Europese lidstaten kibbelen over effecten van zomertijd 'Scherpere mestnormen zijn in melkveehouderij haalbaar' Frauderende ambtenaren Geschiedenis van kunst Record Fiatjes Vingertop afgebeten Mesdag kan weer halve eeuw mee Kinderen, ouderen en dieren zouden van slag raken Volgens coördinator proefboerderij De Marke Schelde in Vlissingen gaat fregatten bouwen Negen jaar geëist voor de invoer van cocaïne VRIJDAG 25 OKTOBER 1996 NR 26067 9 AMSTERDAM (ANP) - De ge meente Amsterdam eist een bedrag van vermoedelijk rond de miljoen gulden van twee van de drie ambtenaren van de dienst Stedelijk Beheer die zich schuldig maakten aan fraude. In totaal drie hoge ambtena ren, die werkzaam waren bij de dienst sport en recreatie, drie aannemers en enkele leve ranciers werden vorig jaar ge arresteerd. In het kader van de Pluk-ze-wetgeving heeft Justi tie met het drietal een schik king getroffen voor de terug betaling van 4,5 ton. De gemeente Amsterdam meent dat de werkelijke schade die de ambtenaren aanrichtten ve le malen groter is en gaat dan ook niet akkoord. AMSTERDAM (ANP) - Het heeft veertien jaar noeste ar beid gevergd. Eind deze maand is het dan zover. De meest com- pelete kunsthistorische ency clopedie die een kijkje biedt in alle segmenten van de Neder landse kunstgeschiedenis. Dinsdag heeft in de Aduardka- pel van het Rijksmuseum te Amsterdam de presentatie plaats. Musea, bibliotheken, universiteiten en privé-kunst- minnaars zullen er ruim 15.000 gulden voor moeten neertel len. Maar daarvoor krijgen ze dan ook 34 delen met 32.000 pa gina's en 15.000 afbeeldingen. ,,The Dictionary of Art" bevat de meest recente wetenschap pelijke kennis op alle terrei nen: van middeleeuwse beeld houwkunst, via de Nieuwe Zakelijkheid van Gerrit Riet veld, tot de installaties van Henk Visch uit de jaren tach tig. EINDHOVEN (ANP) - De Fiat 500 Club hoopt zon dag minimaal 605 van die oude wagentjes bijeen te krijgen voor een vermel ding in het Guinness Book of Records. Organisator Jean Nelis- sen uit Eindhoven heeft er alle vertrouwen in dat het lukt om met de „Fre- so 500 Recordpoging" de langste optocht te vor men van rijdende auto^s van hetzelfde merk en ty pe. Nelissen zegt inmid dels 840 aanmeldingen te hebben. De tocht begint om 10 uur in Woerden en voert de „rugzakjes" via de A12 en de A20 naar Ca- pelle aan de IJssel. Om het record te breken zijn er 605 Fiatjes nodig, of wel een totale lengte van meer dan 18 kilometer. Het te breken record da teert uit 1988, toen er 604 Triumph Spitfires op rij over de weg gingen. NIJMEGEN (ANP) - Een Nij meegse automobilist heeft bij een ruzie over een inhaal manoeuvre een 46-jarige Nij- megenaar de top van zijn wijs vinger afgebeten. In het ziekenhuis bleek dat het topje niet meer kon worden aangezet. De bijter is aange houden door de politie. De mannen reden elk in hun ei gen auto. Onderweg kregen zij de ruzie. De mannen moesten toevallig in dezelfde wijk zijn. Toen de 46-jarige Nijmegenaar uit zijn auto stapte, stond de andere man hem op te wachten en gaf hem direct een klap in zijn gezicht. Tijdens de daarop volgende worsteling beet de aanvaller de andere man een stuk van zijn vinger. DEN HAAG (ANP) - De restau ratie heeft tien jaar en bijna acht miljoen gulden gekost, maar het Panorama van Mes dag in Den Haag is volgens deskundigen weer voor min stens een halve eeuw zeker ge steld. Koningin Beatrix bekroont de ingewikkelde opknapbeurt op 30 oktober met een bezoek aan Mesdag's gezicht op Scheve- ningen van 1880. De restaura tie was hard nodig: het Panora ma