PRIJSVRAAG wm r~ de eeuwige dingen Aan de vrouwen van Goes Waarom die haat? V- ^Relletjes te Goes Rijksarbeidsbureau I Critiek I Ik luisterde, want er drong een ge luid tot me door. Het was als een Stem veler wateren. Het werd tot een men- Scholijk geluid, een menschelijke stem, wijd als de zee, krachtig al3 een stroom-ln-beweging. Wat kan ze te zeggen hebben 1 Ik lui&terde, en vernam in fortissi mo een stroom van opmerkingen. 2e spitsten zich toe op het opschrift, de tongen kwamen los over „de eeuwige dingen". De bonte samenstel ling van den lezerskring had hem dat gedaan i vooral ook de aard van de lezers. Ons blad heet niet voor niets de „Zeeuwsche" Stroom. En ik heb het de vorige maal ook reeds gezegd het wórdt gelezen, en gelezen door men- schen, die in godsdienstige zaken verre van afkeerig zijn. En ze zijn aan het praten gegaan, zoo met elkander of met zichzelf alleen, dat ik hoorde een geluid, dat er mij de ooren van tuitten. Denkt U ook even in: heel die breede schare van lezers in een ge- Sprek, en min of meer met de bedoe ling, dat de schrijver het hooren zou. En moge het allen een waarachtig genoegen doen ik heb ook wat ge hoord. Niet bijwijze van een brief, al erf niet geteekend, al gebeurde dat laatste wel eens eerder, en óók in be trekking tot de eeuwigheid, althans de anonieme held(en) belooftfden) daar in me om zeep te zullen brengen, wan neer lk de beenen niet nam. Intusschen, niet in briefvorm, maar In den geest hoorde ik een storm van opmerkingen. Van hen, die zoo mogelijk lederen Zondag en misschien liefst driemaal hun tempel bezoeken j zulken ook die ■oo echt op hun „eigen" manier „kerk je spelen" en parmantig daarhenen stappen en straks welvoldaan plaats nemen in de breede schaduw aan den voet van hun eigen welvarenden boom, den éénigen, heiligen, alleen-zaligma- kenden boom I Zulken, die nimmer een voet in eenige kerk zetten, en wier Godshuis nog immer isde tempel- van-ongekorven-hout. Zulken, die uit gewoonte ter kerk gaan, als ook de genen, die óptrekken, wanneer er van binnen een helmwee is naar God. De Zondags-Christen en de eerlijk, dlep- geloovende ziel. Zij, die een loopje met God trachten te nemen, en degenen, die ernstig met Hem rekenen. Zulken, die niet willen, omdat zoo'n „verdoem de" N.S.B.-er voorganger ls, en predikt, naar ze van-hooren-zeggen hebben een evangelie, dat des duivels zou zijn, alsook degenen, die niet kunnen, om dat hun „kerk" hen uitstootte, hun Paschen hun onthield, de Sacramenten ontzegde, hen dreigde met ban en af scheiding, óf, waar men dat niet aan durft, hen immer vergast op een predi king, bij monde van iemand, die dan bij uitstek voor een „Gezalfde des Heeren" doorgaat, en prediking te brengen heet, welke verkondiging zou zijn van Blijde Boodschap, ook al gloeit deze prediking uit „gewijden" mond van hlttigen haat tegen al wie Natto- naal-Socialist ls en den nieuwen tijd blijkt verstaan te hebben. Deze allen, ze hadden hun critiek In opbouwenden of afbrekenden zin. Sommigen zeiden het elkaar„moet nu de godsdienst ook nog aan de po litieke zegekar gekoppeld worden Een ander was van meening, „dat het toch wel heel erg goddeloos was, om tn zóó'n blad van godsdienst te spre ken". En een derde slaakte bij zlch- zelven de verzuchting vermoedelijk om der wille van de veiligheid I „een preek om te verdoezelen, dat ze met den duivel zelf een contract heb ben afgesloten". Er waren er echter ook, die er anders over dachten, verheugd opkeken en het zeiden, tegen elkaar, of stil voor zich heen„gelukkig, dat ook voor der gelijke gedachten ruimte