flct K^^Iijk avondje ftierikee, winkelhart nan Schouwen-Dumknd SURPRISE KRANT op in de wind, het is dus duidelijk dat de god van de wind iets te maken heeft met de bestemming van de ziel. Men was er vroeger van overtuigd dat de doden zich bleven bekommeren om het wel en wee van hun nakomelingen. Als het even kon bezorgden zij hun na bestaanden allerlei onverwachte en wonderlijke voordeeltjes. De schoorsteen De schoorsteen als communicatieka naal tussen de doden en hun nog le vende verwanten is daarmee ook prak tisch verklaard. De haard is het centrum van een primitief huishouden, hier verdwijnt de rook (het zichtbare deel van de substantie, waaruit ook 2iel en adem bestaan) door het rookgat (de schoorsteen). De schoorsteen is de weg naar de hemel, waar de Windgod wacht. Waar de rook uit de haard heen gaat daarheen gaat ook de ziel. Welke weg zou er voor een overledene open staan als hij zou kunnen (en willen) te rugkeren? Natuurlijk de schoorsteen, want dat is ook de weg, waarlangs de ziel de aarde verlaat. Als een Romeins soldaat, vermist op één van de vele veldtochten, tegen alle verwachtingen in toch terugkeerde, terwijl hij reeds was geregistreerd als overleden, kon hij nog maar één ding doen om weer toegang te krijgen tot de wereld der levenden. Op zijn eigen dak klimmen en door het 'impluvium', het daarin aangebrachte rechthoekige gat (oorspronkelijk bedoeld als rookka naal) naar binnen klimmen. Dezelfde weg die de knecht van Sint Nicolaas pleegt te nemen als hij een huis be zoekt om er zijn goede gaven af te léve ren. Er zijn geen Romeinse goden die voor hun vervoer uitsluitend van paarden gebruik maken. Wat dat betreft heeft de Sint geen antieke voorganger. Hij heeft echter wel enige rijdende colle gae: Ook Sint Joris en Sint Maarten be wegen zich voort te paard. De eerste deed dat met het doel een draak te ver slaan, de tweede was van oorsprong een ruiter in de Romeinse cavalerie. Het is dus zeer logisch dat deze beide heiligen te paard zijn gezeten. Van Sint Nicolaas is echter geen enkele band met het edele ros bekend. Waar komt zijn paard - nota bene een schimmel - dan vandaan? Het antwoord zal aan veel lezers wel bekend zijn. De Germa nen in onze streken geloofden in de windgod Wodan, die op een wit paard met maar liefst acht poten - het godde lijke ros Sleipnir - langs de hemel stormde. Bij de vervanging van het Germaanse geloof door het christelijke lag het voor de hand Wodan te laten overgaan in een goede heilige met een wit paard, zij het met het normale aan tal poten. Bovendien was Wodan een doodsgod - en hier komen wij mis schien op een enigszins moeilijk ter rein. Wat heeft een god. die de doden naar het hiernamaals begeleidt te maken met schoorstenen en het geven van geschenken? De primitieve mens had het idee. dat de adem de ziel bevatte. Wie niet meer leeft, ademt niet meer. De adem ging niet-christelijke elementen aangetrof fen. Misschien is het goed de schijn werper even te richten op twee opmer kelijke aspecten van de bejaarde heilige en zijn knecht: Het rijden op een paard over de daken en het afdalen van Zwarte Piet in schoorstenen ten einde geschenken te brengen. SINTERKLAAS nadert weer met rasse schreden, of moeten we zeggen: Met rappe slagen van de stoommachine van zijn traditionele schip? ledereen is druk in de weer met surprises terwijl de motregen de dagen en speculaas de magen vult. De beschermheilige van kinderen en zeelieden gaat er weer op uit om - ter gelegenheid van zijn verjaardag - zich te wijden aan het geven in plaats van het ontvangen van geschenken. Het is dan ook niet de verjaardag van zijn geboorte, maar van zijn sterven en dat maakt wel enig verschil. Waar komen onze Sint Nicolaasgebruiken vandaan, is er een 'link' met de oud heid? Bijna tweeduizend jaar geleden vorm de het zuiden van ons land de rand van het Romeinse Rijk. De goede bisschop van Myra moest toen nog geboren worden, de christenen vormden nog maar een splintergroepje. Keizer Nero, die van 54 tot 68 regeerde, had zijn keuze op de christenen laten vallen om de volkswoede na de grote brand van Rome af te koelen. Veel christenen kwamen om in de arena of in het park van de alleenheerser, dat speciaal voor het publiek was opengesteld om getui ge te kunnen zijn van de wrede maatre gelen van Nero tegen de nieuwe ge meente. Bisschop Nicolaas leefde echter drie honderd jaar na de eerste vervolgingen van de christenen. Hoewel hij in het oosten van het Imperium Romanum leefde, werd zijn gebeente uiteindelijk begraven in de zuid-Italiaanse stad Bah. Vandaar dat 'San Nicola di Bari' niet alleen een belangrijk feest heeft in de Lage Landen maar ook in het zuiden van Italië. De Romeinen vierden in december na tuurlijk 'geen Sinterklaasfeest. De goedheiligman lag nog in het verschiet en de Romeinen waren nog lang niet rijp voor het christendom. Toch is het opmermelijk, dat ook zij in december een groot feest vol gezelligheid had den. Dit feest werd gevierd ter ere van de god Saturnus, en het duurde trou- r ''jFjZ wens een aantal dagen. Men besteed de heel veel tijd aan de voorbereidin gen. Hoewel het december is loopt ie dereen te zweten" merkt Seneca op. Slaven mochten tijdens de 'Saturnalia' hun meesters voor de gek houden - al kon een al te grote vrijheid hun na af loop van de feestelijkheden natuurlijk wel worden ingepeperd. Men zette alles een tijdje op zijn kop. Eén van de daarbij horende gebruiken was het geven van fopgeschenken. Het is zeer waarschijnlijk dat onze Sinterklaas- surpriseszijn overgenomen van de Ro meinen. De schimmel In het Sinterklaasfeest worden veel

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 33