Fiat Bravo en Brava nu ook
met nieuwe turbodiesels
Nieuwe Nissan Terrano II
is krachtiger en veiliger
Nieuwe Mercedes CLK:
elegant gelijnde coupé
Opel Astra Sport: een
bijzonder complete auto
NISSAN
Jaar na lancering nieuwe modellen
Nieuwe Mitsubishi L200
AUTOBEDRIJF VAN DUKE
Autobedrijf Akkerdaas bv
Van der Wekken bv
AUTOBEDRIJF OOSTERLAND
P. LOUWERSE B.V.
DONDERDAG 12 NOVEMBER 1996 NR 26094
9
De Fiat Brava Turbodiesel: pittig en comfortabel.
ZIERIKZEE - Een jaar na hun lancering op de
markt is het verkoopprogramma van de Fiat
Bravo Fiat Brava uitgebreid met twee hoog
waardige turbodiesels van eigen ontwerp: de
1.9 TD 75 en de 1.9 TD 100 motor. Gelet op hun
techniek, prestaties, verbruik en comfort beho
ren de Fiat Bravo en de Fiat Brava TD 75 en TD
100 tot de beste in hun segment.
De combinatie van deze twee
uitgekiende dieselmotoren
met de succesvolle Bravo en
Brava zal het publiek zeker
aanspreken. De nieuwe versies
vergroten zo de concurrentie
kracht van de twee modellen
in een klasse waarvan het be
lang in heel Europa is toegeno
men. De dieselmarkt
De groei van dieselmodellen in
het C-segment, waarin ook de
Fiat Bravo en Fiat Brava zich
bevinden, is interessant. Van
januari tot juni dit jaar werden
er 40.623 geleverd, goed voor
16,6% van de totale autoverko
pen, tegenover 24.192 in dezelf
de periode van 1995 (11,9 pro
cent).
Fiats reactie op deze marktsi
tuatie is de 'state-of-the-art'
1910 cm3 turbodieselmotor
waarvan de 100 pk-versie top
prestaties levert voor zijn
klasse. Daarmee voldoet deze
krachtbron aan de wensen van
automobilisten die lage varia
bele kosten wensen zonder te
moeten beknotten op het vlot
te rijgedrag dat zij zijn gewend
van benzine-autos.
Met een vermogen van 74 kW
(100 pk) bij 4200/min en een
koppel van 200 Nm bij slechts
2250/'min (90 procent daarvan
is zelfs al beschikbaar vanaf
1700/min), is de 1.9 TD 100 mo
tor van de Fiat Bravo en de
Fiat Brava één van de krach
tigste en meest elastische in
zijn klasse. De prestaties van
de twee auto's zijn dan ook van
hoog niveau: de Fiat Bravo TD
100 heeft een topsnelheid van
182 km/h en accelereert van 0-
100 km/h in 10,8 seconden, ter
wijl de Fiat Brava een topsnel
heid heeft van 180 km/h en
accelereert van 0-100 km/h in
11 seconden.
Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik is laag:
6,5 liter op 100 km bij 120 km/h
voor de Fiat Bravo (7,5 liter in
stadscyclus en 4,6 liter bij 90
km/h), en 6,6 liter op 100 km
bij 120 km/h voor de Fiat Bra
va (7,5 liter in stadscyclus en
4,7 liter bij 90 km/h). De nieu
we 100 pk 1910 cm3 motor heeft
indirecte inspuiting met een
door Fiat gepatenteerde voor-
verbrandingskamer en een
Garrett GT15 turbocompressor
van de jongste generatie. Het
systeem is voorzien van een
tussenkoeler die de inlaatlucht
afkoelt en comprimeert, waar
door een krachtiger en meer ef
ficiënte verbranding plaats
heeft.
De 75 pk 1.9 turbodieselmotor
behoort qua eigenschappen tot
de beste die dit segment te bie
den heeft. Deze Fiat-diesel le
vert circa 15 meer trekkracht
dan een atmosferische rhotor r-
met hetzelfde vermogen. Bo
vendien is zijn respons bij lage
toerentallen veel directer. Dit
is te danken aan de aangepaste
rol van de turbocompressor:
deze verhoogt niet de vermo-
genspiek, maar vergroot het
koppel in het meest gangbare
toerengebied.
