PRIJSVRAAG
wm
r~ de
eeuwige dingen
Aan de vrouwen van Goes
Waarom die haat?
V- ^Relletjes te Goes
Rijksarbeidsbureau
I
Critiek I
Ik luisterde, want er drong een ge
luid tot me door. Het was als een Stem
veler wateren. Het werd tot een men-
Scholijk geluid, een menschelijke stem,
wijd als de zee, krachtig al3 een
stroom-ln-beweging.
Wat kan ze te zeggen hebben 1
Ik lui&terde, en vernam in fortissi
mo een stroom van opmerkingen.
2e spitsten zich toe op het opschrift,
de tongen kwamen los over „de
eeuwige dingen". De bonte samenstel
ling van den lezerskring had hem dat
gedaan i vooral ook de aard van de
lezers.
Ons blad heet niet voor niets de
„Zeeuwsche" Stroom. En ik heb het
de vorige maal ook reeds gezegd het
wórdt gelezen, en gelezen door men-
schen, die in godsdienstige zaken verre
van afkeerig zijn. En ze zijn aan het
praten gegaan, zoo met elkander of
met zichzelf alleen, dat ik hoorde een
geluid, dat er mij de ooren van tuitten.
Denkt U ook even in: heel die
breede schare van lezers in een ge-
Sprek, en min of meer met de bedoe
ling, dat de schrijver het hooren zou.
En moge het allen een waarachtig
genoegen doen ik heb ook wat ge
hoord. Niet bijwijze van een brief, al
erf niet geteekend, al gebeurde dat
laatste wel eens eerder, en óók in be
trekking tot de eeuwigheid, althans de
anonieme held(en) belooftfden) daar
in me om zeep te zullen brengen, wan
neer lk de beenen niet nam.
Intusschen, niet in briefvorm, maar
In den geest hoorde ik een storm van
opmerkingen.
Van hen, die zoo mogelijk lederen
Zondag en misschien liefst driemaal
hun tempel bezoeken j zulken ook die
■oo echt op hun „eigen" manier „kerk
je spelen" en parmantig daarhenen
stappen en straks welvoldaan plaats
nemen in de breede schaduw aan den
voet van hun eigen welvarenden boom,
den éénigen, heiligen, alleen-zaligma-
kenden boom I Zulken, die nimmer een
voet in eenige kerk zetten, en wier
Godshuis nog immer isde tempel-
van-ongekorven-hout. Zulken, die uit
gewoonte ter kerk gaan, als ook de
genen, die óptrekken, wanneer er van
binnen een helmwee is naar God. De
Zondags-Christen en de eerlijk, dlep-
geloovende ziel. Zij, die een loopje met
God trachten te nemen, en degenen,
die ernstig met Hem rekenen. Zulken,
die niet willen, omdat zoo'n „verdoem
de" N.S.B.-er voorganger ls, en predikt,
naar ze van-hooren-zeggen hebben
een evangelie, dat des duivels zou zijn,
alsook degenen, die niet kunnen, om
dat hun „kerk" hen uitstootte, hun
Paschen hun onthield, de Sacramenten
ontzegde, hen dreigde met ban en af
scheiding, óf, waar men dat niet aan
durft, hen immer vergast op een predi
king, bij monde van iemand, die dan
bij uitstek voor een „Gezalfde des
Heeren" doorgaat, en prediking te
brengen heet, welke verkondiging zou
zijn van Blijde Boodschap, ook al gloeit
deze prediking uit „gewijden" mond
van hlttigen haat tegen al wie Natto-
naal-Socialist ls en den nieuwen tijd
blijkt verstaan te hebben.
Deze allen, ze hadden hun critiek
In opbouwenden of afbrekenden zin.
Sommigen zeiden het elkaar„moet
nu de godsdienst ook nog aan de po
litieke zegekar gekoppeld worden
Een ander was van meening, „dat het
toch wel heel erg goddeloos was, om
tn zóó'n blad van godsdienst te spre
ken". En een derde slaakte bij zlch-
zelven de verzuchting vermoedelijk
om der wille van de veiligheid I
„een preek om te verdoezelen, dat ze
met den duivel zelf een contract heb
ben afgesloten".
