Betaald parkeren kernen
gaat deze zomer van start
'Tachtig kilometer-maatregel
op de N59 werkt averechts'
r
Stopverbod Noordstraat permanent
Meer geadopteerden
zoeken hun ouders
Leermethodes
Klimop en
Springplank
Congres
onbetaalde
arbeid
Herdenking Zeeslag Schoneveld
IN DE KOU
MAANDAG 18 MAART 1996 NR 25944
5
Vrij parkeren bij rotonde, betalen in Haamstede en Renesse
BURGH HAAMSTEDE - Wie deze zomer zijn
auto parkeert in de kern van Haamstede en Re
nesse, moet daarvoor betalen. En wel een gul
den per uur. De kern van Burgh blijft voorlopig
nog even gevrijwaard van parkeermeters, ter
wijl ook het parkeren bij de rotonde in Westen-
schouwen voor het eerst in jaren, weer gratis
wordt. Tijdelijk echter, want het is de bedoeling
dat volgend jaar bij alle stranden in de gemeen
te Westerschouwen betaald parkeren wordt in
gevoerd.
men op het voorstel van het
college om betaald parkeren in
te voeren. Uiteindelijk ging
een meerderheid van de com
missie akkoord met de invoe
ring van betaald parkeren in
voornoemde kernen. Dit als
'leerschool' voor invoering op
grotere schaal, die volgend
jaar plaats vindt wanneer de
stranden er ook bij betrokken
worden.
Alleen de SGP/RPF/GPV-
fractie blijft tegen. Die vond
het vanwege het financiële
plaatje dat de commissie kreeg
voorgelegd, niet verantwoord
om mee te gaan in het voorstel.
Vanavond, maandag zal de
raad zich uitspreken over het
nieuwe voorstel van het colle
ge waarin bovengenoemde
maatregelen zijn verwoord.
Was dat betaald parkeren er
niet doorgekomen, dan had de
gemeente de aanleg van het
Transferium in Renesse en de
rotonde op de kruising Stoof-
weg/Helleweg ook wel op z'n
buik kunnen schrijven. Voor
waarde voor het verkrijgen
van subsidie van rijkswege in
het kader van onderdelen van
het mobiliteitscenario, is na
melijk onder meer de invoe
ring van betaald parkeren.
Wethouder ir. C. W. Veerhoek
deelde mee dat hij die dag van
Rjkswaterstaat te horen had
gekregen dat die subsidie is
Wethouder ir C. W. Veerhoek:
..Voor subsidie is invoeren be
taald parkeren noodzakelijk.
De situatie op het parkeerter
rein aan de Oude Moolweg in
Renesse verandert niet. De
particulier die het terrein al
een aantal jaren uitbaat, blijft
zitten waar hij zit. Wie zijn au
to daar achterlaat moet straks
dus gewoon betalen.
Een en ander was de uitkomst
van een enigszins spannende
vergadering van de commissie
financiën en openbare werken
van de gemeente Westerschou
wen vrijdagmiddag. Span
nend, omdat de leden van de
commissie opnieuw met de no
dige kritiek naar voren kwa-
veilig gesteld en de aanvraag
door de gemeente kan worden
ingediend. De nodige ergernis
en overredingskracht van de
kant van de wethouder vielen
de commissieleden vrijdag
middag dan ook ten deel toen
duidelijk werd dat er opnieuw
veel kritiek onder hen leefde.
,,U hebt het college opdracht
gegeven om achter zaken als
het Transferium en de rotonde
aan te gaan. Het zou wel dood
zonde zijn als u nu plotseling
een besluit neemt waardoor al
die zaken niet doorgaan."
Invoering van het betaald par
keren in de kernen Haamstede
en Renesse gaat de gemeente
ruim 120.000 gulden kosten.
Een negatief saldo dat voorna
melijk komt door de hoge con
troleposten. Controle uitge
voerd door Parkeer Groep
Nederland (PGN). PvdA-er C.
Verton stelde dan ook dat naar
een goedkopere oplossing uit
gekeken moet worden. Vol
gens wethouder G. J. W. van
der Salm echter, zijn aan een
andere uitvoerder van de con
trole net zo goed kosten ver
bonden. Hij betwijfelt of er
een goedkopere oplossing is te
vinden. Verder stelde de wet
houder dat uit onderzoek is ge
bleken dat in kustgemeenten
waar betaald parkeren wordt
gehanteerd, geen financiële
schade wordt geleden. ,,Bij die
120.000 gulden wordt uitge
gaan van maximale kosten en
minimale inkomsten. U moet
dit bedrag zien als leergeld in
een uitermate belangrijk pro
ces", aldus Van der Salm.
