Ronde Zeeuwen Met Duitschland tegen het Bolsjewisme UITGAVE VAN DE NATIONAAL-SOCIALISTISCHE BEWEGING. DISTRICT 2I ZEELAND le Jaargang» No* IS De hamsteraar Donderdag Ï3 Slachtmaand 1941 Dc Nederl. Volksdienst K 945 Verschijnt tweemaal per maand van hais tot huis door geheel Zeeland REDACTIE POSTBUS-58, MIDDELBURG Abonnement buiten Zeeland Hoofdopsteller Marlien Beversluis, Veere f 1.50 per jaar. „Leden van de N.S.B. I Gij zijt de waarborg voor de toekomst van het Nederlandsche volk." De Rijkscommissaris. Voorwaarts en niet versagen I Terecht heeft de hoofdredacteur van het Nationale Dagblad Ik zijn hoofdar ttkel dezer dagen er den nadruk op gelegd, dat de led^n onzer beweging nu niet moeten gaan meenen, dat wij er nu al zijn na de verklaring onzer onafhankelijkheid. Zeker I Deze onafhankelijkheid was één der grootste overwinningen die de Leider van de N.S.B. heeft bevochten, maar zij wil nog niet zeggen, dat wij als beweging daardoor alle barrières hebben overwonnen en dat ons eind doel bereikt is. Er is één stelling ge nomen, een sterke citadel, maar daarna verzamelen wij ons weer om de vol gende te nemen. Welke is de volgende Deze is het hart, de liefde van óns volk De heb meermalen in woord en ge schrift gewezen op de noodzakelijkheid daarvan. Ik heb vooral gewezen waar op men dezen strijd moet voeren. Niet door geweld doch door een steeds "weer herzien onzer eigen tekortkomingen en foutenniet door hoovaardlj, doch door offer is zulk een overwinning mo gelijk. Ergo, door ons geduldig en lief devol voorbeeld. En anders nergens door I Ja, wij weten het well Ach Ja I Zwijgt stil, wij weten wel hoe zwaar dat alles is. De grootste overwinning is die op ons zelve. Hoe snel reageeren wij als iemand ons kwaad bejegent en hoe bitter I Maar steeds moeten, wij voor oogen houden, dat ons volk goed is. Steeds -bemerk ik dit door de brieven, die ik ontvang uit dat volk. Het meerendeel der menschen is zóó omringd van stokebranden en blinden, dat zij on willekeurig de opinie der meerderheid als de eenig ware beschouwen. Maar er zijn er ook velen, die alleen staan, die diep nadenken over de toe komstige wereld, die goede Christenen zijn en geen vorm- en gewoonte lieden. Er zijn er zoovelen ik weet dit want ik ervaar het eiken dag die heel dicht bij ons staan, maar die terug deinzen voor de groote stap. Het zit bij hen niet vast in persoonlijke din gen, maar zij kunnen nog niet heen stappen over - verschillende groote vraagstukken. Zij zijn te ernstig om Iets zoomaar acm te nemen, als zij niet 100 overtuigd zijn, dat zij een stap in de goede richting doen. Zij zijn het Btellig met ons eens dat de oude maat schappij verkeerd was dat het parle mentarisme, het partijgedoe, de scheu ring in kerken en scholen funest was voor ons. volkzij weten ook dat een vereenigd Europa inderdaad een waar borg voor den vrede is, sterker dan een zgn. volkenbond, waarbij Duitschland alleen het kind der rekening was ge worden. Maar andere bezwaren zijn er. Maar zie, er zijn nog andere groote bezwaren. Daar is dan allereerst het joden vraagstuk. Zij meenen dat dit hier niet urgent is geweest Zij kennén en weten niet hoe groot dit vraagstuk is en dat het zich verder uitstrekt dan Zeeland. Zij weten ook niet in hoeverre zij zelf dien Joodschen geest in zich opnamen zonder het als vergift te erkennen. Zij zullen later inzien, dat wij gelijk had den. Maar weet gij zelve waarom het bij het jodenvraagstuk gaat? Onze strijd is niet tegen de- joden als men schen, doch tegen hun geest die de onze niet is. De Leider heeft nimmer hét Nederlandsche volk opgezet de Joden te haten, integendeel, hij heeft In zijn redevoeringen een oplossing van dit probleem gegeven, die aller minst ohmenschelijk of onwaarschijn lijk is te noemen. De joden hebben recht op hun eigen leven en vaderland en niemand mis gunt hen dit. Indien zij zich echter men gen met ons ras, ontstaat