Geen topdrukte bij de Schouwse molens Kruispunt Kraaijensteinweg met Hogeweg doorn in het oog 'De meesten komen met glimmende ogen terug van zo'n vaartochtje' Horloge gestolen in Zierikzee Provinciesteun voor Farm Pack voor stimulering van kleinfruit L.A.K.S. 'V' r Dievegge Financiële bijdrage vanf 62.500;- MAANDAG 13 MEI 1996 NR 25974 5 Nationale Reddingbootdag geslaagd evenement Enkele konderden mensen lieten de kans om mee te varen aan boord van de Grahf van Bylandt niet aan zich voorbij gaan. (Foto: Ma rijke Folkertsma) BURGHSLUIS - De zaterdag gehouden Natio nale Reddingbootdag is een succes geworden. Enkele honderden mensen lieten de kans om een vaartochtje aan boord van de Graaf van By landt of de Harder te maken niet aan zich voor bij gaan en ervoeren aan den lijve dat 35 mijl per uur - zo'n dikke zestig kilometer per uur -op het water een behoorlijke snelheid is. „De meesten kwamen met glimmende ogen terug van dat vaartochtje," aldus havenmeester/ stuurman-opstapper C. Overbeeke. Een reddingboot. .Het roept het beeld op van knoestige zeebon ken gehuld in oliegoed en zuid westers die tijdens zware stor men in het holst van de nacht hun bed ui t moéten om-in nood verkerende medemensen op zee te hulp te schieten. Een ro mantisch beeld dat volgens Overbeeke weinig met de re aliteit van doen heeft. „Als het stormt kun je rustig gaan sla pen, maar als het mooi weer is moet je stand-by staan," aldus de stuurman/opstapper van de Graaf van Bylandt. Onvoldoende ervaring op het water gekoppeld aan onvol doende kennis van het gebied waarin men vaart en de stro mingen daarin doen water sporters vaak in moeilijkhe den geraken, volgens Overbee ke. Zeilers komen vaak bij weinig wind in de problemen. Dan blijkt ineens de accu leeg te zijn of is men vergeten vol doende brandstof mee te ne men voor de motor. Het gevolg is dat men weinig weerwerk heeft tegen de op sommige plaatsen behoorlijk sterke stroming en in de vang lijn voor de Stormvloedkering belandt. De reddingmaat schappij heeft de afgelopen ja ren volgens Overbeeke al heel wat jachtjes uit die lijn moeten plukken en naar veiliger oor den moeten slepen. Ook krijgen de redders te ma ken met bijvoorbeeld mensen met een hartkwaal die tijdens een tochtje over de Ooster- schelde onwel worden en wa tersporters die met hun jacht vast komen te zitten op zand banken. Het aantal keren dat men uit moet rukken om over moedige zwemmers of ver dwaalde surfers op te pikken valt mee volgens Overbeeke. Vorig jaar moest de post Neel- tje Jans - de haven Noorder- land is de thuishaven van de Graaf van Bylandt en de Har der - honderd keer in actie ko men. De reddingbootdag werd enkele jaren geleden ingesteld om de donateurs van de Ko ninklijke Nederlandse Red ding Maatschappij de kans te geven om de KNRM van dich terbij te leren kennen. Op de vraag hoeveel donateurs de KNRM heeft blijft Overbee ke het antwoord schuldig. ,,Ik weet alleen dat het redding- werk veel geld kost en dat we altijd nieuwe donateurs kun nen gebruiken." De KNRM is voor haar bestaan geheel af hankelijk van giften en dona ties en alleen al het onderhoud van de schepen kost handenvol geld. De bemanning bestaat voor 99 procent uit vrijwilli gers ofwel in reddingmaat schappij termen opstappers. Demonstraties Tijdens de reddingbootdag werden in de haven van Burgh- sluis demonstraties brandbe strijding op het water ver zorgd. De Graaf van Bylandt is één van de eerste schepen van de KNRM die is uitgerust met het zogenaamde pre-wetting systeem, een nieuw systeem om brand aan boord van sche pen te blussen waarbij het vuur aan alle kanten ingeslo ten wordt en niet van één zijde bestreden met water. De meeste belangstelling ging tijdens de reddingbootdag in Burghsluis uit naar de schepen van de KNRM. De Graaf van Bylandt is de nieuwste aan winst van de KNRM. Deze red dingboot wordt gebruikt voor het reddingwerk buitengaats. Het gebied aan de andere zijde van de Stormvloedkering is het werkterrein van de Har der. Beide schepen kunnen een topsnelheid van 