'Tijdens een vakantie mag het kind weer even kind zijn' BP Mol wint 'Klant is Koningprijs' Bruse bloemist Van den Bos doet zaak over aan Bosman Het extraatje van LU, Liga en Bolletje. Adidas Feyenoord life Collection 50% korting ch DE HUIZENBANK Keukens half geld deurloo Koopcentrum Zierikzee donderdag open van negen tot negen. Deze week alleen bij Albert Heijn maakt uw huis contant! DE HUIZENBANK Stichting Europa Kinderhulp zoekt gastouders Vliegreis naar Lissabon 'Dertig jaar geleden in de bloemen gesokkeld' HET w NIEUWSBLAD WOENSDAG 3 APRIL 1996 HÈT GRATIS NIEUWSBLAD VAN SCHOUWEN-DUIVELAND Alleen deze week Schuithaven 2-4 De medewerkers van BP-benzinestation De Schelphoek en de andere BP-stations van Mol- Schuddebeurs BV in Noordgouwe zijn de klanten altijd van dienst, gehuld in BP-kleding met het BP-badge. (Foto: Joop van Houdt) SCHUDDEBEURS - Een smetteloos schoon voorter rein, een overzichtelijk en netjes ingerichte winkel, brandschone toiletten en personeel in BP-kleding met BP-badge dat de klanten optimale service ver leent. Dat alles trof de anonieme keurmeester; de Mysterie Motorist steeds aan bij zijn bezoeken aan de BP-benzine- stations van Mol Schudde- beurs BV. Dat had tot gevolg dat zowel het benzinestation De Schelphoek bij Burgh- Haamstede als de benzine stations De Zandkreek bij Kats en De Goese Polder bij Goes werden uitgeroepen tot winnaar van de BP Klant is Koning- actie van 1995. Dat houdt in dat de bedrijfs leiders van de drie benzine stations mogen deelnemen aan een vliegreis naar de hoofdstad van Lissabon, die 10 mei begint. In heel Neder land werden 35 BP-benzine- stations onderscheiden als prijswinnaar. In België viel die eer te beurt aan 25 benzi nestations. In verhouding scoorden de BP-benzinesta- tions van Mol dus zeer hoog met drie onderscheidingen. Tn totaal heeft het bedrijf Mol-Schuddebeurs BV uit Noordgouwe in Zeeland zes BP-benzinestations. Direc teur H. Mol is dan ook zeer gelukkig met het feit dat niet minder dan de helft van de benzinestations van zijn be drijf tot de prijswinnaars be horen. In het speciale blad, dat BP wijdde aan de prijs winnaars van de Klant Is Ko ning-actie, laat Mol weten de actie een zeer goede zaak te vinden. ,,Ik praat er regelmatig over met de stationmanagers en medewerkers en probeer daarbij de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Maar de laatste tijd hoef ik nog maar weinig mensen te corrigeren. Er is na verloop van tijd een zekere sociale controle ont staan. De medewerkers van ieder benzinestation willen namelijk graag hoog scoren. Wanneer een medewerker het een keer niet zo nauw neemt, bijvoorbeeld met het toilet, dan wordt hij daar door zijn collega's op gewe zen." Op deze wijze tracht elk team gezamenlijk een hoge score te behalen. De prijzen die BP voor de winnaars be schikbaar stelt zijn volgens Advertentie ZOC-ADVIES: vanaf 4 april Mol een mooie erkenning voor een heel jaar hard wer ken. De Klant is Koning-ac tie loopt inmiddels vijf jaar. Ook in 1992 en 1993 vielen BP-benzinestations van Mol- Schuddebeurs BV in de prij zen. Behalve door het oor deel van de Mystery Motorist, die enkele keren per jaar een bepaald BP- ben zinestation anoniem be zoekt, worden de prijswin naars bepaald op basis van het oordeel van de eigen ge- biedsmanager. Verdient Zijn oordeel bepaalt dertig procent van de totaalscore. Bedrijfsleider voor het BP- benzinestation bij Burgh- Haamstede is Jan Huibert Bouwman. Hij is de gelukki ge die mag deelnemen aan de vliegreis naar Lissabon. „Ei genlijk hebben alle perso neelsleden zo'n vliegreis ver diend, want je verdient zo'n prijs met zijn allen. Wanneer een van de medewerkers zijn best niet doet kun je het wel vergeten." Bouwman is daarom blij dat ter gelegenheid van de uit