Nieuwe aanduiding comfort koopwoning
Een inhaalverbod
voor vrachtwagens
Zeldzame sterrenregen
voorspeld in november
Hulp aan psychiatrisch
ziekenhuis in Oekraïne
Expositie Lechajiem in
Brouwse Nicolaaskerk
Gezelschap van de Zee
treedt op Dikke Toren
Hoesten en kortademigheid
geen ouderdomskwalen
WOENSDAG 20 AUGUSTUS 1997
HET EXTRA NIEUWSBLAD
Astronomen bereiden zich voor
RIJSWIJK - Nederlandse amateur- en beroepsastro
nomen bereiden zich nu al voor op de nacht van 17
op 18 november 1998. Dan vindt een zeldzame ster
renregen plaats, een stormvloed van vallende ster
ren.
De astronomen van de Dutch
Meteor Society (DMS) willen
dan samen met de weten
schappers van het Ameri
kaanse NASA het verschijn
sel met geavanceerde
apparatuur waarnemen.
Tijdens de bewuste nacht
passeert de Aarde voor het
eerst sinds 1966 door een on
gewoon dichte wolk kos
misch stof. Die is achtergela
ten door de komeet
Tempel-Tuttle. De in de
dampkring binnendringende
en verbrandende stofdeeltjes
zorgen voor de sterrenstorm.
In 1966 telden ze zelfs tiental
len vallende sterren per se
conde.
De sterrenkundigen willen
op expeditie naar centraal-
China omdat het verschijnsel
daar het helderst waarneem
baar is. Bovendien zullen
twee vliegtuigen van de
Amerikaanse luchtmacht op
stijgen waarin DMS en NA
SA samenwerken.
De astronomen hebben tij
dens de afgelopen heldere
nachten nieuwe apparatuur
om waar te nemen succesvol
kunnen testen. Vooral in de
nacht van 12 op 13 augustus
konden ze hun hart ophalen
toen de vallende sterren van
de zogenoemde Perse iden-
zwerm door de lucht schoten.
„Meer dan triest,"aldus Zierikzeese voorzitster
ZIERIKZEE - ,,De levensomstandigheden in de
Oekraïne zijn werkelijk meer dan triest. Er is over
al gebrek aan," meldt de Zierikzeese voorzitster
van de Stichting Help Oekraïne It. Wesdijk - Bos in
een persbericht van de stichting.
Deze stichting maakt zich op
dit moment sterk voor het
Psychiatrisch ziekenhuis in
Charkov. Dit ziekenhuis
wordt met sluiting bedreigd
door het ontbreken van een
machine voor bacteriolo
gisch onderzoek in het labo
ratorium. Geprobeerd wordt
ziektes als cholera, difterie,
tyfes en dissenterie te be
strijden.
Volgens Wesdijk berichtte
hoofdarts P. P jetroek de
stichting van de stand van
zaken in het psychiatrisch
ziekenhuis. De 1680 patiën
ten die er verblijven zouden
bij sluiting elders onderdak
moeten vinden. Een moeilij
ke zaak, want alle tehuizen
in de Oekraïne zitten vol.
„Stichting Help Oekraïne
zal aan deze zo noodzakelijke
wens voldoen en deze machi
ne aanschaffen ter waarde
van 15.000 gulden, zodat het
ziekenhuis niet hoeft te slui
ten," aldus Wesdijk.
Begin september reist de
voorzitster naar Charkov om
het apparaat te kopen en de
aflevering te verzorgen. De
stichting zoekt nog mensen
om te collecteren in eigen re
gio. Aanmelden kan via tele
foonnummer: 421477. Ook fi
nanciële hulp is welkom.
De Stichting Help Oekraïne
zette zich eerder, in septem
ber 1996, al'eens in voor het
ziekenhuis in Charkov. Toen
werd een groot transport met
hulpgoederen georganiseerd.
Behalve aan dit ziekenhuis
zijn er ook goederen afgele
verd bij twee kinderwees
huizen in dezelfde plaats. De
situatie aldaar is, zo meldt dë
stichting, sindsdien echter
verslechterd.
