ammuws
Volvo toont auto's in ontwikkeling
Fiat: speciale versies
Cinquecento en Punto
Nissan pakt 'sportief' uit
VOLVO
Meerdere primeurs Renault
Van der lekken bv
S7070 en C70 Coupé en Cabrio als blikvangers
KARELS
AUTOSERVICE
VOLVO
RENAULT
Braai bv
IM IM
AUTOBEDRIJF
VAN DUKE
'Autonomy'-programma voor minder-validen
Nieuwe Espace, Scénic en Mégane Cabrio
Primera GT debuteert; Maxima QX verfijnd
WOENSDAG 5 FEBRUAR11997
HET EXTRA NIEUWSBLAD
Volvo stelt op de jubileumeditie van de AutoRAI zijn volledige
concepten-reeks voor aan het publiek. Groot nieuws vormen de S70
en de C70, de opvolgers van de Volvo 850 Sedan en de 850 Station
wagon.
Beide nieuwkomers treden letterlijk en figuurlijk in de wielsporen
van de 850. Want ze zijn gebouwd op dezelfde bodemplaat als de
veelgeprezen 850, de meest onderscheiden Volvo van de afgelopen
jaren. Uiterlijk en interieur zijn speciaal voor de S70/V70 ontwor
pen. Qua design sluiten de opvolgers van de 850 harmonisch aan op
de Volvo C70 Coupé, die onlangs op de Autosalon van Parijs zo veel
lof oogstte. Volvo Nederland gaat de S70 en V70 na de Auto-RAI le
veren. Een nieuw uiterlijk, een nieuw interieur en een nog hoger
veiligheidsniveau kenmerken Volvo's nieuwe S70 en V70.
Ze staan voor de zware taak om de 850 Sedan en de 850 Estate te
vervangen.
Nog veiliger
Qua design sluiten de S70 en V70 aan bij de C70 Coupé, die - net als
de S70 en V70 - ook de bodemplaat overneemt van de 850. De car
rosserie van deze jongste Volvo-generatie kreeg zowel aan de vóór
als aan de achterkant rondere vormen dan bij de grote Volvo-mo-
dellen, zoals de 700-, 800 en 900-series. Het interieur van de S70 en
de V70 is direct afgeleid van de C70. Mede dankzij SIPS (het door
Volvo ontwikkelde Side Impact Protection System) behoorde de
850 al tot de veiligste auto's ter wereld, in de nieuwe S70 en V70
staat veiligheid op een nog hoger niveau.
Dit wordt bereikt door een verdere versterking van de B-stijl, die
bij zijwaartse aanrijdingen zo'n belangrijke beschermende rol
speelt. Qua naamgeving passen de S70 en V70 in Volvo's nieuwe
strategie, waarbij de letter S staat voor sedan, V voor veelzijdig
heid en C voor coupé of convertible.
Met de C70 lanceert Volvo medio 1997 een stijlvolle coupé voor de
individuele automobilist, onder het motto: 'creative design'. Vol
vo's jongste telg wordt gebouwd door Tom Walkinshaw. Hij be
schikt hiervoor over de niet meer door Volvo zelf gebruikte oude
Volvo-fabriek nabij de Zweedse plaats Uddevalla. Uiteraard bezit
de C70 alle bekende Volvo-veiligheidsvoorzieningen.
Met de C70 stoomt Volvo met volle kracht vooruit op de in 1995,
met de introductie van de S40 en V40, ingezette nieuwe koers. De
C70 Coupé en de eveneens op komst zijnde C70 Convertible openen
voor Volvo een nieuw hoofdstuk in individualiteit.
Ronde vormen
Technisch is de C70 nauw verwant aan de zo succesvolle 850, maar
de gelijkenis gaat niet verder dan die technische overeenkomsten.
Hoewel de C70 al van verre als een pure Volvo is te herkennen, wij
ken de vloeiende lijnen en gunstige aërodynamische ronde vormen
af van wat men - vóór de S40 en V40 - van Volvo op dit terrein ge
wend was.
Hoewel de bodemplaat van zowel de Coupé als Convertible 'ge
leend' is van de 850, kregen ontwerpers en constructeurs vrijwel
'carte blanche' voor de nieuweling. Dit resulteerde in een ontwerp
dat zonder overdrijving 'adembenemend' mag heten. Onder het
stijlvolle, sportieve lijnenspel gaat echter een volwaardige vier-
persoons personenauto schuil met alle bij Volvo gebruikelijke vei
ligheidsvoorzieningen. Zo zijn een bestuurders-airbag, SIPS-bags
en automatische gordel-aanspanners op de voorstoelen uiteraard
standaard.
Mi?ider hoekig dan zijn populaire voorgaiiger, de 850 Estate,
maar met dezelfde allure: dit is de Volvo V70 ten voeten uit.
amsterdam auto rai
Burgbseweg 72,
Burgh-Haamstede
0111-653151
Dealer voor
Schouwen-Duiveland
Langeweg 30. Nieuwe-Tonge
Tel. 0187-652222
Dealer voor
Goeree-Overflakkee
Driekoningenlaan 1
Zierikzee
Tel. 0111-412212
Dealer voor
Schouwen-Duiveland
Grevelingenstraat 1 -3
4301 XZ Zierikzee
Tel. 0111-412529
Dealer voor
Schouwen-Duiveland
Kerkring 37, Nieuwerkerk
Telefoon 0111 -641364
Dealer voor
Schouwen-Duiveland
Fiat Bravo en Brava: liggen mede dank zij de titel "Auto van het Jaar '96" goed in de markt.
