Veiligheid in de auto: jong geleerd, oud gedaan Met een veilige auto bent u ook voordeliger uit Technisch oké: een veilig idee Veiligheid voor alles bij VVN Veiligheids- en Milieu-inspecties Regelmatig inspecteren van de auto loont VVN-tips voor veilig vervoer van kinderen VVN-tips voor juist gebruik van kinderzitjes Een goed onderhouden auto is een veilige auto Bij elke rit hoort een goede kinderzit Elke ketting is zo sterk als de zwakste schakel WOENSDAG 7 FEBRUARI 1996 HET EXTRA NIEUWSBLAD Peventieve VVN Veiligheids- en Milieu-Inspectie. Kinderen behoren, net als ouderen en mindervaliden, tot de Gordelkussen meest kwetsbare verkeersdeelnemers. Voor het vervoer per auto van de allerkleinsten staat een scala aan kinderzitjes ter beschik king. Prima, mits ze goed worden gebruikt. Oudere kinderen kunnen gebruik maken van het gordelkussen om veilig te reizen per auto. Uit onderzoek blijkt dat ouders en kinderen de veilig heidsmiddelen, inclusief de achtergordels, in auto's vaak ver keerd gebruiken. Veilig Verkeer Nederland vestigt daarom de aandacht op een gepaste kinderopvang in de auto. Voor kinderen die uit het kinderzitje zijn gegroeid, is het gordelkussen een prima oplossing. Dit gordelkussen, ook wel 'boosterseat' of zittingverjioger genoemd, wordt samen met de gewone autogordel gebruikt. Het gordelkussen zorgt ervoor dat het kind vanaf 3 jaar (gewicht 15 tot 36 kg) veilig in de Tips voor het vervoer van kinderen in de auto hangen samen met de leeftijd van de kinderen. Voor elke leeftijd zijn hulp middelen verkrijgbaar om de kinderen tijdens het autorijden volop veiligheid en comfort te bieden. Door de kinderen van jongsaf te wennen aan maximale veiligheid, zullen ze zich op oudere leeftijd ook veiliger gedragen. Jong geleerd, oud gedaan. De kans dat de kinderen op latere leeftijd de gordel blijven dragen, wordt er "n stuk groter door. bouwjaar 1990 zijn achtergordels aan wezig. Hierdoor zijn de babyzitjes ook achterin te gebruiken. Vervoer uw kind nooit op schoot of in een reiswieg. Als u 'geen babyzitje Wilt of kunt aanschaffen, kunt u terecht bij diverse kruisverenigingen en baby-spe ciaalzaken die verkeersveilige babyzitjes verhuren. Kinderzitjes Babyzitjes Voor baby's van 0 tot 9 maanden (tol 10 kg) zijn er babyzitjes waarin het kind tegen de rijrichting in. dus achterwaarts, zit. De meeste babyzitjes worden bevestigd met de autogordel. In auto's vanaf gordel zit. Achtergordel Sinds een paar jaar geldt een draagplicht van autogordels achterin"personenauto's. Als de auto tenminste over zulke gordels beschikt. Omdat op de achterbank meestal kinde ren zitten, zijn die gordels vooral voor hen bestemd. In de praktijk blijkt dat deze gordels veel Voor kinderen van 9 maanden tot onge veer 3 jaar (gewicht 9 to*t 18 kg) is het kinderzitje het meest effectieve beveili gingsmiddel. Het bestaat uit een stevig stoeltje (soms met tafeltje) en heeft gor- deltjes. zodat het kind bij een eventuele botsing prima beschermd is. Hel kinder zitje geeft echter alleen optimale bescherming als de gordel of hel tafeltje goed aansluit op het lichaam. Vervoer niet meer kinderen dan er gordels zijn en vervoerniet meer personen dan er zitplaatsen zijn. Veiligheid voor iedtfeen in de auto is belangrijk. Dus voor elke passagier, klein en jroot, een eigen gordel. Kinderen bij elkaar of bij een volwassene op schoot laten zitten, is - ook tijdens korte ritjes! - gevaarlijk