Werk Marja de Lange en André Kappert
BROUWERSHAVEN - Joods leven en denken als
bron van inspiratie. Dat staat centraal tijdens de ex
positie Lechajiem die zaterdag 16 augustus van start
gaat in de Sint Nicolaaskerk in Brouwershaven. Te
zien is werk van Marja de Lange en André Kappert.
De expositie is een initiatief
van de Stichting Synagoge
Middelburg (SMM). Deze
stichting werd tien jaar gele
den opgericht en door haar
inspanningen was het moge
lijk de Joodse Gemeente Zee
land weer een dak boven het
hoofd te geven. Het begin
van een nieuwe periode van
Joods leven in onze provin
cie. Al een paar jaar verzor
gen de Werkgroep Lange Jan
- uitgaande van de Raad van
Kerken in Middelburg - en de
SMM in de zomermaanden
dubbeltentoonstellingen in
de Wandelkerk en de Syna
goge.
Het jubileum van de SMM
was aanleiding om de
Brouwse kunstenares Marja
de Lange en André Kappert
uit te nodigen hun schilderij
en en tekeningen te expose
ren. Beiden laten zich inspi
reren door Joods leven en
denken. Onder de titel Le
chajiem (Op 't leven) maak
ten zij speciaal voor deze ten
toonstelling nieuw werk. Op
deze manier vormt de exposi
tie een feestgroet aan de
Joodse Gemeente Zeeland.
Marja de Lange toont in haar
werk de inspiratie die joden
dom kan geven. Met de Ma-
geen David (Davidsster) als
symbool wil zij laten zien dat
het jodendom in beweging is.
De sfeer en beweging ver
beeldt de culturele invloed
van enkele werelddelen op
het jodendom. Het werk van
André Kappert wordt be
paald door zijn interesse
voor typografie en de symbo
liek van de Hebreeuwse let
ters. Voor de expositie maak
te hij tien schilderijen met
als uitgangspunten De Tien
Woorden.
De expositie in de Sint Nico
laaskerk gaat zaterdag 16 au
gustus van start en is te zien
tot 30 augustus. Van maan
dag tot zaterdag van 13.30 tot
16.30 uur.
ZIERIKZEE - Het toneelcollectief Het Gezelschap
van de Zee geeft vrijdagavond 19 september een
leesvoorstelling van het toneelstuk 'Kerker en af
grond' van Theun de Vries in de Dikke Toren in Zie-
rikzee. Het optreden begint om 19.30 uur.
zeischap van de Zee brengt
een gelezen versie van het
De voorstelling vindt plaats
in het kader van het literaire
festival 'Meer dan woorden'
onderdeel van de Zeeland
Nazomer Festivals.
'Kerker en afgrond' is een
nooit eerder gespeeld toneel
stuk van Theun de Vries. Het
gaat over de laatste jaren
van de intrigerende schilder
Hugo van der Goes.
De regie van 'Kerker en af
grond' is in handen van
Agaath Witteman. Het Ge
stuk. Dat gebeurt in samen
werking met de Zeeuwse
Koorschool onder leiding
van Evert Heijblok. De pre
mière vindt plaats op woens
dag 17 september in de Grote
Kerk in Goes. Daarna volgt
een korte tournee langs
Zeeuwse kerken en histori
sche gebouwen en wordt dus
op vrijdag 19 september een
voorstelling gegeven in de
Dikke Toren in Zierikzee.
Comfortklassen in makelaaradvertenties
ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - Met het stijgen
van de leeftijd gaat de longfunctie achteruit. Nor
maal gesproken merkt de ouder wordende mens dat
niet omdat hij zelf ook minder actief wordt. De lon
gen verouderen mee met de rest van het lichaam.
Bij sommige mensen gaan de
longen sneller achteruit dan
normaal. Ze krijgen last van
kortademigheid,- ze hijgen
bij een kleine inspanning,
moeten vaak hoesten en pro
duceren veel slijm. De arts
spreekt dan over COPD (ch
ronic obstructive
pulmonary disease chroni
sche obstructieve longziek
ten). COPD is niet te gene
zen, wel is het mogelijk
verdere achteruitgang te be
perken. Sommige medicij
nen zorgen ervoor dat ie
mand minder last heeft van
COPD.