ls in „De Zeeuwsche Stroom", dat we ook op deze manier worden opgenomen in den krachtigen stroom, die het machtige en heerlijke nieuwe van dezen revolution- nairen tijd voortdraagt, opdat de wereld, opdat ons volk ontwake voor waarheid en hooge gerechtigheid 1 Deze laatsten waren misschien wel uitsluitend de verbannenen uit de syna goge der Christelijke kerken te-kust en te keur, voor wie geen plaats ls onder haar wijdsch vertakte „heilige" hoo rnen, maar die nochtans de Eeuwige God wel eens kon gebruiken gaan als het snoeimes, dat ruimte maakt voor allen, die Gode vruchten willen op leveren uit de wonderdadige praktijk hunner godzaligheid. Tenslotte zijn Dok N.S.B.-ers menschen met een ziel, ivelke op God is aangelegd. Vormt niet het Gods-vertrouwen en de bescher ming van den Christelijken Godsdienst ie grondslag van het Natinoaal-Socia- isme? En daarom, mijne vrienden, die ons jemeenlijk onbekend met ons werke- Uke doel ons volk geestelijk, zede- Ijk en staatkundig op te heffen uit den poel van verval allerlei verwijt, dat niet anders ls dan een gevolg van de „Engelsche" ziekte, die U te pakken heeft, ons hoont en lastert, omdat uw pastoor, uw predikant, uw „leider" zus-of-zoo het ook doet: het is niet gódslasterlijk, dat wij van God durven spreken, ook in deze kolommen. Het is noodzaak I En als daar gezegd wordt„een preek om te verdoezelen, dat wij met den duivel onder een hoedje zitten", gesteld eens even, dat het zoo was, zou het dan niet juist zéér noodig zijn om te prediken daar, waar de duivel zijn krachten toont En voor het overigedank voor uw critiek, die misschien poogde te sloo- pen. WelnuU hebt steenen, en als U zich vrij van den duivel weet, werpt dan gerust den eersten steen. Deze zal wonden, maar de smart zal ons heili gen ten Eeuwigen Leven. Baarland B. DAGEVOS, Ned. Herv. Predikant. Ik richt mij in dit schrijven voorna melijk tot de burgeressen van Goes, en wel speciaal tot hen in wier midden ik sinds mijn kinderjaren heb verkeerd tot hen met wie ik op de schoolbanken reeds samen was en met wie ik meer dan 30 jaar in de kerk zat. Over de ontzettend hooge muren van haat en de afgronden van misverstand is het mij nu gegeven tot U allen te spreken door de Zeeuwsche Stroom, nu dat op een andere manier niet meer mogelijk schijnt te zijn. Nu wil ik dit aan U vragenWaar om die haat?" U denkt misschien, of ten minste sommigen van U, dat ik die haat niet heb gevoeld Anderen zorgden er wel voor, dat ik mij niet vergissen kon. Ja zeker, ik heb die gevoeld, en ik hoop, dat deze bekentenis IJ thans geen reden tot voldoening zal zijn. Telkens als één die mij vroeger goed gezind was, met een van woede vertrokken gezicht, of met afgewend hoofd mij tegenkwamtelkens als door nadruk kelijk uitwijken of door een soort mede lijdend lachje uw afkeer werd gede monstreerd, dan sloeg dat even zoo vele wonden en wondjes, die mij allen pijn deden, maar nu gelukkig ook weer alle geheeld zijn ,en even zoovele harde lidteekens hebben achtergelaten die beter weerstand kunnen bieden, dan voorheen. Om nu nogmaals op mijn vraag terug te komen: Waarom die haat? Alleen het antwoord: „Omdat je een vuile N.S.B.