Betaald parkeren kernen gaat deze zomer van start 'Tachtig kilometer-maatregel op de N59 werkt averechts' r Stopverbod Noordstraat permanent Meer geadopteerden zoeken hun ouders Leermethodes Klimop en Springplank Congres onbetaalde arbeid Herdenking Zeeslag Schoneveld IN DE KOU MAANDAG 18 MAART 1996 NR 25944 5 Vrij parkeren bij rotonde, betalen in Haamstede en Renesse BURGH HAAMSTEDE - Wie deze zomer zijn auto parkeert in de kern van Haamstede en Re nesse, moet daarvoor betalen. En wel een gul den per uur. De kern van Burgh blijft voorlopig nog even gevrijwaard van parkeermeters, ter wijl ook het parkeren bij de rotonde in Westen- schouwen voor het eerst in jaren, weer gratis wordt. Tijdelijk echter, want het is de bedoeling dat volgend jaar bij alle stranden in de gemeen te Westerschouwen betaald parkeren wordt in gevoerd. men op het voorstel van het college om betaald parkeren in te voeren. Uiteindelijk ging een meerderheid van de com missie akkoord met de invoe ring van betaald parkeren in voornoemde kernen. Dit als 'leerschool' voor invoering op grotere schaal, die volgend jaar plaats vindt wanneer de stranden er ook bij betrokken worden. Alleen de SGP/RPF/GPV- fractie blijft tegen. Die vond het vanwege het financiële plaatje dat de commissie kreeg voorgelegd, niet verantwoord om mee te gaan in het voorstel. Vanavond, maandag zal de raad zich uitspreken over het nieuwe voorstel van het colle ge waarin bovengenoemde maatregelen zijn verwoord. Was dat betaald parkeren er niet doorgekomen, dan had de gemeente de aanleg van het Transferium in Renesse en de rotonde op de kruising Stoof- weg/Helleweg ook wel op z'n buik kunnen schrijven. Voor waarde voor het verkrijgen van subsidie van rijkswege in het kader van onderdelen van het mobiliteitscenario, is na melijk onder meer de invoe ring van betaald parkeren. Wethouder ir. C. W. Veerhoek deelde mee dat hij die dag van Rjkswaterstaat te horen had gekregen dat die subsidie is Wethouder ir C. W. Veerhoek: ..Voor subsidie is invoeren be taald parkeren noodzakelijk. De situatie op het parkeerter rein aan de Oude Moolweg in Renesse verandert niet. De particulier die het terrein al een aantal jaren uitbaat, blijft zitten waar hij zit. Wie zijn au to daar achterlaat moet straks dus gewoon betalen. Een en ander was de uitkomst van een enigszins spannende vergadering van de commissie financiën en openbare werken van de gemeente Westerschou wen vrijdagmiddag. Span nend, omdat de leden van de commissie opnieuw met de no dige kritiek naar voren kwa- veilig gesteld en de aanvraag door de gemeente kan worden ingediend. De nodige ergernis en overredingskracht van de kant van de wethouder vielen de commissieleden vrijdag middag dan ook ten deel toen duidelijk werd dat er opnieuw veel kritiek onder hen leefde. ,,U hebt het college opdracht gegeven om achter zaken als het Transferium en de rotonde aan te gaan. Het zou wel dood zonde zijn als u nu plotseling een besluit neemt waardoor al die zaken niet doorgaan." Invoering van het betaald par keren in de kernen Haamstede en Renesse gaat de gemeente ruim 120.000 gulden kosten. Een negatief saldo dat voorna melijk komt door de hoge con troleposten. Controle uitge voerd door Parkeer Groep Nederland (PGN). PvdA-er C. Verton stelde dan ook dat naar een goedkopere oplossing uit gekeken moet worden. Vol gens wethouder G. J. W. van der Salm echter, zijn aan een andere uitvoerder van de con trole net zo goed kosten ver bonden. Hij betwijfelt of er een goedkopere oplossing is te vinden. Verder stelde de wet houder dat uit onderzoek is ge bleken dat in