En hier is de nieuwe.
Comfortabel alternatief
voor sportwagen: Audi S8
Sonata: Stijlvolle luxe
in de hogere klasse
Coupe Fiat vernieuwd
^-autn adria
HYUnDOl V.D. VLIET
Ford's topper in middenklasse
ingrijpend aangepast voor 497
Hyundai proudly presents..
Nieuiv hoofdstuk in succesverhaal Mondeo
Snel maar gedistingeerd
Nieuw vijfcilinder motoren
official Ford Dealer
AUTOBEDRIJF SLAGER C.V.
ffÏÏmn!Van °*er Wekken bv
t
VRIJDAG 25 OKTOBER 1996 NR 26067
11
Goes, Klein Frankrijk 23, tel. 0113 - 228751
J
Officieel dealer voor Schouwen-Duiveland
De nieuioe Volkswagen Passat wordt op een unieke en opvallende manier geïntroduceerd in Nederland. Vanaf 21 oktober zijn
maar liefst 30 trailers de weg op gegaan, elk beladen met nieuwe Passat. De azito's zijn dusdanig bestickerd dat de naam en het
Volkswagen-logo niet zichtbaar zijn. Op deze manier wil de importeur de Nederlandse weggebruikers confronteren met dit volledig
nieuwe model en zo enthousiasme losmaken voor de nieuwe telg uit de Duitse automobielfabriek. Vanaf 30 oktober staat de nieuwe
Passat bij de Volkswagen-dealer in de showroom.
mum koppel ligt op 186 Nm bij
4500/min voor de ongeblazen
motor en op 310 Nm bij
2500/min voor de turboversie.
Daarmee leveren de nieuwe
Coupés de prestaties die je van
een volbloed sportwagen mag
verwachten. De Coupé 2.0 20v
heeft een topsnelheid van 212
km/h en accelereert in 8,9 se
conden van O tot 100 km/h. De
Coupé 2.0 20v Turbo haalt een
top van 250 km/h en sprint van
0 tot 100 km/h in slechts 6,5 se
conden.
De Coupé heeft niet alleen
nieuwe motoren. Ook zijn en
kele stylingdetails veranderd,
is het aantal carrosseriekleu-
ren uitgebreid en is het interi
eur gewijzigd. Hierdoor is in
alle opzichten een nieuwe lich
ting van de Coupé ontstaan,
die sportieve kracht combi
neert met all-round comfort en
een hoogwaardige afwerking.
dekglas achter de doorgetrok
ken koplampen vervolmaken
de voorzijde. De stationwagen
modellen delen dezelfde voor
kant maar nemen de combina
tie van de in het oog
springende vormgeving, de
makkelijk toegankelijke laad
ruimte en de brede achterklep
van het huidige model over.
Aan de achterkant beschikken
de vier- en vijfdeursuitvoerin-
gen voortaan over grote en op
vallende achterlichtelemen
ten. Deze lopen om de hoeken
heen en dragen zo bij tot het
geïntegreerde driedimensione-
le uiterlijk, waardoor de Mon
deo breder en stoerder oogt. De
in de koetswerklijn geïnte
greerde bumpers in carrosse-
riekleur kunnen voortaan zon
der structurele beschadiging
schokken tot vier kilometer
per uur opvangen.
Het interieur van de nieuwe
Mondeo is functioneler en com
fortabeler dan dat van zijn
voorganger. De nieuw ontwor
pen voorstoel verschaft tot 40
mm extra knieruimte voor de
achterste passagiers. Tot de
verbeteringen op het dash
board behoren de nieuwe be
dieningsorganen van de ver
warming/ventilatie, de in de
middenconsole geïntegreerde
radio's met schuin aflopend
front, en de nieuwe kleuren en
bekledingsmaterialen. De
Mondeo kan desgewenst wor
den uitgerust met een nieuw
type halfautomatische aircon
ditioning. Deze biedt de be
stuurder de mogelijkheid om
aan de hand van twee druk
knoppen en een digitaal dis
play de temperatuur in te stel
len, die automatisch wordt
gehandhaafd.
