Fiat Bravo en Brava nu ook met nieuwe turbodiesels Nieuwe Nissan Terrano II is krachtiger en veiliger Nieuwe Mercedes CLK: elegant gelijnde coupé Opel Astra Sport: een bijzonder complete auto NISSAN Jaar na lancering nieuwe modellen Nieuwe Mitsubishi L200 AUTOBEDRIJF VAN DUKE Autobedrijf Akkerdaas bv Van der Wekken bv AUTOBEDRIJF OOSTERLAND P. LOUWERSE B.V. DONDERDAG 12 NOVEMBER 1996 NR 26094 9 De Fiat Brava Turbodiesel: pittig en comfortabel. ZIERIKZEE - Een jaar na hun lancering op de markt is het verkoopprogramma van de Fiat Bravo Fiat Brava uitgebreid met twee hoog waardige turbodiesels van eigen ontwerp: de 1.9 TD 75 en de 1.9 TD 100 motor. Gelet op hun techniek, prestaties, verbruik en comfort beho ren de Fiat Bravo en de Fiat Brava TD 75 en TD 100 tot de beste in hun segment. De combinatie van deze twee uitgekiende dieselmotoren met de succesvolle Bravo en Brava zal het publiek zeker aanspreken. De nieuwe versies vergroten zo de concurrentie kracht van de twee modellen in een klasse waarvan het be lang in heel Europa is toegeno men. De dieselmarkt De groei van dieselmodellen in het C-segment, waarin ook de Fiat Bravo en Fiat Brava zich bevinden, is interessant. Van januari tot juni dit jaar werden er 40.623 geleverd, goed voor 16,6% van de totale autoverko pen, tegenover 24.192 in dezelf de periode van 1995 (11,9 pro cent). Fiats reactie op deze marktsi tuatie is de 'state-of-the-art' 1910 cm3 turbodieselmotor waarvan de 100 pk-versie top prestaties levert voor zijn klasse. Daarmee voldoet deze krachtbron aan de wensen van automobilisten die lage varia bele kosten wensen zonder te moeten beknotten op het vlot te rijgedrag dat zij zijn gewend van benzine-autos. Met een vermogen van 74 kW (100 pk) bij 4200/min en een koppel van 200 Nm bij slechts 2250/'min (90 procent daarvan is zelfs al beschikbaar vanaf 1700/min), is de 1.9 TD 100 mo tor van de Fiat Bravo en de Fiat Brava één van de krach tigste en meest elastische in zijn klasse. De prestaties van de twee auto's zijn dan ook van hoog niveau: de Fiat Bravo TD 100 heeft een topsnelheid van 182 km/h en accelereert van 0- 100 km/h in 10,8 seconden, ter wijl de Fiat Brava een topsnel heid heeft van 180 km/h en accelereert van 0-100 km/h in 11 seconden. Brandstofverbruik Het brandstofverbruik is laag: 6,5 liter op 100 km bij 120 km/h voor de Fiat Bravo (7,5 liter in stadscyclus en 4,6 liter bij 90 km/h), en 6,6 liter op 100 km bij 120 km/h voor de Fiat Bra va (7,5 liter in stadscyclus en 4,7 liter bij 90 km/h). De nieu we 100 pk 1910 cm3 motor heeft indirecte inspuiting met een door Fiat gepatenteerde voor- verbrandingskamer en een Garrett GT15 turbocompressor van de jongste generatie. Het systeem is voorzien van een tussenkoeler die de inlaatlucht afkoelt en comprimeert, waar door een krachtiger en meer ef ficiënte verbranding plaats heeft. De 75 pk 1.9 turbodieselmotor behoort qua eigenschappen tot de beste die dit segment te bie den heeft. Deze Fiat-diesel le vert circa 15 meer trekkracht dan een atmosferische rhotor r- met hetzelfde vermogen. Bo vendien is zijn respons bij lage toerentallen veel directer. Dit is te danken aan de aangepaste rol van de turbocompressor: deze verhoogt niet de vermo- genspiek, maar vergroot het koppel in het meest gangbare toerengebied. Comfort De Fiat Bravo en Fiat Brava TD 75 en TD 100 zijn geconci pieerd voor automobilisten die vanwege hun werk jaarlijks veel kilometers moeten maken en daardoor veel tijd door brengen in hun auto. Om die reden is het lage geluidsniveau een belangrijk pluspunt en een comfortaspect dat zwaar weegt voor frequente autoge bruikers, evenals de veiligheid die van een relatief geluidsar me motor uitgaat. De cijfers bevestigen dat: bij 120 km/h, in de vijfde versnelling, be draagt het geluidsniveau in het interieur nog geen 74 deci bel en de 'articulatie-index' (norm voor de situatie waarin een normale conversatie zon der stemverheffing kan plaats vinden) is gelijk aan die van auto's uit de hogere klassen. Vanzelfsprekend voldoen de nieuwe turbodiesels ook aan de nieuwe exterieur-geluid- snorm van 74. decibel. Het ge luidsarm draaien van de Fiat Bravo en de Fiat Brava TD 75 en TD 100 is het resultaat van nauwgezette technische verfij ningen van alle componenten die trillingen of geluiden