In file lijkt andere rij altijd harder te gaan
Vlasdag Dreischor:
folklore en muziek
Openluchtconcert
door I Piü Piccoli
Spareribs- en satélijn
in eetcafé Egelantier
Nieuwe generatie zware
vrachtwagens Mercedes
Nieuwe horeca-ondernemers
moeten weer naar school
Implanteren zender brengt
trek van zeeforel in kaart
i
WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1996
HET EXTRA NIEUWSBLAD
Minister stelt eisen van Sociale Hygiëne
ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - De eisen van So
ciale Hygiëne, die het ministerie, sinds 1 januari
van dit jaar, stelt aan mensen die een horecabedrijf
beginnen houdt in dat een aantal ondernemers tijde
lijk weer terug op de schoolbanken moet.
Zowel beheerders als be
drijfsleiders van horecabe
drijven moeten kunnen aan
tonen dat zij voldoen aan de
eisen Sociale Hygiëne. Het
Instituut Vakonderwijs voor
café en aanverwante onder
nemingen uit Eindhoven or
ganiseert daarom een cursus
die horeca-ondernemers in
enkele maanden 'klaar-
stoomt' voor het examen So
ciale Hygiëne.
Naar keuze kc^i 27 september
of 29 november examen wor
den gedaan. Daarna wordt
de leerstof verzwaard. Met
het diploma Sociale Hygiëne
kunnen mensen, die ook een
middenstand- of AOV/HOV-
diploma hebben, geheel zelf
standig een café, een restau
rant of een slijterij beginnen.
Het Instituut Vakonderwijs
organiseert meerdere cursus
sen voor (toekomstige) hore
ca-ondernemers. Binnenkort
begint een schriftelijke cur
sus Vakbekwaamheid Café
bedrijf, die eind januari kan
worden afgesloten met een
examen. Ondernemers die
dit diploma behalen voldoen
tevens aan de nieuwe eisen
Sociale Hygiëne.
Verder is het mogelijk om
het AOV-diploma Horeca
(HOV) te behalen, zowel via
lessen aan het instituut als
een schriftelijke cursus.
Voor het zelfstandig runnen
van een horecabedrijf is
behalve het HOV-diploma
ook een diploma Sociale Hy
giëne nodig. Belangstellen
den kunnen voor nadere in
formatie over de cursussen
of aanmelding telefonisch
contact opnemen via 040-
2425526.
ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - Onder de naam
Actros brengt Mercedes-Benz in september een nieu
we generatie zware vrachtwagens op de markt. Bij
de ontwikkeling van de Actros is speciaal aandacht
besteed aan verdere verlaging van de exploitatie
kosten, een hoog veiligheids- en comfortniveau voor
de chauffeur en een verdere verbetering van de be
scherming van medeweggebruikers.
De Actros wordt tijdens de
internationale bedrijfswa
gententoonstelling in Han
nover (18-29 september) aan
het publiek voorgesteld. De
nieuwe zware klasse, met
een GVW tussen de 16 en 27
ton en treingewichten tot 50
ton, wordt geassembleerd in
de Mercedes-Benz fabriek in
Wörth. Voor de aandrijving
van de Actros is een nieuwe
serie V-motoren ontwikkeld,
de zogeheten 500-serie. Geko
zen kan worden uit zes-en
acht-cilindermotoren met
vermogens van 230 kW (313
PK) tot 420 kW (571 PK). De
motoren worden gebouwd in
Mannheim.
In de Actros is een aantal
zeer hoogwaardige, nieuw
ontwikkelde, technieken sa
mengebracht. Voor deze in
novatieve systemen ge
bruikt Mercedes-Benz de
term 'Telligent'.
