-
ging zich voltrokken. t
De criminologie kan daarvan een
klaar getuigenis afleggen. De jodeji
hu, hebben ons ras willen doen be
derven.- Zij war^n reeds ver daarmee
gevorderd.
Zoudf U uw kinderen gaarne met
joden zien gehuwd Ik wil U wel
_zeggen dat 90 der Germanen, d.i. der
niet-joodsche bevolking hier intuitief
daarvan een afkeer zouden gevoelen.
Voelen zij deze niet, dan zijn zij reeds
te ver verwijderd van de wetten die
God in hem legde.
Wat hier gebeurt thans is niets
anders als een bescherming van-ons
ras en bloed, een reiniging in Breeden
zin en dit moge hard zijn voor het te
genwoordige jodendom, de natuur pre
dikt in alles en overal ditzelfde prin
cipe. Een dier met zwakke jongen
doodt hen en zorgt er voor dat derhalve
zijn ras zuiver blijft. In de geheele
schepping is deze natuurlijke zuivering
bespeurbaar. Indien wij de joden uit
onze samenleving bannen, is dit een
natuurlijke wet. En wij dooden hen
niet, doch wenschen dat zij zich elders
vestigen en tesamen hun eigen leven-
en staat zullen voeren..
Daar hebben wij recht op, evenall
zij zioh het recht kunnen atmmatigen
hun ras te beschermen, hetgeen zij dan
ook deden en wel ten koste van ons.
Ik kan derhalve niet zien, waarom
ik geen Godsvertrouwen zou kunnen
hebben, indien ik de door God inge
schapen natuurwetten handhaaf en met
kracht wensch te beschermen.
Gij moet mij uwerzijds eens meedee-
len, hoe gij het met uw geloof in over
eenstemming brengen wilt, indien gij
toelaat, dat zij ons volk bederven,
zonder dat gij protesteert.
Zedelijke factoren.
Tfen slotte. Ik meen, dat bij het ge-'
loof toch zeker de zedelijke factoren
een eerste rol spelen.
Reeds herhaaldelijk heb ik in dit
blad er op gewezen, dat de joodsche
invloed in literatuur, film, theater, dans
etc., zeer groot was. Ik kon U met
feiten en citaten bewijzen, dat weel on
zedelijke literatuur door hen hier is
gebracht en geprotégeerd. Ja, dat dit
zelfs de opzet was, men leze de pro
tocollen maar eens goed.
Weet U bijv., om maar één voorbeeld
ie noemen, dat de vereeniging Van het
Neo-Malthusianisme, die de vruchtaf
drijving en de voorkoming van het
moederschap voorstond, een joodsche
schepping is, en dat hier te lande deze
door joden bestuurd en gepropageerd
werd. Moet ik U herinneren aan de
smerige studies over het huyyelijk en
het sexe-leven, dat vervloekte vergift
dat onze jeugd bedierf, joodsch maak
sel was
Moet ik U de door en door vuile
poëzie citeeren, hier door joden ge
schreven, gij zult walgen, mijnheer
Sch. En omdat ik Godsvertrouwen heb
en mijn volk wensch te vrijwaren voor
deze pornografie, acht ik het mijn be
ginsel, om deze invloeden te dooden.
U, en met U velen, hebben geen idee
van deze joodsche, oostersche, zwoele,
sfeer, welke straalt en stinkt uit al hun
maaksels en die èelfs in de testamen
ten doorsijpelt. Gij weet dat zeer goed,
mijn waarde. Ik wensch geen zwij
nerij heilig te verklaren, waar het ook
geschreven staat. U misschien wel.
Ik wensch' geen volk als uitverkoren te
beschouwen, dat andere volkeren uit
roeit (lees Esther) en geen koningen te
vereeren die de vrouw van hun over
sten overmeesteren, na eerst de wetti
ge man in heb voorste gelid te hebben
gesteld. In zooverre ben ik dan uw
raclcale tegenstander, juist 'omdat ik
God beschouw als een God van liefde,
waarheid en gerechtigheid; Ik wil dus
dit zeggenuit zedelijke overwegin
gen acht ik het in overeenstemming
met mijn Godsvertrouwen, om de joden
te bannen uit onze maatschappij.