zou den kunnen veroorzaken. De nieuwe 1.9 TD 75 en TD 100 motoren kunnen worden ge combineerd met verschillende uitvoeringen. De auto's heb ben dezelfde designkenmer- ken als overeenkomstige ver sies met andere motoren. De turbodiesels zijn te onderschei den door twee extra luchtinla ten in de voorbumper. HAAMSTEDE - Mercedes- Benz introduceert op de auto- tentoontelling in Detroit in ja nuari 1997 een nieuwe coupé met de naam CLK. De sportief en elegant gelijnde coupé is vanaf juni 1997 in de showroom te zien. Voor de in twee verschillende uitrustingsniveaus verkrijg bare CLK staan drie motorva rianten ter beschikking. De CLK is een volwaardige 4-per- soonsauto en is herkenbaar aan zijn opvallende uiterlijk dat wordt gekenmerkt door vier koplampen: Hoewel de uitvoering hiervan sterke ver wantschappen vertoont met het ontwerp van de E-klasse, wijkt de vorm enigszins af. De koplampen zijn niet alleen kleiner dan die van de E-klasse modellen, maar hellen ook iets sterker naar achteren. Ook de elliptische vorm van de lam pen valt duidelijker op. Bij zonder De twee individuele de sign- en uitrustingsniveaus laten het bijzondere karakter van de nieuwe coupé nog beter tot zijn recht komen. Zij bena drukken de bekénde Mercedes- van zijn voorganger. Het kop pel steeg met zelfs 26 procent. Het piekvermogen komt op 92 kW (125 pk) bij 3.600 toeren per minuut en het koppel bedraagt 278 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut. Door het toepas sen van nieuwe geluidsisolatie is in het interieur maar weinig hoorbaar van het geweld dat zich onder de motorkap - uitge rust met een bescheiden en sierlijke luchtinlaat - afspeelt. De Terrano II is er ook met een viercilinder benzinemotor. Die heeft een inhoud van 2,4 liter, telt twaalf kleppen en geeft zijn maximale vermogen van 87 kW/118 pk af bij 4.800 toe ren. De meest in het oog springende wijziging betreft de voorzijde. De nieuwe grille met zijn geïn tegreerde koplampen en mistlampen geven de Terrano een eigenwijze, stoere en een tikkeltje futuristische aan blik. In het interieur zijn talrij ke moderne accenten aange bracht met nieuwe materialen en levendige kleuren. Veilig heid is bij Nissan altijd een be langrijk punt. Op de nieuwe Terrano I behoren een airbag voor de bestuurder en aircon ditioning dan ook tot de stan daarduitrusting. Een ABS- De Terrano II is op tal van punten gewijzigd. Benz stijlelementen maar zijn in een aantal gevallen duide lijk afwijkend van de andere modellen uit het personenwa genprogramma. Met een car rosserielengte van 4,56 m. vormt de CLK ook voor wat betreft zijn buitenafmetingen een zelfstandige modelrange die tussen de C- en E-klasse moet worden gepositioneerd. De nieuwe coupé is ca. 8 centi meter langer dan de C-klasse sedan; breedte en wielbasis zijn echter gelijk. De vloeiende lijnen van de car rosserie zijn ook in het nieuw vormgegeven interieur terug te vinden. Hier wordt ook het onderscheid duidelijk tussen de beide uitvoeringen 'Sport' en 'Elegance'. Naast de sport stoelen voor de voorpassagiers zijn voor de achterpassagiers sportief gevormde individuele zitplaatsen beschikbaar waar van de rugleuningen neerklap baar zijn. Op deze wijze kan de kofferruimte variabel worden ingericht. De Mercedes CLK wordt in januari 97 geintroduceerd op de au totentoonstelling in Detroit NIEUWERKERK - De nieuwe Nissan Terrano II (modeljaar 97) is sinds kort leverbaar. De veelzijdige terreinwagen is uiterlijk op tal van punten gewijzigd en heeft een spraakmakend uiterlijk. De turbodieselmotor met in- tercooler is nieuw en munt uit in koppel, wat uitstekend past bij de rijkwaliteiten in en bui ten het terrein. De auto is te gen diefstal beveiligd dankzij het geavanceerde Nissan Anti- Theft System (NATS) III. De nieuwe generatie Terrano II is ontwikkeld voor Europa in Nissan's eigen technologisch centrum in Cranfield in G!root- ferittannië. De productie vindt plaats in Barcelona, bij Nissan Motor Ibérica. remsysteem is voor de SR-uit- voering leverbaar als optie en standaard op de SE-uitvoe- ring. De 2,7 liter turbodieselmotor met intercooler heeft elektro nisch geregelde brandstofin jectie. Hierdoor loopt de motor zuiniger, nog soepeler en komt het vermogen zo'n 25 procent hoger te liggen ten opzichte NOORDGOUWE - De populaire