verkiezing in mei een feest wordt georganiseerd voor het personeel van de winnen de benzinestations. BRUINISSE - Bloemisterij Van den Bos in Bruinis- se gaat in andere handen over. De nieuwe eigenaren zijn Jan en Linda Bosman van Bloemenhuis Magno lia in Oosterland. Met de overname van de bloemis terij heeft Magnolia de vleugels naar het oude vis sersdorp uitgeslagen. Vandaag (woensdag) gaan de deuren open van het gemo derniseerde Bloemenhuis Magnolia aan de Molenstraat in Bruinisse. De verkoop van het familiebedrijf, waarvoor in 1897 de basis door de grootvader van de scheiden de bloemist werd gelegd, kwam in een stroomversnel ling toen Bosman onlangs op de stoep stond met de vraag of Van den Bos zijn zaak van de hand wilde doen. De Bru se ondernemer hoefde niet lang na te denken en hakte vrij snel de knoop door. Nuchter als hij is zegt Van den Bos: „Ik kreeg mijn zin en verkocht. We zetten er een punt achter. Het leuke van het werk als bloemist is volgens het echt paar Van den Bos-van den Berge de afwisseling. Iets wat de laatste jaren is opge vallen is dat de klanten kriti scher zijn geworden. Het vak van bloemenspecialist blijkt ook steeds arbeidsintensie ver geworden. Kwamen de klanten in vroeger jaren een bosje bloemen uitzoeken, af rekenen en wegwezen, van daag de dag valt meer de vraag naar gemengde boe ketten te bespeuren. „Er moet ook een kruidje-roer- me-niet tussen zitten", weet Van den Bos. Met liefde voor het vak zijn Van den Bos en zijn vrouw in de afgelopen dertig jaar zes dagen per week in touw ge weest om een zo gevarieerd mogelijk assortiment aan een breed publiek aan te bie den. Om de voorraad op peil te houden trok Van den Bos er enkele ochtenden per week in het nachtelijk duis ter op uit om inkopen te doen op de bloemenveiling in Bleiswijk. Al die jaren deden de Bruse bloemenverkopers hun werk met veel plezier. „Het was altijd leut." Met name op de plaatselijke weekmarkt gaf Van den Bos graag acte de présence. Nu Van den Bos ook op de markt afzwaait, verdwijnt tevens de 'nestor' van de standhouders in het oude dorpscentrum. Van de club van plaatselijke onder nemers die ongeveer twintig jaar geleden een standplaats in het dorpscentrum innam, blijkt van den Bos de taaiste volhouder. Ook op de traditionele gera- niummarkt in Zierikzee be hoorde Van den Bos bij het vaste standhouderscorps. De gezellige sfeer op de markten zal Van den Bos niet licht vergeten. Naast het positieve feit dat marktkooplieden op een positieve manier met el kaar omgaan, mag je volgens Van den Bos als marktkoop man ook een beetje meer te gen de klanten zeggen. Nauwelijks ondervond hij dat grappen en grollen in verkeerde aarde zijn geval len. „Ook als ik zei dat je tul pen in stijfsel langer kunt be waren heb ik nooit gemerkt dat men boos reageerde „Niet te goed voor zorgen", was bijvoorbeeld ook zo'n 'gouden tip', die royaal werd uitgedeeld. Advertentie Nu bij twee pakken/zakken kinderkoekjes (naar keuzei een fantastische boot-bouwplaat gratis.' Uren knabbel- en bouwplezier voor alle koekjes-monsters van de wereld. Liga Jungles mini biscuit Bolletje Smurfen biscuit en Chocolade geld- biscuit LU Prince, mini 's, LU Choco Prince of LU Dinosaurus, 1 QQ per pak/zak Nü X.Z/^7 Bij 2e rak/pak (naar keuzei: boot-bouwplaat cadeau. Advertentie De Huizenbank koopt huizen. Door het verkooprisico over te nemen en koopkracht beschikbaar te stellen is De Huizenbank een sterke schakel ;n de ketting van onroerend goed transacties Verkoop uw'huis aan De Huizenbank en geniet van de voordelen: Veiliger (u heeft direkt zekerheid) Gemakkelijker (u hoeft niets meer te doen) Voordeliger (geen dubbele lasten) Kostenbesparend (geen verkoopkosten) Verhuizen op lange of korte termijn Onbekende verhuisdatum is geen