Wat willen wij voorstaan? UITGAVE VAN DE NATIONAAL-SOCIALISTISCHE BEWEGING. DISTRICT 2li?EELAND Engeland - Amerika - Joden le Jaargang, No. 14 Appèl aan het persoonlijk voorbeeld Donderdag 18 Herfstmaand 1941 IM^caUen Mn den fükcee K 945 Verschijnt tweemaal per maand van Huis REDACTIE POSTBUS 58, MIDDELBURG Hoofdopsteller Martien Beversluis, Veere lot huis door geheel Zeeland Abonnement builen Zeeland f 1.50 per jaar. - (Eenige citaten uit een rede van Martien Beversluis, gehouden in het Schuttershof te Goes, op 8 Sept. J.I., voor de leden der N.S.B.) „Welke reclame of propaganda ook van de leiding uitgaat, de grootste en belangrijkste reclame 13 die, welke uitgaat van elk onzer". Het is ontegenzeggelijk waar, dat •en beweging, een richting, 'een be lijdenis wordt beoordeeld naar de leden die deze beweging of richting voorstaan. Het is nu eenmaal zóo, dat in een beschouwing over een richting het voor beeld van den persoon zelve, zijn leveft, zijn gedrag, zijn uitingen worden verwisseld met de b e g i nis e 1 e n die hij voorstaat. En daarom is het dan ook van het h 9 o g s t e belang, dat Nationaal-So- cialistep door hun eigen levens- w ij z e een voorbeeld voor anderen rijn. Ik zal het nog sterker zeggen. Elk lid eener beweging, dat zich mis draagt, hetzij in het groot of in het klein, schaadt de gansche zaak. Indien de leden der kerken, die zich Christenen noemen (de navolgers van Christus' liefdeleer) door hun woorden van liefde, vergeving, grootheid en offervaardig heid meer ernst hadden getoond met ae 'door hen voorgestane beginselen, dan was de kerk niet zoo veracht en ver meden door velen als thans. Want de kerk zelve en de godsdienst als zoo danig draagt niet de schuld. Ik bedoel daarmede dit te zeggen en breng het met klem onder uw aan dacht Niets is belangrijker dan een streng zedelijk en groot gedrag als Nationaal- Sociallst. Indien wij beleedigd worden en ik geef toe dat het soms wel veel geduld vergt dan zijn wij maar al te zeer geneigd om direct te reagee- ren en wel onwaardig en klein. Be weet van een kameraad, die meende dat hij uitgefloten werd door Iemand en direct den vermeenden dader uitdaagde. Het bleek toen, dat deze man zijn hond floot, die een ver keerde straat inliep. Indien iémand luid kucht of zijn neus snuit, voelt men daarin al protest of hoon. Het is be lachelijk om op die dingen te letten en vooral om er op te reageeren. Door dat te doen verlaagt men zich-zelf tot hetzelfde peil als deze menschen, die niet wijzer zijn. Men schaadt zichzelve en maakt de personen nog vijandiger en vooral -maakt men de beweging klein en kin derachtig. Ik heb de plicht, ik en U allen, om onze grootsche beginselen waardig uit te dragen, maar tevens heb ik het récht (en oo^c gij hebt dat) om te eischen dat een zgn. kameraad, die de beweging, door zijn gedrag schade doet, uit onze rijen wordt verwijderd. Het Nationaal-Socialisme is te groot, om het te laten vertroebelen door klein geestige persoonlijkheden, geraakthe den, ergernissen, die niets om het lijf hebben. Als gij begint met zelve vriendelijk •n correct te zijn tegen uwe tegenstan ders, dan weet ik zeker, dat een waar dige tegenstander U .vroeg of laat zal gaan respecteeren. Nogmaals, niets is van zooveel be lang als uw p e r s o o n 1 ij k voor beeld. Wanneer wij reeds van te voren gaan denkeno I die meneer en die juffrouw daar Is mijn vijand, want hij of zij kijkt zoo zuur, dan zijn wij reeds op weg om hem of haar van te Voren van ons te vervreemden. Gij moet eerst eens bedenken, dat veien nog niets of weinig van onze groote bedoelingen afweten. Ons volk ia Jarenlang voor oogen gehouden in literatuur en door de pers en anders zins, dat wij verachtelijke verraders en onwaardigp lieden zijn. Op welke ma nier wilt gij dan nü dat het anders over ons gaat denken Meent gij, dat er door een rospartij, een bittere uitval, een kladpartij op huizen, verandering ontstaat in de meening van het volk Het tegendeel slechts is daarmee te bereiken. Een idee er in-rammelen is dwaasheid. Dat is bolsjewisme. Dan alleen, wanneer meh U in