Bewoners Caustraat willen maatregelen tegen hardrijden 32 é^-lzéci i~ UW KRANT VAN i SCHOUWEN-DUIVELAND i 'Erkenning van het gevaarlijke werk dat moet worden verricht' ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE 24 UURS ZELFTANK-SERVICE I AUTOBEDRIJF SLAGER CV 2 3 5 6 Handballers Delta Sport verliezen van Hermes dé krant van schouwen -duiveland! s ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE /"ïOOp\ Uw partner voor betere service (Xfi) vjVj/ Poortddijkstraat 61 -63 - Brouwershaven, 0111 -691344-691561 MAANDAG 29 JANUARI 1996 152e JAARGANG NR 25916 WAARIN OPGENOMEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT 1797-1889 Droog en zonnig HET WEER Droog. Vannacht opklaringen en min. temp. omstreeks min 6 graden. Overdag perioden met zon. Middag- temp. van rond het vriespunt in het zuiden tot min 3 in het noordoosten. Oostenwind, matig, kracht 3 tot 4, aan de kust krachtig, 6. Huisrecord voor bowler Hilgers ZIERIKZEE - Zierikzee heeft sportief gezien een slecht weekeinde achter de rug. Het hardst kwam de nederlaag van Delta Sport aan. De handballers verloren verrassend van het laag geklasseerde Hermes. Ook de korfballers van All- Ready deden dit weekeinde slechte zaken. Voltreffers was met 15-9 ruim sterker dan de Zierikzeese ploeg, die door de nederlaag dicht bij de rode streep komt. Ook de volleyballers van ME- VO gingen onderuit. De eerste set kon nog met een grote in spanning gewonnen worden. De volgende drie sets was de ploeg van Ton Baas echter kansloos. Tenslotte raakten de voetbal lers van MEVO hun trainer kwijt aan SKNWK. Gerard Olijhoek verzorgt vanaf vol gend seizoen de trainingen van de Nieuwerkerkse ploeg. Cees Willemse blijft op wedstrijd dagen de coaching doen. Beide partijen zien voorlopig wel heil in deze unieke constructie. WIK uit Kerkwerve blijft met één man aan het roef verder gaan. Peter van Poortvliet be sloot ook na dit seizoen nog een jaar verder te gaan bij de vier deklasser. Voor sportief succes moest de sportliefhebber dit weekeinde in Bruinisse zijn. Zowel de he ren als de dames van volley balvereniging Kwiek wonnen hun partij en meldden zich daardoor weer bij het rijtje kanshebbers voor de titel. Renesse In Renesse werden de bowling kampioenschappen van Schou- wen-Duiveland gehouden. Bij de heren verdedigde Riny Hen- drikse zijn titel met succes. Het opvallendste resultaat werd echter behaald door Hans Hilgers. Hij vestigde met 278 punten een nieuw huisre cord in Bowling Renesse. Bij de dames ging de titel zoals verwacht naar Jacolien de Bruyn. Rachid Ben Meziane zorgde voor een Zierikzees lichtpunt je. De atleet van Delta Sport won de halve marathon van Rockanje. Meer sport op pagina 6 en 7. Blijf op de hoogte van al het nieuws op Schouwen-Duiveland, i I met de Zierikzeesche Nieuwsbode, en neem een abonnement. I I JA, ik wil (m.i.v. 01.01.1996) een: I MAAND abonnement met automatische afschrijving 4 18,50 i I KWARTAAL abonnement met automatische afschrijving 4 50,00 l KWARTAAL abonnement zonder automatische afschrijving 52,50 I HALFJAAR abonnement met automatische afschrijving 4 95,00 I HALFJAAR abonnement zonder automatische afschrijving 4 100,00 I JAAR abonnement met automatische afschrijving 4/180,00 JAAR abonnement zonder automatische afschrijving 4 ƒ190,00 Ik ontvang de Zierikzeesche Nieuwsbode de eerste 2 weken gratis!) i Naam Dhr./mevr I Adres Postcode Telefoon Handtek. Bij automatische afschrijving uw f bank-/gironummer vermelden: 1I II 11 II 1J lI Plaats: Geb.datum Zend de bon In open envelop zonder postzegel naar Zierikzeesche Nieuwsbode abonnementenadministratie, Antwoordnummer 24300 VB Zierikzee. BOD Samsung Aerospace overweegt bod uit te bren gen op Fokker. PvdA PvdA Middenschouwen verzet zich tegen recreatie Scharendijke. JUBILARISSEN Jubilarissen Nut en Uitspanning in het zonnetje BOWLEN Bowler Hans Hilgers vestigt nieuw huisrecord, maar grijpt naast titel in Renesse. Dit nummer bestaat uit 8 pagina's. Bij omdraaien rijrichting Scheepstimrnerdijk wordt