Het socialisme in de N.S.B. Wordt thans lid van de N»SJ8J UITGAVE VAM DE MATIONAAL-SOCIALISTISCHE BEWEGING. DISTRICT 2I ZEELAND te Jaargang, No. 7 Donderdag 12 Zomermaand 1941 Een zegen voor land en volk Een uitkomst voor de minderbedeelden Stakkers I Voor Auto-houders Werkloozc leden Overal sluit men aanEn gij Verschijnt tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland REDACTIE POSTBUS 58, MIDDELBURG Abonnement buiten Zeeland Hoofdopsteller Martien Beversluis, Veere f 1.50 per jaar. Wanneer menschen, die niet veel gelezen hebben over de politiek of over de Inrichting van den Staat, het woord socialisme hooren uitspreken, dan koppelen zij daaraan allerlei be grippen en voorstellingen. Het woord socialisme deed ln ons kmd het eerst van zich hooren door •en bekenden, destijds beruchten, maar door honderdduizenden nog steeds vereerden predikant Domela Nieuwenhuyzen. Zij weten van dezen grooten vechter voor vrijheid en recht niets meer af, dan dat hij een opstan deling was, een rebel, Iemand die des tijds Inging tegen de wetten en ordo- nantiën van zijn tijd, maar van zijn idealen zelve weten zij nagenoeg niets. De tweede groote figuur ln het Neder- landsche socialisme was de Friesche strijder en dichter Pleter Jelle Troelstra. Rond hem heeft het parttj-soclallsme dagen van groot parlementair succes beleefd. Om deze belde strijders hebben zich groote groepen vooraanstaande figuren geplaatst van allerlei stand en kunnen j redenaars, intellectueelen, kunstenaars «n eenvoudige arbeiders. Het ls niet mijn bedoeling, om zelfs in het kort. Iets van de geschiedenis, de bloei en verwording van dit socia lisme ln een courantenartikel als dit te behandelen. Voor ons, ln deze dagen, nu wij.weer opnieuw van het socialisme hooren spreken, ls het slechts van belang te weten, wat het Naüonaal-Sociailsme daaronder ver staat. Wat is Socialisme? Socialisme ls een woord dat afgeleid b van het Latijnsche woord soclus, het geen „gemeenschappelijk verbonden" beteekent. Socialisme beteekent ln ldieelen zin -verbondenheid aan elkander", in po- Btleken zin ls het gaan beteekenen „een evenredige verdeeling van arbeids kracht en bezit". Een socialist ls derhalve Iemand, die •r naar streeft om de broederlijke saamhoorlgheld toe te passen en als gevolg daarvan de bezitswellust van enkelen ten nadeele' van andere leden der samenleving te bestrijden en door rechtvaardige wetgeving op te lossen. Daarnaar heeft de ldleele socialist van vroeger dagen gestreefd, en daar naar streeft de tegenwoordige Natio- Baai-Socialist evenzeer. Verschil van vroeger en nu. Wat echter verschilt het tegenwoor dige socialisme van dat van vroeger Waarom, zult gij vragen, ls dan de grootste socialistische partij, die zich S.D.A.P. noemde, ontbonden? In 't kort gezegd 1» dit de reden, dat 8.D.A.P.-ers en Natlonaal-Soclalisten niet konden samengaan, omdat de leer stellingen ln deze S.D.A.P. in zeer be paalde en zeer belangrijke kwesties met het Nationaal-Sociallsme ln strijd Waren. Het socialisme van de S.D.A.P., ge worteld ln het Marxisme en vergroeid en vergaan ln de Democratie, stond In de eerste plaats op het standpunt der klassestrijd. Deze strijd voor de arbeiders werd •erst met groote felheid, later met •oepeler middelen gevoerd om het ka pitaal ten val te brengen, ten bate van •lechts één deel onzer bevolking, n.1. de arbeiders, en ln feite de hand-ar beiders. Het Nationaal-Sociallsme nu bestrijdt oèk het kapitalisme, het geld- en machtsmisbruik, doch kent en erkent geen klasse ln het volk, doch slechts geheel het volk ln al zijn lagen en •tanden. Het vindt elke klassestrijd en klasse- moraal verderfelijk voor de éénheid van het volk en het streeft ook naar een rechtvaardiger oplossing der ge rezen geschillen tusschen de zgn. werk gever en werknemer. Beide soclallsmen eeren den arbeid, doch ln den meest breeden zin. Het Marxisme streed met het wapen» der werkstaking, de