'Ook Zeeuwsvlamingen kunnen bier brouwen' 'De Heerekeet ligt op een unieke locatie' 30% KORTING Eerste paal nieuwe locatie POLO korte mouw en SHORTS 1997 ésT\ deurloo —mannen Promotiecampagne Zeeuws Vlegelbier begint op Schouwen-Duiveland Nieuwe eigenaren horecabedrijf bij haventje Flaauwers. Houtland Walhout wordt Fixet Service Bouwmarkt o vallen ze natuurlijk pas écht op! 9CHO! KUNSTSCHOUW WESTERSCHOUWEN NIEUWSBLAD WOENSDAG 18 JUNI 1997 yf/r/Z/'/ty Mol 7 ZIERIKZEE - Vlaanderen is bekend om zijn bier. Maar ook in Zeeuws-Vlaanderen kunnen ze bier brouwen. In ambachtelijke bierbrouwerij 'De Hal ve Maan' in Hulst wordt onder meer het Zeeuws Vle gelbier vervaardigd. Een goudgeel kwaliteitsbiertje met een uniek, eigen karakter dat veel mensen aan spreekt. „Vlegelbier heeft een zachte en frisse smaak. Tijdens het festival Zonnemaire Buiten gewoon, vorig jaar, werd het van de tap geschonken waar door de mensen niet wisten welk merk bier ze kregen. Er kwamen heel veel reacties. Iedereen vond het heel lek ker en wilde weten wat voor bier het was." Jan Koeman uit Kloetinge weet precies wat Zeeuws Vlegelbier is. Hij is de man achter de schermen van De Zeeuwse Vlegel, een organi satie die vijf jaar geleden werd opgericht door jonge Zeeuwse boeren, die tarwe en gerst telen zonder daarbij bestrijdingsmiddelen te ge bruiken. Souvenir Van het graan wordt Zeeuws vlegelbrood, eierkoeken en roomboterkoekjes gemaakt. De gerst dient als grondstof voor de mout, waaruit brou werij De Halve Maan het Zeeuws Vlegelbier maakt. Het vlegelbrood is bij de Zeeuwse consument inmid dels goed bekend en zeer pop ulair. Uit marktonderzoek bleek echter dat veel Zeeuwen het vlegelbier niet kennen. „Ze hebben het nog nooit gezien of ze kennen wel de flesjes, maar denken dat die vooral bedoeld zijn ais souvenir voor de toeristen." Maar dat is volgens Jan Koeman niet het geval. „Het Zeeuws Vle gelbier is bestemd voor iede re bierliefhebber, maar in de eerste plaats voor die uit de provincie zelf. De Zeeuwen zouden wat trotser moeten zijn op producten die afkom stig zijn uit hun eigen gebied. Vooral de afgelopen jaren zijn daar veel delicatessen bijgekomen." Behalve vlegelbier onder meer zelfge maakte kaas, jam en milieu vriendelijke versvlees-pak- ketten. Jan Koeman is de motor ach ter een promotiecampagne die met name het Zeeuwse Vlegelbier meer bekendheid moet geven in het deel van Zeeland boven de Wester- schelde. Een promotiecam pagne die begint op Schou- wen-Duiveland. Koeman bezoekt drankengroothan dels, slijterijen, horecabe drijven en supermarkten om hen te stimuleren Zeeuws Vlegelbier op te nemen in het assortiment. Maar de belang rijkste schakel in de keten is volgens Koeman de consu ment. Vraag- en aanbod „De vraag van de consument bepaalt welke biersoorten in de winkel en het café komen. De vraag van de klant be paalt ook welke richting de landbouw ingaat. Momen teel hebben we een wacht lijst van ongeveer tien Zeeuwse boeren die ook op milieuvriendelijke wijze graan en gerst willen telen voor Zeeuwse Vlegelproduc ten. Zij kunnen dat pas doen wanneer de vraag naar die producten groter wordt." Daarom is de promotiecam pagne van De Zeeuwse Vle gel in de eerste plaats gericht op de consument. Op Schouwen-Duiveland probeert Jan Koeman met de mensen in contact te komen