VVN en Enfb tegen
reconstructie weg
Autorijden op LPG moet
goedkoper, diesel duurder
Parkeerterrein Hoofdpoortstraat
pas na zomerseizoen uitgebreid
Waterschap trekt 145.000,-
uit voor geschiedschrijving
Dordtse tandarts maakt
reclame op een lijkwagen
Nu meer tijd voor invoering belanghebbenden parkeren
'De tandarts, een monster?''
i
DONDERDAG 15 FEBRUARI 1996 NR 25926
7
BURGH-HAAMSTEDE - De afdeling Schou
wen en de fietsersbond Enfb Zeeland zien niets
in een eventuele reconstructie van de Kraaijen-
steinweg bij Burgh-Haamstede. „Wij als bestu
ren, die de verkeersveiligheid voor iedere weg
gebruiker hoog in het vaandel hebben staan,
keuren de totale gang van zaken af", wordt ge
steld.
Eén van de gevolgen van do re
constructie is dat de verkeers
veiligheid geweld wordt aan
gedaan, menen beide partijen.
„De eerste plannen om hel
dammentraject door de polder
te laten lopen, zijn verkeers
veiliger en minder milieube
lastend. Wellicht economisch
gezien ook beter." De VVN-af-
deling Schouwen en Enfb Zee
land vinden dan ook dat de
Kraaijehsteinweg niet tot au
toweg gereconstrueerd moet
worden.
„Het bestaande fietspad komt
volgens plan te vervallen. Be
stuurders van fietsen worden
verplicht een andere weg te ne
men. Het alternatief voor deze
weggebruikers zou de Hoge-
weg zijn. Laatstgenoemde weg
wordt ook gereconstrueerd. De
fietsers zien zich in de toe
komst genoodzaakt zich te
mengen op een relatief smalle
rijweg met andere bestuur
ders.
Aangezien alle voertuigen
daar worden toegestaan, ont
staat daar naar onze mening
een verkeersonveilige situatie
voor met name de fietsers",
stellen ze
Verder vrezen de VVN-afde-
ling Schouwen en Enfb Zee
land geluidsoverlast voor de
inwoners van de kernen door
het intensieve gebruik van
voertuigen, met name zwaar
geladen vrachtverkeer dat ge
bruik zal maken van de auto
weg. „De gevaren zijn door ons
niet te overzien, maar mense
lijk beredeneerd is het niet
denkbeeldig dat gezien het ty
pe transport - onder meer ge
vaarlijke stoffen - ongevallen
zich voor kunnen doen met alle
gevolgen van dien voor de be
woners en het milieu", vinden
ze.
De VVN-afdeling Schouwen en
Enfb Zeeland hebben hun be
zwaren per brief kenbaar ge
maakt aan het college van b en
w en de raadsleden van de ge
meente Westerschouwen, gede
puteerde J. J. Hennekeij en
Rijkswaterstaat.
Voorde uitbreiding van het parkeerterrein aan de Hoofdpoortstraat moeten de volkstuinen wijken. (Foto: Joop van Houdt)
ZIERIKZEE - Het parkeerterrein aan de
Hoofdpoortstraat in Zierikzee wordt pas na het
zomerseizoen uitgebreid. Aanvankelijk was
het de bedoeling het parkeerterrein nog voor
deze zomer met 450 plaatsen uit te breiden.
De oorzaak van de vertraging
is de langdurige procedure van
het Bestemmingsplan Eerste
Weegje. De uitbreiding van het
parkeerterrein maakt onder
deel uit van dit bestemmings
plan. Dit bestemmingsplan
ligt vanaf begin dit jaar ter in
zage. „En er zijn in ieder geval
al bezwaren binnen gekomen
tegen dit plan. Die moeten
eerst behandeld worden", al
dus wethouder P. de Rijke
(openbare werken).
Daarnaast heeft ook het ver
krijgen van alle grond meer
tijd gekost dan vooraf was in
geschat. De uitbreiding van
het parkeerterrein wordt gere
aliseerd op de volkstuinen van
•het Lange Bogerdje. Vorige
maand pas werden de laatste
drie percelen aangekocht door
de gemeente.
Parallel
De vertraging komt de ge
meente niet slecht uit. Hier
door resteert er meer tijd om
het belanghebbenden parke
ren op poten te zetten. De in
voering hiervan loopt parallel
aan de uitbreiding van het par
keerterrein.
Onlangs heeft de gemeente
Zierikzee besloten de voorbe
reidingen voor het belangheb
benden parkeren in eigen be
heer uit te voeren. Dit naar
aanleiding van vragen van R.
