Nieuwe aanduiding comfort koopwoning Een inhaalverbod voor vrachtwagens Zeldzame sterrenregen voorspeld in november Hulp aan psychiatrisch ziekenhuis in Oekraïne Expositie Lechajiem in Brouwse Nicolaaskerk Gezelschap van de Zee treedt op Dikke Toren Hoesten en kortademigheid geen ouderdomskwalen WOENSDAG 20 AUGUSTUS 1997 HET EXTRA NIEUWSBLAD Astronomen bereiden zich voor RIJSWIJK - Nederlandse amateur- en beroepsastro nomen bereiden zich nu al voor op de nacht van 17 op 18 november 1998. Dan vindt een zeldzame ster renregen plaats, een stormvloed van vallende ster ren. De astronomen van de Dutch Meteor Society (DMS) willen dan samen met de weten schappers van het Ameri kaanse NASA het verschijn sel met geavanceerde apparatuur waarnemen. Tijdens de bewuste nacht passeert de Aarde voor het eerst sinds 1966 door een on gewoon dichte wolk kos misch stof. Die is achtergela ten door de komeet Tempel-Tuttle. De in de dampkring binnendringende en verbrandende stofdeeltjes zorgen voor de sterrenstorm. In 1966 telden ze zelfs tiental len vallende sterren per se conde. De sterrenkundigen willen op expeditie naar centraal- China omdat het verschijnsel daar het helderst waarneem baar is. Bovendien zullen twee vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht op stijgen waarin DMS en NA SA samenwerken. De astronomen hebben tij dens de afgelopen heldere nachten nieuwe apparatuur om waar te nemen succesvol kunnen testen. Vooral in de nacht van 12 op 13 augustus konden ze hun hart ophalen toen de vallende sterren van de zogenoemde Perse iden- zwerm door de lucht schoten. „Meer dan triest,"aldus Zierikzeese voorzitster ZIERIKZEE - ,,De levensomstandigheden in de Oekraïne zijn werkelijk meer dan triest. Er is over al gebrek aan," meldt de Zierikzeese voorzitster van de Stichting Help Oekraïne It. Wesdijk - Bos in een persbericht van de stichting. Deze stichting maakt zich op dit moment sterk voor het Psychiatrisch ziekenhuis in Charkov. Dit ziekenhuis wordt met sluiting bedreigd door het ontbreken van een machine voor bacteriolo gisch onderzoek in het labo ratorium. Geprobeerd wordt ziektes als cholera, difterie, tyfes en dissenterie te be strijden. Volgens Wesdijk berichtte hoofdarts P. P jetroek de stichting van de stand van zaken in het psychiatrisch ziekenhuis. De 1680 patiën ten die er verblijven zouden bij sluiting elders onderdak moeten vinden. Een moeilij ke zaak, want alle tehuizen in de Oekraïne zitten vol. „Stichting Help Oekraïne zal aan deze zo noodzakelijke wens voldoen en deze machi ne aanschaffen ter waarde van 15.000 gulden, zodat het ziekenhuis niet hoeft te slui ten," aldus Wesdijk. Begin september reist de voorzitster naar Charkov om het apparaat te kopen en de aflevering te verzorgen. De stichting zoekt nog mensen om te collecteren in eigen re gio. Aanmelden kan via tele foonnummer: 421477. Ook fi nanciële hulp is welkom. De Stichting Help Oekraïne zette zich eerder, in septem ber 1996, al'eens in voor het ziekenhuis in Charkov. Toen werd een groot transport met hulpgoederen georganiseerd. Behalve aan dit ziekenhuis zijn er ook goederen afgele verd bij twee kinderwees huizen in dezelfde plaats. De situatie aldaar is, zo meldt dë stichting, sindsdien echter verslechterd. Werk Marja de Lange en André Kappert BROUWERSHAVEN - Joods leven en denken als bron van inspiratie. Dat staat centraal tijdens de ex positie Lechajiem die zaterdag 16 augustus van start gaat in de Sint Nicolaaskerk in Brouwershaven. Te zien is werk van Marja de Lange en André Kappert. De expositie is een initiatief van de Stichting Synagoge Middelburg (SMM). Deze stichting werd tien jaar gele den opgericht en door haar inspanningen was het moge lijk de Joodse Gemeente Zee land weer een dak boven het hoofd te geven. Het begin van een nieuwe periode van Joods leven in onze provin cie. Al een paar jaar verzor gen de Werkgroep Lange Jan - uitgaande van de Raad van Kerken in Middelburg - en de SMM in de zomermaanden dubbeltentoonstellingen in de Wandelkerk en de Syna goge. Het jubileum van de SMM was aanleiding om de Brouwse kunstenares Marja de Lange en André Kappert uit te nodigen hun