Comfort
De Fiat Bravo en Fiat Brava
TD 75 en TD 100 zijn geconci
pieerd voor automobilisten die
vanwege hun werk jaarlijks
veel kilometers moeten maken
en daardoor veel tijd door
brengen in hun auto. Om die
reden is het lage geluidsniveau
een belangrijk pluspunt en een
comfortaspect dat zwaar
weegt voor frequente autoge
bruikers, evenals de veiligheid
die van een relatief geluidsar
me motor uitgaat. De cijfers
bevestigen dat: bij 120 km/h,
in de vijfde versnelling, be
draagt het geluidsniveau in
het interieur nog geen 74 deci
bel en de 'articulatie-index'
(norm voor de situatie waarin
een normale conversatie zon
der stemverheffing kan plaats
vinden) is gelijk aan die van
auto's uit de hogere klassen.
Vanzelfsprekend voldoen de
nieuwe turbodiesels ook aan
de nieuwe exterieur-geluid-
snorm van 74. decibel. Het ge
luidsarm draaien van de Fiat
Bravo en de Fiat Brava TD 75
en TD 100 is het resultaat van
nauwgezette technische verfij
ningen van alle componenten
die trillingen of geluiden zou
den kunnen veroorzaken.
De nieuwe 1.9 TD 75 en TD 100
motoren kunnen worden ge
combineerd met verschillende
uitvoeringen. De auto's heb
ben dezelfde designkenmer-
ken als overeenkomstige ver
sies met andere motoren. De
turbodiesels zijn te onderschei
den door twee extra luchtinla
ten in de voorbumper.
HAAMSTEDE - Mercedes-
Benz introduceert op de auto-
tentoontelling in Detroit in ja
nuari 1997 een nieuwe coupé
met de naam CLK. De sportief
en elegant gelijnde coupé is
vanaf juni 1997 in de
showroom te zien.
Voor de in twee verschillende
uitrustingsniveaus verkrijg
bare CLK staan drie motorva
rianten ter beschikking. De
CLK is een volwaardige 4-per-
soonsauto en is herkenbaar
aan zijn opvallende uiterlijk
dat wordt gekenmerkt door
vier koplampen: Hoewel de
uitvoering hiervan sterke ver
wantschappen vertoont met
het ontwerp van de E-klasse,
wijkt de vorm enigszins af.
De koplampen zijn niet alleen
kleiner dan die van de E-klasse
modellen, maar hellen ook iets
sterker naar achteren. Ook de
elliptische vorm van de lam
pen valt duidelijker op. Bij
zonder De twee individuele de
sign- en uitrustingsniveaus
laten het bijzondere karakter
van de nieuwe coupé nog beter
tot zijn recht komen. Zij bena
drukken de bekénde Mercedes-
van zijn voorganger. Het kop
pel steeg met zelfs 26 procent.
Het piekvermogen komt op 92
kW (125 pk) bij 3.600 toeren per
minuut en het koppel bedraagt
278 Nm bij slechts 2.000 toeren
per minuut. Door het toepas
sen van nieuwe geluidsisolatie
is in het interieur maar weinig
hoorbaar van het geweld dat
zich onder de motorkap - uitge
rust met een bescheiden en
sierlijke luchtinlaat - afspeelt.
De Terrano II is er ook met een
viercilinder benzinemotor. Die
heeft een inhoud van 2,4 liter,
telt twaalf kleppen en geeft
zijn maximale vermogen van
87 kW/118 pk af bij 4.800 toe
ren.
De meest in het oog springende
wijziging betreft de voorzijde.