-er bent" ls natuurlijk niet voldoende. Want ik weet zeker, dat geen 10 van U weet, wat de N.S.B. bedoelt. Misschien weet een enkele van U de drie bronnen der Beweging Ons Godsvertrouwenonze Liefde voor Volk en Vaderlandonze Eerbied voor den Arbeid. Maar verder gaat de kennis zeker niet en zelfs dit wordt nog niet begrepen. Uw redeneeringen over de Koningin. Veel van uw redeneeringen zijn mij bekend Eén er van ls dan„U moogt uw oranjeliefde niet meer toonen". Nu moet U mij niet kwalijk nemen, maar nu geef ik om die oranjeliefde van U niet zoo héél veel. Toen onze vroegere Vorstin nog in Nederland was, hield iedereen van Oranje, maarhet mocht niets kosten. Ik weet van iemand, die lid van de Oranjevereenlging was (gaarne wil ik den persoon bij navraag noemen) die de grootste moeite had een klein bedragje bij elkaar te bedelen om bij een Oranjefeest zijn straat feestelijk te versieren. En direct nd den oorlog, och, wat werd toen op de Koningin gescholden. „Nooit had zij weg mogen gaan" „zij had ook maar één leven te verliezen net als onze soldaten"„de Koningin en heel de Regeering hebben ons land verraden", enz. enz. U kent en weet dit zelf goed genoeg (of desgewenscht wil ik U de namen weer wel noemen). Waar bleef toen uw diepgewortelde Oranjeliefde 1 Neen, maar in die oogenblikken van nuchtere werkelijkheid werd algemeen begrepen, dat door deze vlucht een band was doorgesneden en tradities verzaadt. Maar dat was niet goed in de oogen van uw misleiders en de Britsche propaganda Daar moest een stokje voor gestoken worden. Het volk dat eenige dagen, of misschien waren het wel enkele weken, de toestand zuiver inzag en zich de feiten reali seerde, moest weer spoedig zand in de oogen gestrooid worden. Tal van legendes en sprookjes werden rondge strooid, U allen bekend, waarvan het eenige werkelijke doel toch slechts was een verzetstemming te kweeken en te trachten zooveel mogelijk de N.S.B., als draagster van de nieuwe idee, in dlscrediet te brengen. Hiervoor was mede de Oranje-leuze nuttig en dra tooide men zich dan ook met kipperlngen in speciale kleuren, uitgezaagde dubbeltjes, leeuwtjes e.d. Ook nationaliteits-speldjes deden op geld, maar de dragers daarvan be wezen slechts, dat zij totaal niet begre pen, wat er op het spel stond, dus deze categorie kunnen wij overslaan. Maar de dragers der kipperlngen e.d. snuiste rijen zouden een belachelijk beejd vormen, als heel deze uiting in feite niet zoo tragisch geweest was. Grieven. Nog één van uw grieven is dan de voedselvoorziening. „Alles wordt naar Duitschland gesleept" is één van de meest gebruikte gezegdes van dezen tijd. Maar beseft gij dan niet, dat wij in een oorlogstoestand leven En bent U dan defwereldoorlog 1914—1918 ver geten Hadden wij het toen zoo best Als U eerlijk redeneert, zult U moeten erkennen, dat het toen allesbehalve een vetpot was, en zeer in het bijzon der slecht voor hen, die van kleine in komens moesten rondkomen. De ver deeling is nu toch veel eerlijker, niet waar, dat zult ge niet kunnen ontken nen. Maar zie dan toch vooral ook niet over het hoofd, dat we toen niet eens een oorlog verloren hadden. Toen hadden wij geheel geen deel gehad in dien titatenstrijd en waren buiten staanders. Daarentegen zijn wij nu bezet gebied. Het bloed van onze en van de Duitsche soldaten heeft hier gevloeid en wij hebben het onderspit gedolven, in dezen noodeloos gevoerden krijg. Desondanks zijn er op ons geenerlei lasten gelegd, die het Duitsche volk. niet in dezelfde mate te dragen heeft, ook wat de voedselvoorziening betreft. Hebben wij dan reden tot klagen, al moeten wij ons beperken? Beseft gij dan niet, dat een overwinnaarshand heel wat zwaarder zou kunnen druk ken en, wanneer ge een oogenblik eerlijk wilt zijn, hebt gij ook niet een heel andere voorstelling van de be zettende macht gehad vóór de Duitsche troepen, door hun ordelijkheid en tucht, de uitgestrooide verhalen als zeepbel len deden uiteenbarsten? Wanneer er thans onaangename