Succes tulp in verre landen Baggerschepen maling aan te zware lading Vliegtocht voor 100 jaar en ouder Mosseldag trekt 52.000 bezoekers Kwaliteit van politie dreigt te verloederen Catamaran-veerboot bezorgt Britten last Zeldzame sterrenregen voorspeld in november Ruim 22.000 bezoekers aan „Always Elvis" Door nieuwe teeltmethode Astronomen bereiden zich voor Scheidend korpschef Brand l Hoge golven sleuren mensen in zee In Yerseke Groot deel vanBelgische visservloot naar Nederland 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE De teelttechniek van de tulp is nu zover gevorderd dat de bloem haar schoonheid zeker een week behoudt. (door Ruud Klumpers) HILLEGOM (ANP) - Tien jaar geleden bleef een tulp in een vaas hooguit een dag of vier mooi. De teelt techniek is nu zo ver gevorderd dat de bloem haar schoonheid zeker een week behoudt. De langere houdbaarheid maakt de tulp nog populairder. Voor al de export naar verre landen groeit hard. „De afzet stijgt in Japan jaarlijks met ruim 30 pro cent. Ook de in de VS gaat het met een plus van 13 pro cent goed", zegt secretaris F. Zandbergen van de Konink lijke Algemene Vereniging voor Bloembollencultuur, de Kavb. Door de toenemende vraag naar vooral de tulp steeg het Nederlandse bloembollena reaal vorig jaar met 5 pro cent tot 19.600 hectare. Een nieuw record. De waarde van de export nam met enkele procenten toe tot f 2 miljard. De verandering in de tulpen teelt maakt volgens Zand bergen duidelijk hoe sterk de Nederlandse bloembollen cultuur het moet hebben van innovaties. „Dat is ook de re den waarom we veel energie stoppen in de ontwikkeling van halfproducten." Koelcellen Leliebollen zijn daar een voorbeeld van. „De kwekers bewaren ze in koelcellen. De bollen blijven zo in goede conditie. Elk moment zijn ze te leveren om waar dan ook ter wereld tot bloei te ko men. Dat geeft veel werk in de winter, vroeger een stille tijd in de bollensector." De lelie is vooral in trek, om dat het vermeerderen ervan gemakkelijker is dan bij de tulp. Dat leidt tot een grote variatie in vorm en kleur. Commercieel is dat aantrek kelijk. Initiatieven voor bloembol lenteelt in Midden-Europa hoeven volgens de Kavb geen bedreiging te zijn voor Nederland. Zandbergen: „We kunnen landen zoals Po len juist helpen bij het opzet ten van de teelt. Dat is moge lijk door bijvoorbeeld joint ventures. Nederland moet wel het kenniscentrum blij ven voor de bollenteelt." Als middelpunt van de Ne derlandse bollensector wil de Kavb Zuid-Holland hand haven. „De bollenteelt komt ook in de kop van Noord- Holland en in de andere pro vincies voor, maar de concen tratie van alles wat met de bollen heeft te maken, is toch Zuid-Holland. Dan gaat het niet alleen om de telers, maar ook om de veiling, de handel, het onderzoek en de promotie. Die bundeling van activiteiten maakt onze sec tor sterk", stelt Zandbergen vast. Ruimtegebrek in de Rand stad bemoeilijkt de verdere groei van de bollenteelt. Be- drijfsverplaatsingen naar andere regio's zijn nog zeld zaam. Zandbergen:, ,Dat heeft te maken met die typi sche bollencultuur in het westen van het land. W* el sluiten telers contracten in ander regio's. Er zijn nogal wat akkerbouwers die voor hen bollen gaan telen." De bollentelers zijn met de overheid overeengekomen hoe ze de belasting van het milieu kunnen terugbren gen. Zandbergen: „Bedrijfs- aanpassingen om aan de voorwaarden te voldoen, le veren de nodige probelemen op. Zo is er nog wat onder zoek nodig. Toch zijn er al grote aanpassingen in de