Hoe leeft de arbeidersjeugd in Duitschland Onopgevoede jeugd en hoe leeft zij hier? v. Nationaal-politieke opvoedingsinstituten - m 1 Als men dan is men Fegi laatste ernstige waarschuwing tegen hamsteraars A-B.C.-boekjes in Rusland De schade is vergoed Rehabilitatie s.v.p.ï Krentenwecjers Dc Öïed.-Duifsche Cultuurkring DANKBETÜIGING Het zich aan een bepaald- beroep binden, wat van leerlingen dér voorbe reidende cursussen geëischt Wordt, valt weg voor de nationaal-politieke opvoe- dingsinstitutdh, die werkelijk voor alle begaafden openstaan. Het nieuwe Duitschland .heeft met deze instituten een inrichting om zich Verder te kunnen ontwikkelen dn het leven-geroepen, die wellicht het ideaal benadert. Hier wordt de elite der jeugd opgeleid. Deze scholen, hebben ten doel, de opvoeding der jeugd van het niveau der zuiver wetenschappelijke vorming over te brengen naar dat van een ech'te opvoeding, d.w.z. van "een zoo mogelijk alle menschelijke krach ten omvattende totalitaire opvoeding tot een vastgefundeerde gemeenschap. Daarom zijn deze instituten inrichtin gen tot gemeenschapsopvoeding, welke wat hun karakter betreft, tot de hoogere scholen moeten worden gerekend. Het bijzondere karakter dezer „scho len" treedt duidelijk aan het. licht bij de keuze der leerlingen, die Hier den naam van „Jungmannen" dragen. Hét toelatingsexamen duurt tenminste acht dagen, om van den aspirant eens zoo goed mogelijk beeld te kunnen ver- krijgen. Toegelaten worden jongens en meisjes, die gedurende drie of vier jaren de eerste klasse der lagere scho len hebben doorloopen en aan de eigenschappen voldoen, welke op het gebied van ras, geestelijke en licha melijke ontwikkeling en van karakter worden gesteld. Door een verordening van den Rijks minister van Onderwijs zijn de onder wijzers van alle lagere scholen in Duitschland gehouden, hun meest ge schikte leerlingen, via hun hoofden, voor de opneming in een .nationaal- politiek opvoedingsinstituut voor te dra gen, indien de ouders daartoe .hun toe stemming «geven. - Wel heft deze instelling principieel een schoolgeld in verhouding tot-de fi- hancieele draagkracht der oudersech ter is voor de toelating de financieele positie der ouders of hun plaats in de maatschappij niet doorslaggevend. Naar behoefte staan beurzen ter be schikking. De grondgedachte dezer selectie is om het in breede kringen van het Duitsche volk aanwezige waardevolle erfgoed van het ras op te sporen, tot ontwikke ling te brengen en in dienst van Führer en volk -te stellen. De opleiding der „Jungmannen" in dit instituut duurt in het algemeen acht jaar. Het eindexamen dezèr instituten geeft recht op het bezoeken - van een hoogeschool. De „Jungmannen" kunnen vrij een beroep kiezen. Het leven in die instituten is eenvou dig, maar niet primitief. De jongens en meisjes moeten ontvankelijk worden ge maakt voor hetgeen mooi en van hooge waarde is en worden opgevoed, om met kalme zekerheid te zijn opgewas- schen tegen de eischen die het leven aan hun gedrag zal stellen. - De-„Jungmann" Wijdt zich aan de in-' tellectueele opvoeding en aan de ont wikkeling van zijn lichamelijke be kwaamheden met gelijken ijver. Hij weet, dat zijn later beroep in dienst van het volk, op welke - plaats hij 'eens ook moge staan, den vollen inzet van zijn geesteskracht eischt. Het doel der wetenschappelijke oplei ding en opvoeding is gelijk aan dat van de Duitsche H.B.S. of Gymnasium. Ten opzichte.'van de wetenschappelijk? opleiding willen deze scholen zich door geen andere laten^ overtreffen. Aan vreemde tcden worden" Engelsch en' Latijn en bovendien aan de instituten mef gymnasiaal leerplan Grieksch on derwezen. De resultaten van het moderne pae- dagógische onderzoek worden in dienst van het onderwijs gesteld. Op eenige scholen bijv. wordt het ondejTicht in de geschiedenis der prae-historische tijden slechts aan de hand van eigen opdel vingen gegeven. Bij het lesgeven in kunstvakken moet de „Jungmann" de verschillende vor men, waarin de kunst zich openbaart, niet alleen leeren kennen, maar hij moet deze oók, naar gelang van gaven, kunnen beoefenen Hij leert daarom vormgeving in hout, klei, metaal en li noleum.