35 zeemijl ha len. De Graaf van Bylandt biedt in tijden van nood plaats aan enkele tientallen mensen. De capaciteit van de Harder is kleiner. Reconstructie op korte termijn niet haalbaar BURGH-HAAMSTEDE - Een drastische recon structie. Dat is volgens omwonenden van de kruising Kraaijensteinweg-Hogeweg bij Wes- tenschouwen de enige manier om dat kruispunt veiliger te maken. Volgens de gemeente Wester schouwen is een reconstructie op korte termijn echter niet haalbaar. Dat blijkt uit de stukken voor de vergadering van de gemeenteraad van Westerschouwen op maandag 20 mei. Wél wil het college voor dat gedeelte van de Kraaijen steinweg een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur instellen. nodigt uit tot (te) hard rijden en zorgt voor een onoverzichte lijke en gevaarlijke kruising. Het ontbreken van oversteek plaatsen voor voetgangers en fietsers werkt de veiligheid van deze weggebruikers te gen," aldus het college. Op één punt wil en kan de ge meente de omwonenden van de kruising tegemoet komen en dat betreft het terugbrengen van de maximumsnelheid van 80 naar 50 kilometer per uur. Op een reconstructie van het kruispunt moet men, zo geeft het college aan, voorlopig niet rekenen. Maar men heeft wel een doekje voor het bloeden. In februari klommen vijftien omwonenden van het kruis punt - hoofdzakelijk recreatie ondernemers die vinden dat 'hun' verblijfsrecreanten zich zo veilig mogelijk moeten kun nen verplaatsen - gezamenlijk in de pen. In een brief verge zeld van een handtekeningen lijst drongen zij bij de gemeen te aan op maatregelen om het kruispunt veiliger te maken. De gemeente erkent dat het kruispunt in kwestie een ge vaarlijk kruispunt is. „De pro vincie is destijds bij de aanleg van te ruime uitgangspunten uitgegaan. De dubbele rijbaan „Met het aanbrengen van mar keringen en het verharden van een tweetal doorsteken naar de middenberm kunnen echter op eenvoudige wijze over steekplaatsen voor voetgan gers en fietsers worden gere aliseerd," aldus het college. In juni wordt bekeken of er finan ciële ruimte is voor de uitvoe ring van dat plan. Verder op de agenda van de ge meenteraadsvergadering het voorstel van het college om voor de Oude Moolweg in Re- nesse een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen. Een groep bewoners van de weg uitte in een brief aan het gemeentebestuur haar bezorgdheid over de verkeers situatie. Volgens de omwonen den wordt er op de smalle weg relatief hard gereden, terwijl er maar weinig mogelijkheden zijn om uit te wijken. Alles bij elkaar is er volgens de bewoners sprake van een on veilige verkeerssituatie. Dat vindt ook het college. „De hui dige situatie is inderdaad voor verbetering vatbaar." Het col lege stelt de raad voor een maximumsnelheid (is nu ad viessnelheid) van 30 kilometer per uur in te stellen en om van af de kruising Bremweg naar de driehoek bij het oorlogsmo nument eenrichtingsverkeer in te stellen. Het bestaande parkeerverbod blijft gehand haafd. Rabbelaars weg Tijdens een hoorzitting in april werd de verkeerssituatie op de Kabbelaarsweg tussen de Vroonweg en de Hogezoom aan de orde gesteld. Het college wil nu de Kabbelaarsweg overeen komstig het mobiliteitsplan afsluiten voor het gemotori seerde verkeer. Omdat er aan het weggetje een bedrijf geves tigd is, wil het college een uit zondering maken voor het be stemmingsverkeer komende vanaf de Hogezoom. Voor alle voorgestelde ver keersmaatregelen geldt dat de gemeente advies heeft ge vraagd aan de regiopolitie. Ten tijde van het versturen van de stukken voor de ge meenteraadsvergadering wa ren de gevraagde adviezen nog niet binnen. De gemeente raadsvergadering wordt ge houden in het gemeentehuis in Burgh-Haamstede en begint om 19.30 uur. BRUINISSE Een 10-jarige in woonster van Bruinisse werd zaterdag betrapt op winkel diefstal. De Br lijkev rd bij een plaatse ier betrapt toen zij :e rekenen met oen elen vandoor wil- ZIERIKZEE - Een 48-jarige inwoner van Zie rikzee deed bij de politie aangifte van diefstal van een horloge