Hoe leeft de arbeidersjeugd
in Duitschland
Onopgevoede jeugd
en hoe leeft zij hier?
v.
Nationaal-politieke opvoedingsinstituten
- m 1
Als men
dan is men
Fegi laatste
ernstige waarschuwing
tegen hamsteraars
A-B.C.-boekjes in Rusland
De schade is vergoed
Rehabilitatie s.v.p.ï
Krentenwecjers
Dc Öïed.-Duifsche Cultuurkring
DANKBETÜIGING
Het zich aan een bepaald- beroep
binden, wat van leerlingen dér voorbe
reidende cursussen geëischt Wordt, valt
weg voor de nationaal-politieke opvoe-
dingsinstitutdh, die werkelijk voor alle
begaafden openstaan.
Het nieuwe Duitschland .heeft met
deze instituten een inrichting om zich
Verder te kunnen ontwikkelen dn het
leven-geroepen, die wellicht het ideaal
benadert. Hier wordt de elite der jeugd
opgeleid. Deze scholen, hebben ten
doel, de opvoeding der jeugd van het
niveau der zuiver wetenschappelijke
vorming over te brengen naar dat van
een ech'te opvoeding, d.w.z. van "een
zoo mogelijk alle menschelijke krach
ten omvattende totalitaire opvoeding
tot een vastgefundeerde gemeenschap.
Daarom zijn deze instituten inrichtin
gen tot gemeenschapsopvoeding, welke
wat hun karakter betreft, tot de hoogere
scholen moeten worden gerekend.
Het bijzondere karakter dezer „scho
len" treedt duidelijk aan het. licht bij
de keuze der leerlingen, die Hier den
naam van „Jungmannen" dragen.
Hét toelatingsexamen duurt tenminste
acht dagen, om van den aspirant eens
zoo goed mogelijk beeld te kunnen ver-
krijgen. Toegelaten worden jongens en
meisjes, die gedurende drie of vier
jaren de eerste klasse der lagere scho
len hebben doorloopen en aan de
eigenschappen voldoen, welke op het
gebied van ras, geestelijke en licha
melijke ontwikkeling en van karakter
worden gesteld.
Door een verordening van den Rijks
minister van Onderwijs zijn de onder
wijzers van alle lagere scholen in
Duitschland gehouden, hun meest ge
schikte leerlingen, via hun hoofden,
voor de opneming in een .nationaal-
politiek opvoedingsinstituut voor te dra
gen, indien de ouders daartoe .hun toe
stemming «geven. -
Wel heft deze instelling principieel
een schoolgeld in verhouding tot-de fi-
hancieele draagkracht der oudersech
ter is voor de toelating de financieele
positie der ouders of hun plaats in de
maatschappij niet doorslaggevend.
Naar behoefte staan beurzen ter be
schikking.
De grondgedachte dezer selectie is om
het in breede kringen van het Duitsche
volk aanwezige waardevolle erfgoed
van het ras op te sporen, tot ontwikke
ling te brengen en in dienst van Führer
en volk -te stellen.
De opleiding der „Jungmannen" in
dit instituut duurt in het algemeen acht
jaar. Het eindexamen dezèr instituten
geeft recht op het bezoeken - van een
hoogeschool.
De „Jungmannen" kunnen vrij een
beroep kiezen.
Het leven in die instituten is eenvou
dig, maar niet primitief. De jongens en
meisjes moeten ontvankelijk worden ge
maakt voor hetgeen mooi en van hooge
waarde is en worden opgevoed, om
met kalme zekerheid te zijn opgewas-
schen tegen de eischen die het leven
aan hun gedrag zal stellen. -
De-„Jungmann" Wijdt zich aan de in-'
tellectueele opvoeding en aan de ont
wikkeling van zijn lichamelijke be
kwaamheden met gelijken ijver. Hij
weet, dat zijn later beroep in dienst van
het volk, op welke - plaats hij 'eens ook
moge staan, den vollen inzet van zijn
geesteskracht eischt.
Het doel der wetenschappelijke oplei
ding en opvoeding is gelijk aan dat
van de Duitsche H.B.S. of Gymnasium.
Ten opzichte.'van de wetenschappelijk?
opleiding willen deze scholen zich door
geen andere laten^ overtreffen. Aan
vreemde tcden worden" Engelsch en'
Latijn en bovendien aan de instituten
mef gymnasiaal leerplan Grieksch on
derwezen.
De resultaten van het moderne pae-
dagógische onderzoek worden in dienst
van het onderwijs gesteld. Op eenige
scholen bijv. wordt het ondejTicht in de
geschiedenis der prae-historische tijden
slechts aan de hand van eigen opdel
vingen gegeven.