- Voor de opleiding in de ambachten beschikt men over werkplaatsen voor boekbinders, drukkers, smeden,' potte- bakkers en schrijnwerkers. Bijna elke school beschikt over een eigen fotogra fisch atelier. In verschillende scholen is de inrich ting der gebouwen menigmaal door on derwijzers en leerllnaen zelf of volgens 'jsjpgl&ilS Éen Hajot - Hitlerjugendkind) •hun ontwerpen vervaardigd. Bijzondere zorg'wordt ook besteed aan de opvoeding op het gebied der kunsten. Elke school heeft haar „Spiel- marinszug", vele hebbest-bovendien ook nog een muziekcorps. De politieke scholing in de instituten is gericht op toewijding, offervaardig heid en den wil tot politieke prestaties. Dé dienst is veelzijdig. De lessen wor den zooveel mogelijk in de open lucht gehouden. Daartoe behoort ook, dat de klassen na een grondige wetenschap pelijke sludie van bepaalden- opgaven in de leerzaal met de eigen auto der school door het Duitsche land rijden, om ter plaatse de opgedane kennis en de ervaring in Duitsche cultuurcentra, in steden en dorpen, op werkplaatsen der partij en van het bedrijfsleven, in fabrieken en mijnen, bij boeren of bin- henlandsche kolonisten te verrijken en tê verwerken. De „Jungmannen" wonen in de school en leven volgens een bepaald roostèr, dat hun geheelen dag in be slag neemt. Naast de geestelijke opvoeding staat vooral de lichamelijke staling. Zij strekt zich niet alleen uit op het gebied van turnen, athletiek en behendigheidsspe len, .maar ook op alle takken van sport, als boksen, schermen, zeilen, roeien; skiloopen, cross-country, motorsport, glijvliegen, schieten, enz. Jaarlijks worden alle scholen in het Rijk tot dusver zijn het er 22, die over geheel Duitschland-verdeeld zijn tot een groote terreinoefening samen geroepen, waarbij de Rijksminister van Onderwijs, als chef der scholen, alle „Jungmannen" inspecteert. Het opvoedingsplan der instituten omvat oofc practisch werk van de jon gemannen, want zij moeten niet alleen de waarde lêeren kennen van hét her senwerk, doch ook achting voor '-den handenarbeid krijgen. Iedere „Jungmann' van hèt zesde jaar werkt daarom zes tot acht weken lang op het platteland aan de grens bij' een boer of bij een binnenlcmdschen kolo nist. Hij heeft alle werkzaamheden te verrichten, alsof hij bij den boer als arbeider was aangesteld. Het daarop volgende jaar is hij acht tot tien weken in een fabriek af op 'een mijn als jeug dige arbeider werkzaamhij leeft in het gezin van een mijnwerker of van een arbeider en hij moet zich zelf van zijn loon als jonge arbeider bedruipen. De nieuwe opvoedingsmethode van het jonge Duitschland wenscht geen af stand Je doen-van deze arbeidsverrich- -ting der' jongemannen. Want boeren en arbeiders maken een groot gedeelte uit van het Duitsche volk. Hun Weten, hun willen^n hun werken zijn mede toon- aangévend voor het wezen van het volk. De „Jungmann" zal eens mis schien het voorbeeld aan deze boeren en arbeiders moeten geven, zal deze eens moeten leiden en daarom moet hij hen en hun levensaard beter leeren kennen dan alleen maar van ambts- 'wege. Met jeugdige vatbaarheid voor indrukken moet hij zich in hun wereld en hun levensgewoonten weten in te leven, de moeilijkheden van hun be roep aan den lijve leeren kennen en ook van hen leeren, dat men van man nen in gezaghebbende en leidende po sities meer verlangt en verwacht dan alleen maar het zuivere „weten".