sabottage etc. en het Nationaal-Sociallsme wijst deze middelen uitdrukkelijk van de hand als zijnde schadelijk voor het geheele volk en de welvaart en goede orde. Het vroeger socialisme nam zijn toe vlucht tot dezelfde middelen als het kapitalisme, n.1. dwang, terwijl het Nationaal-Sociallsme geschillen oplos sen wil door onderling overleg en ten slotte door de definitieve beslissing van de leidende macht. De macht van het Jodendom, die zich ln den loop der jaren heeft meester gemaakt van de politiek en ln het bij zonder van het socialisme, gebruikte bovendien dezen strijd tusschen de be zitters en bezitloozen voor zijn doel, n.1. de verdeeldheid te zaaien, de chaos te scheppen, waaruit het dan uiteindelijk de zegepraal zou wegdragen. De voortdurende splitsing ln het vroeger socialisme ls een sprekend be wijs voor deze bewering en de praktijk wees klaar en duidelijk uit, dat op de knooppunten en de leidende posities de joden, ook hier te lande, de touwtjes ln handen hadden. Wat bracht het socialisme Kortzichtigheid zou het zijn te bewe ren, dat het vroeger socialisme, on danks het bljstreven van het Jodendom, geen goede resultaten had bereikt voor bepaalde arbeidersgroepen en ln het bijzonder de handarbeiders. Het heeft zich' niet alleen weten te handhaven ln het parlement en daar wetten tot stand weten te brengen, die op zich zelve genomen goed waren, maar het heeft ook Invloed gehad op het Christelijk volksdeel, dat aanvan kelijk scherp stond tegenover het socia lisme. Immers de Kerk meende, dat het socialisme de ontkerstening der wereld beteekende, zooals de Kerk nu meent, dat het Nationaal-Sociallsme dat bren gen zal. Echter, de Kerk wist wel beter. De Kerk vreesde haar Invloed slechts te verliezen op het volk en daarbij haar kapitalistische Instellingen te moeten prijsgeven. Waar de Kerk in den loop der laren op sociaal terrein iets ls gaan doen, daar heeft zij dit niet eigener beweging gedaan, doch deelt uit angst, deels ontwrongen is, stukje voor stukje. Goed en slecht. Er ls geen enkele Nationaal-Soclalist die derhalve ontkent, dat het werkelijk en oorspronkelijk socialisme geen ver dienste, geen groote verdienste had. Echter groot waren ook de nadeelen, verschrikkelijk de gevolgen van de politiek der sociaal-democratie, die zich met handen en voeten liet binden aan dezelfde machten die zij zgn. bestreed. Fataal waren de gevolgen, waar het de arbeiders aanzweepte tot haat, tweespalt en weerzinwekkend zelfs, waar het ten slachtoffer viel aan sjacherende speculanten en Internatio nale bandieten. Zoo verviel, wat in den beginne Idieele beginselen ln zich droeg, tot kuiperij en partij-machtswellust, bon- zerij en partij-gekonkel en stichtte on vrede, verwarring, wanhoop en diepe teleurstelling in de rijen van een groot deel der Europeesche volkeren. Het bevorderde het defaitisme, het doodde elk gevoel voor volk en land, bloedverbondenheld en maakte van strijders, hielenlikkers, van geuzen, Jan Salies, van Staatslieden kletsende kamerkonkelaars en baantjesjagers. Het Nationaal-Socia- lisme redder. Hiertegen nu trok het nieuwe, her nieuwde socialisme, het Nationaal-So ciallsme te velde. Het wist in Duitschland door den genialen Leider Adolf Hitler het volk duidelijk te maken, dat op deze wijze voortgaande de ondergang zich on herroepelijk voltrok. Het wist uit de radelooze verbrokkeling een hernieuw de éénheid te scheppen en vooral, het wist door wetten die door iedereen als rechtvaardig werden gevoeld en als goed voor het volk en het land, de liefde der meesten te winnen. Zoo werd 't in Duitschland de redder, de verlossende macht, tot woede van zijn tegenstanders, die er naar streef den de chaos in Duitschland te ver- grooten en daardoor de innerlijke kracht te verzwakken. In ons land was het de N.S.B., die denzelfden zworen strijd begon tegen partijzucht en volksverdeeldheld. Tegen het sterke apparaat der partij- dictatuur, der