Wachtlij sten worden aangepaki Botsing op A73 een van de grootste in 30 jaar Steeds meer fietsen van en naar werk Actie tegen kentekenbewijs voor pleziervaartuigen Wasmachines kunnen een stuk zuiniger De Boer tegen verbod op speelgoed met weekmakers Teveel mensen kampen met geluidsoverlast Getuigschrift ook voor leerlingen zonder diploma Vijftien miljoen voor uitbreiding Middelburg CDA wil betere bijsluiters Treintaxi ruime voldoende NS-concurrent brengt ook 's zomers vakantietrein 1 VRIJDAG 30 JANUARI 1998 NR 26324 DEN HAAG (ANP) - Minister De Boer (Milieu) wei gert speelgoed te verbieden waarin weekmakers zijn verwerkt. De fracties van PvdA, D66, GroenLinks en SP vroegen donderdag in de Tweede Kamer om een verbod. Volgens De Boer staat echter niet onomstote lijk vast dat deze „ftalaten" kankerverwekkend zijn. Pas als absoluut zeker is dat weekmakers slecht zijn voor de volksgezondheid, is, De Boer bereid een verbod af te kondigen. Dat gebeurt dan waarschijnlijk in Europees verband. Op de korte termijn wil de minister in overleg met staatssecretaris Terpstra (Volksgezondheid) onderzoe ken of het mogelijk is om stickers op speelgoed te laten plakken, of mensen op een an dere manier te informeren dat speelgoed weekmakers bevat. Deze stoffen zitten bij voorbeeld in bijtringen, knijpdieren en zachte boekjes voor kinderen. De Boer zei dat zij de onrust van de frac ties deelt, en dat zij vooral bij babyspeelgoed geen risico wil lopen dat kinderen er schade van kunnen ondervinden. PvdA, D66, GroenLinks en SP erkenden dat wetenschap pelijk niet is bewezen dat weekmakers kankerverwek kend zijn. Mogelijk kunnen deze stoffen bij kinderen lei den tot afwijkingen in de ge slachtsorganen. De speel goedindustrie bestrijdt dat en stelt dat geen sprake is van gevaar voor de volksgezond heid. Kabinet wil meer maatregelen DEN HAAG (ANP) - Te veel mensen ondervinden (ernstige) geluidshinder, zoals verkeerslawaai of burengerucht. Het kabinet wil daar meer maatre gelen tegen nemen, omdat de overlast niet snel ge noeg daalt. Te denken valt aan meer stil asfalt, strengere controles van brommers en motoren en strengere eisen aan ge luidsisolatie in woningen. De intensievere bestrijding van geluidsoverlast maakt deel uit van het concept-Na tionaal Milieubeleidsplan (NMP 3), dat vrijdag in het kabinet wordt besproken. Haagse bronnen melden dat het kabinet nog altijd hevig discussieert over een aantal heikele onderwerpen, zoals energieheffingen en het te rugdringen van het autoge bruik. Dankzij maatregelen in de luchtvaart, geluidsscher men langs wegen, stiller as falt en woningisolatie is de geluidoverlast de afgelopen jaren al afgenomen. In 1990 klaagde 50 procent van de mensen over ernstige ge luidhinder. In 1996 was dat nog 40 procent. Het kabinet vindt dat te veel. Ambitieu ze doelstellingen om Neder land minder lawaaiig te ma ken worden niet gehaald. Daarom moeten de maatre gelen worden uitgebreid en worden aangescherpt. In de concept-tekst van NMP 3 worden diverse mo gelijkheden genoemd. Ter onderbouwing wil het kabi net diverse studies uitvoe ren, bij voorbeeld naar bu rengerucht. Er komt een nota Geluid en wonen. Ook komt er een onderzoek naar de gevolgen van de 24-uurs- economie voor de versto ring van het slaapgedrag. Het kabinet wil meer weten over de invloed van slaap- verstoring op de volksge zondheid. DEN HAAG (ANP) - Leerlingen die geen diploma van het voorbereidend beroepsonderwijs halen, kun nen een getuigschrift krijgen. Staatssecretaris Nete lenbos (Onderwijs) wil op deze manier leerlingen die het examen niet halen, toch iets positiefs meegeven. In het getuigschrift staat welke vakken de leerlingen met succes hebben gevolgd. De Tweede Kamer vreesde woensdag nog voor devalu atie van het