tijdens evenementen als De Boerenland dag in Noordgou- we, de Boerenmarkt in Burgh en het festival Zonne maire Buitengewoon. Hij presenteert daarbij het Zeeuws Vlegelbier door mid del van een informatiestand. „We hopen dat de bevolking van Schouwen-Duiveland zich op deze manier meer be wust wordt van het vlegel- bier en de herkomst ervan, waardoor het bier zich on derscheidt van andere soor ten. Het wordt gemaakt van gerst die in Zeeland wordt geteeld zonder bestrijdings middelen en het wordt in de provincie op puur ambachte lijke wijze gebrouwen." Mond-tot-mond Omdat de smaak van vlegel bier heel goed is, denkt Jan Koeman dat het vlegelbier zichzelf zal promoten, als het eenmaal bekend is bij een grotere groep mensen. „De belangrijkste promotie is mond-tot-mond reclame. Na Schouwen-Duiveland wordt de promotiecampagne verlegd naar andere Zeeuwse gebieden, behalve Zeeuws- Vlaanderen. „Daar is het Zeeuws Vlegelbier al goed ingeburgerd." In heel Zee land zijn momenteel onge veer honderd verkooppun ten waar het bier verkrijgbaar is. Op Schou wen-Duiveland kunnen bier- liefhebbers terecht bij veer tien slijterijen, De ambachtelijke bierbrouwerij De Halve Maan in Hulst is gehuisvest in een oud graanpakhuis, dat werd ingericht met au thentieke brouwketels (links). Daarin wordt het Zeeuwse vlegelbier vervaardigd. supermarkten, cafés, één kaasboerderij en zelfs een bakker. „Die is zo enthou siast over het vlegelbrood dat hij ook het bier wilde verkopen." Volgens Jan Koeman wil De Zeeuwse Vlegel het vlegel- bier pas buiten de provincie gaan aanbieden, als het in Zeeland goed is aangeslagen. „Behalve in Zeeland is vle gelbier momenteel alleen te koop in twee Amsterdamse bierspeciaalzaken die in hun assortiment alle bieren wil len die bestaan. Om verze kerd te zijn van een goede toekomst moet de markt voor Zeeuws Vlegelbier op termijn groter worden dan Zeeland. „Alleen op die ma nier kan de teelt van gerst voor boeren aantrekkelijk blijven. Uit één hectare gerst kan heel veel bier worden ge brouwen." Vergeten De Zeeuwse brouwgerst is volgens Koeman heel goed van kwaliteit. „Zeeland heeft relatief zachte zomers, maar wel veel zonüren. Dat zijn gunstige omstandighe den voor de teelt van gerst en tarwe." Tot en met de Twee de Wereldoorlog werd in Zee land bijna uitsluitend tarwe verbouwd voor menselijke consumptie. „Daarna kwa men vanuit het buitenland grote hoeveelheden goedko pe baktarwe naar Neder land, zodat de boeren hier overstapten op voertarwe voor dieren. Daardoor is men in de loop van de jaren een beetje vergeten dat de om standigheden in Zeeland heel geschikt zijn voor de ver bouw van milieuvriendelijk geteelde baktarwe en gerst." De Zeeuwse Vlegel wil dat overbrengen aan de bevol king en de mensen enthou siast maken van de produc ten die daarvan worden gemaakt. „Ze moeten wak ker worden geschud, zodat ze er wat vaker van proeven. KUNSTSCHOUW KERKWERVE - „Wij hebben onze stek gevonden. Ons krijgen ze hier niet meer weg." Hoewel ze café restaurant De Heerekeet nog maar pas runnen, zijn Dick Heine, zijn vrouw Trudi en zijn dochter en schoonzoon Marion en Richard Snijder zeer enthou siast over hun nieuwe bedrijf, bovenop de Ooster- scheldedijk bij het haventje Flaauwers. De eerste paal werd gezamenlijk geheid door Coert Walhout. zijn vrouw Paola