CSM klaagt over supermarkten ALDI informeertALDI informeertALDI informeert Verhuizing naar Wormerveer Snoepf abriek Kiene wil productie concentreren Grote inkooporganisaties bedingen steeds hogere kortingen DINSDAG 11 FEBRUARI 1997 NR 26128 ZAANDIJK (ANP) - Zoetwarenfabrikant Kie ne, producent van onder meer muntdrop, hoestmelanges, pepermunt en kauwgom, wil zijn productie concentreren. Verhuizing van de fabrieken in Wormerveer en Zaandijk naar Hoorn leidt volgens de onderneming tot sub stantiële kostenreducties. Dit staat in een maandag gepubliceerd prospectus voor de herplaatsing van aandelen. Verhuizing van de fabriek in Wormerveer, waar de vervaardiging plaats vindt van onder meer En gelse drop en cacaopro- ducten, staat voor eind 1988 op de agenda. Boekwinst De verkoop van de gebou wen en het bedrijfsterrein levert een nog onbekende boekwinst op. Verhuizing van de fabriek in Zaandijk, waar de pro ductie van kauwgom plaatsvindt, vormt nog onderwerp van studie. In Wormerveer werken 45 vaste krachten, in Zaan dijk dertig. Up-to-date De bundeling is volgens de onderneming niet meer dan logisch. ,,De fabriek in Wormer veer is oud; die in Hoorn up-to-date. Bovendien le vert concentratie aanzien lijke besparingen op. Ik noem alleen al het samen gaan van de technische diensten en de verpakk ingafdelingen", verduide lijkt directeur/grootaan- dëelhouder R. Gaus. Omzet Het hoofdkantoor van Kiene, waar dertig men sen werken, blijft wel in Zaandijk. Ingrijpende gevolgen voor de werkgelegenheid heeft de concentratie niet. Kiene behaalde in 1996 een omzet van f 60 miljoen en een winst van f 3,6 mil joen. Voor 1997 verwacht de directie een verbete ring van de omzet en een hoger resultaat. AMSTERDAM (ANP) - Levensmiddelen- en suiker producent CSM klaagt in zijn jaarverslag over de toenemende concentratie bij de supermarkten. De fabrikant ziet zich daardoor geconfronteerd met steeds grotere inkooporganisaties die almaar hoge re kortingen bedingen. In Nederland is het al raak, maar in Duitsland is sprake van „een echte guerrilla", zei directeur J. Menkveld van de CSM-Levensmiddelendivisie onlangs bij de presentatie van het jaarverslag 1995/96. De eis van inkooporganisatie Superunie en om haar en haar nieuwe lid Unigro kor ting te geven, komt bij CSM dan ook erg ongelegen. Unig ro kondigde eind vorig jaar aan samen te gaan met De Boer Winkelbedrijven en toe te treden tot Superunie. „Wat is ons voordeel? Veran dert er logistiek iets voor ons, komt er een centraal ma gazijn dat we kunnen beleve- ren?", vraagt Menkveld zich hardop af. De Boer Winkelbedrijven (De Boer Supermarkten, dro gisterijketen Trekpleister) en Unigro (Spar, Super) vor men een keten met 380 super markten, met 10.000 werkne mers, een omzet .van f 6 miljard en met een markt aandeel van iets meer dan 10 procent. CSM staat niet al leen in haar weigering kor ting te geven. De Stichting het Merkartikel, de organi satie van merkfabrikanten in de kruideniersbranche, heeft al haar leden geadvi seerd Superunie geen extra 'korting te geven. Het concern en collega-merk producenten zoals Unilever en SaraLee/DE kunnen nog meer tegenwind verwachten. De grote marktpartijen in de supermarktbranche zoals Vendex en Ahold verwach ten nog meer concentraties, zo kondigden zij al in de herfst van 1996 aan. Bakkerij-ingrediënten (?SM zag het bedrijfsresul taat van zijn levensmidde lensector maar licht groeien, en dan nog vooral bij overge nomen activiteiten. De mees te onderdelen vertoonden een onveranderd resultaat. De stijging van de netto winst met 8,1 procent kwam vooral van de divisie bakke rij-ingrediënten. Die vormt in het nu lopende boekjaar met 43 procent van de omzet het grootste bedrijfsonder deel. CSM is een merkenfabrikant bij uitstek. De onderneming brengt merken op de markt als Hak, Brinta, Oryza, Red Band, King en nog een twin tigtal andere. De levensmid delendivisie besloeg met 1,3 miljard zo'n 42 procent van de omzet. Maar om het resul taat op peil te houden moet de onderneming continu wer ken aan verhoging van de productiviteit en efficiency en aan productvernieuwing. In suikerwerk (Redband Venco) verwacht CSM nog wel te groeien. Die markt in Europa is sterk versnipperd. Bijvoorbeeld in Duitsland is nog wel wat over te nemen, aldus concern-treasurer J. van Erp. In het afgelopen boekjaar nam CSM bijvoor beeld de Scandinavische Ma- laco over. Helemaal rond is die aankoop nog niet, omdat de Noorse overheid dwars ligt. Die wil pas goedkeuring geven, nadat ze het een en an der heeft verrekend met de verkopende partij Kraft Frea. CSM vergrootte zijn netto winst in het afgelopen boek jaar met 8,1 procent en zijn omzet met 11,2 procent. Voor 1996/97 wil het concern al leen maar kwijt dat de winst zal groeien en dat de omzet met zo'n 20 procent zal stij gen tot f 3,6 miljard. Het di vidend over het afgelopen boekjaar zal met 6,3 procent toenemen tot f 1,70 per aan deel. Nieuiobouw van Aldi en Super (Unigro) in Zierikzee. De CSM klaagt over de groeiende kortingen die supermarktconcentra ties weten af te dwingen. (Foto: Marijke Folkertsma)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 7