Doet wel degenen die U haten Goed Zeeuwsch goed rond! Wat is de S-S-? (JITSAVE VAN DE NATIONAALSOCIALISTISCHE BEWEGING. DISTRICT 21-ZEELAND lc Jaargang» No* 4 Donderdag 24 Grasmaand 1941 Churchill en de sigaar Verschijnt tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland REDACTIE POSTBUS 58 - MIDDELBURG Abonnement buiten Zeeland f 1.50 per jaar. Ai zietl hoe lieflijk is 'tl Er ls misschien nimmer een tijdperk In de geschiedenis geweest, waarin de menschen elkander 200 haten eener- Eijds en zoozeer op elkanders liefde zijn aangewezen anderzijds. Wij moeten teruggaan tot den tijd der geloofsvervolgingen in ons land, als wij de weerga van innerlijke twee spalt in de gemoederen onzer volks- genooten willen aantreffen. Er zijn lieden die meenen en ook zeggen, dat deze verdeeldheid zal blij ven en dat nimmer meer een brug valt te bouwen tusschen de meeningen, die zich heden voor en tegen 't Nationaal- Socialisme uitspreken. Wij deelen deze meening niet, om dat wij weten, dat eens de tijd zal aanbreken en dat ls zoover niet meer dat de nu in twee of meerdere kampen verdeelde bevolking, positief één zullen worden en wel één in de Nat. Socialistische wereldbeschouwing. Maar hóe dit ook zij en hóe men ook verschilt in opvatting daarover, de besten onder ons allen, waar en hoe zij ook georienteerd zijn, zullen 't toch eens zijn met ons, dat men niets wint met haat, doch alleen met liefde. Dat men door haat, haat verwekt en dat men door een breede en groote men- schenliefde eerder het evangelie be nadert dan andersom. Het is daarom zog diep te betreuren, dat er nog geestelijken zijn ik her- haal „geestelijken" bedienaren des Heiligen Woords, die inplaats van liefde aan te kweeken en verzoenings gezindheid, propaganda maken voor de haat Gij zult, waarde lezer, dit nu weer overdreven vinden en te scherp gesteld, doch wat denkt u dan van een artikel, dat wij aantroffen in Nleuw- lands Kerkklok van 1 April 1941 Giet is helaas geen April-mop), onder re dactie van Ds. G. J. H. Gijmink, dat tot titel draagt: „Wat zegt de Bijbel over haat?" In dit artikel wordt, aan de hand der citaten uit Lucas 14:26 en Open baringen 26, niet meer of minder be toogd, dan dat de haat wel degelijk Christelijk is. Bij het lezen van een dergelijk stuk proza vraagt men zich in gemoede af, of het ten eerste wel past, om aan de hand dezer geheel uit-het-verband-ge- rukte texten de gemeente tot haat op te wekken en ten tweede, of het de taak van de bedienaren des Heiligen Woords is in deze bewogen dagen, in plaats van Christus, de Heer der Liefde, te brengen, Hem te teekenen als de Haatverkondiger. Deze haat nu geldt de N.S.B. De predikant zegt dit wel niet rechtstreeks deed hij dit maar, dan was hij eerlijk maar hij laat ons dit voelen door allerlei opmerkin- gc-. Ik citeer, ten bewijze! „Ik denk aan het woord van Je zus „indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader en moeder en broeders en zusters, ja, ook zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn" (Luc. 1 26). Een Chris ten moet allen dus haten, die hem verhinderen, Jezus geheel te volgen. Ja, we weten, dat Jezus zelf ook haat„Maar dit hebt gij, dat wij de wer' 1 der Nicolaieten haat, welke Ik ook haat" (Openb. 2 Jezus haat dus de werken van hen, die meenden, dat men als Christen niet met de dingen dezer wereld be hoefde te breken. Hij haat hen, die vonden, dat men niet zoo star en onverzoenlijk behoefde te staan te genover de elschen van het breede wereldleven. Hi) haat hen, die een beetje meedraaien in de verkeerde richting. Dat is heel wat anders, dan de zoetelijkheid van hen, die mee nen, dat het ongeveer het beste ken merk is van Christen-zijn, als men verdraagzaam is tegenover iedere leugen-leer en iedere levensafwij- Ung." Is het U duidelijk Ons weL Ik heb er de Gothische en Grieksche vertaling eens op nageslagen en kom allereerst exegetisch tot deze conclusie, dat hier het woord „haten" niet beteekent dat gene wat wij er onder verstaan, doch dat haten hier, letterlijk vertaald, be teekent „verloochenen". Christus heeft nimmer bedoeld, dat men zijn vader en moeder zou haten, daar dit in flagranten strijd is met Zijn geboden en bovendien met heel Zijn prediking van liefde, zelfs voor zijn vijanden. Wie zóó den bijbel interpreteert, ver staat niets van den hoogen zin van het evangelie. Hij, die dit zwaard ter verdediging van zijn Christus hanteert, zal er door „vergaan". Elders roept deze predikant uit„Een Christen is zelfs geroepen, te haten 1" En weer op een andere plaats zegt hij, smalend over de liefde„Nu in dezen tijd de omstandigheden ons er meer dan ooit toe dreigen te brengen. Chris ten zijn als lief-doen en meegaan te beschouwen, 13 het noodig, zeer dui delijk naar voren te brengen, dat Chris ten zijn ook haten beteekent" Dominee, wees duidelijk I Ik wilde dat deze haat-zaaiende hei der nóg duidelijker was, heel duidelijk zelfs en zeide: „In naam van Jezus Christus zeg ik u, dat gij niet lief-doet en meegaat met N.S.B.-ers, maar dat gij hen haat, omdat zij uit den duivel zijn." Dan had ik voor dezen dominee nog respect, dan vond ik hem een kerel, een man van formaat, doch thans kan ik onmogelijk gesticht zijn door zulk een gebeier van Nieuwlands Kerk klokje, dat voor de gemeentenaren overigens wel duidelijke taal heeft ge sproken. Deze predikant staat helaas niet al leen. Nog altijd zijn er collega's, die, zonder zich te kunnen beroepen op de Schrift en zelfs op kerkelijke wetten, hun leden het Avondmaal ontzeggen en de sacramenten onthouden. Ik noem u den predikant Scholing te Amemui- den en ik zal niet nalaten hen straks allen bij name te noemen. Zij doen de lidmaten diep verdriet; het is hun gelukt deze kameraden te kwellen en wel met het Hoogste en Heiligste mid del waarover een geestelijke beschikt, doch dat hij misbruikt Slechts verzet kweeken. Niet deze lidmaten echter dragen de schuld en de algeheele verant woording van dit zondige, verdoe melijke machtsmisbruik, doch de pre dikanten. Zij zullen daarvoor eens voor een Hoogere Macht moeten verschijnen en wanneer op deze aarde hun Christendom zóóver gaat als hier, dat men zelfs haat verkon digt en tot haat opwekt, tevens voor een wereldsche, aan dewelke zij (ook krachtens de Schrift) onderworpen zijn en gehoorzaamheid verschuldigd. Want wij weten te goed, dat het hier geen stichtelijk woord betreft voor de inwo ners van Nieuwland, doch een opwek king tot stil en georganiseerd verzet tegen het Nationaal-Socialisme. Het dient nogmaals en thans mei klem te worden begrepen en verstaan, dat deze gestes onmogelijk blijvend kunnen worden getolereerd en dat aan alle lankmoedigheid eenmaal een ein de komt. Vooralsnog hebben wij ech ter nog steeds de hoop niet opgegeven, dat voorgangers en gemeenteleden (en gelukkig zijn er nog, die zulk geschrijf verachtelijk en goddeloos achten) hun Christendom doen zegevieren. Wie zul len er dan gelukkiger zijn dan wij, daar wij immers alles hebben ingezet om in broederschap, geluk, vrijheid en welvaart te samen te bouwen voor ons Vaderland, ter eere Gods? Bij onzen strijd daarvoor hebben wij het geloof als wapen, de hoop als anker, maar wij weten dat van al deze machten de liefde het meeste is. DE HOOFDOPSTELLER. Hoe kan Zeeland Nationaal Socialistisch worden? Deze vraag werd mij gesteld: „Hoe wordt Zeeland Nationaal Socialistisch Hoe stelt u zich voor, dat het mogelijk zal zijn, uw wereldbeschouwing en levensovertuiging ingang te doen vin den?" Mijn antwoord hierop i3 't volgende. Ik kan natuurlijk niet alles in één ar tikel behandelen. In de perste plaats zijn er heel wat Zeeuwen, die kalm de kat uit den boom kijken en als de oorlog eenmaal voor bij is en ze geen angst meer hebben voor een Engelsche aankomst op onze kusten, komen ze aan en zeggen dat ze het altijd met ons eens zijn geweest Ik behoef niet te zeggen, dat deze soort menschen nog lang geen Nationaal Socialist zijn, maar ze zullen wel be reid zijn mee te werken, zooveel hun dat mogelijk is. Ten tweede is er een groep, die, als ze eenmaal gaan zien en bemerken dat er verbeteringen