In file lijkt andere rij altijd harder te gaan Vlasdag Dreischor: folklore en muziek Openluchtconcert door I Piü Piccoli Spareribs- en satélijn in eetcafé Egelantier Nieuwe generatie zware vrachtwagens Mercedes Nieuwe horeca-ondernemers moeten weer naar school Implanteren zender brengt trek van zeeforel in kaart i WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1996 HET EXTRA NIEUWSBLAD Minister stelt eisen van Sociale Hygiëne ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - De eisen van So ciale Hygiëne, die het ministerie, sinds 1 januari van dit jaar, stelt aan mensen die een horecabedrijf beginnen houdt in dat een aantal ondernemers tijde lijk weer terug op de schoolbanken moet. Zowel beheerders als be drijfsleiders van horecabe drijven moeten kunnen aan tonen dat zij voldoen aan de eisen Sociale Hygiëne. Het Instituut Vakonderwijs voor café en aanverwante onder nemingen uit Eindhoven or ganiseert daarom een cursus die horeca-ondernemers in enkele maanden 'klaar- stoomt' voor het examen So ciale Hygiëne. Naar keuze kc^i 27 september of 29 november examen wor den gedaan. Daarna wordt de leerstof verzwaard. Met het diploma Sociale Hygiëne kunnen mensen, die ook een middenstand- of AOV/HOV- diploma hebben, geheel zelf standig een café, een restau rant of een slijterij beginnen. Het Instituut Vakonderwijs organiseert meerdere cursus sen voor (toekomstige) hore ca-ondernemers. Binnenkort begint een schriftelijke cur sus Vakbekwaamheid Café bedrijf, die eind januari kan worden afgesloten met een examen. Ondernemers die dit diploma behalen voldoen tevens aan de nieuwe eisen Sociale Hygiëne. Verder is het mogelijk om het AOV-diploma Horeca (HOV) te behalen, zowel via lessen aan het instituut als een schriftelijke cursus. Voor het zelfstandig runnen van een horecabedrijf is behalve het HOV-diploma ook een diploma Sociale Hy giëne nodig. Belangstellen den kunnen voor nadere in formatie over de cursussen of aanmelding telefonisch contact opnemen via 040- 2425526. ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - Onder de naam Actros brengt Mercedes-Benz in september een nieu we generatie zware vrachtwagens op de markt. Bij de ontwikkeling van de Actros is speciaal aandacht besteed aan verdere verlaging van de exploitatie kosten, een hoog veiligheids- en comfortniveau voor de chauffeur en een verdere verbetering van de be scherming van medeweggebruikers. De Actros wordt tijdens de internationale bedrijfswa gententoonstelling in Han nover (18-29 september) aan het publiek voorgesteld. De nieuwe zware klasse, met een GVW tussen de 16 en 27 ton en treingewichten tot 50 ton, wordt geassembleerd in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. Voor de aandrijving van de Actros is een nieuwe serie V-motoren ontwikkeld, de zogeheten 500-serie. Geko zen kan worden uit zes-en acht-cilindermotoren met vermogens van 230 kW (313 PK) tot 420 kW (571 PK). De motoren worden gebouwd in Mannheim. In de Actros is een aantal zeer hoogwaardige, nieuw ontwikkelde, technieken sa mengebracht. Voor deze in novatieve systemen ge bruikt Mercedes-Benz de term 'Telligent'. Het standaard 'Telligent' on- derhoudssysyteem zorgt vooronderhoudsintervallen tussen de 100.000 en ongeveer 120.000 kilometer. Een vrachtwagen die vooral op lange afstanden wordt inge zet, hoeft zodoende maar één keer per jaar voor onderhoud naar de werkplaats. De mo toren, de transmissie en de assen van de nieuwe Actros zijn ontworpen voor een technische levensduur van minstens een miljoen kilo meter. Dé combinatie van de aërodynamisch gevormde ca bine, het lage eigen gewicht en de zuinigheid van de nieu we motoren zorgt voor een aanzienlijke verlaging van de exploitatiekosten. 