hing op instorten. De scheuren zaten erin. De schade door een lekkage was de letter lijke druppel die de emmer deed overlopen en de directie noopte tot daadwerkelijke stappen. hierover'zegt een woordvoer der van de Permanente Verte genwoordiging van Nederland in Brussel. De kwestie is volgens hem ur gent geworden. „Er moet snel een beslissing komen, want luchtvaartmaatschappijen en grote vervoersbedrijven zijn nu ai bezig met de planning van 1998." Als Frankrijk haar standpunt heeft bepaald, moet de zaak nog naar de Europese Raad en het Europese Parle ment. Energiebesparing was voor Nederland in 1977 de aanlei ding om de zomertijd in te voe ren, in navolging van onder meer Frankrijk. Maar uit me tingen blijkt dat de totale zo merperiode nog geen halve procent besparing oplevert. De SEP (Samenwerkende Elec- triciteits-Produktiebedrijven) meldt dat alleen effect op treedt in de weken pal na de verschuiving van de klok, zo wel in voor- als najaar. Het gaat om enkele procenten per dag. De SEP stelt dat als de winter tijd net is ingegaan iedere na middag een energiepiek ont- staat omdat lampen eerdef worden aangezet. Dat bete kent dat zolang de zomertijd voortduurt, minder verlich ting nodig is. De SEP kan geen schatting geven van de ener giebesparing die de extra „zo mermaand" oplevert. In elk geval zijn recreatie-on dernemers in hun nopjes met de langere zomertijd aangezien de herfstvakantie nog precies daarbinnen valt. „Bezoekers hebben meer tijd om bij daglicht attracties te be zoeken. Het patroon is dat mensen uitslapen en pas in de middag iets gaan doen", zegt een woordvoerster van de Re- cron, die ruim 1300 leden telt. „Verder bespaart het ons ener gie, omdat de verlichting op de terreinen pas later aan hoeft. Niet dat de sector daarmee staat of valt, maar alle beetjes helpen." Land- en tuinbouw In andere sectoren als land- en tuinbouw zijn er nauwelijks effecten. De Federatie van Land- en Tuinbouworganisa ties LTO kan geen problemen achterhalen. „Dieren gaan op licht en donker af en schikken zich makkelijk naar nieuwe melk- en voedertijden", zegt een woordvoerder. „Wel ge bruiken boeren tijdens de ex tra zomertijd iets meer ener gie, omdat zij in de ochtend lampen moeten gebruiken op hun trekkers." Lichamelijke nadelen door de tijdsverschuiving blijken ge ring. „Het gaat meer om het psycho logisch dan het biologisch ef fect", zegt de fysioloog prof.dr. W. Rietveld, die is ge specialiseerd in het bioritme. Hij vindt de geopperde nade len zwaar overdreven. „Ge middeld doen mensen er een dag over om zich aan te passen aan het uur tijdsverschil. Een jetlag is ingrijpender." Avondmensen De biologische cyclus van men sen loopt uiteen van 23 tot 25 uur. „Uitgesproken ochtend mensen (23 uur) of avondmen sen (25) hebben na een ver schuiving het meeste last." Kinderen en ouderen hebben iets meer tijd nodig. Rietveld: „zij staan losser van sociaal- culturele invloeden, die men sen dwingen zich aan te passen aan de maatschappelijke klok." Bij ouderen is het ook psycho logisch, omdat zij vaak proble men hebben met slapen en daar dus sterk op zijn gefocust. Dat mensen door ritmestoring meer ongelukken veroorzaken is evenmin aantoonbaar. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kent geen onderzoek hiernaar. „Op zondag is toch al minder verkeer en de kans op een ongeval relatief kleiner", zegt een woordvoerster. Lekker fietsen Meer schade aan het milieu, roepen tegenstanders. Tot een onderzoek is het Rijksinsti tuut voor Milieuhygiëne (RIVM) ook niet gekomen. „Dat is niet te meten. Het gaat om twee tegengestelde effec ten. Mensen verbruiken min der energie, maar zijn langer buitenshuis actief", zegt een woordvoerster. „Maar die mensen pakken toch niet per se de auto. Wie weet gaan ze lek ker fietsen." Recreatie-ondernemers zijn in hun nopjes met de langere zomertijd. De herfstvakantie valt er nog net onder en de praktijk heeft ge leerd dat de recreant er pas in de middaguren op uit trekt. (Archieffoto) (door Yvonne Hamar de la Brethonière) [in2]DEN HAAG (ANP) - Zomertijd. Yoor- en te genstanders ruziën over de effecten. Kinderen, ouderen en dieren zouden van slag raken. Het bedrijfsleven moet de elektronica steeds aan passen en de transportsector ondervindt pro blemen door afwijkende internationale tijden. Ook milieuvervuiling zou toenemen en mensen zouden meer ongevallen veroorzaken doordat zij uit hun ritme zijn. Binnen de Europese Unie besparing van energie, waar woedt een discussie over de het ooit om begonnen is, blijkt kunstmatig ingestelde tijd. De nog geen halve procent te zijn. Frankrijk wil af van de zomer tijd. Die vindt de marginale voordelen niet opwegen tegen de vermeende nadelen. Komend weekeinde wordt de klok weer een uur teruggezet. Dan wordt het in de ochtend eerder licht en in de avond vroeger donker: de natuurlijke situatie. Het grootste deel van het jaar is het daglicht met de klok kunstmatig naar achter verschoven, om er effectiever gebruik van te kunnen maken. Dit jaar duurt de zomertijd voor het eerst een maand lan ger dan voorgaande jaren, om dat het Europese vasteland zich heeft aangesloten bij Groot-Brittannië en Ierland. In 1997 zal dit ook het geval zijn. Daarna is de situatie nog niet duidelijk. De Europese Commissie heeft voorgesteld de huidige richtlijn met drie jaar te verlengen tot 2001. Debat Frankrijk is als enige tegen. „De Fransen storen zich vooral aan de twee tijdswisselingen. Maar wat ze dan wel willen, is niet duidelijk. Mogelijk willen ze het hele jaar óf zomer óf wintertijd. In Parijs is binnen kort een parlementair debat HENGELO (ANP) - „De milieudoelstellingen van de ministers halen we op ons dooie akker tje, alleen bedrijfseconomisch zal het iets gaan kosten. Maar technisch lijkt het te doen." Pro jectcoördinator Frits van der Schans van de proefboerderij De Marke in het Gelderse Hen gelo kan zich de protesten van de melkveehou ders tegen de mestplannen van het kabinet maar slecht voorstellen. „Het verzet wordt voor een belangrijk deel gevoed door emotie. Die lijkt me veel te hoog opgelopen." Tweede Kamer akkoord met aanschaf DEN HAAG (ANP) - De Koninklijke Schel de in Vlissingen kan de kiel leggen voor twee fregatten. De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Meijling donderdag het groene licht gegeven voor de order, waar mee een bedrag van 1,3 miljard gulden ge moeid is. houdt eraan vast de discus sie over de aanpassing van de Prioritiennota volgend jaar te voeren. Het departe ment wil meer ervaring op doen met de nieuwe organi satie. Meijling wees erop dat de laatste dienstplichti gen pas in augustus zijn af gezwaaid. PvdA, WD en D66 stemden onverkort met de aanschaf van de schepen in. De sche pen, die speciaal zijn toege rust voor de luchtverdedi ging, moeten rond 2004-2005 de plaats innemen van de standaardfregatten. De hui dige schepen zijn voorna melijk geschikt voor opper vlakteverdediging. De nieuwe fregatten krijgen een radar en wapens waar mee zij kleine raketten zo als Scuds uit de lucht kun nen halen. CD A-defensiewoordvoer der Hillen stelde dat Defen sie met deze order vooruit loopt