De expositie Zeeland droog
met foto's van Carel Blazer
'Er zijn grenzen aan wat men
van vrijwilligers kan vragen'
Ook voor
u is er de
matras
Parkpop: 500.000 mensen
Gebruik metam-natrium
in bollenteelt verboden
In Delta Expo op Neeltje Jans
Burgemeester mr. J. J. P. M. Asselbergs bij jubileum brandweerman
Bergmans:
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
DEN HAAG - Parkpop 1992 in het Zuiderpark in
Den Haag heeft zondag volgens de organisatoren
niet minder dan 500.000 mensen getrokken en daar
mee zijn naam als grootste (gratis) festival van Euro
pa verstevigd. Onder een van het begin tot het einde
stralende zon was dit enorme aantal mensen getuige
van een swingend en vooral gevarieerd popfestival
dat zonder noemenswaardige incidenten verliep.
De hitte noopte de organisatie
bij één van de twee podia het
publiek nat te spuiten. Het
kwik wees op dat moment 32
graden Celsius. Volgens de or
ganisatie viel het aantal men
sen dat door de warmte bevan
gen werd overigens mee: vier
popliefhebbers werden met een
ambulance afgevoerd.
Twee podia
Op twee podia zagen de duizen
den toeschouwers in totaal
twaalf groepen optreden. Het
concert van de groep Yothu
Yindi op podium 2 was één van
de opvallendste. De groep be
staat voor een deel uit Aborigi
nals, de oorspronkelijke bewo
ners van Australië. Het optre
den begon met een traditionele
dans van drie in orginele kle
ding en kleuren gehulde Abori
ginals, waarna hedendaagse
popmuziek met hun volksmu
ziek voor een bijzondere en
verrassende mix zorgde.
Op podium 1 was het de Neder
landse groep The Scene die de
show stal. Onder aanvoering
van zanger-gitarist Thé Lau
wist de populairste Nederland
se groep van dit moment het
Zuiderpark in vervoering te
brengen. De harde rythm
blues van de Walter Trout Band
sloeg als laatste act minder
aan. Het festival, dat dit jaar
een kwalitatief goed program
ma had, was vooral een groot
volksfeest. ,,Wij hebben geen
last van bepaalde groepen die
het eventueel met elkaar aan
de stok krijgen. Iedereen komt
voor de muziek en voor een leu
ke dag uit", aldus een lid van
de organisatie.
Rustige sfeer
Op de weides van het Zuider
park heerste de gehele dag de
typische, rustige sfeer van een
popfestival. Het kijken en
luisteren naar de optredens
werd afgewisseld met een be
zoekje aan de uitgebreide
markt, een gang naar de
drank- en eettent of het toilet.
Verkopers van frisdranken en
bier haalden zondag recordom
zetten.
Met ingang van 1 juli
DEN HAAG - Het gebruik van het bestrijdingsmid
del metam-natrium in de bollenteelt is met ingang
van 1 juli dit jaar verboden. Het werd in deze be
drijfstak tot nog toe gebruikt om de grond te ont
smetten en onkruid te verdelgen. Onderzoek door
TNO heeft aangetoond dat werknemers in de bollen
teelt aan een hoeveelheid metam-natrium worden
blootgesteld die maximaal 35 keer hoger ligt dan de
wettelijk toegestane norm.
Dit heeft minister De Vries van
sociale zaken en werkgelegen
heid de Tweede Kamer schrif
telijk laten weten. Het verbod
zal ook gelden voor het ge
bruik van metam-natrium bij
de teelt van tuinbouwgewassen
en als middel voor de bestrij
ding van onkruid in het alge
meen.
Het voornemen om het middel
te verbieden dateert van maart
en is gebaseerd op onderzoek
ling De Olympiade Onder Dic
tatuur (DOOD). Als één van de
weinige Nederlandse fotogra
fen vertrekt Blazer in 1937
naar Spanje om aan het front
de Spaanse burgeroorlog te
verslaan. In datzelfde jaar is
Carel Blazer samen met onder
andere Eva Besnyö en Cas
Oorthuys één van de organisa
toren van de invloedrijke ten
toonstelling Foto '37 in het Ste
delijk Museum in Amsterdam,
waar de vele mogelijkheden
van de Nieuwe Fotografie wor
den getoond.
In de Tweede Wereldoorlog is
Carel Blazer actief geweest in
het verzet en werkte hij mee
aan de Persoons Bewijs Centra
le. Wegens spionage opgepakt
werd hij in 1943 ter dood ver
oordeeld. Na drie maanden do
dencel in de Kriegswehrmacht-
gefangnis in Utrecht wordt hij
door een list in 1944 vrijgespro
ken.