maatregelen getroffen werden, hadden ze niet tienvoudig zwaarder kunnen zijn zonder dat wij iets hiertegen had den kunnen doen? De grond-oorzaak. Neen, al deze dingen zijn niet de grond-oorzaak van uw haat. Deze ligt elders. Jarenlang toch zijn wij door .onze re geering, pers, politlseerende dominees enz. stelselmatig opgezweept tegen het nationaal-socialisme, waarvoor vaak de vuigste aantijgingen niet te min waren. Zóó heeft men U tot deze haat gebracht. En deze haat is in U ge groeid en wordt thans door U gekoes terd en geleidelijk aan heeft deze haat uw hart en ziel in beslag genomen. Elk valsch gerucht, elk roddelarijtje, is weer een zuchtje dat het vuurtje van den haat aanwakkert. Soms laaien de vlammen van dit vuur hooger op, soms zijn ze minder, maar stelselmatig wordt het vuurtje verzorgd en zelf zorgt gij mede dat het toch vooral maar niet uit zal gaan. En dit is nu voor ons volk het meest verontrustende, en doet vaak bij mij de vraag opkomenwat zal er terecht komen van Christendom en kerk, waar één der twee grootste geboden van Christus„heb uw naaste lief als U zeiven" zoo met voeten gefreden wordt Keer dan tot uzelve, en leer beden ken, dat er géén ding bij toeval ge schiedt. 1 GOES, Mei 1941. C. F. Dekker-de Jonge. Goes. Een goede openbare vergadering in 't zicht. Op 18 Juni e.k. (Woensdag) zal alhier een openbare vergadering worden ge houden in het Schuttershof. Als spre ker zal optreden J. H. L. de Bruin te Utrecht, één der allerbeste sprekers der beweging. Het begin is 8.30 uur precies. De toegangsprijs is ƒ0.20. Het onderwerp zal zijn Het Nederlandsche volk in de branding. Reeds gedurende meerdere dagen was het merkbaar, dat verschillende elementen trachtten opnieuw onrust te stichten In Goes. Na een week lang te dien einde de dolste geruchten te hebben verspreid over het vertrek van N.S.B. functiona rissen naar het buitenland, revolutie- pogingen in Duitschland, overwinnings verwachtingen van Engeland, enz., ging men tot meer feitelijkheden over. Zaterdagavond 31 Mei,werden bijv. enkele stilstaande fietsen van Duitsche soldaten beschadigd door de banden door te snijden. Zondagavond werden bij een N.S.B.-er de ruiten ingegooid en bij zes andere N.S.B.-ers de deuren met verf beschadigd. Maandag, 2de Pinksterdag, kwamen in den loop van den dag verschillende molestaties voor o.a. van twee W.A.- mannen. Daarna van een beambte van de Duitsche Politie en tenslotte van een Duitsch militair. Nadat telefonisch aan de W.A. Commandant mededeeling was ge daan van plaats hebbende onregel matigheden, rukte een 30-tal W.A. mensehen onder leiding van Opper Kompaan J. C. Dekker uit, teneinde de orde te herstellen. Scheen dit eerst zonder al te groot» moeite te gaan, er kwam een strubbe ling, toen enkele personen weigerden de W.A. te laten passeeren. Een korte doch hevige schermutseling volgd» voordat de W.A. haar marsch kan voortzetten. Hierna werd weer aangetreden op het marktterrein teneinde naar het Dienst Gebouw der N.S.B. af t» mar- cheeren. Onderweg passeerde men het café „De Pool", waaruit men plotseling naar voren kwam, teneinde de W.A. te ont halen met scheldwoorden al» rotzooi, schoften en andere democratische woorden. Toen de W.A. voor het café aantrad, grendelde men de deur en weigerde den toegang, waarna d» W.A. de deuren intrapte, wat uit den aard der zaak' glasgerinkel tengevolg» had. In het café aangekomen gooide een der bezoekers een stoel naar een der W.A.