VVN en Enfb tegen reconstructie weg Autorijden op LPG moet goedkoper, diesel duurder Parkeerterrein Hoofdpoortstraat pas na zomerseizoen uitgebreid Waterschap trekt 145.000,- uit voor geschiedschrijving Dordtse tandarts maakt reclame op een lijkwagen Nu meer tijd voor invoering belanghebbenden parkeren 'De tandarts, een monster?'' i DONDERDAG 15 FEBRUARI 1996 NR 25926 7 BURGH-HAAMSTEDE - De afdeling Schou wen en de fietsersbond Enfb Zeeland zien niets in een eventuele reconstructie van de Kraaijen- steinweg bij Burgh-Haamstede. „Wij als bestu ren, die de verkeersveiligheid voor iedere weg gebruiker hoog in het vaandel hebben staan, keuren de totale gang van zaken af", wordt ge steld. Eén van de gevolgen van do re constructie is dat de verkeers veiligheid geweld wordt aan gedaan, menen beide partijen. „De eerste plannen om hel dammentraject door de polder te laten lopen, zijn verkeers veiliger en minder milieube lastend. Wellicht economisch gezien ook beter." De VVN-af- deling Schouwen en Enfb Zee land vinden dan ook dat de Kraaijehsteinweg niet tot au toweg gereconstrueerd moet worden. „Het bestaande fietspad komt volgens plan te vervallen. Be stuurders van fietsen worden verplicht een andere weg te ne men. Het alternatief voor deze weggebruikers zou de Hoge- weg zijn. Laatstgenoemde weg wordt ook gereconstrueerd. De fietsers zien zich in de toe komst genoodzaakt zich te mengen op een relatief smalle rijweg met andere bestuur ders. Aangezien alle voertuigen daar worden toegestaan, ont staat daar naar onze mening een verkeersonveilige situatie voor met name de fietsers", stellen ze Verder vrezen de VVN-afde- ling Schouwen en Enfb Zee land geluidsoverlast voor de inwoners van de kernen door het intensieve gebruik van voertuigen, met name zwaar geladen vrachtverkeer dat ge bruik zal maken van de auto weg. „De gevaren zijn door ons niet te overzien, maar mense lijk beredeneerd is het niet denkbeeldig dat gezien het ty pe transport - onder meer ge vaarlijke stoffen - ongevallen zich voor kunnen doen met alle gevolgen van dien voor de be woners en het milieu", vinden ze. De VVN-afdeling Schouwen en Enfb Zeeland hebben hun be zwaren per brief kenbaar ge maakt aan het college van b en w en de raadsleden van de ge meente Westerschouwen, gede puteerde J. J. Hennekeij en Rijkswaterstaat. Voorde uitbreiding van het parkeerterrein aan de Hoofdpoortstraat moeten de volkstuinen wijken. (Foto: Joop van Houdt) ZIERIKZEE - Het parkeerterrein aan de Hoofdpoortstraat in Zierikzee wordt pas na het zomerseizoen uitgebreid. Aanvankelijk was het de bedoeling het parkeerterrein nog voor deze zomer met 450 plaatsen uit te breiden. De oorzaak van de vertraging is de langdurige procedure van het Bestemmingsplan Eerste Weegje. De uitbreiding van het parkeerterrein maakt onder deel uit van dit bestemmings plan. Dit bestemmingsplan ligt vanaf begin dit jaar ter in zage. „En er zijn in ieder geval al bezwaren binnen gekomen tegen dit plan. Die moeten eerst behandeld worden", al dus wethouder P. de Rijke (openbare werken). Daarnaast heeft ook het ver krijgen van alle grond meer tijd gekost dan vooraf was in geschat. De uitbreiding van het parkeerterrein wordt gere aliseerd op de volkstuinen van •het Lange Bogerdje. Vorige maand pas werden de laatste drie percelen aangekocht door de gemeente. Parallel De vertraging komt de ge meente niet slecht uit. Hier door resteert er meer tijd om het belanghebbenden parke ren op poten te zetten. De in voering hiervan loopt parallel aan de uitbreiding van het par keerterrein. Onlangs heeft de gemeente Zierikzee besloten de voorbe reidingen voor het belangheb benden parkeren in eigen be heer uit te voeren. Dit naar aanleiding van vragen van R. W. A. M. Pessers (D66) of het niet beter zou zijn het werk uit te besteden, omdat de