met een waarde van 1000 gul den Tijdens de behandeling van een patiënt had de tandarts zijn horloge afgedaan. Moge lijk heeft een in de waclitka- mer aanwezige persoon het horloge weggenomen. Een in woner van Zierikzee werd op verdenking van diefstal aange houden, maar het horloge bleek niet in zijn bezit. Wel werden bij de Zierikzeeënaar gestolen autoradio's gevon den. Belangstelling valt tegen ZONNEMAIRE/HAAMSTEDE - Fietsers wa ren er genoeg op de been zaterdag tijdens de Na tionale Fiets- en Molendag, maar van de gebo den gelegenheid om een molen te bezichtigen werd slechts door een handjevol mensen ge bruik gemaakt. Een jaarlijks terugkerende er gernis voor molenaar P. J. Landegent uit Haamstede. In zijn visie is er in principe wel voldoende belangstelling voor molens, maar wordt er door de Werkgroep Nationale Molendag veel te weinig aan promotie van het evenement gedaan. „Ik ben ervan over tuigd dat de potentie er wel is, maar ik zie ook dat de mensen niet komen," concludeert Lan degent. Molenaar M. Dijkman uit Haamstede had speciaal voor de molendag zijn molen gewit, maar slechts enkele mensen kwamen zijn noeste arbeid be wonderen. Molenoloog D. M. Haak uit Nieuwerkerk ont ving zaterdagmorgen welge teld zeven belangstellenden in de molen in Nieuwerkerk. „Dat viel me nog mee, want vorig jaar is er helemaal nie mand geweest," aldus Haak. 's Middags was Haak te vinden op molen De Korenbloem aan de Veerdijk in Zonnemaire en ook daar lieten slechts enkele liefhebbers zich zien. Haak liet zich er niet door uit het veld slaan. „Ik heb wel mensen bin nen gehad die echt van molen naar molen fietsen," vertelt de molenaar. Positief punt van het feit dat er maar weinig mensen naar de molens kwa men kijken is dat hij alle tijd nam om de mensen de molen van onder tot boven te laten zien. „De meesten hebben totaal geen idee wat er komt kijken bij het molenaarsvak en hoe een molen werkt, aldus Haak. Een gelegenheid bij uit stek derhalve om leken in te wijden in de geheimen van de molen. Wat er nou zo mooi is aan het molenaarsvak? „Het levert niets op. Behalve dan een hoop ellende," schertst Haak. „Het is het werken in de natuur en met de natuurkrach ten wat het molenaarsvak zo leuk maakt." Een bedreven molenaar heeft een zesde zintuig voor wat het weer doet en dat is volgens hem maar goed ook, want bij voorbeeld als er een onweer opsteekt moet een molenaar als de bliksem de boel stilzet ten om onheil te voorkomen. „Ik hoor het bijvoorbeeld aan het veranderen van het geluid van het draaien van de wie ken," legt Haak uit. Wat molens op zich zo bijzon der maakt, is dat geen enkele molen gelijk is aan een andere. Stuk voor stuk zijn ze aange past aan de plaatselijke om standigheden. De Korenbloem is zo hoog gebouwd dat hij on danks de nabijheid van een dijk voldoende wind vangt en zo heeft elke molen iets eigens. MIDDELBURG - Gedeputeerde staten zijn be reid om het kleinfruitbedrijf Farm Pack uit Ka- pelle éénmalig te ondersteunen. Het gaat hier bij om een bedrag van 62.500,-. Farm Pack uit Kapelle heeft de subsidie aangevraagd voor het project Interventie Klein fruit door marktverbreding. Dit project is in samenwerking met de veiling CHZ ontwik keld. Het heeft als doel de te lers van kleinfruit, een mini mumprijs te garanderen. Veel telers durven deze pro ducten niet aan door de grote kwetsbaarheid van het pro duct en de forse prijsfluctu aties bij dagaanvoer. Deskundigen constateerden dat er goede afzetmogelijkhe den zijn. Volgens Farm Pack BV, die verwerkt, verpakt en invriest, is er een goede markt voor het kleinfruit. Volgens traditie blijkt het klimaat van de Zak van Zuid-Beveland zeer ge schikt voor de teelt van klein fruit. r Zenuwachtig, druk, giebelend wachten de slachtoffers in de schoolgang. Onder de arm van de conrector bevindt zich in een grote en veloppe de beproeving die voor de deur staat. 