Het Jodenvraagstuk
|pp(ÈjKttll£WE
Wat
Uitspraken
van Hitier
Taalbedervers en vreemdelingenmanie
De Stormmeeuw
Sympathiseerenden
Treedt nu toe
Appèl
Waarom tegen de -Joden?
Van verschillende zijden is mij de
vraag gesteld„Waarom scheld Je
jdüjd zoo op die arme Joden?"
Het wordt mij zelfs ten zeerste
kwalijk genomen, dat ik in deze rubriek
dit vraagstuk behandel. Men ziet erin,
dat wij een stok zouden zoeken om een
„totaal onschuldige" hond te slaan.
Weer anderen zien er een poging in
„om bij de Duitschers in het gevlei te
komen". Nog een andere groep ziet
in alle geschrijf over „die arme Joden"
alleen een teeken van geestelijke en
moneele achteruitgang, yrant ieder die
ook ,maar iets ten nadeele van dit
„meest hoogstaande" menschenras
durft te zeggen, geeft volgens deze
groep van lieden zelf blijk tot de meest
laagstaande individuen te behooren.
Nog weer anderen beweren dat het
in strijd met de Christelijke Godsdienst
zou zijn, óm iets ten nadeele van het
Jodendom neer te schrijven en praten
elkaar op grond van slecht gelezen
teksten uit den Bijbel, welke voor het
heden geheel anders dienen te worden
uitgelegd, na, dat volgens de leer van
Christus de Joden nog heden ten dage
het uitverkoren Volk zou zijn en vinden
het alleen op grond van deze opper
vlakkige bewering die nergens in den
Bijbel ook maar eenige steun vindt
- ,^zonde" om over de Joden te schrijven
zooals zij werkelijk zijn
Om cl deze redenen en er zijn
er nog veel meer lijkt het mij ge-
wenscht alvorens tot een bespreking
van het Jodendom te komen, een korte
uiteenzetting te geven van de redenen
waarom, ik het zoo belangrijk en nood-
zakelijk acht, hm in deze rubriek het
Jodenvraagstuk diepgaand te onder
zoeken.
Om staatkundige be
ginselen.
De strijd, die vooral na de Duitsche
bezetting, in ons Nederlandsche Volk
zoo heftig wordt gevoerd, ls er een om
■taalkundige beginselen.
Deze strijd gaat In wezen alleen om
deze vraag, n.l. of men vóór of tegen
het Nationaal-Socialisme is.
De voorstanders zien in dit stelsel
oen zegen voor ons Volk. de tegenstan
ders vervloeken het echter bijna
zonder uitzondering, zonder dat zij zelf
standig over het vóór en tegen hebben
j nagedacht Meestal gaan deze daarbij
nog alleen af op kennis die zij hebben
„van hooren zeggep", dus op valsche
geruchten.'*'
Over één ding moeten wij het echter
ran te voren eens zijn, en ik wil dit
mijnerzijds voorop stellen, n.l. dat in
dezen strijd om staatkundige beginse
len zoowel vóór- of tegenstanders van
het Nationaal-Socialisme een stelsel
trachten te propageeren dat naar hun
beste weten, voor ons Nederlandsche
Volk in de toekomst de mogelijkheden
biedt, zich zoo voorspoedig mogelijk
Ie ontwikkelen, zoowel geestelijk als
■loffelijk.
Het is fn deze dagen van strijd
telkens en telkens weer noodig een
beroep te doen op deze wederzij dsche
goede trouw. Wij voeren dezen strijd
niet terwille van de herrie die erdoor
ontstaat I Alleen het welzijn van ons
Volk ls doeL al het verdere, zooals
de partijen en hunne strijdwijzen zijn
elechts middelen om dit doel te berei
ken.
Welnu, op grond van diepgaande
■iudie, welke ik van het Jodenprobleem
heb gemaakt dus niet uit zucht tot
„schelden" ben ik tot de volstrekte
zekerheid gekomen, dat men onmoge
lijk eenig oordeel kan vellen over de
geschiedenis van ons Volk en van
geheel Europa, ja zelfs van de geheele
wereld, wanneer men geen kennis
neemt van de rol die de Joden daarin
hebben gespeeld. En ik zal dat be
wijzen.
De oorzaak van onzen
slechten toestand.