uw arbeid, uw marschen, uw beweging, expres belemmert, of wanneer men U oneervol aanvalt of beleedigt, hebt gij het recht kort en moedig met 4ien on- waardigen aanvaller persoonlijk af te rekenen. Maar past op, dat, gs geen alge- jieene wraakoefening begint tegen lieden, die totaal onschuldig zijn. Zoo doende maakt gij alleen een erbarme lijke tegenpropaganda. Maar nog beter is het, te gaan onderzoeken, wie deze persoon is, die zich uw vijand toont en met hem te gaan praten. Zoodoende zult gij m.i. veel meer bereiken. De Führer, de grondlegger, de schep per van het Nationaal-Socialisme, heeft nooit veel acht geslagen op onwaar dige bestrijding. Deze is, bewust van zijn taak en door God geroepen, door de spiisroeden van Qe gemeenste laste ring, fier en rechtop geschreden e:n hij heeft door zijn voorbeeld achter zich het fluisterconcert doen ver stommen. Hij zegt in Mijn -Kamp „Hij die zij het meest belasteren staat ons het naaste, en de man die zij het felste haten, is onze beste vriend." En nu weet ik zeer goed, dat er veel van onze beheersching werd en nog wordt gevergd. De laaghartigste insi nuaties zijn dagelijks ons deel, maar wij hebben te begrijpen dat deze soort lieden niet ons volk in het algemeen zijn. In geloof in- de goedheid en zuiver heid van het Nederlandsche- volk. Het is alleen bedorven, maar de zuiverheid van ons ras en de stem van het Germaansche bloed zal eens gaan spreken. Als ik daar niet van overtuigd was, zou ik niet langer Nationaal-So- cialist kunnen zijn. Want de strijd daarvoor heeft mij tot nu toe meer ver driet dan vreugde gebracht. Maar omdat ik pertinent geloof, dat ons Nederlandsche, ons Germaansche volk eens zal inzien dat het bedrogen en begoocheld is geweest, kan ik over al de kleine dingen en de tegenwer king, de laster en de gemeenheid heen gaan, zonder dat het mij meer raakt. De terreur tegen ons wordt gemaakt door enkelen, door hen, die de oude situatfe wenschen te behouden, omdat die hen voordeel brengtzij zet ten de zwaksten en de onnoozelsten gp en blijven zelf uit den slag. Maar deze kleine groep is niet het Nederlandsche volk. Ik weet, dat er velen zijn, ook in deze stad, die het betreden dat men zoo tegen ons te keer gaat, al hebben ze dan toch nog afkeer "bf onverschilligheid tegen het Nationaal-Socialisme. Ik zeg dit niet zóómaar, ik weet dat het zoo is. En deze menschen moeten gewonnen worden, die eerlijk en góed zijn en het goede willen. Een zeker deel zal altijd tegen ons gekant blijven, maar met dezen hebben wij ook niets te maken; dat zijn niét de arbeiders, het is niet de groote niassa, waar het immers om gaat. „Wie op deze wereld niet bij machte is", zegt Hitler, „zich de haat van zijn vijanden op den hals te halen, lijkt mij ook als vriend niet veel waard té zijn." Dat beteekent dat, indien gij idealist zijt, gij onherroepelijk vijanden zult moeten krijgen. En dat is goed, want elke, idee in deze wereld zal slechts door strijd en tegenstand groeien. Door de wrijving en weerstand wordt het zwaard gewed, ook fat des geesten Dit is de bedoeling var Christus' woor den Ik ben gekomen pm U het zwaard te brengen I Tegenstand is de noodwendige prikkel om groot te worden. En vrat betreft smaad en laster, die wij als 's werelds afval besphouwen, de plant groeit het best de meststof Als ge dit overdenkt,, zal de laster U niet meer deren. Wij besteden veel te veel aandacht aan de minderwaardigheden van en kele volkgenooten béter was het voor onzen arbeid en onze zielerust, indien wij meer aandacht besteedden aan 'onze fouten en aan het goede wat er in het volk sluimert. Dit moeten wij ontdekken en aanwakkeren. Wij hebben t u c h t' in ons program ma staan. Maar watlis tucht? Z e 1 f t u c h 11 dat (s, het zich zélve onder bedwang houden. Tucht is niet het precies öp tijd op 'een vergadering komen en stipt de bsvelen uitvoeren van de leiders, dat ,is ^vanzelfsprekend. Maar tucht is vóór ajles stipt te han delen 'naar de zedelijke wetten en eischen, die het Nationaal-Socialisme ons stelt. En wie déze wetten leert kennen, voelt steeds meer, hoe vér