WA. Jeugdstorm Zeeuwsche babbelaars Stem Noe zeie ze Een diamanten bruiloft V olksgezondheid Groot Sporttreffen te Amsterdam inplaats van Padvinderij to Een woord aan en over cie De roeping van heden en verleden Samenspraak tusschen Leune Seute en Pier de Wieze. Leune Pier! Leune Pieri Leune Dier Le tie Pieri Leune Pieri Leune Pier Leune Pier i Leune i Pier j Leune Pierj Leune Pier: Leune Pier: Leune Ei je dat g' oore van al die eêren die overlesten naer Duis- land geweest bin 7 An de grenzen ebbe ze ze vast g' ouwe. Welke êeren 7 Nou, nogal oöge eêren, burge meesters en zuk soort. Verder as de grenzen bin ze nie ge- komme, omdat 't er opstand was. x Wat leugen je weer Leune. De burgemeester van Ierse ei in de raed gesproke over al de goeie diengen die den ge zien ad. Ai wat I Laet jie je noe niks wies maeke, Pier, ze bin d'r glad nie geweest. En ik ebbe een stik gelezen in de katholieke krante van Brae- bant en Zeeland, dat ze 't vee naer ulder zin g'ad ebbe, liege del dan ook soms Needie menschen moete dat, dat spreekt. Mee schiet geweren op ulder bost moete ze schrieve, wat dienk je Pier, dan zou jie ook wé wille. Kaerel Leune, jie oor mee den den dag erger, zachtjes an is eêl je bovenkaemertje onder ste boven.luuster toch nie naer al die roenkers Pier, je bin een akeligen 'ond. As ik 't noe zelf weet van een buurman die naest m'n broer op Kouwkerke weut, en die z'n zeune weunt op de gren zen. Daer ebbe ze inkwartie- ringe g' ad van die reizigers, de stumpers adde gin eten g'ad en de reize moste ze zelf betaele.'t is toch vreed. As t' oóge eêren waere geeft dat niks, dan kun ze best een pluumtje laete. Ik zal is bie den commissaris angae, die is ook meegeweest. As ik weer in stad komme gaen ik nae z'n toe. Die moch thuusbluuve tegen dat de Amerikanen komme. Moet t'un ze soms een and geve om an land te stappen 7 Nee.ie moet de Koneginne verwelkomme. Zoozookom d' ouwe vorstinne naer uus? Jae.... jae.... op je n'ouwen dag wegloope en je kinders laete zitte bin ook gin oorbaere dien gen. Maer ik meende toch dat ze ieversten in Aemerika zat of in een staele kelder in Schot land. Nee.Pier, ze is gezie achter Sluis. Bie de Konienk van de Belsen is ze zo lange. Tjoenge, tjoenge, dat raekt dan feeste op den duurik meene vor die Amerikanen as ze zonder al te vee kleerscheu ren nog thuus kunne raeke. Wat wil Je daer mee zeie. dat je 't weer nie glooft zeker 7 Ik oore joe graag praate, dan kal je nog is smaekelik lache. Zuk soort menschen as jie, ebbe ook een goeie kant, dat ze de lol d'r in ouwe. Jae spot maerje zal wel is anders tiereliere. Jie dienkt dat al de menschen die wat anders zeie as jie, leu- genaers bin. Wat vin je dan van al dat geld van dat 'ulp- comitévortem eêl weg 'oor over de grenzen I I Uust is Leuneuust is, dat mag jie zo maer nie rond- strooie, je zou lillik in je vien- gers kunne snieje moet ook wat kunne bewieze en nie achteran roenke. Wat zou' et bewieze 't Staet eele daegen stikkende vol auto's daer op den Dam. Een kleintje om d'r een zak mee zilvere guldens in te doen. 't Is een ieselieke tied Pier. Noe moe je is naegae die menschen daer gunter in de gejégente van Urk gloof ik, die ebbe toch last van die muggen en dat komt toch al deur die Duisers. Wees toch wiesder. Wat ebbe de Duisers daer noe mee te maeken 7 De levendige nie, maer de dooie, de stakkers. Die laete ze zo-maer an 't strange legge as ze over-oop geschote bin. t Is toch gin maniere van Peur; Leune Pier: Leune doen. Maer ik ebbe ook g'ooie dat ze uut zee komme. Dat spreekt, ze 'oore opgejoge van de Engelsche vloot. Leune je praat 't schuum in d'oekjes van je mond en ik ,oe' m'n lief vast-ouwe van 't lachen, 't Is machtig jammer dat die muggen d'r vorige jaeren ook al geweest bin. Waerom dat 7 Wel as ze noe vor 't eest d'r waere dan konde julder vertelle dat de Duisers ze uut- gebroed adde om ons te nége ren. Je bin een lillikerd, daer I noe weet je 't. Maer 't is wel net zo as 't er gezeid oort. Jie oort bie die N.S.B. J. B.