Luchtvervuiling
voorkomen
Provincie Zeeland
<B> HYUnDHI
VAN DER VLIET
Westerschelde in discussie
f,
m Officiële Mededelingen
Milieu
WOENSDAG 6 MAART 1996
Hyundai Excel 3-drs. HB normaal v.a. f 22.950,-
Nil speciale AKTIE 5-drs. Liftback L/LS v.a. 21.995,-
Audi 80 1800 motor, zeer mooi, als nieuw1988 16.500,
Chevrolet Camaro Z28 Special i.z.g.st1980 11.950,
Citroen AX 1100 TGE, 5-drs7/1993 15.950,
Daihatsu Charade TS Special, zuinige auto1990 10.500,
Ford Sierra 1800 turbo diesel CLTX„...1991 18.500,
Ford Escort 1600 diesel r.s.-velgen1987 8.950,
Ford Escort 1400i CL zonnedak1990 14.950,
Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs1988 9.950,
Fiat Uno HOOi, nieuw type, 45.000 km1992 13.950,
Hyundai Pony 1500 GS H.B., als nieuw1990 9.500,
Huyndai Lantra 1500i GLS, 26.000 km., nw. type1994 26.500,
Hyundai Lantra 1800 GTï Special, 50.000 km1993 29.500,
Hyundai Excel 1300 i LS HB demo, nw. model1995 21.500,
Hyundai Excel 1500 GL sedan l.m. velgen6/1991 18.500,
Hyundai Scoupé 1500i GTX special,10/1991 18.950,
Mazda 323 F 1600 GLX 16-V, stuurbekr1992 19.950,
Mazda 323 1600 i GLX HB nw. model1990 15.950,
Mini 1000 E, slechts 54.000 km1988 6.950,
Nissan Florida 1600 SLX Stationcar1989 11.950,
Nissan Micra 1300,5-drs. LX airco 16 Valve6/1993 19.500,
Opel Omega 2.0i sedan10/1987 f 8.500,
Opel Kadett 1.3 LS, zeer mooi10/1987 7.950,
NIEUWE MOTORFIETSEN (KENT. '96)
Yamaha FZR 600 90 pknu 15.998,-
Kawasaki GPX 600, sportiel roodnu 13.998,-
Honda VT 600 Shadownü 13.998,-
Kawasaki GPZ 50QS, zeer mooinü 11.998,-
Yamaha XJ 600 S Diversionnü 11.998,-
Yamaha Virago XV 535nü f 11.500,-
GEBRUIKTE MOTORFIETSEN
Kawasaki GPX 600 Race hu9.450,-
Kawasaki 440 LTD als nieuw4.950,-
Honda Magna V45 750 cc nu8.500,-
Honda Rebel 250 tassenset4.950,-
Opel Corsa 1400 i Sport 16V4/1995 24.500,-
Renault 19 GTR 1700, als nieuwa/1990 14.500,-
Renault 19 GTX 1700. als nieuw,.11/1989 13.500,-
Renault 19 TR, 5-drs., zéér mooi1989 12.950,-
Subaru Mini Jumbo SDX, 50.000 km-6/1991 12.500,-
Suzuki Swift 1300 GL, stuurbekr., 10.000 km6/1994 22.500,-
Suzuki Swift 1300 GS 25.000 km. sportief1994 21.950,-
Toyota Camry 2.0 XLi, 65.000 km Exiv uitv7/1990 19.500,-
Toyota Corolla 1.3 XLi sedan, zeer mooi1990 14.950,-
Toyota Corolla 1300 XL sedan8/1989 13.950,-
VWGolf Madison, Ie eig1990 14.950,-
VW Polo Fox coupé special, nw. type9/1993 19.750,-
AUTOMATEN
Ford Fiesta 1100 CL autom., 1e eig1990 13.950,-
Honda Civic 1500i GL autom., 36.000 km, 1e eig1990 17.500,-
Nissan Sunny 1400 LX HB autom., Ie eig9/1990 13.950,-
Volvo 340 autom., 60.000 km, 1e eig10/1986 5.950,-
BEDRIJFSAUTO'S (incl. BTW)
Nissan Vanette bestel1988 9.500,-
Mercedes 307 D, dubb. cab. lak1979 4.500,-
AANB1EDING HIEUW
HYUNDAI EXCEL
1300i 12 VALVE
incl. special pearllak, uniek interieur, sedan uitv.,
nieuw model, aktieprijs rijklaar24.950,-
AUTO'S BENEDEN 7.500,-
Fiat Ritmo 60 L APK, 1e eigenaar1988 6.5
Ford Scorpio 2.0 CL zèèr mooi APK1986 6 9'»0,-
GOEDKOPE AUTO'S NU UITVERKOOP!
