WA.
Jeugdstorm
Zeeuwsche babbelaars
Stem
Noe zeie ze
Een diamanten bruiloft
V olksgezondheid
Groot Sporttreffen
te Amsterdam
inplaats van
Padvinderij
to
Een woord
aan en over cie
De roeping van
heden en verleden
Samenspraak tusschen
Leune Seute en Pier de Wieze.
Leune
Pier!
Leune
Pieri
Leune
Dier
Le tie
Pieri
Leune
Pieri
Leune
Pier
Leune
Pier i
Leune
i Pier j
Leune
Pierj
Leune
Pier:
Leune
Pier:
Leune
Ei je dat g' oore van al die
eêren die overlesten naer Duis-
land geweest bin 7 An de
grenzen ebbe ze ze vast
g' ouwe.
Welke êeren 7
Nou, nogal oöge eêren, burge
meesters en zuk soort. Verder
as de grenzen bin ze nie ge-
komme, omdat 't er opstand
was. x
Wat leugen je weer Leune.
De burgemeester van Ierse ei
in de raed gesproke over al
de goeie diengen die den ge
zien ad.
Ai wat I Laet jie je noe niks
wies maeke, Pier, ze bin d'r
glad nie geweest.
En ik ebbe een stik gelezen in
de katholieke krante van Brae-
bant en Zeeland, dat ze 't
vee naer ulder zin g'ad ebbe,
liege del dan ook soms
Needie menschen moete
dat, dat spreekt. Mee schiet
geweren op ulder bost moete
ze schrieve, wat dienk je Pier,
dan zou jie ook wé wille.
Kaerel Leune, jie oor mee den
den dag erger, zachtjes an is
eêl je bovenkaemertje onder
ste boven.luuster toch nie
naer al die roenkers
Pier, je bin een akeligen 'ond.
As ik 't noe zelf weet van een
buurman die naest m'n broer
op Kouwkerke weut, en die
z'n zeune weunt op de gren
zen. Daer ebbe ze inkwartie-
ringe g' ad van die reizigers,
de stumpers adde gin eten
g'ad en de reize moste ze zelf
betaele.'t is toch vreed.
As t' oóge eêren waere geeft
dat niks, dan kun ze best een
pluumtje laete. Ik zal is bie
den commissaris angae, die is
ook meegeweest. As ik weer
in stad komme gaen ik nae
z'n toe.
Die moch thuusbluuve tegen
dat de Amerikanen komme.
Moet t'un ze soms een and
geve om an land te stappen 7
Nee.ie moet de Koneginne
verwelkomme.
Zoozookom d' ouwe
vorstinne naer uus? Jae....
jae.... op je n'ouwen dag
wegloope en je kinders laete
zitte bin ook gin oorbaere dien
gen. Maer ik meende toch dat
ze ieversten in Aemerika zat of
in een staele kelder in Schot
land.
Nee.Pier, ze is gezie achter
Sluis. Bie de Konienk van de
Belsen is ze zo lange.
Tjoenge, tjoenge, dat raekt dan
feeste op den duurik
meene vor die Amerikanen as
ze zonder al te vee kleerscheu
ren nog thuus kunne raeke.
Wat wil Je daer mee zeie.
dat je 't weer nie glooft
zeker 7
Ik oore joe graag praate, dan
kal je nog is smaekelik lache.
Zuk soort menschen as jie,
ebbe ook een goeie kant, dat
ze de lol d'r in ouwe.
Jae spot maerje zal wel
is anders tiereliere.
Jie dienkt dat al de menschen
die wat anders zeie as jie, leu-
genaers bin. Wat vin je dan
van al dat geld van dat 'ulp-
comitévortem eêl
weg 'oor over de grenzen I I
Uust is Leuneuust is, dat
mag jie zo maer nie rond-
strooie, je zou lillik in je vien-
gers kunne snieje moet
ook wat kunne bewieze en nie
achteran roenke.
Wat zou' et bewieze 't Staet
eele daegen stikkende vol
auto's daer op den Dam. Een
kleintje om d'r een zak mee
zilvere guldens in te doen.