-V. De bruigom van 80 jaren werkt nog op het land. Een schaamteloos bericht lazen wij dezer dagen in de „Arnhemsche Cou rant". Wij geven het hier, en men oordeele. Wellicht zijn er enkelen, die het heelemaal niet erg vinden. Het zullen zij zijn, die geen oude vader van 80 jaar hebben die in nood verkeert, of wiens ouders goed verzorgd zijn. „Het echtpaar J. J. Jansen en G. Peijer, wonende Amoudstraat no 17, hoopt op Zondag a.s. zijn zestigjarige echtvereeniging te herdenken. Uiter aard zal deze dag hun niet onopge merkt voorbij gaan en reeds is te ver wachten, dat vooral vele buurtgenoo- ten zich niet onbetuigd zullen laten. Zaterdagmiddag om 4 uur zullen zij ge huldigd worden door het Ned. Godsd. Genootschap het Leger des Heils, waartoe zij al jaren en jaren behooren. Ze zullen waarschijnlijk per rijtuig van huis naar het, gebouw Zwaanenstraat 16 worden gereden voor de op ge noemd tijdstip te beginnen bijzondere bijeenkomst, waarin het muziekkorps en de zangbrigade medewerking zul len verleenen. Het diamanten bruidspaar verkeert in omstandigheden, die in financieel opzicht lang niet gunstig zijn. De man is echter goed van gezondheid en hoe wel hij weldra 80 jaar zal worden, werkt hij nog altijd op het land, om al dus wat penningen binnen te brengen een ongehuwde, 50-jarige zóón woont bij zijn ouders in en is eveneens werk zaam in den land- en tuinbouw. Van. de vijftien kinderen, die uit het huwelijk geboren werden, zijn nog drie zoons en twee dochters in leven: een moeilijk leven met veel financieele zorgen en vele teleurstellingen." Het blad doet dan een beroep op de goedgevigheid van de inwoners, om het paartje te herdenken op dien dag. Wij loven deze geste, doch wij vin den het diep treurig, dat het nog moge lijk is, dat een 80-jarige nog verplicht is te werken om de armoede op zijn ouden dag te weren. Wij zijn over tuigd, dat dit het eenige geval niet is. In een Nationaal-Socialistischeri staat nu is zooiets onmogelijk. Zorg voor de ouders. Daar, in Duitschland, dat velen hier zoo haten, heeft elk kind geleerd res pect te hebben voor den ouderdom. Daar zorgt de Staat, de gemeenschap voor hun ouden van dagen. Daar wordt het Christendom toegepast. Daar wauwelt men niet over steun, daar doet men geen beroep op de liefdadigheid om zulke doodmoe gewerkten voor den nood te vrijwaren. Neen I Daar is het plicht te zorgen, dat onze ouders een rustigen stillen levensavond hebben, zonder zorgen. Alleen in een kapitalistisch, demo cratisch Nederland was en is zulks, mogelijk. Daar beging men dergelijke wandaden tegenover den ouderdom, met en zonder rijtuigen. Als de N.S.B. straks de macht heeft, zal één harer eerste daden zijn, zorg voor het gezin, zorg voor de moeder, zorg voor den ouderdom I God geve, dat zij spoedig met haar arbeid kan beginnen. Herhaaldelijk bemerken wij, dat er sympathiseerenden zijn, die in aan merking komen om opgenomen te worden in Medisch Front, welke daar van echter niet op de hoogte zijn. Het betreft hier Artsen, tandartsen, apothekers, die renartsen, medische studenten, phar- maceutische studenten, veterinaire stu denten, tandheelkundige studenten, vroedvrouwen, verplegers en verpleeg sters, tandtechnici, tandarts-assistenten, kraamverzorgsters, opticiens, amanu enses, apothekers-assistenten, voetkun- digen, masseurs en heilgymnasten, en- zoovoorts, kortom al degenen, die op het gebied der Volksgezondheid een functie bekleeden. Inlichtingen verkrijgbaar bij het Me disch Front, Maliebaan 31, Utrecht Op Zaterdag 16 Oogstmaand (Augus tus) a.s. zal door de W.A. in het Olym pisch Stadion te Amsterdam een Sport dag worden georganiseerd. Het programma van dezen sportdag bestaat o.m. uit 100 en 1500 meter hard- loopen, bokswedstrijden, springcon cours der Bereden W.A., een voetbal wedstrijd tusschen een Duitsch- en een W.A.