Veiligheid in de auto:
jong geleerd, oud gedaan
Met een veilige auto
bent u ook voordeliger uit
Technisch oké:
een veilig idee
Veiligheid voor alles bij VVN
Veiligheids- en Milieu-inspecties
Regelmatig inspecteren van de auto loont
VVN-tips voor veilig vervoer van kinderen
VVN-tips voor juist gebruik van kinderzitjes
Een goed onderhouden auto is een veilige auto
Bij elke rit hoort een goede kinderzit
Elke ketting is zo sterk als de zwakste schakel
WOENSDAG 7 FEBRUARI 1996
HET EXTRA NIEUWSBLAD
Peventieve VVN Veiligheids- en Milieu-Inspectie.
Kinderen behoren, net als ouderen en mindervaliden, tot de Gordelkussen
meest kwetsbare verkeersdeelnemers. Voor het vervoer per auto
van de allerkleinsten staat een scala aan kinderzitjes ter beschik
king. Prima, mits ze goed worden gebruikt. Oudere kinderen
kunnen gebruik maken van het gordelkussen om veilig te reizen
per auto. Uit onderzoek blijkt dat ouders en kinderen de veilig
heidsmiddelen, inclusief de achtergordels, in auto's vaak ver
keerd gebruiken. Veilig Verkeer Nederland vestigt daarom de
aandacht op een gepaste kinderopvang in de auto.
Voor kinderen die uit het kinderzitje zijn
gegroeid, is het gordelkussen een prima
oplossing. Dit gordelkussen, ook
wel 'boosterseat' of zittingverjioger
genoemd, wordt samen met de gewone
autogordel gebruikt. Het gordelkussen
zorgt ervoor dat het kind vanaf 3 jaar
(gewicht 15 tot 36 kg) veilig in de
Tips voor het vervoer van kinderen in de
auto hangen samen met de leeftijd van
de kinderen. Voor elke leeftijd zijn hulp
middelen verkrijgbaar om de kinderen
tijdens het autorijden volop veiligheid en
comfort te bieden.
Door de kinderen van jongsaf te wennen
aan maximale veiligheid, zullen ze zich
op oudere leeftijd ook veiliger gedragen.
Jong geleerd, oud gedaan. De kans dat
de kinderen op latere leeftijd de gordel
blijven dragen, wordt er "n stuk groter
door.
bouwjaar 1990 zijn achtergordels aan
wezig. Hierdoor zijn de babyzitjes
ook achterin te gebruiken.
Vervoer uw kind nooit op schoot of in
een reiswieg. Als u 'geen babyzitje Wilt
of kunt aanschaffen, kunt u terecht bij
diverse kruisverenigingen en baby-spe
ciaalzaken die verkeersveilige babyzitjes
verhuren.
Kinderzitjes
Babyzitjes
Voor baby's van 0 tot 9 maanden (tol
10 kg) zijn er babyzitjes waarin het kind
tegen de rijrichting in. dus achterwaarts,
zit.
De meeste babyzitjes worden bevestigd
met de autogordel. In auto's vanaf
gordel zit.
Achtergordel
Sinds een paar jaar geldt een draagplicht
van autogordels achterin"personenauto's.
Als de auto tenminste over zulke gordels
beschikt.
Omdat op de achterbank meestal kinde
ren zitten, zijn die gordels vooral voor
hen bestemd.
In de praktijk blijkt dat deze gordels veel
Voor kinderen van 9 maanden tot onge
veer 3 jaar (gewicht 9 to*t 18 kg) is het
kinderzitje het meest effectieve beveili
gingsmiddel. Het bestaat uit een stevig
stoeltje (soms met tafeltje) en heeft gor-
deltjes. zodat het kind bij een eventuele
botsing prima beschermd is. Hel kinder
zitje geeft echter alleen optimale
bescherming als de gordel of hel tafeltje
goed aansluit op het lichaam.