Na de bevrijding maakt Blazer
reportages over de verwoestin
gen in ons land. Zijn geloof in
de propagandistische werking
van de fotografie was verdwe
nen, maar zijn betrokkenheid
bij het menselijke bestaan
bleef. In opdracht van uitgeve
rij Contact fotografeerde hij de
inundatie en drooglegging van
Walcheren. In 1945 was Blazer
één van de oprichters van de
Gebonden Kunstenaars federa
tie (GKf). Fotografie is binnen
de GKf vooral een vorm van
toegepaste kunst en de samen
werking tussen fotografen en
vormgevers speelt een belang
rijke rol. In 1968 kreeg Blazer
de GKf-prijs voor zijn grote
bijdrage op het gebied van de
toegepaste kunsten.
Erg bekwaam was Blazer in
het maken van fotowanden.
Door zijn grote technische ken
nis was hij tot het maken van
enorme vergrotingen in staat.
Zijn meesterwerk in dit op
zicht is een fotowand van 580
m2 op de Expo '58 te Brussel.
Van het bedrijfsleven kreeg
Blazer grote opdrachten waar
bij opviel dat hij vooral de con
sument afbeelde en niet het
produkt of de produktie. Een
veel voorkomend thema in zijn
werk is water. Naast de Delta
werken fotografeerde hij tij
dens zijn vele reizen over de he
le wereld veelvuldig de kust.
Het fotoboek Anderland geeft
een overzicht van zijn werkOp
16 januari 1980 overleed Carel
Blazer te Nijmegen.
door TNO. Het verbod zou aan
vankelijk alleen voor de bol
lenteelt gelden. Voor de overige
toepassingen zou een maxima
le dosering van 300 liter per
hectare gaan gelden. Gebleken
is echter dat de werking ervan
dan niet langer deugdelijk is.
De Commissie Tbelating Be
strijdingsmiddelen (CTB) advi
seerde daarom het verbod uit
te breiden.
Het gebruik van metam-
natrium als grondontsmet-
tingsmiddel blijft wel toe
gestaan bij de teelt van aardap
pelen, bieten en uien. Wel zul
len strengere regels gaan gel
den om de gezondheid van be
roepsmatige gebruikers van
het middel te beschermen.
ARNHEM - Een Arnhemse
man en vrouw hebben in de af
gelopen drie jaar verschillende
verzekeringsmaatschappijen
opgelicht voor in totaal ruim
drie ton. Het geld hebben zij
besteed aan luxe dingen. Dat
heeft een woordvoerder van de
Arnhemse politie vrijdag be
kendgemaakt. De vrouw deed
meermalen valse aangifte van
inbraken in haar woning, auto
en schuur.
Advertentie
Schuimrubber, binnenvering
kombispring, polyther?
In kombinatie met welke
lattenbodem?
Laat deze vraag u niet
weerhouden van een goede
nachtrust. Kom voor een
persoonlijk advies naar
Deurloo, uw bedspecialist.
deurloo intermeubel
Haringvlietplein 4, Zierikzee. Tel. 01110-12946
's Maandags gestolen. Dontedagavcvd koopavond
,,Een prachtige carrière", stel
de Asselbergs. ,,U bent van on
deraf begonnen". Asselbergs
kenschetste de jubilaris als ie
mand die door een ieder hoge
lijk wordt gewaardeerd. ,,Ook
al kunt u soms behoorlijk te-
,keer gaan". Uit handen van As
selbergs ontving Bergmans de
herinneringsspeld in zilver en
de bijbehorende oorkonde.
Lange gesprekken
fotograaf Hans Finsier in Zü-
rich. Tferug in Nederland start
te hij een praktijk als foto
graaf. Samen met Eva Besnyö
huurde hij het huis Keizers
gracht 522 te Amsterdam. Aan
vankelijk werkzaam als por
tretfotograaf richtte hij zich al
spoedig op de documentaire fo
tografie die moest dienen in de
anti-fascistische strijd.
aard blijft er altijd wat te wen
sen over. Maar er zijn 'meer
wensen dan centen".
Opleidingen
Asselbergs stipte in zijn toe
spraak ook de noodzaak van
goede opleidingen voor vrij
willige brandweerlieden aan.
,,Dat blijft nodig, wellicht nu
nog meer dan vroeger", aldus
de Zierikzeese eerste burger.
