Ronde Zeeuwen
Met Duitschland tegen het Bolsjewisme
UITGAVE VAN DE NATIONAAL-SOCIALISTISCHE BEWEGING.
DISTRICT 2I ZEELAND
le Jaargang» No* IS
De hamsteraar
Donderdag Ï3 Slachtmaand 1941
Dc Nederl. Volksdienst
K 945
Verschijnt tweemaal per maand van hais tot huis door geheel Zeeland
REDACTIE POSTBUS-58, MIDDELBURG Abonnement buiten Zeeland
Hoofdopsteller Marlien Beversluis, Veere f 1.50 per jaar.
„Leden van de N.S.B. I
Gij zijt de waarborg voor de toekomst
van het Nederlandsche volk."
De Rijkscommissaris.
Voorwaarts en niet
versagen I
Terecht heeft de hoofdredacteur van
het Nationale Dagblad Ik zijn hoofdar
ttkel dezer dagen er den nadruk op
gelegd, dat de led^n onzer beweging
nu niet moeten gaan meenen, dat wij
er nu al zijn na de verklaring onzer
onafhankelijkheid.
Zeker I Deze onafhankelijkheid was
één der grootste overwinningen die de
Leider van de N.S.B. heeft bevochten,
maar zij wil nog niet zeggen, dat wij
als beweging daardoor alle barrières
hebben overwonnen en dat ons eind
doel bereikt is. Er is één stelling ge
nomen, een sterke citadel, maar daarna
verzamelen wij ons weer om de vol
gende te nemen.
Welke is de volgende
Deze is het hart, de liefde van óns
volk
De heb meermalen in woord en ge
schrift gewezen op de noodzakelijkheid
daarvan. Ik heb vooral gewezen waar
op men dezen strijd moet voeren. Niet
door geweld doch door een steeds "weer
herzien onzer eigen tekortkomingen en
foutenniet door hoovaardlj, doch
door offer is zulk een overwinning mo
gelijk. Ergo, door ons geduldig en lief
devol voorbeeld. En anders nergens
door I
Ja, wij weten het well
Ach Ja I Zwijgt stil, wij weten wel
hoe zwaar dat alles is. De grootste
overwinning is die op ons zelve. Hoe
snel reageeren wij als iemand ons
kwaad bejegent en hoe bitter I
Maar steeds moeten, wij voor oogen
houden, dat ons volk goed is. Steeds
-bemerk ik dit door de brieven, die ik
ontvang uit dat volk. Het meerendeel
der menschen is zóó omringd van
stokebranden en blinden, dat zij on
willekeurig de opinie der meerderheid
als de eenig ware beschouwen.
Maar er zijn er ook velen, die alleen
staan, die diep nadenken over de toe
komstige wereld, die goede Christenen
zijn en geen vorm- en gewoonte lieden.
Er zijn er zoovelen ik weet dit want
ik ervaar het eiken dag die heel
dicht bij ons staan, maar die terug
deinzen voor de groote stap. Het zit
bij hen niet vast in persoonlijke din
gen, maar zij kunnen nog niet heen
stappen over - verschillende groote
vraagstukken. Zij zijn te ernstig om
Iets zoomaar acm te nemen, als zij niet
100 overtuigd zijn, dat zij een stap
in de goede richting doen. Zij zijn het
Btellig met ons eens dat de oude maat
schappij verkeerd was dat het parle
mentarisme, het partijgedoe, de scheu
ring in kerken en scholen funest was
voor ons. volkzij weten ook dat een
vereenigd Europa inderdaad een waar
borg voor den vrede is, sterker dan een
zgn. volkenbond, waarbij Duitschland
alleen het kind der rekening was ge
worden.
Maar andere bezwaren
zijn er.
Maar zie, er zijn nog andere groote
bezwaren.
Daar is dan allereerst het joden
vraagstuk. Zij meenen dat dit hier niet
urgent is geweest Zij kennén en weten
niet hoe groot dit vraagstuk is en dat
het zich verder uitstrekt dan Zeeland.
Zij weten ook niet in hoeverre zij zelf
dien Joodschen geest in zich opnamen
zonder het als vergift te erkennen. Zij
zullen later inzien, dat wij gelijk had
den. Maar weet gij zelve waarom het
bij het jodenvraagstuk gaat? Onze
strijd is niet tegen de- joden als men
schen, doch tegen hun geest die de
onze niet is. De Leider heeft nimmer
hét Nederlandsche volk opgezet de
Joden te haten, integendeel, hij heeft
In zijn redevoeringen een oplossing
van dit probleem gegeven, die aller
minst ohmenschelijk of onwaarschijn
lijk is te noemen.
