Luchtvervuiling voorkomen Provincie Zeeland <B> HYUnDHI VAN DER VLIET Westerschelde in discussie f, m Officiële Mededelingen Milieu WOENSDAG 6 MAART 1996 Hyundai Excel 3-drs. HB normaal v.a. f 22.950,- Nil speciale AKTIE 5-drs. Liftback L/LS v.a. 21.995,- Audi 80 1800 motor, zeer mooi, als nieuw1988 16.500, Chevrolet Camaro Z28 Special i.z.g.st1980 11.950, Citroen AX 1100 TGE, 5-drs7/1993 15.950, Daihatsu Charade TS Special, zuinige auto1990 10.500, Ford Sierra 1800 turbo diesel CLTX„...1991 18.500, Ford Escort 1600 diesel r.s.-velgen1987 8.950, Ford Escort 1400i CL zonnedak1990 14.950, Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs1988 9.950, Fiat Uno HOOi, nieuw type, 45.000 km1992 13.950, Hyundai Pony 1500 GS H.B., als nieuw1990 9.500, Huyndai Lantra 1500i GLS, 26.000 km., nw. type1994 26.500, Hyundai Lantra 1800 GTï Special, 50.000 km1993 29.500, Hyundai Excel 1300 i LS HB demo, nw. model1995 21.500, Hyundai Excel 1500 GL sedan l.m. velgen6/1991 18.500, Hyundai Scoupé 1500i GTX special,10/1991 18.950, Mazda 323 F 1600 GLX 16-V, stuurbekr1992 19.950, Mazda 323 1600 i GLX HB nw. model1990 15.950, Mini 1000 E, slechts 54.000 km1988 6.950, Nissan Florida 1600 SLX Stationcar1989 11.950, Nissan Micra 1300,5-drs. LX airco 16 Valve6/1993 19.500, Opel Omega 2.0i sedan10/1987 f 8.500, Opel Kadett 1.3 LS, zeer mooi10/1987 7.950, NIEUWE MOTORFIETSEN (KENT. '96) Yamaha FZR 600 90 pknu 15.998,- Kawasaki GPX 600, sportiel roodnu 13.998,- Honda VT 600 Shadownü 13.998,- Kawasaki GPZ 50QS, zeer mooinü 11.998,- Yamaha XJ 600 S Diversionnü 11.998,- Yamaha Virago XV 535nü f 11.500,- GEBRUIKTE MOTORFIETSEN Kawasaki GPX 600 Race hu9.450,- Kawasaki 440 LTD als nieuw4.950,- Honda Magna V45 750 cc nu8.500,- Honda Rebel 250 tassenset4.950,- Opel Corsa 1400 i Sport 16V4/1995 24.500,- Renault 19 GTR 1700, als nieuwa/1990 14.500,- Renault 19 GTX 1700. als nieuw,.11/1989 13.500,- Renault 19 TR, 5-drs., zéér mooi1989 12.950,- Subaru Mini Jumbo SDX, 50.000 km-6/1991 12.500,- Suzuki Swift 1300 GL, stuurbekr., 10.000 km6/1994 22.500,- Suzuki Swift 1300 GS 25.000 km. sportief1994 21.950,- Toyota Camry 2.0 XLi, 65.000 km Exiv uitv7/1990 19.500,- Toyota Corolla 1.3 XLi sedan, zeer mooi1990 14.950,- Toyota Corolla 1300 XL sedan8/1989 13.950,- VWGolf Madison, Ie eig1990 14.950,- VW Polo Fox coupé special, nw. type9/1993 19.750,- AUTOMATEN Ford Fiesta 1100 CL autom., 1e eig1990 13.950,- Honda Civic 1500i GL autom., 36.000 km, 1e eig1990 17.500,- Nissan Sunny 1400 LX HB autom., Ie eig9/1990 13.950,- Volvo 340 autom., 60.000 km, 1e eig10/1986 5.950,- BEDRIJFSAUTO'S (incl. BTW) Nissan Vanette bestel1988 9.500,- Mercedes 307 D, dubb. cab. lak1979 4.500,- AANB1EDING HIEUW HYUNDAI EXCEL 1300i 12 VALVE incl. special pearllak, uniek interieur, sedan uitv., nieuw model, aktieprijs rijklaar24.950,- AUTO'S BENEDEN 7.500,- Fiat Ritmo 60 L APK, 1e eigenaar1988 6.5 Ford Scorpio 2.0 CL zèèr mooi APK1986 6 9'»0,- GOEDKOPE AUTO'S NU UITVERKOOP! NU HANDELAARSPRIJZEN! VWGolldiesel1981 ƒ1.250, Nu/ 760,- Mitsubishi Lancer autom1984 1466. N 1 750,- Opel Kadett 1300 station1984 /f.650,- Nu/ 950,- Chevrolet Celibrity1983 2.000,- Nu >0.- Ford Escort 1.3 L, zéér mooi APK ..11/1984 Subaru 1600 DL stationcar1988 2.950,- Nu 1 Citroën BX 14001987 4.950, Nu 3.500,- Ford Escort 13001985 ƒ4.500, j, Renault 11 GTX 17001985 4.500. l••00.