'Deze hobby vergt veel geduld'
'Dit geeft gewoon een kick'
MerMse
BEPROEVING
-*** M
Duur foutje
Vlam in de pan
Diefstal van
Mercedessen
Schennispleger
NBvP
MAANDAG 5 MEI 1997 NR 26174
Onverwacht is in alle rust van ons heengegaan on
ze lieve schoonzusteren tante
MARIA CORNELIA ELISABETH
VAN DER LINDE
in de leeftijd van 87 jaar.
Zevenbergen: E. VAN DER LINDE-TIMMERS
Middelburg: J. F. DOMINICUS
Dreischor: H. BARENDREGT
L. BARENDREGT-OKKERSE
Middelburg: M. P. BIJLSMA-DOMINICUS
Kerkwerve: H. M. DOMINICUS
M. L. S. DOMINICUS-
BOOGAARD
Zierikzee, 3 mei 1997
Zorgcentrum "De Wieken"
Correspondentie-adres:
H. Barendregt
Bogerdweg 19
4315 CB Dreischor
Woensdag 7 mei is er van 13.00 tot 13.25 uur gele
genheid tot condoleren in de zaal van "De Wie
ken", Hoge Molenstraat 13 te Zierikzee.
Aansluitend zal om 13.30 uur de rouwdienst ge
houden worden, waarna de begrafenis zal plaats
hebben op de algemene begraafplaats te Kerk
werve, omstreeks 14.30 uur.
Oegstgeest Missionaris
3 mei 1997
KIM en GINGER,
de plaats die voor jullie, met zoveel liefde gereser
veerd was in deze wereld, hebben jullie helaas
niet kunnen innemen.
Echter wel voor eeuwig in de harten van jullie
pappa en mamma,
GEORGE BRUGMAN en DEBORAH RAAIJEN
en bij hen die hun na staan.
Zierikzee: DIDY ADRIE
ANNETTE THEO
SEBASTIAAN DANIELLE
WENDY
TINEKE BARRY
Hapert: THEA HENK
ANGÉLIQUE
TANJA
Almere: SASCHA NORBERT
Kim Ginger worden woensdag 7 mei in besloten
kring gecremeerd.
Correspondentie-adres:
Boogschutter 18, 5527 CV Hapert
BROUWERSHAVEN -
Een 63-jarige inwoner
van Noordgouwe maakte
zaterdag een duur foutje.
Hij wilde zijn hond uitla
ten bij de Dwarsdijk bij
Brouwershaven en par
keerde zijn auto in de
berm van de dijk. Toen
hij later bij zijn auto te
rug kwam bleek deze
acht meter lager in de
sloot te liggen. Kennelijk
had de man de auto niet
goed op de handrem ge
zet. De auto werd zwaar
beschadigd.
BRUINISSE - De keuken
van een woning aan de
Noordstraat in Bruinisse is
donderdagmorgen bij een
korte brand besmeurd met
roet. Het vuur werd gedoofd
door kordaat optreden van
de vrouw des huizes. Het ij
lings toegeschoten brand
weerkorps van Bruinisse
hoefde niet meer in actie te
komen.
BROUWERSDAM - Een 59-
jarige Duitsers deed zater
dag bij de politie aangifte
van diefstal van zijn auto.
Het betreft een paarskleuri-
ge Mercedes 230 E voorzien
van het duitse kenteken BN-
WR72. De auto stond gepar
keerd aan de zeezijde van de
Brouwersdam Diezelfde za
terdagmiddag werd de aan
de Rampweg bij Renesse ge
parkeerd staande zwarte
Mercedes 300 E van een 36-ja-
rige Duitser gestolen. In het
voertuig - dat op zich al een
waarde van een ton verte
genwoordigt - lag voor enke
le duizenden guldens aan
duikapparatuur.
ZIERIKZEE - Een 15-jarige
Zierikzeeënaar werd zater
dagavond bij het uitlaten
van zijn hond geconfron
teerd met een schennisple
ger.
De jongen was zijn hond aan
het uitlaten bij de speeltuin
in het park Kaaskenswater.