ambte naren veel (extra) werk hebben met de hherindeling. Volgens De Rijke wordt er ech ter weinig tijd gewonnen met uitbesteden. „We moeten dan zoveel informatie aanreiken aan het bureau dat de werk zaamheden verricht, dat we het net zo goed zelf kunnen doen. Door de vertraging heb ben we daar nu ook meer tijd voor.Of de gemeente ook zelf de uitvoering, waaronder het plaatsen van borden, ter hand neemt is nu nog niet zeker. „De kans bestaat dat onze eigen dienst dit niet aan kan", aldus De Rijke. Haast Oppositiepartij D66 hoopt dat de voorbereidingen voor het belanghebbenden parkeren in derdaad doorgang vinden, zo als De Rijke zich voorstelt. R. W. A. M. Pessers (D66) uitte on langs nog de vrees dat het alle maal''te lang zou gaan duren, wanneer de gemeente zelf het belanghebbenden parkeren zou voorbereiden. Volgens hem is haast geboden bij de voorbereidingen. D66-fractievoorzitter J. Th. M. van der Veer zei gisteren ook te hopen dat er zo snel mogelijk een kant en klaar plan ligt. „Dat de uitbreiding van het parkeerterrein door de bezwa ren op het bestemmingsplan Eerste Weegje vertraging op loopt is niet te vermijden. Maar het belanghebbenden parkeren mag niet worden uit gesteld. Als straks het par keerterrein klaar ig, moet er zo een plan uit de-kast getrokken kupnen, 2 ring KierVan'r, aldus Van der' Veer. Naast extra uitgave Kroniek van het land van de Zeemeermin ZIERIKZEE - Er komt een boek over de historie van het voormalig- Waterschap Schouwen-Dui- veland en een boek over de geschiedenis van het Wegschap Walcheren. Dat werd gisteren, woensdag, besloten tijdens de vergadering van Waterschap Zeeuwse Eilanden in Heinkens- zand. Helemaal zonder slag of stoot ging dat niet. In december vorig jaar werd een symposium gehouden ter gelegenheid van de opheffing van het Waterschap Schouwen- Duiveland. De lezingen wor den gepubliceerd in een extra uitgave van de Kroniek van het land van de Zeemeermin. Volgens het dagelijks bestuur van het Waterschap Zeeuwse Eilanden is er echter alle reden om naast de kroniek een apar te publicatie te doen verschij nen over de geschiedenis van het voormalige Waterschap Schouwen-Duiveland. De kos ten van het boek over het voor malig Waterschap Schouwen- Duiveland worden geraamd op 95.000 gulden. Het boek over het wegschap vergt een inves tering van 50.000 gulden. Afstemmen Hoofdingeland J. J. Geleijnse uit Zierikzee pleitte - in navol ging van het advies van de commissie algemeen bestuur lijke zaken - voor afstemming met wat eerder al over het wa terschap is gepubliceerd. „Breng de lacunes in kaart, want doublures moeten voor komen worden", aldus Geleijnse die ook een vraagte ken zette bij de kosten. Tijdelijk dijkgraaf H. Evers- dijk zei er niets voor te voelen eerst een analyse te maken van wat er wel en niet in het boek moet komen. „Analyses kos ten ook geld", aldus Evers- dijk. Hij kon Geleijnse echter niet overtuigen. Deze bleef bij zijn standpunt, maar tekende daar wel meteen bij aan voorstander te zijn van de produktie van een dergelijk boek. Ook hoofdingeland C. van 't Hof uit Sint Philipsland vroeg Het voormalig Waterschap Schouwen-Duiveland bezit onder meer een fraaie collectie oude werk tuigen. (Foto: Marijke Folkertsma) aandacht voor de financiële kant van de zaak. „Bovendien krijgen de hoofdingelanden en vroegere hoofdingelanden het gratis, terwijl de ingelanden er voor moeten betalen. Via de omslag hebben zij echter wel meebetaald aan het boek", al dus Van't Hof. Ook de Oud-Vossemeerse hoofdingelanden A. L. Aarn- oudse en J. M. Aarnoudse keur den de uitgaaf voor het boek over het Schouwen-Duiveland- se waterschap af. Drs. G. R. Heerebout uit Kloe- tinge betreurde de negatieve geluiden. „Het waterschap is een algemeen maatschappelij ke instelling met een rijke his torie die het verdient om