Let er Afspraken ook bij groeps vervoer naar sportwedstrijden, partijtjes of andere activiteiten op dat elk kind een zitplaats heeft. .aat kinderen bij voorkeur op de achter- Probeer daarom zo veel m(gelijk het bank plaatsnemen. Kinderen achterin is veiliger voor bestuurder en kind. Baby- en kinderzitjes kunnen, met het kind in achterwaartse richting gezeten, op de voorstocl worden bevestigd. Als de auto over een passagiersairbag beschikt, mag dit echter nooit. baby- of kinderzitje op de aclterbaak te plaatsen. Jongere kinderen moeten bij het ontbreken van speciaal voorden btstem- de hulpmiddelen altijd achterin Ouderen dienen onderweg fegelrratig te controleren of de kinderen hun gordel nog dragen. Laat geen voorwerpet. zoals Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG richtten ruim 35 jaar geleden Veiligheidsinspecties VVN op. Deze keuringen hebben in de voorbije tijd veel bijgedragen aan de kwaliteitsverhoging van ons wagenpark en daarmee aan de verkeersveiligheid van rijdend Nederland. te weinig worden gebruikt. Uit onder zoek blijkt ook dat als de gordels wèl worden gedragen, dat dit vaak verkeerd gebeurt. In driekwart van de gevallen valt er iets op het dragen van de gordel door kin deren aan te mer ken. Wegens de geringe Jichaams- lengte van de kin- Kinderen zitten bij voorkeurP de achterbank. Ook bij korle rillen loont hel de deren ligt zo' n hoog moeite om de gordel ie gebrfken. percentage voor de hand. Veel voorkomende fouten zijn te deel. Het door kinderen als heupgordel veel vrije ruimte tussen schouder en gor- dragen van de driepuntsgordel kan bij del, een schoudergordel die bijna van de CCI1 botsing ernstige gevolgen hebben en schouder glijdt en een gedraaid heup daarom niet wenselijk. paraplu's, op de hoedenplank slingeren. Bij een noodstop of bij een ongeval vliegt zo'n paraplu als een projectiel door de auto, met alle kans op kwalijke gevolgen. Jaarlijks combineren zo'n één miljoen automobilisten een onderhoudsbeurt van hun auto met zo'n Veiligheids- en Milieu-Inspectie. Ze krijgen daarna de 'veilighefdskrul* van VVN op de voor ruit. Hiermee weet de berijder dat zijn auto in een goede, verkeersveilige staat verkeert. De keuring omvat alle voor de verkeers veiligheid en het milieu belangrijke onderdelen van de auto. Eigenaars ont vangen na afloop een inspectierapport mei de resultaten van de keuring. De kilometerstand wordt geregistreerd bij de Nationale Auto Pas. Alleen bij erkende bedrijven Het laten uitvoeren van de VVN Veilig heids- en Milieu-Inspectie is vrijwillig en gebeurt meestal samen met een service- beurt. Alleen bedrijven aangesloten bij Veiligheidsinspecties VVN mogen deze keuring verrichten. Zij hebben de appara tuur en beschikken over genoeg vakken nis om deze inspectie goed te kunnen uit voeren. In totaal gaat het om ruim 4000 BOVAG-autobedrijven. herkenbaar aan het muurschild met de bekende krul in rood/witte uitvoering. Tot drie jaar Veiligheidsinspecties VVN richt zich pri mair op nieuwe auto's tot drie jaar en op Verder kunt u met de kinderen de volgen de afspraken maken: - Stap pas in en uit als dat gezegd wordt. - Gebruik de kindersloten. - Val elkaar en de chauffeur niet lastig. - Doe de gordel om en houd die om tij dens hel rijden. - Blijf van ramen en deuren af. - Stap uit aan de veilige (stocp)kant van de weg. oudere auto's, die als occasions bij gara ges en autobedrijven worden aangebo