W. A. M. Pessers (D66) of het
niet beter zou zijn het werk uit
te besteden, omdat de ambte
naren veel (extra) werk hebben
met de hherindeling.
Volgens De Rijke wordt er ech
ter weinig tijd gewonnen met
uitbesteden. „We moeten dan
zoveel informatie aanreiken
aan het bureau dat de werk
zaamheden verricht, dat we
het net zo goed zelf kunnen
doen. Door de vertraging heb
ben we daar nu ook meer tijd
voor.Of de gemeente ook zelf
de uitvoering, waaronder het
plaatsen van borden, ter hand
neemt is nu nog niet zeker. „De
kans bestaat dat onze eigen
dienst dit niet aan kan", aldus
De Rijke.
Haast
Oppositiepartij D66 hoopt dat
de voorbereidingen voor het
belanghebbenden parkeren in
derdaad doorgang vinden, zo
als De Rijke zich voorstelt. R.
W. A. M. Pessers (D66) uitte on
langs nog de vrees dat het alle
maal''te lang zou gaan duren,
wanneer de gemeente zelf het
belanghebbenden parkeren
zou voorbereiden. Volgens
hem is haast geboden bij de
voorbereidingen.
D66-fractievoorzitter J. Th. M.
van der Veer zei gisteren ook te
hopen dat er zo snel mogelijk
een kant en klaar plan ligt.
„Dat de uitbreiding van het
parkeerterrein door de bezwa
ren op het bestemmingsplan
Eerste Weegje vertraging op
loopt is niet te vermijden.
Maar het belanghebbenden
parkeren mag niet worden uit
gesteld. Als straks het par
keerterrein klaar ig, moet er zo
een plan uit de-kast getrokken
kupnen, 2
ring KierVan'r, aldus Van der'
Veer.
Naast extra uitgave Kroniek van het land van de Zeemeermin
ZIERIKZEE - Er komt een boek over de historie
van het voormalig- Waterschap Schouwen-Dui-
veland en een boek over de geschiedenis van het
Wegschap Walcheren. Dat werd gisteren,
woensdag, besloten tijdens de vergadering van
Waterschap Zeeuwse Eilanden in Heinkens-
zand. Helemaal zonder slag of stoot ging dat
niet.
In december vorig jaar werd
een symposium gehouden ter
gelegenheid van de opheffing
van het Waterschap Schouwen-
Duiveland. De lezingen wor
den gepubliceerd in een extra
uitgave van de Kroniek van
het land van de Zeemeermin.
Volgens het dagelijks bestuur
van het Waterschap Zeeuwse
Eilanden is er echter alle reden
om naast de kroniek een apar
te publicatie te doen verschij
nen over de geschiedenis van
het voormalige Waterschap
Schouwen-Duiveland. De kos
ten van het boek over het voor
malig Waterschap Schouwen-
Duiveland worden geraamd op
95.000 gulden. Het boek over
het wegschap vergt een inves
tering van 50.000 gulden.
Afstemmen
Hoofdingeland J. J. Geleijnse
uit Zierikzee pleitte - in navol
ging van het advies van de
commissie algemeen bestuur
lijke zaken - voor afstemming
met wat eerder al over het wa
terschap is gepubliceerd.
„Breng de lacunes in kaart,
want doublures moeten voor
komen worden", aldus
Geleijnse die ook een vraagte
ken zette bij de kosten.
Tijdelijk dijkgraaf H. Evers-
dijk zei er niets voor te voelen
eerst een analyse te maken van
wat er wel en niet in het boek
moet komen. „Analyses kos
ten ook geld", aldus Evers-
dijk. Hij kon Geleijnse echter
niet overtuigen.
Deze bleef bij zijn standpunt,
maar tekende daar wel meteen
bij aan voorstander te zijn van
de produktie van een dergelijk
boek.
Ook hoofdingeland C. van 't
Hof uit Sint Philipsland vroeg
Het voormalig Waterschap Schouwen-Duiveland bezit onder meer een fraaie collectie oude werk
tuigen. (Foto: Marijke Folkertsma)
aandacht voor de financiële
kant van de zaak. „Bovendien
krijgen de hoofdingelanden en
vroegere hoofdingelanden het
gratis, terwijl de ingelanden er
voor moeten betalen. Via de
omslag hebben zij echter wel
meebetaald aan het boek", al
dus Van't Hof.
Ook de Oud-Vossemeerse
hoofdingelanden A. L. Aarn-
oudse en J. M. Aarnoudse keur
den de uitgaaf voor het boek
over het Schouwen-Duiveland-
se waterschap af.