bezwaar Voor inlichtingen over inkoop van huizen in Zeeland i kunt' u bellen met Ronald Zwolle Makelaardij Een activiteit van Ronald Zwolle Makelaart Koorkerkstraat 12 4331 AW Middelburg Telefoon 0118-623420 Fax 0118-616864 BONTE AVOND ELLEMEET - Leerlingen van de openbare basisschool 't Mêêtje presenteren donder dag 4 april een Bonte Avond in het dorpshuis in Ellemeet. Het evenement begint om 19.00 uur. Het programma omvat onder meer dans, mu ziek en toneel door leerlin gen van de groepen een tot en met vijf en de musical 'Het vreemde songfestival' die wordt gepresenteerd door leerlingen van de groepen zes tot en met acht. Advertentie GROOT AANTAL Hans Verkerk Keukens heeft deze week én tweede paasdag een spectaculaire halfgeld-actie. Als u binnen twee jaar een keuken nodig heeft en nü koopt, krijgt u van Hans een echte Kroon keuken voor de helft van de door de leverancier aanbevo len adviesprijs! Kom nu snel écht geld verdienen en vraag naar de snelle beslisserskorting. Wij garanderen u de beste keuken en het beste ontwerp voor de beste prijs! 2' PAASDAG GEOPEND ROTTERDAM STADIONWEG 41a - 010-4834441 ROTTERDAM (OMMOORD) SATIJNBIOEM 55 ««WW» - 0KM550511 OUD BEYERLAND BURG. DE VRIES BROEKMAHLAAN 2 - Q186421066 CAPELLE A/D IJSSEL HOLLANDSCH OIEP 63c - 010-4501572 Advertentie ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - De Stichting Eu ropa Kinderhulp viert dit jaar feest. Zonder bijzon dere feestelijkheden, maar wel met extra publiciteit om nieuwe gastgezinnen te verwerven. Want daar is altijd behoefte aan, aldus Pythia Maasdam uit Nieu- we-Tonge, die al acht jaar gastouder is. Al vijfendertig jaar, sinds de start in Amsterdam in 1961, worden er door de stichting kansarme kinderen uit ste den als Londen, Parijs en Berlijn gehaald om hier in ju li tijdens de zomervakantie bij Nederlandse gastgezin nen drie weken vakantie door te brengen. Reden ge noeg, meent de stichting, om met dit jubileum hun activi teiten nogmaals onder de aandacht van het publiek te brengen. Jaarlijks worden er onge veer drieduizend kinderen door Nederlandse gastgezin nen een hartelijk welkom ge heten, maar nog altijd moe ten vele andere kinderen hun kans op een zorgeloze vakan tie missen door gebrek aan gastouders. De laatste jaren is het steeds moeilijker ge worden om gastgezinnen te werven. Pythia Maasdam uit Nieuwe- Tonge was een van die gast ouders, die zich acht jaar ge leden aanmeldde bij de Stichting Europa Kinder hulp om een kind voor drie weken op te nemen. De bijzonder goede ervaring die zij en haar gezin met hun eerste vakantiekind opdeed leidde ertoe, dat het niet bij één keer bleef. Inmiddels is zij sinds vorig jaar belast met de coördinatie van de aanmeldingen van de gastge zinnen in de zuidelijke regio van Zuid-Holland. Aandacht Pythia: „De Stichting Euro pa Kinderhulp werkt samen met uitzendende organiaties in het buitenland, zoals het Leger des Heils en het Rode Kruis. Deze hulpverlenende organisaties bepalen welke kinderen voor uitzending in aanmerking komen. Dat kunnen kinderen zijn uit ar me gezinnen, maar ook uit gezinnen waar grote proble men spelen. Er kunnen aller lei dingen aan de hand zijn, zoals alcoholisme, werkloos heid of drugsverslaving. De kinderen uit dergelijke ge zinnen worden vaak al jong geconfronteerd met de pro blemen van de volwassenen. Ze mogen eigenlijk geen kind meer zijn. Vaak krijgen ze totaal geen aandacht. Tij dens een vakantie bij een gastgezin kan het kind weer even kind zijn, tot rust ko men en de aandacht krijgen die het zo nodig heeft." Het gaat om jongens en meis jes tussen de zes en twaalf jaar, uit landen als Enge land, Frankrijk of Duits land. Een enkele keer komt er een complete groep over, zoals bijvoorbeeld vorig jaar een groep kinderen uit de