-Elftal, een gymnastiekdemonstra- tie, enz. Het is acm te bevelen nu reeds in kringen en groepen een aanvang te maken met de propaganda voor dezen dag en voorts om een spaarfonds op te richten, zoodat de kameraden de reiskosten in de twee maanden, die ons nog resten, bijeen kunnen sparen. Nu de Hagespraak geen doorgang heeft kunnen vinden, zullen vele ka meraden de behoefte gevoelen om el kaar dan toch nog dit jaar op een groote landelijke bijeenkomst als deze beloofd te zullen worden, te ontmoeten. De prijzen der plaatsbewijzen, die binnenkort bij de plaatselijke W.A.- onderdeelen verkrijgbaar zullen zijn, zijn als volgt Alle staanplaatsen 0.20 Alle zitplaatsen 0.40 Marathontribune0.60 Eeretribune Van verschillende zijden werd ons gevraagd waarin toch de Jeugdstorm verschilt van de vroegere padvinderij. Men leerde in deze laatste organisatie den kinderen toch ook liefde voor volk en vaderland. Men verzocht ons de rede der ontbinding der padvinderij eens duidelijk in de Zeeuwsche Stroom uiteen te zetten. Ziehier het antwoord De bezettende overheid acht het blijk baar noodzakelijk om allerlei vereeni- gingen van Engelschen oorsprong ook in ons land te ontbinden. Zoo hebben wij achtereenvolgens zien verdwijnen de Vrijmetselarij, de vereeniging van zoogenaamde Ernstige Bijbelonderzoekers, het Leger des Heils en zoo is ook'thans een eind gemaakt aan de Padvinderij. Het grootste deel van ons door het Engelsch-Jodendom op droevige en schandalige wijze misleide Nederland- sche Volk begrijpt van de bedoeling dezer maatregelen totaal niets. Kan dat ook niet begrijpen, omdat ons Volk van zichzelve te eerlijk is en te goed van vertrouwen, dat het zich ook maar één oogenblik zou kunnen voor stellen, dat Engelschen en Joden zóó doortrapt gemeen zouden kunnen zijn, om in ons Vaderland allerlei vereeni- gingen op te richten met op het eerste gezicht schoon schijnende beginselen, vereenigingen echter, die geen enkel ander werkelijk doel hadden, dan pro paganda te voeren voor Engeland en het Jodendom I De achtergronden. En zoo ziet ons Volk in de opheffing daarvan alleen maar „geestelijke dwang en onderdrukking". Een voorstelling van zaken die na tuurlijk stevig wordt aangewakkerd door het groote aantal betaalde en on betaalde Engelsche agenten en spion nen van de „Secret Service" waarmee ons Volk nog immer „gezegend" is. En natuurlijk door de Joden I Vandaar ook dat het besluit tot ont binding der Padvinderij speciaal in de zoogenaamde bovenste lagen onzer samenleving ongekende woede en knersinghe der tanden heeft teweeg gebracht 1 Dit laatste ligt ook daarom voor de hand, omdat de Padvinderij weliswaar een vereeniging was waar „iedereen" bij kon, maar die in de praktijk ont aard is tot een „club" waarin de jon gens en meisjes uit de zoogenaamde betere stander: zich vermaakten en waarin zoo nu en dan ook wel eens een kind werd opgenomen uit de min der gegoede lagen varj ons Volk dat „uit een nogal fatsoenlijk gezin" kwam. Wij zullen de laatsten zijn om te willen ontkennen, dat er vele leiders en leidsters zijn geweest, die met be wonderenswaardige toewijding en zglfs vaak met groote offers aan tijd en geld, him beste krachten aan de Pad vinderij hebben gegeven I Die zelfs hierin een groote levensvervulling ge vonden hadden I Voor dezulken be- teekent natuurlijk een opheffing waarvan zij zelve de diepere oorzaak niet eens Icunnen begrijpen een ge voelige slag I Laten wij de goedwillenden onder hen meteen opmerkzaam maken op het feit, dat de Nederlandsche Jeugd blijft bestaan, en dat in de komende natio- naal-socialistische samenleving de Jeugdbeweging in de Jeugdstorm op veel krachtiger en doeltreffender wijze zal worden aangepakt en waaraan de Jeugd uit alle lagen van ons Volk zal deelnemen, niet alleen in theorie, maar juist in de practijk. Vormde zij karakter? Want dat de thans ontbonden Pad vinderij in werkelijkheid ook maar iets zou hebben bijgedragen tot de zoo hoogst noodzakelijke Karaktervorming onzer Nederlandsche Jeugd in haar geheel genomen, zal naar