'Behoefte bleek in de praktijk' ZIERIKZEE - ,,Als mensen wat hebben gedronken krijgen ze 's nachts vaak trek in een warme hap. Ze willen dan een portie saté of spareribs, dat ze thuis willen opeten." Volgens de eigenaar van bar-eetcafé De Egelantier in Zierikzee, Fred Kramer bleek de behoefte aan de spareribs- en satélijn, die hij kort geleden opzette 4in de praktijk'. „Via mond-tot-mond recla- bereiden. De behoefte aan me kwamen steeds meer kant en klaarmaaltijden, mensen tegen sluitingstijd, maar steeds vaker ook aan het begin van de avond, om saté en spareribs om mee naar huis te nemen. Daarom dacht ik: „Nu moet de rest van Zierikzee het ook maar weten. Nu ga ik officieel een spareribs-lijn en een saté-lijn beginnen." Kramer plaatste adverten ties in de krant, waarin ken baar werd gemaakt dat één telefoontje naar De Egelan tier het mogelijk maakt om een kwartier later de saté of spareribs op te halen. Vol gens Kramer is het ook mo gelijk om de andere gerech ten van de menukaart te bestellen en af te halen. „In de praktijk blijkt dat er vooral behoefte is aan saté en spareribs." Kramer is zich ervan bewust dat hij met zijn nieuwe servi ce inspeelt op een trend die zich aftekent in de maat schappij. Vanwege hun druk ke oanen hebben mensen steeds minder tijd en zin om zelf een warme maaltijd te eten buiten de deur en af haalmaaltijden neemt toe. „Mensen willen geen junk food. maar wel een snelle en smakelijke hap," weet Kra mer. Als zijn spareribs- en satélijn goed aanslaat gaat hij in de toekomst de warme gerech ten uit zijn zaak wellicht ook bij mensen thuis bezorgen. „In de grotere steden zie je dat al veel. De afstanden in Zierikzee zijn natuurlijk niet zo groot, maar het is best mo gelijk dat ook hier behoefte bestaat aan zo'n service." Hoewel het aantal bestellin gen de afgelopen tijd al be hoorlijk is toegenomen, is de eigenaar van De Egelantier niet bang dat zijn keuken te klein wordt om te voorzien in de groeiende behoefte. „De keuken is heel groot." In de zomermaanden is De Ege lantier zeven dagen per weck geopend van 17.00 tot 03.15 uur. In de winterperiode is het horecabedrijf op maan dag en dinsdag gesloten. Korps Landelijke Politiediensten: 'Fileleed is een st'uk te verminderen' JACHT VAST STELLENDAM - De red dingsboot Zeemanspot moest zondagmorgen, om 04.40 uur in actie komen voor een zeiljacht dat was vastge lopen bij De Kwade Hoek, net buiten de haven van Stel lendam. Het ging om het zeilschip Az- zuro uit Vlaardingen, waar mee de eigenaren van Stel lendam naar Oostende wilden varen. De Zeemans pot trok het vastgelopen scheepje snel vlot. -Het echt paar, dat zich aan boord be vond. besloot terug te keren naar Stellendam om het dag licht af te wachten alvorens zij hun reis vervolgden. AANRIJDING MIDDELHARNIS - Op het fietspad langs de Rotten- burgseweg in Middelharnis vond een aanrijding plaats tussen een fietser en een bromfietsbestuurder. De bromfietser kwam daar bij ten val en werd zodanig gewond, dat vervoer naar het ziekenhuis in Dirksland noodzakelijk was. De politie zoekt contact met mensen die het ongeluk (woensdag 7 au gustus) zagen gebeuren. Op de Hazersweg in Ouddorp botsten twee bromfietsers op een personenauto die hun geen voorrang verleende. Beide bromfietsbestuurders moesten door de huisarts worden behandeld vanwege de verwondingen, die ze daarbij opliepen. KRUISPUNT OOSTERLAND - Voorko men dat auto's vanaf de Molenweg rechtdoor de Lan ge Achterweg in sjezen. Dat is het doel van het plan voor aanpassing van de krui sing Molenweg/Burgemees ter van der Havestraat/Lan- ge Achterweg in Oosterland. Nu kan het gemotoriseerd verkeer over de Molenweg in de richting van het centrum van Oosterland in vrijwel één rechte lijn-doorrijden de Lange Achterweg op. Om daar verandering in te bren gen wil het college van b en w van de gemeente Duive- land de kruising aanpassen. Het is de bedoeling dat het huidige plantsoentje midde- nop de kruising plaats maakt voor naar schatting acht parkeerplaatsen. Het verkeer wordt gedwongen die parkeerplaatsen links te passeren. ZONNEMAIRE - Saxofoonkwartet I Piü Piccoli geeft zondagmiddag 18 