NU HANDELAARSPRIJZEN!
VWGolldiesel1981 ƒ1.250, Nu/ 760,-
Mitsubishi Lancer autom1984 1466. N 1 750,-
Opel Kadett 1300 station1984 /f.650,- Nu/ 950,-
Chevrolet Celibrity1983 2.000,- Nu >0.-
Ford Escort 1.3 L, zéér mooi APK ..11/1984
Subaru 1600 DL stationcar1988 2.950,- Nu 1
Citroën BX 14001987 4.950, Nu 3.500,-
Ford Escort 13001985 ƒ4.500, j,
Renault 11 GTX 17001985 4.500. l••00.-
Opel Rekord 2.0 Stationcar1986 4.950,- Nu 3.950,-
CitroënBX1987 4.S-N Wj,-
Mitsubishi Lancer1986 5.500,- N
Klein Frankrijk 23, Goes
tel. 0113 -228751
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Abdij
De komende week is het mogelijk mee te praten over het herstel van de natuur
in de Westerschelde en daardoor invloed uit te oefenen op de besluiten
die minister Jorritsma in het voorjaar moet nemen.
O? Tweede Kamer heeft
minister Jorritsma van
Verkeer en Waterstaat, groen
licht gegeven voor het
ondertekenen van het verdrag
met het Vlaamse Gewest voor
het uitdiepen van de vaargeul
in de Westerschelde.
Uitdiepen van de vaargeul is nodig
voor behoud van de scheepvaart
richting Antwerpen. De schade, die
de natuur daardoor oploopt tin de
natuurlijke beweging van water en
waterbodem, morfodynamiek in
de vaktaal, en verlies van
oppervlakte voor ondiep water,
sfikken en schorren) is te
herstellen. Dat blijkt uit een reeks
projecten die variëren van
bescherming van slikken en
schorren en binnendijks
natuurherstel tot ontpolderen. Dat
laatste is nodig om de rivier een
ruimer |asje te geven om het
verlies aan morfodynamiek,
ondiep water en slikken en
schorren voldoende op te vangen.
Iri totaal gaat het om achttien
projecten. Dat is meer dan nodig
is. Dus valt er vrat te kiezen.
Verdrag
Dat de natuur herstelt moet
worden staat niet ter discussie.
Natuurherstel is onderdeel van
het verdrag en de Vlaamse
verheid, die de kosten van de
uitdieping voor haar rekening
neemt, betaalt 44 min. voor
natuurherstel. Aan Nederland is
het om uit te maken hoe dé
natuur het beste is te herstellen.
De minister moet dus met een
plan voor natuurherstel komeri.
jVerkwijze
*Tié vraag die opdoemt is dan, laat
je,plannen uitdokteren op een
jainisterie waarna inspraak volgt
Jvaak plussen en minnen op de
jjtimeterj, of, ga je eerst na
jiëlke mogelijkheden er zijn de
i^tuur te herstellen en laat je de
streek waar het om gaat, Zeeland
dus, zelf met voorstellen komen
die recht doen aan de
verschillende belangen die er zijn
(schuiven met bunders). Hoe
moeilijk dat ook is, gekozen is
voor het laatste.