- Bij het oprichten van de nationaal- politieke opvoedingsinstituten gaat het dus om iets anders dan alleen maar om een hervorming van het school- of.onderwijswezen, om iets anders dan de omvorming van een schooltype binnen het kader van de middelbare scholen van het oude systeem. In plaats van den ouden vorm der opvoeding door onderwijs komt een nieuw systeem van totale opvoeding, dat den heelen mensch in al zijn levensuitingen wik" omvangen. Men verwacht daarom ook, dat deze nieuwe opvoedingsvörmen een vruchtbaren in vloed op de hoogere scholen zullen hebben. i De schuld aan ouders en onderwijzers alleen Neèn, aan den voorbijen tijd Herhaaldelyk wordt geklaagd over het meer dan brutaal optreden onzer moderne jeugd. 4 Indien wij in ons blad' de' klachten daarover hadden opgenomen, zouden wij pagina's hebben kunnen vullen. Deze blagen en kleine rekels kennen noch respect meer voor ouderen en gebrekkigen, noch voor den arbèfd, noch voor geestelijke meerderheid. Een dame uit Middelburg schrijft ons: Gevloek van school jeugd te Gapinge. De school ging vorige week uit te Gapinge. Eén der jongens van onge veer 7 jaar wierp een steen naar mijn hond, die naast mijn fiets liep. Het beest, dat' geraakt was, jankte en vloog in een Vaart grommend langs de kinderen ter waarschuwing. Het dier had groot gelijk, het beet niet, het liet zijn tanden alleen zien. Een 10-jarige jongen, die -zooeven nog het -dankgebed op school had meegemaakt riep mij Joe „Wuuf, hou g. v. d. je hond vast". Zijn goor vin gertje maakte een gebaar naar mij, alsof ik Zijn bevel direct had op te volgen. Een andere vrouw- schreef ons laatst Bij een brug in Middelburg liepen twee meisjes- van circa 10 a 12 jaar. Eén er van struikelde over een steen. Tot mijn afgrijzen hoorde ik het kind zeggen g. v. d. sodem1 daar viel ik bijna op'mijn sm.1" Het was om te gruwen.' Baldadige bengels. Eén aannemer in één onzer dorpen vroeg ons laatst of ik niet een stukje kon ^schrijven over de schandalige baldadigheden, die de Christelijke jeugd nog wél, uithaalt bij. hét werk. „Als ik", zoo schreef hij, „op de steft ger bon en nie.t kan afdalen, werpen zij mijn kalkemmers om, breken plan ken of tegels. Ik kan mijn werf af schutten met verboden toegang-bordjes 's avonds of prikkeldraad, het helpt niets. Als ik 's morgens óp mijn werk kpm, is de schooljeugd dien avond te voren gepasseerd en is er altijd wat kapot. Een gtelpost, een stuk metsel werk, of er ligt een hoop vuil voor de "werkkeet." Kleine tyrannen. Tallooze onderwijzers klagen over .de ondragelijke „pesterijen" die lum mels van 8 jaar bedrijven.- Predikanten vertellen van ongehoor de dingen in catechisaties, ouden van dagen worden ongeveer van de beenen geloopen Lantaarns worden stukge gooid. Menschen die "doorgaan voor Nationaal-Socialist worden nagejouwd. Men zingt versjes op lieden die de zestig voofbij zijn. Het is een soort tyrannie in het klein. En deze kleine, onbeschofte kinderen groeien op tot lummels die élk gevoel van afstand, respect of gepastheid heb ben verloren. Zij zijn dom, -onontwik keld, en geniepig en het spreekt van zelf, dat deze bandieten ook slechte toekomstige ouderg worden.. In huis vloeken zij en schimpen, las teren, geven af op anderen zonder zin en zij gaan trouw eiken Zondag naar de kerk ook. Dat hoort er zoo bij. Middelen er tegen Eén der middelen er tegen is wel dit- de kinderen móeten verplicht worden in de arbeidsdienst te gaan. Zij zullen daar orde, eerbied en vormen leeren. Een tweede afdoend middel is om ze lid te doen worden van de Jeugd storm. Zij zien daar» het goede voor beeld. Niet dat alle -kinderen daar "-reeds volmaakt zijn, maar daar leeren zij wat eergevoel is, eerbied voor ande ren, zelfvertrouwen, moed, offer, etc. Daar krijgen