De nieuwe grille met zijn geïn
tegreerde koplampen en
mistlampen geven de Terrano
een eigenwijze, stoere en een
tikkeltje futuristische aan
blik. In het interieur zijn talrij
ke moderne accenten aange
bracht met nieuwe materialen
en levendige kleuren. Veilig
heid is bij Nissan altijd een be
langrijk punt. Op de nieuwe
Terrano I behoren een airbag
voor de bestuurder en aircon
ditioning dan ook tot de stan
daarduitrusting. Een ABS-
De Terrano II is op tal van punten gewijzigd.
Benz stijlelementen maar zijn
in een aantal gevallen duide
lijk afwijkend van de andere
modellen uit het personenwa
genprogramma. Met een car
rosserielengte van 4,56 m.
vormt de CLK ook voor wat
betreft zijn buitenafmetingen
een zelfstandige modelrange
die tussen de C- en E-klasse
moet worden gepositioneerd.
De nieuwe coupé is ca. 8 centi
meter langer dan de C-klasse
sedan; breedte en wielbasis
zijn echter gelijk.
De vloeiende lijnen van de car
rosserie zijn ook in het nieuw
vormgegeven interieur terug
te vinden. Hier wordt ook het
onderscheid duidelijk tussen
de beide uitvoeringen 'Sport'
en 'Elegance'. Naast de sport
stoelen voor de voorpassagiers
zijn voor de achterpassagiers
sportief gevormde individuele
zitplaatsen beschikbaar waar
van de rugleuningen neerklap
baar zijn. Op deze wijze kan de
kofferruimte variabel worden
ingericht.
De Mercedes CLK wordt in januari 97 geintroduceerd op de au
totentoonstelling in Detroit
NIEUWERKERK - De nieuwe Nissan Terrano
II (modeljaar 97) is sinds kort leverbaar. De
veelzijdige terreinwagen is uiterlijk op tal van
punten gewijzigd en heeft een spraakmakend
uiterlijk.
De turbodieselmotor met in-
tercooler is nieuw en munt uit
in koppel, wat uitstekend past
bij de rijkwaliteiten in en bui
ten het terrein. De auto is te
gen diefstal beveiligd dankzij
het geavanceerde Nissan Anti-
Theft System (NATS) III. De
nieuwe generatie Terrano II is
ontwikkeld voor Europa in
Nissan's eigen technologisch
centrum in Cranfield in G!root-
ferittannië. De productie vindt
plaats in Barcelona, bij Nissan
Motor Ibérica.
remsysteem is voor de SR-uit-
voering leverbaar als optie en
standaard op de SE-uitvoe-
ring.
De 2,7 liter turbodieselmotor
met intercooler heeft elektro
nisch geregelde brandstofin
jectie. Hierdoor loopt de motor
zuiniger, nog soepeler en komt
het vermogen zo'n 25 procent
hoger te liggen ten opzichte
NOORDGOUWE - De populaire Opel Astra is
sinds jaar en dag zeer erg in trek bij de Neder
landse automobilist. Maar om ook die mensen
tegemoet te komen, die houden van een sportie
ve 'look', is de Astra Sport dé manier om zich
van de massa te onderscheiden.
De Opel Astra Sport doet zijn
naam eer aan met een dynami
sche uitstraling. Standaard
zijn onder meer mistlampen
voor en brede 195/55 banden op
15 inch wielen, in combinatie
met een sportief afgestemd on
derstel. De elektrisch bediende
en verwarmde buitenspiegels
zijn, evenals de bumpers, in
carrosseriekleur uitgevoerd.
Het interieur wordt geken
merkt door sportstoelen met
'lightning' bekleding en cen
trale deurvergrendeling.
Ook het motorengamma voor
de Sport mag beslist sportief
worden genoemd. Zo is de
Sport uit te rusten met de 1.6i,
de 16i-16V, de 1 .7TDS en de
1.8il6V. En "last", maar zeker
niet "the leastn, de 2.0i-l 6V
met het GSI-pakket. Deze su-
persportieve uitvoering is als
extra uitgerust met ABS, Air
co en 8-spaaks lichtmetalen
wielen.