het ons voorkomt, toch zelfs de thans het meest knarsetandende wel niet kunnen be weren. Laten thans alle ouders die dit lezen 'zich eens eerlijk afvragen, of zij het aan de gedragingen van hun zoons of dochters thuis ook maar eenigermate konden merken, dat zij padvinder of padvindster waren Enkele van zich zelve reeds ernstige kinderen buiten beschouwing gelaten En juist hierop zou het toch zijn aangekomen als er van de padvinderij eenige karakter- vormende werking zou zijn uitgegaan 7 Neen, het was in hoofdzaak een pretje geworden. En hoe nuttig op zijn tijd-een pretje voor onze jeugd ook is, hoofdzaak mag dit nimmer worden I En daarom beteekent deze opheffing voor ons Volk allerminst een verlies 1 De Nationale Jeugdstorm zal van onze Jeugd ook van de arbeiders kinderen verder goede toekomstige Vaderlanders maken. Waarom deze Engelsch-gezinde kliek zich echter zoo ontzaglijk heeft .opgewonden, is ons tusschen twee haakjes niet duidelijk. Engeland wint het immers toch later 7 Dus is deze opheffing toch slechts „tijdelijk", zou men zeggen 7 Van een rotsvast vertrouwen in eigen opvat tingen getuigt deze „heilige veront waardiging" in elk geval niet 1 Buiten verantwoordelijkheid der redactie Een klacht. Wij ontvingen van één onzer lezeres sen het navolgende ingezonden stukje. Mijnheer de Redacteur, U schrijft in de Zeeuwsche Stroom van Woensdag' 21 Bloeimaand 1941, een stukje waar boven staat „die goede oude tijd", waarin de werkloozen bij dé werkverschaffing 11 a 12 gulden voor hun gezin verdiend hadden in de modder, dat was toen niet veel. Maar wat ze nu bij de werkverschaf fing verdienen is nog veel minder, 14 gulden per weeak als het niet regent. Dus de week voor Pinksteren, met al die regen nu dat zal wel veel wezen. En nu is het leven zeker bijna de helft duurder dan voor den oorlog. Dus U ziet wel, dat een werkelooze niet voor uit, maar achteruit is gegaan. Is dat soms de nieuwe orde? Ons antwoord. Mejuffrouw 1 In de eerste plaats dient U wel te bedenken, dat wij nog in oorlogstijden leven. In de tweede plaats dat velen, mis schien U wel niet, op alle mogelijke manieren tegenwerken om een Natio- naal-Socialistischen Staat en derhalve een betere staat op te bouwen. Ten derde is het pertinent onjuist (en wij informeerden ter plaatse) dat 14.per week zou ontvangen wor den, als het er een week niet regent, daar het uurloon 32 cent bedraagt plus 5 duurtetoeslag, zoodat het mini mumloon 16.05 is. Dit is natuurlijk nog veel te laag, maar juist dit wordt zeer binnenkort belangrijk verbeterd. Alle voorbereidende maatregelen hier voor zijn reeds genomen en deze wor den binnen enkele dagen afgekondigd. Over eenige jaren smaalt U niet meer over de zgn. nieuwe orde. Ge loof dat. Schiep Colijn soms orde 7 Een Engelschmcm, een Franschman, een Italiaan en een Duitscher zitten samen in een vliegmachine. Zij reizen over zee en 15 kilometer voor de kust blijkt de benzine ontoereikend. Er moeten offers gebracht worden, want de vracht is te zwaar. Dan staat de Duitscher op, opent de deur der cabine, roeptHeil Hitler I en stort zich in zee. Na deze opofferingsdood is de ma chine nog te zwaar geladen. De Italiaan staat op en onder den uitroep Leve de Duce I springt hij den Duitscher achterna. Maar dan is de machine nog te zwaar geladen. Daar verrijst de Engelschman, opent de cabine, trapt den Franschman er uit en zegt fierGod save the Queen I Hij bereikt veilig de kust. Onze tegenstanders hebben het zoo dikwijls over de Nederlandsche aard, gewoonten, geest etc. Deze woorden gebruiken ze dan in verband met de gebeurtenissen, welke zoo plaats heb ben gevonden sinds Mei 1940. Ik be doel daarmee de maatregelen op aller lei gebied, die de Nationaal-Socialis- tische gedachte zoo doen gevoelen en indruischen jegens de aard, gewoon ten enz. van die „goede Vaderlanders". Door dezelfde gedachtegang vinden onze politieke tegenstanders de N.S.B. en haar organisaties on-Nederlandsch en om op