Er waren er echter ook, die er anders
over dachten, verheugd opkeken en het
zeiden, tegen elkaar, of stil voor zich
heen„gelukkig, dat ook voor der
gelijke gedachten ruimte ls in „De
Zeeuwsche Stroom", dat we ook op
deze manier worden opgenomen in den
krachtigen stroom, die het machtige en
heerlijke nieuwe van dezen revolution-
nairen tijd voortdraagt, opdat de
wereld, opdat ons volk ontwake voor
waarheid en hooge gerechtigheid 1
Deze laatsten waren misschien wel
uitsluitend de verbannenen uit de syna
goge der Christelijke kerken te-kust en
te keur, voor wie geen plaats ls onder
haar wijdsch vertakte „heilige" hoo
rnen, maar die nochtans de Eeuwige
God wel eens kon gebruiken gaan als
het snoeimes, dat ruimte maakt voor
allen, die Gode vruchten willen op
leveren uit de wonderdadige praktijk
hunner godzaligheid. Tenslotte zijn
Dok N.S.B.-ers menschen met een ziel,
ivelke op God is aangelegd. Vormt niet
het Gods-vertrouwen en de bescher
ming van den Christelijken Godsdienst
ie grondslag van het Natinoaal-Socia-
isme?
En daarom, mijne vrienden, die ons
jemeenlijk onbekend met ons werke-
Uke doel ons volk geestelijk, zede-
Ijk en staatkundig op te heffen uit den
poel van verval allerlei verwijt, dat
niet anders ls dan een gevolg van de
„Engelsche" ziekte, die U te pakken
heeft, ons hoont en lastert, omdat uw
pastoor, uw predikant, uw „leider"
zus-of-zoo het ook doet: het is niet
gódslasterlijk, dat wij van God durven
spreken, ook in deze kolommen. Het
is noodzaak I
En als daar gezegd wordt„een
preek om te verdoezelen, dat wij met
den duivel onder een hoedje zitten",
gesteld eens even, dat het zoo was,
zou het dan niet juist zéér noodig zijn
om te prediken daar, waar de duivel
zijn krachten toont
En voor het overigedank voor uw
critiek, die misschien poogde te sloo-
pen. WelnuU hebt steenen, en als
U zich vrij van den duivel weet, werpt
dan gerust den eersten steen. Deze zal
wonden, maar de smart zal ons heili
gen ten Eeuwigen Leven.
Baarland B. DAGEVOS,
Ned. Herv. Predikant.
Ik richt mij in dit schrijven voorna
melijk tot de burgeressen van Goes,
en wel speciaal tot hen in wier midden
ik sinds mijn kinderjaren heb verkeerd
tot hen met wie ik op de schoolbanken
reeds samen was en met wie ik meer
dan 30 jaar in de kerk zat.
Over de ontzettend hooge muren van
haat en de afgronden van misverstand
is het mij nu gegeven tot U allen te
spreken door de Zeeuwsche Stroom,
nu dat op een andere manier niet meer
mogelijk schijnt te zijn.
Nu wil ik dit aan U vragenWaar
om die haat?"
U denkt misschien, of ten minste
sommigen van U, dat ik die haat niet
heb gevoeld Anderen zorgden er wel
voor, dat ik mij niet vergissen kon. Ja
zeker, ik heb die gevoeld, en ik hoop,
dat deze bekentenis IJ thans geen
reden tot voldoening zal zijn. Telkens
als één die mij vroeger goed gezind
was, met een van woede vertrokken
gezicht, of met afgewend hoofd mij
tegenkwamtelkens als door nadruk
kelijk uitwijken of door een soort mede
lijdend lachje uw afkeer werd gede
monstreerd, dan sloeg dat even zoo
vele wonden en wondjes, die mij allen
pijn deden, maar nu gelukkig ook weer
alle geheeld zijn ,en even zoovele
harde lidteekens hebben achtergelaten
die beter weerstand kunnen bieden,
dan voorheen.
Om nu nogmaals op mijn vraag
terug te komen: Waarom die haat?
Alleen het antwoord: „Omdat je een
vuile N.S.B.-er bent" ls natuurlijk niet
voldoende. Want ik weet zeker, dat
geen 10 van U weet, wat de N.S.B.
bedoelt. Misschien weet een enkele
van U de drie bronnen der Beweging
Ons Godsvertrouwenonze Liefde
voor Volk en Vaderlandonze Eerbied
voor den Arbeid. Maar verder gaat
de kennis zeker niet en zelfs dit wordt
nog niet begrepen.
Uw redeneeringen
over de Koningin.
Veel van uw redeneeringen zijn mij
bekend Eén er van ls dan„U moogt
uw oranjeliefde niet meer toonen".
Nu moet U mij niet kwalijk nemen,
maar nu geef ik om die oranjeliefde
van U niet zoo héél veel.