spuit- en bemestingstech niek doorgevoerd. En nog steeds is onze,sector bezig met innovaties' ten behoeve van het milieu." Seizoenskrachten De problematiek van het te kort aan seizoenskrachten om in de zomer bollen te ra pen, behoort volgen de Kavb zo goed als tot het verleden. Door de teelt van tulpen in netten, is nog maar de helft van het vroegere aantal krachten nodig. De bollen worden met de netten verza meld. Er zijn daardoor min der mensenhanden nodig." Nederland telt 3000 bollente lers. Voor tweederde van hen is dit het hoofdbestaan. Hun gezamenlijke areaal is 20.0000 hectare. Aan de schaalvergroting is volgens het Kavb nog geen einde ge komen. Zandbergen: „Om in technologisch opzicht mee te kunnen komen, moet een be drijf een bepaalde omvang hebben. Bovendien neemt de specialisatie verder toe. Dus geen combinatie van teelt en handel. Wie onvoldoende in speelt op die ontwikkeling, kan het op den duur niet bol werken." RIJSWIJK (ANP) - Nederlandse amateur- en be roepsastronomen bereiden zich nu al voor op de nacht van 17 op 18 november 1998. ,Dan vindt een zeldzame sterrenregen plaats, een stormvloed van vallende sterren. De astronomen van de Dutch Meteor Society (DMS) willen dan samen met de weten schappers van het Ameri kaanse NASA het verschijn sel met geavanceerde apparatuur waarnemen. Tijdens de bewuste nacht passeert de Aarde voor het eerst sinds 1966 door een on gewoon dichte wolk kos misch stof. Die is achtergela ten door de komeet Tempel-Tuttle. De in de dampkring binnendringende en verbrandende stofdeeltjes zorgen voor de sterrenstorm. In 1966 telden ze zelfs tiental len vallende sterren per se conde. De sterrenkundigen willen op expeditie naar centraal- China omdat het verschijnsel daar het helderst waarneem baar is. Bovendien zullen twee vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht op stijgen waarin DMS en NA SA samenwerken. Perseïdenzwerm De astronomen hebben tij dens de afgelopen heldere nachten nieuwe apparatuur om waar te nemen succesvol kunnen testen. Vooral in de nacht van 12 op 13 augustus konden ze hun hart ophalen toen de vallen de sterren van de zogenoem de Perseïdenzwerm door de lucht schoten. DEN HAAG (ANP) - De kwaliteit van de Nederland se politie dreigt te verloederen als de organisatie aan de onderkant wordt uitgebreid met functiona rissen met minder bevoegdheden. Dat zegt de schei dend korpschef van de politie Haaglanden, J.L. Brand, in een interview in de Haagsche Courant. Volgens Brand, die per 1 sep tember als korpschef wordt opgevolgd door hoofdcom missaris J. Wiarda uit Utrecht, is de neiging ont staan om het tekort aan blauw op straat op te vullen met mensen met minder op leiding en bevoegdheden. Beloften Volgens Brand heeft de poli tie er, ondanks beloften tij dens de verkiezingen, netto eigenlijk geen diender bijge- kregen. Wel zijn er inmiddels duizenden Melkert-banen ge schapen. In Den Haag werken zeshon derd mensen binnen de hand- havingsteams van de ge meente voor extra toezicht op straat. Dat is volgens Brand het maximum. „Als we nog verder zouden moeten uitbreiden, krijg je problemen met de werving van personeel. Met het huidi ge aantal is dat goed gegaan, maar dat gaat mis bij drie duizend mensen. Dan moetje kwaliteitseisen laten val len." Emancipatie Brand's opvolger Wiarda vindt het scheppen van Mel kert-banen bij de politie een oplossing die hij zelf nooit bedacht zou hebben, maar ziet ook waardevolle kanten. In het Radio 1 Journaal zei hij zaterdag dat Melkert-ba nen bij de politie de