Succes tulp in verre landen
Baggerschepen maling
aan te zware lading
Vliegtocht voor 100 jaar en ouder
Mosseldag trekt
52.000 bezoekers
Kwaliteit van politie
dreigt te verloederen
Catamaran-veerboot
bezorgt Britten last
Zeldzame sterrenregen
voorspeld in november
Ruim 22.000 bezoekers
aan „Always Elvis"
Door nieuwe teeltmethode
Astronomen bereiden zich voor
Scheidend korpschef Brand
l
Hoge golven sleuren mensen in zee
In Yerseke
Groot deel vanBelgische
visservloot naar Nederland
6
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
De teelttechniek van de tulp is nu zover gevorderd dat de bloem haar schoonheid zeker een week behoudt.
(door Ruud Klumpers)
HILLEGOM (ANP) - Tien jaar geleden bleef een tulp
in een vaas hooguit een dag of vier mooi. De teelt
techniek is nu zo ver gevorderd dat de bloem haar
schoonheid zeker een week behoudt. De langere
houdbaarheid maakt de tulp nog populairder. Voor
al de export naar verre landen groeit hard.
„De afzet stijgt in Japan
jaarlijks met ruim 30 pro
cent. Ook de in de VS gaat
het met een plus van 13 pro
cent goed", zegt secretaris F.
Zandbergen van de Konink
lijke Algemene Vereniging
voor Bloembollencultuur, de
Kavb.
Door de toenemende vraag
naar vooral de tulp steeg het
Nederlandse bloembollena
reaal vorig jaar met 5 pro
cent tot 19.600 hectare. Een
nieuw record. De waarde van
de export nam met enkele
procenten toe tot f 2 miljard.
De verandering in de tulpen
teelt maakt volgens Zand
bergen duidelijk hoe sterk de
Nederlandse bloembollen
cultuur het moet hebben van
innovaties. „Dat is ook de re
den waarom we veel energie
stoppen in de ontwikkeling
van halfproducten."
Koelcellen
Leliebollen zijn daar een
voorbeeld van. „De kwekers
bewaren ze in koelcellen. De
bollen blijven zo in goede
conditie. Elk moment zijn ze
te leveren om waar dan ook
ter wereld tot bloei te ko
men. Dat geeft veel werk in
de winter, vroeger een stille
tijd in de bollensector."
De lelie is vooral in trek, om
dat het vermeerderen ervan
gemakkelijker is dan bij de
tulp. Dat leidt tot een grote
variatie in vorm en kleur.
Commercieel is dat aantrek
kelijk.
Initiatieven voor bloembol
lenteelt in Midden-Europa
hoeven volgens de Kavb
geen bedreiging te zijn voor
Nederland. Zandbergen:
„We kunnen landen zoals Po
len juist helpen bij het opzet
ten van de teelt. Dat is moge
lijk door bijvoorbeeld joint
ventures. Nederland moet
wel het kenniscentrum blij
ven voor de bollenteelt."
Als middelpunt van de Ne
derlandse bollensector wil
de Kavb Zuid-Holland hand
haven. „De bollenteelt komt
ook in de kop van Noord-
Holland en in de andere pro
vincies voor, maar de concen
tratie van alles wat met de
bollen heeft te maken, is toch
Zuid-Holland. Dan gaat het
niet alleen om de telers,
maar ook om de veiling, de
handel, het onderzoek en de
promotie. Die bundeling van
activiteiten maakt onze sec
tor sterk", stelt Zandbergen
vast.
Ruimtegebrek in de Rand
stad bemoeilijkt de verdere
groei van de bollenteelt. Be-
drijfsverplaatsingen naar
andere regio's zijn nog zeld
zaam. Zandbergen:, ,Dat
heeft te maken met die typi
sche bollencultuur in het
westen van het land. W* el
sluiten telers contracten in
ander regio's. Er zijn nogal
wat akkerbouwers die voor
hen bollen gaan telen."
De bollentelers zijn met de
overheid overeengekomen
hoe ze de belasting van het
milieu kunnen terugbren
gen. Zandbergen: „Bedrijfs-
aanpassingen om aan de
voorwaarden te voldoen, le
veren de nodige probelemen
op. Zo is er nog wat onder
zoek nodig. Toch zijn er al
grote aanpassingen in de
spuit- en bemestingstech
niek doorgevoerd. En nog
steeds is onze,sector bezig
met innovaties' ten behoeve
van het milieu."