volgens haar veroor zaakt door het toenemende aantal zeilers en surfers dat ge bruik maakt van de wateren in de omgeving. Niemantsverdriet noemde het legaat en de daaruit voorvloei ende bouw van de boot, een blijk van vertrouwen en een erkenning van het gevaarlijke werk dat op de Oosterschelde en mijlen buitengaats, gedaan moet worden. ,,Dat kan ook alleen maar met goed opgeleide mensen, want de techniek staat niet stil. On ze mensen volgen cursussen in Vlissingen en Den Helder. Ze gaan ervoor en wij kunnen op hen bouwen", aldus de voorzit ter. Schipper Breen is dit jaar twaalfeneenhalf jaar actief voor de KNRM, terwijl stuur man M. K. Overbeeke er in middels 25 jaar op heeft zitten. Ook vond de overhandiging plaats van tien overlevings- pakken voor de bemanning door voorzitter van de MAOC Gravin van Bylandt Stichting, mr H. baron Collot d'Escury, echtgenoot van de doopster van de reddingsboot. De doop ster overhandigde verder een houten wapenschild van de Van Bylandts voor aan boord van de nieuwe boot. De gravin Van Bylandt van de stichting, was overigens een nicht van de in 1964 overleden E. graaf van Bylandt. Naast de overlevingspakken, ontvangt de KNRM jaarlijks een bijdrage van deze stich ting. Volgens de voorzitter heeft de stichting jaarlijks twee miljoen te verdelen. Een bedrag dat wordt besteed om bepaalde instellingen te steu nen. De Graaf van Bylandt heeft 1,4 miljoen gulden gekost en is ge bouwd door de werf Aluboot in Hindeloopen. Vervolg op pagina 2 De rechtste weg is de kortste: tot de mislukking. Ernst Hohenemser Auto's die met grote snelheid door de Caustraat rijden zijn volgens de bewoners het grootste probleem. (Foto: Marijke Folkertsma) ZIERIKZEE - Bewoners van de Caustraat in Zierikzee zitten niet te wachten op een toename van de verkeersdrukte in hun straat. Deze toe name is te verwachten wanneer de gemeente raad vanavond besluit tot het omdraaien van de rijrichting op de Scheepstimrnerdijk. Echt zor gen maken ze zich echter over de snelheid waar mee de auto's door de straat razen. „Ze rijden als gekken", aldus een van hen. „Ze moeten alle zijstraten tus sen de Calandweg en de Grachtweg gewoon afsluiten. Je moet dan zelf ook wel rond rijden om thuis te komen. Maar je zit toch in de auto, dus dat is niet zo erg", aldus Hans Volkeri. Hij woont in de Cau straat. De straat die door het omdraaien van de rijrichting op de Scheepstimrnerdijk kans loopt te maken te krijgen met een grote verkeersdrukte. Over deze toename maakt Vol keri zich geen zorgen. Toch vindt hij het een slechte zaak wanneer de straat te maken krijgt met nog meer verkeer dan op dit moment al het geval is. Dat heeft dan voornamelijk betrekking op de snelheid waarmee sommige auto's door de straat rijden. „Ze rijden hier als gekken", zegt hij. In maatregelen als het aanleg gen van drempels ziet hij wei nig heil. Behalve dan als dat 'echte' drempels zijn. „Op de manier zoals ze dat in Zierik zee doen heeft dat totaal geen zin. Dat zie je wel in Poortam bacht. De drempels zijn.zo laag dat de mensen er nog met grote snelheid overheen rijden." Aan het rondrijden zit volgens hem wel een nadeel voor de mensen aan de Calandweg. „Wanneer men niet meer de Caustraat in kan krijgen zij te maken met al dat verkeer. Dus hier zouden ze goede maatrege len moeten nemen om de snel heid te minderen. Dat levert wel problemen op vpor de bus sen, maar die kunnen ook bui tenom. Bovendien kan het sta tion aan het' Sas volgens mij wel weg. Voor veel mensen maakt het immers niets uit of ze naar het Sas moeten lopen of naar het busstation aan de Grachtweg." Zoals Volkeri denken veel mensen van de C&ustraat over het omdraaien van de rijrich ting. Ze zijn zich ervan bewust dat de mensen op de Scheeps timrnerdijk veel hinder onder vinden van het verkeer. Dat in deze straat iets moet gebeuren, daar zijn ze het roerend mee eens. „Maar dan moeten ze hier ook maar eens zorgen voor goe de parkeerhavens. Ook al gaat dat ten koste van een paar bo men", aldus C. L. van Tiggel- hoven. Hij