emanci patie van zwakkeren in de samenleving bevorderen. Uit onderzoek is volgens hem gebleken dat die eman cipatie in eerste instantie vooral via geüniformeerde beroepen tot stand komt. Wiarda pleitte voor goede be geleiding en voor integratie. „Het moet niet langs de poli tie heen gaan." ROTTERDAM/LONDEN (ANP) - Of Dirk van der Heijden (100) uit Diemen al eens heeft gevlogen? Ze ker; hij heeft al eens gevliegerd". In 1904 bouwde zijn vader een reusachtige vlieger die hem pardoes een paar meter de lucht in tilde. Maar in een echt vliegtuig? Nee, vrijdag maakt hij zijn luchtdoop. Helemaal naar Londen nog wel. Dat hij dat op zijn leeftijd nog mag meemaken. Van der Heijden is niet de enige eeuweling die vrijdag voor het eerst in zijn leven een vliegmachine van binnen ziet. Omdat het in Vlaande ren moederdag is, tracteert de Vlaamse Luchtvaart Maatschappij (VLM) alle honderdjarigen uit België, Engeland, Nederland en Duitsland op een gratis dagje Londen. De luchtvaartmaat schappij wil zoveel mogelijk eeu welingen op een lij vlucht vervoeren. Doel: een plaats in het Guiness Book of Re cords. Dat levert geen pro bleem op. De animo is groot. Een oproep in de krant leid de tot tachtig aanmeldingen, waarvan elf uit Nederland (zes vrouwen en vijf man nen). Vier maanden geleden waren dat er nog liefs twin tig. Maar de helft is er inmid dels niet meer of heeft op aanraden van arts of familie toch maar besloten thuis te blijven. De doorzetters zijn relatief jong. Acht van hen zijn precies honderd. Oudste deelneemster is de 103-jarige Aagje Boutkan uit Rotter dam. Net herstellende van een gecompliceerde heup breuk is zij toch van de par tij. „Zo'n kans laat je toch niet lopen?" Voor de meeste deelnemers is het de eerste vlucht. Elizabeth Begema (102) uit het Groningse Hui zen heeft wel eens een tochtje gemaakt in een sportvlieg tuigje vanaf Teuge. Maar „in zo'n grote" - een Fokker 50 - heeft ze nog nooit gezeten. Bogema behoort evenals Van der Heijden tot de harde kern vah het gezelschap. De Groningse woont nog steeds op zichzelf en kookt nog elke dag haar eigen potje, vertelt haar dochter vol trots. Van der Heijden - bijgenaamd Dirk de fietser - is helemaal een geval apart. Hij mag da gelijks nog graag een eindje fietsen. Roken en drinken doet hij niet. „Dat is mijn ge heim." Om nog eens te onder strepen hoe kwiek hij is on danks zijn hoge leeftijd, legt hij moeiteloos een been in zijn nek. Een tweede poging, op Londen City Airport, kan zijn dochter nog net verijde len. Voor de meeste deelne mers zitten dergelijke gym nastische hoogstandjes er niet meer in. Zij moeten in en uit vliegtuig en bus worden gedragen. ROTTERDAM (ANP) - Nederlandse baggerschepen vormen nog steeds een gevaar voor de scheepvaart door te zware belading. Deskundigen die samen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat het pro bleem proberen op te lossen, maken zich bovendien zelf schuldig aan overbelading van baggerschepen. 4 Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad voor de Scheep vaart in Amsterdam, naar aanleiding van de overbela ding van de sleephopperzui ger Cornelia van Boskalis Westminster in november vorig jaar. Het te volle schip werd betrapt tijdens bagger- werkzaamheden bij Hoek van Holland. De gangboor den van het schip lagen on der water toen het terugvoer naar de Achtste Petroleum haven in Rotterdam om daar het zeezand aan land op te spuiten. De kapitein van Boskalis kwam er af met een beris ping, maar de raad maakt zich steeds meer zorgen over de