Bij het lesgeven in kunstvakken moet
de „Jungmann" de verschillende vor
men, waarin de kunst zich openbaart,
niet alleen leeren kennen, maar hij
moet deze oók, naar gelang van gaven,
kunnen beoefenen Hij leert daarom
vormgeving in hout, klei, metaal en li
noleum.-
Voor de opleiding in de ambachten
beschikt men over werkplaatsen voor
boekbinders, drukkers, smeden,' potte-
bakkers en schrijnwerkers. Bijna elke
school beschikt over een eigen fotogra
fisch atelier.
In verschillende scholen is de inrich
ting der gebouwen menigmaal door on
derwijzers en leerllnaen zelf of volgens
'jsjpgl&ilS
Éen Hajot - Hitlerjugendkind)
•hun ontwerpen vervaardigd.
Bijzondere zorg'wordt ook besteed
aan de opvoeding op het gebied der
kunsten. Elke school heeft haar „Spiel-
marinszug", vele hebbest-bovendien
ook nog een muziekcorps.
De politieke scholing in de instituten
is gericht op toewijding, offervaardig
heid en den wil tot politieke prestaties.
Dé dienst is veelzijdig. De lessen wor
den zooveel mogelijk in de open lucht
gehouden. Daartoe behoort ook, dat de
klassen na een grondige wetenschap
pelijke sludie van bepaalden- opgaven
in de leerzaal met de eigen auto der
school door het Duitsche land rijden,
om ter plaatse de opgedane kennis en
de ervaring in Duitsche cultuurcentra,
in steden en dorpen, op werkplaatsen
der partij en van het bedrijfsleven, in
fabrieken en mijnen, bij boeren of bin-
henlandsche kolonisten te verrijken en
tê verwerken.
De „Jungmannen" wonen in de
school en leven volgens een bepaald
roostèr, dat hun geheelen dag in be
slag neemt.
Naast de geestelijke opvoeding staat
vooral de lichamelijke staling. Zij strekt
zich niet alleen uit op het gebied van
turnen, athletiek en behendigheidsspe
len, .maar ook op alle takken van sport,
als boksen, schermen, zeilen, roeien;
skiloopen, cross-country, motorsport,
glijvliegen, schieten, enz.
Jaarlijks worden alle scholen in het
Rijk tot dusver zijn het er 22, die
over geheel Duitschland-verdeeld zijn
tot een groote terreinoefening samen
geroepen, waarbij de Rijksminister van
Onderwijs, als chef der scholen, alle
„Jungmannen" inspecteert.
Het opvoedingsplan der instituten
omvat oofc practisch werk van de jon
gemannen, want zij moeten niet alleen
de waarde lêeren kennen van hét her
senwerk, doch ook achting voor '-den
handenarbeid krijgen.
Iedere „Jungmann' van hèt zesde jaar
werkt daarom zes tot acht weken lang
op het platteland aan de grens bij' een
boer of bij een binnenlcmdschen kolo
nist. Hij heeft alle werkzaamheden te
verrichten, alsof hij bij den boer als
arbeider was aangesteld. Het daarop
volgende jaar is hij acht tot tien weken
in een fabriek af op 'een mijn als jeug
dige arbeider werkzaamhij leeft in
het gezin van een mijnwerker of van
een arbeider en hij moet zich zelf van
zijn loon als jonge arbeider bedruipen.
De nieuwe opvoedingsmethode van
het jonge Duitschland wenscht geen af
stand Je doen-van deze arbeidsverrich-
-ting der' jongemannen. Want boeren en
arbeiders maken een groot gedeelte uit
van het Duitsche volk. Hun Weten, hun
willen^n hun werken zijn mede toon-
aangévend voor het wezen van het
volk. De „Jungmann" zal eens mis
schien het voorbeeld aan deze boeren
en arbeiders moeten geven, zal deze
eens moeten leiden en daarom moet hij
hen en hun levensaard beter leeren
kennen dan alleen maar van ambts-
'wege. Met jeugdige vatbaarheid voor
indrukken moet hij zich in hun wereld
en hun levensgewoonten weten in te
leven, de moeilijkheden van hun be
roep aan den lijve leeren kennen en
ook van hen leeren, dat men van man
nen in gezaghebbende en leidende po
sities meer verlangt en verwacht dan
alleen maar het zuivere „weten".-
Bij het oprichten van de nationaal-
politieke opvoedingsinstituten gaat het
dus om iets anders dan alleen maar
om een hervorming van het school-
of.onderwijswezen, om iets anders dan
de omvorming van een schooltype
binnen het kader van de middelbare
scholen van het oude systeem.
