Geen topdrukte bij
de Schouwse molens
Kruispunt Kraaijensteinweg
met Hogeweg doorn in het oog
'De meesten komen met glimmende
ogen terug van zo'n vaartochtje'
Horloge gestolen in Zierikzee
Provinciesteun voor Farm Pack
voor stimulering van kleinfruit
L.A.K.S.
'V' r
Dievegge
Financiële bijdrage vanf 62.500;-
MAANDAG 13 MEI 1996 NR 25974
5
Nationale Reddingbootdag geslaagd evenement
Enkele konderden mensen lieten de kans om mee te varen aan boord van de Grahf van Bylandt niet aan zich voorbij gaan. (Foto: Ma
rijke Folkertsma)
BURGHSLUIS - De zaterdag gehouden Natio
nale Reddingbootdag is een succes geworden.
Enkele honderden mensen lieten de kans om
een vaartochtje aan boord van de Graaf van By
landt of de Harder te maken niet aan zich voor
bij gaan en ervoeren aan den lijve dat 35 mijl
per uur - zo'n dikke zestig kilometer per uur -op
het water een behoorlijke snelheid is. „De
meesten kwamen met glimmende ogen terug
van dat vaartochtje," aldus havenmeester/
stuurman-opstapper C. Overbeeke.
Een reddingboot. .Het roept het
beeld op van knoestige zeebon
ken gehuld in oliegoed en zuid
westers die tijdens zware stor
men in het holst van de nacht
hun bed ui t moéten om-in nood
verkerende medemensen op
zee te hulp te schieten. Een ro
mantisch beeld dat volgens
Overbeeke weinig met de re
aliteit van doen heeft. „Als het
stormt kun je rustig gaan sla
pen, maar als het mooi weer is
moet je stand-by staan," aldus
de stuurman/opstapper van de
Graaf van Bylandt.
Onvoldoende ervaring op het
water gekoppeld aan onvol
doende kennis van het gebied
waarin men vaart en de stro
mingen daarin doen water
sporters vaak in moeilijkhe
den geraken, volgens Overbee
ke. Zeilers komen vaak bij
weinig wind in de problemen.
Dan blijkt ineens de accu leeg
te zijn of is men vergeten vol
doende brandstof mee te ne
men voor de motor.
Het gevolg is dat men weinig
weerwerk heeft tegen de op
sommige plaatsen behoorlijk
sterke stroming en in de vang
lijn voor de Stormvloedkering
belandt. De reddingmaat
schappij heeft de afgelopen ja
ren volgens Overbeeke al heel
wat jachtjes uit die lijn moeten
plukken en naar veiliger oor
den moeten slepen.
Ook krijgen de redders te ma
ken met bijvoorbeeld mensen
met een hartkwaal die tijdens
een tochtje over de Ooster-
schelde onwel worden en wa
tersporters die met hun jacht
vast komen te zitten op zand
banken. Het aantal keren dat
men uit moet rukken om over
moedige zwemmers of ver
dwaalde surfers op te pikken
valt mee volgens Overbeeke.
Vorig jaar moest de post Neel-
tje Jans - de haven Noorder-
land is de thuishaven van de
Graaf van Bylandt en de Har
der - honderd keer in actie ko
men. De reddingbootdag werd
enkele jaren geleden ingesteld
om de donateurs van de Ko
ninklijke Nederlandse Red
ding Maatschappij de kans te
geven om de KNRM van dich
terbij te leren kennen.
Op de vraag hoeveel donateurs
de KNRM heeft blijft Overbee
ke het antwoord schuldig. ,,Ik
weet alleen dat het redding-
werk veel geld kost en dat we
altijd nieuwe donateurs kun
nen gebruiken." De KNRM is
voor haar bestaan geheel af
hankelijk van giften en dona
ties en alleen al het onderhoud
van de schepen kost handenvol
geld. De bemanning bestaat
voor 99 procent uit vrijwilli
gers ofwel in reddingmaat
schappij termen opstappers.
Demonstraties
Tijdens de reddingbootdag
werden in de haven van Burgh-
sluis demonstraties brandbe
strijding op het water ver
zorgd. De Graaf van Bylandt is
één van de eerste schepen van
de KNRM die is uitgerust met
het zogenaamde pre-wetting
systeem, een nieuw systeem
om brand aan boord van sche
pen te blussen waarbij het
vuur aan alle kanten ingeslo
ten wordt en niet van één zijde
bestreden met water.
De meeste belangstelling ging
tijdens de reddingbootdag in
Burghsluis uit naar de schepen
van de KNRM. De Graaf van
Bylandt is de nieuwste aan
winst van de KNRM. Deze red
dingboot wordt gebruikt voor
het reddingwerk buitengaats.