nonchalanche waarmee baggerschepen de uiterste laadlijn overschrijden. In no vember 1995 kapseisde het Nederlandse baggerschip Spauwer voor de Belgische kust door een te zware la ding. De kapitein kwam om het leven, de vier overige be manningsleden zaten elf uur vast in een luchtbel eer dui kers hen bevrijdden. Waar schuwingen voor de bagger- vaart maken blijkbaar geen indruk, zo concludeert de raad. De rivierpolitie consta teerde dat de Cornelia bij het binnenvaren van de haven minstens driekwart meter dieper lag dan de uiterst toe gestane diepte. De kapitein verklaarde tegenover de Raad voor de Scheepvaart dat het bij Boskalis heel nor maal is om dieper te laden dan toegestaan zolang de vei ligheid niet in het geding komt. De directeur van Bos kalis bevestigde dat. Op ver zoek van de Nederlandse baggervaart bekijkt het mi nisterie van Verkeer en Wa terstaat of de uiterste lading- lijn niet verder omhoog kan. Dat scheelt de baggersche pen heel wat extra heen en weer varen met lading. In een werkgroep van deskun digen zit ook een technische man van Boskalis. Onder zijn leiding is binnen het con cern de veilige laadlijn van de Cornelia opgeschroefd, terwijl er nog geen versoepe ling vanuit het ministerie heeft plaatsgevonden. De raad oordeelt dat Boskalis veel te hard van stapel loopt en alleen de officiële instan ties zoals een klassebureau en de Scheepvaartinspectie een versoepeling mogen toe passen. De raad heeft de kapitein mild gestraft wegens zijn lange, goede staat van dienst en omdat hij in zekere zin is misleid door zijn eigen direc tie. „In de toekomst zullen wij niet aarzelen de vaarbe- voegdheid van kapiteins in te trekken", zo waarschuwt het rechtscollege. Volgens de Raad voor de Scheepvaart komt het regelmatig voor dat baggerschepen te zwaar geladen worden. (Archieffoto) HARWICH/RIJSWIJK (ANP) - De supermoderne, snelle catamaran, die eerder dit jaar de veerdienst tussen Hoek van Holland en Engeland overnam, zorgt voor terreur aan de Britse kust. Het schip ver oorzaakt hoge golven die mensen in zee sleuren en strandtenten verwoesten. Volgens de krant The Inde pendent On Sunday veroor zaakt de boot Discovery van de Stena-lijndienst meer dan drie meters hoge golven. In Felixstowe in het graafschap Suffolk sloegen onlangs bad gasten op de vlucht toen zo'n hoge golf ineens opdook uit een gladde zee. Het water rees hoger dan het normale hoogwaterpeil en overspoel de de strandpromenade. Kinderkleding werd wegge spoeld, een strandbarbecue ruw verstoord. Een bejaard echtpaar dat op een bank zat, kwam tot de schouders in het water te staan. In een restau rant aan het strand werd het eten van tafel gespoeld. Eerder deze maand werd een vrouw die aan het strand van Aldeburgh wandelde, gegre pen door een golf en meege sleurd in zee. Zij slaagde erin zwemmend weer het land te bereiken. Zij liep kneuzin gen en blauwe plekken op. Er zijn inmiddels waarschu wingsborden opgehangen voor „Unexpected Wave Ac tion". De Stena Discovery is de grootste hogesnelheidsveer- boot ter wereld. Hij kan 2000 passagiers en meer dan 370 auto's vervoeren en bereikt topsnelheden van 75 kilome ter per uur. De veerbootmaatschappij zoekt in overleg met de ha- venautoriteiten naar alter natieve routes waarop min der golf-slagoverlast wordt veroorzaakt. Er is een des kundige uit Noorwegen over gevlogen die een oplossing voor het probleem moet zoe ken. Uit een stankklachtenover- zicht van de Milieudienst Rijnmond in juli bleek dat inwoners van Hoek van Hol land zeventig keer hadden