Nieuwe zestienkleps motoren voor Fiesta A NU OF NOOIT!!!!!! KAREIS doet veei KAREIS AUTOSERVICE Gebr. Van Dijk 6.V. Sommelsdijk AUTO BAKKER Peugeot en Citroën werken samen aan hergebruik onderdelen Een luxe zakenauto De nieuwe VW Vento: frisse wind in de middenklasse Goedbloed Auto's I CAR AUDIO INBOUW STATION SARIS AANHANGERS OCCASIONS Soepel, snel en schoon 1 van Lint FOCWA autoschade bv van dg prijs ag maar nigts van z'n principes. ar-hifi Meer informatie Vraag bij de vakman Tel. 01870-82887 AUTO BAKKER Gedreven door ambitie AUTOBEDRIJF HESSELINK WOENSDAG 1 APRIL 1992 15 ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - Onlangs heeft PSA Peugeot Citroën een vrachtauto met oplegger in gebruik genomen voor het inzamelen en vergrui zen van bumpers afkomstig van de Citroën en Peuge ot dealerbedrijven in de regio Lyon: een nieuw pilot- project dat een belangrijke mijlpaal is in het streven naar nul-storting". Het inzetten van deze rijdende pilotinstallatie maakt het voortaan mogelijk om bij de dealers in de regio 16.000 bum pers. op grondstof gesorteerd (polypropyleen of polyester), op te halen. Verder wordt het mogelijk deze naar Saint - Pierre de Chandieu bij Lyon te vervoeren (de eerste industrië le pilotinstallatie voor de ver werking van sloopauto's, opge zet door PSA Peugeot Citroën en de Compagnie Frangaise des Ferrailles); tenslotte kunnen de vergruisde bumpers aange boden worden aan de leveran ciers van PSA Peugeot Citroën voor hergebruik in auto-onder delen. De vrachtauto met oplegger voor inzameling en vergruizing van bumpers heeft totaal toe laatbaar gewicht van 38 ton, en vertegenwoordigt een investe ring van 500.000 gulden. Hij is zowel voorzien van een laad bak als van een laadvloer waarop de vergruizer is ge plaatst. Capaciteit: vergrui zing van 500 700 bumpers pér uur en transport van ruim 1000 verwerkte bumpers in één keer. De voordelen van een dergelijk mobiel vergruizingssysteem zijn de koppeling van het vóór- vergruizen (de eerste fase het recyclingsproces) aan het inza melen, een vermindering met een factor 12 van de omvang van de ingezamelde onderde len, waardoor de transport kosten laag worden gehouden en optimale benutting van de investering door één enkele rij dende installatie voor ver scheidene regio's in te zetten. Het werkterrein van deze mo biele installatie zal op korte termijn worden uitgebreid tot heel Frankrijk en in een later stadium tot een aantal andere Europese landen. De Compag nie Frangaise des Ferrailles heeft 17 nieuwe behandelings centra voor sloopauto's op het programma, welke verspreid zullen zijn over heel Frankrijk. PSA Peugeot Citroën zal daar van gebruik kunnen maken bij de geplande uitbreiding op na tionaal niveau van het recy- clingssysteem voor bumpers. ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - Hij staat nu nog bij het kan toor van de toekomst en wellicht wordt het ook de zakenauto van de toekomst; de van alle mogelijke snufjes en luxe voorziene Audi 100 2.8 E. Onder meer aan boord van deze wel zeer luxueuze bolide is een Travelpilot. De bestuurder heeft de beschikking over een elektronische wegenkaart van Nederland. De kaart staat op compact disc en is zeer gedetailleerd. Verder heeft men de beschikking over een boordcomputer, een elektronisch kom pas en wielsensoren die de positie van de auto voortdurend in de gaten houden. Voor de passagier is er nog veel meer. In de Audi zit een digitale autotelefoon, uiteraard 'handsfree' waarmee men heel Europa kan doorkruisen zonder onbereikbaar te zijn. Ver der vinden we een semafoon en een sprekende fax. De bestuurder kan berichten ontvangen en verzenden. Het bijzondere van deze fax is dat hij de berichten voorleest. Een elektronische secreta- auto-extra IS eenk vaN veertiendaagse DE NIEUWSBODE EXTRA t Dschoowen-oü,ve^ohN goereeoverflakkee De Fiesta XR2i met 1.8 16-kleppenmotor. ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - De nieuwe 1.8 liter Zeta-motoren van Ford zijn nu ook beschikbaar voor de Ford Fiesta. Dit betekent een verstérking van de Fiesta-reeks met Zeta-krachtbronnen van respectie velijk 105 dan wel 130 pk. Uitgerust met de 130 pk sterke motor heeft de Fiesta XR2i een topsnelheid van 200 kilometer en een acceleratie van nul naar honderd in 8,5 seconden. De 105^pk motor van de Fiesta is ontwikkeld met de nadruk op zowel een groot koppel in het middelste toerengebied als op zuinigheid en het resultaat is een snel reageren op het gaspedaal in combinatie met een ongekende souplesse. Veel aandacht is ook besteed aan een hoge produktie-kwaliteit, betrouwbaarheid en een lange levensduur. Deze versie van de nieuwe 1,8- liter zestienklepper biedt een buitengewoon vlak koppelver loop over een zeer breed toe rengebied: meer dan 80 procent van het maximum-koppel, 153 Nm, is beschikbaar van het sta tionaire toerental tot aan 6.000 omw/min. De zeer krachtige 130 pk-versie van de zestienklepper in de XR2i is een fel reagerende, sportieve krachtbron, met veel vermogen en eveneens een gro te souplesse dankzij een mooi vlakke koppelkromme. Meer dan 80 procent van het maximale koppel (162 Nm) is beschikbaar tussen de 1.200 en de 7.000 toeren en zelfs meer dan 90 procent van dat maxi mum-koppel is voorhanden tussen de 2.300 en de 6.300 omw/min. Beide uitvoeringen draaien probleemloos tot 7.000 omw/min, op welk punt een 'zachte' toerentalbegrenzer progressief in werking treedt. Het onderstel van de Fiesta is zorgvuldig aangepast om voor de zestienklepsmodellen een sportief en alert weggedrag te combineren met een onveran derd hoog niveau van comfort. De stuurinrichting bijvoor beeld heeft een variërende overbrengingsverhouding ge kregen, die op snelheid een zeer exact gevoel 'in het stuur' geeft en die bij parkeerma- noeuvres minder krachtsin spanning vergt. De achterwielophanging is aangepast, door de veren 20 procent stugger te maken, een stabilistor van 20 mm doorsnee te monteren en het geheel 10 mm te verlagen. De Fiesta S en XR2i hebben de zelfde voorvering, mét beide een stabilisator. De afstelling van de met gas gevulde veer- dempers is aangepast aan de nieuwe balans tussen voor- en achterwielophanging. Laag-profiel banden De XR2i staat op 185/55 HR 14 banden, die zijn gemonteerd om nieuw ontworpen lichtme talen velgen. De Fiesta S heeft eveneens lichtmetalen velgen, met 165/65 HR 13 banden. Bei de nieuwe snelle versies van de Fiesta hebbên inwendig geven tileerde schijfremmen vóór en trommels van een grotere dia meter achter. De XR2i is van buiten onder meer te herkennen aan bum pers in de carrosseriekleur en mistlampen en verstralers die geïntegreerd in de voorbumper zijn gemonteerd. De buiten spiegels, achterspoilers en spatscherm-verbredingen zijn eveneens in de carrosserie- kleur uitgevoerd. In het interieur staan nieuwe sportstoelen, gelijk aan die van de Escort XR3i, die een perfecte zijdelingse steun bie den en veel comfort op langdu rige ritten. Een met leer be kleed stuurwiel en vloermat ten voorin met een '16V'-logo completeren de specifieke inte rieur-afwerking van de Fiesta XR2i. Aan de buitenzijde zijn bum pers en buitenspiegels in de carrosseriekleur en een zwarte achterspoiler de kenmerken van de Fiesta S. Net als bij de XR2i geeft een 16V-embleem op de achterklep aan dat de nieuwe 1,8-liter motor in het vooronder schuilt. Stoelen in sport-stijl zijn ge monteerd en een zacht aanvoe lend sportstuur. De autogor dels zijn in hoogte verstelbaar. Getint glas is standaard op bei de nieuwe Fiesta's. DEN HAAG - Het beleid om de Waddenzee te beschermen als natuurgebied wordt verder aangescherpt. Er komt minder ruimte voor visserij, recreatie en militaire activiteiten. Ook zal de vestiging van nieuwe haven- en industriegebieden niet meer worden toegestaan. DEN HAAG - Het invoeren van een heffing op water voor huis houdens heeft