vmbo-diploma. Leerlingen zouden kunnen gaan denken dat zij ook zon der eindexamen een diploma zouden kunnen halen. Netelenbos introduceerde donderdag tijdens het ver volg van debat de term ge tuigschrift waarmee de Ka mer kan leven. Een goede vondst, aldus het Pvda-Ka- merlid Liemburg. Scholen krijgen de mogelijk heid om „zwakke" leerlingen in het eerste en het tweede lesjaar meer uren beroeps- oriëntatie te geven en iets minder theoretische vakken. De Kamer had hier bij de staatssecretaris op aange drongen. De vrees was dat leerlingen anders voortijdig zouden afhaken omdat de op leiding te theoretisch voor sommigen zou worden. De Kamer debatteerde de afgelo pen dagen over het wetsvoor stel dat de onderwijsvernieu wingen voor mavo en vbo regelt. Het wetsvoorstel be oogt mavo en vbo meer het karakter van voorbereidend beroepsonderwijs te geven. Daartoe worden drie leerwe gen ingesteld: de theoreti sche, beroepsgerichte en ge mengde. Er komen vier leerwegen-richtingen: tech niek, zorg en welzijn, econo mie en agrarische sector. Daarnaast moeten de regulie re scholen gaan samenwerken met scholen voor speciaal on derwijs. Het wetsvoorstel kan op steun van de Kamer regelen. De samenvoeging van het vbo en mavo gaat vmbo heten. AMSTERDAM (ANP) - De Nederlander gebruikt de fiets steeds meer in het woon- en werkverkeer. Sinds de invoering van de gunstige fiscale regeling in sep tember 1995 zijn zo'n 30.000 „fietsen van de zaak" verkocht. De afdeling fietsen van de RAI-Vereniging heeft dat woensdag meegedeeld met het oog op de FietsRAI *98 van 26 februari tot en met 1 maart in Amsterdam. De RAI verwacht dat de bedrijfsfiets op termijn 15 tot 20 procent van de totale fietsmarkt zal omvatten. Dat zijn jaarlijks 150.000 tot 200.000 nieuwe fietsen. Om het gebruik van het fiet sen van en naar het werk te stimuleren, houden de RAI en de ANWB van 23 tot 28 maart - tijdens de nationale Fiets maand - speciale actie. Ook het gebruik van de fiets tijdens de vakanties neemt nog steeds toe. In 1997 brach ten ruim een half miljoen Ne derlanders hun vakantie fiet send door. Volgens R. de Bruijn, secretaris van de RAI afdeling fietsen, is er sprake van een trend. Hoewel de officiële verkoop cijfers van fietsen over '97 nog niet beschikbaar zijn, verwacht de RAI dat het ver koopcijfer opnieuw het hoge niveau van de voorgaande ja ren evenaart: circa 1,3 mil joen fietsen. Eigen plan van gezondheidszorg PETTEN (ANP) - Wasmachines en wasdrogers kun nen meer dan 50 procent energie besparen door gebruik te maken van warm water van de cv-ketel, geiser of de stadsverwarming. Zo'n warmwater aan sluiting levert ook een forse milieuwinst op omdat er veel minder broeikasgassen CCO2, NOx, S02) vrijko men. Volgens onderzoeker P. Kroon van het Energieonder zoek Centrum Nederland (ECN) is het elektrische ver warmingselement in de was machine nogal onvriendelijk voor het milieu. „Eerst wek je in dé centrale elektriciteit op met gas. Daarbij gooi je een heleboel warmte weg. Daarna ga met die dure elek triciteit weer warmte maken. Het zou veel efficiënter zijn om dat gas niet in de centrale, maar in de wasmachine te stoppen." Een van de mogelijkheden is de machine direct te vullen met warm tapwater. Andere mogelijkheden zijn een aan sluiting op de cv-ketel of op de stadsverwarming. Bij was drogers bestaan er zelfs mo dellen die direct op gas wor- De treinen concurreren niet zozeer met de reguliere trei nen naar Frankrijk, maar vooral met de extra vakantie- treinen van NS Travel Group. Net als de tegenhanger van de NS rijdt de trein van Euro- Express 's nachts en zijn kaartjes niet geldig in andere treinen. Vorig winterseizoen kwam het Delftse EJuro-Express met de Ski-Trein als alternatief voor de Alpen Expres van de NS. Afgelopen seizoen