Drs. G. R. Heerebout uit Kloe-
tinge betreurde de negatieve
geluiden. „Het waterschap is
een algemeen maatschappelij
ke instelling met een rijke his
torie die het verdient om vast
gelegd te worden. Het
waterschap is het aan zijn
stand verplicht dit uit te voe
ren", aldus Heerebout.
Materiaal
Gezien de lange geschiedenis
van het waterschap zou het
volgens het waterschap aanbe
veling verdienen dit boek over
een langere periode te laten lo
pen. Materiaal is er, zo voert
het bestuur aan, genoeg: ruim
168 strekkende meter oud ar
chief dat wordt bewaard in het
streekarchief van Schouwen-
Duiveland.
Bovendien heeft het voormali
ge Waterschap Schouwen-Dui
veland een verzameling kaar
ten, tekeningen, profiel
schetsen, en aantekeningen
van de peilraaien en uitgevoer
de peilingen. Verder beschikt
men over bokalen, herinne
ringsgiften, schilderijen en
kunstvoorwerpen.
„Het zou aanbeveling verdie
nen die elementen in een bre
der historisch kader te plaat
sen", aldus het waterschapsbe
stuur.
Verder werd besloten ook over
het Wegschap Walcheren een
boek te maken. Er bestaat wel
een boek over het Waterschap
Walcheren, maar daarin wordt
volgens het waterschapsbe
stuur vrijwel geen aandacht
besteed aan het wegschap. Dit
terwijl daar volgens het water
schapsbestuur wel alle reden
voor is. Door de herverkave
ling is de wegensituatie op
Walcheren ingrijpend veran
derd en ook de ontwikkelingen
over het recreatieve gebruik
van wegen, de parkeervoorzie
ningen en de groenvoorziening
vielen onder de verantwoorde
lijkheid van het wegschap.
DEN HAAG (ANP) - De overheid moet automo
bilisten aansporen lichtere auto's te kopen. Ver
der moet zij het rijden op LPG aantrekkelijker
maken en het draaien van veel kilometers af
remmen. De werkgroep-Van der Vaart, ge
noemd naar het voormalig PvdA-kamerlid en
inmiddels topambtenaar op Financi en, advi
seert staatssecretaris Vermeend (belastingen)
en minister De Boer (milieubeheer) daartoe een
verhoging van de houde.rschapslïelasting voor
auto's op diesel of benzine boven de 600 kilo.
In een inmiddels vero.uderd
concept gaat de'werkgroep uit
van een verhoging met 130 gul
den (nu 20 gulden) voor elke
100 kg gewicht boven de 600 kg
(nu 900 kg). De fiscus moet die
selauto's nog meer aanslaan.
Voor een auto op LPG moet de
automobilist per jaar 240 gul
den minder gaan betalen. Daar
$taat een verhoging tegenover
van de LPG-accijns met 8,5
cent per liter, zodat het voor
deel gaandeweg verdwijnt
naarmate een automobilist
meer rijdt.
Financiën benadrukt dat het
hier gaat om een uitgelekt, in
middels achterhaald concept
voorstel. Staatssecretaris Ver
meend komt binnenkort met
definitieve adviezen in een
brief aan de Tweede Kamer.
De commissie-Van der Vaart
haalt verder het voorstel van
stal om de chipkaart van de
VSN-Groep (streekvervoer),
die al in 1997 kan worden
ge introduceerd, een rol te ge
ven in het fiscale beleid om au
tomobiliteit te ontmoedigen.
De werkgever kan zijn werk
nemer naast een auto van de
zaak ook zo'n kaart geven. De
werknemer kan dan binnen be
paalde grenzen zelf kiezen, op
welke dag hij gebruik-maakt
van de auto van de zaak dan-
wel van het openbaar vervoer.
Als hij zich houdt aan.gestelde
grenzen, kan hij zonder inko-
mensbijtelling voor loon in na-
tura gebruik maken van door
de werkgever vergoed ver
voer. Tot dusver is bij voor
beeld de onbelaste auto vap de
zaak beperkt tot mensen die
daar priv'e minder dan dui
zend kilometer mee rijden; dat
- aantal kilometers zou fors om
hoog kunnen géan. Ook kan de
onbelaste onkostenvergoeding
voor het openbaar vervoer soe
peler.
Discriminatie
De belangenorganisaties Bo-
vag en RAI menen dat Van der
Vaart dieselrijders discrimi
neert. Personenauto's met die
selmotor kunnen aan vrijwel
dezelfde milieu-eisen voldoen
als benzine wagens. Zij zijn
echter 15 tot 20 zuiniger en le
veren zo een bijdrage aan ener
giebesparing.
Bovag en RAI kiezen voor la
gere vaste lasten (houder
schapsbelasting) in ruil voor
eventuele accijnsverhoging.