Het gebied aan de andere zijde
van de Stormvloedkering is
het werkterrein van de Har
der. Beide schepen kunnen een
topsnelheid van 35 zeemijl ha
len. De Graaf van Bylandt
biedt in tijden van nood plaats
aan enkele tientallen mensen.
De capaciteit van de Harder is
kleiner.
Reconstructie op korte termijn niet haalbaar
BURGH-HAAMSTEDE - Een drastische recon
structie. Dat is volgens omwonenden van de
kruising Kraaijensteinweg-Hogeweg bij Wes-
tenschouwen de enige manier om dat kruispunt
veiliger te maken. Volgens de gemeente Wester
schouwen is een reconstructie op korte termijn
echter niet haalbaar. Dat blijkt uit de stukken
voor de vergadering van de gemeenteraad van
Westerschouwen op maandag 20 mei. Wél wil
het college voor dat gedeelte van de Kraaijen
steinweg een snelheidslimiet van 50 kilometer
per uur instellen.
nodigt uit tot (te) hard rijden
en zorgt voor een onoverzichte
lijke en gevaarlijke kruising.
Het ontbreken van oversteek
plaatsen voor voetgangers en
fietsers werkt de veiligheid
van deze weggebruikers te
gen," aldus het college.
Op één punt wil en kan de ge
meente de omwonenden van de
kruising tegemoet komen en
dat betreft het terugbrengen
van de maximumsnelheid van
80 naar 50 kilometer per uur.
Op een reconstructie van het
kruispunt moet men, zo geeft
het college aan, voorlopig niet
rekenen. Maar men heeft wel
een doekje voor het bloeden.
In februari klommen vijftien
omwonenden van het kruis
punt - hoofdzakelijk recreatie
ondernemers die vinden dat
'hun' verblijfsrecreanten zich
zo veilig mogelijk moeten kun
nen verplaatsen - gezamenlijk
in de pen. In een brief verge
zeld van een handtekeningen
lijst drongen zij bij de gemeen
te aan op maatregelen om het
kruispunt veiliger te maken.
De gemeente erkent dat het
kruispunt in kwestie een ge
vaarlijk kruispunt is. „De pro
vincie is destijds bij de aanleg
van te ruime uitgangspunten
uitgegaan. De dubbele rijbaan
„Met het aanbrengen van mar
keringen en het verharden van
een tweetal doorsteken naar
de middenberm kunnen echter
op eenvoudige wijze over
steekplaatsen voor voetgan
gers en fietsers worden gere
aliseerd," aldus het college. In
juni wordt bekeken of er finan
ciële ruimte is voor de uitvoe
ring van dat plan.
Verder op de agenda van de ge
meenteraadsvergadering het
voorstel van het college om
voor de Oude Moolweg in Re-
nesse een maximumsnelheid
van 30 kilometer per uur in te
stellen. Een groep bewoners
van de weg uitte in een brief
aan het gemeentebestuur haar
bezorgdheid over de verkeers
situatie. Volgens de omwonen
den wordt er op de smalle weg
relatief hard gereden, terwijl
er maar weinig mogelijkheden
zijn om uit te wijken.
Alles bij elkaar is er volgens de
bewoners sprake van een on
veilige verkeerssituatie. Dat
vindt ook het college. „De hui
dige situatie is inderdaad voor
verbetering vatbaar." Het col
lege stelt de raad voor een
maximumsnelheid (is nu ad
viessnelheid) van 30 kilometer
per uur in te stellen en om van
af de kruising Bremweg naar
de driehoek bij het oorlogsmo
nument eenrichtingsverkeer
in te stellen. Het bestaande
parkeerverbod blijft gehand
haafd.
Rabbelaars weg
Tijdens een hoorzitting in april
werd de verkeerssituatie op de
Kabbelaarsweg tussen de
Vroonweg en de Hogezoom aan
de orde gesteld. Het college wil
nu de Kabbelaarsweg overeen
komstig het mobiliteitsplan
afsluiten voor het gemotori
seerde verkeer. Omdat er aan
het weggetje een bedrijf geves
tigd is, wil het college een uit
zondering maken voor het be
stemmingsverkeer komende
vanaf de Hogezoom.
Voor alle voorgestelde ver
keersmaatregelen geldt dat de
gemeente advies heeft ge
vraagd aan de regiopolitie.
Ten tijde van het versturen
van de stukken voor de ge
meenteraadsvergadering wa
ren de gevraagde adviezen nog
niet binnen. De gemeente
raadsvergadering wordt ge
houden in het gemeentehuis in
Burgh-Haamstede en begint
om 19.30 uur.
BRUINISSE Een 10-jarige in
woonster van Bruinisse werd
zaterdag betrapt op winkel
diefstal.