ver voerde het bedrijf tussen de 7000 en 8000 vakantiegangers. De concurrentie van Euro-Ex press verschilt sterk van die den gestookt. Het nadeel van een warmwateraansluiting is dat dit niet werkt in combina tie met conventionele wasma chines en wasdrogers. Model len die wel op een cv-ketel kunnen worden aangesloten, vallen 150 tot 450 gulden duurder uit. Met de huidige energieprijzen duurt het dan 5 tot 13 jaar voordat een ge middeld huishouden deze in vestering heeft terugver diend.. Daarbovenop komen nog de kosten om de warm watervoorziening bij de was machine te krijgen. Volgens Kroon kunnen deze kosten van woning tot woning sterk verschillen. In een nieuw bouwwijk met stadsverwar ming zijn de benodigde aan sluitingen bijvoorbeeld al standaard aanwezig. van Lovers Rail. Concurren tie met internationale treinen voor chartervervoer is im mers zonder meer toegestaan, terwijl de minister van Ver keer, Jorritsma, over concur rentie met gewone binnen landse treinen nog steeds geen besluit heeft genomen. Een ander verschil is dat Eu ro-Express gebruikt maakt van locomotieven en" machi nisten van de NS in Neder land, van de NMBS in België en van de SNCF in Frankrijk. De rijtuigen worden gehuurd van de Duitse DB. Lovers Rail maakt gebruik van eigen treinen en machinisten. MIDDELBURG (ANP) - De gemeente Middelburg trekt vijftien miljoen gulden uit om de stad nieuw leven in te blazen. Middelburg moet „weer een echte hoofdstad van allure" worden, „waar het plezierig wonen en wer ken is en waar voor investeer ders een gunstig klimaat heerst", aldus B. en W. Het gemeentebestuur van de Zeeuwse hoofdstad heeft tachtig hectare grond aan de rand van de stad aangekocht en opdracht gegeven voor het maken van een stedebouw- kundige toekomstvisie voor de volgende eeuw. Het wil on der meer weten hoe het Sta tionsgebied en de voor twaalf miljoen gulden aangekochte Mortierépolder moeten wor den ingevuld met hoogwaar dige bedrijvigheid, woning bouw en infrastructuur. Prof. R. Bakker van het ad viesbureau BVR in Utrecht zal toekomstvisie voor drie miljoen opstellen. Zij ontwik kelde ook de plannen voor de Kop van Zuid in Rotterdam en het Utrecht City Project. DEN HAAG (ANP) - Het CDA in de Tweede Kamer is be zorgd over de kleine lettertjes waarin bijsluiters van ge neesmiddelen zijn gedrukt. Volgens het Kamerlid-Smits hebben veel mensen, met na me ouderen, problemen met het lezen van de bijsluiters. Smits heeft donderdag vra gen over de kleine lettertjes aan minister Borst van Volksgezondheid gesteld. Het gaat de CDA'er niet om de inhoud die voor veel men sen ook moeilijk te begrijpen is, maar om de leesbaarheid van de bijsluiter. Smits vindt het belangrijk dat alle men sen die medicijnen slikken duidelijk kunnen lezen hoe de' medicatie gebruikt moet wor den en wat de eventuele bij werkingen zijn. Hij vraagt de minister zich in te zetten voor de verbetering van de duide lijkheid van de bijsluiter. PROMOTEN BEETLE BRAUNSCHWEIG/LEUS DEN (DPA/ANP) - Volkswa gen heeft met het sponsoren van popgroepen kennelijk zo veel verkoopsucces geboekt, dat het nu zijn zinnen heeft gezet op samenwerking met The Beatles. De Duitse auto fabrikant voert volgens be stuurslid Klaus Kocks onder handelingen met de drie overgebleven Beatles voor de lancering van de vernieuwde Kever (Beetle) in de Verenig de Staten. VW heeft toernces van de Rolling Stones, Gene sis, Pink Floyd en Bon Jovi gesponsord. Ér zijn ook actie modellen met de namen van de groepen op de markt ge bracht. RIJSWIJK (ANP) - De treintaxi is comfortabel, maar de wachttijden zijn vaak te lang. Passagiers moeten bij het station gemiddeld tussen de 7 en 16,5 minuten geduld hebben voordat de auto voorrijdt. Over het algemeen zijn de rei zigers tevreden over de taxi service en geven ze een 7,2 als gemiddeld rapportcijfer. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bijna 900 treintaxireizigers kregen vra gen voorgelegd over het alter natief voor bus of gewone taxi. De reizigers zien de treintaxi vooral als concur rent van de bus en niet als al ternatief voor een gewone taxi. Veel mensen nemen de specia le taxi vanwege de voordelige prijs. Ten tijde van het onder zoek kostte een ritje nog 6 gulden, momenteel is dit een gulden meer. Bij de introduc tie van de treintaxi in 1990 be droeg de ritprijs 5 gulden. DELFT (ANP) - Het concurrent,je van de NS dat sinds vorige winter internationale vakantietreinen naar de ski-oorden exploiteert, laat komende zomer trei nen rijden naar Zuid-Frankrijk. Vanaf 26 juni rijdt de „Beach-Trein" van Euro-Express-Treincharter eenmaal per week naar Avignon en Perpignqn. DEN HAAG (ANP) - De gezondheidszorg komt zelf met een plan hoe de wachtlijsten in de ziekenhuizen aan te pakken. Het plan kent zeer waarschijnlijk géén voorrangsmaatregelen voor werkenden. Tij dens een rondetafelgesprek woensdag met de Ka mercommissie Volksgezondheid bleek dat zowel de artsen en de werkgevers als de patiënten er weinig voor voelen om werknemers voorrang te geven bij een behandeling. DEN HAAG (ANP) - De serie kettingbotsingen op de A73 bij Nijmegen, waarbij donderdagmorgen dertien gewonden vielen en circa honderd voertuigen be trokken waren, is een van de grotere mistongevallen in de afgelopen dertig jaar. Het vorige grote mistongeluk gebeurde op 10 april vorig jaar op de A28 bij Nijkerk. Tegelijkertijd deden zich twee kettingbotsingen voor, waarbij acht mensen gewond raakten. Bij dat ongeluk wa ren zo'n vijftig auto's betrok ken. Een aantal mensen moest worden uitgezaagd. In de herfst van 1970 kostte een kettingbotsing op de A4 bij Schiphol aan zeven men sen het leven en raakten vijf tig mensen gewond. Bij het ongeval waren veertig auto's betrokken. Bij Prinsenbeek op de A16 leidde mist in au gustus 1972 tot een ernstige kettingbotsing met zestig au to's. Dertien mensen kwamen om het leven, veertien men sen raakten gewond. Op 11 april 1984 leidde mist tot een kettingbotsing bij Lei derdorp. Zes mensen verloren het leven. Die dag vielen bij Moordrecht twee doden door de mist. In de rest van het land regende het die dag ver keersongevallen door te hard rijden en te weinig afstand houden. In 1990 ontstond opnieuw op de A16 bij Breda een zware kettingbotsing. Dichte mist verraste het verkeer zodanig dat 69 auto's en vrachtwagens op elkaar reden, in beide rij richtingen. Politie, brand weer en GGD waren uren be zig orde te scheppen. Acht mensen verloren het leven, 27 raakten gewond. Bij het on geval brandden veertien voertuigen uit. Ter hoogte van knooppunt Zonzeel bij Breda overleden twee mensen in augustus 1990 als gevolg van dichte mist. en te hard rijden. Ook raakten tientallen inzittenden ge wond. Bij de botsing waren zeker 200 auto's betrokken. In november 1990 kwamen op de A6 bij Almere drie mensen om het leven en raakten er 23 gewond door kettingbotsin gen. Hierbij waren 53 auto's betrokken. In oktober 1991 botsten bij Ochten op de A15 minstens honderdvijftig au to's in dichte mist op elkaar. Wonderlijk 'genoeg ontstond vooral materiele schade. In november 1991 was het raak bij Beemster, op de rijksweg tussen Hoorn en Amsterdam: tachtig auto's en elf gewonden. In de ochtend van 24 januari 1997 eiste dich te mist op de A9 drie doden en tientallen gewonden. Tussen het Rottepolderplein en Bad hoevedorp reden over een lengte van twee kilometer op verschillende plaatsen meer dan honderd auto's op elkaar. Dezelfde middag botsten in de mist negentig voertuigen op elkaar tussen Deventer en Apeldoorn, waarbij vier men sen gewond raakten. Tien