Enige ergernis over de gang
van zaken was ook merkbaar
bij WD-er C. A. Hoorweg, die
stelde dat er nu toch echt een
beslissing moet komen. ,,We
moeten daarvoor de moed heb
ben. Bij uitvoering heb je al
tijd mensen die zich er niet in
kunnen vinden. Als raad moe
ten we daar doorheen en het
parkeerbeleidsplan nu einde-
C. A. Hoorweg (VVD): ,.We
moeten nu de moed hebben om
te beslissen."
lijk uitvoeren. Het gaat hier
om een negatief saldo, maar
dat zal naar mijn mening gun
stiger uitpakken."
Overigens zal volgens Veer
hoek met de ondernemers wel
worden bekeken of het betaald
parkeren toch ook niet in
Burgh moet worden inge
voerd. „Niet zozeer uit stu
ringsoverwegingen, maar van
wege de concurrentiepositie
van de Haamsteedse onderne
mers, waar wel betaald moet
worden", aldus de wethouder.
Burghsluis
Verder kwam tijdens de verga
dering aan bod de door de Wa
tersportvereniging Burghsluis
gewenste herschikking van de
steigers in de haven van
Burghsluis. Vooruitlopend op
het raadsbesluit mag de ver
eniging vandaag aan de gang
daarmee. Het aantal plaatsen
voor kleinere visbootjes wordt
teruggebracht en er komen
meer plaatsen voor grotere
jachten.
Burgemeester G. Hokken tijdens hoorzitting:
MIDDELBURG - Volgens burgemeester G.
Hokken van Duiveland is de N59 tussen Zierik-
zee en Bruinisse er door het verlagen van de
maximumsnelheid op de weg niet veiliger op
geworden. Volgens hem werkt de maatregel eer
der averechts. Dat betoogde Hokken vorige
week tijdens een hoorzitting in Middelburg.
Tijdens die hoorzitting kregen
de gemeentebesturen van Brui
nisse, Duiveland en Zierikzee
de gelegenheid hun bezwaar
schriften tegen het terugbren
gen van de maximumsnelheid
toe te lichten. Hokken voerde
het woord namens Duiveland.
Parallelweg
Essentieel voor de gemeenten
is het gegeven dat de verlaging
van de snelheidsbeperking
niet gepaard gaat met andere
maatregelen die in de visie van
de bezwaarmakers wel dege
lijk nodig zijn. Het gaat daar
bij vooral om het feit dat de
maximumsnelheid op de paral
lelweg van de N59 dezelfde is
als die op de N59 zelf.
Volgens de tegenstanders van
de tachtig kilometer-maatre
gel lokt dat sluipverkeer uit en
is er bij tijd en wijle sprake
van hachelijke situaties.
„De parallelwegen worden
veelvuldig gebruikt als inhaal
strook van het op de weg
staande of langzaam rijdende
verkeer bij de brug in Bruinis
se en de verkeerslichtinstalla
ties bij Nieuwerkerk en Zie
rikzee", aldus Hokken. Hij
voegde daar aan toe dat het
nogal eens voorkomt dat men
vervolgens van de parallelweg
bij een kruising of een nood
stopplaats weer de N59 op
rijdt, en dat is niet de bedoe
ling.
Volgens Hokken is het daarbij
zo druk op de weg dat verkeer
uit nabijgelegen kernen geen
kans ziet de hoofdrijbaan op te
In oktober 1995 werd de maximumsnelheid op de N59 Zierikzee-Bruinisse verlaagd van 100 naar 80
kilometer per uur. (Foto: Joop van Houdt)
draaien vanuit een zijweg en
vervolgens via de parallelweg
probeert het reisdoel te berei
ken. ,,U kunt zich voorstellen
hoe het de fietsers vergaat die
van de parallelwegen gebruik
moeten maken", aldus Hok
ken.
De toezegging van Rijkswater
staat dat op korte termijn een
ontmoedigingsbeleid wordt
gevoerd om oneigenlijk ge
bruik van de parallelweg te
gen te gaan, komt in de visie
van Hokken te laat. „Eventu
ele maatregelen worden pas
voorzien in het najaar van 1996
en in 1997. Ik kijk met angst en
beven naar het komende zo
merseizoen", aldus Hokken.
