Folklore op Schouwen-Duiveland: Palmzondag en Pasen in Haamstede Zendingsmanifestatie met stands, gospelgroep en een kindermusical Vroeger tijden beschreven door J. A. Hubregtse Vo in op Keunehinne dag Op zondag 17 mei in Gereformeerde kerk te Haamstede PLAATS UW FAMILIEBERICHTEN INDE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Eerste Zierikzeesche Begrafenisonderneming J.C. Uijl f 89,00 DELTA DISCS f 59,00 f 49,00 c ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE HAAMSTEDE - J. A. Hubregtse (1878-1940) was in vroeger tijden onderwijzer te Haamstede. Hij wist die drukke baan te combineren met hobby's als ar cheologie en onderzoek naar folkloristische gebrui ken. Hubregtse onderzocht niet alleen maar zette ook het resultaat van zijn nasporingen op papier. Amateur-historicus J. Schot BWzn uit Zierikzee zet te de aantekeningen van Hubregtse op een rijtje. Met Palmzondag begin in vroe ger tijden in Haamstede de voorbereiding van de Paas- drukte, het voorjaarsfeest. Hu bregtse beschrijft hoe Palmpa sen in die tijd werd gevierd en beleefd. ..Hier kende men niet de elders gebruikelijke viering van Palmpasen; een ruiter op vogel met gekleurd papier en groen versierd. Wel was, vooral bij gunstig weer, op deze dag reeds grote drukte op het dorp". Lange rijen Volgens de beschrijving van Hubregtse wandelden de jonge meisjes in lange rijen rond. „Velen reeds in haar mooie Paasklederen en bovendien voor 't eerst de nieuwe muts met krullen en bellen op, voor zover ze dit voorjaar pas 'in de muste' waren. Zo luidde de uit drukking die wel schijnt aan te duiden dat in deze streken ook de klederdracht der kinderen reeds zeer vroeg is verdwenen", aldus Hubregtse. Slechts de vrouwenmuts met versiering was volgens Hu bregtse in zijn tijd nog overge bleven. „Natuurlijk volgden de jongelingen, eveneens op hun paasbest, dé dorpsschonen en dan ging de wandeling steeds naar de duinkiant, door de dreef", aldus Hubregtse. Hier werd volgens zijn beschrijving 'de kennis eerst recht voortge zet'. „Om tenslotte af te spre ken om de volgende week sa men uit te gaan. Ook van om liggende dorpen was er dik wijls 'jonkvolk' wat nu en dan aanleiding gaf tot ruzietjes of vechtpartijtjes". Hubregtse constateert dat in 'onze weinig kiesche spraak- Soms dan komme d'r dienhen in j'n ööd wae d je over wil schrieve, in dan dienk je noe mo'k oppasse of dat 't al schreven is. In noe kaje zaelf wê wat bie ouwe, mê j'n ööd is heen rehister. Ik ao over Keunehinnedag al is meer schreve. Mê noe haet 't over wat anders. Dae binne noe dienhen die d'r toen nie waere. Aolereerst de lintjesrehen op bru, in dae bedoel ik aelke plekke mee, want 't eit de- zaelfde betekenis, het mag wê even vernoemd ööre datter op Bru vuuf ménsen 'n onder scheiding krehen ao. Dit mot vödien stille ouwen ööre, wat aoltied nie mee vaolt. Dan motte ze prebere je mee 'n foefje op 't hemeente- uus te krieken. Dan stap je dae binne in dan haeter 'n lichtje brande. Eer dat de burhe- meester dat op spaeld eiten a uut de doeken dae wat dje zo al daen eit. Kiek 't zit zó, 't ene méns doe meer as 't andere. Dan bedoel ik op polletiek, maatschappe lijk of kaerkelijk hebied. Dan öör je vö drohe via via an de commesaoris mee aol de hehe- vens, in dan mê ofwachte. Dae öör betrokkene anhstvallig buten ouwe. Wel is t'r onderscheid in 't hêên wat aje krieht. Oe ööher op de ladder, oe ööher de onderschei ding. In is dat noe hoed? Je kan je best mê daen ao. Dae summen nie vaerder op in hae. Wel is 't feit datter stille waerkers binne wae at nie over docht oort, dae öör nie bie stille stae. Een voorbeeld wil ik noeme, dae binne d'r meer. 