Oppositie: 100 kwijtschelding Scheepswrak bij Antarctica lekt olie volgens Amerikanen Politie scoort goed bij snelheidsproject r ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE i PEnM EiVV>l La Butte Vogelaar wordt tijdelijk burgemeester Rijnsburg Nekkramp in Zeeland Onderzoek naar ganzen en smienten Brochure lepelaars "ZEG ONS NU EENS WAAR DE ONDERNEMER TERECHT KAN L dé krant van schouwen - duiveland! J SÉXj ZI IKZEESCHE NIEUWSBODE Wt~ lfc I DONDERDAG 16 JANUARI 1 997 1 52e JAARGANG NR 26113 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1 797-1889 De gehele maand januari Vier gangen menu 32,50 Restaurant-Brasserie Ring 39 4305 AG Ouwerkerk Tel/Fax 0111-641241 's Maandags en dinsdags gesloten 's Woensdags, donderdags en vrijdags vanaf 12.00 uur geopend Zaterdags en zondags vanaf 16.00 uur geopend Ook zeer geschikt voor een geslaagde zakenlunch Vijfennegentig procent voor college uitgangspunt maar geen harde norm ZIERIKZEE - De oppositiepartijen binnen de ge meenteraad, zo bleek tijdens de vergadering gister avond, willen dat de gemeente Schouwen-Duive- land mensen die rioolbelasting, reinigingsrechten of de aanslag onroerende zaak belasting (OZB) niet kunnen betalen niet 95 maar de volle 100 procent van de betreffende aanslag kwijtschelden. norm van 95 procent hante ren. Te zuinig, vindt D66. Van der Veer pleitte voor verhoging van 95 naar 100 procent. ,,Want van een kale kip kun je geen veren pluk ken." GroenLinks-raadslid H. de Vries sloot zich wat dat be treft aan bij de woorden van Van der Veer. ,,Wij zijn voor stander van optrekken van de norm naar 100 procent." De SGP toonde zich bij mon de van G. Houtekamer iets terughoudender. Houteka mer pleitte ervoor om in ie der geval te onderzoeken of optrekken van de kwijt scheldingsnorm van 95 naar 100 procent haalbaar is. „Het kwijtscheldingsbeleid moet niet alleen rechtvaardig, maar ook ruimhartig zijn," aldus Houtekamer. Dat werd duidelijk tijdens de vergadering woensdag avond van de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland. Eén van de belangrijkste punten op de agenda was het concept-collegeprogramma waarin in grote lijnen het be leid zoals het college dat voor ogen heeft geschetst wordt. Dat programma kreeg van D66 bij monde van J. van der Veer het rapportcijfer 5,5. „Maar 't kan nog een zes-min worden," aldus Van der Veer. Hij zei het collegepro gramma nogal vaag te vin den. „Wat het college wil komt beter uit de verf dan hoe het college dat wil." Eén van de punten waar Van der Veer kritiek op leverde was de kwijtschelding snorm. Het college wil een D66'er J. van der Veer: „Van een kale kip kun je geen ve ren plukken." De PvdA - met twee wethou ders vertegenwoordigd in het college - sprak zich in de eerste discussieronde niet uit over de kwijtschelding snorm. In tweede termijn liet A. van den Berge echter we ten dat wat zijn fractie be treft de 95-procentsnorm een goed uitgangspunt is, maar dat als blijkt dat 100 procent haalbaar is zijn fractie dat zal ondersteunen. Rotondes Volgens wethouder C. Veer hoek hebben de verkeers lichtinstallaties op verschil lende kruisingen van de N59 hun langste tijd gehad. „We moeten natuurlijk overleg gen met Rijkswaterstaat en de provincie, maar het zou mij niets verbazen als die fi les veroorzakende stoplich ten vervangen worden door rotondes," aldus Veerhoek. Dat antwoordde de wethou der op vragen vanuit de ge meenteraad. Het college wil N57 en N59 optimaliseren en verkeers- en milieuknelpunten wegne men. Hoe dan, wilde Van der Veer van het