Het standaard 'Telligent' on-
derhoudssysyteem zorgt
vooronderhoudsintervallen
tussen de 100.000 en ongeveer
120.000 kilometer. Een
vrachtwagen die vooral op
lange afstanden wordt inge
zet, hoeft zodoende maar één
keer per jaar voor onderhoud
naar de werkplaats. De mo
toren, de transmissie en de
assen van de nieuwe Actros
zijn ontworpen voor een
technische levensduur van
minstens een miljoen kilo
meter. Dé combinatie van de
aërodynamisch gevormde ca
bine, het lage eigen gewicht
en de zuinigheid van de nieu
we motoren zorgt voor een
aanzienlijke verlaging van
de exploitatiekosten.
'Behoefte bleek in de praktijk'
ZIERIKZEE - ,,Als mensen wat hebben gedronken
krijgen ze 's nachts vaak trek in een warme hap. Ze
willen dan een portie saté of spareribs, dat ze thuis
willen opeten." Volgens de eigenaar van bar-eetcafé
De Egelantier in Zierikzee, Fred Kramer bleek de
behoefte aan de spareribs- en satélijn, die hij kort
geleden opzette 4in de praktijk'.
„Via mond-tot-mond recla- bereiden. De behoefte aan
me kwamen steeds meer kant en klaarmaaltijden,
mensen tegen sluitingstijd,
maar steeds vaker ook aan
het begin van de avond, om
saté en spareribs om mee
naar huis te nemen. Daarom
dacht ik: „Nu moet de rest
van Zierikzee het ook maar
weten. Nu ga ik officieel een
spareribs-lijn en een saté-lijn
beginnen."
Kramer plaatste adverten
ties in de krant, waarin ken
baar werd gemaakt dat één
telefoontje naar De Egelan
tier het mogelijk maakt om
een kwartier later de saté of
spareribs op te halen. Vol
gens Kramer is het ook mo
gelijk om de andere gerech
ten van de menukaart te
bestellen en af te halen. „In
de praktijk blijkt dat er
vooral behoefte is aan saté en
spareribs."
Kramer is zich ervan bewust
dat hij met zijn nieuwe servi
ce inspeelt op een trend die
zich aftekent in de maat
schappij. Vanwege hun druk
ke oanen hebben mensen
steeds minder tijd en zin om
zelf een warme maaltijd te
eten buiten de deur en af
haalmaaltijden neemt toe.
„Mensen willen geen junk
food. maar wel een snelle en
smakelijke hap," weet Kra
mer.
Als zijn spareribs- en satélijn
goed aanslaat gaat hij in de
toekomst de warme gerech
ten uit zijn zaak wellicht ook
bij mensen thuis bezorgen.
„In de grotere steden zie je
dat al veel. De afstanden in
Zierikzee zijn natuurlijk niet
zo groot, maar het is best mo
gelijk dat ook hier behoefte
bestaat aan zo'n service."
Hoewel het aantal bestellin
gen de afgelopen tijd al be
hoorlijk is toegenomen, is de
eigenaar van De Egelantier
niet bang dat zijn keuken te
klein wordt om te voorzien
in de groeiende behoefte.
„De keuken is heel groot." In
de zomermaanden is De Ege
lantier zeven dagen per weck
geopend van 17.00 tot 03.15
uur. In de winterperiode is
het horecabedrijf op maan
dag en dinsdag gesloten.
Korps Landelijke Politiediensten: 'Fileleed is een st'uk te verminderen'
JACHT VAST
STELLENDAM - De red
dingsboot Zeemanspot
moest zondagmorgen, om
04.40 uur in actie komen voor
een zeiljacht dat was vastge
lopen bij De Kwade Hoek,
net buiten de haven van Stel
lendam.
Het ging om het zeilschip Az-
zuro uit Vlaardingen, waar
mee de eigenaren van Stel
lendam naar Oostende
wilden varen. De Zeemans
pot trok het vastgelopen
scheepje snel vlot. -Het echt
paar, dat zich aan boord be
vond. besloot terug te keren
naar Stellendam om het dag
licht af te wachten alvorens
zij hun reis vervolgden.
AANRIJDING
MIDDELHARNIS - Op het
fietspad langs de Rotten-
burgseweg in Middelharnis
vond een aanrijding plaats
tussen een fietser en een
bromfietsbestuurder.