'n Onhe- trouwde dochter, die d'r ou- wers mee aole moeilijkheden d'r an verbonde an d'r einde brocht eit, in dan allene over schiet zonder inkomsten. Dan hae waerke om in d'r eihe on derhoud te voorzien, in plekke van nae de biestand. Wat dienk je ao die heen spaeletje verdiend? Keunehinnedag is vö de kin- ders in 't bizonder 'n hezellige dag. In zödoende kunne'de hro- te aok mee proffetere. Wat nieuws op Bru, 't Visserskoor. Ze ao zonhe in de tente. 'n Mooi zicht, 'n schipperspette op, 'n ouwerwets boezeroen mee 'n blaewen broek, in 'n paer klompen, 'n Mooi krootje. 't Is te open dat 't bluuvend is. Dae mot nog eel wat waeter deu Ziepe hae om an 'n lintje te kommen, mê de vaerkensbond is t'r aok nog. WULLUM makende gemeente' deze bij eenkomst ook wel aangeduid werd als 'de Vaezemarkt' (de Vaarzenmarkt). „Dit alles was slechts de voorbereiding van de tweede Paasdrukte. Dan kan het des middags vooral in de Slotdreef en aan de duinen zeer druk zijn", aldus Hubregt- Gekookte eieren In de Dreef stonden dan, zo blijkt uit de beschrijving van Hubregtse, tafels en stoelen en kon men gekookte eieren, snoepgoed en schrooisel ko pen. Overigens werd toender- tijd ook in Zierikzee op dezelf de manier Tweede Paasdag ge vierd en wel in de zogenaamde Zelke. Hubregtse; „Evenmin ontbrak de schooljeugd die 's morgens reeds haar paaseieren hadden gezocht, met meebrak roodbruin gekleurd en door ou ders of vrienden weggestopt in bleekveld hooitas". Overigens was er toen volgens de beschrijving van Hubregtse nog geen sprake van de Paas haas. „Naar de volksopvatting hier legt de haan paaseieren voor de kinderen. De grootste drukte was echter aan de dui nen, in de manteling. Daar be klommen de jonge paren hand in hand het hoge duin, den Pa- senhil. En nu wilde het eeu wenlange gebruik dat ze er sa men afrolden, de armen om el kaar heen, om en om tuime lend". Hubregtse vervolgt: „Deze feestelijke uiting van lente vreugde zou wellicht de jonge dames van tegenwoordig (eer ste helft van deze eeuw, red.) wel wat toeschijnen. Zonder twijfel mag het op een lijn wor den gesteld worden met het in zee dragen dat Cats aanbeveelt om.de geaardheid te leren ken nen naar de Dulcinea's. Hoe het zij, deze ruwe gebruiken to nen daardoor juist hun hoe ou derdom. In het volksbewust zijn golden ze als eerbiedwaar dig, als eeuwenoude traditie". Weigevoeglijkheid Hubregtse vervolgt: „Zelfs in onze jeugd, toen reeds andere begrippen van welgevoeglijk- heid heersten, zou men zich toch niet gaarne geheel aan de gebruikelijke 'rolpartij' heb ben onttrokken. Maar door het vastbinden harer kleren met een daartoe opzettelijk lint wisten de meisjes de vereiste betamelijkheid in acht te ne men, en hadden verder geen be zwaren tegen stoei- en rolpar tij en". In later tijd werd dit alles vol gens Hubregtse verplaatst naar de Nieuweweg die, iets noordelijker, evenwijdig liep aan de