- Opel Rekord 2.0 Stationcar1986 4.950,- Nu 3.950,- CitroënBX1987 4.S-N Wj,- Mitsubishi Lancer1986 5.500,- N Klein Frankrijk 23, Goes tel. 0113 -228751 Abdij Nieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 13 92 Abdij De komende week is het mogelijk mee te praten over het herstel van de natuur in de Westerschelde en daardoor invloed uit te oefenen op de besluiten die minister Jorritsma in het voorjaar moet nemen. O? Tweede Kamer heeft minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat, groen licht gegeven voor het ondertekenen van het verdrag met het Vlaamse Gewest voor het uitdiepen van de vaargeul in de Westerschelde. Uitdiepen van de vaargeul is nodig voor behoud van de scheepvaart richting Antwerpen. De schade, die de natuur daardoor oploopt tin de natuurlijke beweging van water en waterbodem, morfodynamiek in de vaktaal, en verlies van oppervlakte voor ondiep water, sfikken en schorren) is te herstellen. Dat blijkt uit een reeks projecten die variëren van bescherming van slikken en schorren en binnendijks natuurherstel tot ontpolderen. Dat laatste is nodig om de rivier een ruimer |asje te geven om het verlies aan morfodynamiek, ondiep water en slikken en schorren voldoende op te vangen. Iri totaal gaat het om achttien projecten. Dat is meer dan nodig is. Dus valt er vrat te kiezen. Verdrag Dat de natuur herstelt moet worden staat niet ter discussie. Natuurherstel is onderdeel van het verdrag en de Vlaamse verheid, die de kosten van de uitdieping voor haar rekening neemt, betaalt 44 min. voor natuurherstel. Aan Nederland is het om uit te maken hoe dé natuur het beste is te herstellen. De minister moet dus met een plan voor natuurherstel komeri. jVerkwijze *Tié vraag die opdoemt is dan, laat je,plannen uitdokteren op een jainisterie waarna inspraak volgt Jvaak plussen en minnen op de jjtimeterj, of, ga je eerst na jiëlke mogelijkheden er zijn de i^tuur te herstellen en laat je de streek waar het om gaat, Zeeland dus, zelf met voorstellen komen die recht doen aan de verschillende belangen die er zijn (schuiven met bunders). Hoe moeilijk dat ook is, gekozen is voor het laatste. Beleidsplan Gemeenten en waterschappen rond de Westerschelde en de provincie Zeeland, verenigd in het Bestuurlijk Overleg Wester schelde (BOWS), hebben in 1992 een Beleidsplan Westerschelde vastgesteld. Daarin staan de uitgangspunten die gelden voor de Westerschelde: zoveel mogelijk in stand houden van de morfodynamiek en van de omvang van schorren, slikken en ondiep water, herstel van de functies van de rivier voor vissen en vogels en van karakteristieke milieutypen als de overgang van zoet naar zout, natuurlijk tempo van verlanding en dynamisch geulensysteem. Als voorwaarden gelden dat aan de veiligheid tegen overstroming niet valt te Krap jasje tornen. Scheepvaart en ontwikkelingsmogelijkheden daarvan moeten behouden blijven. Meepraten De achttien mogelijkheden die zijn aangereikt, is meer dan nodig is voor herstel. Er zijn dus keuzes te maken. Iedere mogelijkheid apart sluit aan op het Beleidsplan Westerschelde. Ze dragen bij aan het herstel van de natuur. Zeg maar voor 100%. Ook is bekend dat ieder project technisch haalbaar is en wat de kosten ongeveer zijn. Dat maakt, dat nu het moment is gekomen keuzes en afwegingen te maken vanuit andere invalshoeken, zoals van landbouw, visserij, recreatie, maatschappelijk draagvlak. Dat betekent dat de 100% natuur tot een aanvaardbaar niveau van rond de 70% is terug te brengen en dat andere belangen ook op, liefst een dikke, voldoende moeten komen. De discussie daarover, de Saneringsplan Grenadierweg 13 fe Middelburg Gedeputeerde Staten van Zeeland 7i|n van plan de bodemverontreini ging aan de Grenadierweg 13 te Middelburg als ernstig te beschouwen en tevens een saneringsplan (art. 39 Wet