een verwar ring en eèn neergang. Deze menging behoeft niet eens een bloedsmenging te zijn,-doch ook en voorzeker een gees telijke samenvloeiing. En dit nu heeft, bij het andere euvel hier in Nederland plaats gehad. Derhalve dit probleem eischt een oplossing en die oplossing komt. -En zij zal bevredigend zijn. In den strijd tegen het bolsjewisme. In de heroïschen strijd die Duitsch land tegen het Bolsjewisme voert en die God zij gedankt, ten voordeele van Duitschland verloopt, kunnen wij dit jodenvraagstuk van dichtbij bestudee- ren. De gruwelen van Lemberg, van Polen en in zoovele steden, door Sowjet-armisten bedreven, zijn zoovele wandaden van joden en jodenhaat tegen de Christenen. Roosevelt en Stalin zijn niet voor niets met joodsche vrouwen gehuwd. Het walgelijk sadisme, als uithonge- ringsblokkade, als moorden op geeste lijken en leeken, wandaden op on schuldige vrouwen en kinderen', niet als gevolg van oorlogsgeweld, doch alleen in het achterland zelf in vredestijd be dreven, zijn hemeltergend. En 'wij zien in het groot succes van Hitier een zegerj. des hemels. Het genie van een Adolf Hitler, die deze dreigende pest voor Europa uit roeit is een duidelijk wapen in Gods hand. Daarentegen laat Engeland ons eigen land klaar zien, hoe het met vreemde lingen verraderlijk den strijd tracht te winnen, het eigen bloed weinig waagt, andere volken, het één na het ander in den oorlog betrokken heeft, den oor log verklaard heeft en dat alles niet om de zgn. vrijheid der kleine staten, maar uit kapitalistische winzucht, uit Joden- begeerte. j Een Amerikaans'che jood heeft on langs aan Roosevelt (zijn intieme vriend) een plan aan de hand gedaan om Duitschland's vrouwen en-mannen onder de 50 en 60 jaar te steriliseeren, d.w.z. de mogelijkheid tot voortplanting gewelddadig, door operaties te ontne men. De smeerlap rekende uit, dat 20.000. artsen dit fn 5 dagen hadden klaargespeeld. Duikt zulk een onchristelijk, schan dalig, pervers en "liederlijk denkbeeld op in het brein van een goed, nuchter en germaansch Nederlander Neen En zij die het hiermee eens zijn, en die praten over „bijltjesdagen" zijn öf jo den, óf door joodsch sadisme aange stoken laaghartige individuen. Wij zullen hen tot den dood bestrijden. Met Duitschland samen. Deze geestesgesteldheid uit te roeien, ook in ons volk, is een der eerste taken die het Nationaal-Socialisme heeft ge steld en het zal die taak volvoeren. En daaraan moeten wij, als aanhan gers dezer leer, staan, pal'staan achter Duitschland, nu het zijn bloed geeft met het onze «n dat van andere volkeren, 6m den strijd voort te zetten, tot wij eindelijk op een zuiveren grond en tus-, schen betere menschen wonen. Met Duitschland tegen het bolsjewis me I Dit is die leuze die wij vooral moeten aanheffen. Want dit houdt alles in. Dit houdt in een toekomst, zonder Christenschennend Marxisme, pen toe komt zonder joden-dictatuur, .een vrij en gelukkig Nederland en het tendien- sté maken onzer groote goede aarde en onze arbeidskracht voor alle toeko mende geslachten. Leden der N.S.B. I Voorwaarts voor die leuze I en niet versagen meer. B. die uw kind het brood ontsteelt. Wat is er van dit gezegde over gebleven Helaas kan men in den tegenwoor- digen tijd deze uitdrukking op de Zeeuwsche bevolking niet meer van toepassing brengen, tevenmin als men heden ten dage kan Spreken van Ne derlandsche nuchterheid of van Hol- landsche degelijkheid. Het gros van het Nederlandsche-volk is niet nuchter meer en nog minder degelijk en de Zeeuwen zijn alles be halve rond. Zeer goed mogelijk is het echter, dat in vele gevallen de zakelijke overwe gingen deze deugden op den achter grond hebben gedrongen, hetgeen na tuurlijk voor ons, nationaal socialisten, die ons zeer goed rekenschap hebben gegeven van de mentaliteit van de zoo genaamde politieke leiders en van de geestelijke voorgangers van ons volk van vóór 10 