zij afkeer van ruwheid, lafheid, vloeken, leeglooperij,straat schenderij, etc. En tenslotte, wij zullen als. Nationaal- Socialist er voor zorgen dat de onder wijzer meer macht krijgt. v De bandeloosheid is een typisch de mocratisch en joodsch verschijnsel. Ons jonge volk is door onderwijs, radio godsdiensttwist, partijjiaat, lectuur, en film en slechte voorlichting, totaal be dorven. Deze Augiasstal zullen wij grondig uitschrobben, dat zweren wij. En er zullen strenge., straffen vallen, gelooft dat Misdc-aïgheid. Dezer dagen heeft Max Blokzijl door de radio een ernstige klacht geuit over onze jeugd. Hij haald? een'ontstellend verslag aan vcm den kinderrechter Mr. J. Overwater. Er bleek dat vele jongens tot diefstal veroordeeld waren ên vele meisjes zelfs beneden 18 jaar herhaaldelijk ge slachtsziek waren gemeld. Hij vertelde van de onbeschoftheden van de zgn.' ontwikkelde schooljeugd in trams 'en andere openbare gelegenheden, en hij verweet de ouders van zulke kindpren dat, in de meeste gevallen, zij zelf een treurig v.oorbeeld gaven. Hij pleitte voor strenge maatregelen en zag als oplossing het opnemen der jeugd in de organisatie, in verplichte arbeids dienst. Ook vond hij de weinig,e be langstelling van de jeugd voor geeste lijke ontwikkeling treurig. Wij Beamen dit volkomen. Als men in het voorbijgaan van een N.S.B.-lid op den grond spuwt cis men er plezier in heeft schunnige boeken te lezen, of bedenkelijke mop pen i? vertellen of te beluisteren als n-:en den ouderdom of den ge brekkige bespot of den weerlooze als men anonieme dreigbrieven schrift, dus ook. weerloozen aanvalt als men over iemand in zijn afwe zigheid lastert zonder bewijzen Of hem belasteren laat als men probeert zelf voedsel in zijn kelder te sleepen en zich niet om den arme bekommert als men hamsteji en hamsteren laat als men zijn kinderen opzet tot wraak en haat als men het- eigendom van anderen niet ontzietv als men praat over bijltjesdag cds men zijn text, kiest uit den bijbel uit een soort lekkere Wraakgedachte als men die passages vooral - zoekt- uit- het Oude Testament als .men plezier heeft in het leed van am'eren, DAN: is men geen Nederlander is men volks- en landverrader DAN: is men jood of met jodengeest be smet Men, heeft algemeen de zeer ernsti ge waarschuwing in de/kranten gele zen tegen hamsteraars en prijsverval- schers In bepaalde -gevallen zal doodstraf geeischt worden. Er zijn ook in Zeeland lieden, die meenen dat het „wel zal losloopen" en elkaar over den heg nog clandestien vleesch' toereiken. Er zijn beambten, die dit öf ooglui kend toelaten of die.- zélf meedoen. Laat men overtuigd zijn dat wij de meesten dezer lieden kennen, bij name En dat wij- niet zullen nalaten hen te bestudeeren in hun gedragingen. Wij zullen genadeloos zijn, ook bij het minste vergrijp. Immers deze soort lieden beitelen de armen van ons volk en vferhoogen de moeilijkheden. Ook zullen wij geen pardon meer hebben met distribuiieambtenaren die vriendjes helpen en anderen tientallen "malen laten terugkomen en hen onbe schoft behandelen. Ook hen kennen wij en wij zullen, als zij: daarmee doorgaan ons ook leeren kennen. Het beste is overigens een huiszoeking, onverwacht en gron dig. Wij zijn het gehgmster en geknoei in Zeeland zat Duitsche 'soldaten hebben-in een stad injiet Oostelijk gevechtsterrein in Rusland zgri. A.B.C.