't Is een ieselieke tied Pier. Noe
moe je is naegae die menschen
daer gunter in de gejégente
van Urk gloof ik, die ebbe toch
last van die muggen en dat
komt toch al deur die Duisers.
Wees toch wiesder. Wat ebbe
de Duisers daer noe mee te
maeken 7
De levendige nie, maer de
dooie, de stakkers. Die laete
ze zo-maer an 't strange legge
as ze over-oop geschote bin.
t Is toch gin maniere van
Peur;
Leune
Pier:
Leune
doen. Maer ik ebbe ook g'ooie
dat ze uut zee komme. Dat
spreekt, ze 'oore opgejoge van
de Engelsche vloot.
Leune je praat 't schuum in
d'oekjes van je mond en ik
,oe' m'n lief vast-ouwe van
't lachen, 't Is machtig jammer
dat die muggen d'r vorige
jaeren ook al geweest bin.
Waerom dat 7
Wel as ze noe vor 't eest
d'r waere dan konde julder
vertelle dat de Duisers ze uut-
gebroed adde om ons te nége
ren.
Je bin een lillikerd, daer I noe
weet je 't. Maer 't is wel net
zo as 't er gezeid oort. Jie oort
bie die N.S.B.
J. B.-V.
De bruigom van 80 jaren
werkt nog op het land.
Een schaamteloos bericht lazen wij
dezer dagen in de „Arnhemsche Cou
rant". Wij geven het hier, en men
oordeele. Wellicht zijn er enkelen, die
het heelemaal niet erg vinden. Het
zullen zij zijn, die geen oude vader van
80 jaar hebben die in nood verkeert,
of wiens ouders goed verzorgd zijn.
„Het echtpaar J. J. Jansen en G.
Peijer, wonende Amoudstraat no 17,
hoopt op Zondag a.s. zijn zestigjarige
echtvereeniging te herdenken. Uiter
aard zal deze dag hun niet onopge
merkt voorbij gaan en reeds is te ver
wachten, dat vooral vele buurtgenoo-
ten zich niet onbetuigd zullen laten.
Zaterdagmiddag om 4 uur zullen zij ge
huldigd worden door het Ned. Godsd.
Genootschap het Leger des Heils,
waartoe zij al jaren en jaren behooren.
Ze zullen waarschijnlijk per rijtuig van
huis naar het, gebouw Zwaanenstraat
16 worden gereden voor de op ge
noemd tijdstip te beginnen bijzondere
bijeenkomst, waarin het muziekkorps
en de zangbrigade medewerking zul
len verleenen.
Het diamanten bruidspaar verkeert
in omstandigheden, die in financieel
opzicht lang niet gunstig zijn. De man
is echter goed van gezondheid en hoe
wel hij weldra 80 jaar zal worden,
werkt hij nog altijd op het land, om al
dus wat penningen binnen te brengen
een ongehuwde, 50-jarige zóón woont
bij zijn ouders in en is eveneens werk
zaam in den land- en tuinbouw.
Van. de vijftien kinderen, die uit het
huwelijk geboren werden, zijn nog
drie zoons en twee dochters in leven:
een moeilijk leven met veel financieele
zorgen en vele teleurstellingen."
Het blad doet dan een beroep op de
goedgevigheid van de inwoners, om
het paartje te herdenken op dien dag.
Wij loven deze geste, doch wij vin
den het diep treurig, dat het nog moge
lijk is, dat een 80-jarige nog verplicht
is te werken om de armoede op zijn
ouden dag te weren. Wij zijn over
tuigd, dat dit het eenige geval niet is.
In een Nationaal-Socialistischeri staat
nu is zooiets onmogelijk.
Zorg voor de ouders.
Daar, in Duitschland, dat velen hier
zoo haten, heeft elk kind geleerd res
pect te hebben voor den ouderdom.
Daar zorgt de Staat, de gemeenschap
voor hun ouden van dagen. Daar
wordt het Christendom toegepast. Daar
wauwelt men niet over steun, daar doet
men geen beroep op de liefdadigheid
om zulke doodmoe gewerkten voor den
nood te vrijwaren. Neen I Daar is het
plicht te zorgen, dat onze ouders een
rustigen stillen levensavond hebben,
zonder zorgen.