schilderij en en tekeningen te expose ren. Beiden laten zich inspi reren door Joods leven en denken. Onder de titel Le chajiem (Op 't leven) maak ten zij speciaal voor deze ten toonstelling nieuw werk. Op deze manier vormt de exposi tie een feestgroet aan de Joodse Gemeente Zeeland. Marja de Lange toont in haar werk de inspiratie die joden dom kan geven. Met de Ma- geen David (Davidsster) als symbool wil zij laten zien dat het jodendom in beweging is. De sfeer en beweging ver beeldt de culturele invloed van enkele werelddelen op het jodendom. Het werk van André Kappert wordt be paald door zijn interesse voor typografie en de symbo liek van de Hebreeuwse let ters. Voor de expositie maak te hij tien schilderijen met als uitgangspunten De Tien Woorden. De expositie in de Sint Nico laaskerk gaat zaterdag 16 au gustus van start en is te zien tot 30 augustus. Van maan dag tot zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. ZIERIKZEE - Het toneelcollectief Het Gezelschap van de Zee geeft vrijdagavond 19 september een leesvoorstelling van het toneelstuk 'Kerker en af grond' van Theun de Vries in de Dikke Toren in Zie- rikzee. Het optreden begint om 19.30 uur. zeischap van de Zee brengt een gelezen versie van het De voorstelling vindt plaats in het kader van het literaire festival 'Meer dan woorden' onderdeel van de Zeeland Nazomer Festivals. 'Kerker en afgrond' is een nooit eerder gespeeld toneel stuk van Theun de Vries. Het gaat over de laatste jaren van de intrigerende schilder Hugo van der Goes. De regie van 'Kerker en af grond' is in handen van Agaath Witteman. Het Ge stuk. Dat gebeurt in samen werking met de Zeeuwse Koorschool onder leiding van Evert Heijblok. De pre mière vindt plaats op woens dag 17 september in de Grote Kerk in Goes. Daarna volgt een korte tournee langs Zeeuwse kerken en histori sche gebouwen en wordt dus op vrijdag 19 september een voorstelling gegeven in de Dikke Toren in Zierikzee. Comfortklassen in makelaaradvertenties ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - Met het stijgen van de leeftijd gaat de longfunctie achteruit. Nor maal gesproken merkt de ouder wordende mens dat niet omdat hij zelf ook minder actief wordt. De lon gen verouderen mee met de rest van het lichaam. Bij sommige mensen gaan de longen sneller achteruit dan normaal. Ze krijgen last van kortademigheid,- ze hijgen bij een kleine inspanning, moeten vaak hoesten en pro duceren veel slijm. De arts spreekt dan over COPD (ch ronic obstructive pulmonary disease chroni sche obstructieve longziek ten). COPD is niet te gene zen, wel is het mogelijk verdere achteruitgang te be perken. Sommige medicij nen zorgen ervoor dat ie mand minder last heeft van COPD. Dag in dag uit, jaar na jaar, zorgen de longen voor vol doende zuurstof in het bloed. Ieder mens ademt zijn hele leven lang zo'n zestien keer pér minuut in en uit. Voordat in de longblaasjes de uitwis seling van zuurstof en kool zuur met het bloed plaats vindt, moet de lucht worden voorbewerkt. De buitenlucht is immers meestal te droog, te koud en er zwerven vuiltjes in. Dat voorbewerken gaat als volgt: De lucht die naar de long blaasjes stroomt, komt via allerlei bochten met vochtig slijmvlies in contact. Stofjes en andere verontreinigen blijven daardoor hangen aan de slijmvliezen. Ook wordt de lucht vochtig en warm gemaakt. Het 'ver vuilde' slijm wordt door tril- haartjes in de luchtwegen weer naar buiten 'geveegd' en komt uiteindelijk in de keel, waar het wordt doorge slikt. Het maagzuur rekent af met eventuele bacteriën. Minder elastisch Als de longen verouderen, worden ze minder elastisch. De longblaasjes worden min der soepel en minder door laatbaar voor zuurstof. De luchtwegen (bronchiën) zijn minder goed in staat de in- ademingslucht te zuiveren. Vooral roken is er de oorzaak van dat het verouderingspro ces sneller verloopt dan nor maal. Sigarettenrook verlamt de trilhaartjes zodat het 'ver vuilde' slijm niet meer wordt afgevoerd, maar in de longen blijft. Dit geeft een continue lichte ontsteking, waardoor de longen minder elastisch worden. De trilharen in de luchtwegen worden op den duur steeds meer