Seizoenskrachten
De problematiek van het te
kort aan seizoenskrachten
om in de zomer bollen te ra
pen, behoort volgen de Kavb
zo goed als tot het verleden.
Door de teelt van tulpen in
netten, is nog maar de helft
van het vroegere aantal
krachten nodig. De bollen
worden met de netten verza
meld. Er zijn daardoor min
der mensenhanden nodig."
Nederland telt 3000 bollente
lers. Voor tweederde van hen
is dit het hoofdbestaan. Hun
gezamenlijke areaal is
20.0000 hectare. Aan de
schaalvergroting is volgens
het Kavb nog geen einde ge
komen. Zandbergen: „Om in
technologisch opzicht mee te
kunnen komen, moet een be
drijf een bepaalde omvang
hebben. Bovendien neemt de
specialisatie verder toe. Dus
geen combinatie van teelt en
handel. Wie onvoldoende in
speelt op die ontwikkeling,
kan het op den duur niet bol
werken."
RIJSWIJK (ANP) - Nederlandse amateur- en be
roepsastronomen bereiden zich nu al voor op de
nacht van 17 op 18 november 1998. ,Dan vindt een
zeldzame sterrenregen plaats, een stormvloed van
vallende sterren.
De astronomen van de Dutch
Meteor Society (DMS) willen
dan samen met de weten
schappers van het Ameri
kaanse NASA het verschijn
sel met geavanceerde
apparatuur waarnemen.
Tijdens de bewuste nacht
passeert de Aarde voor het
eerst sinds 1966 door een on
gewoon dichte wolk kos
misch stof. Die is achtergela
ten door de komeet
Tempel-Tuttle. De in de
dampkring binnendringende
en verbrandende stofdeeltjes
zorgen voor de sterrenstorm.
In 1966 telden ze zelfs tiental
len vallende sterren per se
conde.
De sterrenkundigen willen
op expeditie naar centraal-
China omdat het verschijnsel
daar het helderst waarneem
baar is. Bovendien zullen
twee vliegtuigen van de
Amerikaanse luchtmacht op
stijgen waarin DMS en NA
SA samenwerken.
Perseïdenzwerm
De astronomen hebben tij
dens de afgelopen heldere
nachten nieuwe apparatuur
om waar te nemen succesvol
kunnen testen.
Vooral in de nacht van 12 op
13 augustus konden ze hun
hart ophalen toen de vallen
de sterren van de zogenoem
de Perseïdenzwerm door de
lucht schoten.
DEN HAAG (ANP) - De kwaliteit van de Nederland
se politie dreigt te verloederen als de organisatie
aan de onderkant wordt uitgebreid met functiona
rissen met minder bevoegdheden. Dat zegt de schei
dend korpschef van de politie Haaglanden, J.L.
Brand, in een interview in de Haagsche Courant.
Volgens Brand, die per 1 sep
tember als korpschef wordt
opgevolgd door hoofdcom
missaris J. Wiarda uit
Utrecht, is de neiging ont
staan om het tekort aan
blauw op straat op te vullen
met mensen met minder op
leiding en bevoegdheden.
Beloften
Volgens Brand heeft de poli
tie er, ondanks beloften tij
dens de verkiezingen, netto
eigenlijk geen diender bijge-
kregen. Wel zijn er inmiddels
duizenden Melkert-banen ge
schapen.
In Den Haag werken zeshon
derd mensen binnen de hand-
havingsteams van de ge
meente voor extra toezicht
op straat. Dat is volgens
Brand het maximum.
„Als we nog verder zouden
moeten uitbreiden, krijg je
problemen met de werving
van personeel. Met het huidi
ge aantal is dat goed gegaan,
maar dat gaat mis bij drie
duizend mensen. Dan moetje
kwaliteitseisen laten val
len."
Emancipatie
Brand's opvolger Wiarda
vindt het scheppen van Mel
kert-banen bij de politie een
oplossing die hij zelf nooit
bedacht zou hebben, maar
ziet ook waardevolle kanten.
In het Radio 1 Journaal zei
hij zaterdag dat Melkert-ba
nen bij de politie de emanci
patie van zwakkeren in de
samenleving bevorderen.