'Economie en recht1. Als de examen zaal Is volgestroomd krijg ik de eer om de voorste leerling te laten zien dat we niet zo gek zijn geweest om de verkeerde enveloppe uit de kluis te trekken. Eigenlijk moet je met een vergulde briefopener het verzegelde exa menpakket eerbiedig openen, maar na zo veel jaren gaat het er bij mij heel wat heiden ser aan toe. Nadat mijn diaconale taak als uitdeler van de examens volbracht is neem ik mijn plaats als opziener in. De eerste brokjes druivensuiker worden opgezogen en ik geniet van de paradijselijke rust. Even is het de school van mijn dromen waar leraren spreken en de leerlingen hun mond nooit open doen. Maar drie uur is toch wel erg lang. Hoe houd je het vol? De rector heeft in de lerarenvergade ring bezworen: alleen toezicht houden en 'zeker niet de Zierikzeesche Nieuwsbode lezen. De onderwijsinspectie houdt alles in de gaten. Onverwacht verschijnt er een richtca- mera uit het plafond of komt er een inspec- teurshoofd uit de grond omhoog zetten en zo'n hoofd is nogal lastig om terug te duwen. Ik blader stiekem in de examenopgaven, maar dat geeft ongewenste lichamelijke reac ties. Ik snap er geen hout van en leg het ding met enge grafieken en wartaal weer weg. Het eerste uur kruipt voorbij. De enige geluiden zijn een potlood dat valt, een neus die gesno ten en een appel die gekloven wordt. Ik kijk eens naar mijn collega aan de, andere zijde van de zaal die zit te dromen van zijn caravan in de Provence. Het verschijnen van de con ciërges met reusachtige colaflessen bete kent een onverwacht hoogtepunt. Even is er niets anders te horen dan het geluid van plas tic bekertjes die klokkend gevuld worden. Zelfs de surveillanten krijgen een aandeel in het prikkelende water met zoete kleurstof. De stilte treedt weer in. Ik verveel me. Dus be sluit ik over te gaan om met een wetenschap pelijk oog het lege plastic bekertje te bestu deren. Maar dat gaat mis. Hoe het komt weet ik niet. Met een luidruchtig gekraak zijgt het bekertje onder mijn vlakke hand in elkaar. Terwijl ik met een rood hoofd besluit over te gaan tot de bestudering van het plafond voel ik zestig woedende ogen op me gericht. In het plafond zie ik met trillende lijnen vier gevrees de letters verschijnen: L.A.K.S. Zodra de leer lingen thuis komen zullen ze jammerend aan de lijn hangen en klagen dat er op hun school zelfs leraren zijn die tijdens de economie-op gaven met plastic bekertjes spelen. En mor gen staat het allemaal in de krant. M'n innerlij ke rust is verdwenen. Er steekt een storm op. Ik spied de zaal in en zie de leerlingen die nu zo vroom aan het schrijven zijn. Jarenlang heb je geprobeerd een beetje mens van ze te maken. Je hebt gesmeekt en geschreeuwd om stilte en concentratie. Je hebt de kabaai makers uit de gangen verjaagd, de walkmans van hun oren getrokken en de knetterende brommers van het schoolplein gestuurd. Dui zenden malen heb je stilte geëist maar het nooit gekregen. Maar nu het om hun eigen cij fertjes gaat moet jij je gedragen zoals zij het altijd belachelijk vonden. Nu zijn ze veront waardigd als een verwarming tikt. Nu klagen ze over krakende schoenen als je langs de rijen loopt.. Als je even stil blijft staan kunnen ze niet meer werken van je zweetlucht. En 's middags bellen de teuten met de klachtenlijn van het Landelijke Actie Komité Scholieren. En dat kinderclubje krijgt nog aandacht ook. In het examenjournaal wordt elke dag een ruime plaats gemaakt voor het bewijs dat le raren van nature geneigd zijn tijdens de exa mens wraak te nemen op goedwillende leer lingen. Ze fluisteren extra hard, ze hoesten onbedaard en directeuren laten extra treinen langs de school lopen. Zo jong nog. maar de oud-Hollandse zeurkous-traditie wordt al naar hartelust beoefend: klagen over het weer. de regen en de wind, de hitte of de after shave van een docent. De klok kruipt tergend langzaam verder. Het ziet er naar uit dat ze tot half vijf blijven zitten. 'U mag geen werk verrichten' heeft de rector gezegd. Maar een stukje voor de Nieuwsbo de is klaar, alleen nog niet op papier. En de in specteur? Die leest de Nieuwsbode toch niet.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 5