Mei 1940, wel te begrijpen is. Maar we zijn er van overtuigd, dat ons valk ln wezen nog steeds deze goede eigenschappen herbergt, maar dat ze door de jarenlange propaganda van eenige defaitisten en volksvijan dige elementen tijdelijk het zwijgen zijn opgelegd. Het is mede de taak van ons natio naal socialisten, de deugden van ons volk weer te doen opleven. Zaken zijn zaken. v In den tijd, die achter ons ligt, leefde men immers zoo rustig. Het was de tijd van „zaken zijn zaken", van „maz zelen", van de „gave gulden" en wat veel meer. We hadden toch een zake lijke regeering, die er alleen maai; op uit was de ffhanciën, in hun eigen be lang, zo goed mogelijk te stellen. En als er iemand een dienst gevraagd werd, werd toch altijd eerst de weder vraag gesteldwat zit er aan, wat valt er mee te verdienen Alles draaide om de dubbeltjes. Of er ook nog andere redenen konden zijn om iets niet of wel te doen, daarnaar werd niet gevraagd, alleen een finantieele kant en de zake- 'lijke overwegingen speelden een rol. Het is dus niet te verdonderen, dat deze mentaliteit zich heden ten dage nog doet gelden. En wij zijn er ons van bewust, dat hef juist deze geestesgesteldheid is, die vele volksgenooten zich nog van onze Beweging afzijdig doet houden. Bovendien komt hier nog bij de ge makzucht. In de tijden, die achter ons liggen, werd het een iedêr ook zoo gemakkelijk gemaakt. Men behoefde bijna niets zélf meer te doen.' De krui denier, melkboer, qlles vloog voor je, de klant was koning, de vakbonden stonden klaar om je belangen te be hartigen. Kortom, het was een pracht tijd I Ja, werken dat moest je zélf nog doen, maar dat was voor een groot deel van de bevolking ook niet eens meer noódig, dat deel was alleen nog maar verplicht één keer in de week de hand op te houden en verder werd dat gedeelte ook niet meer lastig ge vallen. Trouwens een, nu vergeten, groot staatsman van die dagen heeft toch meerdere malen gezegd, dat dé be volking rustig en kalm voort kon leven en dat -men zich niet ongemakkelijk behoefde te maken, want dat alles toch in orde zou komen. Het was toch zoo heerlijk, in Nederland te leven-1- Harde strijd. Het was de tijd van de zqkelijken eri de gemakzuchtigen. Maar voor hen, die steeds het „goed Zeeuwsch en dus goed rond" als het devies in hun wapen droegen, was het en is het nog steeds geen genot om in Nederland te leven. Vbor hen, die steeds karakter toonen en ongezouten de waarheid durven te spreken, die de. dingen" aan de kaak durven te stellen en weten aan te pak ken, die als goede Zeeuwen goed rond voor hun meening durven uitkomen en daarbij alle zakelijke en gemakzuchtige overwegingen op zij weten te zetten, is het ongetwijfeld nog niet heerlijk om in Nederland te leven, want zij hebben nog steeds een harden strijd te voeren tegen geniepige terreur en broodroof. Deze lieden worden nog steeds in een valsch daglicht geplaatst door een betrekkelijk kleine kliek van groöte schreeuwers en valsche voorlichters, 'dip voorheen'met zeer weinig te pres- teeren heel veel geld konden, verdie nen, of op andere minder fraaie wijze >tén koste van de gemeenschap leefden, waarbij zich de groote massa aansluit, omdat het nu eenmaal zóó gemakke lijker Is, dan tegen den stroom op te zwemmen en bovendien oök niet ge waagd, want Engeland .moest maar eens winnen „Eenvoudig zonder omhaal, goed Zepuwsch en dus goed rond," zegt het Zeeuwsche volkslied. yToont het 1 Komt volksgenooten, Zeeuwen. Geeft gehoor aan uw volkslied, toont uw were karakter, wars van alle minder waardige praktijken. Houdt op met die beunhazerijen. Laat u niet opschroeven door enkele dikdoeners, maar blijft een voudig en bekijkt de dingen objectief. Ge hebt waarachtig toch nog wel ka rakter genoeg om het kwade van het goede te kunnen onderscheiden. En lqat u vooral niets wijsmaken door den Engelschen Oranje-zender, door die wegloopers, die u, toen de