Het Jodenvraagstuk |pp(ÈjKttll£WE Wat Uitspraken van Hitier Taalbedervers en vreemdelingenmanie De Stormmeeuw Sympathiseerenden Treedt nu toe Appèl Waarom tegen de -Joden? Van verschillende zijden is mij de vraag gesteld„Waarom scheld Je jdüjd zoo op die arme Joden?" Het wordt mij zelfs ten zeerste kwalijk genomen, dat ik in deze rubriek dit vraagstuk behandel. Men ziet erin, dat wij een stok zouden zoeken om een „totaal onschuldige" hond te slaan. Weer anderen zien er een poging in „om bij de Duitschers in het gevlei te komen". Nog een andere groep ziet in alle geschrijf over „die arme Joden" alleen een teeken van geestelijke en moneele achteruitgang, yrant ieder die ook ,maar iets ten nadeele van dit „meest hoogstaande" menschenras durft te zeggen, geeft volgens deze groep van lieden zelf blijk tot de meest laagstaande individuen te behooren. Nog weer anderen beweren dat het in strijd met de Christelijke Godsdienst zou zijn, óm iets ten nadeele van het Jodendom neer te schrijven en praten elkaar op grond van slecht gelezen teksten uit den Bijbel, welke voor het heden geheel anders dienen te worden uitgelegd, na, dat volgens de leer van Christus de Joden nog heden ten dage het uitverkoren Volk zou zijn en vinden het alleen op grond van deze opper vlakkige bewering die nergens in den Bijbel ook maar eenige steun vindt - ,^zonde" om over de Joden te schrijven zooals zij werkelijk zijn Om cl deze redenen en er zijn er nog veel meer lijkt het mij ge- wenscht alvorens tot een bespreking van het Jodendom te komen, een korte uiteenzetting te geven van de redenen waarom, ik het zoo belangrijk en nood- zakelijk acht, hm in deze rubriek het Jodenvraagstuk diepgaand te onder zoeken. Om staatkundige be ginselen. De strijd, die vooral na de Duitsche bezetting, in ons Nederlandsche Volk zoo heftig wordt gevoerd, ls er een om ■taalkundige beginselen. Deze strijd gaat In wezen alleen om deze vraag, n.l. of men vóór of tegen het Nationaal-Socialisme is. De voorstanders zien in dit stelsel oen zegen voor ons Volk. de tegenstan ders vervloeken het echter bijna zonder uitzondering, zonder dat zij zelf standig over het vóór en tegen hebben j nagedacht Meestal gaan deze daarbij nog alleen af op kennis die zij hebben „van hooren zeggep", dus op valsche geruchten.'*' Over één ding moeten wij het echter ran te voren eens zijn, en ik wil dit mijnerzijds voorop stellen, n.l. dat in dezen strijd om staatkundige beginse len zoowel vóór- of tegenstanders van het Nationaal-Socialisme een stelsel trachten te propageeren dat naar hun beste weten, voor ons Nederlandsche Volk in de toekomst de mogelijkheden biedt, zich zoo voorspoedig mogelijk Ie ontwikkelen, zoowel geestelijk als ■loffelijk. Het is fn deze dagen van strijd telkens en telkens weer noodig een beroep te doen op deze wederzij dsche goede trouw. Wij voeren dezen strijd niet terwille van de herrie die erdoor ontstaat I Alleen het welzijn van ons Volk ls doeL al het verdere, zooals de partijen en hunne strijdwijzen zijn elechts middelen om dit doel te berei ken. Welnu, op grond van diepgaande ■iudie, welke ik van het Jodenprobleem heb gemaakt dus niet uit zucht tot „schelden" ben ik tot de volstrekte zekerheid gekomen, dat men onmoge lijk eenig oordeel kan vellen over de geschiedenis van ons Volk en van geheel Europa, ja zelfs van de geheele wereld, wanneer men geen kennis neemt van de rol die de Joden daarin hebben gespeeld. En ik zal dat be wijzen. De oorzaak van onzen slechten