De bromfietser kwam daar
bij ten val en werd zodanig
gewond, dat vervoer naar
het ziekenhuis in Dirksland
noodzakelijk was. De politie
zoekt contact met mensen die
het ongeluk (woensdag 7 au
gustus) zagen gebeuren. Op
de Hazersweg in Ouddorp
botsten twee bromfietsers op
een personenauto die hun
geen voorrang verleende.
Beide bromfietsbestuurders
moesten door de huisarts
worden behandeld vanwege
de verwondingen, die ze
daarbij opliepen.
KRUISPUNT
OOSTERLAND - Voorko
men dat auto's vanaf de
Molenweg rechtdoor de Lan
ge Achterweg in sjezen. Dat
is het doel van het plan
voor aanpassing van de krui
sing Molenweg/Burgemees
ter van der Havestraat/Lan-
ge Achterweg in Oosterland.
Nu kan het gemotoriseerd
verkeer over de Molenweg in
de richting van het centrum
van Oosterland in vrijwel
één rechte lijn-doorrijden de
Lange Achterweg op. Om
daar verandering in te bren
gen wil het college van b en
w van de gemeente Duive-
land de kruising aanpassen.
Het is de bedoeling dat het
huidige plantsoentje midde-
nop de kruising plaats
maakt voor naar schatting
acht parkeerplaatsen. Het
verkeer wordt gedwongen
die parkeerplaatsen links te
passeren.
ZONNEMAIRE - Saxofoonkwartet I Piü Piccoli
geeft zondagmiddag 18 augustus een openluchtcon
cert in de polder bij Zonnemaire, aanvang 16.00 uur.
Dit concert wordt gegeven ter afsluiting van de rou
te 4 Vogel verschrikken is een kunst.'
Bij redelijke weersomstan
digheden wordt het concert
halverwege de kunstroute
gegeven op de kruising Scha-
penweg/Lange Weg. Bij
slecht weer wordt ter plaatse
een andere oplossing ge
zocht. I Piü Piccoli bestaat
uit vier Schouwen-Duive-
landse saxofonisten:. Harry
van der Wekken op sopraan,
Jaap Verseput op alt, Hans
Goemans op tenor en Jaco
Konijnenburg op bariton.
Dit saxofoonkwartet begon
in 1993 met op het repertoire
een aantal melancholische
Italiaanse nummers van Ni
no Rota. De naam van de
groep geeft aan dat de leden
de Italiaanse manier van mu
ziek maken een warm hart
toedragen. Inmiddels speelt
het kwartet muziek van over
de hele wereld. Nummers
van Gershwin in arrange
ment van Art Marshall zoals
'Oh, lady be good,' en 'The
man I love.' Uit de Verenigde
Staten worden ook lekkere
blues-nummers met geraffi
neerde arrangementen ge
speeld. Een rag time zoals
the Maple Leaf Rag van Scott
Joplin en uit de wat tropi-
scher regionen van de wereld
een klassieker als La Santa
Espina.
Sinds een half jaar heeft I
Piü Piccoli ook klezmer of
jiddische nummers op het re
pertoire. Deze muziek heeft
zeer uitbundige en vrolijke
momenten, maar ook tragi
sche en melancholische pas
sages. Verder speelt dit
kwartet ook klassieke stuk
ken van Beethoven, Mozart
en Vivaldi en eigen composi
ties van artistiek leider Har
ry van der Wekken.
Per definitie wordt akoe
stisch, dus zonder geluids
versterking opgetreden. De
groep zal op 18 augustus
tweemaal drie kwartier op
treden. Het is de bedoeling
dat het een genoeglijke nazo
mermiddag wordt met
kunst, muziek, een vers bak
je koffie, frisdranken en
Zeeuws Vlegelbier.