Wij allen zullen het er verder wel
over eens zijn, dat het Nederlandsche
Volk zich in onze dagen in een ellen
dige toestand bevindt. In een oorlog
verwikkeld geraakt, waarmee wij niets
te maken hadden, daarna militair
bezet, gescheiden van onze oveizee-
■che bezittingen, ons Volk innerlijk
reeds gedurende tientallen jaren en
thans nog iri veel ernstiger mate ver
scheurd, zoodat één deel van ons Volk
er geen been in zou zien, om menschen
die anders over de politieke ontwikke
ling denken dan zij zelve, in koelen
bloede te vermoorden, ten prooi aan
allerlei geruchten en kletspraat, zorgen
over voeding, verwarming, kleeding,
.enz., alle gevolgen van den oorlog,
Engelsche luchtaanvallen, kortom, ons
■Volk bevindt zich in een afschuwelijke
positie. i
Ieder onzer, die het eerlijk met ons
Nederlandsche Volk meent en zeker
diegenen, welke op een andere plaats
gesteld zijn om ons Volk leiding te
geven, hebben de plicht zich te ver
diepen in de oorzaak waardoor ons
Volk in dezen allerellendlgsten toe1
stand is geraakt.
En wanneer wij, Nederlandsche Na-
tlonaaljSockillsten, dan beweren en
bewijzen, dat het Jodendom een over
wegend deel der schuld draagt van
de ellende waarin wtj gemeenschap
pelijk zijn geraakt, dan ls een lid der
Nederlandsche Unie of van de voor
malige kerkelijke partijen er voor rijn
geweten niet mee klaar, wanneer hij
zegt„daar heb ik nooikvan gehoord,
dus geloof ik er niets van", of „alle
maal smoesjes van de Duitschers", of
„niemand kan het helpen dat hij als
Jood geboren is" of allerlei andere op
merkingen meer maakt, die deheel en
al gaan; langs de zaak waar het om
gaat.
Ieder Nederlander, die thans wenscht
mede te werken voor de toekomst van
ons Volk, heeft de plicht om alle
vraagstukken te onderzoeken welke de
belangen daarvan raken. En wanneer
zulk een onderzoek niet gunstig uitvalt
voor de Joden, is dat niet de schuld
van den onderzoekermaar de
schuld van de Joden zelve
De eenige reden waarom „De Zeeuw-
sche Stroom" zooveel over de Joden
schrijft, is dus gelegen in de liefde
voor ons geheele eigen Nederlandsche
Volk Ook voor degenen die ons op
„Bijltjesdag" willen afmaken
Een dokter, die een ziekte moet be
handelen, dient eerst zoo volledig mo
gelijk de ooizaken van deze ziekte
vast te stellen. Zonder vaststaande
diagnose is een afdoende behandeling
ien eenenmale onmogelijk 1 Wie het
anders doet ls een kwakzalver
De -vraag aan onze lezors is thans
Wat wilt gij zijn. een dokter voor ons
Nederlandsche Volk, of een kwakzal
ver?
Hoe kunnen wij het loden-
vraagstuk op eerlijke wijze
bestudeeren
Zelfs de meest verstokte Jodenvriend
zal het toch met ons eens zijn, dat wij
de Joden niet moeten leeren kennen
uit datgene wat Jodenhaters over hen
hebben geschreven. Zouden wij hier
op afgaan, dan zouden wij inderdaad
een groote fout maken. Wij zouden dan
groote kans loopen hen onjuist en on
eerlijk te beoordeelen. Wij zullen dat
dan ook in geen enkel geval doen,
doch onze gevolgtrekkingen alleen
maken uit geschriften die door de Joden
zelve geschreven zijn. Dus uit produc
ten van den Joodschen geest zelve I
Lezer, wij vragen U of dit juist is,
of hier iets on-Christelijks in zit, of dit
schelden is, of dit iets met „haat" te
maken heeft
Wij zullen ons in hetgeen volgt, dan
ook uitsluitend bezighouden met de
Wetboeken van het Joodsche Volk en
met Joodsche geestesproducten, die op
grond van deze Wetboeken zijn tot
stand gekomen.
Wij zullen dan daaruit kunnen vast
stellen, hoe de Jood zichze'f ziet, hoe
de Jood ons, niet-Joden, beschouwt, hoe
hij zich de wereld-orde voorstelt, welke
middelen hij daarvoor denkt toe te
passen, enz.