toestand. Wij allen zullen het er verder wel over eens zijn, dat het Nederlandsche Volk zich in onze dagen in een ellen dige toestand bevindt. In een oorlog verwikkeld geraakt, waarmee wij niets te maken hadden, daarna militair bezet, gescheiden van onze oveizee- ■che bezittingen, ons Volk innerlijk reeds gedurende tientallen jaren en thans nog iri veel ernstiger mate ver scheurd, zoodat één deel van ons Volk er geen been in zou zien, om menschen die anders over de politieke ontwikke ling denken dan zij zelve, in koelen bloede te vermoorden, ten prooi aan allerlei geruchten en kletspraat, zorgen over voeding, verwarming, kleeding, .enz., alle gevolgen van den oorlog, Engelsche luchtaanvallen, kortom, ons ■Volk bevindt zich in een afschuwelijke positie. i Ieder onzer, die het eerlijk met ons Nederlandsche Volk meent en zeker diegenen, welke op een andere plaats gesteld zijn om ons Volk leiding te geven, hebben de plicht zich te ver diepen in de oorzaak waardoor ons Volk in dezen allerellendlgsten toe1 stand is geraakt. En wanneer wij, Nederlandsche Na- tlonaaljSockillsten, dan beweren en bewijzen, dat het Jodendom een over wegend deel der schuld draagt van de ellende waarin wtj gemeenschap pelijk zijn geraakt, dan ls een lid der Nederlandsche Unie of van de voor malige kerkelijke partijen er voor rijn geweten niet mee klaar, wanneer hij zegt„daar heb ik nooikvan gehoord, dus geloof ik er niets van", of „alle maal smoesjes van de Duitschers", of „niemand kan het helpen dat hij als Jood geboren is" of allerlei andere op merkingen meer maakt, die deheel en al gaan; langs de zaak waar het om gaat. Ieder Nederlander, die thans wenscht mede te werken voor de toekomst van ons Volk, heeft de plicht om alle vraagstukken te onderzoeken welke de belangen daarvan raken. En wanneer zulk een onderzoek niet gunstig uitvalt voor de Joden, is dat niet de schuld van den onderzoekermaar de schuld van de Joden zelve De eenige reden waarom „De Zeeuw- sche Stroom" zooveel over de Joden schrijft, is dus gelegen in de liefde voor ons geheele eigen Nederlandsche Volk Ook voor degenen die ons op „Bijltjesdag" willen afmaken Een dokter, die een ziekte moet be handelen, dient eerst zoo volledig mo gelijk de ooizaken van deze ziekte vast te stellen. Zonder vaststaande diagnose is een afdoende behandeling ien eenenmale onmogelijk 1 Wie het anders doet ls een kwakzalver De -vraag aan onze lezors is thans Wat wilt gij zijn. een dokter voor ons Nederlandsche Volk, of een kwakzal ver? Hoe kunnen wij het loden- vraagstuk op eerlijke wijze bestudeeren Zelfs de meest verstokte Jodenvriend zal het toch met ons eens zijn, dat wij de Joden niet moeten leeren kennen uit datgene wat Jodenhaters over hen hebben geschreven. Zouden wij hier op afgaan, dan zouden wij inderdaad een groote fout maken. Wij zouden dan groote kans loopen hen onjuist en on eerlijk te beoordeelen. Wij zullen dat dan ook in geen enkel geval doen, doch onze gevolgtrekkingen alleen maken uit geschriften die door de Joden zelve geschreven zijn. Dus uit produc ten van den Joodschen geest zelve I Lezer, wij vragen U of dit juist is, of hier iets on-Christelijks in zit, of dit schelden is, of dit iets met „haat" te maken heeft Wij zullen ons in hetgeen volgt, dan ook uitsluitend bezighouden met de Wetboeken van het Joodsche Volk en met Joodsche geestesproducten, die op grond van deze Wetboeken zijn tot stand gekomen. Wij zullen dan daaruit kunnen vast stellen, hoe de Jood zichze'f