Slotdreef. „Overigens ging alles weer naar de duinen en kreeg de hoge heuvel hier de naam van Pasenhil. Er is geen twijfel aan deze verplaatsing van de Paasviering. Zeventig jarigen verzekerden ons dat zij dezé in hun schooljeugd nooit anders hadden meegemaakt dan in de Dreef en de duinen ervoor. Op het dorp was het 's avonds in de herberg druk dan sen en ook nog den volgenden zondag werd in het bijzonder door de jeugd de kennisma king voortgezet", aldus Hu bregtse. Soms leidde een en ander tot vaste verkering, zo schrijft Hu bregtse. Als typisch Zeeuws Paasgebruik noemt Hubregtse het krentenbrood met krukels. „Dat op deze dagen in weinig huisgezinnen ontbrak", aldus Hubregtse. Hij gaat ook in op de arbeidsomstandigheden van de boerenarbeiders. Destijds werden zij per seizoen ingehuurd. „Met mei ginge de knechts en meiden uit de ene in de andere huur over. Er zijn geen aanwijzingen of er ver band bestaat tussen deze druk te en de mei-viering". Visbank De mei-viering stond volgens Hubregtse in het teken van de grappenmakerij. „Tb Haamste de droegen de boosdoeners al les wat ze konden bemachtigen in de Visbank, die toendertijd aan de Zuidzijde der kerk stond. Wat men miste, men kon het den andere dag gaan halen, tot vermaak der toeschou wers". Ook de oude vrijers en vrijsters werden volgens Hu bregtse niet vergeten. „Wan neer ze 's morgens opstonden zagen ze in den boom voor het huis een pop van stro, al naar het voegde met vleekmuts (een gehaakte muts met twee vler ken), jak en rok of anders met hoed, jas en broek uitgedost". Behalve de pop was er dan, zo blijkt uit de beschrijving van Hubregtse, ook nog een toepas selijk gedichtje waarin ver meld werd hoezeer de strooien pop verlangde naar liefde. „Ge woonlijk eindigde de grap hiermede dat de bespotte door een of andere kleine kwajon gen tegen goede beloning den plaaggeest uit den boom liet halen. Maar eer het zover was hadden de buren, en niet in het minst de aanleggers der grap, er reeds ruim hun plezier van gehad". Volgens de beschrijving van Hubregtse was het ook niet on gebruikelijk dat 'een aantal sterke knapen' er niet tegenop zagen om een boerenwagen uit elkaar te halen en bovenop de schuur weer in elkaar te zetten. „Zelf hebben wij het nooit ge zien, maar wel van verschillen de kanten horen bevestigen", aldus Hubregtse. „We vermel den het vooral uit folklo ristisch opzicht. Het is een prachtige vraag voor deskun digen daarvan een verklaring te geven". Pinksteren Op tweede Pinksterdag trok, ook toen al, jong en oud naar Westerschouwen. Maar men zocht ander vertier dan de re creant anno 1992. Hubregtse; „Daar was het kermis. Er stond dikwijls een draaimolen. Buiten tegen de muur der her berg stonden de snoeptafeltjes en binnen was het groot bal. Met viool en contrabas erbij werd gedanst, soms zelfs de boerencarre, en nog wel op klompen". Ook de danspret is dus niet van vandaag of giste ren. „Getuige bovendien het notulenboek van den Kerke- raad te Burgh". „Ongeveer 1720 werd een man en zijn vrouw onder censuur geplaatst omdat ze met de Pinksteren 'voor de fiole' had den gedanst. Meteen een voor beeld van de vergeefse strijd van kerkelijke en soms ook we reldlijke overheden tegen som mige oeroude gebruiken zoals deze Pinksterviering is", aldus