college weten. Hij zei zich af te vragen wat het college precies met mi lieuknelpunten langs ge noemde wegen bedoelt. Een zelfde geluid kwam van SGP'er Houtekamer. Die te kende daar wel meteen bij aan dat het verkeersveiliger maken van de wegen terecht een hoge prioriteit krijgt. RPF-vertegenwoordiger J. Roukema zei te hopen dat N57 en N59 in ieder geval geen 'snelwegen voor het doorgaand verkeer' zouden worden. Dat laatste is, zo benadrukte Veerhoek, zeker niet de be doeling. Met milieuknelpun ten, zo legde de wethouder uit, doelt het college op het feit dat kernen als Nieuwer- kerk en Oosterland wel erg dicht langs de druk bereden N59 liggen. Desalniettemin liet Veerhoek weten dat het college vooralsnog niet kiest voor een ander tracé voor de weg. De N59 moet wel weer een autoweg worden. „Geen autosnelweg, maar een auto weg. Een weg met één rij baan en twee rijstroken," verduidelijkte Veerhoek. Op de vraag van Groen- Links-representante H. de Vries antwoordde Veerhoek dat de voorkeur van het col lege uitgaat naar meer en be tere, vrijliggende, fietspa den. Een mogelijkheid voor vervanging van het huidige fietspad langs de N59 tussen Zierikzee en de Westhoek is de aanleg van een fietspad onderlangs de dijk langs de Oosterschelde. Wethouder D. van der Wek ken: Honderd procent niet zo sociaal als het lijkt Wachten is niet mijn stijl' BRUINISSE - Hij had ook zijn wachtgeld op kunnen strijken en wachten op een nieuwe kans op een vaste baan als burgemeester, maar daar heeft A. Vogelaar niet voor gekozen. Hij heeft een aanstelling als tijdelijk burgemeester van Rijnsburg aanvaard. meente met 14.000 inwo ners waar de glastuinbouw een van de belangrijkste middelen van bestaan is. „Zeker, het is heel anders dan Bruinisse, maar er zijn ook parallellen," aldus Vo gelaar. „Ook in Rijnsburg zijn de mensen heel direct en nuchter en zeggen waar het op staat. En iedere ge meente heeft zijn eigen charme." Dat Vogelaar het in Brui nisse uitstekend naar zijn zin heeft gehad en nog heeft blijkt wel uit het feit dat Vogelaar met zijn gezin voorlopig in Bruinisse blijft wonen. Zijn woning in Bru wordt een weekend woning en in Rijnsburg zoekt Vogelaar een werk- woning. Vogelaar zegt veel positie ve reacties van Bruenaars te hebben gekregen op zijn benoeming. „Het is leuk om te ervaren dat mensen zo met je meeleven." De Haan Met de benoeming van Vo gelaar is hij de op één na laatste burgemeester van een voormalige gemeente op Schouwen-Duiveland die onder de pannen is. Me vrouw A. P. de Haan, waarnemend burgemeester van Brouwershaven, is sinds januari dit jaar amb teloos burger. Zij zegt op zoek te zijn naar 'iets aantrekkelijks op be stuurlijk vlak' maar voegt daar meteen aan toe dat als ze niet een betaalde baan vindt die haar zint dat ook geen ramp is. „Ik heb al heel lang gewerkt," aldus De Haan. Voorlopig heeft ze haar handep nog vol aan het werk als voorzitter van de landinrichtingscommis sie. A. Vogelaar. „Wachten is niet mijn stijl," aldus Vogelaar, die de geschiedenis in gaat als laatste burgemeester van de zelfstandige gemeente Bruinisse, Hij maakte in april 1990 de overstap van gemeentesecretaris in Maasland naar het ambt van burgemeester van Bruinisse. Dat burgemees terschap is hem bijzonder goed bevallen en hij maakt er ook geen geheim van dat het zijn liefste wens is om zijn burgemeestersloop baan voort te zetten. Ook als het - zoals nu het geval is - om een tijdelijke aanstel ling gaat. Aan de slag Vogelaar gaat 20 januari aan de slag in Rijnsburg als opvolger van de naar Wad- dinxveen vertrokken bur gemeester F. Jonkman. Rijnsburg is voor Vogelaar geen compleet onbekend terrein. Hemelsbreed is het zo'n 50 kilometer van Maas land, waar hij werkte als gemeentesecretaris, van daan. Rijnsburg is een ge- Advertentie Uw hypotheek aanpassen vanwege de la (je rente? 