komen, ook wel mee willen doen. Deze menschen wor den nooit Nationaal Socialist en wel daarom niet, omdat zij alleen zichzelf op het oog'hebben en het Nationaal Socialisme vraagt volledige uitschake ling van 't eigen ik. De gemeenschap, het geheele volk, komt in de eerste plaats, en gis het zoo.is dat de gemeen schap gediend kah?' worden door iets van het eigene te verliezen, dan moet dit zoo gebeuren. Nationaal Socialisme is offeren, dienen, bereid zijn zich te geven voor anderen. Niet vragen wie doet dit of dat maar hoe wordt het gedaan en dient het ons volk en vaderland. De werkelijke Nationaal Socialisten zullen dus voorloopig alleen de idea listen zijn. En Zeeland zal Nationaal Socialistisch worden door zijn Jeugd. Opvoeding der Jeugd. Wij zullen beginnen met de jeugd te vormen en op te voeden. En de meesten zullen het wel met ons eens zijn, dat er op dit terrein heel wat te doen is. De democratische vrijheid is verworden tot bandeloosheid en de jeugd is hiervan in de eerste plaats het slachtoffer geworden. Men ziet en ervaart in dorpen en steden baldadigheden, brutaliteiten in allerlei vorm en op allerlei gebied. Onderwijzers en predikanten klagen over plagen en treiteren van hun leer lingen, over onverschilligheid. In som mige gevallen ligt de schuld bij de ouders. Het komt vaak genoeg voor, dat, als de onderwijzer of zelfs de predikant een standje uitdeelt, de va der of' moeder van den bestrafte op hooge beenen aan komt zetten en niet wil hebben „dat het kind zoo behan deld wordt". Meestal is dit kind dan een verwend, eigenwijs wezen, dat door een ver keerde opvoeding totaal bedorven is. De overheid schuld. Macn- de grootste schuld aan deze verwc g der jeugd droeg de over heid, niets deed om deze verwilde ring tegen te gaan. Integendeel. Maar het moet zoo worden, dat de onderwijzer op de scholen het te zeg gen heeft. Hij zal de orde, de tucht en de discipline handhaven. Dit zijn nu weer woorden, waar velen van rillen. Tucht en discipline, dat doet denken aan tyrannie en dwang. Maar deze angstige hazen hebben een verkeerde voorstelling van de dingen. In de kleinste huishouding, van twee of drie kinderen, moet reeds tucht en discipline zijn. Iedereen moet daar we ten op welke plaats hij staat en wat hij wel en niet kan en mag doen. Gaat ieder zijn eigen gang, dan loopt zoo'n huishouding hopeloos in de war. Men dient rekening te houden met zijn mede-huisgenooten. Zoo is het precies hetzelfde in de groote huishouding van het volk. In de kleine huishouding is het on mogelijk, dat de kleinsten het hoogste woord hebben en alles kunnen doen wat hun goed dunkt. Nog veel minder is het toe te staan dat de kleinsten, in dit geval de jongsten van het volk, hun eigen wil volgen. Natuurlijk moet men een kind niet in een glazen huis zetten. Het moet zich kunnen uitleven, het moet zijn eigen meening kunnen vormen en een eigen oordeel. Maar het moet bijgebracht worden, dat het niet voor zichzelf leeft, doch een deel is van de gansche gemeenschap. Dat het verantwoordelijkheid tegenover zijn medemenschen moet leeren dragen. Het moet verstaan, dat men respect dient te hebben voor ouderen, voor menschen die iets gepresteerd hebben. Het moet uit zijn, met brutaliteit tegen oude menschen. Het kind moet leeren deze ouderen behulpzaam te zijn, zoo wel bij het oversteken van den weg, als bij andere dingen. Het spreekt vanzelf, dat de onder wijzer hier voor een mooie en groote taak staat. Zij zullen het kind eerbied voor het geschapene, voor de kunst en de wetenschap, voor hun mede- mensch, hoe nietig en onbeduidend die ook moge schijnen, moeten leeren. En het moet uit zijn met scheef kijken naar kinderen van een andere school, wat helaas door vele onderwijzers ge tolereerd wordt. Als het kind eenmaal begrijpt, dat het een deel der gemeenschap is en als zoodanig zijn steentje heeft bij te brengen als het ouder wordt, zal het ook beseffen dat vrijheid' niet ligt in alles doen wat men zelf wil, maar dat nieii oorot vrij is, als men geleerd-heeft te dienen, zich te geven voor anderen. Het zal tucht en discipline met liefde aanvaarden, omdat zijn energie daar door geleid wordt naar één groot ge meenschappelijk doel, het welzijn van allen. Ik mag misschien naar andere arti kelen in de Z. S. verwijzen, die regel matig volgen. Verschillende andere vragen mocht ik persoonlijk beantwoorden. Het ver heugt mij, dat op mijn artikel In goe den zin is gereageerd. Jo Bev.