Ten geleide
UITGAVE VAIM DE NATIONAALSOCIAUSTISCHE BEWEGING.
DISTRICT 21-ZEELAND
Bij het verschijnen
Ons Leidend Beginsel
le Jaargang, No» 1
Dinsdag 11 Maart 1941
De gevolmachtigde
voor Zeeland
spreekt voor de N.S.B.
te Goes
Over een harden en stuggen grond
zal de Zeeuwsche Stroom haar bedding
moeten zoeken en vinden. Over een
terrein vol tegenstand, bedijkingen van
conservatisme en arglistische versper
ring, zal het frisch water, dat uit de
nog zoovelen onbekende bronnen van
het Nationaal Socialisme opwelt, zijn
weg moeten banen. Maar wij zouden
deze Stroom geen doortocht hebben ge
laten, indien wij niet te voren wisten,
dat zij allen weerstand zal weerstaan.
De Zeeuwsche Stroom zal een voor
lichting zijn voor het Nationaal So
cialisme in deze gewesten. En in alle
steden en dorpen, in alle woningen
van armen en rijken zal het regelmatig
terugkeeren.
Het zal een strijd voeren tegen al
wat onrecht is, tegen al wat onwaar
en liefdeloos is. Want het Nat Socia-
lisma vecht voor een rechtvaardige
samenleving, een betere wereld, waar
in uitbuiting en armoede tot het ver
leden zullen behooren en waarin de
vriendschap van mensch tot mensch
zal opbloeien.
Onze wereld, ons land vóór 10 Mei
V- 1940, dien fatdien datum, die voor het
lot van zoovelen beslissend was, lag
ln de schemering van onverstand, ver
twijfeling en goddeloosheid.
Wij staren over de ruinen vcm een
voorbij leven, maar ook over die in
onze eigen harten.
En vaag worden hier en daar al de
kentekenen gemaakt voor een nieu
wen weg, een nieuw plan, een ruimen
en grooten opzet Is het ook zoo-tnet
ons zelve gesteld?
Vernuftige bouwsels, onvaste stel
lingen donderden in enkele uren red
deloos inéén, de leeszalen vol leerrijke
documenten en schatten des geestes,
kluizen met gewichtige acten en con
tracten, kerken, wier beelden voorover
zonken, tot gruis en mortel, al wat oris
vertrouwd en lief was, stortte te samen.
En verblind door het stof na dezen val,
en verbijsterd om de ledigheid die rond
ons openging, hebben wij een oogwenk
gemeend dat dit het einde was.
Maar niet alleen eiken spanten knal
den neder, niet alleen kromde zich
staal en ijzer in dezen catastrofalen
vuurstorm, maar ook onze denkstelsels,
onze ideeën van eeuwen, onze begrip
pen, vast als muren, moesten in deze
ineenstorting ondergaan.
Het oude is voorbijgegaan, ziet, het
is alles nieuw geworden.
En zelfs de meest behoudende par
tijen en personen moesten bekennen,
dat dit geweldig verlies ons moést be-
sc horen zijn.
Éénheid in drieën.
Laatst viel ons een zendbrief in han
den, verzonden aan de leden der A. R
en Chr. Hist. Kiesvereenigingen te Mid
delburg. En wij lezen daarin:
„Nu hebben de nooden en de moei
lijkheden van dezen tijd ook ons wak
ker geschud. Wij zijn er ons helder
van bewust geworden, hoe zeer wij in
onze onderlinge verhoudingen te kort
zijn geschoten. Wij, die broeders zijn
van hetzelfde huis, wij, die in ons staat
kundig zijn willen leven uit hetzelfde
beginsel en die de Macht en de Souve-
reinlteit van God willen erkennen, op
elk terrein des levens, wij hebben ge
leefd in een scheiding, die on-christelijk
was."
En zelfs spreekt deze brief van
„schaamte voor onze fouten en tekort
komingen".