Tot besluit
Ik toonde U in mijn antwoord aan,
dat juist uit dit Godsvertrouwen deze
joden verbanning voortvloeit, en ik
hoop alleen dit bereikt te hebben, dat
U tenminste even nadenkt en vooral
nagaat, door er notitie van te nemen,
wat het Nationaal-Socialisme voor
staat.
Gelukkig begint het voor velen ook
in Zeeland, onder de christenen, duide
lijk te worden, dat men een goed
christen kan zijn en een goed Nat.-
Socialist.
Een predikant of pastoor houdt U wel
licht voor, dat wij heidenen zijn. Dan
liegt hij bewust en meestal weet hij,
niets af, van wat hij bestrijdt. Het gaat
vaak als hier ter plaatse, waar de
Ger. predikant eerst zijn leeken voor
houdt om het Nat.-Soc. als duivelsch
te verklaren en dar terloops zegt„ja I
ik moet toch eens zien hun programma
te lezen, dat ken ik nog niet".
Ik wil wedden dat 99 geestelijken
dit nooit lazen, maar alleen nawauwe-
len weet hun collega/hun gemeente of
de synode beweert.
Ik had het genoegen de laatste
weken iftet velen hunner te spreken,
en het is mij opgevallen, hoe ontstel
lend onwetend zij zijn over iets wat
zij bestrijden. Daarom heb ik de hoop,
dat nog eens, zooals honderd-dui
zenden geestelijken elders, anders
gaan denken en e^ns ophouden met
haat zaaien tegen de N.S.B., iets wat
op zichzelve reeds onchristelijk is en
weinig te maken heeft met Godsver
trouwen.
Wij bestrijden geen geloof, geen
Kerk, wij bestrijden alleen het politiek
christendom, het farizeïsme, de schijn
heiligheid, de mooipraten) zonder
daden, en wij zu'Jen hen blijven be
strijden daarin, "omdat wij méenen
daarmee God te dienen, den duivel te
bannen en de menschheid den goeden
weg te wijzen.1
De predikanten en pastoórs hebben
blijkbaar behoefte aan een godsdienst
strijd, wij wenschen die niet. Zoo men
haar ons opdringt, zullen wij die accep
teeren. Maar weet wel, dat wij dan
geen geloof bestrijden, .maar-valsche.
profeten en afgodendienaren. En weet
dan ook, dat wij daarin zullen winnen
moeten, daar God met ons is.
Veere, Mei 1942,
De hoofdopsteller.
Typisch joodsch.
Er zijn in Zeeland vele burgers die
buitengewoon geprofiteerd hebben en
nog proiiteeren van de Duitsche bezet
ting. Zij worden door de z.g.n. vijan
den buitengewoon hartelijk en hoffelijk
behandeld. Niemand kan zich bekla
gen over wanbetaling enz. enz.
Ik ken menschen, ook in de plaats
mijner inwoning, die in het klein en
groot, goed geld verdienden en ver
dienen aan de Duitschers.
Het is echter de gewoonte dezer laf
hartige en karakterlooze lieden, om, als
het geld gebeurd is en de hielen gelicht
zijn, op de meest beleedigende wijze
over hen te spreken, van wie zij elk
uur geld accepteeren.
Wij vermoeden, dat deze soort twee
koppige lafaards wel in elke gemeente
wonen en ook nog dapper ier kerke
gaan.
Ziethier een karaktereigenschap die
niet Nederlandsch, niet Germaansch,
niet groot, niet eerlijk, maar typisch
joodsch is.
Het ware §oed indien de geestelijke
herders van ons volks eens aanhaalden
wat Christus zelve van deze soort ge
veinsden zeg!, inplaats van zich in het
zweei te oreeren om de, liefde voor
tweeërlei uitleg aannemelijk te maken.
Het is een gelukkig teeken, dat zelfs
onder enkele onzer tegenstanders der
gelijke twee-monden, praters langza
merhand met verachting worden be
schouwd. 'n Bewijs dat er nog fierheid
over is. Zij is anders veelal ver te
zoeken.