Fiat, dat het jaar 1996 afsloot met positieve
verkoopcijfers (verkoopstijging: ruim 18
procent), presenteert op de AutoRAI een
nieuwe prijsbreker in de Cinquecento-reeks.
Op de grote Fiat-stand zijn verder speciale
edities van de Punto, de vernieuwde Coupé
met vijfcilinder motoren en Abarth-versies
van de Cinquecento, Punto en Bravo te zien.
Met het speciaal ontwikkelde 'Autonomy'-
programma besteedt Fiat extra aandacht
aan de mindervalide automobilist.
Het grootste Italiaanse automerk biedt voor
vrijwel alle klassen van de automarkt een
model. In het traditioneel door Fiat goed be
diende mini-segment zijn er de Panda (nu
weer opgefrist met nieuwe kleuren) en de
Cinquecento, die met de nieuwe Young-ver
sie is vergroot tot zes varianten.
Dan is er de Punto, die met royaal aangekle
de edities grote groepen kopers trekt; Euro
pees gezien stond de Punto in 1996 met zo'n
560.000 stuks opnieuw in de Top-3 van best
verkochte modellen.
Weinig onderhoud
Van de Punto levert Fiat tijdelijk drie spe
cials met telkens een ander zwaartepunt in
de uitrusting. Basis is steeds de Punto SX,
met vervolgens een praktisch 'Young-pak-
ket', comfortabel (Comfort-pakket) of spor
tief accent (Team). Afhankelijk van het pak
ket is de 55- of 60 pk-motor gemonteerd.
Ook de Bravo en Brava doen het goed in heel
Europa en hebben met ruim 275.000 eenhe
den een hoog marktaandeel in hun segment.
De verkopen van de nieuwe Marea en Marea
Weekend liggen volgens Fiat op schema. Za
kelijke kopers/berijders van de Marea en
Marea Weekend, waaronder veel lease-be
drijven en fleetowners, bevestigen de gunsti
ge afschrijving en geringe onderhoudseisen:
de Mara brengt tijdens de eerste 100.000 km
van zijn loopbaan slechts zes uur door in de
werkplaats, terwijl 14 uurgebruikelijkis in
deze klasse.
Vers bloed
Bij de vernieuwde Coupé Fiat stroomt vers
bloed door de aderen: deze heeft nu een vijf
cilinder motor (met vier kleppen per cilin
der) in twee versies: één met en één zonder
turbo. De nieuwe tweeliter 20-kleppers ge
ven de modellen een dot extra vermogen: 108
kW/147 pk en 162 kW/220 pk (turbo). Een an
dere kant van Fiat is het 'Autonomy'-pro-
gramma, waarmee de fabrikant ook aan
mindervaliden de mogelijkheid biedt mobiel
te blijven en auto te rijden.
Van de Espace, de 'moeder aller ruimtewagensbrengt Renault na 12 jaar
een vernieuwde, opgewaardeerde generatie op de markt. Z'n prijspeil blijft
onderveranderd.
Renault beleeft gouden tijden. De
verkoopcijfers in ons land vertonen
jaar na jaar een stijgende lijn. De vo
rig jaar als opvolger van de R19 ge
lanceerde Mégane is een bestseller.
De Scénic, een midi-MPV op basis
van de Mégane, draagt dit hele jaar
de prestigieuze titel 'Europese Auto
van het Jaar'.
En er komen steeds weer nieuwe Re-
nault-modellen op de markt: onlangs
de Mégane sedan, na de AutoRAI be
gint de verkoop van de geheel ver
nieuwde Espace en de Mégane ca
brio. Met de registratie van 33.873
personenauto's steeg de verkoop van
Renault in 1996 met vier procent ver
geleken met 1995. Renault was ook
vorig jaar weer het grootste Franse
merk van ons land.
Nieuwe Espace
Op de vijftigste AutoRAI presen
teert Renault de derde generatie Es
pace. De eerste generaties Espace de
den 12 jaar dienst. Dus werd het hoog
tijd voor 'iets nieuws'. Met deze ge
heel nieuw ontworpen versie van de
'Moeder aller Ruimtewagens' zet Re
nault andermaal een grote stap voor
waarts.
De eigenschappen van het éénvolu-
meconcept, bedacht door Renault en
Matra, zijn in de nieuwe Espace nog
verder doorontwikkeld, met nóg
meer luxe en comfort, nóg meer ge
bruiksmogelijkheden en nóg meer
ruimte. Belangrijkste technische wij
ziging is de toepassing van dwarsge-
plaatste motoren. De drie motoren,
waarmee de auto kan worden uitge
rust, zijn allemaal nieuw voor dë Es
pace.