Maar dan beveelt dit geschrift een
éénheid aan, die wij als Ned Nat Soc.
verwerpen moeten. Het zegt, dat er
drie groote stromingen zijn, een Chris-
telijk-Protestantsche, een Katholieke en
een humanistische, en dat deze alle
drie, voor zich maar een éénheid moe
ten vormen.
Dus, weer een éénheid uit drie. Wij
rijn dus al reeds vooruitgegaan, daar
.Wij vóór Mei 1940 een éénheid uit 26
yormden.
De briefschrijvers gelooven niet in
•en éénheid van het Nederlandsche
volk: zij willen drie stroomen, drie
bronnen, drie havens en drie uitmon
dingen.
Doch wij Nat Soc. zien en weten uit
ervaring, dat, waar drie wateren dit
land bevloeien, waar drie zegslieden
het roer in handen willen nemen, de
aloude verdeeldheid weer terugkeert
en in haar onontkoombare vertakkin
gen weer eilanden zal vormen en isole-
menten zal doen ontstaan.
Het Nat Socialisme is een leer, die
niet het volk verdeelt, doch vereenigt
en de Zeeuwsche Stroom is niet vrij
gegeven, om als onderdeel van de
derde humanistische strooming, voor
één derde eenheid te waken.
Wij willen het geheele volk bereiken
en meevoeren en wij weten dat dit volk
ons eens voor dezen strijd erkentelijk
zal zijn.
Bestrijding uit onkunde.
De meeste inwoners van Zeeland
weten van dit Nationaal Socialisme
niet3 of nagenoeg niets af. Het bestrijdt
onze leer, zonder dat het die leer kent
of wil leeren kennen. Het zegt, dat wij
voor dictatuur zijn en het vergeet, dat
het jaren lang geleefd heeft onder de
onhoudbare dictatuur van bewinds
mannen en ambtenaren, die het heb
ben uitgemergeld en onderworpen ge
maakt Het beweert dat wij Nat. Socia
listen tegen den godsdienst en de kerk
zijn, terwijl het zeer goed kan weten,
dat onze geloofsbelijdenissen ons even
dierbaar zijn als elk ander.
Het fluistert, dat wij de kerken ver
mijden en het weet blijkbaar niet, dat
in de bladen der beweging wordt op
gewekt tot kerkbezoek.
Men speure echter dieper en ga eens
na hoe het komt dat een groot deel
des volks zich van de kerken afgewend
heeft.
Omdat de Kerk, bij een wanbeheer
in ons land, bij een steeds diepere
armoede en rechtsverkrachting, haar
stem van protest niet heeft laten hooren
en in haar politiek het kapitalisme
heeft gesteund.
De Kerk heeft jaren, eeuwen lang,
zich op politiek en op Staatsterrein kun
nen bewegen. Zij heeft derhalve kun
nen bewijzen dat haar invloed wezen
lijk Christelijk was. Maar na haar jam
merlijk tekort schieten, dient zij nu te
begrijpen, dat haar rol op dit terrein
is uitgespeeld en dat zij zich voortaan
heeft te bemoeien met haar ge-etgend
gebied: het Evangelie. Zij heeft met
het uitdragen daarvan handen vol werk
en zegenrijk werk.
Wij, Nat Socialisten, zullen de kerk
en haar dienaren bij deze haar ver
heven en eigenlijke taak eerder helpen
dan bestrijden, maar waar haar diena
ren, dit Evangelie, deze Kerk en de
functioneel© uitoefening misbruikt voor
een propaganda voor bepaalde poli
tieke stroomingen, die ons funest voor
komen voor het volk en zijn éénheid,
daar zullen wij hen hardnekkig en met
alle kracht die in ons is, bestrijden.
Daar zal de Zeeuwsche Stroom brui
sen en schuimen.