In plaats van den ouden vorm der
opvoeding door onderwijs komt een
nieuw systeem van totale opvoeding,
dat den heelen mensch in al zijn
levensuitingen wik" omvangen. Men
verwacht daarom ook, dat deze nieuwe
opvoedingsvörmen een vruchtbaren in
vloed op de hoogere scholen zullen
hebben.
i
De schuld aan ouders
en onderwijzers alleen
Neèn, aan den voorbijen tijd
Herhaaldelyk wordt geklaagd over
het meer dan brutaal optreden onzer
moderne jeugd. 4
Indien wij in ons blad' de' klachten
daarover hadden opgenomen, zouden
wij pagina's hebben kunnen vullen.
Deze blagen en kleine rekels kennen
noch respect meer voor ouderen en
gebrekkigen, noch voor den arbèfd,
noch voor geestelijke meerderheid.
Een dame uit Middelburg schrijft ons:
Gevloek van school
jeugd te Gapinge.
De school ging vorige week uit te
Gapinge. Eén der jongens van onge
veer 7 jaar wierp een steen naar mijn
hond, die naast mijn fiets liep. Het
beest, dat' geraakt was, jankte en
vloog in een Vaart grommend langs
de kinderen ter waarschuwing. Het dier
had groot gelijk, het beet niet, het liet
zijn tanden alleen zien.
Een 10-jarige jongen, die -zooeven
nog het -dankgebed op school had
meegemaakt riep mij Joe „Wuuf, hou
g. v. d. je hond vast". Zijn goor vin
gertje maakte een gebaar naar mij,
alsof ik Zijn bevel direct had op te
volgen.
Een andere vrouw- schreef ons laatst
Bij een brug in Middelburg liepen
twee meisjes- van circa 10 a 12 jaar.
Eén er van struikelde over een steen.
Tot mijn afgrijzen hoorde ik het kind
zeggen g. v. d. sodem1 daar viel
ik bijna op'mijn sm.1" Het was om
te gruwen.'
Baldadige bengels.
Eén aannemer in één onzer dorpen
vroeg ons laatst of ik niet een stukje
kon ^schrijven over de schandalige
baldadigheden, die de Christelijke
jeugd nog wél, uithaalt bij. hét werk.
„Als ik", zoo schreef hij, „op de steft
ger bon en nie.t kan afdalen, werpen
zij mijn kalkemmers om, breken plan
ken of tegels. Ik kan mijn werf af
schutten met verboden toegang-bordjes
's avonds of prikkeldraad, het helpt
niets. Als ik 's morgens óp mijn werk
kpm, is de schooljeugd dien avond te
voren gepasseerd en is er altijd wat
kapot. Een gtelpost, een stuk metsel
werk, of er ligt een hoop vuil voor de
"werkkeet."
Kleine tyrannen.
Tallooze onderwijzers klagen over
.de ondragelijke „pesterijen" die lum
mels van 8 jaar bedrijven.-
Predikanten vertellen van ongehoor
de dingen in catechisaties, ouden van
dagen worden ongeveer van de beenen
geloopen Lantaarns worden stukge
gooid. Menschen die "doorgaan voor
Nationaal-Socialist worden nagejouwd.
Men zingt versjes op lieden die de
zestig voofbij zijn. Het is een soort
tyrannie in het klein.
En deze kleine, onbeschofte kinderen
groeien op tot lummels die élk gevoel
van afstand, respect of gepastheid heb
ben verloren. Zij zijn dom, -onontwik
keld, en geniepig en het spreekt van
zelf, dat deze bandieten ook slechte
toekomstige ouderg worden..
In huis vloeken zij en schimpen, las
teren, geven af op anderen zonder zin
en zij gaan trouw eiken Zondag naar
de kerk ook. Dat hoort er zoo bij.
Middelen er tegen
Eén der middelen er tegen is wel dit-
de kinderen móeten verplicht worden
in de arbeidsdienst te gaan. Zij zullen
daar orde, eerbied en vormen leeren.
Een tweede afdoend middel is om
ze lid te doen worden van de Jeugd
storm. Zij zien daar» het goede voor
beeld.
Niet dat alle -kinderen daar "-reeds
volmaakt zijn, maar daar leeren zij
wat eergevoel is, eerbied voor ande
ren, zelfvertrouwen, moed, offer, etc.
Daar krijgen zij afkeer van ruwheid,
lafheid, vloeken, leeglooperij,straat
schenderij, etc.