Toen onze vroegere Vorstin nog in
Nederland was, hield iedereen van
Oranje, maarhet mocht niets
kosten. Ik weet van iemand, die lid
van de Oranjevereenlging was (gaarne
wil ik den persoon bij navraag noemen)
die de grootste moeite had een klein
bedragje bij elkaar te bedelen om bij
een Oranjefeest zijn straat feestelijk te
versieren.
En direct nd den oorlog, och, wat
werd toen op de Koningin gescholden.
„Nooit had zij weg mogen gaan" „zij
had ook maar één leven te verliezen
net als onze soldaten"„de Koningin
en heel de Regeering hebben ons land
verraden", enz. enz. U kent en weet
dit zelf goed genoeg (of desgewenscht
wil ik U de namen weer wel noemen).
Waar bleef toen uw diepgewortelde
Oranjeliefde 1
Neen, maar in die oogenblikken van
nuchtere werkelijkheid werd algemeen
begrepen, dat door deze vlucht een
band was doorgesneden en tradities
verzaadt. Maar dat was niet goed in
de oogen van uw misleiders en de
Britsche propaganda Daar moest een
stokje voor gestoken worden. Het volk
dat eenige dagen, of misschien waren
het wel enkele weken, de toestand
zuiver inzag en zich de feiten reali
seerde, moest weer spoedig zand in
de oogen gestrooid worden. Tal van
legendes en sprookjes werden rondge
strooid, U allen bekend, waarvan het
eenige werkelijke doel toch slechts
was een verzetstemming te kweeken
en te trachten zooveel mogelijk de
N.S.B., als draagster van de nieuwe
idee, in dlscrediet te brengen.
Hiervoor was mede de Oranje-leuze
nuttig en dra tooide men zich dan ook
met kipperlngen in speciale kleuren,
uitgezaagde dubbeltjes, leeuwtjes e.d.
Ook nationaliteits-speldjes deden op
geld, maar de dragers daarvan be
wezen slechts, dat zij totaal niet begre
pen, wat er op het spel stond, dus deze
categorie kunnen wij overslaan. Maar
de dragers der kipperlngen e.d. snuiste
rijen zouden een belachelijk beejd
vormen, als heel deze uiting in feite
niet zoo tragisch geweest was.
Grieven.
Nog één van uw grieven is dan de
voedselvoorziening. „Alles wordt naar
Duitschland gesleept" is één van de
meest gebruikte gezegdes van dezen
tijd.
Maar beseft gij dan niet, dat wij in
een oorlogstoestand leven En bent
U dan defwereldoorlog 1914—1918 ver
geten Hadden wij het toen zoo best
Als U eerlijk redeneert, zult U moeten
erkennen, dat het toen allesbehalve
een vetpot was, en zeer in het bijzon
der slecht voor hen, die van kleine in
komens moesten rondkomen. De ver
deeling is nu toch veel eerlijker, niet
waar, dat zult ge niet kunnen ontken
nen. Maar zie dan toch vooral ook
niet over het hoofd, dat we toen niet
eens een oorlog verloren hadden. Toen
hadden wij geheel geen deel gehad in
dien titatenstrijd en waren buiten
staanders.
Daarentegen zijn wij nu bezet gebied.
Het bloed van onze en van de Duitsche
soldaten heeft hier gevloeid en wij
hebben het onderspit gedolven, in
dezen noodeloos gevoerden krijg.
Desondanks zijn er op ons geenerlei
lasten gelegd, die het Duitsche volk.
niet in dezelfde mate te dragen heeft,
ook wat de voedselvoorziening betreft.
Hebben wij dan reden tot klagen, al
moeten wij ons beperken? Beseft gij
dan niet, dat een overwinnaarshand
heel wat zwaarder zou kunnen druk
ken en, wanneer ge een oogenblik
eerlijk wilt zijn, hebt gij ook niet een
heel andere voorstelling van de be
zettende macht gehad vóór de Duitsche
troepen, door hun ordelijkheid en tucht,
de uitgestrooide verhalen als zeepbel
len deden uiteenbarsten?
Wanneer er thans onaangename
maatregelen getroffen werden, hadden
ze niet tienvoudig zwaarder kunnen
zijn zonder dat wij iets hiertegen had
den kunnen doen?
De grond-oorzaak.
Neen, al deze dingen zijn niet de
grond-oorzaak van uw haat. Deze ligt
elders.
