De expositie Zeeland droog met foto's van Carel Blazer 'Er zijn grenzen aan wat men van vrijwilligers kan vragen' Ook voor u is er de matras Parkpop: 500.000 mensen Gebruik metam-natrium in bollenteelt verboden In Delta Expo op Neeltje Jans Burgemeester mr. J. J. P. M. Asselbergs bij jubileum brandweerman Bergmans: ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DEN HAAG - Parkpop 1992 in het Zuiderpark in Den Haag heeft zondag volgens de organisatoren niet minder dan 500.000 mensen getrokken en daar mee zijn naam als grootste (gratis) festival van Euro pa verstevigd. Onder een van het begin tot het einde stralende zon was dit enorme aantal mensen getuige van een swingend en vooral gevarieerd popfestival dat zonder noemenswaardige incidenten verliep. De hitte noopte de organisatie bij één van de twee podia het publiek nat te spuiten. Het kwik wees op dat moment 32 graden Celsius. Volgens de or ganisatie viel het aantal men sen dat door de warmte bevan gen werd overigens mee: vier popliefhebbers werden met een ambulance afgevoerd. Twee podia Op twee podia zagen de duizen den toeschouwers in totaal twaalf groepen optreden. Het concert van de groep Yothu Yindi op podium 2 was één van de opvallendste. De groep be staat voor een deel uit Aborigi nals, de oorspronkelijke bewo ners van Australië. Het optre den begon met een traditionele dans van drie in orginele kle ding en kleuren gehulde Abori ginals, waarna hedendaagse popmuziek met hun volksmu ziek voor een bijzondere en verrassende mix zorgde. Op podium 1 was het de Neder landse groep The Scene die de show stal. Onder aanvoering van zanger-gitarist Thé Lau wist de populairste Nederland se groep van dit moment het Zuiderpark in vervoering te brengen. De harde rythm blues van de Walter Trout Band sloeg als laatste act minder aan. Het festival, dat dit jaar een kwalitatief goed program ma had, was vooral een groot volksfeest. ,,Wij hebben geen last van bepaalde groepen die het eventueel met elkaar aan de stok krijgen. Iedereen komt voor de muziek en voor een leu ke dag uit", aldus een lid van de organisatie. Rustige sfeer Op de weides van het Zuider park heerste de gehele dag de typische, rustige sfeer van een popfestival. Het kijken en luisteren naar de optredens werd afgewisseld met een be zoekje aan de uitgebreide markt, een gang naar de drank- en eettent of het toilet. Verkopers van frisdranken en bier haalden zondag recordom zetten. Met ingang van 1 juli DEN HAAG - Het gebruik van het bestrijdingsmid del metam-natrium in de bollenteelt is met ingang van 1 juli dit jaar verboden. Het werd in deze be drijfstak tot nog toe gebruikt om de grond te ont smetten en onkruid te verdelgen. Onderzoek door TNO heeft aangetoond dat werknemers in de bollen teelt aan een hoeveelheid metam-natrium worden blootgesteld die maximaal 35 keer hoger ligt dan de wettelijk toegestane norm. Dit heeft minister De Vries van sociale zaken en werkgelegen heid de Tweede Kamer schrif telijk laten weten. Het verbod zal ook gelden voor het ge bruik van metam-natrium bij de teelt van tuinbouwgewassen en als middel voor de bestrij ding van onkruid in het alge meen. Het voornemen om het middel te verbieden dateert van maart en is gebaseerd op onderzoek ling De Olympiade Onder Dic tatuur (DOOD). Als één van de weinige Nederlandse fotogra fen vertrekt Blazer in 1937 naar Spanje om aan het front de Spaanse burgeroorlog te verslaan. In datzelfde jaar is Carel Blazer samen met onder andere Eva Besnyö en Cas Oorthuys één van de organisa toren van de invloedrijke ten toonstelling Foto '37 in het Ste delijk Museum in Amsterdam, waar de vele mogelijkheden van de Nieuwe Fotografie wor den getoond. In de Tweede Wereldoorlog is Carel Blazer actief