Uit onderzoek is volgens
hem gebleken dat die eman
cipatie in eerste instantie
vooral via geüniformeerde
beroepen tot stand komt.
Wiarda pleitte voor goede be
geleiding en voor integratie.
„Het moet niet langs de poli
tie heen gaan."
ROTTERDAM/LONDEN (ANP) - Of Dirk van der
Heijden (100) uit Diemen al eens heeft gevlogen? Ze
ker; hij heeft al eens gevliegerd". In 1904 bouwde
zijn vader een reusachtige vlieger die hem pardoes
een paar meter de lucht in tilde. Maar in een echt
vliegtuig? Nee, vrijdag maakt hij zijn luchtdoop.
Helemaal naar Londen nog wel. Dat hij dat op zijn
leeftijd nog mag meemaken.
Van der Heijden is niet de
enige eeuweling die vrijdag
voor het eerst in zijn leven
een vliegmachine van binnen
ziet. Omdat het in Vlaande
ren moederdag is, tracteert
de Vlaamse Luchtvaart
Maatschappij (VLM) alle
honderdjarigen uit België,
Engeland, Nederland en
Duitsland op een gratis dagje
Londen. De luchtvaartmaat
schappij wil zoveel mogelijk
eeu welingen op een lij vlucht
vervoeren. Doel: een plaats
in het Guiness Book of Re
cords. Dat levert geen pro
bleem op. De animo is groot.
Een oproep in de krant leid
de tot tachtig aanmeldingen,
waarvan elf uit Nederland
(zes vrouwen en vijf man
nen). Vier maanden geleden
waren dat er nog liefs twin
tig. Maar de helft is er inmid
dels niet meer of heeft op
aanraden van arts of familie
toch maar besloten thuis te
blijven. De doorzetters zijn
relatief jong. Acht van hen
zijn precies honderd. Oudste
deelneemster is de 103-jarige
Aagje Boutkan uit Rotter
dam. Net herstellende van
een gecompliceerde heup
breuk is zij toch van de par
tij. „Zo'n kans laat je toch
niet lopen?" Voor de meeste
deelnemers is het de eerste
vlucht. Elizabeth Begema
(102) uit het Groningse Hui
zen heeft wel eens een tochtje
gemaakt in een sportvlieg
tuigje vanaf Teuge. Maar „in
zo'n grote" - een Fokker 50 -
heeft ze nog nooit gezeten.
Bogema behoort evenals Van
der Heijden tot de harde
kern vah het gezelschap. De
Groningse woont nog steeds
op zichzelf en kookt nog elke
dag haar eigen potje, vertelt
haar dochter vol trots. Van
der Heijden - bijgenaamd
Dirk de fietser - is helemaal
een geval apart. Hij mag da
gelijks nog graag een eindje
fietsen. Roken en drinken
doet hij niet. „Dat is mijn ge
heim." Om nog eens te onder
strepen hoe kwiek hij is on
danks zijn hoge leeftijd, legt
hij moeiteloos een been in
zijn nek. Een tweede poging,
op Londen City Airport, kan
zijn dochter nog net verijde
len. Voor de meeste deelne
mers zitten dergelijke gym
nastische hoogstandjes er
niet meer in. Zij moeten in en
uit vliegtuig en bus worden
gedragen.
ROTTERDAM (ANP) - Nederlandse baggerschepen
vormen nog steeds een gevaar voor de scheepvaart
door te zware belading. Deskundigen die samen met
het ministerie van Verkeer en Waterstaat het pro
bleem proberen op te lossen, maken zich bovendien
zelf schuldig aan overbelading van baggerschepen.
4
Dat blijkt uit een uitspraak
van de Raad voor de Scheep
vaart in Amsterdam, naar
aanleiding van de overbela
ding van de sleephopperzui
ger Cornelia van Boskalis
Westminster in november
vorig jaar. Het te volle schip
werd betrapt tijdens bagger-
werkzaamheden bij Hoek
van Holland. De gangboor
den van het schip lagen on
der water toen het terugvoer
naar de Achtste Petroleum
haven in Rotterdam om daar
het zeezand aan land op te
spuiten.