nood het hoogst' was, in den steek hebben gelaten om hun eigen standje te kunnen redden, door die lieden, die nu weer ons. Curacao hebben verkwan seld. ToonJ u afstammelingen van het volk van Michiel Adrlaanszoon de Ruyter, dat den moed zal hebben de' vijanden van zijn volk aan te pakken en dat karakter genoeg heeft om zich aan den goeden kant te scharen. En weet dan, vojksgenooten, dat de goede kant bij ons is. Schaart u met ons adhter Mussert. Helpt met ons de N.S.B. groot maken-. Leert de N.S.B. kennen, door u eerlijk en oprecht van haar doel en streven op de hoogte te stellen. En gij, Zeeuwsch-Vlamingen, die al eens m§er gehoord hebt van annexatie plannen en die eens de vreugde ge kend hebt, deze plannen te zien kelde ren,. weet dan, dat Mussert.de eenige Nederlander is, die het bedwingen kan, dat er ooit weer in geschiedenis van het Nederlandsche volk over annexatie gesproken zal worden. Laten we ons ddn eendrachtig achter Mussert scharen en hem helpen, dit te bevechten. Laten we toonen, dat we echte Zeeu wen en goede Nederlanders zijn, die trots zijn op de geschiedenis,die ons voorgeslacht ons geschonken heeft en dat we het op prijs weten te stellen, hetgeen we van onze voorvaderen ,ge- erfd hebben, ja, dat we met de beste krachten, die in ons zijn, de positie van ons volk zullen handhaven en zelfs zullen weten te'verbeteren. Begrijpt dat het ernst is. Dan zullen we moeten bewijzen, dat we begrip hebben voor de grootsche dingen van dezen tijd en dat we op de hoogte zijn met de strekking van de grootste revolutie aller tijden." Dan zullen we ons daadwerkelijk moeten inzetten en met Mussert Neder- land's plaats in het Nieuwe Europa moeten verdienen, opdat eens ons- na geslacht met eere en respect over ons zal kunnen oordeelen. De N.S.B., met haar Leider Mussert, waarborgen de toekomst van ons volk. Lqat u daarom door de u bekende kameraden grondig over de N.S.B. in lichten.^ Mijn adres is: Terneuzen,. Schopllaan 8. Ik sta u steeds ten dienste.- En maakt u er zich nu vooral niet met een „Jantje van Leiden" af. Be grijpt toch den ernst van den tijd. En zegt u nu ook niet: Ik vind die of die geen kerel, of dat is een snert vent. Bedenk dan ten allen tijde bij al uwe opmerkingen over personen van de Beweging, dat die kerels tenminste iets doen voor hun volk. En wat doet gij dan voor uw volk? Ihdien ge dan werkelijk- meent zooveel beter te zijn, komt dan vlug bij ons, want dan kun nen we u -zeker goed gebruiken en kunt gij er dan mede voor helpen zor gen; dat geen slechte elementen in de Beweging de overhand zullen krijgen En vindt u ons optreden of onze han delwijze niet goed, komt dan ook bij ons. Ook dan kan wellicht mede door uw invloed ook dat verbeterd worden. Doet wat. Maar in ieder geval, doet wat, blijft niet als dooie dienders aan den kant staan. Toont dat g» voldoende rugge- graad hebt De omstandigheden zijn kritiek en bedenk, dat ge uw recht van spreken verliest, als gé u afzijdig houdt en zoo, mocht het verkeerd voor uw volk en vaderland afloopen, het dan mede aan uw schuld, uw laksheid en lamlendigheid te wijten zal zijn. Welaan dan volksgenoten, Z'eeuwen, Zeeuwsch-Vlamingen; kent uw plicht I Met Mussert voor Volk en Vaderland. Hou Zee I -De Onderkring leider Kring Zeeuwsch'Vlaanderen Oost LC. Hamelink I 3000.voor Axel. De Nederlandsche Volksdienst heeft in verband met de ramp, die Axel ge troffen heeft, ƒ3000.ter beschikking van den burgemeester gesteld. Dank zij dit bedrag konden onmid dellijk na de ramp levensmiddelen worden verstrekt, de hotelkosten wor den voldaan van de/gezinnen, die dak loos waren ^geworden, tdgemoet wor den gekomen in de glasschade, ver goeding worden gegeven van verloren gegane levensmiddelen, voor noodza kelijke kleedlngstukken, voor verloren gegane brandstof en schoenen en vooi schade aan gordijnen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1941 | | pagina 1