Oppositie: 100 kwijtschelding
Scheepswrak bij Antarctica
lekt olie volgens Amerikanen
Politie scoort goed
bij snelheidsproject
r
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
i
PEnM
EiVV>l
La Butte
Vogelaar wordt tijdelijk
burgemeester Rijnsburg
Nekkramp
in Zeeland
Onderzoek
naar ganzen
en smienten
Brochure
lepelaars
"ZEG ONS NU EENS WAAR DE
ONDERNEMER TERECHT KAN
L
dé krant van schouwen - duiveland!
J
SÉXj
ZI
IKZEESCHE
NIEUWSBODE
Wt~ lfc I
DONDERDAG 16 JANUARI 1 997 1 52e JAARGANG NR 26113
WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1 797-1889
De gehele maand januari
Vier gangen menu
32,50
Restaurant-Brasserie
Ring 39 4305 AG Ouwerkerk
Tel/Fax 0111-641241
's Maandags en dinsdags
gesloten
's Woensdags, donderdags en
vrijdags vanaf 12.00 uur geopend
Zaterdags en zondags
vanaf 16.00 uur geopend
Ook zeer geschikt voor
een geslaagde zakenlunch
Vijfennegentig procent voor college uitgangspunt maar geen harde norm
ZIERIKZEE - De oppositiepartijen binnen de ge
meenteraad, zo bleek tijdens de vergadering gister
avond, willen dat de gemeente Schouwen-Duive-
land mensen die rioolbelasting, reinigingsrechten of
de aanslag onroerende zaak belasting (OZB) niet
kunnen betalen niet 95 maar de volle 100 procent
van de betreffende aanslag kwijtschelden.
norm van 95 procent hante
ren. Te zuinig, vindt D66.
Van der Veer pleitte voor
verhoging van 95 naar 100
procent. ,,Want van een kale
kip kun je geen veren pluk
ken."
GroenLinks-raadslid H. de
Vries sloot zich wat dat be
treft aan bij de woorden van
Van der Veer. ,,Wij zijn voor
stander van optrekken van
de norm naar 100 procent."
De SGP toonde zich bij mon
de van G. Houtekamer iets
terughoudender. Houteka
mer pleitte ervoor om in ie
der geval te onderzoeken of
optrekken van de kwijt
scheldingsnorm van 95 naar
100 procent haalbaar is. „Het
kwijtscheldingsbeleid moet
niet alleen rechtvaardig,
maar ook ruimhartig zijn,"
aldus Houtekamer.
Dat werd duidelijk tijdens
de vergadering woensdag
avond van de gemeenteraad
van Schouwen-Duiveland.
Eén van de belangrijkste
punten op de agenda was het
concept-collegeprogramma
waarin in grote lijnen het be
leid zoals het college dat voor
ogen heeft geschetst wordt.
Dat programma kreeg van
D66 bij monde van J. van der
Veer het rapportcijfer 5,5.
„Maar 't kan nog een zes-min
worden," aldus Van der
Veer. Hij zei het collegepro
gramma nogal vaag te vin
den. „Wat het college wil
komt beter uit de verf dan
hoe het college dat wil."
Eén van de punten waar Van
der Veer kritiek op leverde
was de kwijtschelding
snorm. Het college wil een
D66'er J. van der Veer: „Van
een kale kip kun je geen ve
ren plukken."
De PvdA - met twee wethou
ders vertegenwoordigd in
het college - sprak zich in de
eerste discussieronde niet uit
over de kwijtschelding
snorm. In tweede termijn liet
A. van den Berge echter we
ten dat wat zijn fractie be
treft de 95-procentsnorm een
goed uitgangspunt is, maar
dat als blijkt dat 100 procent
haalbaar is zijn fractie dat
zal ondersteunen.
Rotondes
Volgens wethouder C. Veer
hoek hebben de verkeers
lichtinstallaties op verschil
lende kruisingen van de N59
hun langste tijd gehad. „We
moeten natuurlijk overleg
gen met Rijkswaterstaat en
de provincie, maar het zou
mij niets verbazen als die fi
les veroorzakende stoplich
ten vervangen worden door
rotondes," aldus Veerhoek.
Dat antwoordde de wethou
der op vragen vanuit de ge
meenteraad.
Het college wil N57 en N59
optimaliseren en verkeers-
en milieuknelpunten wegne
men. Hoe dan, wilde Van der
Veer van het college weten.