De joden hebben recht op hun eigen
leven en vaderland en niemand mis
gunt hen dit. Indien zij zich echter men
gen met ons ras, ontstaat een verwar
ring en eèn neergang. Deze menging
behoeft niet eens een bloedsmenging
te zijn,-doch ook en voorzeker een gees
telijke samenvloeiing. En dit nu heeft,
bij het andere euvel hier in Nederland
plaats gehad. Derhalve dit probleem
eischt een oplossing en die oplossing
komt. -En zij zal bevredigend zijn.
In den strijd tegen het
bolsjewisme.
In de heroïschen strijd die Duitsch
land tegen het Bolsjewisme voert en
die God zij gedankt, ten voordeele van
Duitschland verloopt, kunnen wij dit
jodenvraagstuk van dichtbij bestudee-
ren. De gruwelen van Lemberg, van
Polen en in zoovele steden, door
Sowjet-armisten bedreven, zijn zoovele
wandaden van joden en jodenhaat
tegen de Christenen.
Roosevelt en Stalin zijn niet voor
niets met joodsche vrouwen gehuwd.
Het walgelijk sadisme, als uithonge-
ringsblokkade, als moorden op geeste
lijken en leeken, wandaden op on
schuldige vrouwen en kinderen', niet als
gevolg van oorlogsgeweld, doch alleen
in het achterland zelf in vredestijd be
dreven, zijn hemeltergend. En 'wij zien
in het groot succes van Hitier een zegerj.
des hemels.
Het genie van een Adolf Hitler, die
deze dreigende pest voor Europa uit
roeit is een duidelijk wapen in Gods
hand.
Daarentegen laat Engeland ons eigen
land klaar zien, hoe het met vreemde
lingen verraderlijk den strijd tracht te
winnen, het eigen bloed weinig waagt,
andere volken, het één na het ander
in den oorlog betrokken heeft, den oor
log verklaard heeft en dat alles niet om
de zgn. vrijheid der kleine staten, maar
uit kapitalistische winzucht, uit Joden-
begeerte. j
Een Amerikaans'che jood heeft on
langs aan Roosevelt (zijn intieme
vriend) een plan aan de hand gedaan
om Duitschland's vrouwen en-mannen
onder de 50 en 60 jaar te steriliseeren,
d.w.z. de mogelijkheid tot voortplanting
gewelddadig, door operaties te ontne
men. De smeerlap rekende uit, dat
20.000. artsen dit fn 5 dagen hadden
klaargespeeld.
Duikt zulk een onchristelijk, schan
dalig, pervers en "liederlijk denkbeeld
op in het brein van een goed, nuchter
en germaansch Nederlander Neen
En zij die het hiermee eens zijn, en die
praten over „bijltjesdagen" zijn öf jo
den, óf door joodsch sadisme aange
stoken laaghartige individuen. Wij
zullen hen tot den dood bestrijden.
Met Duitschland samen.
Deze geestesgesteldheid uit te roeien,
ook in ons volk, is een der eerste taken
die het Nationaal-Socialisme heeft ge
steld en het zal die taak volvoeren.
En daaraan moeten wij, als aanhan
gers dezer leer, staan, pal'staan achter
Duitschland, nu het zijn bloed geeft met
het onze «n dat van andere volkeren,
6m den strijd voort te zetten, tot wij
eindelijk op een zuiveren grond en tus-,
schen betere menschen wonen.
Met Duitschland tegen het bolsjewis
me I Dit is die leuze die wij vooral
moeten aanheffen. Want dit houdt alles
in. Dit houdt in een toekomst, zonder
Christenschennend Marxisme, pen toe
komt zonder joden-dictatuur, .een vrij
en gelukkig Nederland en het tendien-
sté maken onzer groote goede aarde
en onze arbeidskracht voor alle toeko
mende geslachten.
Leden der N.S.B. I Voorwaarts voor
die leuze I en niet versagen meer.
B.
die uw kind het brood ontsteelt.
Wat is er van dit gezegde over
gebleven
Helaas kan men in den tegenwoor-
digen tijd deze uitdrukking op de
Zeeuwsche bevolking niet meer van
toepassing brengen, tevenmin als men
heden ten dage kan Spreken van Ne
derlandsche nuchterheid of van Hol-
landsche degelijkheid.
Het gros van het Nederlandsche-volk
is niet nuchter meer en nog minder
degelijk en de Zeeuwen zijn alles be
halve rond.