Wat de Joden
zelf schreven.
Nogmaals .lezer, wanneer er dan het
een en ander voor den dag komt, dat
niet prettig is voor de Joden, dan is
daarvan noch Hitler, noch de Neder
landsche Nationaal-Socialist de schuld,
maaruitsluitend de Jood zelve
En dat wij hiervan nog nooit eerder
hebben gehoord, is te wijten aan de
Joden zelve, die door hun groote in
vloed 'in ons Nederlandsche Volk,
steeds kans hebben gezien om deze
zaken, die niet aangenaam voor hen
zijn, voor ons Volk te verbergen
Wij zullen U man en paard noemen,
zoodat ieder Uwer na lezing van dit en
volgende artikelen zelf zal kunnen
oordeelen of Ik lieg, of ik haat tracht
te zaaien, of ik met opzet grievend of
beleedigend ben, of ik on-Christelijk
handel door zulks aan onze Zeeuwsche
lezers onder oogen te brengen.
Deze Joodsche geschriften zijn
1. De Joodsche Wet of Thora.
Dit zijn de 5 Boeken Mozes uit het
Oude Testament, dus de Boéken Gene
sis, Leviticus, Exodus, Numeri en Deu-
teronomium.
2. De Talmoed.
In bovengenoemde Thora staat al
datgene weergegeven wat de Jood als
leidraad voor zijn leven beschouwt.
Voor de practijk van het dagelijksche
leven .echter zijn de gedachten in de
Thora weergegeven verwerkt in de
Talmoed. Door 2500 Rabbijnen (dit zijn
Joodsche geestelijken) is in de tijd van
ongeveer 100 vóór Christus tot onge
veer 500 na Christus deze Talmoed
samengesteld. Door de buitengewone
ingewikkeldheid en moeilijke leesbaar
heid is omstreeks de 16e eeuw (dus nog
slechts enkele eeuwen geleden een
Wetboek samengesteld wat men zou
kunnen noemen een verkorte uitgave
van de Talmoed, n.l.
3. De Schoelchan Aroech.
In deze drie wetboeken, staat dus
alles beschreven wat de Jood denkt,
wat hij doen mag en doen moet, en
wat hl) laten moet.
Wanneer wij in volgende artikelen
hieruit een en ander zullen aanhalen
O, Holland is je taal niet schoon?
Gebruik die dan en doe gewoon!
Er ls reeds een verordening van
kracht geworden, dat het verboden ls
om menu's, d.w.z. prijslijsten, ln vreem
de taal af te drukken. De dichter Huib
Wouters schreef daarover sens een
geestig liedje, dat wij aan het slot van
dit artikeltje afdrukken. Maar is dit
zelfde euvel ook niet op ander gebied
doorgedrongen
De laatste weken ontdekten wij ln
de bladen programma's van muziek
uitvoeringen. Geen sterveling uit het
ongeletterd yolk, begrijpt iets van de
titels der te geven nummers. Ik noem
U een voorbeeld.
De Provinciale Zeeuwsche Courant
geeft het volgende bericht:
EEN CONCERT
O. en W. SOUBURG. Zaterdag 16 Aug.
a.s. des avonds half acht geeft Rittheinsch Fan
fare, directeur de heer P. Meyers, een concert
op het Oranjeplein te O. Souburg.
Programma
Enthousiasme Marsch A. D.-iessen.
Ouverture de Mai R. Clarisse.
Euterpe, Ouverture R. v. d. Glas
Fantasie Mazurka voor Tuba,
Solist dé heer A. Verhagen,. A. L. Doyen.
Day of Triumph, Marsch Jakma.
Prairial, Ouverture F. Andrieu.
Euterpe, Fantaïsie-Ballet A. L. Doyen.
Death or glory, Marsch R. Hall.
Het is wel zeker, dat zelfs de uit
voerenden deze half Engelsche, half
Fransche text niet begrijpen. Maar ook
is het ergerlijk, dat wij altijd buiten-
landsche componisten moeten te hulp
roepen om ons volk een concert aan
te bieden. En dat, terwijl onze goede
Nederlandsche componisten gebrek
lijden. Het is daarom wenschelijk, d.at
directeuren daarop eens hun aandacht
vestigen.
NIEUWS UIT KRING 48.