Hij zei zich af te vragen wat
het college precies met mi
lieuknelpunten langs ge
noemde wegen bedoelt. Een
zelfde geluid kwam van
SGP'er Houtekamer. Die te
kende daar wel meteen bij
aan dat het verkeersveiliger
maken van de wegen terecht
een hoge prioriteit krijgt.
RPF-vertegenwoordiger J.
Roukema zei te hopen dat
N57 en N59 in ieder geval
geen 'snelwegen voor het
doorgaand verkeer' zouden
worden.
Dat laatste is, zo benadrukte
Veerhoek, zeker niet de be
doeling. Met milieuknelpun
ten, zo legde de wethouder
uit, doelt het college op het
feit dat kernen als Nieuwer-
kerk en Oosterland wel erg
dicht langs de druk bereden
N59 liggen. Desalniettemin
liet Veerhoek weten dat het
college vooralsnog niet kiest
voor een ander tracé voor de
weg. De N59 moet wel weer
een autoweg worden. „Geen
autosnelweg, maar een auto
weg. Een weg met één rij
baan en twee rijstroken,"
verduidelijkte Veerhoek.
Op de vraag van Groen-
Links-representante H. de
Vries antwoordde Veerhoek
dat de voorkeur van het col
lege uitgaat naar meer en be
tere, vrijliggende, fietspa
den. Een mogelijkheid voor
vervanging van het huidige
fietspad langs de N59 tussen
Zierikzee en de Westhoek is
de aanleg van een fietspad
onderlangs de dijk langs de
Oosterschelde.
Wethouder D. van der Wek
ken: Honderd procent niet
zo sociaal als het lijkt
Wachten is niet mijn stijl'
BRUINISSE - Hij had ook zijn wachtgeld op
kunnen strijken en wachten op een nieuwe kans
op een vaste baan als burgemeester, maar daar
heeft A. Vogelaar niet voor gekozen. Hij heeft
een aanstelling als tijdelijk burgemeester van
Rijnsburg aanvaard.
meente met 14.000 inwo
ners waar de glastuinbouw
een van de belangrijkste
middelen van bestaan is.
„Zeker, het is heel anders
dan Bruinisse, maar er zijn
ook parallellen," aldus Vo
gelaar. „Ook in Rijnsburg
zijn de mensen heel direct
en nuchter en zeggen waar
het op staat. En iedere ge
meente heeft zijn eigen
charme."
Dat Vogelaar het in Brui
nisse uitstekend naar zijn
zin heeft gehad en nog heeft
blijkt wel uit het feit dat
Vogelaar met zijn gezin
voorlopig in Bruinisse
blijft wonen. Zijn woning
in Bru wordt een weekend
woning en in Rijnsburg
zoekt Vogelaar een werk-
woning.
Vogelaar zegt veel positie
ve reacties van Bruenaars
te hebben gekregen op zijn
benoeming. „Het is leuk
om te ervaren dat mensen
zo met je meeleven."
De Haan
Met de benoeming van Vo
gelaar is hij de op één na
laatste burgemeester van
een voormalige gemeente
op Schouwen-Duiveland
die onder de pannen is. Me
vrouw A. P. de Haan,
waarnemend burgemeester
van Brouwershaven, is
sinds januari dit jaar amb
teloos burger.
Zij zegt op zoek te zijn naar
'iets aantrekkelijks op be
stuurlijk vlak' maar voegt
daar meteen aan toe dat als
ze niet een betaalde baan
vindt die haar zint dat ook
geen ramp is. „Ik heb al
heel lang gewerkt," aldus
De Haan. Voorlopig heeft
ze haar handep nog vol aan
het werk als voorzitter van
de landinrichtingscommis
sie.
A. Vogelaar.
„Wachten is niet mijn
stijl," aldus Vogelaar, die
de geschiedenis in gaat als
laatste burgemeester van
de zelfstandige gemeente
Bruinisse, Hij maakte in
april 1990 de overstap van
gemeentesecretaris in
Maasland naar het ambt
van burgemeester van
Bruinisse. Dat burgemees
terschap is hem bijzonder
goed bevallen en hij maakt
er ook geen geheim van dat
het zijn liefste wens is om
zijn burgemeestersloop
baan voort te zetten. Ook
als het - zoals nu het geval is
- om een tijdelijke aanstel
ling gaat.