STELLENDAM - Met het implanteren van een zen
dertje en het aanbrengen van een uiterlijk kenmerk
bij zeeforellen wil de Coördinatiegroep Visintrek-
mogelijkheden Zee/Rivier (COVISI) duidelijkheid
krijgen over de intrek van deze vissen in de grote
Nederlandse rivieren.
Voor het onderzoek worden
dit najaar en in het voorjaar
en de zomer van 1997 onder
meer forellen gevangen bij
de Haringvlietsluizen.
Het onderzoek vindt plaats
in het kader van het project
Monitoring Intrek Zeeforel
in Nederland. Bij de Haring
vlietsluizen, de mondingen
van de Nieuwe Waterweg en
het Noordzeekanaal en in de
Waddenzee moeten in totaal
tachtig tot honderd forellfn
gevangen worden. Dat ge
beurt door beroepsvissers.
Deze forellen worden door
medewerkers van de Organi
satie ter Verbetering van de
Binnenvisserij (OVB) voor
zien van een inwendige zen
der en een uitwendig herken-
ningskenmerk.
Op de bodem van de grote ri
vieren zijn op elf plaatsen
speciale ontvangstkabels ge
legd. Deze kabels vangen de
signalen op van de zenders in
de vissen die over de kabels
zwemmen.
De ervaring voor het implan
teren van de zenders deed het
OVB op in een experiment
met regenboogforellen bij
een viskweekeentrum. Tij
dens dit experiment verloren
volgens het OVB weinig fo
rellen de zenders na de opera
tie en ondervonden de vissen
geen nadelige effecten.
ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - „Verkeerspsycho-
logen vergelijken het gedrag van automobilisten
wel eens met lemmings. Deze knaagdieren rennen,
in hun zoektocht naar nieuwe leefgebieden, soms in
grote horden niets en niemand ontziend, soms zelfs
massaal, de zee in. Als je ziet met welk gemak veel
autorijders steeds weer aansluiten in de file, terwijl
ze met enige moeite die files zouden kunnen vermij
den, of er in ieder geval minder last van zouden heb
ben, dan dringt zo'n vergelijking zich inderdaad
op."
Dat zegt een woordvoerder
van het Korps Landelijke
Politiediensten, Divisie Mo
biliteit, in Driebergen.
„Wanneer automobilisten
hun rijgedrag verbeteren,
zich beter aan de spelregels
houden, wat vaker zouden
carpoolen en af en toe de auto
eens een dagje laten staan,
dan zou het fileleed een stuk
verminderen." Wat kan de
individuele automobilist
doen om zo min mogelijk last
te hebben van de dagelijkse
files? Allereerst kan worden
na gegaan of het mogelijk is
om te carpoolen met iemand
op het werk of met iemand
die in de buurt woont. Dage
lijks rijden in Nederland
miljoenen lege autostoelen
heen en weer. Met wat creati
viteit moet hiervan een ge
deelte gemakkelijk gevuld
kunnen worden. Carpoolers
kunnen ook diverse voorde
len opstrijken, zoals minder
autokosten, meer gezellig
heid. En ze zoggen voor min
der verkeersdrukte en min
der milieuoverlast.
Er is berekend dat als ieder
een, die dagelijks in het
spitsuur in zijn auto onder
weg is, één dag per week gaat
carpoolen, dat dan een groot
aantal spitsuur-files ver
dwijnt.
Thuismaatregelen
Ook door beter te plannen
kan menig automobilist veel
doen om te voorkomen dat
hij zich altijd moet aanslui
ten bij de 'wachtenden voor
hem'. Dit worden de thuis
maatregelen genoemd. 'Zorg
dat je goed geïnformeerd
bent. Luister naar de filebe
richten op de radio, raad
pleeg teletekst, zorg dat je
weet of er onderweg weg
werkzaamheden zijn. Houd
met deze gegevens rekening
bij het vaststellen van je rou
te. Kijk of er alternatieven
zijn. Pas zo mogelijk je ver
trektijd aan.
Kijk of je gebruik kunt ma
ken van het openbaar ver
voer. Pak niet voor elk wis
sewasje de auto, maar ga
eens lopen of neem de fiets'.