Hubregtse. Hij gaat in zijn aan tekeningen ook terug in zijn ei gen kinderjaren, eind vorige eeuw. „En wij kinderen, als de centen versnoept waren, trok ken naar de duinen, door het mulle zand erover en dan als het laag water was aan het zoe ken en graven op het terrein der vroegere havenbuurt van Westenschouwen. De fonda menten der huizen, de straat jes, welputten en vooral de tal rijke potscherven waarvan sommige versierd mee naar huis gingen". Hubregtse voegt daar aan toe dat op die manier de begeerte bij kinderen opgewekt werd om te weten te komen wat hier vroeger was gebeurd. „Veel kon men ons niet vertellen. Daarvoor was er te weinig van bekend. Eerst vele jaren later zou het toeval ons werkelijk op den weg voeren die leidde tot veel begrijpen en verstaan van wat tot heden verborgen was". Kermis „Met het verdere deel van het jaar kunnen we kort zijn", ver volgt Hubregtse. „De kermis in Haamstede, de maandag voor st. Jan aanvangende, bood niets bijzonders. Evenmin als die te Burgh in september. In het najaar, 25 oktober, op de Haamsteesche koeienmarkt kregen de kinderen hier, en ook op Burgh, de versierde rui ters die men overal elders op Palmpasen ziet en die de naam draagt van termestokje. Boven dien verkoopt de bakker ook piletten, een vrij dik stokje waar bovenop een dot harde stroop, bestemd om eraf gelikt te worden". De Franse naam, ook in ver band met de bloeitijd van Westenschouwen, doet denken aan Bourgondische invloed. De datering wordt dus 15e eeuw", concludeert Hubregtse. „Met Sinterklaasdag werd er 's avonds gedobbeld in de trog bij de bakker, telkens om een pond gelij en met Kerstdag was het jaar bijna weer ten einde. Op de morgen van Kerstdag liet de bakker langs de deur leuren met Kerstwaegen of Kerst wiggen, een soort koek jes. Dit alles vermeldden wij vrij uitvoerig omdat ons in ziens daaruit veel is af te lei den. Wanneer er nu verder niets bekend was omtrent de streek zou men onze verklaring vrijwel fantastisch lijken. Se der de gevonden resten van menselijke bewoning is dit veel veranderd". BURGH-HAAMSTEDE - 'De vlam die ons aansteekt'. Dat is het thema van een zendingsmanifestatie die op zondag 17 mei wordt gehouden in de Gereformeer de kerk te Haamstede. Het gaat om een evenement met stands, een gospelgroep, een kindermusical, sprekers en zang. Het initiatief voor de bijeenkomst ging uit van de Hervormde/Gereformeerde zendingswerkgroep Schouwen-Duiveland. Een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van zendingscommissies en diakonieën die contacten heeft in Peru en Afrika. Het zendingswerk vanuit Zee land is speciaal gericht op Afri ka, met name de Janden Rwan da, Zambia, Botswana, Leso tho, Zimbabwe en Mozambi que. Zendingswerkers werken daar in kerken, ziekenhuizen, opleidingscentra en landbouw projecten. Het evangelie, de blijde boodschap die daarbij centraal staat vormde de inspi ratie voor het thema van de zendingsmanifestatie: „Het is Gods liefde die in ons de vlam aansteekt zodat wij kunnen helpen in de zo vaak troostelo ze en uitzichtloze situatie van veel mensen". Tijdens de bijeenkomst wordt informatie gegeven over de di verse Zeeuwse zendingswer kers. Zoals het echtpaar Adri en Conny Moerdijk, dat door de Gereformeerde zendings- bond in de Hervormde