„De tachtig kilometer-maatre
gel levert op deze wijze een te
gengesteld effect op en bevor
dert de verkeersveiligheid op
de N59 zeker niet".
Hokken voerde tijdens de
hoorzitting verder aan dat het
juist de 80-kilometer-wegen
zijn waar relatief gezien de
meeste verkeersslachtoffers
vallen. „Het gaat volgens ons
niet aan om statistische gege
vens te generaliseren. Wij wil
len alleen aangeven dat het in
de onderhavige situatie geen
wet van Meden en Perzen is dat
de N59 door de enkelvoudige
maatregel van 80 kilometer
per uur veiliger wordt".
Duiveland, Zierikzee en Brui
nisse willen dat Rijkswater
staat het omstreden besluit in
trekt en met een integraal
pakket aan maatregelen komt.
Uiterlijk 29 maart neemt
Rijkswaterstaat een beslissing
over de bezwaarschriften.
Mochten de bezwaren onge
grond worden verklaard, dan
rest de gemeenten de mogelijk
heid om in beroep te gaan bij
de rechtbank.
BURGII HAAMSTEDE - Het
stopverbod voor voertuigen in
de Noordstraat in Haamstede,
dat momenteel alleen tijdens
het zomerseizoen geldt, moet
het hele jaar van toepassing
worden.
Dat wil het Westerschouwse
college van b en w. In de
Noordstraat zijn een aantal
parkeerplaatsen waar auto's
kunnen worden neergezet.
Maar het college wil niet dat
op andere plaatsen, bijvoor
beeld langs de rand van de
weg, voertuigen worden neer
gezet.
Stopverbod
Om dit verbod duidelijk te ma
ken en opstoppingen in de
drukke straat te voorkomen
stelt het college voor om het
huidige stopverbod (voor het
zomerseizoen) uit te breiden
tot een heel jaar. Tijdens een
openbare vergadering in het
gemeentehuis in Haamstede
op donderdag 21 maart brengt
de commissie openbare wer
ken advies uit over dit plan.
Aan de orde komt ook het aan
brengen van een schoonwater-
riool aan de Breedsteweg in
Haamstede. Het betreft een
voorziening waarin het opper
vlaktewater van de woningen
aan de Oosterscheldelaan en
Grevelingenlaan uit kan ko
men.
Nu gaat dat water nog in de
sloot. De vergadering begint
om 19.30 uur en kan door iede
re belangstellende worden bij
gewoond.
BROUWERSHAVEN - Open
bare basisschool De Klimop in
Dreischor wil graag geld van
de gemeente Brouwershaven
voor de aanschaf van een aan
tal nieuwe leermethodes.
Het gaat om de methode voor
begrijpend/studerend lezen
Balans en rekenen/wiskunde
Wereld in Getallen voor de
groepen drie tot en met vijf.
Ook wil de school graag een
aanvulling van de leesmethode
De Leeslijn aanschaffen en het
leerlingvervolgsysteem CITO.
De kosten van aanschaf bedra
gen in totaal ruim 14.000 gul
den.
Ook Obs De Springplank in
Noordgouwe heeft een verzoek
ingediend. Eén voor aanschaf
van de biologiemethode Leef
wereld, die ruim 3400 gulden
kost, en één voor extra meubi
lair ter waarde van ruim 3000
gulden.
De verzoeken komen aan de or
de tijdens de raadsvergadering
van de gemeente Brouwersha
ven op maandag 25 maart. De
vergadering begint om 19.30
uur in het stadhuis.
MIDDELBURG - Het Emanci
patiebureau Zeeland houdt
maandag 25 maart in samen
werking met de Vrouwenal
liantie een congres over de her
verdeling van de onbetaalde
zorgtaken in Middelburg.
Nu steeds meer vrouwen bui
tenshuis werken is het volgens
het Emancipatiebureau nood
zakelijk dat mannen meer
zorgtaken op zich nemen. Het
gaat hierbij onder meer om de
zorg voor kinderen, zorg voor
zieken en ouderen en het huis
houden. Tijdens het congres,
dat als titel heeft meegekregen
'Onbetaalde arbeid, gedeelde
zorg', discussiëren politieke
vertegenwoordigers, werkge
vers en mannen met zorgtaken
met elkaar en met de zaal over
het thema.