omgeving van Tsjernobyl. Deze groepen worden ook on dergebracht bij gastgezin nen, maar blijven bij elkaar in de buurt en worden onder deskundige begeleiding als groep samengehouden. Het zelfde geldt voor groepjes kinderen uit oorlogsgebie den. De kinderen die worden uit gekozen, komen hier per trein of per bus en worden onderweg begeleid door me dewerkers van de uitzenden de organisaties. Eenmaal in Nederland aangekomen, worden zij opgevangen door Nederlandse medewerkers. De gastouders halen hun kind op een afgesproken ont moetingsplaats af. Bij even tuele problemen kunnen de gastouders een beroep doen op deze medewerkers. Huisregels „Problemen doen zich niet vaak voor", vertelt Pythia. „Maar natuurlijk is het in het begin even aan elkaar wennen. Het beste is om di rect al duidelijk te maken, wat de huisregels zijn. Ge woon de eigen regels in acht nemen en de eigen normen en waarden vasthouden. Verder is het absoluut niet nodig om iedere dag uitstapjes te gaan maken en heel Nederland af te reizen. Juist wat extra aandacht in de vorm van pra ten, een spelletje doen, sa men gezellig winkelen, is vaak al voldoende." Volgens Pythia is het beslist niet de bedoeling om het log eetje te overladen met ca deaus of compleet in de nieu we kleren te steken. „Het mooiste wat je kunt berei ken, is dat je zo'n goede band met het kind opbouwt, dat je haar of hem ook in volgende jaren in de zomervakantie wilt laten komen. Het is heerlijk om te zien hoe een kind, dat op het station aan komt met een bleek snoetje, in de loop van die drie weken opbloeit en gebruind en ge zond weer naar huis ver trekt." Haar ervaring is dat de kin deren ook altijd weer graag naar huis willen. Ondanks de problemen die zij daar weer aantreffen. „Ze kunnen er gewoon weer even tegen", aldus Pythia. Eisen Gastouders die zich willen opgeven, moeten wel aan Tijdens hun verblijf bij een gastgezin fleuren de kinderen weer helemaal op. enige eisen voldoen. Zij moe ten een verklaring van goed gedrag kunnen tonen en twee referentie-adressen opgeven. Deze mogen bij voorbeeld zijn van de werkgever, maar niet van schoolhoofd, vrien den of familie. Tijdens een huisbezoek van een van de medewerksters van de stich ting wordt besproken, wat precies van de gastouders wordt vewacht. Tijdens het bezoek wordt het een en ander verteld over de achtergrond van het kind en het land waar het kind van daan komt. De stichting plaatst de kinderen, onge acht ras of geloof. De gastou ders hebben hier geen in spraak in. Wel kunnen zij een voorkeur opgeven voor een meisje of jongen en welke leeftijd het best zou passen. Een voordeel is als een van de gastouders de taal van het kind spreekt. Broertjes en zusjes uit een gezin worden in principe niet bij hetzelfde gastgezin geplaatst. Dat ge beurt juist om ervoor te zor gen dat de kinderen hele maal uit de sfeer van thuis worden gehaald. Pythia: „Het vereist best wel wat flexibiliteit en inzet om voor een kind te zorgen. Deze kin deren komen tenslotte uit een heel andere wereld, met heel andere gewoontes. Zo wel de gastouders als het kind zullen zich een beetje aan elkaar moeten aanpas sen." Het is volgens haar heel jam mer dat de laatste jaren het aantal gastouders eerder ver minderd is dan gegroeid. Ze heeft er -wel een verklaring voor. „Waarschijnlijk is een van de redenen dat vrouwen tegenwoordig vaak werken en dan de zorg voor een extra kind als tamelijk ingrijpend ervaren. Ook zijn er inmid dels meer organisaties die iets dergelijks doen." In april wordt de lijst van gastouders opgemaakt. Men sen die meer informatie wil len, of zich willen opgeven als gastouder, kunnen bellen met Ada Kik uit Zierikzee (0111-417694) of Karin Pijcke (0115-451364).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 1