pers, van een aantal po litieke dominees en het episcopaat ln, heeft de N.S.B. voor de waarachtig* verbroedering en verbondenheid van ons volk gevochten ln woord en ge schrift, kortom het is een heroïsch» worsteling begonnen om de grodte be ginselen van het socialisme weer In gang te doen vinden, doch thans op grooter, zuiverder en edeler grondslag. Hoe het Nationaal-Sociallsme, dit socialisme wil doorvoeren en toepassen ln de praktijk is stof voor een volgend artikel. Voorop staat dat in natlonalen zin het socialisme der N.S.B. tot zegen, tot grooten zegen en voorspoed zcd blij ken te zijn en te worden voor ons geheele Nederlandsche volk en niet van een zekere klasse en niet ln strijd met eenlg werkelijk Christelijk of reli gieus gevoelen. Integendeel I DE HOOFDOPSTELLER Er passeerden laatst twee opgescho ten jongens het kringhuis te Middel burg. Het waren paupers. Hun broek was zesmalen hersteld en hun buisjes waren maar verdrietig dun. Ze spogen voor de etalage op den grond en zelden De N.S.B., weg er mee I Zij waren niet origineel, ze deden al leen dat wat de Engelsche kliek hun had geleerd. Stumpers I Zij weten niet, dat zij er zoo werke loos en verpauperd bijloopen, dank zij het voor-oorlogsche democratisch re giem. En deze pro-Engelschen doen onbe schoft, zij spuwen, dank zij de tuchte loosheid waarmee zfj zijn opgevoed. En zij hebben geen flauw idee ervan, dat juist die N.S.B. voor hen arbeidt en om hen allen smaad verdraagt. Want het socialisme in de N.S.B. aal niet eerder zijn taak vervuld zien, al vorens het pauperisme, de armoede verdwenen ls uit ons volk. Vóór Mei 1940 heerschten hier kapi talisten en Joden, ten koste van dui zenden. Nu wij die uitroeien uit ons volksbestaan en strijden voor arbeid en brood, wenschen deze lieden hun uitzuigers terug? Zij schelden ons. Ach, zij weten niet wat zij doen I Oproep van het Vervoersfront, Alle ondernemers, die per auto per sonen of goederen vervoeren en lid zijn van de N.S.B. dan wel met haar economische beginselen sympathise»- ren, worden verzocht, mede ln hun eigen belang, ook Indien zij onder de huidige omstandigheden geen auto meer bezitten, zich onmiddellijk schrif- telljk ln verbinding te stellen met het VERVOERSFRONT, Nassauplein 8 te 's-Gravenhage. Werkeloozen leden der Beweging ln Zeeland behooren zich voortaan spoedig mogelijk bij hun groepsleiders aan te melden. De aanwas van leden tot onze be weging wordt elke maand grooter. Gemiddeld worden elke week ln het land ongeveer 1500 leden Ingeschre ven. Ook in onze provincie wint de be weging. Wij zullen over eenlgen tijd een statistiek publiceeren. Maar niet alleen de Inschrijving gaat geregeld voort, maar ook donateurs en medestanders melden zich aan. Er zijn lieden, die gaarne tot onze beweging zouden toetreden, doch die nog niet durven wegens de tegenwer king die zij van zekere zijde vreezen te zullen ontvangen. Als men echter hierin zijn plicht ver zaakt schaadt men het Nationaal-So ciallsme. Komen enkelen over den dam, dan volgen meer, tot tenslotte de beslist vijandigen overblijven. Welnu, laten die blijven waar zij zijn. Dit zijn dan meestal niet de besten onder onshet zijn die, welke onder een vroeger regiem een bevoorrechte positie hadden en vreezen bij het nieuwe die te verliezen. Men ls bang zekere privileges te moeten prijsgeven, men is huiverig benadeeld te worden in zaken, men vreest de opinie der buren, men denkt nog even dat de Engelschen zullen winnen 1 Ach I Hoewel wij deze redenaties, behalve de laatste, wel kunnen be grijpen, het gaat ten alotte om groote dingen, om de toekomst van ons land, ons gezin, onze kinderen. We behooren bij elkaar. Zooveel te eerder onze beweging sterk is, zooveel te sneller kan ons programma worden uitgevoerd. WIJ behooren als Nederlanders bij elkaar, ln welke partijen en groepen wij vroeger ons bewogen. In de N.S.B. zijn katholieken, ortho- dox-christelijken, gereformeerden, oud- gereformeerden, liberalen