'fff van Bruggen iesgrocp haalt m((r uit uw hypotheek Vraau «li* «raiis HypnlheckStait r 0800-1800i«r»n.) TUURSTOPT ROTTERDAM (ANP) - Bok- ser Regilio Tuur doet afstand van zijn WBO-wereldtitel in het zwaarvedergewicht. De 29-jarige Rotterdammer vindt dat hij voor zichzelf al le gestelde doelen heeft be haald. Hij stopt derhalve met boksen. Tuur gaat in de confectie. Adjunct-directeur Noordhoek vindt bericht overdreven Bij de werkzaamheden op de Zuidpool maakten medewerkers van Noordhoek gebruik van speciaal voor deze klus gefabriceerde pontons. PALMER STATION/ZIERIKZEE - Amerikaanse wetenschappers beweren dat er een grote hoeveel heid olie uit het wrak van de Bahia Paraiso stroomt bij Antarctica. Maarten Hardon, adjunct-directeur van Noordhoek Diving uit Zierikzee, het bedrijf dat vier jaar geleden de olie uit het scheepswrak haalde, doet de beweringen af als sterk overdreven. Volgens het Brabants Dag blad hebben Amerikaanse wetenschappers begin janu ari geconstateerd dat er weer olie uit het wrak lekt. De krant baseerde zich hierbij op een waarschuwing die door William Fraser, hoofd van de wetenschappelijke af deling van een Amerikaanse onderzoeksbasis op de Zuid pool, op Internet werd gezet. Fraser vreest voor een nieu we milieuramp. Volgens hem loopt vanuit het wrak, dat in 1989 op de rotsen van Antarc tica liep en verging, een spoor van olie door het wa ter, is de kust bij het wrak besmeurd met een laag die selolie en stinkt de hele om geving. Hardon is zeer verbaasd over het verhaal als zou de Bahia Paraiso weer lekken. „We hebben alle tanks en de ma chinekamer van het schip he lemaal leeggehaald in op dracht van de Argentijnse overheid. Op een gegeven moment kwam er alleen maar schoon water meer uit de bunkers. Dat kun je ook zien op de video-opnamen die gemaakt zijn. Toen heeft de Argentijnse overheid be paald dat we konden stop pen." Dat wil volgens Hardon niet zeggen dat het schip geen olie meer kan lekken. „Helemaal leeghalen kun je zo'n schip nooit. Dan zou je het spant voor spant af moeten breken en opruimen. Dat hoefden wij niet te doen. Ze dachten dat het schip wel door het ijs gekraakt zou worden." Ont kennen dat er olie uit het schip zou kunnen stromen doet hij dan ook niet. „Er kan best enige grond van re den zijn voor het verhaal van Fraser. Maar de hoeveelhe den waar hij van spreekt zijn sterk overdreven," aldus Hardon. De bewering van de weten schapper dat niet bekend is hoeveel olie er nog in het schip zat en hoeveel er uit het wrak is gehaald, is volgens Hardon klinkklare onzin. „Alles is gerapporteerd en de dagrapporten zijn afgete kend door de Argentijnse overheid en Rijkswater staat." Datzelfde verklaart ook Theo Kramer van de di rectie Noordzee van Rijks waterstaat in Den Haag. de opdrachtgever voor de ber ging. Hij noch Hardon heb ben, ondanks de contacten met de Amerikanen op Pal mer Station, ooit van Fraser gehoord. Kramer: „De bron is niet hel der. Maar ondanks dat zijn we erg geschrokken van het bericht." Ook hij erkent dat er nog olie in het schip aan wezig is. „We zijn daar weg gegaan toen het schip voor zo'n 95 procent schoon was. De mensen van Palmer Sta tion wisten dat ook. Daarom is er ook materiaal achterge laten voor kleine lekkages." Het