Zloe 3de 30!
dtVUmwcTijd
IPoorb ixtn Christus.
f
iSS
Betere schaderegeling
Sammspmaf
tusscfym £eune -Scute
en Pier be ÏDte^e.
Het Opvoedersgilde
Ori^e Jeugd en
Zeeuwsche Jeuad!
Poor be JPinterl^uIp
n)>
Pier ^En Leune, oe is't Alles goed
en thuus ook? v
LeuneAlles wel, Pier, bie julder 00k
Maer êelemaele in den aek is't
ioch ook weer nie.
PierOe zo dat* Leune Zwaerig-
heid mee de distrebutie of zoo ?-
Leune Nee...... dat gae wè.Maer
Indië, weet je. En m'n broer z'n
zeune is daer op de vloot en
z'n dqphter is mee een onder
wijzer getrouwd, ieversien op
Java. En m'n buurman z'n
zeune is 't er zendelieng.
PierJaedat is erg't Is ook
verschrikkelik vor al de Neder
landers, die ulder beste jaerën
daer gegeven ebbe 'om les op
tè bouwen en noe verbrande
die doerakken alleè.
LeuneEn nagr da 'k g'ooren ebbe is
die Epgelsche ginneraal d'r
vandeur gegae en noe moete
ons 't zelft opknappe.
PierDat is toch niks biezonders
Dat is echt Engelsch. Afijn zo
erg as 't^s/noe kun die lui in
Londen en die smieken uut
Batavia 't zelft is meemaeke,
- oe dat ze bedrogen oore.
Leune: Uust is Pier, bie die lui uut
Londen is onze koninginne ook.
Pier: Wat, koninginne...? '.t Is een
weggeloope vrommss en an
ders nie. Ik kan d'r gin ziere
respect vor ebbe. Ons ebbe
daër al is meer over ge-erge-
weerd en'jie schient et nog nie
te begriepen.
LeuneAh, PierIk zou toch zoo
graag wille dat ze d'r nog was.
't Zou toch zo goed kunns weze.
Pier: Neb! 't ad goed'kumr. weze.
Maer noe stil daer ov^r. Die
.bladzij is omgekeerd en trug
blaere doen we nie. 't Neder-
landsche volk zal noe een man
ebbe--die an 't roer -t ::et en
die 't is t'oopen beter zai doe 1
Leune:- Zouwe die Engelsche dan toch
verlieze, Pier?.
PierIk zou zqo zeie, 't ziet 't er
naer uut. Of bin jie net as die
lui, die dienke dat Amerika
nog is uut den oek zal komme
LeuneZekerdie meneer Roosevelt
en z'n vrouwe, die altied in al-
derande comité's zit, om de
menschen te elpen, zulle ons
nie in de steek laete, zou je
dienke
Pier: Je weet wat of ik dienke. En
Amerika kan niks, Leune, al
schreeuwe de luitjes ier nog zo
ard.
LeuneDie minister Kleftig, van ons,
zou een aanslag op Hitier ebbe
wille plege, is 't nie?
PierJae, net zo as je zei, Klefiig
Officieel is z'n naeme Van Klef-
fens, as je dat soms nie weet.
LeuneIs dat toch waer, Pier Dat is
vreed, zukke diengen, en dan
een minister dat verzinne, foei.
c,erOnoe eb ik jeMaer
neutraal bin ze geweest oor,
de smeerkeezen. Je zal nóg
wel achter 't een en 't aare
komme en dan raek je nog is
/iet zo varre as ik.
LeuneZou je dienke, Pier
Opvoeden belangrijker
dan onderwijzen.
Omdat wij, menschen van het Op-
voedersgilde, opvoeden zooveel be
langrijker vinden dan onderwijzen,
spreken wij bij voorkeur van opvoeder,
inplaats van onderwijzer of leeraar.
Beter ware het wellicht, te spreken van
vormer, want dit houdt beide in. Jaren
terug kenden wij bij~ons toch ook reeds
vormscholen voor onderwijzers. Men
vond het toen dus wel noodig, dat toe
komstige onderwijzers gevormd wer-
deh. Wij achten vorming van elk kind
door de school thans evenzeer noodig.
Ik wijs hier even op, omdat men in ons
land in een onderwijzer steeds meer
is gaan zien iemand di^ onderwijst,
zonder meer, en hem niet eens altijd
het recht toekent van opvoeden.
Hiervaor zijn verschillende oorzaken
aan. te wijzen.
Diploma-jacht.