Het congres wordt gehouden in
Hotel Arneville. De aanvang is
19.45 uur.
StichtingAmbulunte Fiom
MIDDELBURG - Steeds meer geadopteerde
mensen zijn op zoek naar hun biologische ou
ders. Dat ervaren de medewerkers van het re
gionaal Buro Zeeland van de Stichting Ambu
lante Fiom.
Het kennen van de eigen oor
sprong en achtergrond is voor
veel mensen heel belangrijk.
De Fiom gaat ervan uit dat
mensen het recht hebben om
hun afkomst te kennen. Het
buro geeft zowel praktische als
psycho-sociale ondersteuning
aan mensen die bezig zijn met
een zoekactie naar hun biologi
sche ouders en eventuele
broers of zusters.
In vergelijking met de jaren
daarvoor hebben in 1995 meer
geadopteerde mensen een be
roep gedaan op de Fiom-hulp-
verlening. De toename be
droeg ongeveer 25 procent.
Daarbij blijkt dat veel mensen
wel contact hebben met hun
biologische moeder en zelfs
vaak door haar zijn opgevoed.
Regelmatig komt voor dat- ze
niet weten wie hun vader is.
Voor deze mensen kan de wens
om die man te leren kennen op
een bepaald moment een grote
rol spelen in hun leven. Opval-
leifd is dat de laatste jaren
meer hulpvragen zijn gericht
op het zoeken van de biologi
sche vader.
De Fiom verleent ook hulp aan
zwangere vrouwen en meisjes.
Sinds 1983 stijgt het aantal
hulpaanvragen dat verband
houdt met zwangerschapspro
blemen. Ondanks alle voorbe
hoedsmiddelen die beschik
baar zijn wordt nog steeds een
groot aantal vrouwen gecon
fronteerd met een onverwach
te zwangerschap.
Het aantal vrouwen dat dan
bij het Fiom komt om hulp
nam toe met vijftien procent.
Het gaat daarbij vooral om
jonge meisjes en in toenemen
de mate ook allochtone vrou
wen. De Fiom helpt hen door
een of meerdere gesprekken
een zorgvuldige afweging ma
ken, zodat duidelijk wordt wat
het beste besluit is in een be
paalde situatie. Het Regionaal
Buro Zeeland van het Fiom is
telefonisch bereikbaar via
0118-627311.
BRESKENS - De Zeeslag op
Schoneveld wordt op zaterdag
8 juni in Breskens voor de vier
de keer herdacht met allerlei
festiviteiten.
Zo staan onder meer twee op
tredens van het Scheldeloods-
enkoor.uit Vlissingen op het
programma. Het eerste optre
den vindt plaats om 13.30 uur
tijdens de officiële herdenking
in de Samen op Weg kerk in
Breskens, terwijl het tweede
later in de middag staat ge
pland in het centrum van de
vissersplaats.
Breskens staat op 8 juni ?en
dag lang in het teken van histo-
risch-maritieme activiteiten
ter gelegenheid van de herden
king Zeeslag op Schoneveld,
die in 1673 werd gewonnen
door een vloot onder leiding
van Michiel de Ruyter voor de
kust van Zeeuwsch-Vlaande-
ren.
Het publiek kan een bezoek
brengen aan een VOC-tentoon-
stelling en marineschepen. Er
is een sloepenrace, een zeil
wedstrijd en het admiraalzei-
len dat wordt uitgevoerd door
zo'n vijftig oude plat- en rond-
bodemschepen voor de kust
van Breskens.
Het evenement wordt afgeslo
ten met een fakkeltocht van
oude schepen in de haven.
m r sl
Daar zit je dan in je auto. Zaterdagavond om
kwart voor twaalf aan de rand van de Gracht-
weg. In de kou. Andere mensen liggen al in
een warm bed of schenken bij het open
haardvuur nog een glas fonkelende wijn in.'
Maar jij zit kleumend in de kou te wachten op
een bus die ergens door nergensland rijdt.
Waarom zit ik hier eigenlijk? Omdat het de
ZWN in zijn oneindige wijsheid heeft behaagd
de bussen van kwart voor twaalf in de nacht te
laten eindigen bij het busstation. En al die
jonge en oude mensen die na een avondje uit
toch nog graag naar Poórtambacht willen?
Die zoeken het maar uit.