Jarenlang toch zijn wij door .onze re
geering, pers, politlseerende dominees
enz. stelselmatig opgezweept tegen het
nationaal-socialisme, waarvoor vaak
de vuigste aantijgingen niet te min
waren. Zóó heeft men U tot deze haat
gebracht. En deze haat is in U ge
groeid en wordt thans door U gekoes
terd en geleidelijk aan heeft deze haat
uw hart en ziel in beslag genomen. Elk
valsch gerucht, elk roddelarijtje, is
weer een zuchtje dat het vuurtje van
den haat aanwakkert. Soms laaien de
vlammen van dit vuur hooger op,
soms zijn ze minder, maar stelselmatig
wordt het vuurtje verzorgd en zelf
zorgt gij mede dat het toch vooral maar
niet uit zal gaan.
En dit is nu voor ons volk het meest
verontrustende, en doet vaak bij mij
de vraag opkomenwat zal er terecht
komen van Christendom en kerk, waar
één der twee grootste geboden van
Christus„heb uw naaste lief als U
zeiven" zoo met voeten gefreden
wordt
Keer dan tot uzelve, en leer beden
ken, dat er géén ding bij toeval ge
schiedt.
1 GOES, Mei 1941.
C. F. Dekker-de Jonge.
Goes.
Een goede openbare
vergadering in 't zicht.
Op 18 Juni e.k. (Woensdag) zal alhier
een openbare vergadering worden ge
houden in het Schuttershof. Als spre
ker zal optreden J. H. L. de Bruin te
Utrecht, één der allerbeste sprekers
der beweging. Het begin is 8.30 uur
precies. De toegangsprijs is ƒ0.20.
Het onderwerp zal zijn
Het Nederlandsche volk
in de branding.
Reeds gedurende meerdere dagen
was het merkbaar, dat verschillende
elementen trachtten opnieuw onrust te
stichten In Goes.
Na een week lang te dien einde de
dolste geruchten te hebben verspreid
over het vertrek van N.S.B. functiona
rissen naar het buitenland, revolutie-
pogingen in Duitschland, overwinnings
verwachtingen van Engeland, enz.,
ging men tot meer feitelijkheden over.
Zaterdagavond 31 Mei,werden bijv.
enkele stilstaande fietsen van Duitsche
soldaten beschadigd door de banden
door te snijden. Zondagavond werden
bij een N.S.B.-er de ruiten ingegooid en
bij zes andere N.S.B.-ers de deuren met
verf beschadigd.
Maandag, 2de Pinksterdag, kwamen
in den loop van den dag verschillende
molestaties voor o.a. van twee W.A.-
mannen. Daarna van een beambte
van de Duitsche Politie en tenslotte van
een Duitsch militair.
Nadat telefonisch aan de W.A.
Commandant mededeeling was ge
daan van plaats hebbende onregel
matigheden, rukte een 30-tal W.A.
mensehen onder leiding van Opper
Kompaan J. C. Dekker uit, teneinde de
orde te herstellen.
Scheen dit eerst zonder al te groot»
moeite te gaan, er kwam een strubbe
ling, toen enkele personen weigerden
de W.A. te laten passeeren. Een korte
doch hevige schermutseling volgd»
voordat de W.A. haar marsch kan
voortzetten.
Hierna werd weer aangetreden op
het marktterrein teneinde naar het
Dienst Gebouw der N.S.B. af t» mar-
cheeren.
Onderweg passeerde men het café
„De Pool", waaruit men plotseling naar
voren kwam, teneinde de W.A. te ont
halen met scheldwoorden al» rotzooi,
schoften en andere democratische
woorden. Toen de W.A. voor het café
aantrad, grendelde men de deur en
weigerde den toegang, waarna d»
W.A. de deuren intrapte, wat uit den
aard der zaak' glasgerinkel tengevolg»
had.
In het café aangekomen gooide een
der bezoekers een stoel naar een der
W.A.-mannen, welke zich echter bukte
waardoor de stoel in het glazen buffet
terecht kwam met al het gevolg van
dien. De W.A. trad nu krachtig op en
ontruimde' met groote overtuiging dit
café. Direct nadat de zuiveringsactie
was doorgevoerd, trad de W.A. weer
model aan en vervolgde haar weg.,
naar het Diensthuis.
Dezen Dinsdagmorgen was de Beauf-
tragter van den R.K. in Zeeland te
Goes en bezocht den Gemachtigde van
den Leider in Zeeland, teneinde zich
op de hoogte te stellen van de kra
nige wijze, waarop de W.A. in Goes
was opgetreden.