Wim de Heer, Directeur Ver
koop Marketing van Opel
Nederland B.V.: ,,De Astra is
sinds jaar en dag het meest suc
cesvolle model in de Opel-fa-
milie. Toch zijn er sectoren in
de markt waarin wij denken
nog terreinwinst te kunnen
boeken. Om de Astra extra
aantrekkelijk te maken voor
de sportieve en zakelijke rij
der, willen wij met de Sport-
uitvoering ook aan de wensen
van deze groep Opel-rijders te
gemoet komen."
In combinatie met de drie-
deurs uitvoering met 1,6 liter
benzinemotor bedraagt de
prijs van de Astra Sport
31.450,-. De Astra vijfdeurs
en Stationwagon in Sport-out-
fit staan voor 32.450,-, respec
tievelijk 33.950,- in de
showroom. Daarbij behoort
overigens ook metallic of mica
lak tot de standaarduitrusting.
Er is overigens al een Opel Ast-
ra te koop vanaf 29.950,-.
Snel zonder agressief te zijn: de nieuwe Opel Astra Sport
De Mitsubishi: een welgeschapen krachtpatser.
OOSTERLAND - Mitsubishi's totaal vernieuw
de L200 pick-up roept door zijn moderne, vloei
ende vormgeving en comfortabele cabine asso
ciaties op met een personenauto. Deze
welgeschapen krachtpatser heeft echter ook ge
noeg capaciteit en vermogen in huis om fikse
ladingen probleemloos te vervoeren.
Veel is er veranderd in de tien
jaar dat de vorige L200 werd
geïntroduceerd. Marktonder
zoek heeft uitgewezen dat
nieuwe trends waarneembaar
zijn in het gebruik van 1 tons
pick-ups ten aanzien van de ei
sen en verwachtingen van de
gebruikers. De nieuwe L200 is
ontwikkeld op basis van scher
pe vergelijkingen met de con
currentie en het streven van
Mitsubishi naar het op de
markt brengen van originele
en onderscheidende produk-
ten.
Uitgangspunten bij het ont
werp waren rijcomfort, design
en veiligheid, om aan de wen
sen van zowel de zakelijke als
privé-rijder te voldoen. Kort
om, een ruige, sterke pick-up
met de eigenschappen van een
personenauto, dus met een
fraai design, goede handel
baarheid, stevige prestaties en
een hoog veiligheidsniveau.
Mitsubishi-importeur HNG
Bedrijfswagens B.V. ver
wacht, dat de met deze L200
geboden combinatie van aan
trekkelijkheden ruim vol
doende zal zijn om het markt
aandeel in het segment van de
1 tons pick-ups nog te vergro
ten.
De nieuwe L200 wordt in een
variëteit van modellen aange
boden, bestemd voor zowel za
kelijk en particulier als recre
atief gebruik. Er kan een keuze
worden gemaakt uit drie types
cabine: de Single Cab (4.935
mm lang, nieuw voor de Neder
landse markt), de Club Cab
(5.050 mm) en de Double Cab
(4.935 mm). Alle modellen zijn
leverbaar met achterwielaan
drijving (2WD), de Club Cab en
de Double Cab ook met vier-
wielaandrijving- (4WD). De
uitvoeringen met dubbele -ca
bine zullen speciaal voor ons
land in verlengde en verhoog
de varianten leverbaar zijn op
grijs kenteken (BPM-vrij).
Advertentie
Kerkring 37, Nieuwerkerk, Telefoon 0111-641364
Advertentie
KLOOSTERWEG 2 - 4317 AL NOORDGOUWE TELEFOON 0111 -401347
Advertentie
Driekoningenlaan 1 Zierikzee
Telefoon 0111-412212
Advertentie
MITSUBISHI SERVICE-DEALER
VAN DEN ABEELESTRAAT 6 - OOSTERLAND - TEL. 0111 -642200
Advertentie
AUTOMOBIELBEDRIJF
De Rotery 7, Burgh-Haamstede
Tel. 01 11-654292 Fax 0111-654493
MERCEDES-BENZ ®ff- dealer voor Mercedes-Benz personenwagens en
lichte bedrijfswagens