-mannen, welke zich echter bukte waardoor de stoel in het glazen buffet terecht kwam met al het gevolg van dien. De W.A. trad nu krachtig op en ontruimde' met groote overtuiging dit café. Direct nadat de zuiveringsactie was doorgevoerd, trad de W.A. weer model aan en vervolgde haar weg., naar het Diensthuis. Dezen Dinsdagmorgen was de Beauf- tragter van den R.K. in Zeeland te Goes en bezocht den Gemachtigde van den Leider in Zeeland, teneinde zich op de hoogte te stellen van de kra nige wijze, waarop de W.A. in Goes was opgetreden. Tot welk bureau moeten werkgevers en werknemers zich wenden? Met ingang van 1 Mei 1941 trad in het geheele land de nieuwe organi satie der arbeidsbemiddeling, onder leiding van het Rijksarbeidsbureau te 's-Gravenhage, in werking. De gemeentelijke organen der ar beidsbemiddeling maakten plaats voor 37 nieuw ingestelde gewestelijke ar- beidsbureaux, die, daarin bijgestaan door 144 bijkantoren, hun taak zullen vervullen. Werkgevers, die van de organen der arbeidsbemiddeling gebruik maken, en personen, die zich als werkzoekenden willen doen inschrijven, alsmede zij, die hun inschrijving als werkzoekende willen doen vernieuwen, kunnen zich wenden tot de gewestelijke arbeidsbu- reaux of hun bijkantoren, als in de on derstaande opsomming is aangegeven. Inwoners uit de gemeenten Arnemuiden, Big- gekerke, Grijpskerke, Koudekerk», Middelburg, Nieuw- en St. Joosland, Serooskerke (W.), Sint Laurens, Veere en Vrouwenpolder moeten zich melden bij het gewestelijk arbeidsbureau te Middelburg. Inwoners uit de gemeenten Aagtekerke, Dom burg, Meliskerke, Oostkapelle, Weatkapelle en Zoutelande moeten zich melden bij het bijkantoor te Domburg. Inwoners uit de gemeentenGoes, 's Heer- Abtskerke, 's Heer-Arendskerke, Kapelle, Katten- dijke, Kloetinge, Wemeldinge on Wolphaartsdijk moeten zich melden bil het bijkantoor* te Goes, Inwoners uit de gemeentenKrabbendijke, Kruiningen, Rilland-Bath, Waarde en Yerseke dienen zich te melden bij het bijkantoor te Han? weert (gem. Kruiningen). Inwoners Uit de gemeentenBaarland, Bok. sele. Driewegen, Ellewoutsdijk, 's Gravenpolder Hoedekenskerke, 's Heerenhoek, Heinkenszan Nisse, Oudelande en Ovezande moeten zie'; melden bij het bijkantoor te Heinkenszand. Inwoners uit de gemeentenKortgene en Wis sekerke dienen zich te melden bij het bijkantoo- te Kortgene. Inwoners van de gemeenten Oost- en We* Souburg, BJtthem en Vlissingen moeten zich mei den bij het bijkantoor te Vlissingen. Inwoners uit de gemeenten Brouwershaven. Bruinisse, Burgh, Dreischor, Duivendijke, Eiker zee, Ellemeet, Haamstede, Kerkwerve, Nieuw- r- kerk (Z.), Noordgouwe, Noordwelie, Oosterianc, Ouwerkerk, Renesse, Serooskerke (S.), Zierikzee en Zonnemaire moeten zich melden bij het bij kantoor te Zierikzee. Inwoners uit de gemeenten: Axel, Hoek, Ter- neuzen en Zaamslag moeten 'zich wenden toi het gewestelijk arbeidsbureau te Terneuzen. Inwoners uit de gemeentenClinge, Graauw en Langendam, Hontenisse, Hulst, St. Jansteen en Vogelwaarde moeten zich melden bij het bij kantoor te Hulst. Inwoners uit de gemeenten Aardenburg, Bier vliet, Breskens, Cadzand, Groede, Hoofdplaat, Nieuwvliet, Oostburg, Retranchement, Schoon- dijke. Sluis, Waterlandkerkje, Ijzendijke en Zuid- zande moeten zich melden bij het bijkantoor te 'Oostburg. Inwoners uit de gemeentenKoewacht, Over slag, Philippine, Sas van Gent, Westdorpe en Zuidzande moeten zich wenden tot het bijkantoor te Sas van Gent. Zij, die uitkeering uit een werkloozen- kas ontvangen, en zij, die voor steun- uitkeering in aanmerking komen of bij werkverruimingswerken geplaatst wil len worden, moeten ervoor zorgen, dat zij als werkzoekenden bij de hiervoren bedoelde gewestelijke