Tot welk bureau moeten werkgevers
en werknemers zich wenden?
Met ingang van 1 Mei 1941 trad
in het geheele land de nieuwe organi
satie der arbeidsbemiddeling, onder
leiding van het Rijksarbeidsbureau te
's-Gravenhage, in werking.
De gemeentelijke organen der ar
beidsbemiddeling maakten plaats voor
37 nieuw ingestelde gewestelijke ar-
beidsbureaux, die, daarin bijgestaan
door 144 bijkantoren, hun taak zullen
vervullen.
Werkgevers, die van de organen der
arbeidsbemiddeling gebruik maken, en
personen, die zich als werkzoekenden
willen doen inschrijven, alsmede zij,
die hun inschrijving als werkzoekende
willen doen vernieuwen, kunnen zich
wenden tot de gewestelijke arbeidsbu-
reaux of hun bijkantoren, als in de on
derstaande opsomming is aangegeven.
Inwoners uit de gemeenten Arnemuiden, Big-
gekerke, Grijpskerke, Koudekerk», Middelburg,
Nieuw- en St. Joosland, Serooskerke (W.), Sint
Laurens, Veere en Vrouwenpolder moeten zich
melden bij het gewestelijk arbeidsbureau te
Middelburg.
Inwoners uit de gemeenten Aagtekerke, Dom
burg, Meliskerke, Oostkapelle, Weatkapelle en
Zoutelande moeten zich melden bij het bijkantoor
te Domburg.
Inwoners uit de gemeentenGoes, 's Heer-
Abtskerke, 's Heer-Arendskerke, Kapelle, Katten-
dijke, Kloetinge, Wemeldinge on Wolphaartsdijk
moeten zich melden bil het bijkantoor* te Goes,
Inwoners uit de gemeentenKrabbendijke,
Kruiningen, Rilland-Bath, Waarde en Yerseke
dienen zich te melden bij het bijkantoor te Han?
weert (gem. Kruiningen).
Inwoners Uit de gemeentenBaarland, Bok.
sele. Driewegen, Ellewoutsdijk, 's Gravenpolder
Hoedekenskerke, 's Heerenhoek, Heinkenszan
Nisse, Oudelande en Ovezande moeten zie';
melden bij het bijkantoor te Heinkenszand.
Inwoners uit de gemeentenKortgene en Wis
sekerke dienen zich te melden bij het bijkantoo-
te Kortgene.
Inwoners van de gemeenten Oost- en We*
Souburg, BJtthem en Vlissingen moeten zich mei
den bij het bijkantoor te Vlissingen.
Inwoners uit de gemeenten Brouwershaven.
Bruinisse, Burgh, Dreischor, Duivendijke, Eiker
zee, Ellemeet, Haamstede, Kerkwerve, Nieuw- r-
kerk (Z.), Noordgouwe, Noordwelie, Oosterianc,
Ouwerkerk, Renesse, Serooskerke (S.), Zierikzee
en Zonnemaire moeten zich melden bij het bij
kantoor te Zierikzee.
Inwoners uit de gemeenten: Axel, Hoek, Ter-
neuzen en Zaamslag moeten 'zich wenden toi
het gewestelijk arbeidsbureau te Terneuzen.
Inwoners uit de gemeentenClinge, Graauw
en Langendam, Hontenisse, Hulst, St. Jansteen en
Vogelwaarde moeten zich melden bij het bij
kantoor te Hulst.
Inwoners uit de gemeenten Aardenburg, Bier
vliet, Breskens, Cadzand, Groede, Hoofdplaat,
Nieuwvliet, Oostburg, Retranchement, Schoon-
dijke. Sluis, Waterlandkerkje, Ijzendijke en Zuid-
zande moeten zich melden bij het bijkantoor te
'Oostburg.
Inwoners uit de gemeentenKoewacht, Over
slag, Philippine, Sas van Gent, Westdorpe en
Zuidzande moeten zich wenden tot het bijkantoor
te Sas van Gent.
Zij, die uitkeering uit een werkloozen-
kas ontvangen, en zij, die voor steun-
uitkeering in aanmerking komen of bij
werkverruimingswerken geplaatst wil
len worden, moeten ervoor zorgen, dat
zij als werkzoekenden bij de hiervoren
bedoelde gewestelijke arbeidsbureaux
of de bijkantoren zijn ingeschreven.