den. Na de eerste drie jaar vuil de auto onder de verplichte APK. De Vl-keuring is zo belangrijk omdat juist met nieuwe, vaak zakelijk gebruikte auto's in korte tijd soms veel kilometers worden afgelegd. Slijtage van vitale onderdelen gaat bij deze 'kilometervre ters' daarom sneller. Vraag naar de VVN-krul! De VVN- veiligheidskrul geeft zeker heid. Als u uw auto inruilt of verkoopt, kunt u aantonen dat uw auto in goede techni sche staat ver keert. Daar profiteert uw portemonnee van mee. Ook de koper heeft houvast aan de krul Hij weet immers dat hij een auto aanschaft waai mee hij veilig kan rijden AJs de keuring is uitgevoerd in combina tie met een onderhoudsbeurt, dan is de kans op dure reparaties klein Vraag dus naar de krol. uw garage weet er meer ?EMfMUËN?EST| Zelfs het beste beveiligingsmiddel laat u of liever gezegd uw kind in de steek als het foutief bevestigd is. Veilig VerkeerNeder- land geeft op basis van jarenlange ervaring en wetenschippelijk onderzoek de volgende tips waarmee u een kinderzitje optimaal kunt gebruiken. vaak dc tekst: Universal. Dij betekent dat het zitje in vrijwel elkejaulo kan worden gebruikt. Controleer \<x>r dc aanschaf of het zitje goed km worden bevestigd. Ga na of dc vciligfcidsgordcl lang genoeg is. Let crop of dekindergnr- dcls cn sluiting gcmakkcllt kunnen worden versteld, gesloten en éopend. In principe voldoen alle baby- cn kinder zitjes. die in Nederland worden verkocht aan de Europese veiligheidseisen. Dit wordt aangegeven door een keurmerk met daarop in een cirkel een 'E' met een cijfer. Tevens vermeldt het keurmerk voor welke leeftijdscategorie het zitje geschikt is Op het keurmerk staat ook De gordels waarmee u het kind in het stoeltje vastmaakt, moeten altijd goed op het lichaam van het kind aansluiten. Houd bij de afstelling van dc gordeltjes rekening met de kleding van het kind cn de stand van het stoeltje. Ook hij korte afstanden loont het gebruik van de gordel. Juist bij kleine ritten in stad of dorp gebeuren veel ongelukken. Zitjes die achterwaarts geplaatst kunnen worden, mogen nooit op de passagiers stoel w orden aangebracht als er een I riligheid voor iedereen in dr auln is belangrijk. Vervoer niet meer kinderen don rr plaatsen cn gordrh in dr passagiersairbag aanwezig is. aulo zijn. gemeten. Tevens wordt de spanning gecontroleerd en zonodig bijgesteld. Ook van levensbelang als ccgen, sneeuw of vallend blad de weg glad maken. Met het milieu in het achterhoofd wordt de samenstelling van de uitlaatgassen en de afstelling van de motor gecheckt. Gun stig voor het brandstofverbruik en voor onze leefomgeving. Dat de verlichting en wisserbladen in orde moeten zijn voor een goed zicht, is ook een uitgemaakte zaak. De Veilig heids- en Milieu-Inspectie van Veilig Verkeer Nederland let hierop. Bij de WN Veiligheids- en Milieu-Inspectie wordt aandacht besteed aan alle vitale punten van de auto. Verkeersveiligheid kent veel kanten. Naast het naleven van de verkeersregels, het dragen van de gordel en het nalaten van onveilige handelingen, vormt ook het voertuig zelf een belangrijk veiligheidsaspect. Hoewel het aantal ongevallen, veroorzaakt door technische mankementen aan een voertuig, vrij klein is - zeker sinds de invoering van de APK -, is elk ongeval er één te veel. Daarbij komt dat een goed onderhouden auto voor de bezit ter zowel een veilige als een zuinige auto is. Regelmatig onder houd leidt