op de aanpassing van de Prioriteitennota (uit 1993, over de hervorming van de krijgsmacht). Hij pleitte er dan ook voor de evaluatie van de nota, die voor de herfst van volgend jaar op de agenda staat, dit jaar al te laten plaatsheb ben. Dan wordt duidelijk of de aanschaf van de fregat ten wel in evenwicht is met de ingezette reorganisatie van de krijgsmacht. Meijling verklaarde dat de fregatten al in de Prioritei tennota genoemd zijn. De aanschaf is vervroegd, om dat Defensie geld beschik baar heeft door de vertra ging die het projekt van marinehelikopter NH-90 heeft opgelopen. Defensie De protesten tegen het voorge nomen mestbeleid, die afgelo pen maanden weer oplaaiden met boeren die hun mest heffing boycotten en de over heid die hun bankrekening blokkeerde, komen vooral uit de kring van varkenshouders. Die hebben meestal weinig grond en veel beesten, en daar om een groot mestprobleem. Ook in de wereld van de melk veehouders, waarvan er in ons land twee keer zoveel zijn als varkensboeren, klinkt echter steeds vaker gemor. Groten deels ten onrechte, vindt Van der Schans. De Marke is een proefbedrijf dat wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, het ministerie van VROM en via het Landbouwschap door de agrariërs zelf. Het bedrijf wil uitzoeken hoe milieuvrien delijk boeren te combineren valt met gewone commerciële melkveehouderij. Met circa 80 melkkoeien en een jaarlijkse melkproductie van 650.000 li ter op 55 hectare is de boerderij een gemiddeld melkveebedrijf op zandgrond. De kern van het nieuwe mest beleid van de ministers Van Aartsen (Landbouw) en De Boer (Milieu) moet het zogehe ten mineralenaangiftesysteem worden, dat werkt als een soort belastingboekhouding voor mestbestanddelen. De Marke houdt die al bij sinds zijn oprichting, vier jaar gele den. De resultaten zijn ver bluffend. Terwijl de bewindslieden de mestvervuiling via die boek houding in 1998 willen beper ken tot 300 kilo stikstof en 40 kilo fosfaat per hectare, bleek het proefbedrijf daar de afge lopen drie jaar ruim onder te zitten. Het gemiddeld minera lenverlies bedroeg 115 kilo stikstof en 11 kilo fosfaat per hectare. Dicht op elkaar Om die uitzonderlijke lage mi lieuvervuiling te realiseren probeert De Marke de melk productie voor elkaar te krij gen met zo min mogelijk koei en, want minder dieren betekent minder mest. In praktijk ligt de melkproductie per koe (8000 kilo per jaar) dan ook fors boven het gemiddelde ip Nederland. Dat is vooral een kwestie van slim voeren en doordacht weiden. Daarnaast probeert de Marke zo „scherp" mogelijk te boeren door veel voer zelf te verbouwen. Die bedrijfsopzet is echter niet voor iedere boer weggelegd. Veehouders die heel intensief boeren, bijvoorbeeld veel koei en op relatief weinig land, heb ben onvoldoende ruimte op het eigen bedrijf om krachtvoer te verbouwen. Het vervelende is dat deze boeren vaak in ooste lijk of zuidelijk Nederland wo nen waar de agrariërs dicht op elkaar zitten en ze geen grond kunnen bijkopen. Dergelijke problemen komen ook voor bij melkveehouders die varkens houden als neventak. „Dat zijn daarom bedrijfssystemen die aan hun milieukundige gren zen zitten, of misschien er al overheen", aldus Van der Schans. De bedrijfsopzet van De Marke is gunstig voor de mineralen- huishouding, maar heeft ook bedrijfseconomische conse quenties. Vooral het eerder af stoten van jongvee (om de vee stapel zo klein mogelijk te houden) en het zoveel mogelijk zelf verbouwen van kracht voer kost geld. „Het bedrijfs- saldo ligt een paar centen lager -per kilo melk dan op een nor maal bedrijf, maar zeker niet meer dan een stuiver", aldus Van der Schans. Maar bijvoor beeld twee centen per kilo min der betekent voor een bedrijf zoals De Marke van jaarlijks 650.000 kilo wel een „schade post" van 13.000 gulden. „Dat is een behoorlijk bedrag", geeft de projectcoördinator on middellijk toe. „Maar de ge wone boeren hoeven dan ook niet zo ver te gaan met de mi lieumaatregelen als wij." 