-V. DOE NIET ZOO DOMI Er zijn lezers, die zoo hoffelijk zijn, om de Zeeuwsche Stroom keurig ver pakt terug te zenden. Deze couranten worden dan weer elders uitgereikt. Er zijn er enkelen, die hun courant even eens, met porti beplakt, retour zenden. Deze exemplaren zijn dan voorzien van aanteekeningen, meer of minder inte ressant. Bij beide afzend-categorieën zijn de postzegels behoorlijk betaald. Jammer, want het is elke week IV2 of 3 cent en dat loopt op en het heeft geen zin. Dan zijn er lieden, die de Z. S. onge- frankeerd retour zenden. Of in de bla den iets ligt of iets vermeld staat, weten wij niet, want ze worden door ons ongeopend geweigerd en komen te recht in den algemeenen vergaarbak in Den Haag. Alle retourzendingen zijn natuurlijk anoniem. Wij zouden deze booze lieden echter alleen in gemoede willen aanraden: „doe niet zoo dom en koop desnoods dropjes voor IV2 cent, dan hebt u iets om uw tanden-knarsende ergernis op bot te vieren en de nasmaak is zoet." Dus voortaan even nadenken en geen centen wegwerpen; die zijn he den te duurl Resultaat heeft het niet, alleen in uw eigen nadeel en dat is toch wellicht niet de bedoeling. Kringhuis Kromme Weele 19 Telefoon 539 - Middelburg Spreekuren: Kringleider s Dinsdag van 1-3 uur en van 171/2-19 uur, en volgens af spraak. J. P. Wolffrom, Onderstormleider der S.S. die gedurende de afwezigheid van Voorman Feldmeyer 't Commando 0VQr de Nederlandsche S.S. voert. Voor hen, die natuurlijk wel gehoord hebben van de S.S., doch deze niet luist weten thuis te brengen in 't kader van onzen tijd, die zoo rijk is aan nieu we vormen, moge het volgende dienen ter oriëntatie. De S.S. is in Duitschland het keurcorps der nationaal-sociallstt- sche beweging en sinds deze bewe ging identiek is met het Rijk en zijn organisatie van den Staat Zij is de meest volkomen uitdrukking, zoowel naar het innerlijk als naar de uiterlijke verschijning, van het idealisme, de offervaardigheid, de energie, de coiv rectheid en de discipline, die de ken merken zijn van de nationaal-socialia- tische levenshouding. Het corps draagt het doodskop-embleem, als teeken van onverbrekelijke trouw aan het beginsel en den Führer, terwijl de dubbel S.S.- rune het al-oude zinnebeeld is van heil en overwinning. De Nederlandsche S.S. ls op precies dezelfde wijze voor de Nationaal So cialistische Beweging het Corps, waar>- van de leden door volledigen inzet van hun persoon en door hun levenshou- ding, tot uitdrukking trachten te bren gen wat het nationaal-socialisme van den enkeling, zoowel als van het org» nisch verband verlangt De leiding der Nederlandsche S.S. is in handen ge legd van den Voorman J. H. Feldmeyer, die op het oogenblik als vrijwilliger dienst doet in de Waffen S.S. Tevens is de Nederlandsche S.S. de uitdrukking van de Germaansche bloed- en lots verbondenheid. Wij hopen, dat de S.S. spoedig door de Zeeuwsche steden marcheert Een bericht uit Havanna van het D.N.B. schrijft, dat de tabakshandelaars van Havanna onder elkaar een inza meling van sigaren voor den heer Churchill georganiseerd hebben. Er werden 2400 der beste sigaren geschon- ken, welke aan den Brltschen zaakge lastigde op Cuba met plechtig vertoon zijn overhandigd. De heer Churchill kan derhalve weer een tijdje vooruit. Het zou interessant zijn te weten, hoe het staat met de rook-voorraad van soldaten en arbei ders, die voor dezen wel-voldanen heer hun leven wagen en gaven. Want, als straks het Britsche imperium in elkaar stort, wordt niet de paffende Churchill, die naar Canada afduikt, doch het arme volk de „sigaar".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1941 | | pagina 1