ziet, hoe de Jood ons, niet-Joden, beschouwt, hoe hij zich de wereld-orde voorstelt, welke middelen hij daarvoor denkt toe te passen, enz. Wat de Joden zelf schreven. Nogmaals .lezer, wanneer er dan het een en ander voor den dag komt, dat niet prettig is voor de Joden, dan is daarvan noch Hitler, noch de Neder landsche Nationaal-Socialist de schuld, maaruitsluitend de Jood zelve En dat wij hiervan nog nooit eerder hebben gehoord, is te wijten aan de Joden zelve, die door hun groote in vloed 'in ons Nederlandsche Volk, steeds kans hebben gezien om deze zaken, die niet aangenaam voor hen zijn, voor ons Volk te verbergen Wij zullen U man en paard noemen, zoodat ieder Uwer na lezing van dit en volgende artikelen zelf zal kunnen oordeelen of Ik lieg, of ik haat tracht te zaaien, of ik met opzet grievend of beleedigend ben, of ik on-Christelijk handel door zulks aan onze Zeeuwsche lezers onder oogen te brengen. Deze Joodsche geschriften zijn 1. De Joodsche Wet of Thora. Dit zijn de 5 Boeken Mozes uit het Oude Testament, dus de Boéken Gene sis, Leviticus, Exodus, Numeri en Deu- teronomium. 2. De Talmoed. In bovengenoemde Thora staat al datgene weergegeven wat de Jood als leidraad voor zijn leven beschouwt. Voor de practijk van het dagelijksche leven .echter zijn de gedachten in de Thora weergegeven verwerkt in de Talmoed. Door 2500 Rabbijnen (dit zijn Joodsche geestelijken) is in de tijd van ongeveer 100 vóór Christus tot onge veer 500 na Christus deze Talmoed samengesteld. Door de buitengewone ingewikkeldheid en moeilijke leesbaar heid is omstreeks de 16e eeuw (dus nog slechts enkele eeuwen geleden een Wetboek samengesteld wat men zou kunnen noemen een verkorte uitgave van de Talmoed, n.l. 3. De Schoelchan Aroech. In deze drie wetboeken, staat dus alles beschreven wat de Jood denkt, wat hij doen mag en doen moet, en wat hl) laten moet. Wanneer wij in volgende artikelen hieruit een en ander zullen aanhalen O, Holland is je taal niet schoon? Gebruik die dan en doe gewoon! Er ls reeds een verordening van kracht geworden, dat het verboden ls om menu's, d.w.z. prijslijsten, ln vreem de taal af te drukken. De dichter Huib Wouters schreef daarover sens een geestig liedje, dat wij aan het slot van dit artikeltje afdrukken. Maar is dit zelfde euvel ook niet op ander gebied doorgedrongen De laatste weken ontdekten wij ln de bladen programma's van muziek uitvoeringen. Geen sterveling uit het ongeletterd yolk, begrijpt iets van de titels der te geven nummers. Ik noem U een voorbeeld. De Provinciale Zeeuwsche Courant geeft het volgende bericht: EEN CONCERT O. en W. SOUBURG. Zaterdag 16 Aug. a.s. des avonds half acht geeft Rittheinsch Fan fare, directeur de heer P. Meyers, een concert op het Oranjeplein te O. Souburg. Programma Enthousiasme Marsch A. D.-iessen. Ouverture de Mai R. Clarisse. Euterpe, Ouverture R. v. d. Glas Fantasie Mazurka voor Tuba, Solist dé heer A. Verhagen,. A. L. Doyen. Day of Triumph, Marsch Jakma. Prairial, Ouverture F. Andrieu. Euterpe, Fantaïsie-Ballet A. L. Doyen. Death or glory, Marsch R. Hall. Het is wel zeker, dat zelfs de uit voerenden deze half Engelsche, half Fransche text niet begrijpen. Maar ook is het ergerlijk, dat wij altijd buiten- landsche componisten moeten te hulp roepen om ons volk een concert aan te bieden. En dat, terwijl onze goede Nederlandsche componisten gebrek lijden. Het is daarom wenschelijk, d.at directeuren daarop eens hun aandacht vestigen. NIEUWS UIT KRING 48. In verband met de samenvoe ging van de Kringen 48 en 61 tot één Kring Beveland 48, worden alle leden van Zuid- en Noord- Beveland opgeroepen voor de KRINGLEDEN-VERGADERING op Maandag 8 September 1941, des avoiids 8.30 uur ln het Schut tershof te Goes. Kainoraad Martien Beversluis zal spreken en declameeren. Wmd. Kringleider, P. IT Rosier. en woordelijk weergeven, behoeft nie- niemand er naar het me voorkomt, mij van te Beschuldigen, dat ik een „valsch oordeel" uitspreek over het Joodsche wezen en het Joodsche denken. 