Vervoer niet meer kinderen dan er gordels zijn en vervoerniet
meer personen dan er zitplaatsen zijn. Veiligheid voor iedtfeen
in de auto is belangrijk. Dus voor elke passagier, klein en jroot,
een eigen gordel. Kinderen bij elkaar of bij een volwassene op
schoot laten zitten, is - ook tijdens korte ritjes! - gevaarlijk Let er Afspraken
ook bij groeps vervoer naar sportwedstrijden, partijtjes of andere
activiteiten op dat elk kind een zitplaats heeft.
.aat kinderen bij voorkeur op de achter- Probeer daarom zo veel m(gelijk het
bank plaatsnemen. Kinderen achterin is
veiliger voor bestuurder en kind.
Baby- en kinderzitjes kunnen, met het
kind in achterwaartse richting gezeten, op
de voorstocl worden bevestigd. Als de
auto over een passagiersairbag beschikt,
mag dit echter nooit.
baby- of kinderzitje op de aclterbaak te
plaatsen. Jongere kinderen moeten bij het
ontbreken van speciaal voorden btstem-
de hulpmiddelen altijd achterin
Ouderen dienen onderweg fegelrratig te
controleren of de kinderen hun gordel
nog dragen. Laat geen voorwerpet. zoals
Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG richtten ruim 35 jaar
geleden Veiligheidsinspecties VVN op. Deze keuringen hebben
in de voorbije tijd veel bijgedragen aan de kwaliteitsverhoging
van ons wagenpark en daarmee aan de verkeersveiligheid van
rijdend Nederland.
te weinig worden
gebruikt. Uit onder
zoek blijkt ook dat
als de gordels wèl
worden gedragen,
dat dit vaak
verkeerd gebeurt.
In driekwart van de
gevallen valt er iets
op het dragen van
de gordel door kin
deren aan te mer
ken. Wegens de
geringe Jichaams-
lengte van de kin- Kinderen zitten bij voorkeurP de achterbank. Ook bij korle rillen loont hel de
deren ligt zo' n hoog moeite om de gordel ie gebrfken.
percentage voor de
hand. Veel voorkomende fouten zijn te deel. Het door kinderen als heupgordel
veel vrije ruimte tussen schouder en gor- dragen van de driepuntsgordel kan bij
del, een schoudergordel die bijna van de CCI1 botsing ernstige gevolgen hebben en
schouder glijdt en een gedraaid heup daarom niet wenselijk.
paraplu's, op de hoedenplank slingeren.
Bij een noodstop of bij een ongeval vliegt
zo'n paraplu als een projectiel door de
auto, met alle kans op kwalijke gevolgen.
Jaarlijks combineren zo'n één miljoen
automobilisten een onderhoudsbeurt van
hun auto met zo'n Veiligheids- en
Milieu-Inspectie. Ze krijgen daarna de
'veilighefdskrul* van VVN op de voor
ruit. Hiermee weet de berijder dat zijn
auto in een goede, verkeersveilige staat
verkeert.
De keuring omvat alle voor de verkeers
veiligheid en het milieu belangrijke
onderdelen van de auto. Eigenaars ont
vangen na afloop een inspectierapport
mei de resultaten van de keuring. De
kilometerstand wordt geregistreerd bij de
Nationale Auto Pas.
Alleen bij erkende bedrijven
Het laten uitvoeren van de VVN Veilig
heids- en Milieu-Inspectie is vrijwillig en
gebeurt meestal samen met een service-
beurt. Alleen bedrijven aangesloten bij
Veiligheidsinspecties VVN mogen deze
keuring verrichten. Zij hebben de appara
tuur en beschikken over genoeg vakken
nis om deze inspectie goed te kunnen uit
voeren. In totaal gaat het om ruim 4000
BOVAG-autobedrijven. herkenbaar aan
het muurschild met de bekende krul in
rood/witte uitvoering.
Tot drie jaar
Veiligheidsinspecties VVN richt zich pri
mair op nieuwe auto's tot drie jaar en op
Verder kunt u met de kinderen de volgen
de afspraken maken:
- Stap pas in en uit als dat gezegd wordt.
- Gebruik de kindersloten.
- Val elkaar en de chauffeur niet lastig.
- Doe de gordel om en houd die om tij
dens hel rijden.
- Blijf van ramen en deuren af.