Verbeteringen aangebracht. 1
Het spreekt vanzelf dat wij Nat. Soc.,
die het opnemen voor het volk in al
zijn geledingen, die den arbeid schat
ten boven het geld, die de arbeidende
klasse uit haar afhankelijken staat,
waarin zij geraakt was, willen ophef
fen, die den middenstand, de winke
liers willen beschermen tegen onzui
vere concurrentie, die de kunstenaars
zullen beschouwen als de beste zonen
des lands, in conflict raken met de lie
den, die van het oude regiem profi
teerden en die, zelve zonder zorgen,
liever het stokoud kapitalisme zouden
Willen zien bestendigd.
In onze maatregelen zullen wij echter
laten zien, dat wij niet met leuzen
schermen, zooals de democraten en de
politlek-kerkelijken, doch ook uitvoeren
wat wij belooven.
Reeds in de maanden na Mei 1940
zijn belangrijke resultaten bereikt, doch
het is alles nog slechts in een begin
stadium, terwijl het gcmsche apparaat
nog te lijden heeft van den oorlogs
toestand, waarin wij nog steeds ver-
keeren. Pas als die beëindigd is, zal
het Nat Soc. tot volle ontplooiing ge
raken. Maar toch, niemand kan het
ontgaan zijn, dat de belastingen reeds
in den zin van het Nat. Soc. zijn ver
beterd. Vroeger was het zoo, dat bij
belastingverhooging, de hoogste sala
rissen het minst, de'laagste inkomens
het zwaarst belast werden.
Dit is nu precies omgekeerd.
Ook heeft men gezien, dat het gezin
beschermd wordt door deze nieuwe be
lasting, hetgeen toch zeker een positief-
christelijke daad is en niet alleen een
verkiezings-leuze, zooals wij die jaren
lang hoorden rondbazuinen.
Reeds zijn voor handel en landbouw
maatregelen getroffen, die wij in onze
uitgave nader onder de loupe zullen
nemen. En wat de cultuur betreft, nog
pas zijn 2200 werkelooze onderwijzers
aan het werk gezet met het overtollige
geld dat in de kloosterkassen gestort
werd.
Immers 40 korting is ingesteld op
kloosterling-salarissen, waardoor het
aanzienlijk bedrag van f 1.238.000 vrij
kwam.
Iedereen, ook een rechtgeaard ka
tholiek, zal het toejuichen dat deze
gelden, welke als dood kapitaal wer
den opgepot, eindelijk vrij komen.
Daarmee zijn èn de onderwijzers èn
de jeugd èn de ouders ten zeerste ge
baat.
Niemand zal het "voorts betreuren,
(uitgezonderd zij, die er per jaar f5000
van opstreken), dat de Parlementen,
deze klets-instituten, zijn opgeruimd.
En zoo zijn er reeds heel wat ver
beteringen tot stand gekomen en in
wording.
Dat in zekere bevoorrechte families
deze veranderingen als verslechterin
gen worden gevoeld, is begrijpelijk.
Men brengt niet graag een offer voor
de gemeenschap. Wij zullen echter ons
volk moeten leeren, dezen zin van
offeren en naastenliefde aan te kwee
ken.
Zoo zal de Zeeuwsche Stroom dus
voortaan regelmatig het Zeeuwsche
volk bereiken en het op de hoogte blij
ven stellen van wat de Beweging ook
hier zal en wil tot stand brengen.
Men zal ook van tijd tot tijd kunnen
lezen hoe onze beweging van dag tot
dag groeit en vertrouwen wint onder
alle lagen van ons volk.
Wij begrijpen, dat men tegenover het
nieuwe nog vreemd en aarzelend staat,
maar over eenigen tijd, en dat duurt
niet zoo lang meer, zal het overgroote
deel des volks, omdat het gaat voelen,
dat het leven beter en aangenamer
wordt onder Nat Soc. bestuur, en dat
de onhoudbare verval-toestand van
voor 10 Met 1940 plaats maakt voor
een algemeenen opbloei, de veelge
smade pioniers onzer beweging respeo-
teeren en dank verschuldigd zijn.