Dag in dag uit, jaar na jaar,
zorgen de longen voor vol
doende zuurstof in het bloed.
Ieder mens ademt zijn hele
leven lang zo'n zestien keer
pér minuut in en uit. Voordat
in de longblaasjes de uitwis
seling van zuurstof en kool
zuur met het bloed plaats
vindt, moet de lucht worden
voorbewerkt.
De buitenlucht is immers
meestal te droog, te koud en
er zwerven vuiltjes in. Dat
voorbewerken gaat als volgt:
De lucht die naar de long
blaasjes stroomt, komt via
allerlei bochten met vochtig
slijmvlies in contact. Stofjes
en andere verontreinigen
blijven daardoor hangen aan
de slijmvliezen.
Ook wordt de lucht vochtig
en warm gemaakt. Het 'ver
vuilde' slijm wordt door tril-
haartjes in de luchtwegen
weer naar buiten 'geveegd'
en komt uiteindelijk in de
keel, waar het wordt doorge
slikt. Het maagzuur rekent
af met eventuele bacteriën.
Minder elastisch
Als de longen verouderen,
worden ze minder elastisch.
De longblaasjes worden min
der soepel en minder door
laatbaar voor zuurstof. De
luchtwegen (bronchiën) zijn
minder goed in staat de in-
ademingslucht te zuiveren.
Vooral roken is er de oorzaak
van dat het verouderingspro
ces sneller verloopt dan nor
maal.
Sigarettenrook verlamt de
trilhaartjes zodat het 'ver
vuilde' slijm niet meer wordt
afgevoerd, maar in de longen
blijft. Dit geeft een continue
lichte ontsteking, waardoor
de longen minder elastisch
worden. De trilharen in de
luchtwegen worden op den
duur steeds meer vervangen
door slijmkliertjes.
Slijm
Er wordt dus slijm gemaakt,
maar het kan niet meer weg.
Overigens kan COPD ook
worden veroorzaakt door re
gelmatig blootstaan aan irri
terende gassen, en hebben
sommige mensen er een erfe
lijke aanleg voor. Zeker is
dat de ene roker veel eerder
last krijgt van COPD dan de
andere.
Bij mensen met chronisch
bronchitis en emfyseem is
iets heel anders aan de hand.
Hier is door de jaren heen
schade aan de longen ont
staan. Deze, oudere mensen,
zijn voortdurend kortade
mig en krijgen last van zuur
stofgebrek als ze zich inspan
nen. Ze hoesten vaak en
geven daarbij slijm op. Ook
zijn ze gevoeliger voor ver
koudheid en griep en ze kun
nen eerder een longontste
king krijgen.
Meer kans
COPD komt veel voor: Bij
vijftien procent van de men
sen ouder dan 65 jaar en 24
procent van de mensen ouder
dan 75 jaar. Het enige ver
band dat bestaat tussen ast
ma en COPD is dat mensen
met astma waarschijnlijk
meer kans hebben om COPD
te krijgen als ze gaan roken.
Mensen met COPD gaan
meestal veel te laat naar de
dokter. Dat komt doordat de
achteruitgang van de longen
zo langzaam gaat dat ze zich
aanpassen aan het zuurstof
gebrek. Ze gaan gewoon min
der bewegen. Pas als een
kleine inspanning, zoals de
trap oplopen, leidt tot zWaar
hijgen, gaan ze naar de huis
arts. Meestal is de schade aan
de longen dan al groot. Het is
dus belangrijk om bij kort
ademigheid, een rokers-
hoestje, of regelmatige en
langdurige verkoudheid op
tijd naar de huisarts te gaan.
MIDDELHARNIS/ZIERIKZEE - 'Xe koop: Luxe
woning- niet een telefoon-, televisie- en computer-
aansluiting in alle woon- en slaapkamers. De elek
trotechnische installatie is volgens Comfortklasse C
voorzien van aparte groepen voor apparaten als
wasmachine, droger en vaatwasser en er zijn vol
doende stopcontacten aanwezig om de elektrische
apparatuur en verlichting daar te plaatsen waar u
wilt.'
Het duurt niet lang meer of
dergelijke beschrijvingen
zijn terug te vinden in de be
kende makelaarskrantjes.