Beleidsplan
Gemeenten en waterschappen
rond de Westerschelde en de
provincie Zeeland, verenigd in het
Bestuurlijk Overleg Wester
schelde (BOWS), hebben in 1992
een Beleidsplan Westerschelde
vastgesteld. Daarin staan de
uitgangspunten die gelden voor
de Westerschelde:
zoveel mogelijk in stand houden
van de morfodynamiek en van de
omvang van schorren, slikken en
ondiep water,
herstel van de functies van de
rivier voor vissen en vogels en
van karakteristieke milieutypen
als de overgang van zoet naar
zout, natuurlijk tempo van
verlanding en dynamisch
geulensysteem.
Als voorwaarden gelden dat
aan de veiligheid tegen
overstroming niet valt te
Krap jasje
tornen. Scheepvaart en
ontwikkelingsmogelijkheden
daarvan moeten behouden
blijven.
Meepraten
De achttien mogelijkheden die
zijn aangereikt, is meer dan nodig
is voor herstel. Er zijn dus keuzes
te maken. Iedere mogelijkheid
apart sluit aan op het Beleidsplan
Westerschelde. Ze dragen bij aan
het herstel van de natuur. Zeg
maar voor 100%. Ook is bekend
dat ieder project technisch
haalbaar is en wat de kosten
ongeveer zijn.
Dat maakt, dat nu het
moment is gekomen keuzes
en afwegingen te maken
vanuit andere invalshoeken,
zoals van landbouw, visserij,
recreatie, maatschappelijk
draagvlak. Dat betekent dat
de 100% natuur tot een
aanvaardbaar niveau van
rond de 70% is terug te
brengen en dat andere
belangen ook op, liefst een
dikke, voldoende moeten
komen.
De discussie daarover, de
Saneringsplan
Grenadierweg 13
fe Middelburg
Gedeputeerde Staten van Zeeland
7i|n van plan de bodemverontreini
ging aan de Grenadierweg 13 te
Middelburg als ernstig te
beschouwen en tevens een
saneringsplan (art. 39 Wet
bodembescherming) voor deze
verontreiniging goed te keuren.
Hemeken Corporate Purchasing te
Zoeterwoude heeft hiervoor een
nader bodemonderzoek en een
saneringsplan ingediend
Be ontwerp-beschikking ligt van 6
maart tot en met 2 april 1996 ter
inzage bij de Directie ruimte,
milieu en water/kamer 226,
Het Groene Woud 1 te Middel
burg, op werkdagen van 9-12 en
14-16 uur en in het gemeente
huis van Middelburg, op
werkdagen van 8-12 en 13-17
uur en (na telefonische afspraak
0118-675000 tst. 241) op
donderdagavond van 18-21 uur.
Saneringsplan
Rijksweg 58
te Krabbendijke
Gedeputeerde Staten van Zeeland
zijn van plan de bodemverontreini
ging aan de Ri|ksweg 58 te Krab-
bendi|ke als ernstig te beschou
wen en tevens een saneringsplan
(art. 39 Wet bodembescherming)
voor deze verontreiniging goed te
keuren. 8P Nederland bv te
Hoofddorp heeft hiervoor een
Nieuws
weegschaal in evenwicht
proberen te brengen, geschiedt in
het openbaar in overleg met
belangengroepen en tijdens
informatie- en overlegavonden.
Wie wil meepraten is de volgende
week welkom in de gemeenten
Sluis-Aardenburg, Hontenisse en
Kapelle. Om tekst en uitleg over
de plannen te geven is, telkens
gedeputeerde Van Zwieten
aanwezig, behalve in Sluis-
Aardenburg waar een ander lid
van het provinciebestuur hem
zal vervangen, en de
gemeentebestuurder uit die
plaats die lid is van het Bestuurlijk
Overleg Westerschelde. Dat zijn
respectievelijk de burgemeesters
Van Liere (Sluis-Aardenburg) en
Steenkamp (Hontenisse) en
wethouder De Maat (Kapelle).