- Stap uit aan de veilige (stocp)kant van
de weg.
oudere auto's, die als occasions bij gara
ges en autobedrijven worden aangebo
den. Na de eerste drie jaar vuil de auto
onder de verplichte APK.
De Vl-keuring is zo belangrijk omdat
juist met nieuwe, vaak zakelijk gebruikte
auto's in korte tijd soms veel kilometers
worden afgelegd. Slijtage van vitale
onderdelen gaat bij deze 'kilometervre
ters' daarom sneller.
Vraag naar de VVN-krul!
De VVN-
veiligheidskrul
geeft zeker
heid. Als u uw
auto inruilt of
verkoopt, kunt
u aantonen dat
uw auto in
goede techni
sche staat ver
keert. Daar
profiteert uw
portemonnee van mee. Ook de koper
heeft houvast aan de krul Hij weet
immers dat hij een auto aanschaft waai
mee hij veilig kan rijden
AJs de keuring is uitgevoerd in combina
tie met een onderhoudsbeurt, dan is de
kans op dure reparaties klein Vraag dus
naar de krol. uw garage weet er meer
?EMfMUËN?EST|
Zelfs het beste beveiligingsmiddel laat u of liever gezegd uw
kind in de steek als het foutief bevestigd is. Veilig VerkeerNeder-
land geeft op basis van jarenlange ervaring en wetenschippelijk
onderzoek de volgende tips waarmee u een kinderzitje optimaal
kunt gebruiken.
vaak dc tekst: Universal. Dij betekent
dat het zitje in vrijwel elkejaulo kan
worden gebruikt. Controleer \<x>r dc
aanschaf of het zitje goed km worden
bevestigd. Ga na of dc vciligfcidsgordcl
lang genoeg is. Let crop of dekindergnr-
dcls cn sluiting gcmakkcllt kunnen
worden versteld, gesloten en éopend.
In principe voldoen alle baby- cn kinder
zitjes. die in Nederland worden verkocht
aan de Europese veiligheidseisen. Dit
wordt aangegeven door een keurmerk
met daarop in een cirkel een 'E' met een
cijfer. Tevens vermeldt het keurmerk
voor welke leeftijdscategorie het zitje
geschikt is Op het keurmerk staat ook
De gordels waarmee u het kind in het
stoeltje vastmaakt, moeten altijd goed op
het lichaam van het kind aansluiten.
Houd bij de afstelling van dc gordeltjes
rekening met de kleding van het kind cn
de stand van het stoeltje.
Ook hij korte afstanden loont het
gebruik van de gordel. Juist bij kleine
ritten in stad of dorp gebeuren veel
ongelukken.
Zitjes die achterwaarts geplaatst kunnen
worden, mogen nooit op de passagiers
stoel w orden aangebracht als er een I riligheid voor iedereen in dr auln is belangrijk. Vervoer niet meer kinderen don rr plaatsen cn gordrh in dr
passagiersairbag aanwezig is. aulo zijn.
gemeten. Tevens wordt de spanning
gecontroleerd en zonodig bijgesteld. Ook
van levensbelang als ccgen, sneeuw of
vallend blad de weg glad maken. Met het
milieu in het achterhoofd wordt de
samenstelling van de uitlaatgassen en de
afstelling van de motor gecheckt. Gun
stig voor het brandstofverbruik en voor
onze leefomgeving.
Dat de verlichting en wisserbladen in
orde moeten zijn voor een goed zicht, is
ook een uitgemaakte zaak. De Veilig
heids- en Milieu-Inspectie van Veilig
Verkeer Nederland let hierop.
Bij de WN Veiligheids- en Milieu-Inspectie wordt aandacht besteed aan alle vitale punten van de auto.
Verkeersveiligheid kent veel kanten. Naast het naleven van de
verkeersregels, het dragen van de gordel en het nalaten van
onveilige handelingen, vormt ook het voertuig zelf een belangrijk
veiligheidsaspect. Hoewel het aantal ongevallen, veroorzaakt
door technische mankementen aan een voertuig, vrij klein is -
zeker sinds de invoering van de APK -, is elk ongeval er één te
veel. Daarbij komt dat een goed onderhouden auto voor de bezit
ter zowel een veilige als een zuinige auto is. Regelmatig onder
houd leidt uiteindelijk- tot kostenbesparing voor de eigenaar en
tevens tot meer veiligheid op de weg.