augustus een openluchtcon cert in de polder bij Zonnemaire, aanvang 16.00 uur. Dit concert wordt gegeven ter afsluiting van de rou te 4 Vogel verschrikken is een kunst.' Bij redelijke weersomstan digheden wordt het concert halverwege de kunstroute gegeven op de kruising Scha- penweg/Lange Weg. Bij slecht weer wordt ter plaatse een andere oplossing ge zocht. I Piü Piccoli bestaat uit vier Schouwen-Duive- landse saxofonisten:. Harry van der Wekken op sopraan, Jaap Verseput op alt, Hans Goemans op tenor en Jaco Konijnenburg op bariton. Dit saxofoonkwartet begon in 1993 met op het repertoire een aantal melancholische Italiaanse nummers van Ni no Rota. De naam van de groep geeft aan dat de leden de Italiaanse manier van mu ziek maken een warm hart toedragen. Inmiddels speelt het kwartet muziek van over de hele wereld. Nummers van Gershwin in arrange ment van Art Marshall zoals 'Oh, lady be good,' en 'The man I love.' Uit de Verenigde Staten worden ook lekkere blues-nummers met geraffi neerde arrangementen ge speeld. Een rag time zoals the Maple Leaf Rag van Scott Joplin en uit de wat tropi- scher regionen van de wereld een klassieker als La Santa Espina. Sinds een half jaar heeft I Piü Piccoli ook klezmer of jiddische nummers op het re pertoire. Deze muziek heeft zeer uitbundige en vrolijke momenten, maar ook tragi sche en melancholische pas sages. Verder speelt dit kwartet ook klassieke stuk ken van Beethoven, Mozart en Vivaldi en eigen composi ties van artistiek leider Har ry van der Wekken. Per definitie wordt akoe stisch, dus zonder geluids versterking opgetreden. De groep zal op 18 augustus tweemaal drie kwartier op treden. Het is de bedoeling dat het een genoeglijke nazo mermiddag wordt met kunst, muziek, een vers bak je koffie, frisdranken en Zeeuws Vlegelbier. STELLENDAM - Met het implanteren van een zen dertje en het aanbrengen van een uiterlijk kenmerk bij zeeforellen wil de Coördinatiegroep Visintrek- mogelijkheden Zee/Rivier (COVISI) duidelijkheid krijgen over de intrek van deze vissen in de grote Nederlandse rivieren. Voor het onderzoek worden dit najaar en in het voorjaar en de zomer van 1997 onder meer forellen gevangen bij de Haringvlietsluizen. Het onderzoek vindt plaats in het kader van het project Monitoring Intrek Zeeforel in Nederland. Bij de Haring vlietsluizen, de mondingen van de Nieuwe Waterweg en het Noordzeekanaal en in de Waddenzee moeten in totaal tachtig tot honderd forellfn gevangen worden. Dat ge beurt door beroepsvissers. Deze forellen worden door medewerkers van de Organi satie ter Verbetering van de Binnenvisserij (OVB) voor zien van een inwendige zen der en een uitwendig herken- ningskenmerk. Op de bodem van de grote ri vieren zijn op elf plaatsen speciale ontvangstkabels ge legd. Deze kabels vangen de signalen op van de zenders in de vissen die over de kabels zwemmen. De ervaring voor het implan teren van de zenders deed het OVB op in een experiment met regenboogforellen bij een viskweekeentrum. Tij dens dit experiment verloren volgens het OVB weinig fo rellen de zenders na de opera tie en ondervonden de vissen geen nadelige effecten. ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - „Verkeerspsycho- logen vergelijken het gedrag van automobilisten wel eens met lemmings. Deze knaagdieren rennen, in hun zoektocht naar nieuwe leefgebieden, soms in grote horden niets en niemand ontziend, soms zelfs massaal, de zee in. Als je ziet met welk gemak veel autorijders steeds weer aansluiten in de file, terwijl ze met enige moeite die files zouden kunnen vermij den, of er in ieder geval minder last van zouden heb ben, dan dringt zo'n vergelijking zich inderdaad op." Dat zegt een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten, Divisie Mo biliteit, in Driebergen. „Wanneer automobilisten hun rijgedrag verbeteren, zich beter aan de spelregels houden, wat vaker zouden carpoolen en af en toe de auto eens een dagje