wij nog van tucht af zijn! En Indien men niet zelve de begin selen van tucht toepast, hoe kan .men dan die eischen van anderen Indien er bevel tot iets wordt gegeven, dan is het ongéhoord als 'dit bevel klakke loos genegeerd wordt. Zelfs indien men rechtvaardige bezwaren daarte gen heeft, zal men eerst gehoor- •7 rr r<-> e n on hot I -.1 uitvoeren en daarna zijn wenschen en verlangens kenbaar maken aan den bevoegden leider of functionaris. Dat- is Nationaal- Socialisme. Zij, die deze gehoorzaamheid niet kennen, moeten ernstig tot de rede worden geroepen en als dat niet helpt, onverbiddelijk uit debeweging ver wijderd worden. Een kleine maar streng gedisciplineerde organisatie is veel sterker en heeft veel meer waarde dan een groote, die enkelen het werk laat doen en voor de rest vegeteert en toeziet. Wij moeten niet vreezen het mes er in te zetten en de wildé- loten af te kappen. En weer herhaal ik de woorden van den Führer - „Wij hebben mannen noodig, die niet alleen fanatiek gelooven aan de overwinning, maar die ook met onvérwoestbare energie en zoonoodlg met onverbidde lijke meedoogenloosheid, de hin derpalen, wfelke den vooruitgang der' nieuwe ldeëen belemmeren, uit den weg te ruimen." „Een goed Nationaal-Socialist moet zijn, snel als een wind hond, taai als leer, en 'hard als staal." Taai als leer, opgewassen tegen alle terreur en laster en tegenwerking, hard als staal, maar óók voor zichzelve. Wij hebben uiterlijke kenteekenen onzer saamhoorigheid, wij hebben uni formen, speldjes, emblemen, etc. Zij zijn noodwendig, maar zij zijn slechts bijzaak en volmaakt onbelangrijk ln den grooten strijd. Het zijn symbolen, maar niet meer dan dat. De schoonheid, de snit, de sier, moet in goede verhouding zijn met de inner lijke schoonheid, sierlijkheid en wel- voegelijkheid onzer ziel. Anders zijn deze symbolen lach wekkend. Hij, die een functie bekleedt of die gaat bekleeden, moet beseffen dat van hem verwacht wordt, dat hij in gedrag en arbeid werkelijk méér presteert dan de anderen. De trots, die hij terecht kan hebben, moet alleen de trots zijn te weten, dat zijn kameraden hem vertrouwen en tegen hem óp zien. Trotsch op dé verantwoordelijkheid, die hem gegeven is. Ik weet, dat deze eischen zeer zwaar en moeilijk zijn, maar zoo is de abso lute geest van het Nationaal-Socia lisme. Het is geen stom gehoorzamen, het is geen willoos bukken-en onder dwang staan (iets wat men ons zoo gaarne verwijt) maar het is een vrij willig zich neigen-voör den wil van den ander, die beter weet en doet. De war» vrijheid luistert naar wetten. Waadijk vrij is men, als men kan dienen en gehoorzamen en verantwoordelijkheid kan dragen. Het kan moeilijk zijn een meerdere te erkennen, maar nóg moei lijker is het meerdere te zijn. Een lid der beweging, die wel in woorden zijn leiders erkent, maar in daden doet wat hij zélf wil, is een de mocraat en geen Nationaal-Socialist I Ik zeide zooeven al, eerst gehoorza men, ook als men een bevel niet be grijpt. Kunt gij na wisselif^r van meening met dien meerdere het niét eens zijn met de maatregel, dan zult gij tóch gehoorzamen, omdat de sol daat altijd zal doen waf zijn officier beveelt. Een soldaat weet niet alles wat de generaal moet weten. Als de Führer dit strenge principe niet had doorgevoerd, stonden zijn legers nu niet in het hart van Rusland. Ik geloof kameraden, dat wij als vrijgevochten Nederlanders, nog wel een en ander moeten.leeren. Ook ik zelve moei nog steeds leeren, het is de zwaarste opgave, maar een uitnemende leerschool tot karaktervorming. ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN zijn de oorzaak van denwereld oorlog, van het schandverdrag van Versailles, van het uithongeren van de vrouwen en kinderen van de TnrnDeeschevolkeren tusschen 1914 en 1918. ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN stookten sedert jaren om de te gen hun wil herstelde volkeren van Duitschland en Italië opnieuw in de verdoemenis te storten. ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN zochten langen tijd naar een aan leiding om door een nieuwen oor log Europa te verdelgen. ENGELAND, AMERIKA EN D? JODEN vonden Polen, Noorwegen, Neder land, België, Frankrijk, Servië, Grie kenland en Kreta bereid, om het bloed van hun zonen .tevergeefs op te offeren voor Anglo-Amerikaan- sche en Joodsche belangen. ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN hebben in dezen oorlog nederlaag na nederlaag en zoeken thans nieuwen steun bij de Stalinistische bondgenooten van den Satan. -ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN bedriegen ook thans nog de vol keren met hun radio-oorlog, hun ophitsing en geruchten-stroomen. ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN probeeren het Europeesche vaste- land uit te hongeren. Zij onthou den ook aan Nederland het graan uit Canada, het vleesch en vet uit Australië en Amerika, de koffie, de thee en de benzine uit Indië, de katoen, het hout en ae wol uit an dere werelddeel en. ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN hebben de methoden ingevoerd, van ziekenhuis bombardementen, burgerbevolking terreur, schieten op gewonde vliegers, bombarde menten van visschersvaartuigen. ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN zijn de schuld van onzegbaar leed dat aan honderdduizenden man nen, vrouwen en kinderen van Germaanschen stam en bloed is aangedaan, van het tegenhouden van de ontwikkeling der bescha ving. ENGELAND, AMERIKA EN DE JODEN zullen hun practijken voortzetten, totdat Adolf Hitler en zijn weer macht, afgerekend zullen hebben met den plutocraat Churchill, den vrijmetselaar Roosevelt, met alle Jiddische misdadigers, die Europa en de geheele wereld tweeduizend Jaar lang onveilig hebben ge maakt Citaten uit „Mijn Kamp" De groote van een leugen oefent altijd een zekere geloofwaardigheid uit, omdat de groote massa van een volk in den grond van haar hart eerder bedorven dan bewust en opzettelijk I.™- „Un en du*! rionr de oriml- tivitelt en simpelheid van haar gemoed eerder in een groote dan in een kleine leugen kan gelooven, omdat ze zelf immers wel eens een kleine leugen vertelt, maar zich voor de groote leu gens al' te zeer zou schamen. Een feit, waarmee alle leugenkunstenaars en leugenvereeniglngen op aarde maar al te goed bekend zijn, en wat ze daarom ook op gemeene wijze uit buiten. Degenen echter, die deze mogelijk heid het beste kenden, waren de Joden hun heele bestaan immers is reeds ge baseerd op een groote leugen, namelijk op die, dat zij een godsdienstige ge meenschap zouden vormen, terwijl ze een ras en wat voor een ras zijn. Wie de juistheid hiervan niet inziet of niet wil gelooven, zal nooit capabel zijn, om op deze wereld de waarheid in de goede richting voort te helpen. De kwestie van ras en bloed is één van de vraagstukken, waarvan met ontzettende juistheid beschreven staat, dat de zonden der vaderen tot in het tiende geslacht aan de kinderen ge wroken zullen worden een waar heid, welke enkel voor zonden aan bloed en ras begaan, opgaat De zonde tegen bloed en ras is de erfzonde van deze wereld en vernietigt de menschheid, die zich aan haar overgeeft. Hoe grooter de abstracte juistheid, hoe geweldiger een idee zal zijn, de» te verder zal de volkomen vervulling ervan bij het doel ten- achter blijven, voor zodver dit van den mensch afhan kelijk is. Want hoe grooter de Werken zijn, die een mensch voor de toekomst verricht, des te minder zal het heden ze weten te waardeerendes te moeilijker zal zijn strijd zijn, en des te geringer zijn kansen .op persoonlijk succes. Maar steeds zijn deze groote de Marqfhon- loopers der geschiedenis de lauweren van het heden raken enkel de slapen van den stervenden held. Tot die grooten behooren ook de groote strij ders op deze wereld, die, zonder door het heden begrepen te zijn, tóch voor hun ideeën en idealen, willen dóór- vechten. Zij zijn het, die later eenmaaf de grootste Invloed zullen hebben op het hart van het volk. Zijn leven en streven zed vooral in sombere dagen veel gebroken harten en veel wanho pige zielen weer nieuwen moed geven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1941 | | pagina 1