Goed met de auto omgaan heeft tal van
voordelen. Een goed onderhouden auto
is plezieriger om in te rijden. Het geeft
een rustig gevoel als je weet dat de con
ditie van het voertuig picobello is. Je
hoeft je geen zorgen-te maken over even
tuele pech onderweg. Want die pech
komt altijd hoogst ongelegen, 's Avonds
laat op een donkere, verlaten weg, terwijl
de door Erwin Krol aangekondigde
depressie met windkracht acht en regen
vlagen ook net boven de plek des onheils
arriveert...
Onderhoud is behoud
Goed onderhoud loont de moeite. Met de
veiligheids- en milieu-inspectie van Vei
ligheidsinspecties VVN - de bekende
'krul' - is de automobilist ervan verze
kerd dat zijn/haar auto in de best moge
lijke conditie verkeert. Ruim 4000
BOVAG-autobedrijven voeren de
inspectie uit in combinatie met een
onderhoudsbeurt.
Vakkennis en de juiste apparatuur zijn voor liet garagebedrijf onontbeerlijk om de VVN- Veihheidsinspectie (e
kunnen uitvoeren.
Ruim één miljoen automobilisten combineren jaarlijks een onder
houdsbeurt van hun auto met een Veiligheids- en Milieu-Inspec
tie en krijgen daarna de 'veiligheidskrul' van Veiligheidsinspec
ties VVN op de voorruit. Dit geeft de berijder de zekerheid, dat
zijn auto in een goede, verkeersveilige staat verkeert. De keuring
omvat alle voor de verkeersveiligheid en het milieu belangrijke
onderdelen van de auto. Eigenaars ontvangen na afloop een
inspectierapport waarin de resultaten van de keuring staan ver
meid. De kilometerstand wordt geregistreerd bij de Nationale
Auto Pas.
Zo'n inspectie verdient zichzelf weer
terug. Door minder kans op pech en min
der kans op onvoorziene kosten. Terwijl
een regelmatig onderhouden motor min
der brandstof verbruikt dan een automo
tor waar nauwelijks naar wordt omgeke
ken.
Goed onderhoud resulteert in een hogere
restwaarde van de auto. Niet voor niets
luidt de uitdrukking: Onderhoud is
behoud...
Maximale veiligheid
Extra voordeel is dat de auto na de VVN
Veiligheids- en Milieu-Inspectie maxi
male veiligheid biedt. Goed werkende
remmen zorgen voor een kortere veilige
remweg. Dit kan van levensbelang zijn.
Wielophanging, stuurinrichting, schok
dempers en banden worden gecontro
leerd. Zodat de auto koers- en trillingvrij
op de weg ligt, wat vooral in bochten
heel belangrijk is.
Van de banden wordt de profieldiepte
Na een vakantie gaat u uitgerust weer fris aan het werk. Hetzelf
de geldt voor de auto na een servicebeurt, gecombineerd met
een Veiligheids- en Milieu-Inspectie van VVN. Minimaal één keer
per jaar heeft uw auto een intensieve technische controle nodig
om goed zijn werk te kunnen blijven doen. Immers: 'onderhoud
is behoud' en 'voorkomen is beter dan genezen'.
In eigen belang dient men de termijnen
voor de servicebeurt serieus te nemen.*
Regelmatige onderhoudsbeurten houden
de auto in top-conditie, voorkomen dure
reparaties en helpen de waardeverminde
ring van de auto zo klein mogelijk te
houden.
Verder zijn regelmatige servicebeurten
de voorwaarde voor eventuele aanspra
ken op de garantie van de auto.