Walhout-Nieu- wenhuijze, zijn dochters Mariëlle en Rozanne en medewerker Jacco Bolle. (Foto: Marieke Mandemaker) ZIERIKZEE - Het was maandag: een bijzondere dag voor de eigenaar van doe-het-zelf zaak Houtland Walhout Coert Walhout, zijn gezin en zijn medewer kers. Op het nieuwe bedrijventerrein aan de Boe- renweg werd de eerste paal geheid van eeii nieuw onderkomen voor het bedrijf. BURGH-HAAMSTEDE - In het kader van de Kunstschouw worden deze maand in Burgh- Haamstede diverse acti viteiten gehouden. In Grill-bar Philippo's is woensdag 18 juni vanaf 18.00 uur een Kunstbor rel. Zaterdag 21 juni staat in Hotel Bom een Kunstenaarscafé ge pland, eveneens vanaf 18.00 uur. Diezelfde dag wordt in openbare basis school De Kirreweie een verkoop-tentoonstelling gehouden. De school wil met de verkoop van kunstwerken geld bij el kaar krijgen voor Het Annie M. G. Schmidt huis in Utrecht: een ont moetingscentrum voor kinderen en kunst. CONCERT KAPELLE - Organist Henk G. van Putten de violiste Margreet Lugt geven zater dag 21 juni een concert in de Nederlandse Hervormde kerk in Kapelle. Zij brengen werken ten gehore van onder anderen Vivaldi, Bach, Rheinberger en Dupré. Aan vang 20.00 uur. POPPEN BROUWERSHAVEN - Elsje van Eisen exposeert van za terdag 12 juli tot vrijdag 1 augustus haar collectie ei gengemaakte kleipoppen in de Pupelae aan de Baan- straat 7 in Brouwershaven. De in Amsterdam wonende Van Eisen brengt nu voor de derde keer een tentoonstel ling naar de smalstad toe. Volgens eigen zeggen worden haar exposities steeds span nender, onder meer omdat zij net een opleiding van ont werpen en vormgeven achter de rug heeft. Deze vernieuw de kennis is van grote invloed op haar werk. De poppententoonstelling is uit gebreid met spiegels met ver sierde lijster.. De tentoon stelling open', zaterdag 12 juli om 15.00 uur. Daarna is de expositie dagelijks geo pend van 15.00tot 20.00 uur. KARAOKE BURGH-HAANSTEDE - In Café-restaurant De Burghse Babbelaer in Eurgb-Haam- stede worden 20 juni, 11 juli en 18 juli de voorrondes ge houden van de Karaoke Me ga Tour, aanvang 21.00 uur. De winnaars pléatsen zich voor de finale op laugustus. Zij namen De Heerekeet over van J. Snepvanger, die er 26 jaar de scepter zwaaide. Het horecabedrijf is wat ligging en sfeer betreft de tegenpool van het drukke restaurant en de brasserie, die Heine en zijn vrouw tot voor kort run den in Heemstede. Zij beslo ten beide horecabedrijven te verkopen vanwege negatie ve ervaringen door inbraak en mishandeling. Rustige stek „Mijn vrouw wilde een rus tig huis aan het water, in de Kop van Noord-Holland." Het werd Zeeland nadat het echtpaar in het vakblad las dat De Heerekeet te koop was en daar een kijkje nam. „Het bedrijf was een combi natie wat wij wilden. Een rustige'stek aan het water én een horecabedrijf." Restaurant Toen bleek dat aan het café- reataurant ook het beheer van haventje Flaauwers, een vishandel en botenverhuur- bedrijf was gekoppeld bleek De Heerekeet helemaal 'te passen als een maatpak'. „Mijn dochter en schoonzoon wilden daardoor ook mee naar Zeeland. Richard werk te als stuurman op de grote vaart en havenmeester in IJ- muiden. Hij heeft ook veel ervaring met vissen op de Noordzee." Omdat het seizoen inmiddels is begonnen zet de familie Heine het horecabedrijf de