Bewoners Caustraat willen
maatregelen tegen hardrijden
32 é^-lzéci
i~ UW KRANT VAN
i SCHOUWEN-DUIVELAND i
'Erkenning van het gevaarlijke
werk dat moet worden verricht'
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
24 UURS ZELFTANK-SERVICE
I AUTOBEDRIJF SLAGER CV
2
3
5
6
Handballers Delta Sport
verliezen van Hermes
dé krant van schouwen -duiveland!
s
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
/"ïOOp\ Uw partner voor betere service
(Xfi)
vjVj/ Poortddijkstraat 61 -63 - Brouwershaven, 0111 -691344-691561
MAANDAG 29 JANUARI 1996
152e JAARGANG NR 25916 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889
Droog en zonnig
HET WEER
Droog. Vannacht opklaringen en
min. temp. omstreeks min 6 graden.
Overdag perioden met zon. Middag-
temp. van rond het vriespunt in het
zuiden tot min 3 in het noordoosten.
Oostenwind, matig, kracht 3 tot 4, aan
de kust krachtig, 6.
Huisrecord voor bowler Hilgers
ZIERIKZEE - Zierikzee heeft sportief gezien
een slecht weekeinde achter de rug. Het hardst
kwam de nederlaag van Delta Sport aan. De
handballers verloren verrassend van het laag
geklasseerde Hermes.
Ook de korfballers van All-
Ready deden dit weekeinde
slechte zaken. Voltreffers was
met 15-9 ruim sterker dan de
Zierikzeese ploeg, die door de
nederlaag dicht bij de rode
streep komt.
Ook de volleyballers van ME-
VO gingen onderuit. De eerste
set kon nog met een grote in
spanning gewonnen worden.
De volgende drie sets was de
ploeg van Ton Baas echter
kansloos.
Tenslotte raakten de voetbal
lers van MEVO hun trainer
kwijt aan SKNWK. Gerard
Olijhoek verzorgt vanaf vol
gend seizoen de trainingen van
de Nieuwerkerkse ploeg. Cees
Willemse blijft op wedstrijd
dagen de coaching doen. Beide
partijen zien voorlopig wel
heil in deze unieke constructie.
WIK uit Kerkwerve blijft met
één man aan het roef verder
gaan. Peter van Poortvliet be
sloot ook na dit seizoen nog een
jaar verder te gaan bij de vier
deklasser.
Voor sportief succes moest de
sportliefhebber dit weekeinde
in Bruinisse zijn. Zowel de he
ren als de dames van volley
balvereniging Kwiek wonnen
hun partij en meldden zich
daardoor weer bij het rijtje
kanshebbers voor de titel.
Renesse
In Renesse werden de bowling
kampioenschappen van Schou-
wen-Duiveland gehouden. Bij
de heren verdedigde Riny Hen-
drikse zijn titel met succes.
Het opvallendste resultaat
werd echter behaald door
Hans Hilgers. Hij vestigde met
278 punten een nieuw huisre
cord in Bowling Renesse. Bij
de dames ging de titel zoals
verwacht naar Jacolien de
Bruyn.
Rachid Ben Meziane zorgde
voor een Zierikzees lichtpunt
je. De atleet van Delta Sport
won de halve marathon van
Rockanje.
Meer sport op pagina 6 en 7.
Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen-Duiveland, i
I met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem een abonnement. I
I JA, ik wil (m.i.v. 01.01.1996) een:
I MAAND abonnement met automatische afschrijving 4 18,50 i
I KWARTAAL abonnement met automatische afschrijving 4 50,00
l KWARTAAL abonnement zonder automatische afschrijving 52,50 I
HALFJAAR abonnement met automatische afschrijving 4 95,00
I HALFJAAR abonnement zonder automatische afschrijving 4 100,00 I
JAAR abonnement met automatische afschrijving 4/180,00
JAAR abonnement zonder automatische afschrijving 4 ƒ190,00
Ik ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste 2 weken gratis!) i
Naam Dhr./mevr
I Adres
Postcode
Telefoon
Handtek.
Bij automatische afschrijving uw f
bank-/gironummer vermelden: 1I II 11 II 1J lI
Plaats:
Geb.datum
Zend de bon In open envelop zonder postzegel naar
Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie,
Antwoordnummer 24300 VB Zierikzee.
BOD
Samsung Aerospace overweegt bod uit te bren
gen op Fokker.
PvdA
PvdA Middenschouwen verzet zich tegen
recreatie Scharendijke.
JUBILARISSEN
Jubilarissen Nut en Uitspanning in het zonnetje
BOWLEN
Bowler Hans Hilgers vestigt nieuw huisrecord,
maar grijpt naast titel in Renesse.
Dit nummer bestaat uit 8 pagina's.