Overigens is ondertussen voor
het overleg in Hontenisse en in
Kapelle gekozen voor een andere
plaats van samenkomst dan in het
gemeentehuis.
Gemeente Sluis-Aardenburg
Maandag 11 maart, aanvang
19.30 uur, raadszaal
gemeentehuis, Groote Markt 1,
Sluis.
Gemeente Hontenisse
Woensdag 13 maart, aanvang
19.45 uur, Hotel Van Leuven, Hof
te Zandplein 19, Kloosterzande.
Gemeente Kapelle
Donderdag 14 maart, aanvang
19.30 uur,
Gemeenschapscentrum De
Vroone, C. Vereekestraat 74,
Kapelle.
Tot nu toe
Er zijn ondertussen al zes
openbare bijeenkomsten
geweest; in Terneuzen,
Vlissingen, Hulst, Heinkenszand
(gemeente Borsele), Kruiningen
(gemeente Reimerswaal) en
Oostburg. Daar zijn ook
redeneringen tegen het
natuurherstel aangevoerd waar in
dit overleg niets mee kan worden
gedaan, en die geen invloed
kunnen hebben op de
besluitvorming. Zo zou het
verdiepen niet nodig zijn omdat
de zeeschepen in plaats van naar
Antwerpen net zo goed naar
Zeebrugge kunnen gaande
schepen worden steeds groter en
die willen we niet op de Schelde.
Dit soort argumenten heeft
geen invloed omdat het
uitsluitend een zaak van de
Belgische overheid is hoe zij
hun havenbeleid voeren en
hoe ze hun havens inrichten.
Dat is een recht wat iedere
staat voor zichzelf uitmaakt.
Nederland gaat ook niet aan zijn
buurlanden vragen of die het eens
zijn met het beleid voor de havens
van bijvoorbeeld Rotterdam,
Delfzijl, Terneuzen en Vlissingen.
Datzelfde geldt voor het soort
schepen op de Schelde. Al sinds
de scheiding der Nederlanden en
de stichting van de staat België is
Nederland verplicht de vrije
doorvaart op Antwerpen te
garanderen. In 1839 is dat
afgesproken in het zogeheten
Scheidingsverdrag. Het huidige
verdiepingsverdrag is wat dat
betreft een moderne aanpassing
en uitwerking van het Scheidings
verdrag.
Veiligheid
Als teruggeven van land aan de
Schelde, herstel van de natuurlijke
omgeving van het water en
verruimen van het jasje van de
rivier, ook tot de uitkomsten gaat
behoren betekent dat niet dat 'de
dijk wordt doorgeprikt'. Veiligheid
staat immers voorop.
Om te beginnen wordt er dan
eerst een nieuwe dijk
aangelegd. Als die klaar is en
voldoet aan de
veiligheidseisen en de
zogeheten Deltanormen kan
worden begonnen aan het
afgraven van de oude, de
huidige dijk.
Informatie
De beschrijving van de mogelijke
projecten voor het herstel van de
natuur in de Westerschelde
(Schelde Nieuwsbrief,
Projectenbundel en Alternatieven
Herstel Natuur) zijn verkrijgbaar bij
het informatiecentrum van de
provincie, Abdij 9 in Middelburg,
tel. 0118-631400.
Bedrijven vervuilen niet alleen
lucht door de afvoer van
kwalijke stoffen via
schoorstenen, maar ook door
lekkages. De lucht kan in elke
chemische fabriek op diverse
plaatsen lekken zoals flenzen,
kleppen, pompen,
compressoren, afsluiters en
monsterpunten. Het aandeel
van lekkages in de
luchtvervuiling is gemiddeld
veertig tot zestig procent van
het totaal aan uitstoot.