In verband met de samenvoe
ging van de Kringen 48 en 61 tot
één Kring Beveland 48, worden
alle leden van Zuid- en Noord-
Beveland opgeroepen voor de
KRINGLEDEN-VERGADERING
op Maandag 8 September 1941,
des avoiids 8.30 uur ln het Schut
tershof te Goes.
Kainoraad Martien Beversluis
zal spreken en declameeren.
Wmd. Kringleider,
P. IT Rosier.
en woordelijk weergeven, behoeft nie-
niemand er naar het me voorkomt, mij
van te Beschuldigen, dat ik een „valsch
oordeel" uitspreek over het Joodsche
wezen en het Joodsche denken.
4. De Protocollen van de Wijzen
van Sion.
Deze bevatten de voorschriften voor
het Jodendom, hoe zij de gedachten in
Thora, Talmoed en Schoelchan Aroech
vervat, staatkundig moeten verwezen
lijken.
Zijn dus de drie eerstgenoemde
boeken in zekeren zin godsdienstige
geschriften, deze Protocollen bevatten
het politieke programma. Zij zijn ge
schreven in 1897. Wij komen hierop
zeer uitvoerig terug.' Vergelijkt men
de inhoud hiervan met de 3 Wetboe
ken, dan blijkt bij eiken regel de vol
komen innerlijke samenhang. Ondanks
alle geschreeuw en gejammer van
„vervalsching" enz. Door de Joden en
de destijds door hen beheerschte pers,
valt hierdoor de Joodsche oorsprong
met zekerheid te bewijzen.
C. J. M. B.
Ras-vermenging.
Het gevolg van ras-vermenging is,
in het kort gezegd:
a. het niveau v<^i het hoogste van
beide rassenword. niet meer be
reikt;
b. er. treedt een lichamelijke en gees-
telijkp achteruitgang op, en daar
mee het begin van een langzaam,
maar zeker verkwijnen.
Indien men zulk een ontwikkeling tot
stand brengt, doet men niets anders
dan inbreuk maken op den wil van
den Eeuwigen Schepper.
Doordat de mensch tracht, zich tegen
de. ijzeren togica der natuur te verzet
ten, komt hij ii> strijd met de principes,
waaraan hij oQk zelf zijn bestaan als
mensch te danken heeft. Daardoor
moet zijn optreden tegen de natuur tot
zijn eigen ondergang leiden.
(Mijn Kamp bldz. 349<)
Ziet hier dan het^ spotversje op de
belachelijke aanstellerij.
'k Ging laatst „dineeren" in de stad,
en kreeg een kaart, une carte „de plats".
En hoe ik zocht en zochtik vond
geen woord, dat in het Hollandsch stond.
Een broodje boter pain et beurre,
vieesch was viande, kool choufleur,
Is dan ons woordje spek zoo raar 7
en eet U prettiger van „lard"
Wat wordt mij nou toch voorgezet
als „mayonaisse de crevettes
of „boeuf garni et Crepinette" 7
Wat krijg ik strakjes na-de thee
als Escalope de Veau paneé
Wat hangt er nou toch aan m'n fiets 7
als Tiroliennepapricafrites.
En „Steak de Pore" en „Sole meuniére",
„Goulache Hongroise et de madère"
Schei uit met die aanstellerière.
Een ei noem ik een ei, 't zij zacht
of hard of tot een koek geslacht.
Maar *nee in Holland noemt men dat
un oeuf, dat klinkt dan niet zoo plat I
„Un oeuf de Meyerbeer" is., geel 7
„Oeuf Portugaise" weet ik veel 1
O kip, wat ben jij interessant,
je heet „poulet" in 't restaurant.
Gnnoozel lam, je bloed wordt jus*
je heet „agneau" op het menu.
En koe, jouw pens heet na je dood
„poitrine de boeuf", „filet" of „cote".
Dat deel, waarvoor je je geneert,
zelfs je „jambon" wordt gepameerd
Soms klinkt de spijs bijzonder raar
als „Canapé de Caviar-'
Snapt nu wat die hotelier
uitvoerde met zijn canapee
Ik ga nu, zelf aan het fantaseeren
en ga menu's aan "t „componeeren".
Ik noem bijvoorbeeld rijst.met krenten
„pierres minutieuses du coin de Drente" I
Ik noem gestampte kool met spek,
„Cement Beton de vie d'Utrekl"
Rabarber noem ik marmelade
of „soupe adieu de Thomme malade".