De Zeeuwsche Stroom zal een stroom
volks, een stroom overtuigde Nationaal
Socialisten gaan beteekenen.
DE HOOFDOPSTELLER
Bij het weder verschijnen van de
„Zeeuwsche Stroom." wil ik U in het
kort er nader mee bekend maken hoe
het blad zal zijn en wat het zal voor
staan.
Als hoofdopsteller heb ik kameraad
Mariien Beversluis te Veere bereid ge
vonden de uitgave te verzorgen.
De Zeeuwsche Stroom is geen poli
tiek blad in den zin van een strijdblad.
Deze tijden zijn voorbij.
De inhoud zal gekenmerkt worden
door het zuiver bekend maken van
de doelstellingen der N.S.B. waar-
omtrent de vreemdste gedachten be
staan.
Wanneer de N.S.B. binnenkort ge
roepen zal zijn om de leiding van het
Nederlandsche Yolk op rich te nemen,
dient leder goedwillend Nederlander
te weten, wat er gaat geschieden. De
strijd der N.S.B. is nimmer een strijd
geweest voor bepaalde personen of
volksgroepen, maar een strijd voor
Vrijheid, Arbeid en Brood voor ieder
die werken wil en kan.
Allereerst dus werk voor ieder Ne
derlander in eigen land tegen een zoo
danig loon, dat hij na volbrachten ar
beid zijn gezin niet in kommervolle
omstandigheden riet. Ook nadat hij
oud geworden is, zal voor hem moeten
worden gezorgd.
Bescherming van het volksch eigene
van eigen aard en eigen levenswijs.
Daarom zal op krachtige wijze ge
steund moeten worden de Zeeuwsche
kunst op velerlei gebied (kantklossen,
schilderkunst, enz.). Deze kunst zal niet
alleen het erfdeel der rijken zijn, maar
in de naaste toekomst onder het ge
heele volk worden gebracht. Het zal
ook mogelijk blijken een eigen pro
vinciaal orkest te maken, dat goede
muziek brengt In alle deelen van ons
gewest.
Te samen werkend met al diegenen
die zich de verheffing van den arbeid
tot doel stellen (in het bijzonder N.V.V.
en Vreugde en Arbeid) zal moeten ult-
gewischt het groote verschil in beloo
ning tusschen den stands- en landar
beider. Bovendien zal nadat het
Agrarisch Front de materieel© zijde van
boerenbedrijf heeft geregeld de land
arbeider niet als een „los ding" bij het
bedrijf hangen, maar daaraan vast
worden verbonden, en hem zal de ge
legenheid worden gegeven zelf een
stukje grond in eigen bezit te krijgen.
Stijgende tuberculose en andere ziek
ten welke zich voor directe bestrijding
Ieenen, zullen in de nat. soc. Overheid
haar vijand vinden, die haar met alle
middelen zal bevechten, ongeacht of
de patient al dan niet in staat is de
geneeswijze zelf te betalen.
Deze en nog vele andere belangrijke
zalen zullen door ons worden tot stand
gebrachthoe meer leder daartoe
meewerkt, hoe beter het zal gaan.
Ik weet wel dat er zijn die niets liever
willen dan alles saboteeren 'dit Is niet
belangrijk. Wij kennen deze elemen
ten. Het zijn zij. die veelal op kosten
van anderen geleefd hebben en gaar
ne deze aangename levenswijs willen
voortzetten. Er zal hen in de naaste
toekomst geen gelegenheid meer gege
ven worden hun volksvijandig gedoe
te demonstreeren.
Aan ieder die van goeden wille is
onverschillig van welke afkomst of
kerkelijke richting zal een kans
worden gegeven zich in te schakelen
in den nieuwen staat.
Nationaal-Socialisme is de bereidheid
van het offer voor eigen volk. Steeds
weder dienend de belangen van dat
geheele volk, zal een gemeenschap
worden opgebouwd die onherkenbaar
verschilt van de klasse-staat der de
mocratie.