Hij kondigde aan dat de ge
meenteraad van Zierikzee tij
dens de eerstvolgende raads
vergadering het voorstel krijgt
voorgelegd om 40.000 gulden
uit te trekken voor brandweer
opleidingen. ,,Het gaat om een
hoop geld, maar het college
heeft dat er in ieder geval
graag voor over".
Vervolgens schetste Asselbergs
in het kort de brandweerloop
baan van jubilaris Bergmans.
Bergmans trad op 1 juni 1992
toe tot het Zierikzeese corps en
werd per 1 juni 1967 aangesteld
tot brandwacht tweede klas.
Vanaf 1 janauri 1976 mocht hij
zich brandwacht eerste klas
noemen. Acht jaar later, in
1984, werd hij bevorderd tot on
derbrandmeester en trad hij
toe tot het kader. In 1988 werd
hij bevorderd tot zijn huidige
rang van brandmeester.
Burgemeester mr. J. J. P. M. Asselbergs speldt de ere-tekenen op. (Foto: Joop van Houdt).
ZIERIKZEE - „De burger heeft recht op veiligheid
en ik hoop dat men zich dat blijft realiseren". Dat
zei burgemeester mr. J. J. P. M. Asselbergs van Zie
rikzee zaterdag in een korte toespraak ter gelegen
heid van het 25-jarig jubileum van brandweervrij-
williger J. M. Bergmans. Asselbergs stelde in zijn
toespraak dat men niet door kan gaan met het stel
len van eisen aan vrijwilligers. „Als de vrijwilliger
als gevolg daarvan afhaakt is dat een rechtstreeks
aanslag op de veiligheid.vqn de burger", aldus Assel
bergs.
De burgemeester begon zijn
toespraak met de nodige lof
aan het adres van de Zierikzee
se brandweervrijwilligers.
„Wij kunnen ons als gemeente
.zeer gelukkig prijzen met een
dermate efficiënt corps", aldus
Asselbergs. Hij tekende daar
meteen bij aan dat het werk
van een brandweervrijwilliger
anno 1992 bijzonder zwaar is.
Niet alleen moet men opdraven
als er ergens brand uitbreekt,
maar ook moet men uitrukken
voor verkeersongelukken. „En
men moet er ook bij zijn als het
zeer ernstig is en dat is elke
keer toch weer een gruwelijke
confrontatie", aldus Assel
bergs. „Uiterlijk lijken brand
weervrijwilligers misschien
soms gehard, maar dat is vaak
slechts schijn. De beelden blij
ven je lange tijd bij".
De burgemeester stelde^ervol-
gens dat van brandweervrij
willigers veel gevergd wordt.
Er moet niet alleen vaak geoe
fend worden, maar er dienen
ook opleidingen en cursussen
gevolgd te worden. „Het is een
absolute must", aldus Assel
bergs. „Je moet als brandweer-
vrijwilliger in teamverband
kunnen werken en je moet pre
cies weten wat ieders taak is".
Loftrompet
De Zierikzeese eerste burger
stak uitgebreid de loftrompet
over de inzet en de prestaties
van het Zierikzeese brand
weercorps. „Er zijn bij vel
schillende brandweerwedstrij
den goede resultaten behaald
en dat werkt" heel stimule
rend", aldus Asselbergs. Hij
voegde daar aan toe dat de Zie
rikzeese brandweervrijwilli
gers gelukkig óver een goede
uitrusting beschikken. „Uiter-
Ook brandweercommandant
H. Fierens ging in zijn toe
spraak tot de jubilaris in op de
veranderende taken en verant
woordelijkheden van de vrij
willige brandweer. „Je bent als
vuurbestrijder gekomen, maar
nu ben je hulpverlener", aldus
Fierens. Hij omschreef Berg
mans als 'een zeer betrouwbare
vrijwilliger' die vooral bij gro
te oefeningen in zijn element
was.
„Het kostte je vele uren en veel
ergernis als het niet ging zoals
jij wilde", aldus de beschrij
ving van de brandweercom
mandante „Bij zo'n oefening
stond je als een generaal op
straat je bevelen te geven. Jij
was dan de baas. (en niemand
anders", aldus Fierens. Hij
haalde ook herinneringen op
de, soms zeer lange, gesprek
ken die hij met Bergmans had.
„Dat duurde soms tot het weer
licht werd buiten. Al weet ik
niet zeker of je dat nog verga
deren kon noemen".