4. De Protocollen van de Wijzen van Sion. Deze bevatten de voorschriften voor het Jodendom, hoe zij de gedachten in Thora, Talmoed en Schoelchan Aroech vervat, staatkundig moeten verwezen lijken. Zijn dus de drie eerstgenoemde boeken in zekeren zin godsdienstige geschriften, deze Protocollen bevatten het politieke programma. Zij zijn ge schreven in 1897. Wij komen hierop zeer uitvoerig terug.' Vergelijkt men de inhoud hiervan met de 3 Wetboe ken, dan blijkt bij eiken regel de vol komen innerlijke samenhang. Ondanks alle geschreeuw en gejammer van „vervalsching" enz. Door de Joden en de destijds door hen beheerschte pers, valt hierdoor de Joodsche oorsprong met zekerheid te bewijzen. C. J. M. B. Ras-vermenging. Het gevolg van ras-vermenging is, in het kort gezegd: a. het niveau v<^i het hoogste van beide rassenword. niet meer be reikt; b. er. treedt een lichamelijke en gees- telijkp achteruitgang op, en daar mee het begin van een langzaam, maar zeker verkwijnen. Indien men zulk een ontwikkeling tot stand brengt, doet men niets anders dan inbreuk maken op den wil van den Eeuwigen Schepper. Doordat de mensch tracht, zich tegen de. ijzeren togica der natuur te verzet ten, komt hij ii> strijd met de principes, waaraan hij oQk zelf zijn bestaan als mensch te danken heeft. Daardoor moet zijn optreden tegen de natuur tot zijn eigen ondergang leiden. (Mijn Kamp bldz. 349<) Ziet hier dan het^ spotversje op de belachelijke aanstellerij. 'k Ging laatst „dineeren" in de stad, en kreeg een kaart, une carte „de plats". En hoe ik zocht en zochtik vond geen woord, dat in het Hollandsch stond. Een broodje boter pain et beurre, vieesch was viande, kool choufleur, Is dan ons woordje spek zoo raar 7 en eet U prettiger van „lard" Wat wordt mij nou toch voorgezet als „mayonaisse de crevettes of „boeuf garni et Crepinette" 7 Wat krijg ik strakjes na-de thee als Escalope de Veau paneé Wat hangt er nou toch aan m'n fiets 7 als Tiroliennepapricafrites. En „Steak de Pore" en „Sole meuniére", „Goulache Hongroise et de madère" Schei uit met die aanstellerière. Een ei noem ik een ei, 't zij zacht of hard of tot een koek geslacht. Maar *nee in Holland noemt men dat un oeuf, dat klinkt dan niet zoo plat I „Un oeuf de Meyerbeer" is., geel 7 „Oeuf Portugaise" weet ik veel 1 O kip, wat ben jij interessant, je heet „poulet" in 't restaurant. Gnnoozel lam, je bloed wordt jus* je heet „agneau" op het menu. En koe, jouw pens heet na je dood „poitrine de boeuf", „filet" of „cote". Dat deel, waarvoor je je geneert, zelfs je „jambon" wordt gepameerd Soms klinkt de spijs bijzonder raar als „Canapé de Caviar-' Snapt nu wat die hotelier uitvoerde met zijn canapee Ik ga nu, zelf aan het fantaseeren en ga menu's aan "t „componeeren". Ik noem bijvoorbeeld rijst.met krenten „pierres minutieuses du coin de Drente" I Ik noem gestampte kool met spek, „Cement Beton de vie d'Utrekl" Rabarber noem ik marmelade of „soupe adieu de Thomme malade". Een groote