gaat hierbij voorname lijk om absorbtieschermen, waar volgens Kramer door de Amerikanen regelmatig mee geoefend wordt. Lijntjes Er zijn inmiddels lijntjes uit gezet met Nederlandse we tenschappers om dit bericht te verifiëren. Kramer gelooft vooralsnog echter niet dat er iets ernstigs aan de hand is op de Zuidpool. „Dan had den de mensen van Palmer Station al lang aan de bel ge trokken in het kader van het Antarctica Verdrag." Het Argentijnse bevoorra- dings- en cruiseschip Bahia Paraiso liep op 28 januari 1989 aan de westkant van Antarctica op de rotsen en zonk. Uit het schip stroom den grote hoeveelheden olie, die veel schade toebrachten aan de nog ongerepte natuur van het gebied. In 1992 besloot de Nederland se overheid, die net was toe getreden tot het Antarctica Verdrag, de dreiging van een nog grotere milieuramp weg te nemen. Op deze manier wilde de regering een voor beeld stellen. Uiteindelijk kreeg Noordhoek Diving de opdracht van Rijkswater staat de olie uit het schip te halen. Medewerkers van het bedrijf deden dit in de winter van 1992 op 1993. Toen was het zomer op de Zuidpool. GOES (ANP) - Bij de GGD in Zeeland zijn de afgelopen weken twee gevallen van hersenvliesontsteking (nek kramp) gemeld. ,P© patiënten zijn volgen&een woordvoerder van de ge zondheidsdienst jongeren van tussen de twaalf en twin tig jaar. Een woont in Oost burg, de ander in de omge ving van Goes. In beide gevallen gaat het om de bacteriële vorm van her- senvliestontsteking die met antibiotica te bestrijden is. De GGD heeft de naaste om geving en de scholen die de twee jongeren bezoeken op de hoogte gebracht. Dat is ge bruikelijk. De twee gevallen van hersenvliesontsteking houden volgens de GGD- woordvoerder geen verband met elkaar. ZIERIKZEE - Boeren en le den van de Natuur- en Vogel wacht Schouwen-Duiveland gaan onder verantwoorde lijkheid van de Landinrich tingscommissie een onder zoek opzetten en uitvoeren betreffende de zogenaamde nulsituatie voor ganzen en smienten aan de zuidkust van Schouwen-Duiveland. In het kader van de landin richting wordt het natuurge bied langs de zuidkust inge richt. Uitgangspunt voor de commissie is om dit niet ge paard te laten gaan met extra overlast voor de landbouw. Derhalve wordt naast het vastleggen van de nulsitu atie voor de zoute kwel ook een start gemaakt met het vastleggen van de nulsitu atie voor ganzen en smien ten. GOES - Dijkgraaf W. Gosse- laar van het Waterschap Zeeuwse Eilanden neemt woensdag 22 januari het eer ste exemplaar in ontvangst van de brochure 'Voedsel voor lepelaars' van de Vogel bescherming Nederland. De brochure is speciaal ge schreven om waterschappen handvatten te bieden om re kening te houden met de wensen die lepelaars en hun prooidieren stellen aan wa ter en oevers. Het Water schap Zeeuwse Eilanden kan een belangrijke bijdrage le veren aan inrichting van voedselgebieden voor lepe laars in het Deltagebied. De brochure is samengesteld in het kader van het Soortbe- schermingsplan Lepelaar. Gedwongen armoede is een ramp, vrijwillige armoede is rijkdom. A. J. Borne-Volber Later bewolking HET WEER Vannacht weinig bewolking en meest lichte vorst. Overdag eerst vrij zonnig. In de middag van het westen uit toenemende bewolking, maar het blijft vrijwel droog. Middagtemp. ongeveer 5 graden. Wind uit zuid tot zuidoost, matig, kracht 3 of 4, langs de kust af en toe vrij krachtig, 5. 3 WOONTOREN Aquadelta beraadt zich op negatief GS-besluit over 29 meter hoog appartementencomplex. 