Kerk werd uitgezonden naar Lima. Met hun twee kinderen wonen zij aan de rand van een krotten wijk. Zij zetten zich in voor evangelisatiewerk en opbouw van de gemeente daar en wor den bijna dagelijks geconfron teerd met armoede, corruptie en misdaad. Het predikantenechtpaar Henk Makkinga en Wijke Greydanus is zelf aanwezig tij dens de manifestatie. Zij wor den 12 juli aanstaande uitge zonden naar Kirinda in Rwan da om kerkelijk opbouwwerk te gaan verrichten. De uitzen ding vindt begin juli plaats vanuit Zierikzee via een feeste lijke dienst in de Gereformeer de kerk. Rwanda is het klein ste, armste en dichtstbevolkte land van Afrika. Tijdens de zendingsmanifesta tie treedt de gospelgroep Rejoi ce op. De groep staat onder lei ding van Wim Kaashoek. Ook het poppentheater the Gospel- kids uit Middelharnis is actief. Onder leiding van mevrouw L. Grezee presenteren zij een kin dermusical waaraan ook kin deren van acht tot 14 jaar uit de zaal kunnen deelnemen. Door middel van dans, poppenspel, muziek en drama dragen zij het evangelie uit. Ook presen teren ze een ballonnenlied. De heer P. A. van der Linden uit Dreischor draagt enkele ge dichten voor waarin de vlam een grote rol speelt. Bij de stands kunnen bezoekers infor matie krijgen over Peru, Afri ka, het werk van Zending en Werelddiakonaat, Dorcas, Am nesty International en de We reldwinkel. Er is koffie, thee en frisdrank verkrijgbaar en de organisatie heeft gezorgd voor een crèche waar de klein ste bezoekers worden opgevan gen. Het evenement begint om 14.00 uur en wordt aan het eind van de middag afgesloten door ds L. J. Lingen. Tbr bestrijding van de onkosten wordt bij de uitgang van de kerk een collec te gehouden waarbij de bezoe kers een kleine bouwsteen krijgen aangeboden. ELS LEGEMAATE JACCO FOLMER Na 2.444 dagen verkering is het zover... Wij gaan trou wen!! Vrijdag 15 mei 1992 om 14.00 uur in het stadhuis van Zierikzee geven wij elkaar het Ja-woord. De kerkelijke bevestiging zal zijn om 15.00 uur in de Ned. Herv. Kerk van Zierikzee. Receptie van 19.00 tot 20.30 uur in Restaurant De Vier bannen, Weg van de buitenlandse pers te Ouwerkerk. Gracht weg 14, 4301 KJ Zierikzee Deltastraat 27, 4306 BJ Nieuwerkerk Wij gaan wonen: Schouwenbank 53, 4301ZV Zierikzee. Tfel. 01110-13128 Denkt u aan bloemen, planten of een kado, onze wens is doe het zo: Wij hebben 2Vi jaar samen gewoond en dat wordt nu met een huwelijk bekroond NATASCHA VAN DER SCHELDE en EVERT VDES gaan trouwen op 15 mei 1992 om 14.45 uur in het stad huis van Zierikzee. U bent van harte welkom op onze receptie van 19.30 tot 20.30 uur, in Dorpshuis 't Zuudende, Beatrixstraat 1 in Kerkwerve. Ons adres blijft: Pieterseliestraat 33, 4301 BL Zierikzee Kadotip: E*3 1942 1992 Op maandag 11 mei hopen onze ouders N. VAN LEEUWEN T. VAN LEEUWEN-ZWAMBORN de dag te herdenken dat zij 50 jaar zijn ge trouwd. Dat ze nog lang voor elkaar en voor ons ge spaard mogen blijven is de wens van hun kinde ren. ARIE, NICO IDA, JAN MARVIN, PETER Mei 1992 Weelstraat 4 4307 BR Oosterland Voor de vele blijken van belangstelling, in de vorm van kaarten, bloemen en geschenken, bij ons 40-jarig huwelijksfeest zeggen wij iedereen, ook namens kin deren en kleinkinderen onze hartelijke dank. P. WILLEMSE E. WILLEMSE-DEKKER 4325 