Alleen in een kapitalistisch, demo
cratisch Nederland was en is zulks,
mogelijk. Daar beging men dergelijke
wandaden tegenover den ouderdom,
met en zonder rijtuigen.
Als de N.S.B. straks de macht heeft,
zal één harer eerste daden zijn, zorg
voor het gezin, zorg voor de moeder,
zorg voor den ouderdom I God geve,
dat zij spoedig met haar arbeid kan
beginnen.
Herhaaldelijk bemerken wij, dat er
sympathiseerenden zijn, die in aan
merking komen om opgenomen te
worden in Medisch Front, welke daar
van echter niet op de hoogte zijn.
Het betreft hier
Artsen, tandartsen, apothekers, die
renartsen, medische studenten, phar-
maceutische studenten, veterinaire stu
denten, tandheelkundige studenten,
vroedvrouwen, verplegers en verpleeg
sters, tandtechnici, tandarts-assistenten,
kraamverzorgsters, opticiens, amanu
enses, apothekers-assistenten, voetkun-
digen, masseurs en heilgymnasten, en-
zoovoorts, kortom al degenen, die op
het gebied der Volksgezondheid een
functie bekleeden.
Inlichtingen verkrijgbaar bij het Me
disch Front, Maliebaan 31, Utrecht
Op Zaterdag 16 Oogstmaand (Augus
tus) a.s. zal door de W.A. in het Olym
pisch Stadion te Amsterdam een Sport
dag worden georganiseerd.
Het programma van dezen sportdag
bestaat o.m. uit 100 en 1500 meter hard-
loopen, bokswedstrijden, springcon
cours der Bereden W.A., een voetbal
wedstrijd tusschen een Duitsch- en een
W.A.-Elftal, een gymnastiekdemonstra-
tie, enz.
Het is acm te bevelen nu reeds in
kringen en groepen een aanvang te
maken met de propaganda voor dezen
dag en voorts om een spaarfonds op
te richten, zoodat de kameraden de
reiskosten in de twee maanden, die
ons nog resten, bijeen kunnen sparen.
Nu de Hagespraak geen doorgang
heeft kunnen vinden, zullen vele ka
meraden de behoefte gevoelen om el
kaar dan toch nog dit jaar op een
groote landelijke bijeenkomst als deze
beloofd te zullen worden, te ontmoeten.
De prijzen der plaatsbewijzen, die
binnenkort bij de plaatselijke W.A.-
onderdeelen verkrijgbaar zullen zijn,
zijn als volgt
Alle staanplaatsen 0.20
Alle zitplaatsen 0.40
Marathontribune0.60
Eeretribune
Van verschillende zijden werd ons
gevraagd waarin toch de Jeugdstorm
verschilt van de vroegere padvinderij.
Men leerde in deze laatste organisatie
den kinderen toch ook liefde voor volk
en vaderland. Men verzocht ons de
rede der ontbinding der padvinderij
eens duidelijk in de Zeeuwsche Stroom
uiteen te zetten.
Ziehier het antwoord
De bezettende overheid acht het blijk
baar noodzakelijk om allerlei vereeni-
gingen van Engelschen oorsprong ook
in ons land te ontbinden.
Zoo hebben wij achtereenvolgens
zien verdwijnen de Vrijmetselarij, de
vereeniging van zoogenaamde Ernstige
Bijbelonderzoekers, het Leger des Heils
en zoo is ook'thans een eind gemaakt
aan de Padvinderij.
Het grootste deel van ons door het
Engelsch-Jodendom op droevige en
schandalige wijze misleide Nederland-
sche Volk begrijpt van de bedoeling
dezer maatregelen totaal niets. Kan
dat ook niet begrijpen, omdat ons
Volk van zichzelve te eerlijk is en te
goed van vertrouwen, dat het zich ook
maar één oogenblik zou kunnen voor
stellen, dat Engelschen en Joden zóó
doortrapt gemeen zouden kunnen zijn,
om in ons Vaderland allerlei vereeni-
gingen op te richten met op het eerste
gezicht schoon schijnende beginselen,
vereenigingen echter, die geen enkel
ander werkelijk doel hadden, dan pro
paganda te voeren voor Engeland en
het Jodendom I
De achtergronden.