vervangen door slijmkliertjes. Slijm Er wordt dus slijm gemaakt, maar het kan niet meer weg. Overigens kan COPD ook worden veroorzaakt door re gelmatig blootstaan aan irri terende gassen, en hebben sommige mensen er een erfe lijke aanleg voor. Zeker is dat de ene roker veel eerder last krijgt van COPD dan de andere. Bij mensen met chronisch bronchitis en emfyseem is iets heel anders aan de hand. Hier is door de jaren heen schade aan de longen ont staan. Deze, oudere mensen, zijn voortdurend kortade mig en krijgen last van zuur stofgebrek als ze zich inspan nen. Ze hoesten vaak en geven daarbij slijm op. Ook zijn ze gevoeliger voor ver koudheid en griep en ze kun nen eerder een longontste king krijgen. Meer kans COPD komt veel voor: Bij vijftien procent van de men sen ouder dan 65 jaar en 24 procent van de mensen ouder dan 75 jaar. Het enige ver band dat bestaat tussen ast ma en COPD is dat mensen met astma waarschijnlijk meer kans hebben om COPD te krijgen als ze gaan roken. Mensen met COPD gaan meestal veel te laat naar de dokter. Dat komt doordat de achteruitgang van de longen zo langzaam gaat dat ze zich aanpassen aan het zuurstof gebrek. Ze gaan gewoon min der bewegen. Pas als een kleine inspanning, zoals de trap oplopen, leidt tot zWaar hijgen, gaan ze naar de huis arts. Meestal is de schade aan de longen dan al groot. Het is dus belangrijk om bij kort ademigheid, een rokers- hoestje, of regelmatige en langdurige verkoudheid op tijd naar de huisarts te gaan. MIDDELHARNIS/ZIERIKZEE - 'Xe koop: Luxe woning- niet een telefoon-, televisie- en computer- aansluiting in alle woon- en slaapkamers. De elek trotechnische installatie is volgens Comfortklasse C voorzien van aparte groepen voor apparaten als wasmachine, droger en vaatwasser en er zijn vol doende stopcontacten aanwezig om de elektrische apparatuur en verlichting daar te plaatsen waar u wilt.' Het duurt niet lang meer of dergelijke beschrijvingen zijn terug te vinden in de be kende makelaarskrantjes. De praktijk leert dat de be hoefte aan comfort verder gaat dan alleen een modern uitgeruste keuken en een luxe badkamer. In een ge middeld huishouden worden tegenwoordig zo'n tien tot twintig huishoudelijke ap paraten gebruikt. We praten dan nog niet eens over de stereoapparatuur, de video-recorder en de grote groei van het aantal compu ters, faxen en telefoons in de woning. De behoefte om toe gang te krijgen tot de elek tronische snelweg neemt in de toekomst verder toe. Nieuwe toepassingen als te leshoppen, telebankieren of telewerken zullen het com putergebruik doen toene men. Daarnaast bieden uit gebreide voorzieningen op elektrotechnisch gebied uit komst aan de groep senioren. Door extra comfort aan te brengen in de woning is het mogelijk om langer zelfstan dig te blijven wonen. Het aansluiten van de grote hoeveelheid elektrische ap paraten in een bestaande wo ning is een hele klus. De voorgeschreven standaard- voorzieningen voor wonin gen zijn minimaal. Om een voorbeeld te geven: een wo ning wordt slechts uitgerust met een extra dubbel stop contact boven het aanrecht en daar moet dan een magne tron, koffiezetapparaat, wa terkoker op worden aange sloten. We hebben het dan nog niet eens over de eierko- ker, broodrooster, (staaf)mixer, keukenmachi ne of citruspers. In de prak tijk blijkt het voorgeschre ven aantal aansluitpunten (stopcontacten en lichtpun ten) onvoldoende te zijn om alle apparaten veilig van stroom te voorzien. Het is mogelijk om een groot aantal leidingen weg te wer ken in plint- en kabelgoten, maar het valt niet mee om dat netjes te doen. In veel huishoudens zie je daarom de nodige verlengsnoeren en losse contactdozen op de vloer liggen. Ze zijn niet al leen lelijk om te zien, maar ook nog gevaarlijk en onhan dig bij het onderhouden van uw woning. Een goede reden om op het moment van ver huizen of verbouwen goed na te denken over het aanpas sen van de elektrotechnische installatie aan uw huidige en toekomstige woonwensen. Loze leidingen Het meest ideale is een wo ning die meegroeit met ont wikkelingen in uw eigen leefsituatie. Kleine kinderen worden groot en gaan zelf bellen met vriendjes