Voorzoover zij thans bij de gemeen
telijke organen der openbare arbeids
bemiddeling als werkzoekenden staan
ingeschreven, behoeven zij zich niet
eerder voor vernieuwing der inschrij
ving bij de nieuwe bureaux aan te mel
den dan op het tijdstip, waarop ver
nieuwing der inschrijving geschieden
moet.
ONTBOEZEMING
(NA SEDAN)
Een profetie van den predikant
Nicolaas Beets, - die uitkwam 1
De Heer regeert I een beter tijd
ls voor deez' aard geboren.
Met bloed en tranen Ingewijd,
Komt hU te voorschUn uit den strijd.
Om als de Zon te gloren.
Europa zal niet langer aan
Parijs bevelen vragen,
Niet meer aan Franichen leiband gaan
Een beter licht zal bovenstaan j
Een schooner dag zal dagen.
Daar zal een hart, daar zal een hoofd,
Daar zal een geest regeeren.
Die in den Hoogen God gelooft,
En 't eindeloos gesnoef verdooft
Van helsche mode-leeren.
De vrucht des denkenden verstande,
De kracht van wijze wetten,
De deugd der vrouw, de trouw des mans.
Der zuiv're zeden reine glans
Zal 't nieuwe voorbeeld zetten.
De wind zal uit een beter hoek
Langs alle bergen stroomen.
En maken alle harten kloek,
Die sidderen voor ban en vloek
Van een onfeilbaar Romen.
„Italia farè da se,"
Van 't Fransche volk ontslagen»
En Spanje, in onrust of In vree.
Beschikt zijn eigen wel of wee.
Naar eigen welgehagen.
De Britsche Luipaard scheeloog vrij
Zijn hulp is overbodig
De vrees voor Frankrijk is voorbij#
Het tegenwicht aan de overzij
Der waat'ren niet meer noodig.
Want de Aad'laar, die nu zweven maf
Op zijn verbreed® vlerken, A-
Houdt alle volken in ontzag,
Met dien geduchten vleugelslag,
Waarin hem God blijv' sterken.
Hij zal roofgierig zijnen blik
Op vriend noch vreemde vesten,
Geen vrijen lokken ln den strik.
Geen vredelievenden met schrik
Opjagen van hun nesten.
Maar onder zijner vleug'len schaftw
Wat saambehoort vergaderen,
Bewaken 't met zijn oogen trouw.
En weren fel met neb en klauw
Al wie zijn borst durft naderen
Ook gij, mijn Vaderlandzult vrij.
Zult onafhankelijk blijven;
Mits zich uw hart ln 't recht verblij....#»
Het ls eens dichters profecy,
Die ge fn uw boek moogt schrijven.
NICOLAAS BEETS.
5 September 1870.
Wat gebeurde er in de maand April in Zeeland
I 1
In ons vorig© nummer was de datum van inzending niet juist geplaatst,
reden waarom wij deze prijsvraag nog eens plaatsen.
Het antwoord bestaat uit 62 letters, waaruit de volgende woorden ge-
vormd kunnen worden
De 21, 49, 14, 35, verkoopt men niet, voordat er iets geschoten ls.
Een 7, 46, 57, 21, 39, 22, 1, 55, 17, heeft iedere leerling noodig.
47, 40, 18, 10, 52, 56, kan alleen hij zijn, die zichzelf in dienst van rijn
Volk stelt.
I 2, 23, 19, 12, 51, 6, 52, 10, 33, 32, 20, 39, 8, 35, is een spreekwoord van vier
1Jl .-I orri rroofl
n woorden, dat strijders moed geeft.
4, 54, 15, 13, 16, is het tegende
tegendeel van zwak.
42, 43, 41, 38, is een vijand voor de scheepvaart. J
45, 43, 32, 47, 11, 34, 48, 59, 50, 38, ls het stamslot van den Vader des
to, to,
Vaderlands.
9, 58, 30, 62, is een ontkennend woord, evenals26, 61, 37, 28.
S 24, 60, 29, zijn gelijke letters.
44, 31, 53, 25, 23, zijn Inwoners van een land ln Noord Europa.
5, 27, 41, woord vor herhaling, dat veel in de muziek gebruikt wrdt.
De Zeeuwsche f4
Oplossingen in te zenden vóór 1 Augustus a.s. aan
Stroom", postbus 58, Middelburg.
S Hoofdprijs: Een prachtig boekwerk.
Hoofdprijs: Een prachtig
s prijzen beschikbaar gesteld voor verdere goede oplossingen.
Verder worden een vijf-tal troost-