laten staan, dan zou het fileleed een stuk verminderen." Wat kan de individuele automobilist doen om zo min mogelijk last te hebben van de dagelijkse files? Allereerst kan worden na gegaan of het mogelijk is om te carpoolen met iemand op het werk of met iemand die in de buurt woont. Dage lijks rijden in Nederland miljoenen lege autostoelen heen en weer. Met wat creati viteit moet hiervan een ge deelte gemakkelijk gevuld kunnen worden. Carpoolers kunnen ook diverse voorde len opstrijken, zoals minder autokosten, meer gezellig heid. En ze zoggen voor min der verkeersdrukte en min der milieuoverlast. Er is berekend dat als ieder een, die dagelijks in het spitsuur in zijn auto onder weg is, één dag per week gaat carpoolen, dat dan een groot aantal spitsuur-files ver dwijnt. Thuismaatregelen Ook door beter te plannen kan menig automobilist veel doen om te voorkomen dat hij zich altijd moet aanslui ten bij de 'wachtenden voor hem'. Dit worden de thuis maatregelen genoemd. 'Zorg dat je goed geïnformeerd bent. Luister naar de filebe richten op de radio, raad pleeg teletekst, zorg dat je weet of er onderweg weg werkzaamheden zijn. Houd met deze gegevens rekening bij het vaststellen van je rou te. Kijk of er alternatieven zijn. Pas zo mogelijk je ver trektijd aan. Kijk of je gebruik kunt ma ken van het openbaar ver voer. Pak niet voor elk wis sewasje de auto, maar ga eens lopen of neem de fiets'. Overigens worden door de op komst zijnde '24-uurs econo mie' en door flexibilisering van de werktijden de spits uren vanzelf opgerekt. Thuiswerken, het beste voor beeld van een thuismaatre- gel, is ook een vorm van file- bestrijding." Rijbaan-benutting Aan het rijgedrag op de auto weg valt volgens het korps Landelijke Politiediensten ook nog wel iets te verbete ren. Zoals een maximale rij baan-benutting. „Veel auto mobilisten blijven onnodig links rijden. Naarmate het drukker is, komt dit zelfs va ker voor. Redenen: gedachte loosheid, haast, soms ook imponeringsdrang en zelfs angst als gevolg van gebrek aan snelwegroutine. Je kunt zelfs stellen dat de rechter rijstrook op autowegen va ker wordt gemeden dan ge bruikt. Als we met zijn allen de rijbanen beter benutten, neemt de capaciteit van de snelwegen aanmerkelijk toe." Aangepaste rijstijl Ook een aangepaste rijstijl vergroot de wegcapaciteit. „Ervaren automobilisten weten dit.. Ze rijden vlot, maar rustig en soepel. Voor al in de spits pakt het 4mee- Verkeerspsychologen vergelijken het gedrag van automobilisten met dat van lemmings. Aan de Brouwersdam zijn daarvan voorbeelden te zien. (Foto: Marijke Folkertsma) drijven' met de hoofdstroom gunstiger uit dan hard scheu ren om iedere meter vrij weg dek op te eisen. Hard rijden kost veel ruimte. De remweg is langer. Hierdoor moeten de auto's verder van elkaar rijden. Wie hard rijdt, moet ook vaker remmen, bijvoor beeld om ruimte te geven aan het tragere verkeer dat van een oprit komt. Door dit remmen stokt het verkeer en gaat het filerijden met veel optrekken en af remmen gepaard. Dit 'har- monika-effect' voorkom je door gelijkmatig te rijden en elkaar de ruimte te geven. Zo spaar je tevens brandstof en dus ook je portemonnee en het milieu." Conclusie: regelmaat baadt. Sterker: wie in druk verkeer wil opschieten, moet soms langzamer rijden. Het ver keer rijdt dan in colonne- vorm in één tempo lekker door, zonder haperingen. Op deze wijze verwerkt het weg gedeelte op de snelste manier het maximale aantal auto's. Blijf in je rij „Als u in een file staat van enkele rijen dik, lijkt.de an dere rij altijd sneller te gaan. Sommige mensen gaan dan slalommen: steeds van rij baan wisselen op zoek naar terreinwinst. Helaas voor deze nerveuze slalommers: dat voordeel is er zelden. Integendeel, sla lommen geeft soms eerder vertraging dan tijdwinst. Net als er een stukje ruimte vrijkomt om door te rijden, schiet er zo'n slalommer voor je neus en moet je weer af remmen. Zo