Stimulering van LPG juichen
de organisaties toe. De chip
kaart is in beginsel een goed
idee, maar de kaart zal zich
nog in de praktijk moeten be
wijzen, aldus de organisaties.
VSN-groep
De VSN-Groep wijst op het fi
nanciële nadeel voor het
streekvervoer van verhoging
van de accijns op diesel. Een
cent verhoging kost de groep
een miljoen gulden per jaar.
Bovendien wil minister De
Boer (milieubeheer) al dat de
bussen uiterlijk per 1 oktober
gaan rijden op zwavelarme
diesel. Die kost al acht cent
meer per liter.
DORDRECHT (ANP) - De Dordtse tandarts
Paul Wegener is niet echt geliefd bij zijn col
lega's. Hij rijdt in een oude lijkwagen, een
zilverkleurige Chevrolet uit 1980, niet daar
op de tekst „De tandarts, Een monster?". Re
clame, zeggen de Dordtse tandartsen en dat
mag niet volgens de gedragsregels van de Ne
derlandse Maatschappij tot Bevordering der
Tandheelkunde (NMT).
lijke huis-aan-huisblad over
zijn werk als angsttandarts,
zal hem ook niet in dank zijn
afgenomen. „Ik wil hele
maal geen patiënten winnen,
ik wil alleen maar laten zien
dat ik er ben voor die doel
groep van angsthazen."
Het is niet de eerste keer dat
Paul Wegener in conflict
komt met zijn collega's.
Toen hij zich in 1980 in Dor
drecht vestigde, wilde hij
uitsluitend ziekenfondspa
tiënten behandelen. Wege
ner: „Ik vond dat veel gezel
liger. Het zijn redelijke
mensen, eerlijk en goed van
betalen. Bij particulier ver
zekerden moet je maar af
wachten of je je geld op tijd
krijgt."
Het kan Paul Wegener alle
maal niets schelen. Wegener
is geen gewone tandarts,
maar noemt zich angst
tandarts. Hij helpt behalve
gewone patiënten, mensen
met extreme angst voor alles
wat met kiezen trekken, bo
ren, vullen of wortelbehan
delingen te maken heeft. Het
woord angsttandarts staat
eveneens op zijn „lijken-
bak", zoals Wegener zijn au
to noemt.
„Ik heb die wagen in mei
aangeschaft cn in juli kreeg
ik een brief van mijn colle
ga's in Dordrecht en omstre
ken, dat ik me moest onthou
den van reclame. Ze
dreigden met de tuchtraad",
vertelt Wegener in zijn prak
tijkruimte langs de Oude
Maas.
Een paar weken later werd
Wegener gebeld door een ju
rist van de NMT die hem dui
delijk maakte dat hij de
tekst op zijn auto moest ver
wijderen. Tandartsen mogen
geen reclame voor hun prak
tijk maken en zeker geen
publicititeit zoeken. Een ar
tikel onlangs in een plaatse-
Rustiger aan
Nadat Wegener een paar jaar
geleden was geveld door een
herseninfarct - zijn linker
hand is daardoor deels ver
lamd - besloot hij het wat
rustiger aan te gaan doen en
zich toe leggen op mensen
rrfet angst voor de tandarts.
„Vertrouwen wekken, men
sen op hun gemak stellen.
Daar gaat het om. De angst
hazen komen pas als ze ster
ven van de pijn, of hun gebit
is er heel slecht aan toe.
Vaak is die angst ontstaan
bij de schooltandarts of bij
artsen die met bruut geweld
te keer zijn gegaan."
Grote schare
Het rondrijden met zijn op
zichtige wagen heeft hem in
tussen een grote schare van
angstige klanten opgele
verd. Ze maken 10 procent
uit'van de bijna 5000 patiën
ten tellende tweemans-
praktijk. Wegener is niet de
enige angsttandarts in Ne
derland. Hij heeft vijf colle
ga's van wie de Amsterdam
mer Ad de Jongh de
bekendste is.
De Jongh promoveerde on
langs op het onderwerp tan
dartsfobie en kan zich sinds
kort ook psycholoog noe
men. Er lopen naar schatting
in Nederland 1,4 miljoen
mensen rond die last hebben
van zo'n fobie.
Royement
De Jongh is overigens geen
lid meer van de NMT, omdat
ook hij te veel reclame voor
zichzelf maakte. Wegener
zegt niet warm of koud te
worden van een mogelijk
royement door de NMT. „Ik
kan ook zonder dat lidmaat
schap m'n werk doen. Ik laat
die tekst op mijn auto staan
en binnenkort breng ik een
folder uit. Ik zie wel hoe
daarop wordt gereageerd."