Jacht naar steeds meer kennis en
diploma's leidde, een overdreven ver
eering in van het intellect. Het gevolg
hiervan was een veronachtzamen van
hét opvoeden, met als indirect gevolg
verstoring van het evenwicht tusschen
:-geest'en lichaam, om van de ziel niet
te' spreken. Overlading «van het leer
plan, gepaard gaande met ontevreden
heid over de behaalde resultaten, wa
ren mede gevolgen daarvan. Geen
school kon voor zich zelf 't gewenschte
tempo meer aangeven. Vooral op de
H.B.S. leed de algemeene vorming
daaronder.
Toch ié dit nog niet mijn' ergste be
zwaar tegen ons onderwijs in het alge
meen en dat op de H.B.S. in. het bij
zonder. Mijn ergste grief is, dat ons
onderwijs over zoo goed als de heele
linie individualistisch is en daardoor
onze jeügd inplaats van nader tot ons
volk te brengen, er van verwijdert,
met andere, woorden dat ons onderwijs
niet Vblksch is.
Hoe langer bij ons iemand school
gaat, hoe meer hij van zijn volk ver-
vreemt. Hoe geheel anders staat de
gezel, die na het verlaten der lagere'
sqjiool, -in dienst is getreden-bij een
patroon,tegenover zijn volk. Hij ®voelt
zich weldra als éen waardig lid zijner
volksgemeenschap, waarin hij zich
door zijn arbeid gebonden en geborgen
weet.
- In n?«Kwen geest.
Zoo ir..e verhouding tot de volks
gemeenschap van. den H.B.S-er en den
student ook zijn. In feite bestaan hier
geen verschillen. De gezel is moreel
verplicht zijn patroon te dienen; de
H.B.S.-er,en de student hebben precies
dezelfde moreele verplichting tot die
nen van de school en de universiteit
Dat klinkt velen nu misschien nog wat
vreemd in de oorefi, maar daaraan
wennen we wel. Zoowel de studeeren
den als de volksgemeenschap zullen er
bijr winnen. Het spreekt vanzelf, dat
dan ook de geestesgesteldheid der do
centen dienovereenkomstig moet ver
anderen. Het'geheele onderwijs moet
in overeenstemming gebracht worden
met den nieuwen geest. De nationaal-
socialistische, opvoedkunde zal over de
geheele linie ingevoerd moeten wor
den, terwijl- de programma's en de
leerstof de noodige wijzigingen zullen
moeten ondergaan.
Wat is 't Opvoedersgilde
Ter voorbereiding van dit werk is
door den Leider der N.S.B. het Opvoe
dersgilde opgericht Dit gilde staat
open voor alle opvoeders. Te veel be
staat nog de meening, dat alleen onder-
wijzqjs, leeraren enz. lid kunnen voor
den. Ook andere opvoeders, als b.v.
jeugdleiders, sportleiders, leiders van
kinder-tehuizen, gezinshoofden, reclas-
seeringsambtenaren, ambtenaren voor
de kinderwetten, behooren in hef Op
voedersgilde.
Uitdrukkelijk zij "hier gewaarschuwd
tegen de misvatting, als zou het Op
voedersgilde alleen openstaan voor
leden van de Nationaal Socialistische
Beweging in Nederland. Alle volksge-
nooten, ook zij die tot toetreding tot de
Beweging niet of nog niet konden be
sluiten, zijn welkom in onze rijen.
Nadere inlichtingen omtrent doel en
werkwijze van het Gilde worden' gaar
ne verstrekt door J. Bongertman, kring
vertegenwoordiger van het Opvoeders-
gilde voor Schouwen-Duiveland, wo
nende te Zierikzee, Touwbaan A 270c,
bij wien men zich tevens voor het lid
maatschap kan aanmelden.
Pleidooi voor eenheid.
Onlangs las ik in een opvoedkundig
maandblad een artikel met als op
schrift; Jeugd zonder .idealen.^ De
schrijver wees er op, dat .onze jeugd
wel in bepaalde gfoepen is tsereenigd
en daar tot idealiseering kan komen,
doch dat deze groepen idealen voor-,,
staan, die slechts voor iedere groep
afzoaderlijk gelden. Aan een strenge
scheiding wordt vastgehouden, zoodat
niet van gemeenschappelijke idealen
gesproken'kan worden. Er had dus,
dacht ik zoo na lezing van dit zeer
lezenswaardige artikel, boven moeten
staanJeugd zonder gemeenschappe
lijke idealen. Doch bij nadere over
denking kon ik me toch wel met de
oorspronkelijke tekst vereenigen, om
dat het artikel ons duidelijk maakt,,
dat dit groeps-idealisme ons volk ..als
geheel zeer heeft geschaad en dus
geen positief idealisme was. Wel is er
door bereikt, dat het eene deel van
pnze jeugd het andere niet begrijpt, er
geen bs langstelling" voor heeft- en er
uit politieke overwegingen eerder vij
andschap dan genegenheid voor koes
tert en dat hierdoor de eenheid van
ons volksbestaan ernstig in gevaar is
gebracht. Om hierffi verandering te
brenger, wil schrijver.de geheele Ne-
derlanc'rohe jeugd onder brengen in de
Nat:' '^-Jeugd Storm.