blijft de file ha peren. Beter is het daarom als iedereen in zijn eigen rij blijft." Om-en-om ritsen „Als de snelweg een strookje smaller wordt, is de beste in- voegmethode ritsen. Bij het naderen van het bord 'einde rijstrook' schuiven de auto's om-en-om tussen het verkeer op de doorgaande rijstrook. Dat verkeer moet de invoe- gers daartoe wél in staat stel len. Overigens heerst het misverstand dat het fout is als men oprijdt tot aan het eind 'van de versperde baan om dan pas in te voegen op de doorgaande rijstrook. Toch is dit de enige juiste wijze van invoegen! Er wordt dan optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte op de weg. Dus als u ziet dat u moet gaan ritsen, rij dan rustig door tot het eind van uw rij baan in zicht komt. Pas dan steekt u over naar de andere rijstrook. Zo wordt de weg capaciteit maximaal benut. Bovendien hebben hardrij ders nu geen kans iedereen te passeren. Dat scheelt veel er gernis. Ritsen is een probaat middel om bij een wegver smalling zo veel mogelijk au to's relatief snel te laten doorrijden. Maar ritsen gaat pas echt soepel als iedereen optimaal meewerkt." Rondritten met Zeeuwse boerenwagen en trekpaarden DREISCHOR - De twaalfde Vlasdag; in Dreischor wordt een dag met veel folklore en muziek. De Vlas dag wordt gehouden op zaterdag 17 augustus en be gint om 10.00 uur. Bezoekers worden meegenomen naar de tijd dat Zeeland een belangrijke vlasprodu cent was, die het linnen leverde voor de Vlaamse la kenindustrie. In het dorp Dreischor, rijk aan monumenten en met één van de best bewaarde dorps- ringen van Nederland, wordt getoond, hoe het er in het dorp 4n de jaren dertig aan toe ging. In Dreischor was geen werkloosheid in die tijd, er werd volop vlas ver bouwd. Zodra de oogst in au gustus van het land was, be gonnen de landarbeiders met de vlasbewerking. Dat werd gejlaan in de zwart geteerde schuren van het dorp. Het vlas, dat bloeit met een witte en blauwe bloemen kroon, werd in de schuren ge droogd en tot verschillende eindproducten verwerkt. Linnen is hiervan het meest bekende voorbeeld. Helaas gingen er bij de Watersnood ramp van 1953 veel lokale werktuigen verloren. Een be langrijk stuk geschiedenis leek verdwenen. Enkele ja ren geleden echter bracht een groepje 'Riesenaers' - waar onder enkele oud-vlassers - het verleden weer tot leven. Wandelend over de Ring kan men de demonstratie van verschillende aspecten van de vlasbewerking aanschou wen. Het vlas wordt door de vlaskam gehaald, zodat de zaadbolletjes van de stengels gescheiden worden. Het zaad wordt gebruikt voor de be reiding van lijnolie. Het ro ten, het bleken en breken van het vlas, de hele gang van het land tot aan het spin nen van de fijne vezels tot linnen wordt pnder de aan dacht gebracht. De kleder dracht met de kanten mut sen, voornamelijk uit linnengaren vervaardigd, zal op de Vlasdag wordeJ toond. Ook is er een ambach telijke touwslager te zien. Verder zijn er rondritten met een originele Zeeuwse boe renwagen bespannen met Zeeuwse trekpaarden. Bo vendien staan er allerlei kraampjes en worden er ou de ambachten gedemon streerd. Muziek In de tuin van het Land bouwmuseum aan de Molen weg zullen er doorlopend muzikale activiteiten plaats vinden. Er zijn optredens van muziekvereniging Cres cendo, volksmuziekgroep De Zeeuwse Rei, het Boogie Combo van Joop Kort, de zanger en pianist Michiel Mulder. De Walcherse dans en folkloregroep Walacra treedt op in klederdracht van voor 1940. Het middag programma wordt om 16.00 uur afgesloten met een con cert van gezamenlijke mu ziekkorpsen van het eiland onder leiding van dirigent Jaap Knuist in de Neder landse Hervormde kerk. 's Avonds is er op de muziek tent vanaf 21.00 uur een op treden van de Scaldis Jazz band uit Brouwershaven. Vlas dat hier op schoven te drogen staat op Schouwe v-Pa land. vormt de grondstof voor linnen. (Archieffoto)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 12