woont op de hoek van de Caustraat en de Mu- lockstraat. De straat is daar het smalst en altijd staan er au to's aan de overkant gepar keerd op de weg. Volgens Van Tiggelhoven zijn de parkeerproblemen al eens eerder aangekaart bij de ge meente. „De auto's die op de weg staan zorgen alleen maar voor opstoppingen. Bovendien beperken ze het zicht op het kruispunt voor de automobi listen." Mevrouw M. P. Patmos-de Man ziet wel een oplossing in een verplichte maximumsnel heid van dertig kilometer per uur in de straat. Maar een ech te oplossing voor het verkeers probleem is volgens haar moei lijk te vinden. „Als je de ene straat afsluit krijgt een andere te maken met de ellende. De mensen moeten toch ergens door. Maar er rijden ook ge noeg mensen door de straat die er eigenlijk niets te zoeken hebben." Een van de straten die zeker ook te maken krijgt met een toename van het verkeer is de Calandweg. Volgens onder zoek loopt in deze straat de verkeersintensiteit in de buurt van de Scheepstimrnerdijk op tot 4.600 voertuigen per etmaal. Dit aantal maakt volgens hetzelfde onderzoek oversteekvoorzieningen voor voetgangers en fietsers niet noodzakelijk. Ergeren De heer Patmos is het met zijn vrouw eens. Ook hij ziet wel wat in het instellen van een dertig kilometer-zone. „Maar dan wel gecombineerd met echte hindernissen en niet van die verkeersdrempels als in Poortambacht. Het moeten hindernissenzijn waar de men sen zich rófaa'n ergeren. Zodat ze na één keer al zeggen dat ze niet meer door de straat rij den." Van het invoeren van een één richtingsverkeer verwacht Patmos niet zo veel. „Dat heb ben ze een paar jaar geleden ook gedaan tijdens een proef. Maar niemand houdt zich daar aan." Wethouder P. de Rijke, een fer vent tegenstander van het om draaien van de rijrichting op de Scheepstimrnerdijk, wil in derdaad maatregelen nemen in de Caustraat. Vooralsnog hoopt hij echter dat voorstan ders hiervan op hun schreden terugkeren en „hun verstand gebruiken". „Maar ik ben er bang voor wat er gaat gebeu ren. Het is een bizarre zaak", aldus De Rijke. Geschonken reddingsboot Graaf van Bylandt gedoopt Wie weinig zin had om de ijzige wind te trotseren, volgde za terdag vanaf het 'gastenschip' 'de Friesland, de doop van de kersverse Graaf van Bylandt en de daarop volgende tewa terlating. Want koud was het, ook voor baronesse Collot d'Escury die vrij van hand schoenen, en onder het uitspre ken van de traditionele wens tot behouden vaart voor schip en bemanning, de champagne rijkelijk liet vloeien over de kanten van de reddingsboot. Na de doop werd de Graaf van Bylandt door een kraan het water in gehesen. Daarop maakte de elf-koppige beman ning een proefvaartje door de haven om vervolgens af te me ren langs de Friesland, waar de feestelijkheden en de sym bolische overhandiging van de Graaf van Bylandt plaatsvond aan de Plaatselijke Kommissie Burghsluis van de KNRM. Voorzitter van de Plaatselijke Kommissie, mevrouw J. L. Niemantsverdriet-Leenheer, die de boot op haar beurt weer symbolisch overhandigde aan schipper I. Breen, wees op de sterke toename van het aantal keren dat vanaf het KNRM- station Burghsluis wordt uit gevaren. „Jaren geleden ging dat om maximaal twintig, dertig of veertig keer per jaar. In 1995 moest honderd keer worden uitgevaren. De laatste keer op 27 december om een kotter bin nen te halen." Deze stijging BURGH-HAAMSTEDE - Met de wens dat de nieuwe reddingsboot met haar bemanning haar taak met succes zal uitvoeren heeft mevrouw C. E. baronesse Collot d'Escury-Ledeboer, zaterdag in een zeer koude haven van Burghsluis de Graaf van Bylandt gedoopt. Een groot aantal genodig den was aanwezig bij de doop, ingebruikname en overdracht van het mo derne vaartuig aan de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), dat gebouwd kon worden dankzij een legaat van E. graaf Van Bylandt. Na de doop werd de Graaf van Bylandt door de bemanning te water gelaten. (Foto: Joop van Houdt) 4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 1