Ondanks de moeilijke tijden,' de
moeilijkheden op velerlei gebied, aar
zel ik niet te zeggen dat Nederland als
vrij volk in den Germaanschen Staten
bond een groote toekomst tegemoet
gaat
Wij rijn geen volk van slaven, maar
een der meest ontwikkelde Germaan-
sche volken, die te samen met het
Dultsche volk hand in hand willen
gaan, opdat nimmer meer een oorlog
zal kunnen bestaan tusschen twee
bloedverwanteg volken.
Daarvoor strijdt ook de N.S.B. sedert
negen jaren en rij roept ieder goed
willend Nederlander op met haar me*
te werken.
Alles voor het Vaderland
Met Mussert, Hou Zee I
JAN DEKKER
Gemachtigde van den leider
en districtsleider van Zeeland
Voor het zedelijk en lichamelijk wel
zijn van een volk is noodig een
krachtig Staatsbestuur, zelfrespect
van de natie, tucht, orde, solidariteit
van alle bevolkingsklassen en het
voorgaan van het algemeen (natio
naal) belang boven het groepsbe
lang en vcm het groepsbelang boven
het persoonlijk belang.
Op een intieme vergadering van het
kader der N.S.B., die dezer dagen te
Goes werd gehouden, sprak de Gevol
machtigde voor de Provincie Zeeland,
Dr. Münzer.
Het is niet onze bedoeling, om deze
gloedvolle rede hier in haar geheel te
publiceeren, doch wij willen alleen op
enkele voorname punten, daarin voor
komende, wijzen.
Dr. Münzer, sprekende over den bit
teren en zworen strijd die hij zelf in
zijn stad en gewest, eerst alleen en
toen met zeven kameraden, onder de
grootste terreur heeft gestreden, drukte
rijn toehoorders op het hart, toch vooral
te begrijpen, dat vele tegenstanders
onwetend tegenover 't Nat. Socialisme
staan en dat zij dus niet verantwoor
delijk zijn in gevallen van beleediging.
Verdraag die met grootheid en fierheid,
neem geen wraak, doch tracht hem of
haar door uw voorbeeld van goedheid
te winnen, dan hebt gij dezén mensch
voor altijd gewonnen voor de goede
zaak, riep Dr. Münzer uit.
Verder sprekende, wees de Gevol
machtigde er op, dat men over het Nat
Soc. niet kan redetwisten of redeneeren,
daar het vooral een kwestie is van het
hart, van het innerlijke, het geweten.
Het Nat. Soc. is een gevoelszaak, geen
discussie-artikel.
De minst ontwikkelde man kan het
vaak beter verstaan en begrijpen, dan
de meest ontwikkelde, door verstand
en dogma verstarden en verwarden.
Duidelijk deed Dr. Münzer in dit ver
band nog eens uitkomen, dat het Nat
Soc. nimmer gestreden heeft tegen
Godsdienst en Kerk, doch alleen voor
de verzuivering, ook op dit terrein.
Ook ls het een verkeerde gedachte,
dat alleen leiders en functionarissen
de beweging vertegenwoordigen.
Neen I leder lid der beweging dient
te beseffen, dat hij zelf de verantwoor
delijkheid draagt. Alleen moeten, één
voor één, verstaan, dat het op hun
(desnoods alleen) neerkomt, zoodat In
elk onzer het Nat. Soc. riin weerspiege
ling moet kunnen vinden.
Dr. Münzer heeft met rijn sterke, met
ernst en warme overtuiging uitgespro
ken rede, een diepen indruk op riin
toehoorders achtergelaten en ons ge
sterkt in den strijd, die voor ons ligt
Maar vooral hebben deze woorden
velen een helder inzicht gegeven in
de wegen, die rij moeten Inslaan, om
het hart van het Zeeuwsche volk te
zoeken en te vinden, nu en later.