Aan de slag
Vogelaar gaat 20 januari
aan de slag in Rijnsburg als
opvolger van de naar Wad-
dinxveen vertrokken bur
gemeester F. Jonkman.
Rijnsburg is voor Vogelaar
geen compleet onbekend
terrein. Hemelsbreed is het
zo'n 50 kilometer van Maas
land, waar hij werkte als
gemeentesecretaris, van
daan. Rijnsburg is een ge-
Advertentie
Uw hypotheek
aanpassen vanwege
de la (je rente?
'fff van Bruggen
iesgrocp
haalt m((r uit uw hypotheek
Vraau «li* «raiis HypnlheckStait
r 0800-1800i«r»n.)
TUURSTOPT
ROTTERDAM (ANP) - Bok-
ser Regilio Tuur doet afstand
van zijn WBO-wereldtitel in
het zwaarvedergewicht. De
29-jarige Rotterdammer
vindt dat hij voor zichzelf al
le gestelde doelen heeft be
haald. Hij stopt derhalve
met boksen. Tuur gaat in de
confectie.
Adjunct-directeur Noordhoek vindt bericht overdreven
Bij de werkzaamheden op de Zuidpool maakten medewerkers van Noordhoek gebruik van
speciaal voor deze klus gefabriceerde pontons.
PALMER STATION/ZIERIKZEE - Amerikaanse
wetenschappers beweren dat er een grote hoeveel
heid olie uit het wrak van de Bahia Paraiso stroomt
bij Antarctica. Maarten Hardon, adjunct-directeur
van Noordhoek Diving uit Zierikzee, het bedrijf dat
vier jaar geleden de olie uit het scheepswrak haalde,
doet de beweringen af als sterk overdreven.
Volgens het Brabants Dag
blad hebben Amerikaanse
wetenschappers begin janu
ari geconstateerd dat er weer
olie uit het wrak lekt. De
krant baseerde zich hierbij
op een waarschuwing die
door William Fraser, hoofd
van de wetenschappelijke af
deling van een Amerikaanse
onderzoeksbasis op de Zuid
pool, op Internet werd gezet.
Fraser vreest voor een nieu
we milieuramp. Volgens hem
loopt vanuit het wrak, dat in
1989 op de rotsen van Antarc
tica liep en verging, een
spoor van olie door het wa
ter, is de kust bij het wrak
besmeurd met een laag die
selolie en stinkt de hele om
geving.
Hardon is zeer verbaasd over
het verhaal als zou de Bahia
Paraiso weer lekken. „We
hebben alle tanks en de ma
chinekamer van het schip he
lemaal leeggehaald in op
dracht van de Argentijnse
overheid. Op een gegeven
moment kwam er alleen
maar schoon water meer uit
de bunkers. Dat kun je ook
zien op de video-opnamen
die gemaakt zijn. Toen heeft
de Argentijnse overheid be
paald dat we konden stop
pen."
Dat wil volgens Hardon niet
zeggen dat het schip geen olie
meer kan lekken. „Helemaal
leeghalen kun je zo'n schip
nooit. Dan zou je het spant
voor spant af moeten breken
en opruimen. Dat hoefden
wij niet te doen. Ze dachten
dat het schip wel door het ijs
gekraakt zou worden." Ont
kennen dat er olie uit het
schip zou kunnen stromen
doet hij dan ook niet. „Er
kan best enige grond van re
den zijn voor het verhaal van
Fraser. Maar de hoeveelhe
den waar hij van spreekt zijn
sterk overdreven," aldus
Hardon.
De bewering van de weten
schapper dat niet bekend is
hoeveel olie er nog in het
schip zat en hoeveel er uit het
wrak is gehaald, is volgens
Hardon klinkklare onzin.
„Alles is gerapporteerd en de
dagrapporten zijn afgete
kend door de Argentijnse
overheid en Rijkswater
staat." Datzelfde verklaart
ook Theo Kramer van de di
rectie Noordzee van Rijks
waterstaat in Den Haag. de
opdrachtgever voor de ber
ging. Hij noch Hardon heb
ben, ondanks de contacten
met de Amerikanen op Pal
mer Station, ooit van Fraser
gehoord.