De Br
lijkev
rd bij een plaatse
ier betrapt toen zij
:e rekenen met oen
elen vandoor wil-
ZIERIKZEE - Een 48-jarige inwoner van Zie
rikzee deed bij de politie aangifte van diefstal
van een horloge met een waarde van 1000 gul
den
Tijdens de behandeling van
een patiënt had de tandarts
zijn horloge afgedaan. Moge
lijk heeft een in de waclitka-
mer aanwezige persoon het
horloge weggenomen. Een in
woner van Zierikzee werd op
verdenking van diefstal aange
houden, maar het horloge
bleek niet in zijn bezit. Wel
werden bij de Zierikzeeënaar
gestolen autoradio's gevon
den.
Belangstelling valt tegen
ZONNEMAIRE/HAAMSTEDE - Fietsers wa
ren er genoeg op de been zaterdag tijdens de Na
tionale Fiets- en Molendag, maar van de gebo
den gelegenheid om een molen te bezichtigen
werd slechts door een handjevol mensen ge
bruik gemaakt. Een jaarlijks terugkerende er
gernis voor molenaar P. J. Landegent uit
Haamstede.
In zijn visie is er in principe
wel voldoende belangstelling
voor molens, maar wordt er
door de Werkgroep Nationale
Molendag veel te weinig aan
promotie van het evenement
gedaan. „Ik ben ervan over
tuigd dat de potentie er wel is,
maar ik zie ook dat de mensen
niet komen," concludeert Lan
degent.
Molenaar M. Dijkman uit
Haamstede had speciaal voor
de molendag zijn molen gewit,
maar slechts enkele mensen
kwamen zijn noeste arbeid be
wonderen. Molenoloog D. M.
Haak uit Nieuwerkerk ont
ving zaterdagmorgen welge
teld zeven belangstellenden in
de molen in Nieuwerkerk.
„Dat viel me nog mee, want
vorig jaar is er helemaal nie
mand geweest," aldus Haak.
's Middags was Haak te vinden
op molen De Korenbloem aan
de Veerdijk in Zonnemaire en
ook daar lieten slechts enkele
liefhebbers zich zien. Haak liet
zich er niet door uit het veld
slaan. „Ik heb wel mensen bin
nen gehad die echt van molen
naar molen fietsen," vertelt de
molenaar. Positief punt van
het feit dat er maar weinig
mensen naar de molens kwa
men kijken is dat hij alle tijd
nam om de mensen de molen
van onder tot boven te laten
zien.
„De meesten hebben totaal
geen idee wat er komt kijken
bij het molenaarsvak en hoe
een molen werkt, aldus
Haak. Een gelegenheid bij uit
stek derhalve om leken in te
wijden in de geheimen van de
molen. Wat er nou zo mooi is
aan het molenaarsvak? „Het
levert niets op. Behalve dan
een hoop ellende," schertst
Haak. „Het is het werken in de
natuur en met de natuurkrach
ten wat het molenaarsvak zo
leuk maakt."
Een bedreven molenaar heeft
een zesde zintuig voor wat het
weer doet en dat is volgens
hem maar goed ook, want bij
voorbeeld als er een onweer
opsteekt moet een molenaar
als de bliksem de boel stilzet
ten om onheil te voorkomen.
„Ik hoor het bijvoorbeeld aan
het veranderen van het geluid
van het draaien van de wie
ken," legt Haak uit.
Wat molens op zich zo bijzon
der maakt, is dat geen enkele
molen gelijk is aan een andere.
Stuk voor stuk zijn ze aange
past aan de plaatselijke om
standigheden. De Korenbloem
is zo hoog gebouwd dat hij on
danks de nabijheid van een
dijk voldoende wind vangt en
zo heeft elke molen iets eigens.
MIDDELBURG - Gedeputeerde staten zijn be
reid om het kleinfruitbedrijf Farm Pack uit Ka-
pelle éénmalig te ondersteunen. Het gaat hier
bij om een bedrag van 62.500,-.
Farm Pack uit Kapelle heeft
de subsidie aangevraagd voor
het project Interventie Klein
fruit door marktverbreding.
Dit project is in samenwerking
met de veiling CHZ ontwik
keld. Het heeft als doel de te
lers van kleinfruit, een mini
mumprijs te garanderen.
Veel telers durven deze pro
ducten niet aan door de grote
kwetsbaarheid van het pro
duct en de forse prijsfluctu
aties bij dagaanvoer.
Deskundigen constateerden
dat er goede afzetmogelijkhe
den zijn.