En zoo ziet ons Volk in de opheffing
daarvan alleen maar „geestelijke
dwang en onderdrukking".
Een voorstelling van zaken die na
tuurlijk stevig wordt aangewakkerd
door het groote aantal betaalde en on
betaalde Engelsche agenten en spion
nen van de „Secret Service" waarmee
ons Volk nog immer „gezegend" is.
En natuurlijk door de Joden I
Vandaar ook dat het besluit tot ont
binding der Padvinderij speciaal in de
zoogenaamde bovenste lagen onzer
samenleving ongekende woede en
knersinghe der tanden heeft teweeg
gebracht 1
Dit laatste ligt ook daarom voor de
hand, omdat de Padvinderij weliswaar
een vereeniging was waar „iedereen"
bij kon, maar die in de praktijk ont
aard is tot een „club" waarin de jon
gens en meisjes uit de zoogenaamde
betere stander: zich vermaakten en
waarin zoo nu en dan ook wel eens
een kind werd opgenomen uit de min
der gegoede lagen varj ons Volk dat
„uit een nogal fatsoenlijk gezin" kwam.
Wij zullen de laatsten zijn om te
willen ontkennen, dat er vele leiders
en leidsters zijn geweest, die met be
wonderenswaardige toewijding en zglfs
vaak met groote offers aan tijd en
geld, him beste krachten aan de Pad
vinderij hebben gegeven I Die zelfs
hierin een groote levensvervulling ge
vonden hadden I Voor dezulken be-
teekent natuurlijk een opheffing
waarvan zij zelve de diepere oorzaak
niet eens Icunnen begrijpen een ge
voelige slag I
Laten wij de goedwillenden onder
hen meteen opmerkzaam maken op het
feit, dat de Nederlandsche Jeugd blijft
bestaan, en dat in de komende natio-
naal-socialistische samenleving de
Jeugdbeweging in de Jeugdstorm op
veel krachtiger en doeltreffender wijze
zal worden aangepakt en waaraan de
Jeugd uit alle lagen van ons Volk zal
deelnemen, niet alleen in theorie, maar
juist in de practijk.
Vormde zij karakter?
Want dat de thans ontbonden Pad
vinderij in werkelijkheid ook maar iets
zou hebben bijgedragen tot de zoo
hoogst noodzakelijke Karaktervorming
onzer Nederlandsche Jeugd in haar
geheel genomen, zal naar het ons
voorkomt, toch zelfs de thans het meest
knarsetandende wel niet kunnen be
weren.
Laten thans alle ouders die dit lezen
'zich eens eerlijk afvragen, of zij het
aan de gedragingen van hun zoons of
dochters thuis ook maar eenigermate
konden merken, dat zij padvinder of
padvindster waren Enkele van zich
zelve reeds ernstige kinderen buiten
beschouwing gelaten En juist hierop
zou het toch zijn aangekomen als er
van de padvinderij eenige karakter-
vormende werking zou zijn uitgegaan 7
Neen, het was in hoofdzaak een
pretje geworden. En hoe nuttig op zijn
tijd-een pretje voor onze jeugd ook is,
hoofdzaak mag dit nimmer worden I
En daarom beteekent deze opheffing
voor ons Volk allerminst een verlies 1
De Nationale Jeugdstorm zal van
onze Jeugd ook van de arbeiders
kinderen verder goede toekomstige
Vaderlanders maken. Waarom deze
Engelsch-gezinde kliek zich echter zoo
ontzaglijk heeft .opgewonden, is ons
tusschen twee haakjes niet duidelijk.
Engeland wint het immers toch later 7
Dus is deze opheffing toch slechts
„tijdelijk", zou men zeggen 7 Van een
rotsvast vertrouwen in eigen opvat
tingen getuigt deze „heilige veront
waardiging" in elk geval niet 1
Buiten verantwoordelijkheid der redactie
Een klacht.