geweest in het verzet en werkte hij mee aan de Persoons Bewijs Centra le. Wegens spionage opgepakt werd hij in 1943 ter dood ver oordeeld. Na drie maanden do dencel in de Kriegswehrmacht- gefangnis in Utrecht wordt hij door een list in 1944 vrijgespro ken. Na de bevrijding maakt Blazer reportages over de verwoestin gen in ons land. Zijn geloof in de propagandistische werking van de fotografie was verdwe nen, maar zijn betrokkenheid bij het menselijke bestaan bleef. In opdracht van uitgeve rij Contact fotografeerde hij de inundatie en drooglegging van Walcheren. In 1945 was Blazer één van de oprichters van de Gebonden Kunstenaars federa tie (GKf). Fotografie is binnen de GKf vooral een vorm van toegepaste kunst en de samen werking tussen fotografen en vormgevers speelt een belang rijke rol. In 1968 kreeg Blazer de GKf-prijs voor zijn grote bijdrage op het gebied van de toegepaste kunsten. Erg bekwaam was Blazer in het maken van fotowanden. Door zijn grote technische ken nis was hij tot het maken van enorme vergrotingen in staat. Zijn meesterwerk in dit op zicht is een fotowand van 580 m2 op de Expo '58 te Brussel. Van het bedrijfsleven kreeg Blazer grote opdrachten waar bij opviel dat hij vooral de con sument afbeelde en niet het produkt of de produktie. Een veel voorkomend thema in zijn werk is water. Naast de Delta werken fotografeerde hij tij dens zijn vele reizen over de he le wereld veelvuldig de kust. Het fotoboek Anderland geeft een overzicht van zijn werkOp 16 januari 1980 overleed Carel Blazer te Nijmegen. door TNO. Het verbod zou aan vankelijk alleen voor de bol lenteelt gelden. Voor de overige toepassingen zou een maxima le dosering van 300 liter per hectare gaan gelden. Gebleken is echter dat de werking ervan dan niet langer deugdelijk is. De Commissie Tbelating Be strijdingsmiddelen (CTB) advi seerde daarom het verbod uit te breiden. Het gebruik van metam- natrium als grondontsmet- tingsmiddel blijft wel toe gestaan bij de teelt van aardap pelen, bieten en uien. Wel zul len strengere regels gaan gel den om de gezondheid van be roepsmatige gebruikers van het middel te beschermen. ARNHEM - Een Arnhemse man en vrouw hebben in de af gelopen drie jaar verschillende verzekeringsmaatschappijen opgelicht voor in totaal ruim drie ton. Het geld hebben zij besteed aan luxe dingen. Dat heeft een woordvoerder van de Arnhemse politie vrijdag be kendgemaakt. De vrouw deed meermalen valse aangifte van inbraken in haar woning, auto en schuur. Advertentie Schuimrubber, binnenvering kombispring, polyther? In kombinatie met welke lattenbodem? Laat deze vraag u niet weerhouden van een goede nachtrust. Kom voor een persoonlijk advies naar Deurloo, uw bedspecialist. deurloo intermeubel Haringvlietplein 4, Zierikzee. Tel. 01110-12946 's Maandags gestolen. Dontedagavcvd koopavond ,,Een prachtige carrière", stel de Asselbergs. ,,U bent van on deraf begonnen". Asselbergs kenschetste de jubilaris als ie mand die door een ieder hoge lijk wordt gewaardeerd. ,,Ook al kunt u soms behoorlijk te- ,keer gaan". Uit handen van As selbergs ontving Bergmans de herinneringsspeld in zilver en de bijbehorende oorkonde. Lange gesprekken fotograaf Hans Finsier in Zü- rich. Tferug in Nederland start te hij een praktijk als foto graaf. Samen met Eva Besnyö huurde hij het huis Keizers gracht 522 te Amsterdam. Aan vankelijk werkzaam als por tretfotograaf richtte hij zich al spoedig op de documentaire fo tografie die moest dienen in de anti-fascistische strijd. aard blijft er altijd wat te wen sen over. Maar er zijn 'meer wensen dan centen". Opleidingen Asselbergs stipte in zijn toe spraak ook de noodzaak van goede opleidingen voor vrij willige brandweerlieden aan. ,,Dat blijft nodig, wellicht nu