De praktijk leert dat de be
hoefte aan comfort verder
gaat dan alleen een modern
uitgeruste keuken en een
luxe badkamer. In een ge
middeld huishouden worden
tegenwoordig zo'n tien tot
twintig huishoudelijke ap
paraten gebruikt.
We praten dan nog niet eens
over de stereoapparatuur, de
video-recorder en de grote
groei van het aantal compu
ters, faxen en telefoons in de
woning. De behoefte om toe
gang te krijgen tot de elek
tronische snelweg neemt in
de toekomst verder toe.
Nieuwe toepassingen als te
leshoppen, telebankieren of
telewerken zullen het com
putergebruik doen toene
men. Daarnaast bieden uit
gebreide voorzieningen op
elektrotechnisch gebied uit
komst aan de groep senioren.
Door extra comfort aan te
brengen in de woning is het
mogelijk om langer zelfstan
dig te blijven wonen.
Het aansluiten van de grote
hoeveelheid elektrische ap
paraten in een bestaande wo
ning is een hele klus. De
voorgeschreven standaard-
voorzieningen voor wonin
gen zijn minimaal. Om een
voorbeeld te geven: een wo
ning wordt slechts uitgerust
met een extra dubbel stop
contact boven het aanrecht
en daar moet dan een magne
tron, koffiezetapparaat, wa
terkoker op worden aange
sloten. We hebben het dan
nog niet eens over de eierko-
ker, broodrooster,
(staaf)mixer, keukenmachi
ne of citruspers. In de prak
tijk blijkt het voorgeschre
ven aantal aansluitpunten
(stopcontacten en lichtpun
ten) onvoldoende te zijn om
alle apparaten veilig van
stroom te voorzien.
Het is mogelijk om een groot
aantal leidingen weg te wer
ken in plint- en kabelgoten,
maar het valt niet mee om
dat netjes te doen. In veel
huishoudens zie je daarom de
nodige verlengsnoeren en
losse contactdozen op de
vloer liggen. Ze zijn niet al
leen lelijk om te zien, maar
ook nog gevaarlijk en onhan
dig bij het onderhouden van
uw woning. Een goede reden
om op het moment van ver
huizen of verbouwen goed na
te denken over het aanpas
sen van de elektrotechnische
installatie aan uw huidige en
toekomstige woonwensen.
Loze leidingen
Het meest ideale is een wo
ning die meegroeit met ont
wikkelingen in uw eigen
leefsituatie. Kleine kinderen
worden groot en gaan zelf
bellen met vriendjes en com
municeren via Internet. Een
extra telefoonlijn met meer
dere aansluitpunten is dan
geen overbodig luxe. Mis
schien stelt de werkgever
zijn personeel over enige tijd
in de gelegenheid om werk
zaamheden gedeeltelijk
thuis te verrichten. Het in
richten van een thuiswerk
plek stelt hoge eisen aan de
elektrotechnische installatie
in uw woning.
Ook is het mogelijk om be
paalde voorzieningen te tref
fen die het onafhankelijk
wonen op oudere leeftijd ge
makkelijker maken. Te den
ken valt aan voordeurbewa
king waking met behulp-van
een videocamera. Een andere
optie is automatisch te bedie-
In de toekomst zal ook in de woning steeds meer gebruik worden gemaakt van computers en andere elektrische apparatuur.
(Foto: Joop van Houdt)
nen vei'lichting, gordijnen en
zonwering hetgeen onnodig
lopen voorkomt en uw woon
comfort aanzienlijk verbe
tert.
Het aanbrengen van deze za
ken in een bestaande woning
kost veel hak- en breekwerk.
De extra kosten blijven ech
ter beperkt wanneer de in
stallatie bij nieuw- of ver
bouw wordt aangepakt. Het
is raadzaam om tijdens de
ontwerpfase met de archi
tect, aannemer en elektro
technisch installateur te pra
ten over de extra
voorzieningen. Neem daarbij
zelf het voortouw want zoals
gezegd: de aannemer gaat uit
van de elektrotechnische
bouwvoorschriften en die be
antwoorden in negen van de
tien gevallen niet aan uw
wooneisen.