De kapitein van Boskalis
kwam er af met een beris
ping, maar de raad maakt
zich steeds meer zorgen over
de nonchalanche waarmee
baggerschepen de uiterste
laadlijn overschrijden. In no
vember 1995 kapseisde het
Nederlandse baggerschip
Spauwer voor de Belgische
kust door een te zware la
ding. De kapitein kwam om
het leven, de vier overige be
manningsleden zaten elf uur
vast in een luchtbel eer dui
kers hen bevrijdden. Waar
schuwingen voor de bagger-
vaart maken blijkbaar geen
indruk, zo concludeert de
raad. De rivierpolitie consta
teerde dat de Cornelia bij het
binnenvaren van de haven
minstens driekwart meter
dieper lag dan de uiterst toe
gestane diepte. De kapitein
verklaarde tegenover de
Raad voor de Scheepvaart
dat het bij Boskalis heel nor
maal is om dieper te laden
dan toegestaan zolang de vei
ligheid niet in het geding
komt. De directeur van Bos
kalis bevestigde dat. Op ver
zoek van de Nederlandse
baggervaart bekijkt het mi
nisterie van Verkeer en Wa
terstaat of de uiterste lading-
lijn niet verder omhoog kan.
Dat scheelt de baggersche
pen heel wat extra heen en
weer varen met lading. In
een werkgroep van deskun
digen zit ook een technische
man van Boskalis. Onder
zijn leiding is binnen het con
cern de veilige laadlijn van
de Cornelia opgeschroefd,
terwijl er nog geen versoepe
ling vanuit het ministerie
heeft plaatsgevonden. De
raad oordeelt dat Boskalis
veel te hard van stapel loopt
en alleen de officiële instan
ties zoals een klassebureau
en de Scheepvaartinspectie
een versoepeling mogen toe
passen.
De raad heeft de kapitein
mild gestraft wegens zijn
lange, goede staat van dienst
en omdat hij in zekere zin is
misleid door zijn eigen direc
tie. „In de toekomst zullen
wij niet aarzelen de vaarbe-
voegdheid van kapiteins in
te trekken", zo waarschuwt
het rechtscollege.
Volgens de Raad voor de Scheepvaart komt het regelmatig voor dat baggerschepen te zwaar
geladen worden. (Archieffoto)
HARWICH/RIJSWIJK (ANP) - De supermoderne,
snelle catamaran, die eerder dit jaar de veerdienst
tussen Hoek van Holland en Engeland overnam,
zorgt voor terreur aan de Britse kust. Het schip ver
oorzaakt hoge golven die mensen in zee sleuren en
strandtenten verwoesten.
Volgens de krant The Inde
pendent On Sunday veroor
zaakt de boot Discovery van
de Stena-lijndienst meer dan
drie meters hoge golven. In
Felixstowe in het graafschap
Suffolk sloegen onlangs bad
gasten op de vlucht toen zo'n
hoge golf ineens opdook uit
een gladde zee. Het water
rees hoger dan het normale
hoogwaterpeil en overspoel
de de strandpromenade.
Kinderkleding werd wegge
spoeld, een strandbarbecue
ruw verstoord. Een bejaard
echtpaar dat op een bank zat,
kwam tot de schouders in het
water te staan. In een restau
rant aan het strand werd het
eten van tafel gespoeld.
Eerder deze maand werd een
vrouw die aan het strand van
Aldeburgh wandelde, gegre
pen door een golf en meege
sleurd in zee. Zij slaagde erin
zwemmend weer het land te
bereiken. Zij liep kneuzin
gen en blauwe plekken op.
Er zijn inmiddels waarschu
wingsborden opgehangen
voor „Unexpected Wave Ac
tion".
De Stena Discovery is de
grootste hogesnelheidsveer-
boot ter wereld. Hij kan 2000
passagiers en meer dan 370
auto's vervoeren en bereikt
topsnelheden van 75 kilome
ter per uur.
De veerbootmaatschappij
zoekt in overleg met de ha-
venautoriteiten naar alter
natieve routes waarop min
der golf-slagoverlast wordt
veroorzaakt. Er is een des
kundige uit Noorwegen over
gevlogen die een oplossing
voor het probleem moet zoe
ken.