kustgemeenten waar betaald parkeren wordt gehanteerd, geen financiële schade wordt geleden. ,,Bij die 120.000 gulden wordt uitge gaan van maximale kosten en minimale inkomsten. U moet dit bedrag zien als leergeld in een uitermate belangrijk pro ces", aldus Van der Salm. Enige ergernis over de gang van zaken was ook merkbaar bij WD-er C. A. Hoorweg, die stelde dat er nu toch echt een beslissing moet komen. ,,We moeten daarvoor de moed heb ben. Bij uitvoering heb je al tijd mensen die zich er niet in kunnen vinden. Als raad moe ten we daar doorheen en het parkeerbeleidsplan nu einde- C. A. Hoorweg (VVD): ,.We moeten nu de moed hebben om te beslissen." lijk uitvoeren. Het gaat hier om een negatief saldo, maar dat zal naar mijn mening gun stiger uitpakken." Overigens zal volgens Veer hoek met de ondernemers wel worden bekeken of het betaald parkeren toch ook niet in Burgh moet worden inge voerd. „Niet zozeer uit stu ringsoverwegingen, maar van wege de concurrentiepositie van de Haamsteedse onderne mers, waar wel betaald moet worden", aldus de wethouder. Burghsluis Verder kwam tijdens de verga dering aan bod de door de Wa tersportvereniging Burghsluis gewenste herschikking van de steigers in de haven van Burghsluis. Vooruitlopend op het raadsbesluit mag de ver eniging vandaag aan de gang daarmee. Het aantal plaatsen voor kleinere visbootjes wordt teruggebracht en er komen meer plaatsen voor grotere jachten. Burgemeester G. Hokken tijdens hoorzitting: MIDDELBURG - Volgens burgemeester G. Hokken van Duiveland is de N59 tussen Zierik- zee en Bruinisse er door het verlagen van de maximumsnelheid op de weg niet veiliger op geworden. Volgens hem werkt de maatregel eer der averechts. Dat betoogde Hokken vorige week tijdens een hoorzitting in Middelburg. Tijdens die hoorzitting kregen de gemeentebesturen van Brui nisse, Duiveland en Zierikzee de gelegenheid hun bezwaar schriften tegen het terugbren gen van de maximumsnelheid toe te lichten. Hokken voerde het woord namens Duiveland. Parallelweg Essentieel voor de gemeenten is het gegeven dat de verlaging van de snelheidsbeperking niet gepaard gaat met andere maatregelen die in de visie van de bezwaarmakers wel dege lijk nodig zijn. Het gaat daar bij vooral om het feit dat de maximumsnelheid op de paral lelweg van de N59 dezelfde is als die op de N59 zelf. Volgens de tegenstanders van de tachtig kilometer-maatre gel lokt dat sluipverkeer uit en is er bij tijd en wijle sprake van hachelijke situaties. „De parallelwegen worden veelvuldig gebruikt als inhaal strook van het op de weg staande of langzaam rijdende verkeer bij de brug in Bruinis se en de verkeerslichtinstalla ties bij Nieuwerkerk en Zie rikzee", aldus Hokken. Hij voegde daar aan toe dat het nogal eens voorkomt dat men vervolgens van de parallelweg bij een kruising of een nood stopplaats weer de N59 op rijdt, en dat is niet de bedoe ling. Volgens Hokken is het daarbij zo druk op de weg dat verkeer uit nabijgelegen kernen geen kans ziet de hoofdrijbaan op te In oktober 1995 werd de maximumsnelheid op de N59 Zierikzee-Bruinisse verlaagd van 100 naar 80 kilometer per uur. (Foto: Joop van Houdt) draaien vanuit een zijweg en vervolgens via de parallelweg probeert het reisdoel te berei ken. ,,U kunt zich voorstellen hoe het de fietsers vergaat die van de parallelwegen gebruik moeten maken", aldus Hok ken. De toezegging van Rijkswater staat dat op korte termijn een ontmoedigingsbeleid wordt gevoerd om oneigenlijk ge bruik van de parallelweg te gen te gaan, komt in de visie van Hokken te laat. „Eventu ele maatregelen worden pas voorzien in