taart met schuïmgedoe heet „étagère ratjetoe", of „pain cherie de notre'moe". Een boterham-rookvleesch of ro3 heet „pain de vent defille d'écosse", omdat dat vieesch zóó dun is dat je denkt, ik heb nog niks gehad. O hoteliers doe niet zoo dwaas, Zeg, boter, vlcesch en ham en kaas. Zeg vieesch en spek èn worst en visch. Verberg je niet in duisternis Spreek wat je leerde van je moe of sluit je deur voor Holland toe. Ik lap die nonsens aan mijn zool als „soupe bouilli de Apekool"! Bouwplaat van vliegtuig-model. Het j'ongste nummer van „De Storm meeuw" geeft een frisschen, verzorg den indruk. De dit keer wel zeer ge slaagde voorplaat toont, hoe de Jeugd storm op het oogenbllk in het middel punt der belangstelling van de Neder landsche jeugd staat: Een groep mar- cheerende Jeugdstorm wordt gevolgd, door een drietal hummels, die pctfm'an- tig stappend het marschtempo probee- ren bij te houden. Voor de" jeugdige lezers heeft dit nummer een verrassinghet bevat na melijk een bouwplaat voor een vlieg tuigmodel, een model, dat werkelijk zal kynnen vliegen. De afdeeling Luchtvaart heeft de modelbouw bi den Jeugdstorm ernstig ter hand genomen en het eerste eenvoudige begin wordt gevormd dóór dezen bouwplaat. Het hoofdartikel handelt over het vertrek van de Schouten Quispel en Groneman naar het. Oostfront, waar zij de Jeugdstorm zullen vertegenwoordi gen. Zooals men weet heeft verder geen enkel kaderlid van den Jeugd storm toestemming gekregen, als vrij williger te vertrekken. Uit dit artikel halen wij aan Wie in den Jeugastorm thuis is, weet, dat in de harten van vele onzer kaderleden boven de 17 jaar, vaak. een inneriijken tweestrijd woedde. Jarenlang droegen zij, dag na aag, den Jeugdstorrxtgeest uit, jaar na' jaar .rustte op hun jonge schouders de verantwoordelijkheid voor de aan hun leiding toever,rouwde 'jongens, die zij wisten te maken tot fli.ike, frissche jeugd, zooals de^Jeugdstorm die wil vormen. Vooral na .10 Mei- 1940 werd die tweestrijd zwaarde drang om met de oudere volwasse nen den' harden p_ 'rieken strijd in te gaan, werd voo' velen haast te sterk, Zij, dg strijdbewuste idealisten meenden in dien feilen poliüekén strijd in de rijen van de'W.A. of d9 Nederlandsche S.S. nóg meer —in Godsvertrouwen alles voor hun Va derland te kunnen geven. En slechts ingewijden weten, welk een zelfver loochening en ijzeren discioline het van ieder van hen vergde om, wan neer die drang eindelijk leidde tot een overplaatsingsverzoek, zich neer te leggen bij de, in het belang van de Nederlandsche jeugd noodzake lijke order van het Jongerenkwartier „Blijf op je post in den Jeugdstorm. Vecht door aan het Jongerenfront'l" Van de verdere inhoud vermelden wij een artikel over bergtochten, ver slagen van een kaderleergang te Om men, van het sportfeest van Hitier Jugend en Jeugdstorm te Den Haag en vcm de bijeenkomst in Groningen) een kort verhaal, een artikel over den Oost dag en een alleraardigst verslag over de ontmoeting van een stormster met den militairen bevelhebber in Neder land, Generaal Christiansen. Verder de maandelijksche vaste rubrieken Sport en Spel, Vorming, Gezondheids zorg, Stormstersrubriek, De Jeugdstorm roept 1 en de verslagen uit de ver schillende streken van den Jeugdstorm. Hot geheel is voorzien van vele fraaie foto's. Wij bevelen de lezing van dit laatste nummer aan voor ledereen, jong en oud 1 Adres ter kennismaking ls H. Rutgers, Zeist In Engeland en hier. De Londensche zender heeft mede gedeeld, dat de