arbeidsbureaux of de bijkantoren zijn ingeschreven. Voorzoover zij thans bij de gemeen telijke organen der openbare arbeids bemiddeling als werkzoekenden staan ingeschreven, behoeven zij zich niet eerder voor vernieuwing der inschrij ving bij de nieuwe bureaux aan te mel den dan op het tijdstip, waarop ver nieuwing der inschrijving geschieden moet. ONTBOEZEMING (NA SEDAN) Een profetie van den predikant Nicolaas Beets, - die uitkwam 1 De Heer regeert I een beter tijd ls voor deez' aard geboren. Met bloed en tranen Ingewijd, Komt hU te voorschUn uit den strijd. Om als de Zon te gloren. Europa zal niet langer aan Parijs bevelen vragen, Niet meer aan Franichen leiband gaan Een beter licht zal bovenstaan j Een schooner dag zal dagen. Daar zal een hart, daar zal een hoofd, Daar zal een geest regeeren. Die in den Hoogen God gelooft, En 't eindeloos gesnoef verdooft Van helsche mode-leeren. De vrucht des denkenden verstande, De kracht van wijze wetten, De deugd der vrouw, de trouw des mans. Der zuiv're zeden reine glans Zal 't nieuwe voorbeeld zetten. De wind zal uit een beter hoek Langs alle bergen stroomen. En maken alle harten kloek, Die sidderen voor ban en vloek Van een onfeilbaar Romen. „Italia farè da se," Van 't Fransche volk ontslagen» En Spanje, in onrust of In vree. Beschikt zijn eigen wel of wee. Naar eigen welgehagen. De Britsche Luipaard scheeloog vrij Zijn hulp is overbodig De vrees voor Frankrijk is voorbij# Het tegenwicht aan de overzij Der waat'ren niet meer noodig. Want de Aad'laar, die nu zweven maf Op zijn verbreed® vlerken, A- Houdt alle volken in ontzag, Met dien geduchten vleugelslag, Waarin hem God blijv' sterken. Hij zal roofgierig zijnen blik Op vriend noch vreemde vesten, Geen vrijen lokken ln den strik. Geen vredelievenden met schrik Opjagen van hun nesten. Maar onder zijner vleug'len schaftw Wat saambehoort vergaderen, Bewaken 't met zijn oogen trouw. En weren fel met neb en klauw Al wie zijn borst durft naderen Ook gij, mijn Vaderlandzult vrij. Zult onafhankelijk blijven; Mits zich uw hart ln 't recht verblij....#» Het ls eens dichters profecy, Die ge fn uw boek moogt schrijven. NICOLAAS BEETS. 5 September 1870. Wat gebeurde er in de maand April in Zeeland I 1 In ons vorig© nummer was de datum van inzending niet juist geplaatst, reden waarom wij deze prijsvraag nog eens plaatsen. Het antwoord bestaat uit 62 letters, waaruit de volgende woorden ge- vormd kunnen worden De 21, 49, 14, 35, verkoopt men niet, voordat er iets geschoten ls. Een 7, 46, 57, 21, 39, 22, 1, 55, 17, heeft iedere leerling noodig. 47, 40, 18, 10, 52, 56, kan alleen hij zijn, die zichzelf in dienst van rijn Volk stelt. I 2, 23, 19, 12, 51, 6, 52, 10, 33, 32, 20, 39, 8, 35, is een spreekwoord van vier 1Jl .-I orri rroofl n woorden, dat strijders moed geeft. 4, 54, 15, 13, 16, is het tegende tegendeel van zwak. 42, 43, 41, 38, is een vijand voor de scheepvaart. J 45, 43, 32, 47, 11, 34, 48, 59, 50, 38, ls het stamslot van den Vader des to, to, Vaderlands. 9, 58, 30, 62, is een ontkennend woord, evenals26, 61, 37, 28. S 24, 60, 29, zijn gelijke letters. 44, 31, 53, 25, 23, zijn Inwoners van een land ln Noord Europa. 5, 27, 41, woord vor herhaling, dat veel in de muziek gebruikt wrdt. De Zeeuwsche f4 Oplossingen in te zenden vóór 1 Augustus a.s. aan Stroom", postbus 58, Middelburg. S Hoofdprijs: Een prachtig boekwerk. Hoofdprijs: Een prachtig s prijzen beschikbaar gesteld voor verdere goede oplossingen. Verder worden een vijf-tal troost-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1941 | | pagina 4