CA Renesse, mei 1992 Zeeanemoonweg 70 Hartelijk dank voor alle kaarten, bloemen en atten ties die ik mocht ontvangen tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis en in de weken daarna. Mevrouw J. H. WANDEL-OCKELOEN Nieuwerkerk, mei 1992 Enige en Algemene Kennisgeving Hierbij geven wij u kennis dat na een liefdevolle verzorging in de Corneliastichting zacht en kalm is overleden onze zuster, schoonzuster en tante HENDRINA CORNELIA VAN DE GRAAF Sinds 1979 weduwe van CORNELIS KOOPMAN in de leeftijd van 91 jaar. Uit aller naam: J. VAN DE GRAAF 4328 GB Haamstede, 7 mei 1992 Verzorgingscentrum „Duinoord", Kamer 289 Kloosterweg 18 De begrafenis zal plaatsvinden maandag 11 mei om 11.00 uur op de Algemene Begraafplaats te Scharendijke. Indien u deze plechtigheid wenst bij te wonen wordt u verzocht tijdig aanwezig te zijn. Met droefheid geven wij u kennis van het overlij den van onze zwager en oom PIET BILIUS Namens de familie: C. BOM Nieuwerkerk, 7 mei 1992 Elzenstraat 7 Tbt ons verdriet is toch voor ons nog onverwachts van ons heengegaan onze lieve moeder, schoon moeder, groot- en overgrootmoeder KO RN ELI A LAURINA VAN DER WEKKEN Sinds 18-02-1932 weduwe van C. L. BEIJE op de leeftijd van 86 jaar. Renesse: H. BEIJE M. K. BEIJE-JANSE Vlissingen: J. BEIJE L. J. BEIJE-PIERSMA Ankeveen: W. P. BEIJE Klein- en achterkleinkinderen Zierikzee, 7 mei 1992 Zweedse Rode Kruis Ziekenhuis Correspondentie-adres: H. Beije, Kromme Reke 3, 4325 AL Renesse De crematie zal in besloten familiekring plaats vinden in het crematorium te Middelburg. De steun die wij deze jaren ontvingen en het medele ven bij het afscheid van onze allerliefste en onvergete lijke DORINE LEONIE CHRISTINE BRINKHORST-VAN DER SWAN hebben diepe indruk op ons gemaakt. Het is ons een grote troost te weten dat zij een plaats heeft in de herinnering van zo velen. Namens de familie, F. J. A. VAN DER SWAN F. VAN DER SWAN-VAN DER HEIJM Dreischor, mei 1992 Voor de overstelpende vele en hartverwarmende be wijzen van medeleven die wij tijdens de ziekte en na het overlijden van mijn lieve man en onze vader HARM FASOL mochten ontvangen, betuigen wij u onze oprechte dank. Het heeft ons bijzonder gesterkt en getroost dat u zich allen zo betrokken voelde bij dit voor ons zo groot ver driet. CORRY FASOL-VAN DUKE LEO IRENE en PETER Spaarndam, mei 1992 jyyi TV# OUDE HAVEN 42 4301 CL ZIERIKZEE TEL. 01110-12877 B.G.G. 01114-2577 UITVAARTLEIDER L. M. VAN DER WERF U KUNT ZICH OOK WENDEN TOT ONZE PLAATSELIJKE VERTEGENWOORDIGERS Uw advertentieruimte voor gelukwens ter gelegenheid van verjaardag, jubileum, huwelijk, examen, verloving 55 JAAR Op maandag 11 mei 1992 hoopt de heer P. I. HEYBOER bekend als vertegenwoordiger van de Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren 55 jaar te worden. Hartelijk gefeliciteerd door je vrouw, kinderen en kleinkinderen. Laat moeder voortaan gewekt worden met een Dreammachine van Sony TYPE ICF 710 BIJ ONS VERKRIJGBAAR EEN GROTE COLLECTIE WEKKER-RADIO'S, WALKMAN'S, RADIO-RECORDERS DISC MAN'S Er is al een Sony wekkerradio Digi Cube van I 99,- voor of een Grundig wekkerradio vanaf UW SPECIAALZAAK VOOR MUZIEK, BEELD EN GELUID MOL 15 4301 JC ZtERJKZEE TEL,: 01110- 14699

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 6