-boekjes voor schoolkinderen gevonden en als curi ositeit meegenomen. Daarin staan de volgende hartver heffende zinnen „Wie is de wijste man o.p aarde Antwoord: Stalin! „Wie is onze zon en de zón alter „menschen? Antwoord; Stalin! Ook komt in dit Sowjet-leerboekje het volgende voor „Kameraad Stalin heeft God gedood, de kerken in brafid gestoken en de priesters omgebracht om de kjnderen gelukkig te .maken." En voor deze zon bidt de aartsbis schop van Cöfiterbury II En op deze zon wachten vele vrome jongelingen en doehteren I Hitier zorgde gelukkig voor een zonsverduistering 1 maar. In de Meidagen werd te Veere d© bejaarde landbouwer J.K., die geen lid onzer beweging "was, doch die zich al leen interesseerde voor landbouw en hiaatschappij en het Agrarisch Front, op zeker oogenblik uit zijn arbeid ge haald, in de cel op de Kade gezet en den volgenden dag naar fort Ellew: ris- dijk vervoe J. Een ongenoord schandaal, dai voor al tegen een bejaard man bedreven, alleen mit een gemeen brein en een ver dorven hart- voortkomt. De heer J. K, heeft terecht schade vergoeding geeischt voor zijn werkver- let. Deze. vergoeding heeft hij dezer dagen van regeeringswege ontvangen. Zoo hoort hef och Maar nu nog iets anders. Na die bittere dagen heeft men te Veere een kwaadwillige houding tegen hem aangenomen en zelfs in de. Ned. Her?. Kerk, waar één of andere onver? lctat hem tijdens den diepst den«rug toekeerde, vervuld als deze Christen was van denNext „gij zult uwe vijan den liefhebben". Maar dit gebod is uit den tijd voor vele kerkbezoekers. Daar doe je maar zoo'n beetle mee, iet waar I Inmiddels was de, houding dezer lieden te Veere zóó, dat de, heer J. IC. zijn Ontslag nam als lid, van den kerke- raad. Ook in-het d'oip werd K. dooi epnige onverbeterlijke lieden die geen greintje benul van politiek hebben, als lucht behandeld. Inmiddels, wij eischen dai J. K. zoo wel in de kerkelijke alsook in de bur gerlijke gemeente openlijk gerehabili teerd zal worden. Men heeft hem zon der schuld opgesloten en men heeft hem daarvoor" behoorlijk excuses aan te bieden. Wij zullen afwachten wal fnen in Veere zal doen, maar wij blijven met dezen landbouwer een volkomen reha bilitatie eischen. Met hen, die hem be- leedigd hebben, zullen wij ter zijner tijd nog wel een woordje spreken. Ieder weet overigens, dat J. K. bij vele inwoners om zijn sociaal gedrag en goed karakter zeer hoog stad; aan geschreven. Wie er anders over denkt, deugt niet. Nu de anonieme scheldbrieven op houden en zelfs plaats maken voor brieven met vragen en waardeerende opmerkingen, komen de -epistels vcm kniesooren en fienisterige krentenwe- .gers binnen. Zoo is er een man, hij is of onder wijzer, öf horlogemaker, tinnnengieter of letterzifter in buitengewonen dienst, die ons deze week tracteerde op ano nieme, eigenwijze textverbeteringeh. Al weer iets nieuws II Dezeman zet naast de woorden „eerstens", „tweedehs" de woorden ten eerste en ten tweede. AchHoe machtig attent. Ten eerste is „eerstens" een zeer goed Hollandsch woord en ten tweede is de Zeeuwsche Stroom geen „blad ter be vordering van taalzuivering doch een strijdblad". Voorts zet deze krentenweger een noot bij ons woord „doodklap". Dit moet zijn „stervensuur". Zou je hem geen stervens-klap geven? t Zeer mooi programma. Op 12 November e.k. 'zal de Ned. Duitsche Cultuurkring afdeeling Zeer land, te Viissingen in hotel _Brfttannia aldaar een concert doen geven door Nederlandschemusici," onder leiding van Dirk Balfóort. Het concert wordt gegeven op oude instrumenten, welke in bruikleen zijn afgestaan door het Gemeentemuseum te Den Haag,, O.m. zal één der leden van het Zepparon» quartet medewerking' ver- leenen,- Een goede gelegenheid voor niet- leden om nu toe te. treden. Het belooft een prachtige avond te worden. Van het Stafkwafler der W.A. is dezer, dagen de volgende dankbetui ging afgekomen „Namens den Commandant be tuig ik U en de Zeeuwsche N.S.B.- leden -mijn hartelijken dank voor de groote sóm geld door U bijeen gebracht voor onze W-A.-Ambu- lance. Hou zee 1 De Waarn. Commandant, De Opperbanlelder, w.g. H. C. van 't Hot

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1941 | | pagina 3