Strevingen inst UITGAVE VAM DE MATIOIMAAL-SOCIALISTISCHE BEWEGING. DISTRICT 21-ZEELAND I [sche volk uropa. nwoordigo lc Jaargang, No, 24a Donderdag 26 Sprokkelmaand 1942 De nieuwe orde in onze samenleving i Van 'n waarachtige samenlevirtg was geen sprake l 0 die wezen op de komende orde. In de komende nieuwe orde te Volk ver- like. Na de tie Meidagen l.ide bezetting, |;che blokkade lit de oojlogs- |Volk berokke- soci'aal en I achteruit ge- I naar de toe- In, hoe door volk zoozeer schok als die Indragen kon; |ij die toekomst koloniale -po- gezegd, zeer wij onmpge- 1 gemoed onze fts nemen. arbeiders, de frljzers, ambte- [Wi, zij zijn door l.iskenning min- 1 ondernemings- bbied lijdt ons 1 de algemeene >re Staat bood |e groote schil- tdhouwersde geëerd en kon ben wonder, dat Is en geleerden |niet veel goeds ïl is niet ver- lik. en verscheurd pnden en eens- en moest aan J onde gaan. Wij |ts in Europa, in in het Duitsch- den Balkan, in bk buiten Europa Ideeldheid betee- leze verzwakking ps- en welvaarts volksgenooten, f verdeeldheid on- I Europa, die door ■complot voortdu- Iverden opgehitst, Icking en verval; flkaar niet steunen - aanvullende die aan den mili- pg, verzwakte alle hden van Furopa. fke en onderlinge Ite Europa, en dus Ifzaam maar zeker macht van het ka- ne en jodendom, gevolgverlies part, veiligheid en i en tenslotteoor- jig zagen wij het ech kapitalistische fiten en in Sovjet» I echter niet minder |Td(=rlcmd. 1 wordt ons een kans geboden. la, volgens de groot- J_den Führer, dat na het kapitalisme en [:n het bolsjewisme geschapen, brengt Isden. Volgens deze ikan een eendrachtig ft een sterke eenheid Jbr een gemeetischap- ^olitiek, door de ge- levensruimte. In dit een eendrachtig. als gelijkberechtigd Fe verrichten, wanneer 1st een gezond orgaan l.ropeesche organisme |a goede arbeids-orde- bodempolitiek, dooi Ie beschikbare krach- 1 geest. kan dit voor ons beteekenen laten zijnde tót de Eu- I rengemeenschap, als |k gelijkberechtigd me. ransche volkeren, die sche raskem voorbe- deze gemeenscha; aen, verwerft ons Volk arbeid, veiligheid, fet voor een nabije er frist, door onze aardrijks- en onzen vruchtbare;. Is scheppende kracht ei len en kunde van one K 945 Verschijnt tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland REDACTIE POSTBUS 58, MIDDELBURG Abonnement buiten Zeeland, HoofdopstellerMartien Beversluis, Veere fl.50 per jaar. Oude vormen vergaan-Het nieuwe breekt baan! Duizenden nadenkende menschen, ook In ons land, begrepen het al lang, ook vóór den lOden Mei 1940, dat de oude vorm van samenleving vastge- loopen was, zich zelf had overleefd en het nieuwe komende was. Dat het oude zich zoo lang mógelijk krampachtig staande houdt, weten we en dat het nieuwe met geweld zich een weg moet banen, hebben ons niet al leen de feiten geleerd, doch zien we overal zich voltrekken in onze onmid dellijke nabijheid, vooral in de natuur. In het groote en in het kleine heer- schen dezelfde levenswetten en vol trekken zich dezelfde processen. De geboorte van nieuw leven gaat met smart, pijn en strijd gepaard. Oude vormen moeten immers verbro ken worden, als de tijd daar is, dat het jonge, nieuwe tevén zich een weg baant. Dit proces voltrekt zich in lede ren levensvorm, in de menschenmaat- schappij evenals bijvoorbeeld inP&è knop van den rozelaar. De oude, buitenste bladeren van den t knop van den rozelaar willen kramp achtig het zwellende, jónge leven daar- binnen besloten houden. Geen nood, nooit kan nieuw krach tig jong leven in oude afgedane vor men besloten blijven. Het jonge leven groeit en zwelt, zwelttotdat de weerspannige oude vorm plots wordt doorbroken en de jonge frissche roos zich in al haar jeugdige, stralende pracht vertoont. De natuurwetten heb ben het zoo gewild. De oude vorm, die dat jonge, nieuwe leven omkneld hield, moest wijken, toen het jonge sterk ge noeg was om den ouden vorm te ver breken. Hef oude heeft tot taak, het jonge leven te hoeden en beschermen, totdat het jonge zelf in staat is zijn eigen leyen te leven. Zóó voltrekt zich het leven in de plantenwereld, in bet menschdom, maar ook in het leven der staten, der j volkeren. Oude vormen van samenleven wor den van tijd tot tijd doorbroken, om door nieuwe, jonge, krachtige vormen te worden vervangen. Dit is een lang durig proces van groeien, groeien, tot dat de tijden rijp zijn. De meeste menschen slaan geen acht op dat groeien van de jonge vrucht, die geboren staat te worden uit het oude. Zif staan dan ook stom verbaasd, jctls plots het geboorte-proces plaats heeft, als de oude vorm met geweld wordt doorbroken. Zij, die acht slaan op het leven om hen heen, zij die levend leven, staan niet verslagen, maar begroeten met vreugde het nieu we, jonggeborene, Zij beseffen, dat de Schepper leeft en werkt aan zijn schep ping...'