uiteindelijk- tot kostenbesparing voor de eigenaar en tevens tot meer veiligheid op de weg. Goed met de auto omgaan heeft tal van voordelen. Een goed onderhouden auto is plezieriger om in te rijden. Het geeft een rustig gevoel als je weet dat de con ditie van het voertuig picobello is. Je hoeft je geen zorgen-te maken over even tuele pech onderweg. Want die pech komt altijd hoogst ongelegen, 's Avonds laat op een donkere, verlaten weg, terwijl de door Erwin Krol aangekondigde depressie met windkracht acht en regen vlagen ook net boven de plek des onheils arriveert... Onderhoud is behoud Goed onderhoud loont de moeite. Met de veiligheids- en milieu-inspectie van Vei ligheidsinspecties VVN - de bekende 'krul' - is de automobilist ervan verze kerd dat zijn/haar auto in de best moge lijke conditie verkeert. Ruim 4000 BOVAG-autobedrijven voeren de inspectie uit in combinatie met een onderhoudsbeurt. Vakkennis en de juiste apparatuur zijn voor liet garagebedrijf onontbeerlijk om de VVN- Veihheidsinspectie (e kunnen uitvoeren. Ruim één miljoen automobilisten combineren jaarlijks een onder houdsbeurt van hun auto met een Veiligheids- en Milieu-Inspec tie en krijgen daarna de 'veiligheidskrul' van Veiligheidsinspec ties VVN op de voorruit. Dit geeft de berijder de zekerheid, dat zijn auto in een goede, verkeersveilige staat verkeert. De keuring omvat alle voor de verkeersveiligheid en het milieu belangrijke onderdelen van de auto. Eigenaars ontvangen na afloop een inspectierapport waarin de resultaten van de keuring staan ver meid. De kilometerstand wordt geregistreerd bij de Nationale Auto Pas. Zo'n inspectie verdient zichzelf weer terug. Door minder kans op pech en min der kans op onvoorziene kosten. Terwijl een regelmatig onderhouden motor min der brandstof verbruikt dan een automo tor waar nauwelijks naar wordt omgeke ken. Goed onderhoud resulteert in een hogere restwaarde van de auto. Niet voor niets luidt de uitdrukking: Onderhoud is behoud... Maximale veiligheid Extra voordeel is dat de auto na de VVN Veiligheids- en Milieu-Inspectie maxi male veiligheid biedt. Goed werkende remmen zorgen voor een kortere veilige remweg. Dit kan van levensbelang zijn. Wielophanging, stuurinrichting, schok dempers en banden worden gecontro leerd. Zodat de auto koers- en trillingvrij op de weg ligt, wat vooral in bochten heel belangrijk is. Van de banden wordt de profieldiepte Na een vakantie gaat u uitgerust weer fris aan het werk. Hetzelf de geldt voor de auto na een servicebeurt, gecombineerd met een Veiligheids- en Milieu-Inspectie van VVN. Minimaal één keer per jaar heeft uw auto een intensieve technische controle nodig om goed zijn werk te kunnen blijven doen. Immers: 'onderhoud is behoud' en 'voorkomen is beter dan genezen'. In eigen belang dient men de termijnen voor de servicebeurt serieus te nemen.* Regelmatige onderhoudsbeurten houden de auto in top-conditie, voorkomen dure reparaties en helpen de waardeverminde ring van de auto zo klein mogelijk te houden. Verder zijn regelmatige servicebeurten de voorwaarde voor eventuele aanspra ken op de garantie van de auto. Onderdelen en materialen, zoals banden, remvoeringen en wisserbladen, slijten door dagelijks gebruik. Tevens moeten de vloeistoffen, die de auto verbruikt of die verouderen, pais bijvoorbeeld motorolie en remvpeistof, regelmatig worden gecontroleeij- Niet alleen zijn dé intervallen voor de servicebeurt de