Nog vaderlandsch
idealisme.
U. feit, dat schrijver er nog veel
góeds van verwacht als onze jeugd
maar. in één jeugd-organisatie onder
gebracht wordt, leid ik af, dat hij met
mij er van overtuigd is, dat qnze jeugd
nog wel degelijk van dat echte Neder
land sche idealisme in zich heeft, dat
onze voorvaderen zoo dikwijls tot zulke
groote daden heeit gebracht. Hierop
wil ik met nadruk wijzen, omdat ik
dezer dagen in een verslag van een
door een onzer voormannen gehouden
lezing, las, dat'er met de tegenwoor
dige jeugd zoo weinig aan te vangen
is. Deze stelling kan ik niet ten volle
onderschrijven. .Daarvoor ken ik haar
te goed. Dat zij evenwel op den bui
tenstaander niet dien "indruk, maakt, wil
ik niet tegenspreken. Maar in den
grond is zij nog goed en is er nog heel
wat mee aan te va/i<?en. Dat heeft dat
deel onzer jeugd, dat nog niet door de
verdeeldheids-bacil wps aangestoken,
mij meerdere malen getoond. Juist als
het om het bereiken van een gemeen
schappelijk grootsch opgezet doel ging,
kon èii zich ik hèb het hier over de
middelbare schooljeugd van de laatste
tien jaren zo.o intens geven. Als er
dus thans niets met onze jeugcPaan te
vangen is, wil dat niet zeggen, dat zij
niet meer deugt, doch dat haar leiding
niet deugt. Onder deze leiding versta
ik dan allen, die op eenigerlei wijze
zeggenschap over haar hebben.
Eendracht maakt macht.
Als onze jeugd thans voor zoo goed
als nieis belangstelling toont,.- geeïl
idealisme" aan den dag legt voor ge
meenschappelijke zaken, zal ik haar
daar geen verwijt van maken. Zij is
slechts het product van dezen tijd en
voor haar jtoen en laten zijn eenige
vorige en cje huidige volwassen gehe-
ratie .verantwoordelijk. Reeds eenige
generaties vóór ons dwaalden op veler
lei gebied, vooral op het gebied van
de opvoeding. De hierbij to.t in het on
eindige doorgevoerde splitsing ten ge
volge (van stands-, politieke- en gods
dienstverschillen* maakten en maken
.jrfist in den laatsten tijd zeer sterk
dat onze jeugd het gevoel heeft ge
kregen, van. niet meer tot een. volk te
behooren. In dezen toestand eenmaal
geraakt, moet het wel schijnen of zij
inderdaad tot niet veel meer in staat
is. Niets drukt* meer den stempel van
moedeloosheid en onmacht op de
"jeugd, dan dat zij het gevoel heeft,
niet meer tot een machtig en eendrach
tig Volk te behooren. Wel hebben wij
nog altijd die mooie oud-vaderlandsche
spreuk „eendracht maakt macht", die
onze voorvaderen zoo dikwijls in prak
tijk hebben gebracht, maar helaas heeft
óns volk zich in de laatste eeuw, ten
gevolge van verdeeldheid op schier
elk gebied en ten gevolge van den
funesten invloed van ons land binnen
gedrongen volksvreemde elementen,
niet meer tot die hoogte kunnen.ver
hef ten. Van nu ai zal dit echter weer
anders worden. Aan die moordende
verdeeldheid en aan die volkvergifti-
gende vreemde invlc-den is voorgoed
een einde gemaakt. Onze jeugd gaat
weer eendrachtig aan haar toekomst
bouwen, dus aan de toekomst van land
en volk. Dit is het lichtende teeken
voor ons volk in dezen tijd. Thans be
seft onze jeugd het nog niet ten volle,
doch eens komt er een tijd, dat zij hen,
die hun beste krachten, ja, hun leven
hebben ingezet om het Nederlandsche
volk uit den poel van vervloeking te
redden, zal gedenken en eeren.
Zierikzee.