Bij omdraaien rijrichting Scheepstimrnerdijk
wordt volgens haar veroor
zaakt door het toenemende
aantal zeilers en surfers dat ge
bruik maakt van de wateren in
de omgeving.
Niemantsverdriet noemde het
legaat en de daaruit voorvloei
ende bouw van de boot, een
blijk van vertrouwen en een
erkenning van het gevaarlijke
werk dat op de Oosterschelde
en mijlen buitengaats, gedaan
moet worden.
,,Dat kan ook alleen maar met
goed opgeleide mensen, want
de techniek staat niet stil. On
ze mensen volgen cursussen in
Vlissingen en Den Helder. Ze
gaan ervoor en wij kunnen op
hen bouwen", aldus de voorzit
ter. Schipper Breen is dit jaar
twaalfeneenhalf jaar actief
voor de KNRM, terwijl stuur
man M. K. Overbeeke er in
middels 25 jaar op heeft zitten.
Ook vond de overhandiging
plaats van tien overlevings-
pakken voor de bemanning
door voorzitter van de MAOC
Gravin van Bylandt Stichting,
mr H. baron Collot d'Escury,
echtgenoot van de doopster
van de reddingsboot. De doop
ster overhandigde verder een
houten wapenschild van de
Van Bylandts voor aan boord
van de nieuwe boot. De gravin
Van Bylandt van de stichting,
was overigens een nicht van de
in 1964 overleden E. graaf van
Bylandt.
Naast de overlevingspakken,
ontvangt de KNRM jaarlijks
een bijdrage van deze stich
ting. Volgens de voorzitter
heeft de stichting jaarlijks
twee miljoen te verdelen. Een
bedrag dat wordt besteed om
bepaalde instellingen te steu
nen.
De Graaf van Bylandt heeft 1,4
miljoen gulden gekost en is ge
bouwd door de werf Aluboot in
Hindeloopen.
Vervolg op pagina 2
De rechtste weg is de kortste: tot de mislukking.
Ernst Hohenemser
Auto's die met grote snelheid door de Caustraat rijden zijn volgens de bewoners het grootste probleem. (Foto: Marijke Folkertsma)
ZIERIKZEE - Bewoners van de Caustraat in
Zierikzee zitten niet te wachten op een toename
van de verkeersdrukte in hun straat. Deze toe
name is te verwachten wanneer de gemeente
raad vanavond besluit tot het omdraaien van de
rijrichting op de Scheepstimrnerdijk. Echt zor
gen maken ze zich echter over de snelheid waar
mee de auto's door de straat razen. „Ze rijden
als gekken", aldus een van hen.
„Ze moeten alle zijstraten tus
sen de Calandweg en de
Grachtweg gewoon afsluiten.
Je moet dan zelf ook wel rond
rijden om thuis te komen.
Maar je zit toch in de auto, dus
dat is niet zo erg", aldus Hans
Volkeri. Hij woont in de Cau
straat. De straat die door het
omdraaien van de rijrichting
op de Scheepstimrnerdijk kans
loopt te maken te krijgen met
een grote verkeersdrukte.
Over deze toename maakt Vol
keri zich geen zorgen. Toch
vindt hij het een slechte zaak
wanneer de straat te maken
krijgt met nog meer verkeer
dan op dit moment al het geval
is. Dat heeft dan voornamelijk
betrekking op de snelheid
waarmee sommige auto's door
de straat rijden. „Ze rijden
hier als gekken", zegt hij.
In maatregelen als het aanleg
gen van drempels ziet hij wei
nig heil. Behalve dan als dat
'echte' drempels zijn. „Op de
manier zoals ze dat in Zierik
zee doen heeft dat totaal geen
zin. Dat zie je wel in Poortam
bacht. De drempels zijn.zo laag
dat de mensen er nog met grote
snelheid overheen rijden."
Aan het rondrijden zit volgens
hem wel een nadeel voor de
mensen aan de Calandweg.
„Wanneer men niet meer de
Caustraat in kan krijgen zij te
maken met al dat verkeer. Dus
hier zouden ze goede maatrege
len moeten nemen om de snel
heid te minderen. Dat levert
wel problemen op vpor de bus
sen, maar die kunnen ook bui
tenom. Bovendien kan het sta
tion aan het' Sas volgens mij
wel weg. Voor veel mensen
maakt het immers niets uit of
ze naar het Sas moeten lopen of
naar het busstation aan de
Grachtweg."
Zoals Volkeri denken veel
mensen van de C&ustraat over
het omdraaien van de rijrich
ting. Ze zijn zich ervan bewust
dat de mensen op de Scheeps
timrnerdijk veel hinder onder
vinden van het verkeer. Dat in
deze straat iets moet gebeuren,
daar zijn ze het roerend mee
eens. „Maar dan moeten ze hier
ook maar eens zorgen voor goe
de parkeerhavens. Ook al gaat
dat ten koste van een paar bo
men", aldus C. L. van Tiggel-
hoven. Hij woont op de hoek
van de Caustraat en de Mu-
lockstraat. De straat is daar
het smalst en altijd staan er au
to's aan de overkant gepar
keerd op de weg.
