ammuws Volvo toont auto's in ontwikkeling Fiat: speciale versies Cinquecento en Punto Nissan pakt 'sportief' uit VOLVO Meerdere primeurs Renault Van der lekken bv S7070 en C70 Coupé en Cabrio als blikvangers KARELS AUTOSERVICE VOLVO RENAULT Braai bv IM IM AUTOBEDRIJF VAN DUKE 'Autonomy'-programma voor minder-validen Nieuwe Espace, Scénic en Mégane Cabrio Primera GT debuteert; Maxima QX verfijnd WOENSDAG 5 FEBRUAR11997 HET EXTRA NIEUWSBLAD Volvo stelt op de jubileumeditie van de AutoRAI zijn volledige concepten-reeks voor aan het publiek. Groot nieuws vormen de S70 en de C70, de opvolgers van de Volvo 850 Sedan en de 850 Station wagon. Beide nieuwkomers treden letterlijk en figuurlijk in de wielsporen van de 850. Want ze zijn gebouwd op dezelfde bodemplaat als de veelgeprezen 850, de meest onderscheiden Volvo van de afgelopen jaren. Uiterlijk en interieur zijn speciaal voor de S70/V70 ontwor pen. Qua design sluiten de opvolgers van de 850 harmonisch aan op de Volvo C70 Coupé, die onlangs op de Autosalon van Parijs zo veel lof oogstte. Volvo Nederland gaat de S70 en V70 na de Auto-RAI le veren. Een nieuw uiterlijk, een nieuw interieur en een nog hoger veiligheidsniveau kenmerken Volvo's nieuwe S70 en V70. Ze staan voor de zware taak om de 850 Sedan en de 850 Estate te vervangen. Nog veiliger Qua design sluiten de S70 en V70 aan bij de C70 Coupé, die - net als de S70 en V70 - ook de bodemplaat overneemt van de 850. De car rosserie van deze jongste Volvo-generatie kreeg zowel aan de vóór als aan de achterkant rondere vormen dan bij de grote Volvo-mo- dellen, zoals de 700-, 800 en 900-series. Het interieur van de S70 en de V70 is direct afgeleid van de C70. Mede dankzij SIPS (het door Volvo ontwikkelde Side Impact Protection System) behoorde de 850 al tot de veiligste auto's ter wereld, in de nieuwe S70 en V70 staat veiligheid op een nog hoger niveau. Dit wordt bereikt door een verdere versterking van de B-stijl, die bij zijwaartse aanrijdingen zo'n belangrijke beschermende rol speelt. Qua naamgeving passen de S70 en V70 in Volvo's nieuwe strategie, waarbij de letter S staat voor sedan, V voor veelzijdig heid en C voor coupé of convertible. Met de C70 lanceert Volvo medio 1997 een stijlvolle coupé voor de individuele automobilist, onder het motto: 'creative design'. Vol vo's jongste telg wordt gebouwd door Tom Walkinshaw. Hij be schikt hiervoor over de niet meer door Volvo zelf gebruikte oude Volvo-fabriek nabij de Zweedse plaats Uddevalla. Uiteraard bezit de C70 alle bekende Volvo-veiligheidsvoorzieningen. Met de C70 stoomt Volvo met volle kracht vooruit op de in 1995, met de introductie van de S40 en V40, ingezette nieuwe koers. De C70 Coupé en de eveneens op komst zijnde C70 Convertible openen voor Volvo een nieuw hoofdstuk in individualiteit. Ronde vormen Technisch is de C70 nauw verwant aan de zo succesvolle 850, maar de gelijkenis gaat niet verder dan die technische overeenkomsten. Hoewel de C70 al van verre als een pure Volvo is te herkennen, wij ken de vloeiende lijnen en gunstige aërodynamische ronde vormen af van wat men - vóór de S40 en V40 - van Volvo op dit terrein ge wend was. Hoewel de bodemplaat van zowel de Coupé als Convertible 'ge leend' is van de 850, kregen ontwerpers en constructeurs vrijwel 'carte blanche' voor de nieuweling. Dit resulteerde in een ontwerp dat zonder overdrijving 'adembenemend' mag heten. Onder het stijlvolle, sportieve lijnenspel gaat echter een volwaardige vier- persoons personenauto schuil met alle bij Volvo gebruikelijke vei ligheidsvoorzieningen. Zo zijn een bestuurders-airbag, SIPS-bags en automatische gordel-aanspanners op de voorstoelen uiteraard standaard. Mi?ider hoekig dan zijn populaire voorgaiiger, de 850 Estate, maar met dezelfde allure: dit is de Volvo V70 ten voeten uit. amsterdam auto rai Burgbseweg 72, Burgh-Haamstede 0111-653151 Dealer voor Schouwen-Duiveland Langeweg 30. Nieuwe-Tonge Tel. 0187-652222 Dealer voor Goeree-Overflakkee Driekoningenlaan 1 Zierikzee Tel. 0111-412212 Dealer voor Schouwen-Duiveland Grevelingenstraat 1 -3 4301 XZ Zierikzee Tel. 0111-412529 Dealer voor Schouwen-Duiveland