En tenslotte, wij zullen als. Nationaal-
Socialist er voor zorgen dat de onder
wijzer meer macht krijgt.
v De bandeloosheid is een typisch de
mocratisch en joodsch verschijnsel.
Ons jonge volk is door onderwijs, radio
godsdiensttwist, partijjiaat, lectuur, en
film en slechte voorlichting, totaal be
dorven.
Deze Augiasstal zullen wij grondig
uitschrobben, dat zweren wij. En er
zullen strenge., straffen vallen, gelooft
dat
Misdc-aïgheid.
Dezer dagen heeft Max Blokzijl door
de radio een ernstige klacht geuit over
onze jeugd. Hij haald? een'ontstellend
verslag aan vcm den kinderrechter
Mr. J. Overwater.
Er bleek dat vele jongens tot diefstal
veroordeeld waren ên vele meisjes
zelfs beneden 18 jaar herhaaldelijk ge
slachtsziek waren gemeld. Hij vertelde
van de onbeschoftheden van de zgn.'
ontwikkelde schooljeugd in trams 'en
andere openbare gelegenheden, en hij
verweet de ouders van zulke kindpren
dat, in de meeste gevallen, zij zelf een
treurig v.oorbeeld gaven. Hij pleitte
voor strenge maatregelen en zag als
oplossing het opnemen der jeugd in
de organisatie, in verplichte arbeids
dienst. Ook vond hij de weinig,e be
langstelling van de jeugd voor geeste
lijke ontwikkeling treurig. Wij Beamen
dit volkomen.
Als men in het voorbijgaan van een
N.S.B.-lid op den grond spuwt
cis men er plezier in heeft schunnige
boeken te lezen, of bedenkelijke mop
pen i? vertellen of te beluisteren
als n-:en den ouderdom of den ge
brekkige bespot of den weerlooze
als men anonieme dreigbrieven
schrift, dus ook. weerloozen aanvalt
als men over iemand in zijn afwe
zigheid lastert zonder bewijzen Of hem
belasteren laat
als men probeert zelf voedsel in zijn
kelder te sleepen en zich niet om den
arme bekommert
als men hamsteji en hamsteren laat
als men zijn kinderen opzet tot wraak
en haat
als men het- eigendom van anderen
niet ontzietv
als men praat over bijltjesdag
cds men zijn text, kiest uit den bijbel
uit een soort lekkere Wraakgedachte
als men die passages vooral - zoekt-
uit- het Oude Testament
als .men plezier heeft in het leed van
am'eren,
DAN:
is men geen Nederlander
is men volks- en landverrader
DAN:
is men jood of met jodengeest be
smet
Men, heeft algemeen de zeer ernsti
ge waarschuwing in de/kranten gele
zen tegen hamsteraars en prijsverval-
schers
In bepaalde -gevallen zal doodstraf
geeischt worden.
Er zijn ook in Zeeland lieden, die
meenen dat het „wel zal losloopen"
en elkaar over den heg nog clandestien
vleesch' toereiken.
Er zijn beambten, die dit öf ooglui
kend toelaten of die.- zélf meedoen.
Laat men overtuigd zijn dat wij de
meesten dezer lieden kennen, bij
name En dat wij- niet zullen nalaten
hen te bestudeeren in hun gedragingen.
Wij zullen genadeloos zijn, ook bij het
minste vergrijp. Immers deze soort
lieden beitelen de armen van ons volk
en vferhoogen de moeilijkheden.
Ook zullen wij geen pardon meer
hebben met distribuiieambtenaren die
vriendjes helpen en anderen tientallen
"malen laten terugkomen en hen onbe
schoft behandelen.
Ook hen kennen wij en wij zullen,
als zij: daarmee doorgaan ons ook
leeren kennen. Het beste is overigens
een huiszoeking, onverwacht en gron
dig. Wij zijn het gehgmster en geknoei
in Zeeland zat
Duitsche 'soldaten hebben-in een
stad injiet Oostelijk gevechtsterrein in
Rusland zgri. A.B.C.-boekjes voor
schoolkinderen gevonden en als curi
ositeit meegenomen.
Daarin staan de volgende hartver
heffende zinnen
„Wie is de wijste man o.p aarde
Antwoord: Stalin!
„Wie is onze zon en de zón alter
„menschen? Antwoord; Stalin!
Ook komt in dit Sowjet-leerboekje
het volgende voor
„Kameraad Stalin heeft God gedood,
de kerken in brafid gestoken en de
priesters omgebracht om de kjnderen
gelukkig te .maken."