natste jaren groter geworden, ook zij/ enkele werkzaamhe den vervallen. D< elektronische ontste king en inspuitirt hóeven niet meer te worden afgesteld Dit geldt vaak ook voor kleppen ma een hydraulische klep- spelingsregeling Delen die aan slijtage onderhevig zijn, werden welisyaar verder ontwikkeld, toch moeten ze vanwege hun zware belasting regt/matig worden gecontro leerd en - zo iodig - worden vernieuwd. Ook voor eenauto geldt dat 'elke ketting zo sterk is ah de zwakste schakel!. Goed afgestelde verlichting verhoogt de verkeersveiligheid. Welke autonobilist is zich ervan bewust, hoe vaak t|j in de loop van he|jaar een sïoeprandj/ heeft 'gepikt' of nét een te lage bandenspanning heeft rotdgetoerd? Of het fel dat de beginnende automobi list zo af en toe wel 'ns met jen aange trokken ilandrem rijdt? Het h duidelijk dat een servicebeurt ook nldig is om mankementen als gevolg vay kleine fou ten in de rijstijl op te sporyi' en te 'her stellen, Een ondoordachte rit over een slecht wegdek of door het errein kan de bodemplaat en de bescher/iende rubber- delen aan de onderkant van de auto beschadigen. De servicybeurt verhelpt zulke onvolkomenheder en voorkomt verdere schade, zoals rcfet en inwerking vari vuil op mechanischc'delèn. Deze keuring van de Veiligheidsinspec ties VVN gebeurt op vrijwillige basis en wordt meestal uitgevoerd samen met een servicebeurt. Alleen bedrijven aangesloten bij Veilig heidsinspecties VVN mogen deze keu ring uitvoeren. Zij hebben de apparatuur en beschikken over voldoende vakkennis om deze inspectie goed te kunnen uitvoe ren. In totaal gaat het om ruim 4000 BOVAG-autobedrijven. Ze zijn herken baar aan het muurschild met de bekende krul in rood/witte uitvoering. Veiligheid voor alles Veilig autorijden begint mei degelijk onderhoud en een grondige inspectie. De kans op storingen is dan minimaal en als automobilist weet u zeker dat uw auto het milieu niet meer belast dan noodza kelijk. En, u rijdt in een veilige auto. Ook dat is van belang voor uzelf, uw passa giers en uw medeweggebruikers. Daarom namen VVN en de BOVAG ruim 35 jaar geleden het initiatief tot oprichting van Veiligheidsinspecties VVN. Deze hebben enorm veel bijgedra gen aan de verkeersveiligheid van rij dend Nederland. Tot drie jaar Veiligheidsinspecties VVN richt'zich pri mair op alle nieuwe auto's tot drie jaar en op oudere auto's die als occasion bij garages en autobedrijven te koop worden aangeboden. Na de eerste drie jaar valt de aulo onder de verplichte APK. De Vl-keuring is zo belangrijk, omdat juist met nieuwe, vaak zakelijk gebruikte auto's in korte lijd soms veel kilometers worden afgelegd. Slijtage van vitale onderdelen gaat bij deze 'kilometervre ters' daarom ook sneller. Iedere automobilist is gebaat bij een perfect werkend remsysteem. De WN Veiligheids- en Milieu-Inspectie laat niets aan het toeval over. Vraag naar de VVN-krul! De VVN-veiligheidskrul geeft zekerheid. Als u uw auto inruilt of verkoopt, kunt u aantonen dat uw auto in een goede tech nische staat verkeert. Daar vaart uw por temonnee wel bij Maar de krul biedt ook de koper houvast Hij weet immers, dat hij een auto aan schaft waarmee hij veilig kan rijden Als de keuring is uitgevoerd in combina tie met een onderhoudsbeurt, dan is de kans op dure reparaties zo klein moge lijk. Dus vraag naar de krul. uw garage weel er meer van!

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 5