Kramer: „De bron is niet hel
der. Maar ondanks dat zijn
we erg geschrokken van het
bericht." Ook hij erkent dat
er nog olie in het schip aan
wezig is. „We zijn daar weg
gegaan toen het schip voor
zo'n 95 procent schoon was.
De mensen van Palmer Sta
tion wisten dat ook. Daarom
is er ook materiaal achterge
laten voor kleine lekkages."
Het gaat hierbij voorname
lijk om absorbtieschermen,
waar volgens Kramer door
de Amerikanen regelmatig
mee geoefend wordt.
Lijntjes
Er zijn inmiddels lijntjes uit
gezet met Nederlandse we
tenschappers om dit bericht
te verifiëren. Kramer gelooft
vooralsnog echter niet dat er
iets ernstigs aan de hand is
op de Zuidpool. „Dan had
den de mensen van Palmer
Station al lang aan de bel ge
trokken in het kader van het
Antarctica Verdrag."
Het Argentijnse bevoorra-
dings- en cruiseschip Bahia
Paraiso liep op 28 januari
1989 aan de westkant van
Antarctica op de rotsen en
zonk. Uit het schip stroom
den grote hoeveelheden olie,
die veel schade toebrachten
aan de nog ongerepte natuur
van het gebied.
In 1992 besloot de Nederland
se overheid, die net was toe
getreden tot het Antarctica
Verdrag, de dreiging van een
nog grotere milieuramp weg
te nemen. Op deze manier
wilde de regering een voor
beeld stellen. Uiteindelijk
kreeg Noordhoek Diving de
opdracht van Rijkswater
staat de olie uit het schip te
halen. Medewerkers van het
bedrijf deden dit in de winter
van 1992 op 1993. Toen was
het zomer op de Zuidpool.
GOES (ANP) - Bij de GGD in
Zeeland zijn de afgelopen
weken twee gevallen van
hersenvliesontsteking (nek
kramp) gemeld.
,P© patiënten zijn volgen&een
woordvoerder van de ge
zondheidsdienst jongeren
van tussen de twaalf en twin
tig jaar. Een woont in Oost
burg, de ander in de omge
ving van Goes.
In beide gevallen gaat het om
de bacteriële vorm van her-
senvliestontsteking die met
antibiotica te bestrijden is.
De GGD heeft de naaste om
geving en de scholen die de
twee jongeren bezoeken op
de hoogte gebracht. Dat is ge
bruikelijk. De twee gevallen
van hersenvliesontsteking
houden volgens de GGD-
woordvoerder geen verband
met elkaar.
ZIERIKZEE - Boeren en le
den van de Natuur- en Vogel
wacht Schouwen-Duiveland
gaan onder verantwoorde
lijkheid van de Landinrich
tingscommissie een onder
zoek opzetten en uitvoeren
betreffende de zogenaamde
nulsituatie voor ganzen en
smienten aan de zuidkust
van Schouwen-Duiveland.
In het kader van de landin
richting wordt het natuurge
bied langs de zuidkust inge
richt. Uitgangspunt voor de
commissie is om dit niet ge
paard te laten gaan met extra
overlast voor de landbouw.
Derhalve wordt naast het
vastleggen van de nulsitu
atie voor de zoute kwel ook
een start gemaakt met het
vastleggen van de nulsitu
atie voor ganzen en smien
ten.
GOES - Dijkgraaf W. Gosse-
laar van het Waterschap
Zeeuwse Eilanden neemt
woensdag 22 januari het eer
ste exemplaar in ontvangst
van de brochure 'Voedsel
voor lepelaars' van de Vogel
bescherming Nederland.
De brochure is speciaal ge
schreven om waterschappen
handvatten te bieden om re
kening te houden met de
wensen die lepelaars en hun
prooidieren stellen aan wa
ter en oevers. Het Water
schap Zeeuwse Eilanden kan
een belangrijke bijdrage le
veren aan inrichting van
voedselgebieden voor lepe
laars in het Deltagebied.
De brochure is samengesteld
in het kader van het Soortbe-
schermingsplan Lepelaar.
Gedwongen armoede is een ramp, vrijwillige armoede is rijkdom.
A. J. Borne-Volber
Later bewolking HET WEER
Vannacht weinig bewolking en meest
lichte vorst. Overdag eerst vrij zonnig.