Niet alle voorzieningen hoe
ven direct bruikbaar te zijn.
Een telefoonaansluiting in
de babykamer voert bijvoor
beeld wat ver. Het aanleggen
van 'loze leidingen' naar de
ze ruimte- is in dit geval een
slimme tussenoplossing.
Dankzij deze maatregel kan
de installatie in de toekomst
gemakkelijk worden uitge
breid. De elektrotechnische
installateur legt dan lege
buizen aan waardoor in een
later stadium elektriciteits
draden, televisie- en tele
foonkabels te trekken zijn.
Meegroei-woning-
Uneto (de Unie van elektro
technische ondernemers)
heeft als branche-organisatie
van alle erkende elektrotech
nische installatiebedrijven
een instrument ontwikkeld
waarmee is in een mum van
tijd is in te schatten op welk
voorzieningenniveau men
uitkomt. Er zijn drie kwali
teitsniveaus ofwel Comfort-
klassen.
Comfortklasse A komt over
een met de verplichte mini
mumeisen (NEN 1010) en is in
de meeste huishoudens vols
trekt onvoldoende. Comfort
klasse B sluit aan bij de
huidige behoefte. In vergelij
king met klasse A zijn er on
der andere de helft meer aan
sluitpunten voor verlichting
en stopcontacten. Simpele
uitbreidingen in de toekomst
zijn eventueel mogelijk door
de aanwezigheid van loze lei
dingen.
Comfortklasse C is het meest
geschikte niveau wanneer u
rekening houdt met toekom
stige, technische ontwikke
lingen. Vergeleken met Com
fortklasse A krijgt men het
dubbele aantal lichtpunten
en stopcontacten. Bovendien
wordt de woning uitgerust
met een uitgebreid netwerk
van loze leidingen voor de
aanleg van een totaalsys
teem (homebus-systeem) dat
mogelijkheden biedt om za
ken als verlichting, zonwe
ring en temperatuur automa
tisch te regelen.
De leidingen kunnen ook ge
bruikt worden voor een com
municatienetwerk in alle
ruimtes. Klasse C is voorbe
reid op de aanleg van een
centraal stofzuigsysteem.
De verwachting is dat het
niet lang meer duurt voor
dat klasse C de standaard
wordt.
BOTSING
OUDE-TONGE - Op de Mag-
dalenadijk in Oude-Tonge
kwam de bestuurder van een
bestelbusje in aanrijding
met twee bromfietsers.
Het ongeluk gebeurde toen
de bestuurder van de bestel
bus vanaf de Heereweg de
Magdalenadijk overstak.
Ter hoogte van de parallel
weg kwam hij in botsing met
de bromfietsers die daar re
den. De bromfietsbestuur
ders raakten hierbij zodanig
gewond dat ze moesten wor
den over gebracht naar het
ziekenhuis in Dirksland.
BRANDJE
NIEUWE-TONGE - Aan de
Blaakweg in Nieuwe-Tonge
werd nabij de windmolens
een hoeveelheid afval in
brand gestoken.
De brandweer rukte uit om
het vuur te blussen. De poli
tie stelt een onderzoek in
naar de daders die de brand
veroorzaakten.
IN DE SLOOT
OUDE-TONGE - Op de N59
nabij Oude-Tonge raakten
twee personenauto's, die
vanuit tegengestelde richtin
gen kwamen, elkaar bij het
passeren.
Volgens de politie kwam dat
omdat een van de auto's ge
deeltelijk op de verkeerde
weghelft reed. Een van de be
stuurders raakte bij de aan
rijding de macht over het
stuur kwijt en belandde met
zijn voertuig in de sloot. Hij
moest met lichte verwondin
gen worden overgebracht
naar het ziekenhuis in Dirks
land.
De andere bestuurder bleef
onbekend omdat hij door
reed.
NIET BANG
OUDDORP - Bij een bushal
te aan de Bernhardweg in
Ouddorp probeerden twee
mannen een wachtende pas
sagier geld afhandig te ma
ken onder bedreiging van
een mes.
Het slachtoffer liet zich niet
intimideren. Door kordaat
op te treden en vervolgens
weg te lopen kregen de over-
_vallers niet de kans hem iets
afhandig te maken.
ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - Sinds kort geldt
op zo'n vijftien procent van de Nederlandse snelwe
gen een inhaalverbod voor vrachtwagens. Deze
maatregel is van toepassing op tweebaans wegen
waar het tijdens de spits erg druk is. Anders gezégd,
alleen waar het écht nodig is.
Het betreft vooral wegen
van en naar de grote steden
en de achterlandverbindin
gen. In totaal geldt het in
haalverbod op 29 wegvak-
ken. Het inhaalverbod is van
kracht op werkdagen in de
ochtend- en avondspits. Er
worden twee tijdvensters ge
hanteerd: van 7.00 tot 10.00
uur en van 15.00 tot 19.00 uur,
ofwel van 7.00 tot 9.00 uur en
van 16.00 tot 18.00 uur.
De Nederlandse snelwegen
slibben dicht. Files worden
langer en ontstaan steeds va
ker. De file-informatie op de
radio Somt nog slechts de
stremmingen op die langer
zijn dan een paar kilometer
en de files op ongebruikelij
ke plaatsen. De overige files
worden reeds als normaal be
schouwd.
Voor het Ministerie van Ver
keer en Waterstaat staat
daarom het 'terugdringen
van de files, samen met het
plegen van investeringen in
de infrastructuur om de
knelpunten op te lossen bo
ven aan de prioriteitenlijst.
Verkeer en Waterstaat wil
met een samenhangend pak
ket maatregelen, extra geld
en extra mensen, de filebe-
strijding aanpakken.
Onder het thema 'Samen
werken aan bereikbaarheid'
worden de komende jaren
diverse maatregelen inge
voerd. Eén hiervan is het
inhaalverbbd voor vracht
wagens. Dit inhaalverbod
draagt bij aan het optimaal
benutten van de wegcapaci
teit en leidt zo tot een betere
doorstroming. Er ontstaat
een rustiger verkeersbeeld.
Hierdoor wordt ook de kans
op ongelukken kleiner.
Verbodsborden
i
Op de trajecten waar de
maatregel geldt, staat he't
verbodsbord 'inhaalverbod
voor vrachtwagens'. Soms
staan er klapborden, die
openstaan op de tijden dat
het inhaalverbod van kracht
is. Op andere plaatsen staan
reguliere verbodsborden met
daarop de tijden dat het in
haalverbod geldt.
Voorlopig geldt het inhaal
verbod alleen op de aange
wezen wegvakken en op vas
te tijden. Dit h^et een
'statisch' inhaalverbod. In de
toekomst kan het inhaalver
bod ook op andere wegvak
ken gaan gelden, en op wisse
lende tijdstippen, afhan
kelijk van de verkeersdruk
te ter plaatse. Dan geldt dus
nog meer dan nu; alleen als
het echt nodig is. Dit heet
dan een 'dynamisch' inhaal
verbod.
Geef elkaar de ruimte
Deze nieuwe wettelijke
maatregel vraagt van de
vrachtwagenchauffeurs dat
zij hun rijgedrag aanpassen
aan de verkeersdrukte. Maar
de maatregel heeft het meest
effect wanneer iedere wegge
bruiker zijn rijgedrag aan
past.
Onder het motto 'Geef el
kaar de ruimte' voert het Mi
nisterie van Verkeer en Wa
terstaat daarom via radio en
tv en via borden langs de
snelweg een campagne om de
weggebruikers tot een betere
onderlinge verstandhouding
te bewegen. Automobilisten
worden zo geattendeerd op
de beperkingen en mogelijk
heden van vrachtwagens .En
zij krijgen tips om hun rijge
drag daarop af te stemmen
en nog meer rekening te hou
den met het vrachtverkeer.
Een tip voor automobilisten
is: geef tijdig richting aan bij
het in- en uitvoegen zodat
vrachtwagenchauffeurs re
kening met u kunnen hou-j
den. Maar ook vrachtwagen
chauffeurs krijgen tips: hou
voldoende afstand zodat per
sonenwagens goed kunnen
in- en uit kunnen voegen.
Op 15 procent van de Nederlandse snelwegen geldt nu een inhaalverbod voor vrachtwagens.