Overigens worden door de op
komst zijnde '24-uurs econo
mie' en door flexibilisering
van de werktijden de spits
uren vanzelf opgerekt.
Thuiswerken, het beste voor
beeld van een thuismaatre-
gel, is ook een vorm van file-
bestrijding."
Rijbaan-benutting
Aan het rijgedrag op de auto
weg valt volgens het korps
Landelijke Politiediensten
ook nog wel iets te verbete
ren. Zoals een maximale rij
baan-benutting. „Veel auto
mobilisten blijven onnodig
links rijden. Naarmate het
drukker is, komt dit zelfs va
ker voor. Redenen: gedachte
loosheid, haast, soms ook
imponeringsdrang en zelfs
angst als gevolg van gebrek
aan snelwegroutine. Je kunt
zelfs stellen dat de rechter
rijstrook op autowegen va
ker wordt gemeden dan ge
bruikt. Als we met zijn allen
de rijbanen beter benutten,
neemt de capaciteit van de
snelwegen aanmerkelijk
toe."
Aangepaste rijstijl
Ook een aangepaste rijstijl
vergroot de wegcapaciteit.
„Ervaren automobilisten
weten dit.. Ze rijden vlot,
maar rustig en soepel. Voor
al in de spits pakt het 4mee-
Verkeerspsychologen vergelijken het gedrag van automobilisten met dat van lemmings. Aan de Brouwersdam zijn daarvan
voorbeelden te zien. (Foto: Marijke Folkertsma)
drijven' met de hoofdstroom
gunstiger uit dan hard scheu
ren om iedere meter vrij weg
dek op te eisen. Hard rijden
kost veel ruimte. De remweg
is langer. Hierdoor moeten
de auto's verder van elkaar
rijden. Wie hard rijdt, moet
ook vaker remmen, bijvoor
beeld om ruimte te geven aan
het tragere verkeer dat van
een oprit komt.
Door dit remmen stokt het
verkeer en gaat het filerijden
met veel optrekken en af
remmen gepaard. Dit 'har-
monika-effect' voorkom je
door gelijkmatig te rijden en
elkaar de ruimte te geven. Zo
spaar je tevens brandstof en
dus ook je portemonnee en
het milieu."
Conclusie: regelmaat baadt.
Sterker: wie in druk verkeer
wil opschieten, moet soms
langzamer rijden. Het ver
keer rijdt dan in colonne-
vorm in één tempo lekker
door, zonder haperingen. Op
deze wijze verwerkt het weg
gedeelte op de snelste manier
het maximale aantal auto's.
Blijf in je rij
„Als u in een file staat van
enkele rijen dik, lijkt.de an
dere rij altijd sneller te gaan.
Sommige mensen gaan dan
slalommen: steeds van rij
baan wisselen op zoek naar
terreinwinst.
Helaas voor deze nerveuze
slalommers: dat voordeel is
er zelden. Integendeel, sla
lommen geeft soms eerder
vertraging dan tijdwinst.
Net als er een stukje ruimte
vrijkomt om door te rijden,
schiet er zo'n slalommer voor
je neus en moet je weer af
remmen. Zo blijft de file ha
peren. Beter is het daarom
als iedereen in zijn eigen rij
blijft."
Om-en-om ritsen
„Als de snelweg een strookje
smaller wordt, is de beste in-
voegmethode ritsen. Bij het
naderen van het bord 'einde
rijstrook' schuiven de auto's
om-en-om tussen het verkeer
op de doorgaande rijstrook.
Dat verkeer moet de invoe-
gers daartoe wél in staat stel
len. Overigens heerst het
misverstand dat het fout is
als men oprijdt tot aan het
eind 'van de versperde baan
om dan pas in te voegen op de
doorgaande rijstrook. Toch
is dit de enige juiste wijze
van invoegen! Er wordt dan
optimaal gebruik gemaakt
van de beschikbare ruimte
op de weg.