De nieuwe Mondeo is lever
baar met de verbeterde Zetec
16V motoren met een cilinder
inhoud van 1.6, 1.8 en 2.0 liter,
en met de aangepaste 1.8 liter
Endura-DE turbodiesel met in-
tercooler en de krachtige en
soepele 2.5 liter Duratec V6
met 24 kleppen. Het brandstof
verbruik werd met 8 procent
verlaagd, dit dank zij een an
dere afstelling van de moto
ren, banden met lage rolweer-
stand van de laatste generatie
nieuwe motorolie met een lage
viscositeit, en andere over
brengingsverhoudingen.
De Audi S8 heeft een 340 pk sterke motor in het vooronder.
BROUWERSHAVEN - Met de S8 rondt Audi de
A8-lijn naar boven af door het aanbod van een
topmodel in de luxe klasse dat voldoet aan de
hoogste eisen ten aanzien van vermogen en ex
clusiviteit. Een superieure wagen die door de
combinatie van een redelijk wagengewicht met
een 8-cilinder topklassemotor een spectaculai
re krachtsontplooiing te bieden heeft, zonder
agressieve sportiviteit.
Gedistingeerd, tot grootse
prestaties in staat, met een ex
clusieve standaarduitrusting,
zo komt de Audi S8 voor de
dag. Deze auto zal vooral lief-
hebers van techniek en een
fors motorvermogen aanspre
ken die zich van andere be
stuurders van luxe wagens
willen onderscheiden en hun
individualiteit willen accentu
eren.
Het design van de carrosserie
met verlaagd onderstel op 18-
inch velgen in Avus-design en
de in licht antraciet gehouden
grille met een duidelijke na
druk op de verticale lamellen,
wekt een krachtige, dynami
sche indruk.
Er zijn meer van deze gedistin
geerde verschillen met de Au-
di-A8, zoals de emblemen op
grille en achterzijde in de be
kende rood-met-zilveren race-
sport-look of de gepolijste alu
minium spiegelhuizen, die de
doorgewinterde autospotter
duidelijk maken dat hij met
een heel bijzondere Audi te
maken heeft. Ook de uitlaat
pijpen die naast elkaar uit
monden in een aluminium-
kleurige plaat hebben een
geheel eigen, beschaafd aan
zien gekregen.
De motor
Bij de ontwikkeling van de V8-
motor heeft niet alleen het doel
voor ogen gestaan het maxi
mumvermogen te verhogen,
met name de zorgvuldig ge
stroomlijnde buitenspiegels,
de stevige stootrand en de
nieuw ontworpen wieldoppen
opvallen - voert ons naar de
achterzijde, waar state of the
art vormgegeven, uit één stuk
spuitgegoten (dus stof- en wa
terdichte) achterlichtunits on
middellijk in het oog springen.
Maar ook bijvoorbeeld de
vloeiende vormen van de ach
terbumper en de welving on
der de achterrand van de baga-
geklep zijn opvallende
elementen in een stilistisch
sterk geheel dat - zie de dubbe
le verchroomde uitlaat onder
de bumper - vermogen en stijl
uitstraalt.
De .nieuwe Sonata is een stille
auto waarin het prettig toeven
is. Zaken als in hoogte verstel
bare driepuntsgordels, het met
hout afgewerkte dashboard en
het in het linker voorportier
geplaatste bedieningspaneel
voor de elektrische ramen en
buitenspiegels verhogen het
gevoel van comfort.