vast gelegd te worden. Het waterschap is het aan zijn stand verplicht dit uit te voe ren", aldus Heerebout. Materiaal Gezien de lange geschiedenis van het waterschap zou het volgens het waterschap aanbe veling verdienen dit boek over een langere periode te laten lo pen. Materiaal is er, zo voert het bestuur aan, genoeg: ruim 168 strekkende meter oud ar chief dat wordt bewaard in het streekarchief van Schouwen- Duiveland. Bovendien heeft het voormali ge Waterschap Schouwen-Dui veland een verzameling kaar ten, tekeningen, profiel schetsen, en aantekeningen van de peilraaien en uitgevoer de peilingen. Verder beschikt men over bokalen, herinne ringsgiften, schilderijen en kunstvoorwerpen. „Het zou aanbeveling verdie nen die elementen in een bre der historisch kader te plaat sen", aldus het waterschapsbe stuur. Verder werd besloten ook over het Wegschap Walcheren een boek te maken. Er bestaat wel een boek over het Waterschap Walcheren, maar daarin wordt volgens het waterschapsbe stuur vrijwel geen aandacht besteed aan het wegschap. Dit terwijl daar volgens het water schapsbestuur wel alle reden voor is. Door de herverkave ling is de wegensituatie op Walcheren ingrijpend veran derd en ook de ontwikkelingen over het recreatieve gebruik van wegen, de parkeervoorzie ningen en de groenvoorziening vielen onder de verantwoorde lijkheid van het wegschap. DEN HAAG (ANP) - De overheid moet automo bilisten aansporen lichtere auto's te kopen. Ver der moet zij het rijden op LPG aantrekkelijker maken en het draaien van veel kilometers af remmen. De werkgroep-Van der Vaart, ge noemd naar het voormalig PvdA-kamerlid en inmiddels topambtenaar op Financi en, advi seert staatssecretaris Vermeend (belastingen) en minister De Boer (milieubeheer) daartoe een verhoging van de houde.rschapslïelasting voor auto's op diesel of benzine boven de 600 kilo. In een inmiddels vero.uderd concept gaat de'werkgroep uit van een verhoging met 130 gul den (nu 20 gulden) voor elke 100 kg gewicht boven de 600 kg (nu 900 kg). De fiscus moet die selauto's nog meer aanslaan. Voor een auto op LPG moet de automobilist per jaar 240 gul den minder gaan betalen. Daar $taat een verhoging tegenover van de LPG-accijns met 8,5 cent per liter, zodat het voor deel gaandeweg verdwijnt naarmate een automobilist meer rijdt. Financiën benadrukt dat het hier gaat om een uitgelekt, in middels achterhaald concept voorstel. Staatssecretaris Ver meend komt binnenkort met definitieve adviezen in een brief aan de Tweede Kamer. De commissie-Van der Vaart haalt verder het voorstel van stal om de chipkaart van de VSN-Groep (streekvervoer), die al in 1997 kan worden ge introduceerd, een rol te ge ven in het fiscale beleid om au tomobiliteit te ontmoedigen. De werkgever kan zijn werk nemer naast een auto van de zaak ook zo'n kaart geven. De werknemer kan dan binnen be paalde grenzen zelf kiezen, op welke dag hij gebruik-maakt van de auto van de zaak dan- wel van het openbaar vervoer. Als hij zich houdt aan.gestelde grenzen, kan hij zonder inko- mensbijtelling voor loon in na- tura gebruik maken van door de werkgever vergoed ver voer. Tot dusver is bij voor beeld de onbelaste auto vap de zaak beperkt tot mensen die daar priv'e minder dan dui zend kilometer mee rijden; dat - aantal kilometers zou fors om hoog kunnen géan. Ook kan de onbelaste onkostenvergoeding voor het openbaar vervoer soe peler. Discriminatie De belangenorganisaties Bo- vag en RAI menen dat Van der Vaart dieselrijders discrimi neert. Personenauto's met die selmotor kunnen aan vrijwel dezelfde milieu-eisen voldoen als benzine wagens. Zij zijn echter 15 tot 20 zuiniger en le veren zo een bijdrage aan ener giebesparing. Bovag en RAI kiezen voor la gere vaste lasten (houder schapsbelasting) in ruil voor eventuele accijnsverhoging. Stimulering