geklaagd over de stank van de uitlaatgassen die de Dis covery verspreidt. De rederij zegde toe het probleem te zul len verhelpen. YERSEKE (ANP) - De Mosseldag in Yerseke heeft dit jaar ruim 52.000 bezoekers getrokken. Daarmee heeft het mosselcentrum van Europa, dat jaarlijks op de derde zaterdag van augustus zo'n 35.000 mosselliefhebbers op bezoek krijgt, alle records gebroken. Het enorme aantal bezoe- kers was volgens André Verschuuren, voorzitter van het comité Zeeland Pre senteert, zeker niet alleen te danken aan het uitste kende weer, maar ook aan de groeiende populariteit van de mossel. De mensen hebben zich dui delijk niet veel aangetrok ken van de waarschuwing van de Inspectie Gezond-" heidsbescherming, de voor malige Keuringsdienst van Waren, om op te passen met schelpdieren. Volgens de Inspectiedienst zou er een grote kans zijn op voedsel vergiftiging daar veel mos selen en oesters besmet blij ken te zijn met de ziekteverwekkende bacte rie Campylobacter, die ove rigens ook in kip voor komt. Een opgeblazen verhaal, volgens Verschuuren. Bo vendien zou dat gaan om het eten van rauwe mosse len en mosselen worden nu eenmaal gekookt gegeten. En gegeten is er zaterdag in Yerseke. Zo zijn er dit jaar op de Mosseldag tussen de 11- en 12.000 kilo mosselen weggegeven. Voor wie het gratis bakje mosselen aan zich voorbij liet gaan, was zaterdag ver der genoeg te beleven in het pittoreske dorpje aan de Oosterschelde. Andere trekpleisters waren de bra derie, de mosselsloeprace en de vlootschouw. Deze vaartocht over de Ooster schelde telde dit jaar 45 schepen en wie mee wilde varen op één van de versier de mosselkotters mocht mee. Vrijdagavond was daarvan vanaf de dijken al een klein voorproefje te zien toen er werd gevaren met verlichte kotters. Rederscentrale Oostende waarschuwt OOSTENDE (ANP/BELGA) - De rederscentrale in Oostende heeft zondag opnieuw gewaarschuwd voor de overname van de Belgische vissersvloot door Nederlanders. Die vloot telt nog 150 maar schepen, Inmiddels is zestien procent, 25 stuks, in Neder landse handen. Naar ver wachting zal de belangstel ling van de noorderburen in de komende maanden toene men. Volgens voorzitter Bart Schiltz van de rederscentra le, is de ontwikkeling „een gevaar" voor de toekomst van de Belgische vissers vloot. Voor Nederlanders blijkt het fiscaal erg aan trekkelijk om in de Belgi sche schepen te investeren. Schiltz constateert boven dien dat de noorderburen wegens overcapaciteit uit wijken in „hun sterke wil om te blijven vissen". Hij onder streept dat in Den Haag een ander visserijbeleid wordt gevoerd, dat soms gunstiger is. De rederscentrale hoopt op een betere financiering voor de Belgische visserij, die de Nederlandse druk kan verminderen. „Maar het blijft afwachten en kijken wat de Nederlanders verder zullen doen met onze sche- pen", aldus Schiltz. AMSTERDAM (ANP) - Ruim 22.000 Elvis-fans heb ben dit weekeinde de manifestatie „Always Elvis" in de Rai in Amsterdam bezocht. Het evenement was een eerbetoon aan de twintig jaar geleden over leden rock and roll-ster Elvis Presley. Tijdens de manifestatie trad een groot aantal Nederland se artiesten op. die op hun ei gen wijze een muzikale ode aan „the King" brachten. Verder waren'er onder meer Elvis-films te zien, was er een show van Amerikaanse auto's uit de jaren '50 en '60, een expositie van jukeboxen, een platen- en cd-beurs en een Elvis-tentoonstelling: het leven van de megaster op 80 vierkante meter.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 6