Daar was ook een man van
naar schatting 20 a 30 jaar
oud. De man had zijn onderli
chaam ontbloot en maakte
aanstootgevendegebaren.
Zeshonderd Volkswagens op twaalfde editie Bruse Keverdagen
BRUINISSE - Zeshonderd luchtgekoelde Volkswa
gens, enkele duizenden bezoekers en zowel stralend
zomerweer als miezerende regen. Dat waren zater
dag en zondag de ingrediënten van de twaalfde edi
tie van de Bruse Keverdagen. Twee dagen vooral
voor de Keverliefhebbers.
Veertien paard-en-wagens' op Schouwen-Duivelandse dreven
Keverfans zijn in verschil
lende kampen onder te bren
gen. Aan de ene kant de men
sen die hun Volkswagen zo
origineel mogelijk maken en
houden en andere de kant zij
die hun Kever ombouwen tot
een verlaagde sportwagen
met brede banden en giganti
sche geluidsinstallaties.
Het echtpaar E. van Dijk en
W. van Dijk-Langerak uit
Oud Beierland hoort thuis in
de eerste categorie. Sinds een
paar maanden zijn zij de ge
lukkige eigenaars van een
origineel 'brilletje' uit 1950.
Gekocht van een andere Ke
ver-freak na een zoektocht
van vier jaar.
Die nieuwe aanwinst brengt
het totaal aantal Kevers in
huize Van Dijk op drie: het
brilletje, een iets jongere Ke
ver en een Kever-cabriolet
uit 1975. De cabrio wordt
voor het dagelijks verkeer
gebruikt, maar de andere
twee worden alleen voor
shows de garage uit gereden.
Vanwaar die liefde? Moeilijk
uit te leggen volgens Van
Dijk. „Het is gewoon een
aparte auto. Een auto waar je
nog echt in moet werken. In
oude Kevers moet je met tus
sengas schakelen, de rich
tingaanwijzer moet je zelf te
rugzetten in de neu
traalstand en er zit geen rem-
of stuurbekrachtiger op.
Oliekoeler
Een oude Kever in originele
staat brengen en houden doe
je 'niet effe snel'. „Voor deze
hobby moet je veel geduld
hebben," erkent Van Dijk.
„Ik ben een keer op zoek ge
weest naar een oliekoeler.
Om acht uur 's ochtends ben
ik aan de telefoon gaan han
gen en om vier uur 's mid
dags had ik er eindelijk een
gevonden. In Duitsland. De
telefoonrekening was hoger
dan de prijs van het onder
deel."
In Keververzamelland
wordt men door schade en
schande wijs, zo heeft Van
Dijk ondervonden. „Ik heb
een keer een gigantische mis
koop gehad. We hadden die
Kever net gekocht en gingen
tanken. Op gegeven moment
dacht ik 'ben ik nou gek of
heb ik echt voor honderd gul
den getankt'. Toen bleek in
de auto zelf een laagje benzi
ne te staan." Het echtpaar
Van Dijk kwam die miskoop
te boven is heeft zich nu ge
stort op het via originele as-
secoires verder compleet ma
ken van hun Kevers.
De ene heeft al 'wimpers' bo
ven de koplampen, het 'bril
letje' nog niet. En er zijn nog
veel meer assecoires te krij
gen. zoals bijvoorbeeld de
kurketrekkervormige veer
die aan de zijkant bevestigd
dient te worden. „Dat dient
om je banden te beschèrmen.
Als je te dicht langs de stoep
gaat, schraapt die veer langs
de stenen. En dat hoor je."
Sportief
M. van de Hondel uit Gouda
hoort in het andere kamp
van Keverliefhebbers thuis.
Zijn bloedrode Kever uit
1974 is ontdaan van overbo
dige zaken als bumpers, ver
laagd, voorzien van brede
lichtmetalen 17-inch velgen,
lage en brede banden, een
1600 cc motor en een sportuit
laat.
„Ik ben nog jong en ik kan al
tijd nog op de originele toer
gaan. Ik wilde nu iets spor-
In Bruinisse was het afgelopen weekeinde alles Kever wat er bromde.
tiefs," verklaart Van de
Hondel zijn keuze voor het
'aanpassen' van zijn Kever.