Volgens Farm Pack BV, die
verwerkt, verpakt en invriest,
is er een goede markt voor het
kleinfruit. Volgens traditie
blijkt het klimaat van de Zak
van Zuid-Beveland zeer ge
schikt voor de teelt van klein
fruit.
r
Zenuwachtig, druk, giebelend wachten de
slachtoffers in de schoolgang. Onder de arm
van de conrector bevindt zich in een grote en
veloppe de beproeving die voor de deur
staat. 'Economie en recht1. Als de examen
zaal Is volgestroomd krijg ik de eer om de
voorste leerling te laten zien dat we niet zo
gek zijn geweest om de verkeerde enveloppe
uit de kluis te trekken. Eigenlijk moet je met
een vergulde briefopener het verzegelde exa
menpakket eerbiedig openen, maar na zo
veel jaren gaat het er bij mij heel wat heiden
ser aan toe. Nadat mijn diaconale taak als
uitdeler van de examens volbracht is neem ik
mijn plaats als opziener in. De eerste brokjes
druivensuiker worden opgezogen en ik geniet
van de paradijselijke rust. Even is het de
school van mijn dromen waar leraren spreken
en de leerlingen hun mond nooit open doen.
Maar drie uur is toch wel erg lang. Hoe houd je
het vol? De rector heeft in de lerarenvergade
ring bezworen: alleen toezicht houden en
'zeker niet de Zierikzeesche Nieuwsbode
lezen. De onderwijsinspectie houdt alles in de
gaten. Onverwacht verschijnt er een richtca-
mera uit het plafond of komt er een inspec-
teurshoofd uit de grond omhoog zetten en
zo'n hoofd is nogal lastig om terug te duwen.
Ik blader stiekem in de examenopgaven,
maar dat geeft ongewenste lichamelijke reac
ties. Ik snap er geen hout van en leg het ding
met enge grafieken en wartaal weer weg. Het
eerste uur kruipt voorbij. De enige geluiden
zijn een potlood dat valt, een neus die gesno
ten en een appel die gekloven wordt. Ik kijk
eens naar mijn collega aan de, andere zijde
van de zaal die zit te dromen van zijn caravan
in de Provence. Het verschijnen van de con
ciërges met reusachtige colaflessen bete
kent een onverwacht hoogtepunt. Even is er
niets anders te horen dan het geluid van plas
tic bekertjes die klokkend gevuld worden.
Zelfs de surveillanten krijgen een aandeel in
het prikkelende water met zoete kleurstof.
De stilte treedt weer in. Ik verveel me. Dus be
sluit ik over te gaan om met een wetenschap
pelijk oog het lege plastic bekertje te bestu
deren. Maar dat gaat mis. Hoe het komt weet
ik niet. Met een luidruchtig gekraak zijgt het
bekertje onder mijn vlakke hand in elkaar.
Terwijl ik met een rood hoofd besluit over te
gaan tot de bestudering van het plafond voel
ik zestig woedende ogen op me gericht. In het
plafond zie ik met trillende lijnen vier gevrees
de letters verschijnen: L.A.K.S. Zodra de leer
lingen thuis komen zullen ze jammerend aan
de lijn hangen en klagen dat er op hun school
zelfs leraren zijn die tijdens de economie-op
gaven met plastic bekertjes spelen. En mor
gen staat het allemaal in de krant. M'n innerlij
ke rust is verdwenen. Er steekt een storm op.
Ik spied de zaal in en zie de leerlingen die nu
zo vroom aan het schrijven zijn. Jarenlang
heb je geprobeerd een beetje mens van ze te
maken. Je hebt gesmeekt en geschreeuwd
om stilte en concentratie. Je hebt de kabaai
makers uit de gangen verjaagd, de walkmans
van hun oren getrokken en de knetterende
brommers van het schoolplein gestuurd. Dui
zenden malen heb je stilte geëist maar het
nooit gekregen. Maar nu het om hun eigen cij
fertjes gaat moet jij je gedragen zoals zij het
altijd belachelijk vonden. Nu zijn ze veront
waardigd als een verwarming tikt. Nu klagen
ze over krakende schoenen als je langs de
rijen loopt.. Als je even stil blijft staan kunnen
ze niet meer werken van je zweetlucht. En 's
middags bellen de teuten met de klachtenlijn
van het Landelijke Actie Komité Scholieren.
En dat kinderclubje krijgt nog aandacht ook.
In het examenjournaal wordt elke dag een
ruime plaats gemaakt voor het bewijs dat le
raren van nature geneigd zijn tijdens de exa
mens wraak te nemen op goedwillende leer
lingen. Ze fluisteren extra hard, ze hoesten
onbedaard en directeuren laten extra treinen
langs de school lopen. Zo jong nog. maar de
oud-Hollandse zeurkous-traditie wordt al
naar hartelust beoefend: klagen over het
weer. de regen en de wind, de hitte of de after
shave van een docent.
De klok kruipt tergend langzaam verder. Het
ziet er naar uit dat ze tot half vijf blijven zitten.
'U mag geen werk verrichten' heeft de rector
gezegd. Maar een stukje voor de Nieuwsbo
de is klaar, alleen nog niet op papier. En de in
specteur? Die leest de Nieuwsbode toch niet.