ons gebied aan te komen, onze W.A. Zoo voor enkele jaren was hier in den lande de algemeene gedachte, dat een leger overbodig en de opleiding van jonge menschen in orde en tucht niet noodig was. Liberalen Staatspar tij ers voerden deze idee zoo ver door, tot tenslotte de eenige militair gestemde partij, n.1. die van Colijn, om geen po litiek terrein te moeten verliezen, daar aan mee ging doen, tot tenslotte de N.S.B. op de ontzettende achteruitgang van onze zee- en landmacht wees en zoowaar de socialisten, de mannen van het gebroken geweertje, voor ver sterking der weermacht stemden. Maar als de heeren tegenstanders het dan zoo hebben over de Neder landsche aard, gewoonten, geest etc., dan moet dat onwillekeurig ook terug voeren naar het Nederlandsche verle den, dat vol van soldateske gebeurte nissen is geweest. Ons volk is steeds een strijdbaar en weerbaar volk ge weest. Tachtig jaren lang. vochten onze voorouders voor hun vrijheid, die ook de onze werd. Zij schiepen door dien strijdbaren geest een koloniaal rijk zonder weerga, weerstreefden menig maal de Britten en onze vlag was over de heele wereld gezien en geducht. Vielen deze feiten in een roei-T-'ik ver verleden, ook andere uit meer nabij verleden, getuigen ervan, dai er in ons volk wel degelijk een geest van discipline, tucht en orde, m.a.w. een echte soldatengeest gekweekt kan worden. Onze kolonialen vertoonden heei wat staaltjes van moed, beleid en trouw in de koloniale oorlogen. Het korps Mariniers en Marechaussees stonden bekend om hun onkreukbare plichtsbe trachting. Nu echter de N.S.B. onze jonge mannen in de W.A. in militairen geest wil opleiden tot soldaten, die weten wat trouw, orde, tucht en discipline is, nu zou dat on-Nederlandsch zijn te meer daar nu ieder van allerlei richting zonder op afkomst etc. te letten, zich in de W.A.-gelederen kan scharen uit eigen vrijen wil, om te strijden voor zijn ideaal, en zich slechts van de andere kameraden kan onderscheiden door zijn mate van trouw, kameraadschaps- gevoel, offervaardigheid en activiteit. In de W.A. zullen de jonge men schen lichamelijk en geestelijk weer baar worden. Gebrek aan weerbaar heid zoowel naar binnen als naar buiten hebben juist de democraten ten val gebracht. Ze hebben dat in ons volk verwaarloosd en het is hun on dergang geweest. De volkenbondsgeest en de gedachte dat anderen voor ons de kastanjes wel uit het vuur zouden halen, vierden daarbij hoogtij. Daarom moet er in ons volk weer een weerbare levenshouding gekweekt worden, omdat we weer in staat zullen zijn groote daden te verrichten. Want dat een volk,' dat weerbaar is en waar de gedachte heescht „één voor allen en allen voor één," daartoe in staat is, zien wij wel aan onze Oosterburen. Daarom zei Mussert "tegen onze weermannen „Kameraden jullie zul len worden de toekomstige soldaten van het Nederlandsche leger, ridders zonder vrees of blaam". Daarom wordt de W.A. is een sol dateske geest geleld, wordt ze in uni form gestoken, in marcheeren en lichamelijke oefeningen opgeleid en tucht, orde en discipline bijgebracht. P. K. Kohier, Opperwachtmeester der W.A. Sluiskil. De tijd, waarin wij leven is grootsch, de volgende tien jaren zullen beslissend zijn voor het zijn of het niet-zijn van het Nederlandsche volk. Dit zullen de laatste jaren zijn van het Nederlandsche volk, tenzij het zichzelve hervindt. Het kan zich alleen hervinden in en door ons." Mussert in zijn Landdagrede in 1934 (VoVa 5-5-'34) Op uitn voor de bovengeni sche-socia Duitschlar brück. Ee nam hierc ters, secre van kleinf lectueelen wel als w politieke Op de 1 het doel zien wat veler bela wel wat zoowel oj gebied vc eiaal voc bereikt Bij voo: ren, dat noch eenic politieke der deeln te bewege fabrieken met de zie te onderhc Wij brenc voren om zouden wi ons niet wegen. Het is geweest wel door organen, voorstellen omtrent he al na 193 heid klop)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1941 | | pagina 2