Ook het interieur is dras
tisch aangepakt. De origine
le zetels maakten plaats voor
sportieve kuipstoelen, het
dashboard werd voorzien
van extra meters en in plaats
van de gebruikelijk versnel
lingspook heeft Van de Hon
del een quick-shifter gemon
teerd. Zo uit de racerij
overgenomen. Tikje vooruit
is opschakelen, tikje achter
uit is terugschakelen. „Dat is
vooral voor 't mooi," aldus
de kever-liefhebber uit
Gouda die alles bij elkaar
zo'n vijf jaar zijn vrije tijd
heeft besteed aan het vervol
maken van zijn kever.
Keverdagen-organisator A.
van Gilst uit Bruinisse hoort
in geen van beide kampen.
Hij handelt in zowel het een
als het ander. Wel valt het
hem op dat het een beetje ge
daan is met het hele extreme
ombouwen van Kevers. „De
trend is meer naar origineel
aan het verschuiven.
Wat ook steeds populairder
wordt is de volkswagenbus.
Het wordt wel steeds moei
lijker om aan iets goeds te
komen. Dan moet je al snel
toch in Duitsland gaan zoe
ken," aldus Van Gilst.
Een van de fraaiste auto's -
hij zou hem wel in zijn
showroom willen hebben
(Foto: Marijke Folkertsma)
staan. - vindt Van Gilst de
verhoogde VW-bus, ooit ge
bruikt voor de straatver
koop van hotdogs. Verder
constateert hij dat er ook
steeds meer belangstelling
ontstaat voor de sport-VW's.
„Je ziet dat mensen op gege
ven moment uitgekeken zijn
op de Kever en iets anders
willen. Dat wordt dan vaak
een Karmann-Ghia. Maar
daar is heel moeilijk aan te
komen."
briolet kopen en daar op zo
merse dagen mee rijden,
maar het geeft gewoon een
kick om met zo'n rijtuig op
pad te zijn."
Hoewel antiek, biedt de
Jachtwagen van Van der
Wekken onverwachte snuf
jes. Met een simpele handbe
weging zijn de bankjes weg
te klappen en onder de zit
ting van het bankje van de
passagiers bevindt zich een
forse laadruimte. De zweep
hoort bij de vast uitrusting
van het rijtuig. „Maar dat is
puur voor de show. Ik ge
bruik de zweep nooit," aldus
Van der Wekken.
Hij behoorde zaterdag met
zijn antieke rijtuig tot de uit
zonderingen. De meeste deel
nemers aan de rit beschikten
over veel modernere wagens
variërend van op een auto
onderstel gebouwde rijtuig
jes tot speciaal gemaakte
lichtlopende karretjes met
luchtbanden en zelfs schijf
remmen. De aangespannen
wagens vertrokken 's och
tends uit Haamstede voor
een rondrit van 23 kilometer
over Schouwen-Duiveland.
Halverwege de middag wa
ren ze weer terug op het
startpunt.
NOORDWELLE - De afde
ling Noordwelle en omstre
ken van de Nederlandse
Bond van Plattelandsvrou
wen houdt dinsdag 6 mei
haar jaarlijkse reisje.
De keuze is gevallen op een
dagtocht naar Brugge. Om
7.45 uur vertrekt men per bus
vanaf restaurant Schouwer-
hoeck in Renesse. De tocht
zelf zal enkele malen onder
broken worden voor koffie
met gebak en een foto in
Damme. In Brugge staat een
boottocht gepland. De deel
nemers zijn in de pauze vrij
hun eigen programma te be--
palen. In de middag wordt
een bezoek gebracht aan het
kantmuseum, waar een gids
voor de nodige toelichting
zorgt.
De dag wordt afgesloten met
een diner in restaurant
Schouwerhoeck. In de bus
zijn nog een paar plaatsen
vrij. Belangstellenden kun
nen contact opnemen met het
bestuur.
Schoenen uit. Sokken uit. Overhemd uit.