... voortdurend 1 ■Waarvan wij de geboorte beleven, zal die vormen aannemen, overeenkomstig de geestelijke rijpheid der dragers van die orde. Het on- of wel uitgesprokene diepste verlangen der menschen, der talloozen, ga«rt niet verloren. Waar dat diepste verlangen van millioenen uitging naar een hoogeren vorm van samenleven, naar meer sociale gerechtigheid, naar zooveel mogelijk geluk voor zooveel mogelijk menschen, daar kan het niet uitblijven, of dat komt ook tot veiwer-v kelijking. Laat ons nagaan, wat voor euvelen de oude vormen van samenleven had den, die ieder weldenkend mensch moesten tegenstaan; daarna de symptomen, de strevin gen, die in kringen van menschen reeds door eigen kracht opkwamen en heenwezen naar de komende orde daarna de nieuwe vormen, waarin onze samenleving zal worden gegoten, welke de nationaal socialistisch opge bouwde gemeenschap zal zijn. Wij zijn opgevoed in een maatschap pij, waar ieder individu het eerst aan zichzelf dacht, waarin ieder op eigen winstbejag uit was. Een der uitvloei sels daarvan was 49 enorme concur rentiestrijd in handel en nering, met alle 'mensch-onteerende ellende daar aan verbonden. De economisch zwak ken komen bij zulk een stelsel steeds in de verdrukking. Als een groot maatschappelijk euvel noemen we verder de enorme werk loosheid, die wij herhaaldelijk in de laatste tientallen jaren hebben doorge maakt. De uit het productie-proces ge- stooten droeve stoet menschen in de kracht van hun leven, die op een steun geld waren aangewezen om hen en hun gezinnen van den hongerdood te vrijwaren. Oarer de wezenlijke oorza ken van deze enorme werkloosheid, die zich in de jaren 1920-1940 voltrok, loopen de meeningen zeer uiteen. Wij zullen ons daarin nu niet verdiepen. Ieder weldenkend mensch zal toege- ven, dat het een vreeselijk euvel was, niet alleen materieel fnuikend voor de betrokkenen, doch ook en vooral mo reel. De overheid was machteloos, om hier afdoende in te grijpen. Dit euvel vrat aan het levensgeluk van ontelbaren. Ook zij zijn toch deel van hun volkl Waarom stootte dat volk hen dan uit van den grooten levensdisch? Ze konden en wilden •toch werken? De maatschappij vroeg niet om hun werkkracht I Ieder wel denkend mensch besefte, dat hier fou ten waren, die overwonnen moesten worden. Ieder die waarachtig geloof had in den Schepper en Zijn werk, te- greep, dat het mlnschdom op den in geslagen weg van hebzucht, egoïsme, winstbejag ten koste van anderen, een halt moest worden toegeroepen. Overal waar menschen werkten, was de hel van onderlinge naijver, partij zucht, verdeeldheid. De heiligste ge voelens van anderen werden cynisch door het slijk gesleurd. De eene z.g. „stand" minachtte of verachtte den an deren „stand". De eene klasse be streed de andere klasse fel. De werk gever stond mijlen af van zijn werk- neijier en omgekeerd. De werknemer wantrouwde zijn werkgever. Allen la gen uiteengeslagen, bestreden elkan der, belaagden elkander. De verdeeld heid der natie was spreekwoordelijk. Ons kleine volk ging onder in onder- ling gekrakeel, tegenwerking, twisten. (Denk aan de radio-omroepvereenigin- gen). De grootste weelde naast de schrilste armoede. De rijken bagddenzich in een stoffelijke welvaart, naast den arme, die verkommerde. Toch zijn dit allen volksgenooten, leden van het zelfde volk, dus behoorend bij elkan der, aangewezen op elkander 1 Is dit een samenleving, die recht op dien naam heeft? Neen, van samen leven kunnen we dan niet spreken. In verschillende vooruitstrevende groepen van menschen leefde reeds lcmg de hunkering naar sociale ver nieuwingen. Het diepe verlangen van ontelbaren naar meer geluk, gezond heid