bodembescherming) voor deze verontreiniging goed te keuren. Hemeken Corporate Purchasing te Zoeterwoude heeft hiervoor een nader bodemonderzoek en een saneringsplan ingediend Be ontwerp-beschikking ligt van 6 maart tot en met 2 april 1996 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water/kamer 226, Het Groene Woud 1 te Middel burg, op werkdagen van 9-12 en 14-16 uur en in het gemeente huis van Middelburg, op werkdagen van 8-12 en 13-17 uur en (na telefonische afspraak 0118-675000 tst. 241) op donderdagavond van 18-21 uur. Saneringsplan Rijksweg 58 te Krabbendijke Gedeputeerde Staten van Zeeland zijn van plan de bodemverontreini ging aan de Ri|ksweg 58 te Krab- bendi|ke als ernstig te beschou wen en tevens een saneringsplan (art. 39 Wet bodembescherming) voor deze verontreiniging goed te keuren. 8P Nederland bv te Hoofddorp heeft hiervoor een Nieuws weegschaal in evenwicht proberen te brengen, geschiedt in het openbaar in overleg met belangengroepen en tijdens informatie- en overlegavonden. Wie wil meepraten is de volgende week welkom in de gemeenten Sluis-Aardenburg, Hontenisse en Kapelle. Om tekst en uitleg over de plannen te geven is, telkens gedeputeerde Van Zwieten aanwezig, behalve in Sluis- Aardenburg waar een ander lid van het provinciebestuur hem zal vervangen, en de gemeentebestuurder uit die plaats die lid is van het Bestuurlijk Overleg Westerschelde. Dat zijn respectievelijk de burgemeesters Van Liere (Sluis-Aardenburg) en Steenkamp (Hontenisse) en wethouder De Maat (Kapelle). Overigens is ondertussen voor het overleg in Hontenisse en in Kapelle gekozen voor een andere plaats van samenkomst dan in het gemeentehuis. Gemeente Sluis-Aardenburg Maandag 11 maart, aanvang 19.30 uur, raadszaal gemeentehuis, Groote Markt 1, Sluis. Gemeente Hontenisse Woensdag 13 maart, aanvang 19.45 uur, Hotel Van Leuven, Hof te Zandplein 19, Kloosterzande. Gemeente Kapelle Donderdag 14 maart, aanvang 19.30 uur, Gemeenschapscentrum De Vroone, C. Vereekestraat 74, Kapelle. Tot nu toe Er zijn ondertussen al zes openbare bijeenkomsten geweest; in Terneuzen, Vlissingen, Hulst, Heinkenszand (gemeente Borsele), Kruiningen (gemeente Reimerswaal) en Oostburg. Daar zijn ook redeneringen tegen het natuurherstel aangevoerd waar in dit overleg niets mee kan worden gedaan, en die geen invloed kunnen hebben op de besluitvorming. Zo zou het verdiepen niet nodig zijn omdat de zeeschepen in plaats van naar Antwerpen net zo goed naar Zeebrugge kunnen gaande schepen worden steeds groter en die willen we niet op de Schelde. Dit soort argumenten heeft geen invloed omdat het uitsluitend een zaak van de Belgische overheid is hoe zij hun havenbeleid voeren en hoe ze hun havens inrichten. Dat is een recht wat iedere staat voor zichzelf uitmaakt. Nederland gaat ook niet aan zijn buurlanden vragen of die het eens zijn met het beleid voor de havens van bijvoorbeeld Rotterdam, Delfzijl, Terneuzen en Vlissingen. Datzelfde geldt voor het soort schepen op de Schelde. Al sinds de scheiding der Nederlanden en de stichting van de staat België is Nederland verplicht de vrije doorvaart op Antwerpen te garanderen. In 1839 is dat afgesproken in het zogeheten Scheidingsverdrag. Het huidige verdiepingsverdrag is wat dat betreft een moderne aanpassing en uitwerking van het Scheidings verdrag. Veiligheid Als teruggeven van land aan de Schelde, herstel van de natuurlijke omgeving van het water en verruimen van het jasje van de rivier, ook tot de uitkomsten gaat behoren betekent dat niet dat 'de dijk wordt doorgeprikt'. Veiligheid staat immers voorop. Om te beginnen wordt er dan eerst een nieuwe dijk aangelegd. Als die klaar is en voldoet aan de veiligheidseisen en de zogeheten Deltanormen kan worden begonnen aan het afgraven van de oude, de huidige dijk. Informatie De beschrijving van de mogelijke projecten voor het herstel van de natuur in de Westerschelde (Schelde Nieuwsbrief, Projectenbundel en Alternatieven Herstel Natuur) zijn verkrijgbaar bij het informatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. 