'Pa, kun je om kwart voor twaalf bij het bus
station staan?' klonk het lief. Toen je dochter
klein was haalde je ze hooguit drie straten
verderop om zeven uur op. Tien jaar later
word je geacht je voor dag en dauw en te mid
dernacht als taxi-chauffeur te melden. En
nooit zeg je: je gaat maar lekker lopen. Want
dat doe je niet. Het is natuurlijk hartstikke ou
derwets, maar kun je vandaag nog een meisje
van zestien jaar in de nacht door Zierikzee
laten lopen? Nee dus. En daarom sta je hier
ook. Omdat Zierikzee niet meer veilig is.
't Busje komt niet zo. Met het dalen van de
temperatuur voel ik me ook steeds rechtser
worden. Weet je wat het is? Het is de golfslag
van de randstad die steeds verder op ons stil
le strandje komt. Over een paar maanden
staat de Nieuwsbode er weer bol van. Voor je
het weet zit je in je nakie met een stuur in je
hand, want de auto is onder je achterwerk
weggestolen. Eens dacht je op een vredig
Schouwen-Duiveland te wonen. Maar de
geest van de grote stad heeft de bus op de
N 59 al ingehaald voor hij in Zierikzee arri
veert. Inbraken, diefstal en berovingen. En
wie wil zich nog ergens voor inzetten? leder
een leeft toch voor zichzelf in Zierikzee aan de
Waterweg
Eindelijk arriveert er een bus. Ik doe alvast het
slot van de deur om dochterlief in te laten.
Maar ze tikt tegen de ruit. Een snijdende wind
bijt in mijn baard als ik het raampje opendraai.
'Die mevrouw mag toch wel met ons meerij
den?' klinkt het aan de buitenkant. 'Er rijdt
geen bus meer.Dan stroomt er een warm ge
voel door me heen. Wat heb ik toch een ge
weldige dochter. Dat heeft ze natuurlijk van
geen vreemde. Ik zeg altijd maar: Je moet oog
hebben voor elkaar. Als alle mensen vandaag
zo met elkaar zouden omgaan zou Zierikzee
er anders uitzien.
'Uw dochter zei dat ik met u mag meerijden'
zegt de onbekende dame die naast me in de
auto verschijnt. Laat in de avond begin ik
weer te leven. 'Natuurlijk, mevrouw' ant
woord ik op mijn bekende hartelijke wijze.Uw
taxi-chauffeur staat voor u klaar. Zegt u maar
waar de tocht heen zal zijn. Waar woont u in
Zierikzee?'
Achter me hoor ik een wanhopig gezucht.
Wat heb ik toch voor een vader! 'Papa, je kent
die mevrouw toch wel?' De dame verandert
in een reddende engel. 'Ach ja, het is natuur
lijk donker, hè, dan herken je elkaar niet zo.'
'Het is de moeder van Ivor!' fluistert de stem in
m'n oor. Koortsachtig laat ik het hele ivoren
mensdom langs me heen gaan, maar er gaat
geen lichtje branden. 'Je weet toch wel,
schuin achter ons
'O ja, natuurlijk, nu weet ik het weer' lieg ik er
op los.De moeder van Ivor. Hahaha! Hoe kon
ik het vergeten.' De autogordel wil maar niets
vastklikken. 'Ik ben anders al twintig jaar uw
buurvrouw' priemt het aan de rechterzijde.
Het is pijnlijk stil, alleen de gordel zegt uitein
delijk 'Klik'
We rijden weg. We praten maar, over van
alles, behalve over de rijke zegeningen van
het nabuurschap. Want elke verkeerde op
merking kan hopeloos fataal worden. Even is
het nog spannend als ik de straat indraai. Ook
onbekende buurvrouwen moet je 's avonds
laat voor de deur afzetten. 'Welk nummer was
het ook weer..?' vraag ik nog schijnheilig.
'Stopt u hier maar' zegt de dame. 'Zomaar
voor de deur' zegt ze verbaasd.'Wat een ser
vice!' Ze gaat haar huis in. In het andere geval
had ze nog door een donker Slingerbos gelo
pen. Helemaal alleen. Hoe lang je daar over
doet? Misschien wel twintig jaar. Om kwart
voor twaalf roept de buschauffeur 'Halte
Zoek-het-zelf-maar-uit!' Daarna laat de ZWN
de mensen in de kou staan. Ik zeg maar niet
veel. Ze hebben het van geen vreemde.