'Goed te doen' Bedrijfstechnisch valt er in de melkveehouderij goed te boe ren met de strenge milieu maatregelen. De protesten van de melkveehouders tegen de mestplannen van het kabinet hebben Van der Schans dan ook enigszins verbaasd, „De voorgenomen maatregelen zijn de eerstkomende jaren goed te doen. Wellicht ligt het met de eindnormen voor 2010 iets moeilijker, maar dat valt be gin volgende eeuw nog wel te bezien. Laten we eerst maar beginnen, dan zien we wel wat mogelijk is", aldus de onder zoeker. Na 1998 wil de over heid de normen voor de toege stane mestvervuiling (verliesnormen) geleidelijk aandraaien, tot dat uiteinde lijk in 2008 of 2010 de strengste normen gaan gelden. Kostprijsverhaal Blijft echter het probleem dat het strengere mestbeleid de melkveehouders geld gaat kos ten. „Maar als de maatschap pij vraagt,om een milieuvrien delijker landbouw, dan is het toch ook niet onredelijk om de gemeenschap te vragen daar voor te betalen, zeker als de al gemene wens is om boeren te behouden omdat die een be langrijke rol spelen, bijvoor beeld bij het beheer van het landschap." 'Van der Schans denkt aan financiële compen satie. „In essentie is aanpak van het mestprobleem in de melkveehouderij een kost prijs-verhaal. Daar moet toch met de ministers over te praten zijn." MIDDELBURG (ANP) - Offi cier van justitie mr D. van der Bel heeft donderdag in Middel burg tegen een 24-jarige man uit Diemen een gevangenis straf van negen jaar geëist. De man zou op 8 juli van dit jaar 79 kilo cocaïne hebben inge voerd. De drugs zaten verpakt in een partij diepgevroren groenten uit Suriname. De douane on derschepte het spul in de Vlis- singse haven. Óp de zitting ontkende de verdachte ook maar iets met de import van de harddrugs - straatwaarde circa tien miljoen gulden - te maken te hebben. In april van dit jaar importeerde hij via zijn Am sterdamse eenmanszaak A&P Impex een partij cassave en pomtayer en kon deze goed verkopen. Deze partij zou zijn tweede zijn. Nadat de partij in Vlissingen was onderschept tapte de politie de telefoon van de man af en volgde zijn spoor. Toen de 24-jarige in Amster dam ontdekte dat vier „onop vallende" auto's hem opval lend volgden, stelde hij de politie daarvan in kennis en meldde hij zich bij het dichtst bijzijnde politiebureau. Daar ontdekten de agenten dat de man op de lijst met aan te hou den personen stond en werd hij in de kraag gevat. Volgens Van der Bel moet de verdachte wel degelijk uan het cocaïnetransport hebben ge weten of er misschien wel zelf de hand in had gehad. „Uw be drijf is een dekmantel geweest voor een cocaïnetransport en meer niet. Een simpel reken sommetje leert dat alleen de opslagkosten in een vriesveem hoger liggen dan de verkoop waarde van uw spullen. En wie begint een handel waar je geld opmoet toeleggen?" De rechtbank wijst vonnis op donderdag 7 november. Minder koeien die méér produceren. Dat levert minder mest op en dus een lagere belasting van het milieu. Op proefboerderij De Marke in Hengelo wordt met dergelijke zaken geëxperimen teerd. (Archieffoto)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 9