Uit een stankklachtenover-
zicht van de Milieudienst
Rijnmond in juli bleek dat
inwoners van Hoek van Hol
land zeventig keer hadden
geklaagd over de stank van
de uitlaatgassen die de Dis
covery verspreidt. De rederij
zegde toe het probleem te zul
len verhelpen.
YERSEKE (ANP) - De Mosseldag in Yerseke
heeft dit jaar ruim 52.000 bezoekers getrokken.
Daarmee heeft het mosselcentrum van Europa,
dat jaarlijks op de derde zaterdag van augustus
zo'n 35.000 mosselliefhebbers op bezoek krijgt,
alle records gebroken.
Het enorme aantal bezoe-
kers was volgens André
Verschuuren, voorzitter
van het comité Zeeland Pre
senteert, zeker niet alleen
te danken aan het uitste
kende weer, maar ook aan
de groeiende populariteit
van de mossel.
De mensen hebben zich dui
delijk niet veel aangetrok
ken van de waarschuwing
van de Inspectie Gezond-"
heidsbescherming, de voor
malige Keuringsdienst van
Waren, om op te passen met
schelpdieren. Volgens de
Inspectiedienst zou er een
grote kans zijn op voedsel
vergiftiging daar veel mos
selen en oesters besmet blij
ken te zijn met de
ziekteverwekkende bacte
rie Campylobacter, die ove
rigens ook in kip voor
komt.
Een opgeblazen verhaal,
volgens Verschuuren. Bo
vendien zou dat gaan om
het eten van rauwe mosse
len en mosselen worden nu
eenmaal gekookt gegeten.
En gegeten is er zaterdag in
Yerseke. Zo zijn er dit jaar
op de Mosseldag tussen de
11- en 12.000 kilo mosselen
weggegeven.
Voor wie het gratis bakje
mosselen aan zich voorbij
liet gaan, was zaterdag ver
der genoeg te beleven in het
pittoreske dorpje aan de
Oosterschelde. Andere
trekpleisters waren de bra
derie, de mosselsloeprace
en de vlootschouw. Deze
vaartocht over de Ooster
schelde telde dit jaar 45
schepen en wie mee wilde
varen op één van de versier
de mosselkotters mocht
mee. Vrijdagavond was
daarvan vanaf de dijken al
een klein voorproefje te
zien toen er werd gevaren
met verlichte kotters.
Rederscentrale Oostende waarschuwt
OOSTENDE (ANP/BELGA) - De rederscentrale in
Oostende heeft zondag opnieuw gewaarschuwd
voor de overname van de Belgische vissersvloot
door Nederlanders.
Die vloot telt nog 150 maar
schepen, Inmiddels is zestien
procent, 25 stuks, in Neder
landse handen. Naar ver
wachting zal de belangstel
ling van de noorderburen in
de komende maanden toene
men.
Volgens voorzitter Bart
Schiltz van de rederscentra
le, is de ontwikkeling „een
gevaar" voor de toekomst
van de Belgische vissers
vloot. Voor Nederlanders
blijkt het fiscaal erg aan
trekkelijk om in de Belgi
sche schepen te investeren.
Schiltz constateert boven
dien dat de noorderburen
wegens overcapaciteit uit
wijken in „hun sterke wil om
te blijven vissen". Hij onder
streept dat in Den Haag een
ander visserijbeleid wordt
gevoerd, dat soms gunstiger
is. De rederscentrale hoopt
op een betere financiering
voor de Belgische visserij,
die de Nederlandse druk kan
verminderen. „Maar het
blijft afwachten en kijken
wat de Nederlanders verder
zullen doen met onze sche-
pen", aldus Schiltz.
AMSTERDAM (ANP) - Ruim 22.000 Elvis-fans heb
ben dit weekeinde de manifestatie „Always Elvis"
in de Rai in Amsterdam bezocht. Het evenement
was een eerbetoon aan de twintig jaar geleden over
leden rock and roll-ster Elvis Presley.
Tijdens de manifestatie trad
een groot aantal Nederland
se artiesten op. die op hun ei
gen wijze een muzikale ode
aan „the King" brachten.
Verder waren'er onder meer
Elvis-films te zien, was er
een show van Amerikaanse
auto's uit de jaren '50 en '60,
een expositie van jukeboxen,
een platen- en cd-beurs en
een Elvis-tentoonstelling:
het leven van de megaster op
80 vierkante meter.