het najaar van 1996 en in 1997. Ik kijk met angst en beven naar het komende zo merseizoen", aldus Hokken. „De tachtig kilometer-maatre gel levert op deze wijze een te gengesteld effect op en bevor dert de verkeersveiligheid op de N59 zeker niet". Hokken voerde tijdens de hoorzitting verder aan dat het juist de 80-kilometer-wegen zijn waar relatief gezien de meeste verkeersslachtoffers vallen. „Het gaat volgens ons niet aan om statistische gege vens te generaliseren. Wij wil len alleen aangeven dat het in de onderhavige situatie geen wet van Meden en Perzen is dat de N59 door de enkelvoudige maatregel van 80 kilometer per uur veiliger wordt". Duiveland, Zierikzee en Brui nisse willen dat Rijkswater staat het omstreden besluit in trekt en met een integraal pakket aan maatregelen komt. Uiterlijk 29 maart neemt Rijkswaterstaat een beslissing over de bezwaarschriften. Mochten de bezwaren onge grond worden verklaard, dan rest de gemeenten de mogelijk heid om in beroep te gaan bij de rechtbank. BURGII HAAMSTEDE - Het stopverbod voor voertuigen in de Noordstraat in Haamstede, dat momenteel alleen tijdens het zomerseizoen geldt, moet het hele jaar van toepassing worden. Dat wil het Westerschouwse college van b en w. In de Noordstraat zijn een aantal parkeerplaatsen waar auto's kunnen worden neergezet. Maar het college wil niet dat op andere plaatsen, bijvoor beeld langs de rand van de weg, voertuigen worden neer gezet. Stopverbod Om dit verbod duidelijk te ma ken en opstoppingen in de drukke straat te voorkomen stelt het college voor om het huidige stopverbod (voor het zomerseizoen) uit te breiden tot een heel jaar. Tijdens een openbare vergadering in het gemeentehuis in Haamstede op donderdag 21 maart brengt de commissie openbare wer ken advies uit over dit plan. Aan de orde komt ook het aan brengen van een schoonwater- riool aan de Breedsteweg in Haamstede. Het betreft een voorziening waarin het opper vlaktewater van de woningen aan de Oosterscheldelaan en Grevelingenlaan uit kan ko men. Nu gaat dat water nog in de sloot. De vergadering begint om 19.30 uur en kan door iede re belangstellende worden bij gewoond. BROUWERSHAVEN - Open bare basisschool De Klimop in Dreischor wil graag geld van de gemeente Brouwershaven voor de aanschaf van een aan tal nieuwe leermethodes. Het gaat om de methode voor begrijpend/studerend lezen Balans en rekenen/wiskunde Wereld in Getallen voor de groepen drie tot en met vijf. Ook wil de school graag een aanvulling van de leesmethode De Leeslijn aanschaffen en het leerlingvervolgsysteem CITO. De kosten van aanschaf bedra gen in totaal ruim 14.000 gul den. Ook Obs De Springplank in Noordgouwe heeft een verzoek ingediend. Eén voor aanschaf van de biologiemethode Leef wereld, die ruim 3400 gulden kost, en één voor extra meubi lair ter waarde van ruim 3000 gulden. De verzoeken komen aan de or de tijdens de raadsvergadering van de gemeente Brouwersha ven op maandag 25 maart. De vergadering begint om 19.30 uur in het stadhuis. MIDDELBURG - Het Emanci patiebureau Zeeland houdt maandag 25 maart in samen werking met de Vrouwenal liantie een congres over de her verdeling van de onbetaalde zorgtaken in Middelburg. Nu steeds meer vrouwen bui tenshuis werken is het volgens het Emancipatiebureau nood zakelijk dat mannen meer zorgtaken op zich nemen. Het gaat hierbij onder meer om de zorg voor kinderen, zorg voor zieken en ouderen en het huis houden. Tijdens het congres, dat als titel heeft meegekregen 'Onbetaalde arbeid, gedeelde zorg', discussiëren politieke vertegenwoordigers, werkge vers en mannen met zorgtaken