4 PRAKTIJK Praktijklessen VSO moeten zo dicht mogelijk bij bedrijfsleven gegeven worden. 5 BRUG Over enkele weken wordt een nieuwe brug geplaatst in het krekengebied bij Ouwerkerk. 7 TRAINER Twijfels over aanblijven Englebert als trainer van voetbalvereniging Zierikzee. Dit nummer bestaat uit 8 pagina's ZIERIKZEE - Het snelheidsproject van de politie op het traject Middelburg-Stormvloedkering- Bruinis se scoort goed. Er is een duidelijke teruggang van het aantal snelheidsovertreders. Dat blijkt uit snelheidsme tingen van de provincie Zee land, die in november en de- •cember van vorig jaar zijn gehouden. In vergelijking met dezelfde periode in 1995 is er sprake van een aanzien lijke daling in het aantal snelheidsovertreders. Zo is dit aantal op Schouwen-Dui veland tussen Serooskerke en Haamstede van 36,5 naar 27,6 procent gedaald. In janu ari van dit jaar werden er nog maar 26,3 procent snel heidsovertreders gemeten. Op het traject Nieuwerkerk- Oösterland was er sprake van een daling van 16,5 naar 8,7 procent. En tussen de Stormvloedkering en Haam stede was vijftien procent van de weggebruikers straf baar, tegen 22,7 procent in 1995. Wanneer er alleen geke ken wordt naar voertuigen die sneller rijden dan de maximum snelheid die op de borden is aangegeven, dan liggen de percentages voor 1996 respectievelijk op 63,6, 39,4 en 39,4 procent. Bij de overtredingen gaat het echter alleen om die voertui gen die op tachtig-kilometer wegen sneller rijden dan 91 kilometer per uur en op hon derd-kilometerwegen (de Stormvloedkering) harder dan 111 kilometer per uur. Voorlichter Henk Kramer van de politie Zeeland is van mening, dat de resultaten een goed perspectief bieden voor het halen van het pro jectdoel van twintig procent snelheidsovertreders op de N57 en N59 op Schouwen- Duiveland. Voor het traject Middelburg-Vrouwenpolder geldt hetzelfde. Daar was het percentage overtreders in no vember en december vorig jaar 2,9 procent. Op de Stormvloedkering was dit 12,2 procent. Het projectdoel is vijf procent. Aanpassen Opvallend is dat het kleine percentage hardrijders, die meer dan dertig kilometer te hard rijden, geen daling ver toont. Dit terwijl volgens hem juist bij deze groep weg gebruikers bij ongevallen de zwaar gewonden en dodelij ke slachtoffers zijn te betreu ren. Hij wijt dit mede aan het feit dat de metingen niet zijn verricht door de politie. „Als ze ons zien willen ze hun ge drag wel aanpassen. Maar het gaat er juist om, dat de weggebruiker zich realiseert dat hij bij een dergelijke snelheid de meest ernstige ongelukken veroorzaakt." (Hartekreet voorzitter ondernemerskringj Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen-Duiveland, met deZierikzeesche Nieuwsbode en neem een abonnement. JA, ik wil een: MAAND abonnement met automatische afschrijving 19,00 KWARTAAL abonnement met automatische afschrijving 51,00 KWARTAAL abonnement zonder automatische afschrijving 53,50 HALFJAAR abonnement met automatische afschrijving 97,00 HALFJAAR abonnement zonder automatische afschrijving ƒ102,00 JAAR abonnement met automatische atschrijving 184,00 JAAR abonnement zonder automatische afschrijving 194.00 Ik ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste 2 weken gratisll Naam Dhr/mevr. Adres Postcode Telefoon Handtek. ..Plaats: Geb.datum:. Bi) automatisch^ afschrijving uw bank-/gironummer vermelden: Zend de bon in open envelop zonder postzegel naar Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie. Antwoordnummer 12,4300 VB Zierikzee

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1997 | | pagina 1