en com municeren via Internet. Een extra telefoonlijn met meer dere aansluitpunten is dan geen overbodig luxe. Mis schien stelt de werkgever zijn personeel over enige tijd in de gelegenheid om werk zaamheden gedeeltelijk thuis te verrichten. Het in richten van een thuiswerk plek stelt hoge eisen aan de elektrotechnische installatie in uw woning. Ook is het mogelijk om be paalde voorzieningen te tref fen die het onafhankelijk wonen op oudere leeftijd ge makkelijker maken. Te den ken valt aan voordeurbewa king waking met behulp-van een videocamera. Een andere optie is automatisch te bedie- In de toekomst zal ook in de woning steeds meer gebruik worden gemaakt van computers en andere elektrische apparatuur. (Foto: Joop van Houdt) nen vei'lichting, gordijnen en zonwering hetgeen onnodig lopen voorkomt en uw woon comfort aanzienlijk verbe tert. Het aanbrengen van deze za ken in een bestaande woning kost veel hak- en breekwerk. De extra kosten blijven ech ter beperkt wanneer de in stallatie bij nieuw- of ver bouw wordt aangepakt. Het is raadzaam om tijdens de ontwerpfase met de archi tect, aannemer en elektro technisch installateur te pra ten over de extra voorzieningen. Neem daarbij zelf het voortouw want zoals gezegd: de aannemer gaat uit van de elektrotechnische bouwvoorschriften en die be antwoorden in negen van de tien gevallen niet aan uw wooneisen. Niet alle voorzieningen hoe ven direct bruikbaar te zijn. Een telefoonaansluiting in de babykamer voert bijvoor beeld wat ver. Het aanleggen van 'loze leidingen' naar de ze ruimte- is in dit geval een slimme tussenoplossing. Dankzij deze maatregel kan de installatie in de toekomst gemakkelijk worden uitge breid. De elektrotechnische installateur legt dan lege buizen aan waardoor in een later stadium elektriciteits draden, televisie- en tele foonkabels te trekken zijn. Meegroei-woning- Uneto (de Unie van elektro technische ondernemers) heeft als branche-organisatie van alle erkende elektrotech nische installatiebedrijven een instrument ontwikkeld waarmee is in een mum van tijd is in te schatten op welk voorzieningenniveau men uitkomt. Er zijn drie kwali teitsniveaus ofwel Comfort- klassen. Comfortklasse A komt over een met de verplichte mini mumeisen (NEN 1010) en is in de meeste huishoudens vols trekt onvoldoende. Comfort klasse B sluit aan bij de huidige behoefte. In vergelij king met klasse A zijn er on der andere de helft meer aan sluitpunten voor verlichting en stopcontacten. Simpele uitbreidingen in de toekomst zijn eventueel mogelijk door de aanwezigheid van loze lei dingen. Comfortklasse C is het meest geschikte niveau wanneer u rekening houdt met toekom stige, technische ontwikke lingen. Vergeleken met Com fortklasse A krijgt men het dubbele aantal lichtpunten en stopcontacten. Bovendien wordt de woning uitgerust met een uitgebreid netwerk van loze leidingen voor de aanleg van een totaalsys teem (homebus-systeem) dat mogelijkheden biedt om za ken als verlichting, zonwe ring en temperatuur automa tisch te regelen. De leidingen kunnen ook ge bruikt worden voor een com municatienetwerk in alle ruimtes. Klasse C is voorbe reid op de aanleg van een centraal stofzuigsysteem. De verwachting is dat het niet lang meer duurt voor dat klasse C de standaard wordt. BOTSING OUDE-TONGE - Op de Mag- dalenadijk in Oude-Tonge kwam de bestuurder van een bestelbusje in aanrijding met twee bromfietsers. Het ongeluk gebeurde toen de bestuurder van de bestel bus vanaf de Heereweg de Magdalenadijk overstak. Ter hoogte van de parallel weg kwam hij in botsing met de bromfietsers die daar re den. De bromfietsbestuur ders raakten hierbij zodanig gewond dat ze moesten wor den over gebracht naar het ziekenhuis in Dirksland. BRANDJE NIEUWE-TONGE - Aan de Blaakweg in Nieuwe-Tonge werd nabij de windmolens een hoeveelheid afval in brand gestoken. De brandweer rukte uit om het vuur te blussen. De poli tie stelt een onderzoek in naar de daders die de brand veroorzaakten. IN DE SLOOT OUDE-TONGE - Op de N59 nabij Oude-Tonge raakten twee personenauto's, die vanuit tegengestelde richtin gen kwamen, elkaar bij het passeren. Volgens de politie kwam