J. Bongertman.
Arbeid van den Gemachtigde
van den Leider bekroond,
In 'het nummer van De Zeeuwsche
Stroom van 9 Juli van het vorige jaar,
hebben wij een vraaggesprek afge
drukt tusschen den hoofdopsteller en
-den Gemachtigde van den Leider in
verband met de schade vergoeiti.ig
der oorlogsslachtoffers.
Karrr. Jan Dekker, die zich' toen in
verbinding had gesteld met het Secre
tariaat-Generaal van Finantiën, omdat
hij in de uitbetaling der schade door
het Rijk_ groote onbillijkhedqp zag, en
gepleit heeft voor een betere en recht
vaardiger regeling, stelde ons toen
reeds He verbetering in uitzicht.
Wij hebben dit heugelijk bericht zelfs
gebulletfneerd en velen waren dank
baar voor dezen daad.
Thans echter is het werk van Kam.
Dekker dan met^ succes bekroond,
waarover wij, en velen, zich* hartelijk
verheugen.
Daar de plaatselijke bladen er reeds
uitvoerig over schreven, is he: niet
noodzakelijk, daarop" dieper in te gaan.
Wij zullen _op deze materie echter, zij
het dan in- watanderen vorm, terug
komen.
In het kort komt het hier op neer,-
dat de heer P. L. Rambonnet, alge reen
gemachtigde voor de oorlogs- en defen-
sieschade, onze Gemachtigde van den
Leider heeft medegedeeld, dcrt hij. ge
zien de groote verschillen in prijzen
tusschen 1940 en nu, geen bezwaar ziet,
dat de getroffenen boven de Rijksbij-
drags van 100 percent, nog e- - crift
of voorschot van derden ontvangen.
Hierdoor werd het verband met de
door het Nat. Fonds verstrekte b'dra
gen verbroken, derhalve, de particu
liere giften zullen dus niet worden be
schouwd als Rijksvergceding;
f Je hebt de ïeus.
Straks, wanneer je je een positie hebt
te veroveren, zijn er twee voorwaar
den, en wel dezeals een kat in een
vreemd pakhuis te staan, den nieuwen
tijd niet begrepen te hebben en uitge-
stooten worden, óf daadwerkelijk mede
te bouwen aan de eenheid van het Ne
derlandsche volk en te worden opge
nomen in de volksgemeenschap.
Die keus moet je nu doen
Wil tie met de oude generatie ten on
der gaan, of wil je met de nieuwe naar
een lichtende toekomst marcheeren?
Deze .nieuwe jeugd verzamelt zich in
den Nationalen Jeugdstorm.
Jij hebt de Jeugdstorm noodig, omdat
je er leertgemeenschapszin, orde,
kameraadschap en ware vaderlands-'
liefde, noodig om straks' mede te kun
nen bouwen in. het nieuwe Europa.
De Jeugdstorm heeft jou noodig, om
dat je meerdere kennis en ontwikke
ling je in staat stelt opbouwend-werk
te verrichten, .in dienst van je volk en
land.
Denk over Hit alles eens rustig en
eerlijk na!
Maar hebt dan ook den moed, met'
je vragen en bezwaren bij ons te ko
men jij en wij zijn er mee gebaat.
Kom dan eens op ons Kwartier!
■V?
Wat gij den minste Mijner broederen deed
dat hebt gij Mij gedaan
gij ben minste <JHijner kroeb'ren beeb,
<Put Jjetrt gij ,JHij gebaatr, jiilijtt liefbe jat JS lotmt'-
Zoo spijst foïe bong'ren, lenig ntilh Ijun leeb,
(Eens jal tot bank ^fflijn jegen JtJ ban bronnen.
Praag niet of jij beknoren tot ,JHtjn kerk,
C©nk fjk sprak ftrij mijn fnoorb tot allen bie ^Hij Ijoorben.
ptfa Ijart sleetjts facte: faelboen jij «fa faerk,
Zoo jult gij Ijanb'ten naar <JHijn ïjeil'ge fanorben.
Öieefi niet alleen ufa beel uit faro me plicljt,
Plijft kil ufa tjari, Ijne ijbel is nfa streèen,
3)k ;eg ulieben: liefbe sleetjts faeriirfjf
pet leeb nfas naasten en faerrijkt jijn leften."
Ptissingen.
Hou die rotzooi maar bij je!
(anno April 1941
Het mes in de modderstroom l
(anno Juli 1941
Geen landverraderslectuurZou er weer zoo'n raak stuk in staan
(anno Aug. 1941) (anno Dec. 1941)
Wilt U mij voortaan niet vergeten T
t