Volgens Van Tiggelhoven zijn
de parkeerproblemen al eens
eerder aangekaart bij de ge
meente. „De auto's die op de
weg staan zorgen alleen maar
voor opstoppingen. Bovendien
beperken ze het zicht op het
kruispunt voor de automobi
listen."
Mevrouw M. P. Patmos-de
Man ziet wel een oplossing in
een verplichte maximumsnel
heid van dertig kilometer per
uur in de straat. Maar een ech
te oplossing voor het verkeers
probleem is volgens haar moei
lijk te vinden. „Als je de ene
straat afsluit krijgt een andere
te maken met de ellende. De
mensen moeten toch ergens
door. Maar er rijden ook ge
noeg mensen door de straat die
er eigenlijk niets te zoeken
hebben."
Een van de straten die zeker
ook te maken krijgt met een
toename van het verkeer is de
Calandweg. Volgens onder
zoek loopt in deze straat de
verkeersintensiteit in de buurt
van de Scheepstimrnerdijk op
tot 4.600 voertuigen per
etmaal. Dit aantal maakt
volgens hetzelfde onderzoek
oversteekvoorzieningen voor
voetgangers en fietsers niet
noodzakelijk.
Ergeren
De heer Patmos is het met zijn
vrouw eens. Ook hij ziet wel
wat in het instellen van een
dertig kilometer-zone. „Maar
dan wel gecombineerd met
echte hindernissen en niet van
die verkeersdrempels als in
Poortambacht. Het moeten
hindernissenzijn waar de men
sen zich rófaa'n ergeren. Zodat
ze na één keer al zeggen dat ze
niet meer door de straat rij
den."
Van het invoeren van een één
richtingsverkeer verwacht
Patmos niet zo veel. „Dat heb
ben ze een paar jaar geleden
ook gedaan tijdens een proef.
Maar niemand houdt zich daar
aan."
Wethouder P. de Rijke, een fer
vent tegenstander van het om
draaien van de rijrichting op
de Scheepstimrnerdijk, wil in
derdaad maatregelen nemen in
de Caustraat. Vooralsnog
hoopt hij echter dat voorstan
ders hiervan op hun schreden
terugkeren en „hun verstand
gebruiken". „Maar ik ben er
bang voor wat er gaat gebeu
ren. Het is een bizarre zaak",
aldus De Rijke.
Geschonken reddingsboot Graaf van Bylandt gedoopt
Wie weinig zin had om de ijzige
wind te trotseren, volgde za
terdag vanaf het 'gastenschip'
'de Friesland, de doop van de
kersverse Graaf van Bylandt
en de daarop volgende tewa
terlating. Want koud was het,
ook voor baronesse Collot
d'Escury die vrij van hand
schoenen, en onder het uitspre
ken van de traditionele wens
tot behouden vaart voor schip
en bemanning, de champagne
rijkelijk liet vloeien over de
kanten van de reddingsboot.
Na de doop werd de Graaf van
Bylandt door een kraan het
water in gehesen. Daarop
maakte de elf-koppige beman
ning een proefvaartje door de
haven om vervolgens af te me
ren langs de Friesland, waar
de feestelijkheden en de sym
bolische overhandiging van de
Graaf van Bylandt plaatsvond
aan de Plaatselijke Kommissie
Burghsluis van de KNRM.
Voorzitter van de Plaatselijke
Kommissie, mevrouw J. L.
Niemantsverdriet-Leenheer,
die de boot op haar beurt weer
symbolisch overhandigde aan
schipper I. Breen, wees op de
sterke toename van het aantal
keren dat vanaf het KNRM-
station Burghsluis wordt uit
gevaren.
„Jaren geleden ging dat om
maximaal twintig, dertig of
veertig keer per jaar. In 1995
moest honderd keer worden
uitgevaren. De laatste keer op
27 december om een kotter bin
nen te halen." Deze stijging
BURGH-HAAMSTEDE - Met de wens dat de nieuwe reddingsboot met
haar bemanning haar taak met succes zal uitvoeren heeft mevrouw C. E.
baronesse Collot d'Escury-Ledeboer, zaterdag in een zeer koude haven
van Burghsluis de Graaf van Bylandt gedoopt. Een groot aantal genodig
den was aanwezig bij de doop, ingebruikname en overdracht van het mo
derne vaartuig aan de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
(KNRM), dat gebouwd kon worden dankzij een legaat van E. graaf Van
Bylandt.
Na de doop werd de Graaf van Bylandt door de bemanning te water gelaten. (Foto: Joop van
Houdt)
4