geen zin. Het is niet waarschijnlijk dat het wa terverbruik daardoor zal afne men. Bovendien^ heeft 20 pro cent van de huishoudens geen watermeter. Dit zeg de commis sie Zevenbergen in een advies over de financiering van water beheer dat dinsdag is aangebo den aan minister Maij (verkeer en waterstaat). Eerder was het invoeren van zo'n heffing ter sprake gekomen in de Tweede Kamer. DEN HAAG - Scholieren die les krijgen van meer dan één leraar, gaan daardoor niet slechter presteren. De leerlin gen vinden deeltijd-leraren en invallers ook niet vervelend. De schooldirecteuren hebben er meer moeite mee, want het maakt hun werk zwaarder. Bij na de helft van alle leraren in het basisonderwijs werkt te genwoordig in deeltijd. ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - Een frisse wind i" de middenklasse, zo omschrijft Volkswagen haar nieuwe middeklasser; de Vento. Met de Vento biedt Volkswagen een nieuwe vierdeurs limousine aan die in het VW-gamma precies tussen de Golf en de Pas sat zit. De Vento moet concurreren met bijvoorbeeld de Fiat Tempra, Lancia Dedra, Nissan Primera en Opel Vectra. De naam Vento komt voort uit het Romaanse taalgebied waar het wind en dynamiek bete kent. Het concept van de 4.38 meter lange Vento werd volle dig afgestemd op de wensen van de klant in dit segment. Dat geldt niet alleen voor het comfort, maar ook voor de uit rusting en het motorenaanbod. Veiligheid Bijzonder veel aandacht is bij de ontwikkeling van de Vento besteed aan de veiligheid. De Vento neemt een voortrekkers rol op zich in de steeds verder gaande veiligheidstechnieken. Als eerste auto in deze klasse wordt de Vento aangeboden met een airbag voor zowel be stuurder als bijrijder. Dergelijke luchtzakken, die het gevaar voor zware hoofd en borstverwondingen in het geval van een ongeluk aanmer kelijk verminderen worden vanaf midden 1992 in de Vento én de Golf en Passat leverbaar. De air-bags bieden in combina tie met het gebruik van drie puntsgordels maximale be scherming aan bestuurder en bijrijder. Zoals al aangestipt is bij de -ontwikkeling van de Vento ook gekeken,naar de wensen van de k klant voor wat betreft het mo torenaanbod. De Vento is te krijgen met naar keuze een 2.8 liter metende zescilinder of een 1.8 liter metende viercilinder benzinemotor. De Vento is ook te krijgen met een dieselmotor in het vooronder. ma's; de E voor Economisch en de S voor Sportief. De standaarduitrusting van de nieuwe Volkswagen is zonder meer uitgebreid te noemen. Stuurbekrachtiging is stan daard en in het interieur van de Vento is nog veel meer te vin den. De ramen van alle vier de portieren kunnen volledig naar beneden gedraaid worden en de Vento beschikt als eerste auto in zijn klasse over een mo gelijkheid om de rugleuning van de achterbank af te slui ten. Dit om ongewenst bezoek te voorkomen. Ergonomie stond voorop bij de vormgeving van de portierbe kleding. In de handgreep waar mee het portier wordt dichtge trokken zijn de ontgrende- lingshendel, de knop waarmee de buitenspiegel kan worden versteld en de eventueel aan wezige bedieningsknoppen voor de elektrische ruitbedie- ning opgenomen. In de portie ren is bovendien de nodige op bergruimte verwerkt. Vijfbak Alle Vento's zijn standaard uit gerust met een handgeschakel- de vijfversnellingsbak. Naar wens is voor de benzine uitvoeringen van de Vento ook een moderne, elektronisch ge stuurde viertraps automaat be schikbaar. Deze automaat be schikt over twee rijprogram- Overzichtelijk Het dashboard is bekleed met een zachte schuimfolie waar door het er aantrekkelijk uit ziet en aangenaam aanvoelt. >Door de licht gebogen vorm lig- ;gen alle bedieningselementen steeds binnen handbereik van de bestuurder zonder dat een overdreven cockpit-vorming de bijrijder isoleert. De bestuur der kan gemakkelijk bij het dashboardkastje waarvan het slot zich links van het midden bevindt. Overzichtelijke instrumenten