Een groote taart met schuïmgedoe
heet „étagère ratjetoe",
of „pain cherie de notre'moe".
Een boterham-rookvleesch of ro3
heet „pain de vent defille d'écosse",
omdat dat vieesch zóó dun is dat
je denkt, ik heb nog niks gehad.
O hoteliers doe niet zoo dwaas,
Zeg, boter, vlcesch en ham en kaas.
Zeg vieesch en spek èn worst en visch.
Verberg je niet in duisternis
Spreek wat je leerde van je moe
of sluit je deur voor Holland toe.
Ik lap die nonsens aan mijn zool
als „soupe bouilli de Apekool"!
Bouwplaat van vliegtuig-model.
Het j'ongste nummer van „De Storm
meeuw" geeft een frisschen, verzorg
den indruk. De dit keer wel zeer ge
slaagde voorplaat toont, hoe de Jeugd
storm op het oogenbllk in het middel
punt der belangstelling van de Neder
landsche jeugd staat: Een groep mar-
cheerende Jeugdstorm wordt gevolgd,
door een drietal hummels, die pctfm'an-
tig stappend het marschtempo probee-
ren bij te houden.
Voor de" jeugdige lezers heeft dit
nummer een verrassinghet bevat na
melijk een bouwplaat voor een vlieg
tuigmodel, een model, dat werkelijk
zal kynnen vliegen. De afdeeling
Luchtvaart heeft de modelbouw bi den
Jeugdstorm ernstig ter hand genomen
en het eerste eenvoudige begin wordt
gevormd dóór dezen bouwplaat.
Het hoofdartikel handelt over het
vertrek van de Schouten Quispel en
Groneman naar het. Oostfront, waar zij
de Jeugdstorm zullen vertegenwoordi
gen. Zooals men weet heeft verder
geen enkel kaderlid van den Jeugd
storm toestemming gekregen, als vrij
williger te vertrekken. Uit dit artikel
halen wij aan
Wie in den Jeugastorm thuis is,
weet, dat in de harten van vele onzer
kaderleden boven de 17 jaar, vaak.
een inneriijken tweestrijd woedde.
Jarenlang droegen zij, dag na aag,
den Jeugdstorrxtgeest uit, jaar na' jaar
.rustte op hun jonge schouders de
verantwoordelijkheid voor de aan
hun leiding toever,rouwde 'jongens,
die zij wisten te maken tot fli.ike,
frissche jeugd, zooals de^Jeugdstorm
die wil vormen. Vooral na .10 Mei-
1940 werd die tweestrijd zwaarde
drang om met de oudere volwasse
nen den' harden p_ 'rieken strijd in
te gaan, werd voo' velen haast te
sterk, Zij, dg strijdbewuste idealisten
meenden in dien feilen poliüekén
strijd in de rijen van de'W.A. of d9
Nederlandsche S.S. nóg meer —in
Godsvertrouwen alles voor hun Va
derland te kunnen geven. En slechts
ingewijden weten, welk een zelfver
loochening en ijzeren discioline het
van ieder van hen vergde om, wan
neer die drang eindelijk leidde tot
een overplaatsingsverzoek, zich neer
te leggen bij de, in het belang van
de Nederlandsche jeugd noodzake
lijke order van het Jongerenkwartier
„Blijf op je post in den Jeugdstorm.
Vecht door aan het Jongerenfront'l"
Van de verdere inhoud vermelden
wij een artikel over bergtochten, ver
slagen van een kaderleergang te Om
men, van het sportfeest van Hitier
Jugend en Jeugdstorm te Den Haag en
vcm de bijeenkomst in Groningen) een
kort verhaal, een artikel over den Oost
dag en een alleraardigst verslag over
de ontmoeting van een stormster met
den militairen bevelhebber in Neder
land, Generaal Christiansen. Verder
de maandelijksche vaste rubrieken
Sport en Spel, Vorming, Gezondheids
zorg, Stormstersrubriek, De Jeugdstorm
roept 1 en de verslagen uit de ver
schillende streken van den Jeugdstorm.
Hot geheel is voorzien van vele
fraaie foto's.
Wij bevelen de lezing van dit laatste
nummer aan voor ledereen, jong en
oud 1 Adres ter kennismaking ls
H. Rutgers, Zeist
In Engeland en hier.