Mooier, beter, aparter
De nieuwe Espace (te koop na de Au
to-RAI) kenmerkt zich door een meer
vloeiende vormgeving. Het eveneens
gewijzigde interieur verdient nu het
predikaat 'eigenwijs'. Net als in de
Twingo heeft de Espace Anno 1997
een centraal geplaatst instrumentari
um, dat mede door de hoge zitpositie
goed in het zichtveld ligt. Een mid
denconsole ontbreekt. Op die plaats
zit een riant opbergvak van 33 liter,
waarin met gemak een aktentas ver
dwijnt.
Gebleven is het multifunctionele ka
rakter van het interieur met een on
gekende variabiliteit dank zij rails
in de bodemplaat. Motorisch is er
keus uit een viercilinder acht klep
pen benzinemotor (2.0 liter, 83
kW/115 pk) en 2.2 liter turbodiesel
(83 kW/115 pk) en een drieliter V6 12-
klepper van 122 kW/170 pk.
Mégane Cabriolet
Renault showt op de AutoRAI ook de
Mégane Cabrio, die vanaf mei te
koop is. Deze Cabriolet op basis van
de Mégane Coupé is de jongste telg
van de Mégane-familie. Hij is ont
wikkeld samen met Karmann uit Os-
nabrück.
Net als bij de R 19 Cabrio heeft de
Mégane Cabrio vier volwaardige zit
plaatsen.
Rijplezier of beter gezegd 'het grote genieten' staat centraal
bij Nissan. Op de AutoRAI komt dat tot uiting in een aantal
nieuwe modellen, waaronder de sportieve Primera GT. An
dere blikvangers op de stand zijn de uiterlijk flink verjongde
sportcoupé 200SX en de voor deelname aan de diverse toer-
wagenkampioenschappen ontwikkelde Primera Super Tou
ring.
Het Nissan-programma is compleet en opvallend jong, om
dat vrijwel alle modellen in de afgelopen jaren zijn ver
nieuwd en uitgerust met de modernste techniek. Zo hebben
alle benzinemotoren van de Micra, Almera, Primera QX en
200 SX vier kleppen per cilinder.
Sportieve afvaardiging
Als best verkochte Japans automerk heeft Nissan in Europa
sinds 1975 een reputatie van betrouwbaarheid, veiligheid en
sportiviteit opgebouwd. Deze kenmerken lopen als een rode
draad door het complete gamma, waarvan een representatie
ve afvaardiging op de AutoRAI staat: van de compacte Micra
(Europese 'Auto van het jaar 1993) en de veelzijdige Almera,
de kersverse Primera, de luxe Maxima QX tot aan de ver
nieuwde sportcoupé 200SX.
Verder prijken ook de Serena en de Vanette Cargo in geel
kenteken uitvoering alsmede de 4x4 Terrano II en Patrol op
de stand.
Beleving
Nissan hanteert sinds enige tijd de slogan 'Da's pas genie
ten'. Deze duidt op de beleving van autorijden, die Nissan
centraal stelt. Mensen kiezen een auto omdat ze die mooi of
representatief vinden, maar ze blijven een merk trouw om
dat de producten in het dagelijks gebruik veel rijplezier bie
den. Alle facetten die het rijplezier versterken, staan bij Nis
san centraal. Het gaat dan om elementen als wegligging,
comfort, uitrustingsniveau, betrouwbaarheid, lage kosten
en hoogwaardige service.
Primera GT
Nissan creëert op zijn RAI-stand een sportieve sfeer, omdat
die prima harmonieert met wat Nissan 'het grote genieten'
noemt. Rijplezier dat de nieuwe Primera GT in overtreffen
de trap kan bieden. Deze krachtigste variant is uitgerust met
een 110 kW/150 pk motor. De GT sluit de gelederen in de
sportieve lijn die verder bestaat uit de Micra Super S, de Al
mera GTI en de nieuwe 200SX, waarmee het Nederlandse pu
bliek op de RAI voor 't eerst kan kennismaken. Uiterlijk is
deze sportcoupé danig veranderd, zodat hij dynamischer dan
ooit voor de dag komt.
De Almera en Micra hebben de drempel naar '97 ongewijzigd
genomen. De motoren van de Maxima QX zijn zuiniger, scho
ner en nog soepeler dan ze al waren dankzij aanpassingen
aan het motormanagement en aan de katalysatortechniek.
Nissan heeft deze 'executive car' tevens voorzién van onder
andere nieuwe bekleding.
200SX toont ware aard
Een ijzeren hand in een fluwelen handschoen. Zo presenteer
de Nissan in 1994 de 200SX. Bij het '97-model is die hand
schoen nu uitgetrokken. Het vernieuwde uiterlijk doet geen
enkele moeite om de hoge prestaties van deze sportcoupé te
verhullen. Ingetogenheid maakt plaats voor openhartig de
sign voor deze Nissan die met ijzeren hand in het sportieve
segment kan regeren.
Primera GT: z'n krachtige uitstralingversterkt door spor
tief ogende bumpersmaakt van deze Nissan een 'opvalIer'.
Zijn tweeliter 16-klepper levert 110 kW/150 pk.