Onderdelen en materialen, zoals banden,
remvoeringen en wisserbladen, slijten
door dagelijks gebruik. Tevens moeten
de vloeistoffen, die de auto verbruikt of
die verouderen, pais bijvoorbeeld
motorolie en remvpeistof, regelmatig
worden gecontroleeij-
Niet alleen zijn dé intervallen voor de
servicebeurt de natste jaren groter
geworden, ook zij/ enkele werkzaamhe
den vervallen. D< elektronische ontste
king en inspuitirt hóeven niet meer te
worden afgesteld Dit geldt vaak ook
voor kleppen ma een hydraulische klep-
spelingsregeling
Delen die aan slijtage onderhevig zijn,
werden welisyaar verder ontwikkeld,
toch moeten ze vanwege hun zware
belasting regt/matig worden gecontro
leerd en - zo iodig - worden vernieuwd.
Ook voor eenauto geldt dat 'elke ketting
zo sterk is ah de zwakste schakel!.
Goed afgestelde verlichting verhoogt de verkeersveiligheid.
Welke autonobilist is zich ervan bewust,
hoe vaak t|j in de loop van he|jaar een
sïoeprandj/ heeft 'gepikt' of nét een te
lage bandenspanning heeft rotdgetoerd?
Of het fel dat de beginnende automobi
list zo af en toe wel 'ns met jen aange
trokken ilandrem rijdt? Het h duidelijk
dat een servicebeurt ook nldig is om
mankementen als gevolg vay kleine fou
ten in de rijstijl op te sporyi' en te 'her
stellen, Een ondoordachte rit over een
slecht wegdek of door het errein kan de
bodemplaat en de bescher/iende rubber-
delen aan de onderkant van de auto
beschadigen. De servicybeurt verhelpt
zulke onvolkomenheder en voorkomt
verdere schade, zoals rcfet en inwerking
vari vuil op mechanischc'delèn.
Deze keuring van de Veiligheidsinspec
ties VVN gebeurt op vrijwillige basis en
wordt meestal uitgevoerd samen met een
servicebeurt.
Alleen bedrijven aangesloten bij Veilig
heidsinspecties VVN mogen deze keu
ring uitvoeren. Zij hebben de apparatuur
en beschikken over voldoende vakkennis
om deze inspectie goed te kunnen uitvoe
ren. In totaal gaat het om ruim 4000
BOVAG-autobedrijven. Ze zijn herken
baar aan het muurschild met de bekende
krul in rood/witte uitvoering.
Veiligheid voor alles
Veilig autorijden begint mei degelijk
onderhoud en een grondige inspectie. De
kans op storingen is dan minimaal en als
automobilist weet u zeker dat uw auto
het milieu niet meer belast dan noodza
kelijk. En, u rijdt in een veilige auto. Ook
dat is van belang voor uzelf, uw passa
giers en uw medeweggebruikers.
Daarom namen VVN en de BOVAG
ruim 35 jaar geleden het initiatief tot
oprichting van Veiligheidsinspecties
VVN. Deze hebben enorm veel bijgedra
gen aan de verkeersveiligheid van rij
dend Nederland.
Tot drie jaar
Veiligheidsinspecties VVN richt'zich pri
mair op alle nieuwe auto's tot drie jaar en
op oudere auto's die als occasion bij
garages en autobedrijven te koop worden
aangeboden. Na de eerste drie jaar valt
de aulo onder de verplichte APK.
De Vl-keuring is zo belangrijk, omdat
juist met nieuwe, vaak zakelijk gebruikte
auto's in korte lijd soms veel kilometers
worden afgelegd. Slijtage van vitale
onderdelen gaat bij deze 'kilometervre
ters' daarom ook sneller.
Iedere automobilist is gebaat bij een perfect werkend
remsysteem. De WN Veiligheids- en Milieu-Inspectie
laat niets aan het toeval over.
Vraag naar de VVN-krul!
De VVN-veiligheidskrul geeft zekerheid.
Als u uw auto inruilt of verkoopt, kunt u
aantonen dat uw auto in een goede tech
nische staat verkeert. Daar vaart uw por
temonnee wel bij
Maar de krul biedt ook de koper houvast
Hij weet immers, dat hij een auto aan
schaft waarmee hij veilig kan rijden
Als de keuring is uitgevoerd in combina
tie met een onderhoudsbeurt, dan is de
kans op dure reparaties zo klein moge
lijk. Dus vraag naar de krul. uw garage
weel er meer van!