De neus van de Sonata is het
visitekaartje van het nieuwe
Hyundai. Drie stijlelementen
spelen een hoofdrol: de V-vor-
mige lijnen in de motorkap die
uitlopen in de luchtinlaat on
der de bumper, de ovalen grille
en de origineel vormgegeven
koplampen. De combinatie
van een elliptische (met daarin
dimlicht, stadslicht en rich
tingaanwijzer) en een ronde
vorm groot licht) samen met de
sterk naar voren geplaatste
grille maken van de Sonata
een auto die onmiddellijk her-
Het vlaggeschip van Huyandai: de Sonata
Advertentie
Advertentie
Haringvlietplein 10 - 4301 XG Zierikzee
Telefoon 0111 - 41 72 16
Advertentie
Uw partner voor betere service
GOOD
Poortddijkstraat 61-63 - Brouwershaven
Tel. 0111-691344 na 18.00 uur 691561
De nieuwe 2.0 20v motoren,
een met en een zonder turbo,
geven de topmodellen aanzien
lijk meer vermogen: 108 kW
voor de Coupe 2.0 20v en 162
kW voor de Turbo 2.0 20v.
Daarmee is deze laatste de
snelste Fiat ooit in seriepro
ductie gebouwd. Samen met de
enkele maanden geleden geïnt
roduceerde 1.8 16v (96 kW) vor
men deze tweeliter 20v moto
ren de nieuwe Coupé-reeks.
Daarin vindt elke koper in dit
segment een auto die is afge
stemd op zijn wensen en eisen.
Het bijna overdadige vermo
gen van beide vijfcilinders
gaat samen met een royale hoe
veelheid trekkracht: het maxi-
ZIERIKZEE - Hyundai proudly presents.... de
nieuwe Sonata, een sedan in de hogere midden
klasse die het eindpunt markeert van een pro
grammavernieuwing die begon bij de Excel
(1994) en de nieuwe Lantra (1995) en die onlangs
zijn voorlopige hoogtepunt kende met de pre
sentatie van de Coupé, Hyundai's door de pers
zeer lovend besproken niche-model.
maar wilde men tegelijkertijd
het harmonische karakter van
de motor behouden en de ver
trouwde lange levensduur van
een Audi-motor kunnen garan
deren.
Door een hele reeks nieuw ont
wikkelde componenten is de
4,2 liter 8cilinder motor er 30
kW (40 pk) op vooruitgegaan,
zodat voor de voortstuwing
van de S8 het indrukwekkende
vermogen van 250 kW (340 pk)
beschikbaar is. Deze soepel
dooraccelererende V8-motor
met dwarsstroomcilinderkop-
pen en 4-klepppen techniek,
het volledig elektronische mo
tormanagementsysteem en
zijn dynamische krachtsont
plooiing vormen de basis voor
een ongekend, ontspannen rij-
genot. De nauwkeurig schake
lende 6-versnellings schakel-
bak nodigt uit tot snel, sportief
schakelen. De Audi S8 bereikt
vanuit stilstand een snelheid
van 100 km/h binnen 5,5 secon
den. "Voor de tussenacceleratie
van 60 tot 120 kmlh heeft de
wagen in de 5 versnelling
slechts 10,8 secóhden nodig; de
topsnelheid wordt elektro
nisch begrensd op 250 kmlh.
De Audi S8 wordt alleen als
quattro aangeboden. De per
manente vier-wielaandrijving,
nog altijd op eenzame hoogte
binnen de luxe klasse, is voor
een topklasse-auto van Audi
een vanzelfsprekend gegeven.
De vier-wielaandrijving zorgt
voor de beste tractie en koers-
stabiliteit. De invloed van de
aandrijving op het stuurge-
drag is tot het uiterste mini
mum teruggebracht. Bij de Au
di S8 verdeelt een zelfsperrend
Torsen-tussendifferentieel de
aandrijfkracht over de voor-
en achterwielen. Het antiblok-
keersysteem met elektroni
sche remkrachtverdeling
(EBV) doseert de remdruk
voor elk wiel afzonderlijk, zo
dat zowel tijdens rechtuit rij
den als in de bocht alle wielen
hun volle bijdrage aan het rem
men leveren, terwijl toch een
maximale rijstabiliteit wordt
gehandhaafd.
Witte wijzers op de in gedistin
geerd grijs gehouden wijzer
platen in het instrumentenpa-
neel voorzien de bestuurder op
overzichtelijke wijze van de
vereiste informatie. De nieuwe
snelheidsmeter begint bij nul
(en dus niet zoals gewoonlijk
bij 20 km/h) en loopt tot 300
km/h.