Wij ontvingen van één onzer lezeres
sen het navolgende ingezonden stukje.
Mijnheer de Redacteur,
U schrijft in de Zeeuwsche Stroom
van Woensdag' 21 Bloeimaand 1941,
een stukje waar boven staat „die
goede oude tijd", waarin de werkloozen
bij dé werkverschaffing 11 a 12 gulden
voor hun gezin verdiend hadden in de
modder, dat was toen niet veel.
Maar wat ze nu bij de werkverschaf
fing verdienen is nog veel minder, 14
gulden per weeak als het niet regent.
Dus de week voor Pinksteren, met al
die regen nu dat zal wel veel wezen.
En nu is het leven zeker bijna de helft
duurder dan voor den oorlog. Dus U
ziet wel, dat een werkelooze niet voor
uit, maar achteruit is gegaan. Is dat
soms de nieuwe orde?
Ons antwoord.
Mejuffrouw 1
In de eerste plaats dient U wel te
bedenken, dat wij nog in oorlogstijden
leven.
In de tweede plaats dat velen, mis
schien U wel niet, op alle mogelijke
manieren tegenwerken om een Natio-
naal-Socialistischen Staat en derhalve
een betere staat op te bouwen.
Ten derde is het pertinent onjuist
(en wij informeerden ter plaatse) dat
14.per week zou ontvangen wor
den, als het er een week niet regent,
daar het uurloon 32 cent bedraagt plus
5 duurtetoeslag, zoodat het mini
mumloon 16.05 is. Dit is natuurlijk
nog veel te laag, maar juist dit wordt
zeer binnenkort belangrijk verbeterd.
Alle voorbereidende maatregelen hier
voor zijn reeds genomen en deze wor
den binnen enkele dagen afgekondigd.
Over eenige jaren smaalt U niet
meer over de zgn. nieuwe orde. Ge
loof dat. Schiep Colijn soms orde 7
Een Engelschmcm, een Franschman,
een Italiaan en een Duitscher zitten
samen in een vliegmachine. Zij reizen
over zee en 15 kilometer voor de kust
blijkt de benzine ontoereikend.
Er moeten offers gebracht worden,
want de vracht is te zwaar.
Dan staat de Duitscher op, opent de
deur der cabine, roeptHeil Hitler I
en stort zich in zee.
Na deze opofferingsdood is de ma
chine nog te zwaar geladen.
De Italiaan staat op en onder den
uitroep Leve de Duce I springt hij den
Duitscher achterna.
Maar dan is de machine nog te
zwaar geladen.
Daar verrijst de Engelschman, opent
de cabine, trapt den Franschman er
uit en zegt fierGod save the Queen I
Hij bereikt veilig de kust.
Onze tegenstanders hebben het zoo
dikwijls over de Nederlandsche aard,
gewoonten, geest etc. Deze woorden
gebruiken ze dan in verband met de
gebeurtenissen, welke zoo plaats heb
ben gevonden sinds Mei 1940. Ik be
doel daarmee de maatregelen op aller
lei gebied, die de Nationaal-Socialis-
tische gedachte zoo doen gevoelen en
indruischen jegens de aard, gewoon
ten enz. van die „goede Vaderlanders".
Door dezelfde gedachtegang vinden
onze politieke tegenstanders de N.S.B.
en haar organisaties on-Nederlandsch
en om op ons gebied aan te komen,
onze W.A.
Zoo voor enkele jaren was hier in
den lande de algemeene gedachte, dat
een leger overbodig en de opleiding
van jonge menschen in orde en tucht
niet noodig was. Liberalen Staatspar
tij ers voerden deze idee zoo ver door,
tot tenslotte de eenige militair gestemde
partij, n.1. die van Colijn, om geen po
litiek terrein te moeten verliezen, daar
aan mee ging doen, tot tenslotte de
N.S.B. op de ontzettende achteruitgang
van onze zee- en landmacht wees en
zoowaar de socialisten, de mannen
van het gebroken geweertje, voor ver
sterking der weermacht stemden.