Opel Astra is sinds jaar en dag zeer erg in trek bij de Neder landse automobilist. Maar om ook die mensen tegemoet te komen, die houden van een sportie ve 'look', is de Astra Sport dé manier om zich van de massa te onderscheiden. De Opel Astra Sport doet zijn naam eer aan met een dynami sche uitstraling. Standaard zijn onder meer mistlampen voor en brede 195/55 banden op 15 inch wielen, in combinatie met een sportief afgestemd on derstel. De elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels zijn, evenals de bumpers, in carrosseriekleur uitgevoerd. Het interieur wordt geken merkt door sportstoelen met 'lightning' bekleding en cen trale deurvergrendeling. Ook het motorengamma voor de Sport mag beslist sportief worden genoemd. Zo is de Sport uit te rusten met de 1.6i, de 16i-16V, de 1 .7TDS en de 1.8il6V. En "last", maar zeker niet "the leastn, de 2.0i-l 6V met het GSI-pakket. Deze su- persportieve uitvoering is als extra uitgerust met ABS, Air co en 8-spaaks lichtmetalen wielen. Wim de Heer, Directeur Ver koop Marketing van Opel Nederland B.V.: ,,De Astra is sinds jaar en dag het meest suc cesvolle model in de Opel-fa- milie. Toch zijn er sectoren in de markt waarin wij denken nog terreinwinst te kunnen boeken. Om de Astra extra aantrekkelijk te maken voor de sportieve en zakelijke rij der, willen wij met de Sport- uitvoering ook aan de wensen van deze groep Opel-rijders te gemoet komen." In combinatie met de drie- deurs uitvoering met 1,6 liter benzinemotor bedraagt de prijs van de Astra Sport 31.450,-. De Astra vijfdeurs en Stationwagon in Sport-out- fit staan voor 32.450,-, respec tievelijk 33.950,- in de showroom. Daarbij behoort overigens ook metallic of mica lak tot de standaarduitrusting. Er is overigens al een Opel Ast- ra te koop vanaf 29.950,-. Snel zonder agressief te zijn: de nieuwe Opel Astra Sport De Mitsubishi: een welgeschapen krachtpatser. OOSTERLAND - Mitsubishi's totaal vernieuw de L200 pick-up roept door zijn moderne, vloei ende vormgeving en comfortabele cabine asso ciaties op met een personenauto. Deze welgeschapen krachtpatser heeft echter ook ge noeg capaciteit en vermogen in huis om fikse ladingen probleemloos te vervoeren. Veel is er veranderd in de tien jaar dat de vorige L200 werd geïntroduceerd. Marktonder zoek heeft uitgewezen dat nieuwe trends waarneembaar zijn in het gebruik van 1 tons pick-ups ten aanzien van de ei sen en verwachtingen van de gebruikers. De nieuwe L200 is ontwikkeld op basis van scher pe vergelijkingen met de con currentie en het streven van Mitsubishi naar het op de markt brengen van originele en onderscheidende produk- ten. Uitgangspunten bij het ont werp waren rijcomfort, design en veiligheid, om aan de wen sen van zowel de zakelijke als privé-rijder te voldoen. Kort om, een ruige, sterke pick-up met de eigenschappen van een personenauto, dus met een fraai design, goede handel baarheid, stevige prestaties en een hoog veiligheidsniveau. Mitsubishi-importeur HNG Bedrijfswagens B.V. ver wacht, dat de met deze L200 geboden combinatie van aan trekkelijkheden ruim vol doende zal zijn om het markt aandeel in het segment van de 1 tons pick-ups nog te vergro ten. De nieuwe L200 wordt in een variëteit van modellen aange boden, bestemd voor zowel za kelijk en particulier als recre atief gebruik. Er kan een keuze worden gemaakt uit drie types cabine: de Single Cab (4.935 mm lang, nieuw voor de Neder landse markt), de Club Cab (5.050 mm) en de Double Cab (4.935 mm). Alle modellen zijn leverbaar met achterwielaan drijving (2WD), de Club Cab en de Double Cab ook met vier- wielaandrijving- (4WD). De uitvoeringen met dubbele -ca bine zullen speciaal voor ons land in verlengde en verhoog de varianten leverbaar zijn op grijs kenteken (BPM-vrij). Advertentie Kerkring 37, Nieuwerkerk, Telefoon 0111-641364 Advertentie KLOOSTERWEG 2 - 4317 AL NOORDGOUWE TELEFOON 0111 -401347 Advertentie Driekoningenlaan 1 Zierikzee Telefoon 0111-412212 Advertentie MITSUBISHI SERVICE-DEALER VAN DEN ABEELESTRAAT 6 - OOSTERLAND - TEL. 0111 -642200 Advertentie AUTOMOBIELBEDRIJF De Rotery 7, Burgh-Haamstede Tel. 01 11-654292 Fax 0111-654493 MERCEDES-BENZ ®ff- dealer voor Mercedes-Benz personenwagens en lichte bedrijfswagens

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 9