dat omdat een van de auto's ge deeltelijk op de verkeerde weghelft reed. Een van de be stuurders raakte bij de aan rijding de macht over het stuur kwijt en belandde met zijn voertuig in de sloot. Hij moest met lichte verwondin gen worden overgebracht naar het ziekenhuis in Dirks land. De andere bestuurder bleef onbekend omdat hij door reed. NIET BANG OUDDORP - Bij een bushal te aan de Bernhardweg in Ouddorp probeerden twee mannen een wachtende pas sagier geld afhandig te ma ken onder bedreiging van een mes. Het slachtoffer liet zich niet intimideren. Door kordaat op te treden en vervolgens weg te lopen kregen de over- _vallers niet de kans hem iets afhandig te maken. ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - Sinds kort geldt op zo'n vijftien procent van de Nederlandse snelwe gen een inhaalverbod voor vrachtwagens. Deze maatregel is van toepassing op tweebaans wegen waar het tijdens de spits erg druk is. Anders gezégd, alleen waar het écht nodig is. Het betreft vooral wegen van en naar de grote steden en de achterlandverbindin gen. In totaal geldt het in haalverbod op 29 wegvak- ken. Het inhaalverbod is van kracht op werkdagen in de ochtend- en avondspits. Er worden twee tijdvensters ge hanteerd: van 7.00 tot 10.00 uur en van 15.00 tot 19.00 uur, ofwel van 7.00 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 18.00 uur. De Nederlandse snelwegen slibben dicht. Files worden langer en ontstaan steeds va ker. De file-informatie op de radio Somt nog slechts de stremmingen op die langer zijn dan een paar kilometer en de files op ongebruikelij ke plaatsen. De overige files worden reeds als normaal be schouwd. Voor het Ministerie van Ver keer en Waterstaat staat daarom het 'terugdringen van de files, samen met het plegen van investeringen in de infrastructuur om de knelpunten op te lossen bo ven aan de prioriteitenlijst. Verkeer en Waterstaat wil met een samenhangend pak ket maatregelen, extra geld en extra mensen, de filebe- strijding aanpakken. Onder het thema 'Samen werken aan bereikbaarheid' worden de komende jaren diverse maatregelen inge voerd. Eén hiervan is het inhaalverbbd voor vracht wagens. Dit inhaalverbod draagt bij aan het optimaal benutten van de wegcapaci teit en leidt zo tot een betere doorstroming. Er ontstaat een rustiger verkeersbeeld. Hierdoor wordt ook de kans op ongelukken kleiner. Verbodsborden i Op de trajecten waar de maatregel geldt, staat he't verbodsbord 'inhaalverbod voor vrachtwagens'. Soms staan er klapborden, die openstaan op de tijden dat het inhaalverbod van kracht is. Op andere plaatsen staan reguliere verbodsborden met daarop de tijden dat het in haalverbod geldt. Voorlopig geldt het inhaal verbod alleen op de aange wezen wegvakken en op vas te tijden. Dit h^et een 'statisch' inhaalverbod. In de toekomst kan het inhaalver bod ook op andere wegvak ken gaan gelden, en op wisse lende tijdstippen, afhan kelijk van de verkeersdruk te ter plaatse. Dan geldt dus nog meer dan nu; alleen als het echt nodig is. Dit heet dan een 'dynamisch' inhaal verbod. Geef elkaar de ruimte Deze nieuwe wettelijke maatregel vraagt van de vrachtwagenchauffeurs dat zij hun rijgedrag aanpassen aan de verkeersdrukte. Maar de maatregel heeft het meest effect wanneer iedere wegge bruiker zijn rijgedrag aan past. Onder het motto 'Geef el kaar de ruimte' voert het Mi nisterie van Verkeer en Wa terstaat daarom via radio en tv en via borden langs de snelweg een campagne om de weggebruikers tot een betere onderlinge verstandhouding te bewegen. Automobilisten worden zo geattendeerd op de beperkingen en mogelijk heden van vrachtwagens .En zij krijgen tips om hun rijge drag daarop af te stemmen en nog meer rekening te hou den met het vrachtverkeer. Een tip voor automobilisten is: geef tijdig richting aan bij het in- en uitvoegen zodat vrachtwagenchauffeurs re kening met u kunnen hou-j den. Maar ook vrachtwagen chauffeurs krijgen tips: hou voldoende afstand zodat per sonenwagens goed kunnen in- en uit kunnen voegen. Op 15 procent van de Nederlandse snelwegen geldt nu een inhaalverbod voor vrachtwagens.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 5