In de middag van het westen uit
toenemende bewolking, maar het
blijft vrijwel droog. Middagtemp.
ongeveer 5 graden. Wind uit zuid tot
zuidoost, matig, kracht 3 of 4, langs de
kust af en toe vrij krachtig, 5.
3 WOONTOREN
Aquadelta beraadt zich op negatief GS-besluit over
29 meter hoog appartementencomplex.
4 PRAKTIJK
Praktijklessen VSO moeten zo dicht mogelijk bij
bedrijfsleven gegeven worden.
5 BRUG
Over enkele weken wordt een nieuwe brug geplaatst
in het krekengebied bij Ouwerkerk.
7 TRAINER
Twijfels over aanblijven Englebert als trainer van
voetbalvereniging Zierikzee.
Dit nummer bestaat uit 8 pagina's
ZIERIKZEE - Het snelheidsproject van de politie op
het traject Middelburg-Stormvloedkering- Bruinis
se scoort goed. Er is een duidelijke teruggang van
het aantal snelheidsovertreders.
Dat blijkt uit snelheidsme
tingen van de provincie Zee
land, die in november en de-
•cember van vorig jaar zijn
gehouden. In vergelijking
met dezelfde periode in 1995
is er sprake van een aanzien
lijke daling in het aantal
snelheidsovertreders. Zo is
dit aantal op Schouwen-Dui
veland tussen Serooskerke
en Haamstede van 36,5 naar
27,6 procent gedaald. In janu
ari van dit jaar werden er
nog maar 26,3 procent snel
heidsovertreders gemeten.
Op het traject Nieuwerkerk-
Oösterland was er sprake
van een daling van 16,5 naar
8,7 procent. En tussen de
Stormvloedkering en Haam
stede was vijftien procent
van de weggebruikers straf
baar, tegen 22,7 procent in
1995. Wanneer er alleen geke
ken wordt naar voertuigen
die sneller rijden dan de
maximum snelheid die op de
borden is aangegeven, dan
liggen de percentages voor
1996 respectievelijk op 63,6,
39,4 en 39,4 procent.
Bij de overtredingen gaat het
echter alleen om die voertui
gen die op tachtig-kilometer
wegen sneller rijden dan 91
kilometer per uur en op hon
derd-kilometerwegen (de
Stormvloedkering) harder
dan 111 kilometer per uur.
Voorlichter Henk Kramer
van de politie Zeeland is van
mening, dat de resultaten
een goed perspectief bieden
voor het halen van het pro
jectdoel van twintig procent
snelheidsovertreders op de
N57 en N59 op Schouwen-
Duiveland. Voor het traject
Middelburg-Vrouwenpolder
geldt hetzelfde. Daar was het
percentage overtreders in no
vember en december vorig
jaar 2,9 procent. Op de
Stormvloedkering was dit
12,2 procent. Het projectdoel
is vijf procent.
Aanpassen
Opvallend is dat het kleine
percentage hardrijders, die
meer dan dertig kilometer te
hard rijden, geen daling ver
toont. Dit terwijl volgens
hem juist bij deze groep weg
gebruikers bij ongevallen de
zwaar gewonden en dodelij
ke slachtoffers zijn te betreu
ren. Hij wijt dit mede aan het
feit dat de metingen niet zijn
verricht door de politie. „Als
ze ons zien willen ze hun ge
drag wel aanpassen. Maar
het gaat er juist om, dat de
weggebruiker zich realiseert
dat hij bij een dergelijke
snelheid de meest ernstige
ongelukken veroorzaakt."
(Hartekreet voorzitter ondernemerskringj
Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen-Duiveland,
met deZierikzeesche Nieuwsbode en neem een abonnement.
JA, ik wil een:
MAAND abonnement met automatische afschrijving 19,00
KWARTAAL abonnement met automatische afschrijving 51,00
KWARTAAL abonnement zonder automatische afschrijving 53,50
HALFJAAR abonnement met automatische afschrijving 97,00
HALFJAAR abonnement zonder automatische afschrijving ƒ102,00
JAAR abonnement met automatische atschrijving 184,00
JAAR abonnement zonder automatische afschrijving 194.00
Ik ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste 2 weken gratisll
Naam Dhr/mevr.
Adres
Postcode
Telefoon
Handtek.
..Plaats:
Geb.datum:.
Bi) automatisch^ afschrijving uw
bank-/gironummer vermelden:
Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar
Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie.
Antwoordnummer 12,4300 VB Zierikzee