Mobiliteitsscenario: succes na slechte start 6 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Veerhoek en Van Meerten hadden verhaal liefst zelf afgemaakt Wie alle publicaties en rapporten erover heeft verzameld heeft voldoende materiaal om een middelgrote kamer te behangen. Verguisd, om streden en uiteindelijk geaccepteerd en beju beld. Na een moeizame start zo'n vijf jaar gele den is het mobiliteitsscenario een succesverhaal geworden. Een verhaal dat wet houder C. Veerhoek en hoofd dienst gemeente werken W. van Meerten - de geestelijk vaders - liefst zelf hadden afgemaakt, maar nu over moeten geven aan de nieuwe gemeente.,Wat dat betreft is de herindeling voor ons een paar jaar te vroeg gekomen," stelt Veerhoek. Het begon allemaal in 1992. De (landelijke) Structuurvisie Verkeer en Vervoer II stond aan de wieg. Het besef dat de uitbreiding van de mobiliteit niet ongestraft ongebreideld door kon gaan was al doorge drongen. In 1990 kwam Jan Midavaine uit Haamstede al met zijn plan om een systeem op te zetten waarin de recreant ervoor beloond zou worden als hij de auto op stal liet staan en zich per openbaar vervoer zou verplaatsen. Veerhoek zegt zijn inspiratie vooral geput te hebben uit de Structuurvisie Verkeer en Vervoer II. „Maar je wordt na tuurlijk door allerlei dingen beïnvloed. Je praat met men sen, je ziet dingen om je heen." Eén van de dingen die Veer hoek zag gebeuren was het steeds meer voorkomen van problemen in het verkeer. Het autobezit groeide nog steeds, recreanten kwamen steeds va ker vast te zitten in het druk ke recreatieverkeer en de ge lukkigen die al een parkeerplaatsje hadden ge vonden namen op het terrasje behalve een koele dronk ook het nodige uitlaatgas tot zich. Niet goed voor de toekomst van recreatiegemeente Wester- schouwen, oordeelde Veer hoek en samen met hoofd dienst gemeentewerken Van Meerten ging hij aan de slag. Uitgangspunt daarbij was dat het moest gaan om integraal beleid. „Dat is ook de enige manier om succes te boeken," zegt Veerhoek. „Tot dat ogen blik bleven oplossingen van problemen meestal beperkt tot symptoombestrijding. Hap-snap beleid. Wat wij wil den, was een integrale aanpak. Er moest iets rigoureus veran deren, want in Renesse liep het gewoon vast." In één keer alle problemen aanpakken en tegelijkertijd dat op zo'n manier doen dat niet elke ondernemer in de gordijnen klimt. Geen eenvou dige opgave, zo ondervonden ook Veerhoek en Van Meerten. Met name de plannen voor de invoering van betaald parke ren stuitten zowel in de poli tiek als bij ondernemend Wes- terschouwen op veel protest. In 1991 - nog voordat het mobi liteitsscenario het levenslicht zag - was al betaald parkeren ingevoerd bij de Rotonde in Westenschouwen. Tot groot ongenoegen van de plaatselij ke ondernemers die stelden dat hun concurrentiepositie er bepaald niet op vooruit ging. „Overal is het gratis, behalve hier," luidde de kreet. In fe bruari 1992 werd het idee ge opperd om ook voor het par keerterrein aan de Jan van Re- nesseweg in Renesse parkeergelden te gaan heffen. Dat viel niet in goede aarde. Althans niet bij een meerder heid van de commissie finan ciën. In december '93 werd een plan - een deelplan van het mo biliteitsscenario - gelanceerd om het parkeren in zowel Haamstede als Renesse dras tisch aan banden te leggen en dat deed veel stof opwaaien. 