ZIERIKZEE - Twee nieuwe vijfcilinder tweeli
ter motoren met 20 kleppen en een aantal func
tionele en stylingverbeteringen versterken de
positie van de Coupé Fiat als een uiterst dyna
mische high-performance sportauto.
Advertentie
Driekoningenlaan 1 Zierikzee
Telefoon 0111-412212
Stijlvol en luxueus: dat moe
ten twee van de belangrijkste
trefwoorden zijn geweest bij
de briefing die de Hyundai-in-
genieurs voor de ontwikkeling
van de nieuwe Sonata kregen.
Het resultaat is een auto die de
vergelijking met welke grote
middenklasser ook met glans
doorstaat. Zijn nieuwe uiter
lijk, waarvan vooral de neus
en achterzijde de aandacht
trekken! is karakteristiek en
zelfbewust, het interieur
straalt rust en comfort uit.
De vele uren die besteed zijn
aan het terugdringen van het
geluidsniveau in de auto heb
ben hun vruchten afgeworpen:
de nieuwe Sonata is een zeer
stille auto en geeft-een gevoel
van comfort dat in zijn prijs
klasse ongekend is. Een verbe
terd rijgedrag, het met hout af
gewerkte dashboard en de
ergonomisch geplaatste bedie
ningsorganen dragen daar het
hunne aan bij. En ook de uit
rusting en techniek laten wei
nig te wensen over: van dubbe
le airbag tot van binnenuit te
openen bagageklep, van stuur
bekrachtiging tot schokabsor-
berende bumpers: de zakelijke
rijder krijgt wat hij mag ver
wachten.
kend wordt wanneer hij in de
binnenspiegel opduikt.
De nieuwe koplampen geven
de auto niet alleen een high
tech uiterlijk, ze zorgen ook
voor beter begrensde, scherpe
re lichtbundels. De V-vormige
lijnen in de motorkap lopen uit
in de fors bemeten 'luchthap-
per' onder de in de kleur van
de auto gespoten bumper.-Deze
is overigens gemaakt van TPO
(Thermo Plastic Olefin) en is
bestand tegen botsingen tot
een snelheid van 8 km/h.
De zijkant van de auto - waarin
De nieuwe Ford Mondeo heeft een opvallende nieuwe neus ge
kregen.
ZIERIKZEE - Ford heeft de Mondeo, in 1994 de
Europese "Auto van het Jaar", ingrijpend ge
wijzigd. Met deze ingreep wil de constructeur
na drie en een half jaar van ongeëvenaarde ver
koopsuccessen zijn stempel blijven drukken op
het grotere middenklassesegment. Naast de 19
Europese markten is de Mondeo voortaan ook
leverbaar in 41 exportmarkten, waarmee het
aantal landen waarin de Mondeo wordt aange
boden op 60 komt.
De vérgaande verbeteringen
voor het modeljaar 1997 zijn
bedoeld om dit succes voort te
zetten. De nieuwe Mondeo
werd zowel aan de buitenkant
als binnenin onder handen ge
nomen. Daarnaast werd ook
aan het onderstel gesleuteld en
kreeg de wagen verschillende
nieuwe comfortsnufjes mee.
Ten slotte werd ook het veilig
heidssysteem opgewaardeerd.
De Mondeo wordt gekenmerkt
door een opvallend nieuw uite-
lijk. Daarvoor werden alle
zichtbare koetswerkpanelen -
het dak en de zijdeuren uitge
zonderd - van de vier- en vijf-
deursmodellen opnieuw ont
worpen.
Wat de voorpartij betreft,
krijgt de Mondeo gebogen drie-
dimensionele koplampen mee,
die het vooraanzicht en de flan
ken in elkaar doen overvloei
en, terwijl de kromming van
dezelfde lichtblokken door
loopt tot in de motorkap. Het
nieuwe ovalen radiatorrooster
met verchroomde omlijsting
en het knipperlicht met wit af-