boeren hun oude ploegen en machines moeten Inleveren als ze uit staal of ijzer vervaardigd zijn. En dan zijn er nog „Nederlanders" die mopperen als er van hen een koper aschbakje gevraagd wordt. Beiden geschiedt natuurlijk in naam der democratie 1 Toen de Leider" onzer beweging eenige weken de toetreding van leden in de N.S.B. stopzette, heeft hij tevens de order uitgevaardigd dat zij, die deze stap nog niet Konden doen, wel als sympathie-erenden konden worden In geschreven. Velen hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt, doch nog lang niet genoeg. Het spreekt vanzelf, dat wij ln Zee land velen kennen, die wel degelijk onze beweging een goed hart toedra- gén, hetgeen zij bewezen door brieven of geldstortingen, doch het is voor hen dan toch een kleine moeite zich bij de andere sympathisanten te laten in schrijven. Het deed ons veel genoegen, en in het bijzonder den hoofdopsteller van ons blad, elke week hartelijke brieven van Zeeuwen te ontvangen, die hun tevredenheid betuigden oVer ons blad en onze actie, temeer daar deze uitin gen de^smerige en misdadige minder heid van lafhartige, anonieme schrij- vers, volkomen in den schaduw stellen. Wen weten dat .vele goede vader landers de bestrijding van eenige lugu bere Individuen, die de rest der bevol king steeds ln- gevaar brengen, met weerzin gadeslaan. ZIJ schreven dat ons. Goed, maar het best kunnen zij ons helpen, door zich als sympathisant te laten inschrijven. Niet door de plaatvemielers en vin geropstekers en briefschrijvers als neutraal toeschouwer te signaleeren en aan te wijzen, zijn wl) alleen gebaat, doch het meest door uw Inschrijving. Later, als er vrede is, en dte_ komt «poedig, zal uit deze rij onze gelederen worden versterkt. Velen deden dit/ wanneer volgt gij Ons volk zal eens Jn zijn .geheel te beslissen hebben. Wie niet voor ons is, ls tegen ons. Nederland wordt ln al zijn geledin gen Nationaal-Sociallstisch, dat -staat vast. Indien gij dit weet, en gij zijt reeds vóór ons, toont dit dan, treedt nu toe, nu het tijd ls. Ondergeteekende wenscht als sympathiseerende der N.S.B. te worden ingeschreven i Naam:- Adres Op te zenden naar Kringhuis N.S.B.Koningstraat, Goes le Jaarg£ „V/elke ook var grootste 13 die, onze: Het is onte •en beweging lüdenis wore leden die i vdorstaai Het is nu beschouwing beeld van leven, zijn geo verwissel die hij voorste En daarom h 9 o g s t e b| ciallstep door w ij z e een rijn. Ik zal hel Elk lid eenei draagt, hetzij li schaadt de gc leden der kerl noemen (de i liefdeleed dooi vergeving, gr< held meer erhs 'door hen voor] was de kerk meden door v kerk zélve en danig draagt Ik bedoel en breng het dacht Niets is bel zedelijk en grq Socialist. en ik veel geduld v\ al te zeer ge ren en wel oil Ik weet meende dat Iemand en dader uitdaag deze man zijn keerde straat luid kucht of z daarin al pro lachelijk om en vooral om dat te doen v hetzelfde peil niet wijzer zij; Men schaal personen nc -maakt men derachtig. Ik heb de onze grootsch te dragen, récht (en eischen dat de beweging doet, uit onze Het Nationc om het te late; geestige pers den, ergernissi hebben. Als gij beg •n correct te ders, dan wet dlge tegensta gaan respect* Nogmaals, lang als uw I beeld. Wann* gaan denken, die juffrouw hij of zij kijktj reeds op we voren van Gij moet veien nog groote bedoel ls jarenlang literatuur en zins, dat wij onwaardige tüer wilt gij ftver ons gac - g

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1941 | | pagina 4