eerstkomende maanden gro tendeels op dezelfde voet voort als Snepvanger. „Al leen is het nu ook een restau rant." Trudi Heine is chef kok en werd door het tijdschrift Lekker diverse keren voorgedragen voor de titel 'ladychief'. Zij brengt in de keuken de ideeën aan en zorgt voor de technische on dersteuning, terwijl haar schoonzoon en een kok het eten bereiden. Na het seizoen, in de maan den septeber en oktober, wil len de nieuwe eigenaren het interieur van het horecabe drijf vernieuwen. „We wil len lichtere tinten en een meer maritieme sfeer creë ren. Ook de keuken krijgt een opknapbeurt." In het restaurant worden keuze menu's aangeboden voor aantrekkelijke prijzen. Heine wil tijdens de opknap beurt in de zaak ook een klein informatiecentrum creëren, dat aansluit op de natuurrecreatie in de directe omgeving van De Heerekeet. „We zitten hier op een unieke locatie. Enerzijds aan de Oosterschelde, die is aange wezen als nationaal park, en anderzijds in het gebied waar Plan Tureluur wordt gerealiseerd; een natuurge bied voor vogelliefhebbers." „Er komen hier sport- duikers, sportvissers en vo gelliefhebbers. In het infor matiecentrum komt docu mentatie over deze drie onderwerpen. We willen meer zijn dan een café-res taurant. Dat zijn we ver plicht aan de unieke ligging van het bedrijf." Kinderboerderij Vanuit dat uitgangspunt heeft Heine ook plannen om het weilandje met dieren aan de achterzijde van De Heere keet te ontwikkelen tot een echte kinderboerderij. „Daarvoor zoeken we con tact met een vrijwiliger die zo'n dierenparkje wil behe ren. Iemand die van dieren houdt en veel tijd heeft." Wanneer al deze plannen vas te vorm hebben aangenomen wil Heine De Heerekeet in het najaar officieel herope nen. Tevens maakte Walhout be kend dat zijn bedrijf onder deel wordt van de organisa tie Fixed Service Bouwmarkt. Een franchise- organisatie van doe-het-zelf zaken, waarbij in elke win kel twaalf speciaalzaken zijn verenigd, waaronder een in terieur-ideeën-centrum, een parketstudio en een sanitair- showroom. Dat houdt in dat in het nieuwe onderkomen zowel de verkoopoppervlak te als het assortiment van de doe-het-zelf zaak aanzienlijk groter wordt. Het perso neelsbestand wordt uitge breid tot elf personen. Wan neer de bouw van het nieuwe pand volgens plan verloopt, verhuist Walhout in novem ber van dit jaar zijn zaak vanuit de Weststraat in Zie- rikzee nagr het nieuwe in dustrieterrein. De vestiging blijft een zelf standige onderneming waar in Walhout als vanouds in de winkel staat. De nieuwe naam Fixet Service Bouw markt wordt ingevoerd om dat onder deze naam honder den winkels gezamenlijk inkopen, zodat zij hun pro ducten kunnen leveren tegen scherpe prijzen en toch een goede service verlenen. Advertentie Interieur Paauwe toont u het beste oJ> het gebied van ophang-systemen, gordijnstoffenjalouziecn en iwumiin vt' raambckleding. Kom gerust ccn kijkje nemen. Zuidweg 20a. Zonnemaire Tel. 0111-401318. Volop parkeergelegenheid en goed bereikbaar per openbaar vervoer. Advertentie PROGRAMMA Woensdag 18 juni: KUNSTBORREL vanaf 18.00 uur. Grill-Bar Philippo's, in Haamstede. Prettig geprijsd. Kunst menu Zaterdag 21 juni: KUNSTENAARSCAFÉ vanaf 18.00 uur, Hotel Bom. in Haamstede. Kunstmaaltijd voor weinig geld.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 1