dagen later, op 3 febru ari 1997 raakten zes mensen gewond in dichte mist op*de A27 bij Lexmond. In totaal waren 26 auto's bij het onge val betrokken. Die middag waren bij Sliedrecht ook al negen auto's op elkaar gere den. RIJKSWIJK (ANP) - De stichting Aktie Ple ziervaartuigen (AP) is tegen het initiatief van de Vereniging Hiswa om kentekenbewijzen voor schepen uit te geven en die door het Ka daster te laten registreren. Registratie kan het de overheid gemakkelijk maken vaarbe- lasting in te voeren, vreest de groepering. Met een grootscheepse actie heeft de stichting in 1993 uitstel van die belasting bereikt. Ze heeft nu haar 54.000 donateurs opgeroepen niet mee te werken aan het project van Hiswa en Ka daster. De ANWB. die ook tegen vaarbelas- ting is, deelt de vrees van de stichting Aktie Pleziervaartuigen niet. Hiswa geeft de kente kenbewijzen uit om juridisch vast te leggen wie de eigenaar van een schip is en welke ken merken een boot heeft. Die registratie kan helpen bij het oplossen van diefstal. Ook in de handel kan het kentekenbewijs van nuttig zijn. De introductie van het kentekenbewijs is op de Hiswa '98 die van 21 februari tot en met 1 maart in Amsterdam plaatsvindt. Archieffoto Voor de FNV is een vorige week door de Stichting van de Arbeid aan minister Borst verstuurde brief daarmee van tafel. Voor de werkgevers van VNO/NCW, samen met de vakbonden de Stichting vormend, blijft deze geza menlijke brief onderdeel uit maken van de beraadslagin gen over de wachtlijsten. In de brief staat dat partijen er geen bezwaar tegen hebben als werknemers met -voor rang behandeld worden. „Nu alle partijen in de zorg en de politiek samen bereid zijn de wachtlijsten aan te pak ken, zijn bijzondere initiatie ven niet meer nodig. Onze. brief was een noodgreep om aan een ongewenste situatie een einde te maken", aldus een woordvoerder van de FNV. In februari debatteert de Tweede Kamer over voor rangsregelingen en wachtlijs ten in de gezondheidszorg. De Kamer wil voorkomen dat er een tweedeling in de zorg ont staat. Die zou kunften ont- staan nu werkgevers naar mogelijkheden zoeken om hun zieke werknemers snel te laten helpen. Sinds de priva tisering van de Ziektewet draaien de werkgevers op voor de ziektekosten. Beroepsgerelateerd Alle deelnemers aan het de bat vinden dat er meer specia le poli's moeten komen voor beroepsgerelateerde ziekten, zoals de al bestaande kap pers- en danserspoli. „Voor waarde is wel dat alle zieken met die bepaalde aandoening, en niet alleen werknemers daar geholpen worden", vindt J. Minderhoud, voorzit ter van de artsenorganisatie KNMG. De werkgeversorga nisatie VNO/NCW deelt die mening en vindt dat de sector beter moet gaan functione ren. Ook „wachtlijstenbrigadier" prof. E. Roscam Abbing stel de dat ziekenhuizen zelf veel kunnen doen aan het terug dringen van de wachtlijsten. „Het is nog steeds niet duide lijk hoe lang je in het ene zie kenhuis moet wachten op een operatie, en hoelang in het an dere. Voor patiënten is het dan ook moeilijk om te kiezen voor het ziekenhuis met de kortste wachttijd", aldus Artsen en werkgevers voelen er weinig voor werknemers voorrang te geven. Roscam Abbing. Hij vindt dat ziekenhuisdirecties de budgetten over de verschil lende specialismen beter moeten verdelen. „Daar is wel een suicidale moed van het management voor nodig", meent Roscam Abbing. Hij maakt deel uit van de wacht lijstenbrigade die toezicht houdt op de verdeling van de 50 miljoen gulden die Borst vorig jaar beschikbaar heeft gesteld voor de terugdringing van de lijsten. De vertegen woordigers van alle organic ties drongen er bij de Kamer op aan meer geld voor de ge zondheidszorg beschikbaar te stellen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1998 | | pagina 7