Zeer goed mogelijk is het echter, dat
in vele gevallen de zakelijke overwe
gingen deze deugden op den achter
grond hebben gedrongen, hetgeen na
tuurlijk voor ons, nationaal socialisten,
die ons zeer goed rekenschap hebben
gegeven van de mentaliteit van de zoo
genaamde politieke leiders en van de
geestelijke voorgangers van ons volk
van vóór 10 Mei 1940, wel te begrijpen
is. Maar we zijn er van overtuigd, dat
ons valk ln wezen nog steeds deze
goede eigenschappen herbergt, maar
dat ze door de jarenlange propaganda
van eenige defaitisten en volksvijan
dige elementen tijdelijk het zwijgen zijn
opgelegd.
Het is mede de taak van ons natio
naal socialisten, de deugden van ons
volk weer te doen opleven.
Zaken zijn zaken.
v In den tijd, die achter ons ligt, leefde
men immers zoo rustig. Het was de
tijd van „zaken zijn zaken", van „maz
zelen", van de „gave gulden" en wat
veel meer. We hadden toch een zake
lijke regeering, die er alleen maai; op
uit was de ffhanciën, in hun eigen be
lang, zo goed mogelijk te stellen. En
als er iemand een dienst gevraagd
werd, werd toch altijd eerst de weder
vraag gesteldwat zit er aan, wat valt
er mee te verdienen Alles draaide om
de dubbeltjes. Of er ook nog andere
redenen konden zijn om iets niet of wel
te doen, daarnaar werd niet gevraagd,
alleen een finantieele kant en de zake-
'lijke overwegingen speelden een rol.
Het is dus niet te verdonderen, dat
deze mentaliteit zich heden ten dage
nog doet gelden.
En wij zijn er ons van bewust, dat
hef juist deze geestesgesteldheid is, die
vele volksgenooten zich nog van onze
Beweging afzijdig doet houden.
Bovendien komt hier nog bij de ge
makzucht. In de tijden, die achter ons
liggen, werd het een iedêr ook zoo
gemakkelijk gemaakt. Men behoefde
bijna niets zélf meer te doen.' De krui
denier, melkboer, qlles vloog voor je,
de klant was koning, de vakbonden
stonden klaar om je belangen te be
hartigen. Kortom, het was een pracht
tijd I Ja, werken dat moest je zélf nog
doen, maar dat was voor een groot
deel van de bevolking ook niet eens
meer noódig, dat deel was alleen nog
maar verplicht één keer in de week
de hand op te houden en verder werd
dat gedeelte ook niet meer lastig ge
vallen.
Trouwens een, nu vergeten, groot
staatsman van die dagen heeft toch
meerdere malen gezegd, dat dé be
volking rustig en kalm voort kon leven
en dat -men zich niet ongemakkelijk
behoefde te maken, want dat alles toch
in orde zou komen. Het was toch zoo
heerlijk, in Nederland te leven-1-
Harde strijd.
Het was de tijd van de zqkelijken eri
de gemakzuchtigen.
Maar voor hen, die steeds het „goed
Zeeuwsch en dus goed rond" als het
devies in hun wapen droegen, was het
en is het nog steeds geen genot om
in Nederland te leven.
Vbor hen, die steeds karakter toonen
en ongezouten de waarheid durven te
spreken, die de. dingen" aan de kaak
durven te stellen en weten aan te pak
ken, die als goede Zeeuwen goed rond
voor hun meening durven uitkomen en
daarbij alle zakelijke en gemakzuchtige
overwegingen op zij weten te zetten,
is het ongetwijfeld nog niet heerlijk om
in Nederland te leven, want zij hebben
nog steeds een harden strijd te voeren
tegen geniepige terreur en broodroof.
Deze lieden worden nog steeds in
een valsch daglicht geplaatst door een
betrekkelijk kleine kliek van groöte
schreeuwers en valsche voorlichters,
'dip voorheen'met zeer weinig te pres-
teeren heel veel geld konden, verdie
nen, of op andere minder fraaie wijze
>tén koste van de gemeenschap leefden,
waarbij zich de groote massa aansluit,
omdat het nu eenmaal zóó gemakke
lijker Is, dan tegen den stroom op te
zwemmen en bovendien oök niet ge
waagd, want Engeland .moest maar
eens winnen
„Eenvoudig zonder omhaal, goed
Zepuwsch en dus goed rond," zegt het
Zeeuwsche volkslied.
yToont het 1
Komt volksgenooten, Zeeuwen. Geeft
gehoor aan uw volkslied, toont uw
were karakter, wars van alle minder
waardige praktijken. Houdt op met die
beunhazerijen. Laat u niet opschroeven
door enkele dikdoeners, maar blijft een
voudig en bekijkt de dingen objectief.
Ge hebt waarachtig toch nog wel ka
rakter genoeg om het kwade van het
goede te kunnen onderscheiden.
En lqat u vooral niets wijsmaken
door den Engelschen Oranje-zender,
door die wegloopers, die u, toen de
nood het hoogst' was, in den steek
hebben gelaten om hun eigen standje
te kunnen redden, door die lieden, die
nu weer ons. Curacao hebben verkwan
seld.