De Londensche zender heeft mede
gedeeld, dat de boeren hun oude
ploegen en machines moeten Inleveren
als ze uit staal of ijzer vervaardigd zijn.
En dan zijn er nog „Nederlanders" die
mopperen als er van hen een koper
aschbakje gevraagd wordt.
Beiden geschiedt natuurlijk in naam
der democratie 1
Toen de Leider" onzer beweging
eenige weken de toetreding van leden
in de N.S.B. stopzette, heeft hij tevens
de order uitgevaardigd dat zij, die deze
stap nog niet Konden doen, wel als
sympathie-erenden konden worden In
geschreven.
Velen hebben van deze gelegenheid
gebruik gemaakt, doch nog lang niet
genoeg.
Het spreekt vanzelf, dat wij ln Zee
land velen kennen, die wel degelijk
onze beweging een goed hart toedra-
gén, hetgeen zij bewezen door brieven
of geldstortingen, doch het is voor hen
dan toch een kleine moeite zich bij de
andere sympathisanten te laten in
schrijven.
Het deed ons veel genoegen, en in
het bijzonder den hoofdopsteller van
ons blad, elke week hartelijke brieven
van Zeeuwen te ontvangen, die hun
tevredenheid betuigden oVer ons blad
en onze actie, temeer daar deze uitin
gen de^smerige en misdadige minder
heid van lafhartige, anonieme schrij-
vers, volkomen in den schaduw stellen.
Wen weten dat .vele goede vader
landers de bestrijding van eenige lugu
bere Individuen, die de rest der bevol
king steeds ln- gevaar brengen, met
weerzin gadeslaan. ZIJ schreven dat
ons. Goed, maar het best kunnen zij
ons helpen, door zich als sympathisant
te laten inschrijven.
Niet door de plaatvemielers en vin
geropstekers en briefschrijvers als
neutraal toeschouwer te signaleeren en
aan te wijzen, zijn wl) alleen gebaat,
doch het meest door uw Inschrijving.
Later, als er vrede is, en dte_ komt
«poedig, zal uit deze rij onze gelederen
worden versterkt. Velen deden dit/
wanneer volgt gij Ons volk zal eens
Jn zijn .geheel te beslissen hebben. Wie
niet voor ons is, ls tegen ons.
Nederland wordt ln al zijn geledin
gen Nationaal-Sociallstisch, dat -staat
vast.
Indien gij dit weet, en gij zijt reeds
vóór ons, toont dit dan, treedt nu toe,
nu het tijd ls.
Ondergeteekende wenscht als sympathiseerende der N.S.B. te
worden ingeschreven i
Naam:-
Adres
Op te zenden naar Kringhuis N.S.B.Koningstraat, Goes
le Jaarg£
„V/elke
ook var
grootste
13 die,
onze:
Het is onte
•en beweging
lüdenis wore
leden die i
vdorstaai
Het is nu
beschouwing
beeld van
leven, zijn geo
verwissel
die hij voorste
En daarom
h 9 o g s t e b|
ciallstep door
w ij z e een
rijn. Ik zal hel
Elk lid eenei
draagt, hetzij li
schaadt de gc
leden der kerl
noemen (de i
liefdeleed dooi
vergeving, gr<
held meer erhs
'door hen voor]
was de kerk
meden door v
kerk zélve en
danig draagt
Ik bedoel
en breng het
dacht
Niets is bel
zedelijk en grq
Socialist.
en ik
veel geduld v\
al te zeer ge
ren en wel oil
Ik weet
meende dat
Iemand en
dader uitdaag
deze man zijn
keerde straat
luid kucht of z
daarin al pro
lachelijk om
en vooral om
dat te doen v
hetzelfde peil
niet wijzer zij;
Men schaal
personen nc
-maakt men
derachtig.
Ik heb de
onze grootsch
te dragen,
récht (en
eischen dat
de beweging
doet, uit onze
Het Nationc
om het te late;
geestige pers
den, ergernissi
hebben.
Als gij beg
•n correct te
ders, dan wet
dlge tegensta
gaan respect*
Nogmaals,
lang als uw I
beeld. Wann*
gaan denken,
die juffrouw
hij of zij kijktj
reeds op we
voren van
Gij moet
veien nog
groote bedoel
ls jarenlang
literatuur en
zins, dat wij
onwaardige
tüer wilt gij
ftver ons gac
- g