nog meer dan vroeger", aldus de Zierikzeese eerste burger. Hij kondigde aan dat de ge meenteraad van Zierikzee tij dens de eerstvolgende raads vergadering het voorstel krijgt voorgelegd om 40.000 gulden uit te trekken voor brandweer opleidingen. ,,Het gaat om een hoop geld, maar het college heeft dat er in ieder geval graag voor over". Vervolgens schetste Asselbergs in het kort de brandweerloop baan van jubilaris Bergmans. Bergmans trad op 1 juni 1992 toe tot het Zierikzeese corps en werd per 1 juni 1967 aangesteld tot brandwacht tweede klas. Vanaf 1 janauri 1976 mocht hij zich brandwacht eerste klas noemen. Acht jaar later, in 1984, werd hij bevorderd tot on derbrandmeester en trad hij toe tot het kader. In 1988 werd hij bevorderd tot zijn huidige rang van brandmeester. Burgemeester mr. J. J. P. M. Asselbergs speldt de ere-tekenen op. (Foto: Joop van Houdt). ZIERIKZEE - „De burger heeft recht op veiligheid en ik hoop dat men zich dat blijft realiseren". Dat zei burgemeester mr. J. J. P. M. Asselbergs van Zie rikzee zaterdag in een korte toespraak ter gelegen heid van het 25-jarig jubileum van brandweervrij- williger J. M. Bergmans. Asselbergs stelde in zijn toespraak dat men niet door kan gaan met het stel len van eisen aan vrijwilligers. „Als de vrijwilliger als gevolg daarvan afhaakt is dat een rechtstreeks aanslag op de veiligheid.vqn de burger", aldus Assel bergs. De burgemeester begon zijn toespraak met de nodige lof aan het adres van de Zierikzee se brandweervrijwilligers. „Wij kunnen ons als gemeente .zeer gelukkig prijzen met een dermate efficiënt corps", aldus Asselbergs. Hij tekende daar meteen bij aan dat het werk van een brandweervrijwilliger anno 1992 bijzonder zwaar is. Niet alleen moet men opdraven als er ergens brand uitbreekt, maar ook moet men uitrukken voor verkeersongelukken. „En men moet er ook bij zijn als het zeer ernstig is en dat is elke keer toch weer een gruwelijke confrontatie", aldus Assel bergs. „Uiterlijk lijken brand weervrijwilligers misschien soms gehard, maar dat is vaak slechts schijn. De beelden blij ven je lange tijd bij". De burgemeester stelde^ervol- gens dat van brandweervrij willigers veel gevergd wordt. Er moet niet alleen vaak geoe fend worden, maar er dienen ook opleidingen en cursussen gevolgd te worden. „Het is een absolute must", aldus Assel bergs. „Je moet als brandweer- vrijwilliger in teamverband kunnen werken en je moet pre cies weten wat ieders taak is". Loftrompet De Zierikzeese eerste burger stak uitgebreid de loftrompet over de inzet en de prestaties van het Zierikzeese brand weercorps. „Er zijn bij vel schillende brandweerwedstrij den goede resultaten behaald en dat werkt" heel stimule rend", aldus Asselbergs. Hij voegde daar aan toe dat de Zie rikzeese brandweervrijwilli gers gelukkig óver een goede uitrusting beschikken. „Uiter- Ook brandweercommandant H. Fierens ging in zijn toe spraak tot de jubilaris in op de veranderende taken en verant woordelijkheden van de vrij willige brandweer. „Je bent als vuurbestrijder gekomen, maar nu ben je hulpverlener", aldus Fierens. Hij omschreef Berg mans als 'een zeer betrouwbare vrijwilliger' die vooral bij gro te oefeningen in zijn element was. „Het kostte je vele uren en veel ergernis als het niet ging zoals jij wilde", aldus de beschrij ving van de brandweercom mandante „Bij zo'n oefening stond je als een generaal op straat je bevelen te geven. Jij was dan de baas. (en niemand anders", aldus Fierens. Hij haalde ook herinneringen op de, soms zeer lange, gesprek ken die hij met Bergmans had. „Dat duurde soms tot het weer licht werd buiten. Al weet ik niet zeker of je dat nog verga deren kon noemen". NEELTJE JANS - Van 1 juli tot en met 30 september is in Delta