ToonJ u afstammelingen van het volk
van Michiel Adrlaanszoon de Ruyter,
dat den moed zal hebben de' vijanden
van zijn volk aan te pakken en dat
karakter genoeg heeft om zich aan den
goeden kant te scharen.
En weet dan, vojksgenooten, dat de
goede kant bij ons is. Schaart u met
ons adhter Mussert. Helpt met ons de
N.S.B. groot maken-. Leert de N.S.B.
kennen, door u eerlijk en oprecht van
haar doel en streven op de hoogte te
stellen.
En gij, Zeeuwsch-Vlamingen, die al
eens m§er gehoord hebt van annexatie
plannen en die eens de vreugde ge
kend hebt, deze plannen te zien kelde
ren,. weet dan, dat Mussert.de eenige
Nederlander is, die het bedwingen kan,
dat er ooit weer in geschiedenis van
het Nederlandsche volk over annexatie
gesproken zal worden.
Laten we ons ddn eendrachtig achter
Mussert scharen en hem helpen, dit te
bevechten.
Laten we toonen, dat we echte Zeeu
wen en goede Nederlanders zijn, die
trots zijn op de geschiedenis,die ons
voorgeslacht ons geschonken heeft en
dat we het op prijs weten te stellen,
hetgeen we van onze voorvaderen ,ge-
erfd hebben, ja, dat we met de beste
krachten, die in ons zijn, de positie van
ons volk zullen handhaven en zelfs
zullen weten te'verbeteren.
Begrijpt dat het ernst is.
Dan zullen we moeten bewijzen, dat
we begrip hebben voor de grootsche
dingen van dezen tijd en dat we op
de hoogte zijn met de strekking van
de grootste revolutie aller tijden."
Dan zullen we ons daadwerkelijk
moeten inzetten en met Mussert Neder-
land's plaats in het Nieuwe Europa
moeten verdienen, opdat eens ons- na
geslacht met eere en respect over ons
zal kunnen oordeelen.
De N.S.B., met haar Leider Mussert,
waarborgen de toekomst van ons volk.
Lqat u daarom door de u bekende
kameraden grondig over de N.S.B. in
lichten.^ Mijn adres is: Terneuzen,.
Schopllaan 8. Ik sta u steeds ten
dienste.-
En maakt u er zich nu vooral niet
met een „Jantje van Leiden" af. Be
grijpt toch den ernst van den tijd.
En zegt u nu ook niet: Ik vind die
of die geen kerel, of dat is een snert
vent. Bedenk dan ten allen tijde bij al
uwe opmerkingen over personen van
de Beweging, dat die kerels tenminste
iets doen voor hun volk. En wat doet
gij dan voor uw volk? Ihdien ge dan
werkelijk- meent zooveel beter te zijn,
komt dan vlug bij ons, want dan kun
nen we u -zeker goed gebruiken en
kunt gij er dan mede voor helpen zor
gen; dat geen slechte elementen in de
Beweging de overhand zullen krijgen
En vindt u ons optreden of onze han
delwijze niet goed, komt dan ook bij
ons. Ook dan kan wellicht mede door
uw invloed ook dat verbeterd worden.
Doet wat.
Maar in ieder geval, doet wat, blijft
niet als dooie dienders aan den kant
staan. Toont dat g» voldoende rugge-
graad hebt De omstandigheden zijn
kritiek en bedenk, dat ge uw recht van
spreken verliest, als gé u afzijdig houdt
en zoo, mocht het verkeerd voor uw
volk en vaderland afloopen, het dan
mede aan uw schuld, uw laksheid en
lamlendigheid te wijten zal zijn.
Welaan dan volksgenoten, Z'eeuwen,
Zeeuwsch-Vlamingen; kent uw plicht I
Met Mussert voor Volk en Vaderland.
Hou Zee I
-De Onderkring leider
Kring Zeeuwsch'Vlaanderen Oost
LC. Hamelink
I 3000.voor Axel.
De Nederlandsche Volksdienst heeft
in verband met de ramp, die Axel ge
troffen heeft, ƒ3000.ter beschikking
van den burgemeester gesteld.
Dank zij dit bedrag konden onmid
dellijk na de ramp levensmiddelen
worden verstrekt, de hotelkosten wor
den voldaan van de/gezinnen, die dak
loos waren ^geworden, tdgemoet wor
den gekomen in de glasschade, ver
goeding worden gegeven van verloren
gegane levensmiddelen, voor noodza
kelijke kleedlngstukken, voor verloren
gegane brandstof en schoenen en vooi
schade aan gordijnen.