De aandacht was in het verleden
vooral gericht op het
terugdringen van de uitstoot door
de schoorstenen.
Verhoudingsgewijs wordt het
aandeel van de lekverliezen
daardoor steeds groter. Het
kwam in het verleden voor dat
veel energie werd gestopt in het
verminderen van een betrekkelijk
kleine vervuiling uit een
nader bodemonderzoek en een
saneringsplan ingediend.
De ontwerp-beschikking ligt van 6
maart tot en met 2 april 1996 ter
inzage bij de Directie ruimte,
milieu en water, kamer 226,
Het Groene Woud 1 te
Middelburg, op werkdagen van 9-
12 en 14-16 uur en in het
gemeentehuis van Reimers
waal, Oude Plein 1, Kruiningen,
op werkdagen van 9-12 en 13-16
uur en (na telefonische afspraak
0113-395315) op donderdag
avond van 17.30-20.30 uur.
Melding Dow Benelux
te Terneuzen
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben op 21 februari 1996 een
melding Wet milieubeheer
ontvangen van Dow Benelux nv te
Terneuzen voor de verwerking
van secundaire grondstoffen in de
Styrofoamfabriek aan de Herbert
H. Dowweg te Terneuzen.
De melding ligt van 8 maart tot en
met 4 april 1996 ter inzage bij
de Directie ruimte, milieu en
water, Het Groene Woud 1
Middelburg, op werkdagen van 9-
12 en 14-16 uur en in het
gebouw van de sector
Stadsontwikkeling en -beheer,
sectie Milieu, Herengracht 7
te Terneuzen, op werkdagen van
9-12 en 14-16 uur en (na tel.
afspraak 0115-675450) op
donderdagavond van 19-22 uur.
Melding Metaalhandel
Tonny Leynse bv
te Middelburg
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben op 21 februari 1996 een
melding Wet milieubeheer
ontvangen van Metaalhandel
Tonny Leynse bv te Middelburg
die betrekking heeft op het
plaatsen van een loods ten be
hoeve van de opslag van diverse,
reeds vergunde, materialen.
De inrichting is gelegen aan de
Kleverskerkseweg 65 te
Middelburg.
De melding ligt van 7 maart tot en
met 3 april 1996 ter inzage bij
de Directie ruimte, milieu en
water, Het Groene Woud 1 te
Middelburg, op werkdagen van 9-
12 en 14-16 uur en in het
gemeentehuis van Middelburg,
op werkdagen van 8-12 en 13-17
uur en (na telefonische afspraak
0118-675000 tst. 241) op
donderdagavond van 18-21 uur:
Wet geluidhinder
De Minister van volkshuisvesting,
ruimtelijke ordening en
milieubeheer maakt bekend, dat
zij ingevolge artikel 72, tweede
lid, van de Wet geluidhinder bij
beschikking van 16 februari
1996 de ten hoogste toelaatbare
waarde van de geluidsbelasting
vanwege het industrieterrein
"Zuidhoek" te Zierikzee heeft
vastgesteld van de gevels van de
woningen die liggen binnen de
geluidszone rond het genoemde
industrieterrein.
De beschikking ligt met de daarbij
behorende stukken vanaf 7 maart
1996 gedurende 6 weken ter
inzage bij het gemeentehuis
van Zierikzee, op werkdagen
van 9-12 en 13-17 uur, de
provincie Zeeland, Directie
ruimte, milieu en water. Het
Groene Woud 1 te Middelburg, op
werkdagen van 9-12 en 14-16 uur
en het Ministerie van
volkshuisvesting, ruimtelijke
ordening en milieubeheer te
Den Haag. Rijnstraat 8,
bibliotheek.
"sch
et
schoorsteentje, terwijl met veel
minder inspanning een veel groter
lek kon worden gedicht. De
provincie onderkent dit probleem
en heeft bij alle bedrijven die
onder haar gezag vallen de
problemen van de lekkages onder
de aandacht gebracht.