0118-631400. Bedrijven vervuilen niet alleen lucht door de afvoer van kwalijke stoffen via schoorstenen, maar ook door lekkages. De lucht kan in elke chemische fabriek op diverse plaatsen lekken zoals flenzen, kleppen, pompen, compressoren, afsluiters en monsterpunten. Het aandeel van lekkages in de luchtvervuiling is gemiddeld veertig tot zestig procent van het totaal aan uitstoot. De aandacht was in het verleden vooral gericht op het terugdringen van de uitstoot door de schoorstenen. Verhoudingsgewijs wordt het aandeel van de lekverliezen daardoor steeds groter. Het kwam in het verleden voor dat veel energie werd gestopt in het verminderen van een betrekkelijk kleine vervuiling uit een nader bodemonderzoek en een saneringsplan ingediend. De ontwerp-beschikking ligt van 6 maart tot en met 2 april 1996 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, kamer 226, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 9- 12 en 14-16 uur en in het gemeentehuis van Reimers waal, Oude Plein 1, Kruiningen, op werkdagen van 9-12 en 13-16 uur en (na telefonische afspraak 0113-395315) op donderdag avond van 17.30-20.30 uur. Melding Dow Benelux te Terneuzen Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben op 21 februari 1996 een melding Wet milieubeheer ontvangen van Dow Benelux nv te Terneuzen voor de verwerking van secundaire grondstoffen in de Styrofoamfabriek aan de Herbert H. Dowweg te Terneuzen. De melding ligt van 8 maart tot en met 4 april 1996 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1 Middelburg, op werkdagen van 9- 12 en 14-16 uur en in het gebouw van de sector Stadsontwikkeling en -beheer, sectie Milieu, Herengracht 7 te Terneuzen, op werkdagen van 9-12 en 14-16 uur en (na tel. afspraak 0115-675450) op donderdagavond van 19-22 uur. Melding Metaalhandel Tonny Leynse bv te Middelburg Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben op 21 februari 1996 een melding Wet milieubeheer ontvangen van Metaalhandel Tonny Leynse bv te Middelburg die betrekking heeft op het plaatsen van een loods ten be hoeve van de opslag van diverse, reeds vergunde, materialen. De inrichting is gelegen aan de Kleverskerkseweg 65 te Middelburg. De melding ligt van 7 maart tot en met 3 april 1996 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 9- 12 en 14-16 uur en in het gemeentehuis van Middelburg, op werkdagen van 8-12 en 13-17 uur en (na telefonische afspraak 0118-675000 tst. 241) op donderdagavond van 18-21 uur: Wet geluidhinder De Minister van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer maakt bekend, dat zij ingevolge artikel 72, tweede lid, van de Wet geluidhinder bij beschikking van 16 februari 1996 de ten hoogste toelaatbare waarde van de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein "Zuidhoek" te Zierikzee heeft vastgesteld van de gevels van de woningen die liggen binnen de geluidszone rond het genoemde industrieterrein. De beschikking ligt met de daarbij behorende stukken vanaf 7 maart 1996 gedurende 6 weken ter inzage bij het gemeentehuis van Zierikzee, op werkdagen van 9-12 en 13-17 uur, de provincie Zeeland, Directie ruimte, milieu en water. Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 9-12 en 14-16 uur en het Ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer te Den Haag. Rijnstraat 8, bibliotheek. "sch et schoorsteentje, terwijl met veel minder inspanning een veel groter lek kon worden gedicht. De provincie onderkent dit probleem en heeft bij alle bedrijven die onder haar gezag vallen de problemen van de lekkages onder de aandacht gebracht. Het tijdig vervangen van pakkingen is de sleutel tot het oplossen van de problemen. Vrijwel bij alle afdichtingen worden deze pakkingen gebruikt. Na verloop van tijd gaan ze lekken, bijvoorbeeld door slijtage, en komen snel vervliegende organische stoffen in de lucht. De mate van lekkage wordt bij alle afdichtingen gemeten, zodat een beeld van de hoeveelheid per bedrijf ontstaat. Maatregelen Bij het ontwerp van installaties voor de chemische industrie moet rekening worden gehouden met Tegen de beschikking kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende de termiin van terinzageleggmg door belanghebbenden schriftelijk bezwaar worden gemaakt. Het bezwaar dient te worden gericht aan df Minister van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer, p/a Projectbureau Sanering Industrielawaai, Postbus 153, 3400 AD IJSSELSTEIN, fax (030) 688 97 37. Het bezwaarschrift moet zrjn voorzien van een datum en van de naam en het adres van de bezwaarde. Duidelijk moet worden aangegeven waarom tegen de beschikking bezwaar wordt gemaakt. Persoonlijke gegevens zullen niet bekend worden gemaakt indien daar door belanghebbende expliciet om wordt verzocht. Indien u uw bezwaar mondeling wenst toe te lichten kunt u dit beter sluitende afdicbtingei De toepassing van flei i7 - ut een minimum beperkt riv 1 - rden. Als milieugevaarlijk- h i ontsnappen, moeten hen gesloten pompen woi <n gebruikt. Ook het socri materiaal van de afdii iiimj, an wellicht beter. Dit zijn maatregelen in de prevent" -e sfeer. Simpele handelingen kunne een flinke winst opleveren. Er "drijf kan alle lekpunten nalope de afdichtingen steviger a.mói-iien en als dat niet voldoende ir nieuwe pakkingen installere Dit leidt meestal tot een vein ering van dertig tot vijftig P' en. <an de verliezen. Dit betekeiwmst voor het bedrijf want wat iii weglekt, kan voor het beste doel worden gebruikt. Regelmatige controles zijn noodzakelijk. In de Handre lekverliezen staat vervroor* bedrijven problemen kunnei beheersen. Deze handt«ikn opgesteld door het IPO (interprovinciaal overleg) ei provincie Zeeland. Inmiddels is in de bedrijfsmilieuplannen - if de vergunningen in Zeeland '.w dat bedrijven een meel en beheersprogramma voor lekverliezen moeten opstel' (handreiking lekverliezen' l .ar verwachting zullen de bedri,. "n deze programmai. i van dit jaar uitvoeren. Dit artikel is afkomstig uit Milieutijdingen van let"ei- n deze uitgave van Milientijri zen staan verder artikel en ove milieuzorgsystemen, de p ten kringloop landbouv i r itte verbindingszones in kaart, hindernissen in natuurlek ra verk, watersysteemverkei'i vrijwillige weidevogelt" si ming. aftrap milieuver''li1 gen bedrijfsafval. Het blad is gratis verkriigoaar bij het Informatiecentrum van de provincie, Abijdij 9 i" Middelburg, tel. 0118 631400. Een gratis abonne ment is ook aan te vragen via dit nummer. ide mg ioe Ie "geld riMM kenbaar maken a a van der Toorn van liet Projectbureau Sanering Industrielawaai, telen 688 96 35. Bij voldoende belangstelling zal een worden geOrganiseen •ting ■■■MM

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 5