met elkaar en met de zaal over het thema. Het congres wordt gehouden in Hotel Arneville. De aanvang is 19.45 uur. StichtingAmbulunte Fiom MIDDELBURG - Steeds meer geadopteerde mensen zijn op zoek naar hun biologische ou ders. Dat ervaren de medewerkers van het re gionaal Buro Zeeland van de Stichting Ambu lante Fiom. Het kennen van de eigen oor sprong en achtergrond is voor veel mensen heel belangrijk. De Fiom gaat ervan uit dat mensen het recht hebben om hun afkomst te kennen. Het buro geeft zowel praktische als psycho-sociale ondersteuning aan mensen die bezig zijn met een zoekactie naar hun biologi sche ouders en eventuele broers of zusters. In vergelijking met de jaren daarvoor hebben in 1995 meer geadopteerde mensen een be roep gedaan op de Fiom-hulp- verlening. De toename be droeg ongeveer 25 procent. Daarbij blijkt dat veel mensen wel contact hebben met hun biologische moeder en zelfs vaak door haar zijn opgevoed. Regelmatig komt voor dat- ze niet weten wie hun vader is. Voor deze mensen kan de wens om die man te leren kennen op een bepaald moment een grote rol spelen in hun leven. Opval- leifd is dat de laatste jaren meer hulpvragen zijn gericht op het zoeken van de biologi sche vader. De Fiom verleent ook hulp aan zwangere vrouwen en meisjes. Sinds 1983 stijgt het aantal hulpaanvragen dat verband houdt met zwangerschapspro blemen. Ondanks alle voorbe hoedsmiddelen die beschik baar zijn wordt nog steeds een groot aantal vrouwen gecon fronteerd met een onverwach te zwangerschap. Het aantal vrouwen dat dan bij het Fiom komt om hulp nam toe met vijftien procent. Het gaat daarbij vooral om jonge meisjes en in toenemen de mate ook allochtone vrou wen. De Fiom helpt hen door een of meerdere gesprekken een zorgvuldige afweging ma ken, zodat duidelijk wordt wat het beste besluit is in een be paalde situatie. Het Regionaal Buro Zeeland van het Fiom is telefonisch bereikbaar via 0118-627311. BRESKENS - De Zeeslag op Schoneveld wordt op zaterdag 8 juni in Breskens voor de vier de keer herdacht met allerlei festiviteiten. Zo staan onder meer twee op tredens van het Scheldeloods- enkoor.uit Vlissingen op het programma. Het eerste optre den vindt plaats om 13.30 uur tijdens de officiële herdenking in de Samen op Weg kerk in Breskens, terwijl het tweede later in de middag staat ge pland in het centrum van de vissersplaats. Breskens staat op 8 juni ?en dag lang in het teken van histo- risch-maritieme activiteiten ter gelegenheid van de herden king Zeeslag op Schoneveld, die in 1673 werd gewonnen door een vloot onder leiding van Michiel de Ruyter voor de kust van Zeeuwsch-Vlaande- ren. Het publiek kan een bezoek brengen aan een VOC-tentoon- stelling en marineschepen. Er is een sloepenrace, een zeil wedstrijd en het admiraalzei- len dat wordt uitgevoerd door zo'n vijftig oude plat- en rond- bodemschepen voor de kust van Breskens. Het evenement wordt afgeslo ten met een fakkeltocht van oude schepen in de haven. m r sl Daar zit je dan in je auto. Zaterdagavond om kwart voor twaalf aan de rand van de Gracht- weg. In de kou. Andere mensen liggen al in een warm bed of schenken bij het open haardvuur nog een glas fonkelende wijn in.' Maar jij zit kleumend in de kou te wachten op een bus die ergens door nergensland rijdt. Waarom zit ik hier eigenlijk? Omdat het de ZWN in zijn oneindige wijsheid heeft behaagd de bussen van kwart voor twaalf in de nacht te laten eindigen bij het busstation. En al die jonge en oude mensen die na een avondje uit toch nog graag naar Poórtambacht willen? Die zoeken het maar uit. 