'Niet nodig' De ondernemers van Burgh en Haamstede vonden invoering van betaald parkeren in die kernen 'niet wenselijk en ook niet nodig', staken de koppen bij elkaar en er werden 2078 handtekeningen tegen het plan verzameld. De onderne mers trokken op naar het ge meentehuis om hun misnoegen met de plannen luid en duide lijk kenbaar te maken. Een jaar later - in december 1994 - schaarden politiek en onderne mers zich met de nodige mit sen en maren alsnog achter het parkeerplan. Veerhoek moest alle zeilen bijzetten om dit on derdeel van het mobiliteitssce nario er toch door te krijgen. „Die periode was de moeilijk ste," erkent Veerhoek achter af. „De mensen zaten niet te wachten op dat betaald parke ren". Gaandeweg het proces van plannen maken en bespreken werd de oppositie steeds min der. Sprekend voorbeeld is het plan voor de reconstructie van het centrum van Renesse. Een plan waarbij Lange Reke, Kort Reke en Kromme Reke een compleet nieuwe lay-out kregen. Veerhoek zag voor zijn geestesoog een ovale rotonde waarbij de weg de lijnen van de heg om het grasveld rond de kerk volgde. Het plan baarde opzien en in eerste instantie liepen de be woners van genoemde straten - de ondernemers voorop - te hoop tegen het plan. De raad was verdeeld, maar neigde in meerderheid.naar een wat minder rigoureuze reconstruc tie waarbij het bestaande stra- tenpatroon min of meer ge handhaafd bleef. „Ik heb toen zelfs nog met mijn portefeuille moeten zwaaien om dat plan erdoor te krijgen," herinnert Veerhoek zich. „En nu het een maal achter de rug is hoor je overal vragen wanneer het Zoomgebied nu eindelijk eens aangepakt wordt." Allerlei wensen November 1996: De rontonde bij de Stoofweg/Helleweg is in wording. Het plan is onomkeerbaar geworden," constateert Veer hoek. Hij geeft daarmee met een ook antwoord op de vraag of start van de nieuwe gemeen te Schouwen-Duiveland nega tieve gevolgen kan hebben voor de verdere uitvoering van het mobiliteitsscenario. „Het kan bijna niet meer mis sen," aldus de Westerschouw- se wethouder. Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog een spaak in het wiel gestoken zou worden." Hoewel zowel Veerhoek als Van Meerten het mobiliteits scenario omschrijven als een succesverhaal voegen beiden er meteen aan toe dat het ver haal nog niet ten einde is en dat er nog allerlei wensen zijn. De bypass - de recreatiever- deel weg - is er nog niet, hoe wel gedeputeerde J.I. Henne- April '96: het vernieuwde hart van Renesse is klaar. De eerst mijlpaal: de ingebruikname in maart>1994 van de Randweg Renesse. Later werd zelfs enthousiast gereageerd op plannen voor een vergaande reconstructie van de Hogeweg in Haamste de, een plan dat nu in de uit voeringsfase zit. Ook de plan nen voor reconstructie van de Laone in Renesse en het cen trum van zowel Haamstede als Burgh vielen bij vrijwel ieder een in goede aarde. Nooit uit het veld Veerhoek heeft zich nooit uit het veld laten slaan door de oppositie tegen de plannen van hem en Van Meerten. Met genoegen zag het duo dat hoe verder het mobiliteitsplan vorderde hoe meer het bij de bevolking van Westerschou- wen doordrong dat men op de goede weg was. Dat proces van 'verinnerlijking' zoals Veer hoek het bij voorkeur noemt zorgde ervoor dat? de vaart in het plan bleef en dat het niet vastliep in protesten en be- zwaar-procedures. „In het begin hebben we best harde uitspraken neergezet," stelt Van Meerten. „Toch is dat niet verkeerd geweest want we hebben ook steeds al le klachten en problemen seri eus genomen. Je moet geen maatregelen nemen als er geen redelijke alternatieven zijn. Pomphouders bijvoorbeeld voorzagen een terugloop van het aantal klanten door de uit voering van het mobiliteits scenario. Dan ga je met die mensen om tafel zitten om ge zamenlijk naar een oplossing te zoeken." Veerhoek en Van Meerten heb ben de afgelopen jaren stevig gelobbied voor het mobili teitsscenario. Veerhoek reisde stad en land af om lezingën te geven over het inmiddels wijd en zijd bekende plan en