Kerkring 37, Nieuwerkerk Telefoon 0111 -641364 Dealer voor Schouwen-Duiveland Fiat Bravo en Brava: liggen mede dank zij de titel "Auto van het Jaar '96" goed in de markt. Fiat, dat het jaar 1996 afsloot met positieve verkoopcijfers (verkoopstijging: ruim 18 procent), presenteert op de AutoRAI een nieuwe prijsbreker in de Cinquecento-reeks. Op de grote Fiat-stand zijn verder speciale edities van de Punto, de vernieuwde Coupé met vijfcilinder motoren en Abarth-versies van de Cinquecento, Punto en Bravo te zien. Met het speciaal ontwikkelde 'Autonomy'- programma besteedt Fiat extra aandacht aan de mindervalide automobilist. Het grootste Italiaanse automerk biedt voor vrijwel alle klassen van de automarkt een model. In het traditioneel door Fiat goed be diende mini-segment zijn er de Panda (nu weer opgefrist met nieuwe kleuren) en de Cinquecento, die met de nieuwe Young-ver sie is vergroot tot zes varianten. Dan is er de Punto, die met royaal aangekle de edities grote groepen kopers trekt; Euro pees gezien stond de Punto in 1996 met zo'n 560.000 stuks opnieuw in de Top-3 van best verkochte modellen. Weinig onderhoud Van de Punto levert Fiat tijdelijk drie spe cials met telkens een ander zwaartepunt in de uitrusting. Basis is steeds de Punto SX, met vervolgens een praktisch 'Young-pak- ket', comfortabel (Comfort-pakket) of spor tief accent (Team). Afhankelijk van het pak ket is de 55- of 60 pk-motor gemonteerd. Ook de Bravo en Brava doen het goed in heel Europa en hebben met ruim 275.000 eenhe den een hoog marktaandeel in hun segment. De verkopen van de nieuwe Marea en Marea Weekend liggen volgens Fiat op schema. Za kelijke kopers/berijders van de Marea en Marea Weekend, waaronder veel lease-be drijven en fleetowners, bevestigen de gunsti ge afschrijving en geringe onderhoudseisen: de Mara brengt tijdens de eerste 100.000 km van zijn loopbaan slechts zes uur door in de werkplaats, terwijl 14 uurgebruikelijkis in deze klasse. Vers bloed Bij de vernieuwde Coupé Fiat stroomt vers bloed door de aderen: deze heeft nu een vijf cilinder motor (met vier kleppen per cilin der) in twee versies: één met en één zonder turbo. De nieuwe tweeliter 20-kleppers ge ven de modellen een dot extra vermogen: 108 kW/147 pk en 162 kW/220 pk (turbo). Een an dere kant van Fiat is het 'Autonomy'-pro- gramma, waarmee de fabrikant ook aan mindervaliden de mogelijkheid biedt mobiel te blijven en auto te rijden. Van de Espace, de 'moeder aller ruimtewagensbrengt Renault na 12 jaar een vernieuwde, opgewaardeerde generatie op de markt. Z'n prijspeil blijft onderveranderd. Renault beleeft gouden tijden. De verkoopcijfers in ons land vertonen jaar na jaar een stijgende lijn. De vo rig jaar als opvolger van de R19 ge lanceerde Mégane is een bestseller. De Scénic, een midi-MPV op basis van de Mégane, draagt dit hele jaar de prestigieuze titel 'Europese Auto van het Jaar'. En er komen steeds weer nieuwe Re- nault-modellen op de markt: onlangs de Mégane sedan, na de AutoRAI be gint de verkoop van de geheel ver nieuwde Espace en de Mégane ca brio. Met de registratie van 33.873 personenauto's steeg de verkoop van Renault in 1996 met vier procent ver geleken met 1995. Renault was ook vorig jaar weer het grootste Franse merk van ons land. Nieuwe Espace Op de vijftigste AutoRAI presen teert Renault de derde generatie Es pace. De eerste generaties Espace de den 12 jaar dienst. Dus werd het hoog tijd voor 'iets nieuws'. Met deze ge heel nieuw ontworpen versie van de 'Moeder aller Ruimtewagens' zet Re nault andermaal een grote stap voor waarts. De eigenschappen van het éénvolu- meconcept, bedacht door Renault en Matra, zijn in de nieuwe Espace nog verder doorontwikkeld, met nóg meer luxe en comfort, nóg meer ge bruiksmogelijkheden en nóg meer ruimte. Belangrijkste technische wij ziging is de toepassing van dwarsge- plaatste motoren. De drie motoren, waarmee de auto kan worden uitge rust, zijn allemaal nieuw voor dë Es pace. Mooier, beter, aparter De nieuwe Espace (te koop na de Au to-RAI) kenmerkt zich door een meer vloeiende vormgeving. Het eveneens gewijzigde interieur verdient nu het