En voor deze zon bidt de aartsbis
schop van Cöfiterbury II En op deze
zon wachten vele vrome jongelingen
en doehteren I
Hitier zorgde gelukkig voor een
zonsverduistering 1
maar.
In de Meidagen werd te Veere d©
bejaarde landbouwer J.K., die geen lid
onzer beweging "was, doch die zich al
leen interesseerde voor landbouw en
hiaatschappij en het Agrarisch Front,
op zeker oogenblik uit zijn arbeid ge
haald, in de cel op de Kade gezet en
den volgenden dag naar fort Ellew: ris-
dijk vervoe J.
Een ongenoord schandaal, dai voor
al tegen een bejaard man bedreven,
alleen mit een gemeen brein en een ver
dorven hart- voortkomt.
De heer J. K, heeft terecht schade
vergoeding geeischt voor zijn werkver-
let. Deze. vergoeding heeft hij dezer
dagen van regeeringswege ontvangen.
Zoo hoort hef och
Maar nu nog iets anders.
Na die bittere dagen heeft men te
Veere een kwaadwillige houding tegen
hem aangenomen en zelfs in de. Ned.
Her?. Kerk, waar één of andere onver?
lctat hem tijdens den diepst den«rug
toekeerde, vervuld als deze Christen
was van denNext „gij zult uwe vijan
den liefhebben". Maar dit gebod is uit
den tijd voor vele kerkbezoekers. Daar
doe je maar zoo'n beetle mee, iet
waar I
Inmiddels was de, houding dezer
lieden te Veere zóó, dat de, heer J. IC.
zijn Ontslag nam als lid, van den kerke-
raad. Ook in-het d'oip werd K. dooi
epnige onverbeterlijke lieden die geen
greintje benul van politiek hebben, als
lucht behandeld.
Inmiddels, wij eischen dai J. K. zoo
wel in de kerkelijke alsook in de bur
gerlijke gemeente openlijk gerehabili
teerd zal worden. Men heeft hem zon
der schuld opgesloten en men heeft
hem daarvoor" behoorlijk excuses aan
te bieden.
Wij zullen afwachten wal fnen in
Veere zal doen, maar wij blijven met
dezen landbouwer een volkomen reha
bilitatie eischen. Met hen, die hem be-
leedigd hebben, zullen wij ter zijner
tijd nog wel een woordje spreken.
Ieder weet overigens, dat J. K. bij
vele inwoners om zijn sociaal gedrag
en goed karakter zeer hoog stad; aan
geschreven. Wie er anders over denkt,
deugt niet.
Nu de anonieme scheldbrieven op
houden en zelfs plaats maken voor
brieven met vragen en waardeerende
opmerkingen, komen de -epistels vcm
kniesooren en fienisterige krentenwe-
.gers binnen.
Zoo is er een man, hij is of onder
wijzer, öf horlogemaker, tinnnengieter
of letterzifter in buitengewonen dienst,
die ons deze week tracteerde op ano
nieme, eigenwijze textverbeteringeh. Al
weer iets nieuws II
Dezeman zet naast de woorden
„eerstens", „tweedehs" de woorden ten
eerste en ten tweede. AchHoe
machtig attent.
Ten eerste is „eerstens" een zeer goed
Hollandsch woord en ten tweede is de
Zeeuwsche Stroom geen „blad ter be
vordering van taalzuivering doch een
strijdblad".
Voorts zet deze krentenweger een
noot bij ons woord „doodklap". Dit
moet zijn „stervensuur". Zou je hem
geen stervens-klap geven?
t Zeer mooi programma.
Op 12 November e.k. 'zal de Ned.
Duitsche Cultuurkring afdeeling Zeer
land, te Viissingen in hotel _Brfttannia
aldaar een concert doen geven door
Nederlandschemusici," onder leiding
van Dirk Balfóort.
Het concert wordt gegeven op oude
instrumenten, welke in bruikleen zijn
afgestaan door het Gemeentemuseum
te Den Haag,,
O.m. zal één der leden van het
Zepparon» quartet medewerking' ver-
leenen,-
Een goede gelegenheid voor niet-
leden om nu toe te. treden. Het belooft
een prachtige avond te worden.
Van het Stafkwafler der W.A. is
dezer, dagen de volgende dankbetui
ging afgekomen
„Namens den Commandant be
tuig ik U en de Zeeuwsche N.S.B.-
leden -mijn hartelijken dank voor
de groote sóm geld door U bijeen
gebracht voor onze W-A.-Ambu-
lance. Hou zee 1
De Waarn. Commandant,
De Opperbanlelder,
w.g. H. C. van 't Hot