NEELTJE JANS - Van 1 juli tot en met 30 september is in Delta Expo op Neeltje
Jans een foto-expositie te bezichtigen van Carel Blazer met de titel Zeeland
droog. De foto-expositie bevindt zich op de derde verdieping van het Ir. J. W.
Tops-huis. In totaal omvat de tentoonstelling tachtig foto's. Het betreft opna
men van de inundatie van Walcheren in 1945. Daarnaast zijn foto's opgenomen
van de Deltawerken en recreatie uit de jaren '60 en '70.
fen (VAF). Hier ontmoette hij
de fotografe Eva Besnyö die hij
gaat assisteren bij foto-op-
drachten. Om de toegepaste
vormprincipes van de Nieuwe
Fotografie beter te kunnen
hanteren gaat hij in 1934/1935
in dé leer bij de nieuwzakelijke
Oorlogen
In 1936 vormde hij samen met
Cas Oorthuys en Nico de Haas
het bestuur van de BKVK
(Bond van Kunstenaars ter Ver
dediging van de Kulturele
rechten) en werkt hij mee aan
de internationale tentoonstel-
In opdracht van uitgeverij Con
tact kwam Carel Blazer in 1945
in Middelburg aan om de gevol
gen van de inundatie van Wal
cheren met zijn camera vast te
leggen. De inundatie was een
militaire strategie om toegang
te verkrijgen tot de belang
rijke aanvoerhaven Antwer
pen. Daarom bombardeerden
de geallieerden, oktober 1944,
op vier plaatsen de dijken op
Walcheren. Meer dan een jaar
lang zou het voorheen zo na
tuurlijke eiland geteisterd
worden door het verwoestende
zeewater.
Vanuit een Engels amfibievoer
tuig, een zogenaamd DU KW,
maakt Carel Blazer een tocht
langs de onder water staande
dorpen. In een indrukwekken
de serie legde hij de ingrijpen
de veranderingen in het leven
van de Zeeuwse mens en zijn
ongeving vast. In Westkapelle
en Vlissingen fotografeerde hij
het pionierswerk dat verricht
werd voor het dijkherstel. Veel
inprovisatietalent en lichame
lijke kracht was nodig om de
vier dijkgatcn te dichten voor
het invallen van de winter van
1945. Daarna zou Walcheren
niet meer te redden zijn. Uitge
verij Contact besloot deze do
cumentaire serie niet uit te ge
ven. Blazer kocht zijn foto's en
negatieven terug en een aantal
foto's werd gepubliceerd in de
buitenlandse pers.
Documentaire
humanisme
Evenals de foto's van Carel
Blazer van de Spaanse burger
oorlog uit 1937 tonen deze beel
den weinig geweld of schok
kende beelden. Wel laten ze
zijn betrokkenheid zien bij de
Zeeuwse mens die ondanks al
le ellende in evenwicht pro
beert te komen met zijn omge
ving. Blazer was daarmee een
exponent van het zogenaamde
'documentaire humanisme',
waarmee men de camera als
middel inzette voor een mens
waardig bestaan.
De waterbouwkunde bleef Bla
zer mateloos boeien. Zo stelde
hij zichzelf als opdracht de vor
deringen aan de Deltawerken
met zijn camera te volgen. Er
ontstonden schitterende foto's
van de Veerse Gatdam, de Gre-
velingendam en de Haring-
vlietdam. Daarbij legde hij de
opkomst van de recreatie in de
zestiger jaren bij deze nieuwe
waterwerken vast.
De foto's van de Deltawerken
tonen de toenemende rol van
de techniek in de waterbeheer
sing die het aandeel van de
mens steeds sterker terug
dringt. Het in de veertiger ja
ren nog volop gebruikte hand
werk en de daarop gebaseerde
eeuwenoude ervaring wordt
geleidelijk overgenomen door
de later toegepaste geprefabri
ceerde bouwelementen, die
met grote installaties op hun
plaats worden gebracht. In de
fotoserie wordt de nietigheid
van de mens weerspiegeld
doordat hij steeds kleiner in
beeld komt.
Carel Blazer werd in 1911 in
Amsterdam geboren. Na zijn
MTS eindexamen wordt hij
monteur bij de radiocentrale.
Al spoedig maakte hij van zijn
hobby zijn vak. De fotograaf
Kees Kerkhof nodigde Blazer
uit lid te worden van de Vercc-
niging van Arbeiders Fotogra-
Afsluiting Veerse Gat april 1961. Een van de foto's van Carel Blazer die de expositie Zeeland droog
vormeti.