Dus als u ziet dat u moet
gaan ritsen, rij dan rustig
door tot het eind van uw rij
baan in zicht komt. Pas dan
steekt u over naar de andere
rijstrook. Zo wordt de weg
capaciteit maximaal benut.
Bovendien hebben hardrij
ders nu geen kans iedereen te
passeren. Dat scheelt veel er
gernis. Ritsen is een probaat
middel om bij een wegver
smalling zo veel mogelijk au
to's relatief snel te laten
doorrijden. Maar ritsen gaat
pas echt soepel als iedereen
optimaal meewerkt."
Rondritten met Zeeuwse boerenwagen en trekpaarden
DREISCHOR - De twaalfde Vlasdag; in Dreischor
wordt een dag met veel folklore en muziek. De Vlas
dag wordt gehouden op zaterdag 17 augustus en be
gint om 10.00 uur. Bezoekers worden meegenomen
naar de tijd dat Zeeland een belangrijke vlasprodu
cent was, die het linnen leverde voor de Vlaamse la
kenindustrie.
In het dorp Dreischor, rijk
aan monumenten en met één
van de best bewaarde dorps-
ringen van Nederland, wordt
getoond, hoe het er in het
dorp 4n de jaren dertig aan
toe ging. In Dreischor was
geen werkloosheid in die
tijd, er werd volop vlas ver
bouwd. Zodra de oogst in au
gustus van het land was, be
gonnen de landarbeiders met
de vlasbewerking. Dat werd
gejlaan in de zwart geteerde
schuren van het dorp.
Het vlas, dat bloeit met een
witte en blauwe bloemen
kroon, werd in de schuren ge
droogd en tot verschillende
eindproducten verwerkt.
Linnen is hiervan het meest
bekende voorbeeld. Helaas
gingen er bij de Watersnood
ramp van 1953 veel lokale
werktuigen verloren. Een be
langrijk stuk geschiedenis
leek verdwenen. Enkele ja
ren geleden echter bracht een
groepje 'Riesenaers' - waar
onder enkele oud-vlassers -
het verleden weer tot leven.
Wandelend over de Ring kan
men de demonstratie van
verschillende aspecten van
de vlasbewerking aanschou
wen. Het vlas wordt door de
vlaskam gehaald, zodat de
zaadbolletjes van de stengels
gescheiden worden. Het zaad
wordt gebruikt voor de be
reiding van lijnolie. Het ro
ten, het bleken en breken
van het vlas, de hele gang
van het land tot aan het spin
nen van de fijne vezels tot
linnen wordt pnder de aan
dacht gebracht. De kleder
dracht met de kanten mut
sen, voornamelijk uit
linnengaren vervaardigd, zal
op de Vlasdag wordeJ
toond. Ook is er een ambach
telijke touwslager te zien.
Verder zijn er rondritten met
een originele Zeeuwse boe
renwagen bespannen met
Zeeuwse trekpaarden. Bo
vendien staan er allerlei
kraampjes en worden er ou
de ambachten gedemon
streerd.
Muziek
In de tuin van het Land
bouwmuseum aan de Molen
weg zullen er doorlopend
muzikale activiteiten plaats
vinden. Er zijn optredens
van muziekvereniging Cres
cendo, volksmuziekgroep De
Zeeuwse Rei, het Boogie
Combo van Joop Kort, de
zanger en pianist Michiel
Mulder. De Walcherse dans
en folkloregroep Walacra
treedt op in klederdracht
van voor 1940. Het middag
programma wordt om 16.00
uur afgesloten met een con
cert van gezamenlijke mu
ziekkorpsen van het eiland
onder leiding van dirigent
Jaap Knuist in de Neder
landse Hervormde kerk. 's
Avonds is er op de muziek
tent vanaf 21.00 uur een op
treden van de Scaldis Jazz
band uit Brouwershaven.
Vlas dat hier op schoven te drogen staat op Schouwe v-Pa land. vormt de grondstof voor
linnen. (Archieffoto)