TE KOOP GEVRAAGD»
Zm Pronte! Dan
Smalfegange
Brieven aan de redactie van dit blad
te richten.
Op onze schouders rust een zware
last. Op onze schouders rust de ver
antwoordelijkheid voor de toekomst
van ons volk en van ons mooie land.
De omstanders lachen hoonend, zij
achten dit ij dele taal, opgeblazen
eigendunk en bespottelijke verwaten
heid.
Wij gaan intusschen rustig onzën
weg en hebben zelfs geen tijd, aan
dacht aan hun domme opmerkingen te
schenken.
Steeds meer nieuwe problemen
stormen op ons aan, steeds meer
nieuwe taken worden ons opgedron
gen. Wij zoeken geen werk, maar het
werk plaatst zich op orizen weg en
er is niemand anders, die het kan ver
richten.
U hebt maar één paar handen, zeker,
die heeft Uw buurman ookmaar U
zult voor drie man moeten werken f
voor Uw buurman links en voor Uw
buurman rechts. Gun ze hun zoete,
dommelige en kwabbige rust I Zij zul
len er in ondergaan of U later benij
den, als gij kunt zeggen,",Ik was er
bij, ik deed mün plicht".
Wij zullen samen nog heel veel
moeten opknappen, moede kameraden
en dappere kameraadskes ons aantal
groeit met den dag, maar wij zullen
toch voorloapig nog een minderheid
blijven vormen, een kleine schare
geloovigen, een kern van getrouwen,
die weten waarom -het gast. En onze
grootste voldoenning zal liggen in de
wetensóhap, dat de jeugd ons werk
zal zegenen.
Het Kringkantoor is verplaatst van
Koningstraat 4, Goes, naarWijn
gaardstraat 11, Goes.
Alle correspondentie voor den Kring
leider en Kringfunctionarissen moet
aan het nieuwe adres gericht worden.
Het Kringhuis is Dinsdags en de3
avonds onder tel. no. 2821 te bereiken,
terwijl 'de Kringleider iedere Dinsdag
en één of meerdere Kringfunctionaris
sen iederen avond ie sprekén zijn.
Hou zee
P. I. Rosier,
Kringleider,
Rn dit dierbare volk.
Gedurende een regeeringsperiode
van ruim veertig jaren, poogde konin
gin Wilhelmina, in haar optreden een
accent van minzame waardigheid te
leggen. Wanneer zij zich door middel
van de radio tot het Nederlandsche
volk richtte, verzuimde zij dan ook
nimmer te spreken van haar „dierbare
landgenooten".
Tóen deze „dierbare" landgenooten",
als resultaat van een door haar en
haar regeering gevolgde onneutrale
politiek in een oorlog met Duitschland
geraakten, weigerde zij de gevolgen
van deze houding te aanvaarden, doch
onttrok' zij zich daaraan door een sma
delijke vlucht naar Engeland. In haar
omvangrijke bagage nam zij toen wel*
haar kroonjuweelen en de goudschat
van het Nederlandsche volk mede,
doch vergat blijkbaar haar waardig
heid in te pakken. Althans duidt-de
wijze, waarop zij zich vanuit den
vreemde in radiotoespraken tot haar
vroegere landgenooten pleegt te rich
ten, op een ernstig gebrek aan waar
digheid. Tot onze verwondering overi
gens, omdat het hier een oude vrouw
betreft, die toch steeds in de „betere"
kringen verkeerde.
Schelden.