dat le verde steun uit onverdachte hoek op. De ANWB, om maar iets te noemen, erkende open lijk de problemen met het im mer toenemende autoverkeer en schaarde zich achter het mo- biliteitsplah: „En dat helpt enorm, als zo'n grote maat schappelijke organisatie je steunt," aldus Veerhoek. Inmiddels werd nijver verder gewerkt aan de uitvoering van de plannen waaraan zowel raad als provincie inmiddels hun fiat hadden gegeven en de eerste mijlpaal kwam er in maart 1994 in de vorm van de feestelijke ingebruikname van de Randweg Renesse. Er kwam vuurwerk aan te pas en Westerschouwen maakte van de gelegenheid gebruik om het motto waaronder dit al^es ge schiedde nog. eens onder de aandacht te.lprengen: Auto's opzij, mensen erbij. Overigens is de Randweg - waarvan de.aanleg al in de zo mer van 1993 ter hand geno men zou worden maar die pas na die zomer begon - nu pas compleet nu de rotonde op de kruising Stoöfweg/Helle- weg/Rand^eg gereed is geko men. Transferium Cruciaal in het hele mobili- teitsverhaal van Westerschou wen is het Transferium, het mega-parkeerterrein aan de rand van Renesse waar in de toekomst dé recreant wordt geacht de trouwe vierwieler te stallen om van daaruit naar het geheel vernieuwde zoom gebied te lopen of zich per (zo- mer)bus of paardentram naar het strand te laten vervoeren. Lange tijd was het onzeker of het rijk daarvoor over de brug. zou komen met een substantië le bijdrage. Als die subsidie achterwege was gebleven dan had de gemeente Westerschou wen met een levensgroot pro bleem gezeten, maar zo ver kwam het niet. Nog niet zo lang geleden kon Veerhoek de champagne open trekken om de definitieve toezegging van het rijk te vieren. Het Transfe rium komt er. Aan de rand van Renesse, een plaats van waar uit de bezoeker het centrum van Renesse onder handbereik heeft. keij in september dit jaar bij het officiële startschot voor het Transferium wel beloofde dat de provincie zich sterk zou maken voor de reereatiever- deelweg. Verder is het wachten nog op een nieuwe weg die de storm vloedkering gaat verbinden met de Dammenweg. Via een tracé-wetprocedure moet bin nen twee jaar duidelijkheid zijn over de toekomst en wordt de vraag beantwoord of het aloude poldertracé - een nieuw aan te leggen weg parallel aan de Kraaijensteinweg - haal baar is. Ook een ander onderdeel van het mobiliteitsscenario heeft wat tegenwind. Om de Hoge- zoom minder aantrekkelijk te maken voor autoverkeer wil Westerschouwen een 'knip' maken in die weg. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat die knip er op korte termijn komt. Groenvoorzieningsbedrijf Ha- bo heeft met succes geprotes teerd tegen dat onderdeel van de plannen. „Daar is nu nog geen draagvlak voor," houdt Veerhoek zich op de vlakte. Blauwdruk Op de vraag of Veerhoek - die ook in de nieuwe raad aan treedt als wethouder - het mo biliteitsscenario Westerschou wen wellicht als blauwdruk voor een eilandelijk mobili teitsplan gaat gebruiken geeft hij geen antwoord. „Ik denk niet dat het verstandig zou zijn om daar nu uitspraken over te doen," aldus de wethouder. Van Meerten - voor wie de start van de nieuwe gemeente het afscheid van zijn arbeid zaam leven betekent- gaat de verdere ontwikkelingen in Westerschouwen en de rest van Schouwen-Duiveland van af de zijlijn volgen en hoeft niet zo voorzichtig (meer) te zijn. „Als je zegt dat er op Schouwen-Duiveland nog veel winst te behalen valt op het gebied van beheersing van mo biliteit dan ben ik dat ambts halve met je eens." Tekst: Piet Kleemans. Foto's: Joop van Houdt Marijke Folkertsma. De lokatie waar het Transferium komt: aan de rand van Renesse.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 6