Expo op Neeltje Jans een foto-expositie te bezichtigen van Carel Blazer met de titel Zeeland droog. De foto-expositie bevindt zich op de derde verdieping van het Ir. J. W. Tops-huis. In totaal omvat de tentoonstelling tachtig foto's. Het betreft opna men van de inundatie van Walcheren in 1945. Daarnaast zijn foto's opgenomen van de Deltawerken en recreatie uit de jaren '60 en '70. fen (VAF). Hier ontmoette hij de fotografe Eva Besnyö die hij gaat assisteren bij foto-op- drachten. Om de toegepaste vormprincipes van de Nieuwe Fotografie beter te kunnen hanteren gaat hij in 1934/1935 in dé leer bij de nieuwzakelijke Oorlogen In 1936 vormde hij samen met Cas Oorthuys en Nico de Haas het bestuur van de BKVK (Bond van Kunstenaars ter Ver dediging van de Kulturele rechten) en werkt hij mee aan de internationale tentoonstel- In opdracht van uitgeverij Con tact kwam Carel Blazer in 1945 in Middelburg aan om de gevol gen van de inundatie van Wal cheren met zijn camera vast te leggen. De inundatie was een militaire strategie om toegang te verkrijgen tot de belang rijke aanvoerhaven Antwer pen. Daarom bombardeerden de geallieerden, oktober 1944, op vier plaatsen de dijken op Walcheren. Meer dan een jaar lang zou het voorheen zo na tuurlijke eiland geteisterd worden door het verwoestende zeewater. Vanuit een Engels amfibievoer tuig, een zogenaamd DU KW, maakt Carel Blazer een tocht langs de onder water staande dorpen. In een indrukwekken de serie legde hij de ingrijpen de veranderingen in het leven van de Zeeuwse mens en zijn ongeving vast. In Westkapelle en Vlissingen fotografeerde hij het pionierswerk dat verricht werd voor het dijkherstel. Veel inprovisatietalent en lichame lijke kracht was nodig om de vier dijkgatcn te dichten voor het invallen van de winter van 1945. Daarna zou Walcheren niet meer te redden zijn. Uitge verij Contact besloot deze do cumentaire serie niet uit te ge ven. Blazer kocht zijn foto's en negatieven terug en een aantal foto's werd gepubliceerd in de buitenlandse pers. Documentaire humanisme Evenals de foto's van Carel Blazer van de Spaanse burger oorlog uit 1937 tonen deze beel den weinig geweld of schok kende beelden. Wel laten ze zijn betrokkenheid zien bij de Zeeuwse mens die ondanks al le ellende in evenwicht pro beert te komen met zijn omge ving. Blazer was daarmee een exponent van het zogenaamde 'documentaire humanisme', waarmee men de camera als middel inzette voor een mens waardig bestaan. De waterbouwkunde bleef Bla zer mateloos boeien. Zo stelde hij zichzelf als opdracht de vor deringen aan de Deltawerken met zijn camera te volgen. Er ontstonden schitterende foto's van de Veerse Gatdam, de Gre- velingendam en de Haring- vlietdam. Daarbij legde hij de opkomst van de recreatie in de zestiger jaren bij deze nieuwe waterwerken vast. De foto's van de Deltawerken tonen de toenemende rol van de techniek in de waterbeheer sing die het aandeel van de mens steeds sterker terug dringt. Het in de veertiger ja ren nog volop gebruikte hand werk en de daarop gebaseerde eeuwenoude ervaring wordt geleidelijk overgenomen door de later toegepaste geprefabri ceerde bouwelementen, die met grote installaties op hun plaats worden gebracht. In de fotoserie wordt de nietigheid van de mens weerspiegeld doordat hij steeds kleiner in beeld komt. Carel Blazer werd in 1911 in Amsterdam geboren. Na zijn MTS eindexamen wordt hij monteur bij de radiocentrale. Al spoedig maakte hij van zijn hobby zijn vak. De fotograaf Kees Kerkhof nodigde Blazer uit lid te worden van de Vercc- niging van Arbeiders Fotogra- Afsluiting Veerse Gat april 1961. Een van de foto's van Carel Blazer die de expositie Zeeland droog vormeti.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 6