geven informatie over snel heid, motortoerental, tijd, tankinhoud en temperatuur van de koelvloeistof. De Vento VR6 en de GT-uitvoeringen van de nieuwe Volkswagten hebben bovendien in de toerenteller een geïntegreerd display voor de boardcomputer die ook bij voorbeeld zaken als het brandstofverbruik laat zien. 4 inruilauto's tot f 3000,- afgeprijsd!!!! CITROËN BX 14, CITROËN AX 11 E, f 225CV yfOOV deel inklusief een APK keuring (12 maanden geldig) (beperkt) inruil mogelijk rijklaar inkl. brandstof september 1986, creme, PZ 15 - PP, 64.000 km, trekhaak, pracht auto, Normaal f 11.945,- NU RIJKLAARf 8.950,- april 1989, helblauw, XF - 42 - PP, 38.000 km, striping, achterspoiler, mooie auto Normaal f 12.145,- NU RIJKLAARf 19.999,- CITROËN BX 14 RE, september 1985, wit, NR - 49 - GD, 130.000 km, goede auto Normaal f 8.145,- NU RIJKLAARf 5.999,- CITROËN BX 16 TRS, met gas, juni 1983, m.grijs, JK - 13 - YL, oORO 175.000 km, luxe uitvoering, f ©lektr. ramen yjOOXO Normaal f 6.145,- NU RIJKLAARf 3.999,- Donderdag koopavond, zaterdag van 8 tot 4 uur. 2250," voordee* Zierikzee - 01110-14951 M'littww soSo Sommelsdijk 01870-82292 Zierikzee 01110-14794 etoi VRAAG NAAR ONZE ADVERTENTIETARIEVEN 0III0-I655I Een betrouwbare occasion koopt u bij de Volvo-dcalcr Vanzelf sprekend hanteren wijde Volvo norm en daardoor bent u ver zekerd van. lange levensduur, veiligheid, maaróok van uitsteken de service cn garantiebcpalingen. Dus als u zeker wilt zijn van uw aanschaf, koop dan een van onze onderstaande occasions VOLVO Geniet het vertrouwen. Volvo 745 GLE Estate T Diesel, grijsm, mrt. 89 180 000 km 36.950,- Volvo 745 GL Estate aut., groenm, jan. 8995.000 km 35.650,- Volvo 740 GL Blackline, blauwm, mrt. 88120.000 km 27.750,- Volvo 740 GL LPG, zilverm., jan. '87170.000 km 17.250,- Volvo 240 GL Diesel, groenm, jan. 87 130.000 km 15.950,- Volvo 440 GL injbeigem, nov.*8949.000 km 25.500,- Volvo 360 GL inj. Sedan, blauw, jan. '90 60.000 km 21.250,- Volvo 360 GLE sedan, zeer mooi, roodm, jan. 86 87.000 km 14.000,- Volvo 340 DL Sedan automaat, wit, mei '88 60.000 km 16.500,- Volvo 340 DL Family 5-drs., blauwm, mrt. '8878.000 km 13.850,- Volvo 340 Base LPG 3-drs., rood. apr. '87120.000 km 7.950,- Volvo 340 Special, 3-drs., rood, aug. 86 110.000 km 9.250,- Volvo 340 DL Special 3-d, groenm, mrt. '85103.000 km 6.550,- Mazda 323 GLX Sedan, zilverm, jan. 8771.000 km 13.250,- Mitsubishi Lancer 1.5 GLX Sedan, roodm., mei '86 75.000 km 12.250,- Opel Kadett 1.7 Diesel, beigem., apr. '89116.000 km 19.000,- Peugeot 205 XS. zwartm, okt. 89 55.000 km 18.250,- Peugeut 309 GL Profil, beige, mei '8655.000 km 11.500,- Renault 12 TL Passanger, wit, apr. '89 40.000 km 18.800,- VW Golf 1600 Milionaire, blauwm., juli '88 70.000 km 18.950,- Binnenkort: Volvo 440 Sunray. wit. mrt. 91 9.000 km 26.750,- Volvo 440 DL. LPG. rood. okt. '89 96.000 km 19.750.- Langeweg 30. Nieuwe Tonge. tel. 01875-2222 OVER 1 MAAND OPENT IN BRUINISSE HET EERSTE VAN ZEELAND Korte Ring 3, Bruinisse, telefoon 01113-2731 Kraayensteinsedijk 4 (achter de haven) RS. INRUIL IS MOGELIJK Seat Ibiza 1.5, rood1990 52.000 km Mercedes 260 E, blauw 1986 89.000 km Renault 11 GTX, rood1984 84.000 km Seat Malaga, wit1988 53.000 km Ford Sierra 1.6, blauw1986 89.000 km Honda Civic, aut, grijs1986 66.000 km Ford Escort 1.4, grijs1987 72.000 km Seat Ibiza 1.2, zwart1989 57.000 km Fiat Croma 2.0, zilver1988 58.000 km VW Jetta 4-drs, wit1990 132.000 km Nijverheidsweg 2, 3247 XX Dirksland, telefoon 01877-5055 CITROËN AX K-Way, wit BX TRD Turbo, zwart 03-89 47.000 km f 12.000.- 06-89 110.000 km f 26.000,- ANDERE MERKEN Renault 21 TL LPG, wit... 12-90 44.000 km i 26.000,- Mitsubishi Lancer aut, wit 05-96 97.000 km f 12.000,- VW Jetta C. rood10-83 f 4.800,- Bosdreef 1 Dirksland, tel. 01877-1357 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE OÉ KRANT VAN SCHOUWEN-DUIVELAND

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 15