Niet slechts trachtte -zij, in strijd met
alle internationaal geldende rechtsre
gels, het Nederlandsche volk aan te
zetten, tot het plegen van sabotage,
spionnage en geweld tegen de Duit
sche bezettingsmacht, doch zij vergat
zich daarbij zoover, dat zij, gelijk nog
op 3 Maart van dit jaar, schold op de
„moffen", er blijkbaar niet aan denken
de, dat zij zeli in meer dan één opzicht
afstammelinge is van deze „moffen" en
blijkbaar tevens vergetend, dat zij, nog
maar enkele jaren terug, wat blij was,
toen zij haar eenige dochter aan zoo'n
„mof" kon uithuwelijken. En nog wel
aan een „mof", voor wien het een eer
was, lid te zijn van de thans door haar
zoo vervloekte „nazi"-partij
Aan dergelijke uitbarstingen van
machtelooze woede, die overigens meer
thuishooren in een achterbuurt, dan
aan een^ hof, zou men schouderopha
lend voorbij kunnen gaan, ware het
•niet, dat er menschen zijn, op wie deze
scheldkanonnades zooveel invloed heb
ben, dat zij zich laten verleiden tot
daden, die de herhaaldelijk gepubli
ceerde vonnissen van den Duitschen
krijgsraad bewijzen dit noodlottige
gevolgen hebben. Niet voor haar, die
zich veilig waant in het overzeesche
Engeland, maar voor de „dierbare
landgenooten", die de kastanjes uit het
vuur moeten halen.
Nog kort geleden zijn 72 Nederlan
ders ter dood veroordeeld, meerendeels
officieren van ons voormalige leger.
Deze hadden zich o.m. schuldig ge
maakt aan spionnage ten gunste van
Engeland en aan voorbereiding van
sabotage.
Opnieuw zijn thans 24 doodvonnis
sen voltrokken.
De ware schuldigen van dit alles
moet in Engeland worden gezocht»
waar een emigranten-regeering met da
voormalige koningin aan het ^ïoofd»
zich- onledig houdt met stoken tegen
de Duitsche bezettingsmacht.
Dwaas verzet
Nederlanders, die zoo graag voor
„nuchter" doorgaan, maar slapend en
droomend de historié aan zich voorbij
lieten trekken, mogen eens overwegen,
dat eeuwen zijn voorbij gegaan, sinds
wellicht met hooivorken en knuppels
uitgeruste burgers zich met een rede
lijke kans op .succes konden verzetten
tegen poover bewapende soldaniers.
In onze dagen moeten dergelijke po
gingen als bij voorbaat nutteloos wor
den veroordeeld. Wat denkt eigenlijk
een handjevol lieden met een actie op
eigen houtje te bereiken, wanneer ons
geheele Nederlandsche leger op oor
logssterkte, voorzien van alle machts
middelen, en alle technische en geogra
fische voordeelen, den strijd nog geèn
week kon volhouden
Keer op keer hebben de Duitsche
overheden nadrukkelijk gewaarschuwd
tegen de gevolgen van een onverant
woordelijk optreden. Niemand, die
thans nog kan verklaren, dat hij den
ernst van deze misdrijven ook in
den zin van het volkenrecht niet
heeft loeseit. Zéker niet de officieren,
die hun eerewoord, op grond waarvan
zij uit krijgsgevangenschap werden
ontslagen, op deze wijze schonden.
Deze ofiicieren dienden bij hun onwaar
dig optreden geen enkel belang.
Duitschland is%i een strijd op leven en
dood gewikkeld. Het Nederlandscha
volk-bevindt zich in het machtsgebied
van de Duitsche weermacht. Dat is een
feit, dat iedere Nederlander moet aan
vaarden, of hij het nu prettig vindt of
niet. Zoolang deze strijd duurt, zal het
bezettingsleger hief de orde handha
ven. Als het kan met zachte, als het
moet met harde, zéér harde middelen I
De situatie, zooals Vlaanderen die ge
kend heeft in de jaren 1914'18, is
daarvan een welsprekend voorbeeld.
Het harde lot, dat thans deze mannen
heeft getroffen, vervult ookons met
deernis. Omdat zij hun leven offerden
voof een koningin, die in haar besta
dagen onbekommerd en „weltfremd"
schilderkunst en moreeleherbewape
ning beoefende, op haar ouden dag
meent te moeten uitweiden over een
wereldorde, waarvoor zij zich nimmer
interesseerde en die zij überhaupt niet
kon doorgronden. Tragisch is het daar
bij te moeten constateeren, dat een re
giem, dat zichzelf heeft overleefd, nog
over zijn graf heen zoovele slachtoffer»
maakt Storm.