Maar als de heeren tegenstanders
het dan zoo hebben over de Neder
landsche aard, gewoonten, geest etc.,
dan moet dat onwillekeurig ook terug
voeren naar het Nederlandsche verle
den, dat vol van soldateske gebeurte
nissen is geweest. Ons volk is steeds
een strijdbaar en weerbaar volk ge
weest. Tachtig jaren lang. vochten onze
voorouders voor hun vrijheid, die ook
de onze werd. Zij schiepen door dien
strijdbaren geest een koloniaal rijk
zonder weerga, weerstreefden menig
maal de Britten en onze vlag was over
de heele wereld gezien en geducht.
Vielen deze feiten in een roei-T-'ik
ver verleden, ook andere uit meer
nabij verleden, getuigen ervan, dai er
in ons volk wel degelijk een geest van
discipline, tucht en orde, m.a.w. een
echte soldatengeest gekweekt kan
worden.
Onze kolonialen vertoonden heei wat
staaltjes van moed, beleid en trouw
in de koloniale oorlogen. Het korps
Mariniers en Marechaussees stonden
bekend om hun onkreukbare plichtsbe
trachting.
Nu echter de N.S.B. onze jonge
mannen in de W.A. in militairen geest
wil opleiden tot soldaten, die weten
wat trouw, orde, tucht en discipline is,
nu zou dat on-Nederlandsch zijn te
meer daar nu ieder van allerlei richting
zonder op afkomst etc. te letten, zich
in de W.A.-gelederen kan scharen uit
eigen vrijen wil, om te strijden voor zijn
ideaal, en zich slechts van de andere
kameraden kan onderscheiden door
zijn mate van trouw, kameraadschaps-
gevoel, offervaardigheid en activiteit.
In de W.A. zullen de jonge men
schen lichamelijk en geestelijk weer
baar worden. Gebrek aan weerbaar
heid zoowel naar binnen als naar
buiten hebben juist de democraten ten
val gebracht. Ze hebben dat in ons
volk verwaarloosd en het is hun on
dergang geweest.
De volkenbondsgeest en de gedachte
dat anderen voor ons de kastanjes wel
uit het vuur zouden halen, vierden
daarbij hoogtij.
Daarom moet er in ons volk weer
een weerbare levenshouding gekweekt
worden, omdat we weer in staat zullen
zijn groote daden te verrichten. Want
dat een volk,' dat weerbaar is en waar
de gedachte heescht „één voor allen
en allen voor één," daartoe in staat is,
zien wij wel aan onze Oosterburen.
Daarom zei Mussert "tegen onze
weermannen „Kameraden jullie zul
len worden de toekomstige soldaten
van het Nederlandsche leger, ridders
zonder vrees of blaam".
Daarom wordt de W.A. is een sol
dateske geest geleld, wordt ze in uni
form gestoken, in marcheeren en
lichamelijke oefeningen opgeleid en
tucht, orde en discipline bijgebracht.
P. K. Kohier,
Opperwachtmeester der W.A.
Sluiskil.
De tijd, waarin wij leven
is grootsch, de volgende tien
jaren zullen beslissend zijn voor
het zijn of het niet-zijn van het
Nederlandsche volk. Dit zullen
de laatste jaren zijn van het
Nederlandsche volk, tenzij het
zichzelve hervindt. Het kan zich
alleen hervinden in en door ons."
Mussert
in zijn Landdagrede
in 1934 (VoVa 5-5-'34)
Op uitn
voor de
bovengeni
sche-socia
Duitschlar
brück. Ee
nam hierc
ters, secre
van kleinf
lectueelen
wel als w
politieke
Op de 1
het doel
zien wat
veler bela
wel wat
zoowel oj
gebied vc
eiaal voc
bereikt
Bij voo:
ren, dat
noch eenic
politieke
der deeln
te bewege
fabrieken
met de zie
te onderhc
Wij brenc
voren om
zouden wi
ons niet
wegen.
Het is
geweest
wel door
organen,
voorstellen
omtrent he
al na 193
heid klop)