Broek uit. Het staat allemaal precies op het
papiertje. En ik doe het nog ook. Aan de an
dere kant van het lege lokaal zie Ik een col
lega geschiedenis in een arabier transfor
meren. De collega wiskunde met puntmuts
probeert zich twee grote plastic oren aan te
naaien. Hij is tuinkabouter. En ik, ik worstel
met een aftandse trouwjurk uit het jaar nul.
Waarom heb ik ooit voor dit beroep geko
zen? Was ik maar ambtenaar aan het Hat-
fieldplein geworden. Dan stond ik hier niet
voor joker. Ik raak verstrikt in die achterlijke
trouwjurk. 'Haal die leerlingen erbij' roep ik.
Twee Havo 5 leerlingen komen hikkend en
knikkend van de lach binnen en beginnen te
trekken en te sjorren. Helemaal verkeerd.
Het is weer zover. Geen mens weet wat do
centen in het middelbaar onderwijs allemaal
voor leed moeten verdragen. Maar elke col
lega weet wat het is om die bewuste laatste
schooldag te moeten meemaken. We zijn
allemaal met een stoere mond aanwezig.
Maar in ons hart knijpen we hem. Het ergste
is om bij die allerlaatste afrekening door de
leerlingen helemaal niet genoemd te wor
den. Voor de ogen van alle collega's ga je af
als een gieter. In de ogen van de leerlingen
ben je een nietsnut, een watje. Pijnlijk komt
aan de orde dat je in feite helemaal niet
meetelt. Als je wel naar voren moet komen
wil je vooral leuk lijken en koortsachtig zoek
je naar gevatte antwoorden die meestal
mislukken. Je kijkt stiekem rond of je voor
de zoveelste keer in je leven met pap moet
kliederen, babyflessen moet leeglurken, een
luier om krijgt of geblinddoekt bij een colle
ga in zijn kuiten moet knijpen. Het wordt dit
jaar een trouwjurk. Lachen, gieren, brullen
om een bruid met baard. Ik probeer mijn
voeten in de naaldhak-schoen te zetten.
Vier tenen passen erin. De helft van mijn
voet lobbert er overheen.
Een voor een moeten we vertrekken. In de
verte hoor ik arabische muziek. De geschie
denis collega moet vast buikdansen of zo.
Op het laatst ben ik aan de beurt. 'Daar
komt de bruid' schalt het door de installatie.
Met een bos plastic bloemen van een af
schuwelijk vieze kleur probeer ik de joelen
de zaal in te wankelen. Het podium is te
hoog. Ik moet het gewaad oplichten. Het
behaarde wankelende blote been heeft een
ongedacht succes. 'Kunnen we weer
gaan?' vraag ik aan Annemiek. Welnee, zegt
ze. Het begint pas.
O, het begint pas. En dan. beste lezers,
volgt een beproeving die z'n weerga niet
kent. Bij de ellendelingen is een vreselijk
plan ontstaan om de docenten die hen een
jaar lang de les hebben gelezen tot het ui
terste te beproeven.
De hele zaal is tot parcours omgebouwd.
Tussen een boer, een bruid, een arabier en
tuinkabouter moet gestreden worden om de
lauwerkrans. En gek als we zijn doen we
nog ons best ook. Temidden van een on
stuimige massa begint de beproeving met
zaklopen. Na drie meter lig ik in mijn bruids
jurk al languit op de vloer. Het drop-eten
zonder handen is nog het mildste onder
deel. Maar vijftien keer touwtje springen be
tekent tien keer in een bruidsgewaad op je
snufferd gaan. De programmamakers van
RTL 4 zouden gesmuld hebben van zulke
beelden. Dan moet er een ballon worden
kapot gemaakt. Maar de ballon wordt door
een ander voortgetrokken. Met een naald
hak in de hand ren ik heen en weer door de
zaal om de ballon te pakken te krijgen. In
gedachten besluit ik om in de toekomst
nooit meer examenklassen te nemen. De
beproeving eindigt door met op een enorme
skippy-ba) door de zaal te hippen, leder
voelt dat de conditie van het onderwijzend
personeel van abominabel is. Hijgend en
puffend leg ik de laatste meters af. Het hart
klopt in m'n keel. Nog even en een onder
wijsloopbaan is op een dramatische wijze
ten einde gekomen.