predikaat 'eigenwijs'. Net als in de Twingo heeft de Espace Anno 1997 een centraal geplaatst instrumentari um, dat mede door de hoge zitpositie goed in het zichtveld ligt. Een mid denconsole ontbreekt. Op die plaats zit een riant opbergvak van 33 liter, waarin met gemak een aktentas ver dwijnt. Gebleven is het multifunctionele ka rakter van het interieur met een on gekende variabiliteit dank zij rails in de bodemplaat. Motorisch is er keus uit een viercilinder acht klep pen benzinemotor (2.0 liter, 83 kW/115 pk) en 2.2 liter turbodiesel (83 kW/115 pk) en een drieliter V6 12- klepper van 122 kW/170 pk. Mégane Cabriolet Renault showt op de AutoRAI ook de Mégane Cabrio, die vanaf mei te koop is. Deze Cabriolet op basis van de Mégane Coupé is de jongste telg van de Mégane-familie. Hij is ont wikkeld samen met Karmann uit Os- nabrück. Net als bij de R 19 Cabrio heeft de Mégane Cabrio vier volwaardige zit plaatsen. Rijplezier of beter gezegd 'het grote genieten' staat centraal bij Nissan. Op de AutoRAI komt dat tot uiting in een aantal nieuwe modellen, waaronder de sportieve Primera GT. An dere blikvangers op de stand zijn de uiterlijk flink verjongde sportcoupé 200SX en de voor deelname aan de diverse toer- wagenkampioenschappen ontwikkelde Primera Super Tou ring. Het Nissan-programma is compleet en opvallend jong, om dat vrijwel alle modellen in de afgelopen jaren zijn ver nieuwd en uitgerust met de modernste techniek. Zo hebben alle benzinemotoren van de Micra, Almera, Primera QX en 200 SX vier kleppen per cilinder. Sportieve afvaardiging Als best verkochte Japans automerk heeft Nissan in Europa sinds 1975 een reputatie van betrouwbaarheid, veiligheid en sportiviteit opgebouwd. Deze kenmerken lopen als een rode draad door het complete gamma, waarvan een representatie ve afvaardiging op de AutoRAI staat: van de compacte Micra (Europese 'Auto van het jaar 1993) en de veelzijdige Almera, de kersverse Primera, de luxe Maxima QX tot aan de ver nieuwde sportcoupé 200SX. Verder prijken ook de Serena en de Vanette Cargo in geel kenteken uitvoering alsmede de 4x4 Terrano II en Patrol op de stand. Beleving Nissan hanteert sinds enige tijd de slogan 'Da's pas genie ten'. Deze duidt op de beleving van autorijden, die Nissan centraal stelt. Mensen kiezen een auto omdat ze die mooi of representatief vinden, maar ze blijven een merk trouw om dat de producten in het dagelijks gebruik veel rijplezier bie den. Alle facetten die het rijplezier versterken, staan bij Nis san centraal. Het gaat dan om elementen als wegligging, comfort, uitrustingsniveau, betrouwbaarheid, lage kosten en hoogwaardige service. Primera GT Nissan creëert op zijn RAI-stand een sportieve sfeer, omdat die prima harmonieert met wat Nissan 'het grote genieten' noemt. Rijplezier dat de nieuwe Primera GT in overtreffen de trap kan bieden. Deze krachtigste variant is uitgerust met een 110 kW/150 pk motor. De GT sluit de gelederen in de sportieve lijn die verder bestaat uit de Micra Super S, de Al mera GTI en de nieuwe 200SX, waarmee het Nederlandse pu bliek op de RAI voor 't eerst kan kennismaken. Uiterlijk is deze sportcoupé danig veranderd, zodat hij dynamischer dan ooit voor de dag komt. De Almera en Micra hebben de drempel naar '97 ongewijzigd genomen. De motoren van de Maxima QX zijn zuiniger, scho ner en nog soepeler dan ze al waren dankzij aanpassingen aan het motormanagement en aan de katalysatortechniek. Nissan heeft deze 'executive car' tevens voorzién van onder andere nieuwe bekleding. 200SX toont ware aard Een ijzeren hand in een fluwelen handschoen. Zo presenteer de Nissan in 1994 de 200SX. Bij het '97-model is die hand schoen nu uitgetrokken. Het vernieuwde uiterlijk doet geen enkele moeite om de hoge prestaties van deze sportcoupé te verhullen. Ingetogenheid maakt plaats voor openhartig de sign voor deze Nissan die met ijzeren hand in het sportieve segment kan regeren. Primera GT: z'n krachtige uitstralingversterkt door spor tief ogende bumpersmaakt van deze Nissan een 'opvalIer'. Zijn tweeliter 16-klepper levert 110 kW/150 pk.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 15