Het tijdig vervangen van
pakkingen is de sleutel tot het
oplossen van de problemen.
Vrijwel bij alle afdichtingen worden
deze pakkingen gebruikt. Na
verloop van tijd gaan ze lekken,
bijvoorbeeld door slijtage, en
komen snel vervliegende
organische stoffen in de lucht. De
mate van lekkage wordt bij alle
afdichtingen gemeten, zodat een
beeld van de hoeveelheid per
bedrijf ontstaat.
Maatregelen
Bij het ontwerp van installaties
voor de chemische industrie moet
rekening worden gehouden met
Tegen de beschikking kan op
grond van de Algemene wet
bestuursrecht gedurende de
termiin van terinzageleggmg door
belanghebbenden schriftelijk
bezwaar worden gemaakt. Het
bezwaar dient te worden gericht
aan df Minister van
volkshuisvesting, ruimtelijke
ordening en milieubeheer, p/a
Projectbureau Sanering
Industrielawaai, Postbus 153,
3400 AD IJSSELSTEIN, fax (030)
688 97 37.
Het bezwaarschrift moet zrjn
voorzien van een datum en van de
naam en het adres van de
bezwaarde. Duidelijk moet
worden aangegeven waarom
tegen de beschikking bezwaar
wordt gemaakt. Persoonlijke
gegevens zullen niet bekend
worden gemaakt indien daar door
belanghebbende expliciet om
wordt verzocht.
Indien u uw bezwaar mondeling
wenst toe te lichten kunt u dit
beter sluitende afdicbtingei De
toepassing van flei i7 - ut een
minimum beperkt riv 1 - rden.
Als milieugevaarlijk- h i
ontsnappen, moeten hen
gesloten pompen woi <n
gebruikt. Ook het socri
materiaal van de afdii iiimj, an
wellicht beter. Dit zijn
maatregelen in de prevent" -e
sfeer.
Simpele handelingen kunne een
flinke winst opleveren. Er "drijf
kan alle lekpunten nalope de
afdichtingen steviger a.mói-iien
en als dat niet voldoende ir
nieuwe pakkingen installere Dit
leidt meestal tot een vein ering
van dertig tot vijftig P' en. <an
de verliezen. Dit betekeiwmst
voor het bedrijf want wat iii
weglekt, kan voor het beste
doel worden gebruikt.
Regelmatige controles zijn
noodzakelijk. In de Handre
lekverliezen staat vervroor*
bedrijven problemen kunnei
beheersen. Deze handt«ikn
opgesteld door het IPO
(interprovinciaal overleg) ei
provincie Zeeland.
Inmiddels is in de
bedrijfsmilieuplannen - if de
vergunningen in Zeeland '.w
dat bedrijven een meel en
beheersprogramma voor
lekverliezen moeten opstel'
(handreiking lekverliezen' l .ar
verwachting zullen de bedri,. "n
deze programmai. i van
dit jaar uitvoeren.
Dit artikel is afkomstig uit
Milieutijdingen van let"ei- n
deze uitgave van Milientijri zen
staan verder artikel en ove
milieuzorgsystemen, de p ten
kringloop landbouv i r itte
verbindingszones in kaart,
hindernissen in natuurlek ra verk,
watersysteemverkei'i
vrijwillige weidevogelt" si
ming. aftrap milieuver''li1 gen
bedrijfsafval.
Het blad is gratis verkriigoaar
bij het Informatiecentrum van
de provincie, Abijdij 9 i"
Middelburg, tel. 0118
631400. Een gratis abonne
ment is ook aan te vragen via
dit nummer.
ide
mg
ioe
Ie
"geld
riMM
kenbaar maken a a
van der Toorn van liet
Projectbureau Sanering
Industrielawaai, telen
688 96 35. Bij voldoende
belangstelling zal een
worden geOrganiseen
•ting
■■■MM