en vroegere socialisten bijéén. Niemand onzer heeft ooit gevoeld, dat oude verschillen reden waren tot minder goede kame raadschap. Integendeel. Een goede saamhoorlg held voor één doel, heeft den zin voor offeren en dienen verstrekt. De hetze sterft eenmaal. Eenmaal sterft alle hetze en haat en tegenstand. In elke periode van overgang naar het nieuwe ls de verdeeldheid groot Dit ls geen abnormaal verschijnsel. Ook de felste haat verdwijnt. Zoo ls het ln Duitschland gegaan, zoo gaat het hier. En velen die nu den tijd tot toetreden verzuimen, zullen later daar van spijt hebben. Meestal zijn de redenen waarom men het niet doet, onbeduidend. Een crltlek op ons program hebben we nimmer gehad, wel een anoniem gescheld, wel een lafhartig achterbaksch gestook, wel verdachtmakerij etc. Maar zie, de hetze ls nu al aan het tanen. Er zijn lieden, die aflaten van terreur-daden, die beginnen te doorzien dat dit ons niet schaadt noch tegen houdt. Er zijn er, die ook overtuigd raken van onze goede en groote be doelingen. Gelukkig, de publieke opinie veran dert ln ons voordeel, wij bemerken dit door gesprek, brieven, bezoek. Ook eenige geestelijken beginnen hun hou ding te veranderen, dit verblijdt ons. Eens immers zullen zij bemerken, dal wij niet strijden tegen het. geloof. Velen vulden de invulformulieren in en velen traden toe. Ons blad ondervindt meer sympa thie, wij groeien. Wat wii vragen. Wat wij van ledereen vragen, die nog niet bij ons is, is dit. Indien gij meent om een bepaald persoon niet to kunnen meegaan, denkt gij zelf beter te zijn als hem of haar, waarom komt gij dan niet bij ons Wij hebben goede, eerlijke, nobele mentichen noodig. De slechten vallen vanzelf af. En legt gij dezen maatstaf ook aan in uw kerk of vereéniging Indien er een slecht cliristen in uw kerk is, blijft gU dan thuis Neen I Juist dan moet gij toetreden om Invloed ten goede aan te wenden. Nog eenige maanden en de oorlog is hier voorbij. Dan gaat het licht weer op, ook geestelijk. Wat zal de N.S.B. dan doen De dan toestroomende leden met open armen ontvangen Of zcd zU voorgoed de deuren sluiten of een zware proef eischen Denk daarover eens na. Aarzel niet langer I Kom, wacht niet langer, gij vele sympathiseerenden, doet de stap, gij zult er nooit berouw van hebben. Treedt toe tot onze groote gemeen schap van Nederlanders, van hen die volk en land liefhebben en daarvoor strijden en daarvoor thans den hoon trotseeren. Europa wordt Nationaal-Soclalistisch, daarover bestaat geen twijfel. Ons land kan niet apart zijn oud gangetje gaan. Ons volk wordt vroeg of laat ook van dezelfde opvattingen. Wordt het dit nu, dan zal het de goede ge volgen ondervinden, werkt het kribbe- rig tegen, dan berokkent het zichzelve noodeloos verdriet en schade. Er ls geen andere keuze. De verstandlgen zullen het gaan Inzien. Op hen reke nen wij. OPENBARE VERGADERING Het Nederlandsch Agrarisch Front zal op Dinsdag 10 Juni a.s. te 2 uur n.m. een openbare vergadering houden ln het gebouw Schuttershof te Goes. SprekerDe Heer G. J. Ruiter te Knijpe, Landelijk Vakgroeplelder, v.h. Hoofdbestuurslid van Landbouw en Maatschappij. CORRESPONDENTIE J. F. Uw „ontboezeming" is voir komen eerlijk, uw opmerkingen zijn juist Toch kunnen wij uw goed stuk geen plaats verleenen, daar U mij ver zocht uw naam en plaats van inwo ning te verzwijgen. Als gij dit alles meent, waarom strijdt ge dan niet ln onze gelederen? De moedigen moeten smaad en hoon ontvangen om hun eerlijk er voor uit komenvoelt ge niet, dat het mis is, om achter een schutting door de kier te roepen? Wees ronduit, dat verlangen wij ook van andere anonieme briefschrijvers. Ondergeteekende adres te wenscht nadere Inlichtingen en brochures over de N.S.B. te verkrijgen. Tc adresseeren aan het bureau van „De Zeeuwsche Stroom". Onderteekening t

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1941 | | pagina 1