van LPG juichen de organisaties toe. De chip kaart is in beginsel een goed idee, maar de kaart zal zich nog in de praktijk moeten be wijzen, aldus de organisaties. VSN-groep De VSN-Groep wijst op het fi nanciële nadeel voor het streekvervoer van verhoging van de accijns op diesel. Een cent verhoging kost de groep een miljoen gulden per jaar. Bovendien wil minister De Boer (milieubeheer) al dat de bussen uiterlijk per 1 oktober gaan rijden op zwavelarme diesel. Die kost al acht cent meer per liter. DORDRECHT (ANP) - De Dordtse tandarts Paul Wegener is niet echt geliefd bij zijn col lega's. Hij rijdt in een oude lijkwagen, een zilverkleurige Chevrolet uit 1980, niet daar op de tekst „De tandarts, Een monster?". Re clame, zeggen de Dordtse tandartsen en dat mag niet volgens de gedragsregels van de Ne derlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (NMT). lijke huis-aan-huisblad over zijn werk als angsttandarts, zal hem ook niet in dank zijn afgenomen. „Ik wil hele maal geen patiënten winnen, ik wil alleen maar laten zien dat ik er ben voor die doel groep van angsthazen." Het is niet de eerste keer dat Paul Wegener in conflict komt met zijn collega's. Toen hij zich in 1980 in Dor drecht vestigde, wilde hij uitsluitend ziekenfondspa tiënten behandelen. Wege ner: „Ik vond dat veel gezel liger. Het zijn redelijke mensen, eerlijk en goed van betalen. Bij particulier ver zekerden moet je maar af wachten of je je geld op tijd krijgt." Het kan Paul Wegener alle maal niets schelen. Wegener is geen gewone tandarts, maar noemt zich angst tandarts. Hij helpt behalve gewone patiënten, mensen met extreme angst voor alles wat met kiezen trekken, bo ren, vullen of wortelbehan delingen te maken heeft. Het woord angsttandarts staat eveneens op zijn „lijken- bak", zoals Wegener zijn au to noemt. „Ik heb die wagen in mei aangeschaft cn in juli kreeg ik een brief van mijn colle ga's in Dordrecht en omstre ken, dat ik me moest onthou den van reclame. Ze dreigden met de tuchtraad", vertelt Wegener in zijn prak tijkruimte langs de Oude Maas. Een paar weken later werd Wegener gebeld door een ju rist van de NMT die hem dui delijk maakte dat hij de tekst op zijn auto moest ver wijderen. Tandartsen mogen geen reclame voor hun prak tijk maken en zeker geen publicititeit zoeken. Een ar tikel onlangs in een plaatse- Rustiger aan Nadat Wegener een paar jaar geleden was geveld door een herseninfarct - zijn linker hand is daardoor deels ver lamd - besloot hij het wat rustiger aan te gaan doen en zich toe leggen op mensen rrfet angst voor de tandarts. „Vertrouwen wekken, men sen op hun gemak stellen. Daar gaat het om. De angst hazen komen pas als ze ster ven van de pijn, of hun gebit is er heel slecht aan toe. Vaak is die angst ontstaan bij de schooltandarts of bij artsen die met bruut geweld te keer zijn gegaan." Grote schare Het rondrijden met zijn op zichtige wagen heeft hem in tussen een grote schare van angstige klanten opgele verd. Ze maken 10 procent uit'van de bijna 5000 patiën ten tellende tweemans- praktijk. Wegener is niet de enige angsttandarts in Ne derland. Hij heeft vijf colle ga's van wie de Amsterdam mer Ad de Jongh de bekendste is. De Jongh promoveerde on langs op het onderwerp tan dartsfobie en kan zich sinds kort ook psycholoog noe men. Er lopen naar schatting in Nederland 1,4 miljoen mensen rond die last hebben van zo'n fobie. Royement De Jongh is overigens geen lid meer van de NMT, omdat ook hij te veel reclame voor zichzelf maakte. Wegener zegt niet warm of koud te worden van een mogelijk royement door de NMT. „Ik kan ook zonder dat lidmaat schap m'n werk doen. Ik laat die tekst op mijn auto staan en binnenkort breng ik een folder uit. Ik zie wel hoe daarop wordt gereageerd."

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 7