en bevrediging hunner eerste stoffelijke behoeften, deden allerlei po gingen ontstaan in maatschappelijk opzicht. Dit gaf strijd en wrijving met andere groepen, die daarin, een be dreiging zagen hunner belangen. De voorboden der sociale revolutie, die thans over Europa dendert, zijn er on getwijfeld geweest €n de pioniers daar van moeten we >in dankbaarheid ge denken. Hun pogingen waren nog zwak, de weerstand te groot, doch ze hebben het beste, dat in hen was, ge geven. Er was een streven naócr zonnige, betere woningen en ontsnapping uit de donkere stegen en sloppen door de nadenkenden. Een vlucht uit de drukke bedompte steden des zomers naar bui ten, naar bosch, strand en duin, om nieuwe energie op te doen. Er was een zoeken naar betere, natuurlijker voe ding, want de beschavingsziekten na- men onrustbarende vormen in Europa aan (tanderibederf 98 -procent, kanker," t.b.c. enz.). Door de ruimer denkenden een betrachting van meer hygiëne, lichaamscultuur, zooals zwemmen, gymnastiek, zonnebaden, om tot meer gezondheid te komen. Drankbestrij ding. Zooals gezegd, allemaal zwakke po gingen naar vernieuwing, 40ch nie- mand zal durven ontkennen, dat ze er waren. Vooral de leiding van het Duit- sche volk had begrepen, dat, om een krachtig volk te vormen, de boven ge- noemde strevingen, r die uit het volk op kwamen, krachtig te ondersteunen. Ja; daar is men veel verder gegaan. Ik behoef maar te noemen, de maatrege len tegen ras-vermenging, huwelijk door onvolyraardigen, enz. zal men veel meer aandacht gaan be steden aan gezondere woongemeen- schappen, want in onze groote steden is er een schrikbarend tekort aan licht, zon en frissche lucht. Hoe kwam het, dat die groote steden werden gevormd, ten koste van het platteland? We zullen in vogelvlucht een schets trachten te geven, van de ontwikkeling der steden, vanaf de uitvinding der stoommachine. Voordien was ons volk hoofdzakelijk een landbouwend, zeevarend en vis- schersvolk, doch de stoommachine had een zoodanigen invloed, dat daardoor de constructie der maatschappij een grondige verandering onderging. Spoorwegen werden aangelegd en verbonden steden en dorpen met el kander. Door het groote gerief voor het ver- voer, verrezen bij de stopplaatsen fa brieken, wat weer een uitbreiding van woongelegenheid tot gevolg had, door detoenemende bevolking, die toe stroomde van (iet platteland, aangelokt door de hoogere loonen, die de indus trie .betaalde boven den landarbeid. Ook de havensteden, met hun enor me toeneming van arbeid, hun los- en laad-mogelijkheden, zogen de arbei ders van het platteland tot zich. De aldus gegroeide dicht-bevolkte steden kregen hun eigen aspect. De plattelandsbevolking nam de stadsgewoonten over. Door de verfij ning en raffinement der steden, door het inniger onderlinge contact, door be ïnvloeding van gedegenereerde ele menten, door ons vreemde rassen met hun minderwaardige, instincten, die hun stempel drukken vooral op den handel, ontaardde die plattelandsbe volking, werden hun degelijke gewoon ten vervaagd, gaan velen onder aan de prostitutie, die woekert in de groote steden. Een terugvoeren naar het platteland, zal tot de taak der nieuwe orde be- hooren. Een gezonde plattelandsbevol king, die weer vreugde vindt in den land-arbeid, omdat ze een hoogst nut tige taak verrichte® in dienst van de volksgemeenschap, zal een zegen'zijn. Velen keeren dan ook terug naar het land, want de echte boer, die gebonden is aan zijn grond, zal altijd in de groote stad een ontwortelde blijven, hunkeren naar den grond, waardin voorouders hebben gewerkt en geleefd. Op het land, op hun boerderij, komen ze we der in hun element, kunnen ze het meest produGeeren en hun belangrijke taak verrichten Ons volk moet er zich goed bewust van worden, dat er niets vernederends is in den bóeren-arbeid. Deze arbeid is onmisbaar voor de voedselvoorzie ning van ons volk en daarom hoogst nuttig. Als dat goed doordringt, ook tot den stedeling, zal niet langer worden neer gezien op den boej, maar in hem ge zien worden een schakel in het geheel der volkshuishouding. DusEerbied voor den boerenarbeid, stedeling i H. VAN LOUWERIJK. Souburg, Febr. 1942.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1942 | | pagina 5