'Pa, kun je om kwart voor twaalf bij het bus station staan?' klonk het lief. Toen je dochter klein was haalde je ze hooguit drie straten verderop om zeven uur op. Tien jaar later word je geacht je voor dag en dauw en te mid dernacht als taxi-chauffeur te melden. En nooit zeg je: je gaat maar lekker lopen. Want dat doe je niet. Het is natuurlijk hartstikke ou derwets, maar kun je vandaag nog een meisje van zestien jaar in de nacht door Zierikzee laten lopen? Nee dus. En daarom sta je hier ook. Omdat Zierikzee niet meer veilig is. 't Busje komt niet zo. Met het dalen van de temperatuur voel ik me ook steeds rechtser worden. Weet je wat het is? Het is de golfslag van de randstad die steeds verder op ons stil le strandje komt. Over een paar maanden staat de Nieuwsbode er weer bol van. Voor je het weet zit je in je nakie met een stuur in je hand, want de auto is onder je achterwerk weggestolen. Eens dacht je op een vredig Schouwen-Duiveland te wonen. Maar de geest van de grote stad heeft de bus op de N 59 al ingehaald voor hij in Zierikzee arri veert. Inbraken, diefstal en berovingen. En wie wil zich nog ergens voor inzetten? leder een leeft toch voor zichzelf in Zierikzee aan de Waterweg Eindelijk arriveert er een bus. Ik doe alvast het slot van de deur om dochterlief in te laten. Maar ze tikt tegen de ruit. Een snijdende wind bijt in mijn baard als ik het raampje opendraai. 'Die mevrouw mag toch wel met ons meerij den?' klinkt het aan de buitenkant. 'Er rijdt geen bus meer.Dan stroomt er een warm ge voel door me heen. Wat heb ik toch een ge weldige dochter. Dat heeft ze natuurlijk van geen vreemde. Ik zeg altijd maar: Je moet oog hebben voor elkaar. Als alle mensen vandaag zo met elkaar zouden omgaan zou Zierikzee er anders uitzien. 'Uw dochter zei dat ik met u mag meerijden' zegt de onbekende dame die naast me in de auto verschijnt. Laat in de avond begin ik weer te leven. 'Natuurlijk, mevrouw' ant woord ik op mijn bekende hartelijke wijze.Uw taxi-chauffeur staat voor u klaar. Zegt u maar waar de tocht heen zal zijn. Waar woont u in Zierikzee?' Achter me hoor ik een wanhopig gezucht. Wat heb ik toch voor een vader! 'Papa, je kent die mevrouw toch wel?' De dame verandert in een reddende engel. 'Ach ja, het is natuur lijk donker, hè, dan herken je elkaar niet zo.' 'Het is de moeder van Ivor!' fluistert de stem in m'n oor. Koortsachtig laat ik het hele ivoren mensdom langs me heen gaan, maar er gaat geen lichtje branden. 'Je weet toch wel, schuin achter ons 'O ja, natuurlijk, nu weet ik het weer' lieg ik er op los.De moeder van Ivor. Hahaha! Hoe kon ik het vergeten.' De autogordel wil maar niets vastklikken. 'Ik ben anders al twintig jaar uw buurvrouw' priemt het aan de rechterzijde. Het is pijnlijk stil, alleen de gordel zegt uitein delijk 'Klik' We rijden weg. We praten maar, over van alles, behalve over de rijke zegeningen van het nabuurschap. Want elke verkeerde op merking kan hopeloos fataal worden. Even is het nog spannend als ik de straat indraai. Ook onbekende buurvrouwen moet je 's avonds laat voor de deur afzetten. 'Welk nummer was het ook weer..?' vraag ik nog schijnheilig. 'Stopt u hier maar' zegt de dame. 'Zomaar voor de deur' zegt ze verbaasd.'Wat een ser vice!' Ze gaat haar huis in. In het andere geval had ze nog door een donker Slingerbos gelo pen. Helemaal alleen. Hoe lang je daar over doet? Misschien wel twintig jaar. Om kwart voor twaalf roept de buschauffeur 'Halte Zoek-het-zelf-maar-uit!' Daarna laat de ZWN de mensen in de kou staan. Ik zeg maar niet veel. Ze hebben het van geen vreemde.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 5