Ik heb de laatste plaats gehaald. Morgen
worden de fotorolletjes naar de fotograaf
gebracht. En volgende week gaan de foto's
van hand tot hand. En een leven lang blijven
ze in het plakboek. De kleintjes van later wij
zen naar een foto van een gevallen bruid in
een jute zak. Mama. wie is die rare man? 'O,
dat was vroeger mijn leraar muziek.' En zo
blijft je herinnering voor het nageslacht be
waard.
HAAMSTEDE - Het aangespannen rijden op Schou
wen-Duiveland begint langzamerhand uit te groeien
tot een traditie. Achttien 'paard-en-wagens' ofwel
in vaktaal 'aanspanningen' deden zaterdag mee aan
de door de Bond van Paardenfokkers georganiseer
de aangespannen voorjaarsrit, een rit van 23|kilo-
meter over rustige Schouwse dreven.
De Bond van Paardenfok
kers Schouwen-Duiveland
viert volgend jaar het tach
tigjarig bestaan, maar het
georganiseerd aangespannen
rijden bestaat op Schouwen-
Duiveland nog maar een
paar jaar. Het idee ontstond
aanvankelijk bij enkele par
ticulieren die het leuk von
den om hun hobby, aange
spannen rijden, met anderen
te delen. Later nam de bond
van paardenfokkers het ini
tiatief over. Om te laten zien
wat er nog is.
Wat er al heel lang is, en noe
steeds in uitstekende staat
verkeert, is de Duitse jacht
wagen uit het begin van de
eeuw waarmee B. van der
Wekken uit Kerkwerve
meedeed aan de rit. Het sjie-
ke open rijtuig komt uit de
verzameling van W. P. de
Vrieze uit Haamstede en Van
der Wekken gebruikt het
vervoermiddel nog regelma
tig. „Hij was al gerestau
reerd. Ik heb hem zo ge
kocht," vertelt Van der
Wekken.
Dat het rijtuig niet - zoals de
meeste andere wagens die
deelnamen aan de rit - voor
zien is van luchtbanden deert
Van der Wekken niet. Dat de
met ijzeren banden omspan
nen houten wielen behoor
lijk wat herrie maken ont
kent hij niet, maar dat het
oncomfortabel zou zijn ont
kent hij. „Er zitten goede ve
ren onder" aldus Van der
Wekken, wijzend op de grote
zwarte bladveren onder het
rijtuig. „En in het terrein
rijdt het fantastisch."
Carbid-lantaarns
De Duitse Jachtwagen van
Van der Wekken is voorzien
van carbid-lantaarns. Ooit
wil hij nog weieens proberen
die aan de gang te krijgen.
„Dat lijkt me wel mooi, om
dan 's avonds te rijden. Ik
heb het weieens met kaarsen
geprobeerd, maar dat was
niet zo'n succes. De wagen
werd zaterdag getrokken
door de zes jaar oude merrie
Myrna. Een Belgisch trek
paard.
Van der Wekken is bijzonder
gecharmeerd van dit koud
bloedige paardenras. „Ze
zijn zo lekker rustig. Heel an*
ders dan volbloeden. Ik heb
ook weieens een vierspan
met volbloeden gemend,
maar dat is hard werken
hoor. Die dieren hebben een
enorm temperament." Van
der Wekken gebruikt het rij
tuig gemiddeld zo'n tien keer
per jaar voor ritten. Weer of
geen weer. „We treffen het
vandaag natuurlijk heel
goed met het weer. Met dit
weer is aangespannen rijden
gewoon fantastisch. Kijk, je
kunt zo'n ding natuurlijk
ook in de schuur laten staan
en dan zeggen dat je zo'n
mooi rijtuig hebt staan,
maar het is veel leuker om er
gewoon mee te rijden. Na
tuurlijk, je kunt ook een ca
Een bont gezelschap van moderne en antieke rijtuigen, getrokken door zowel Belgische trek
paarden als Haflingers en pony's deed mee aan de voorjaarsrit.
(Foto: Marijke Folkertsma)