'Wannes de post' na 35 jaar een begrip in Nieuwerkerk Nieuw plan voor verminderen problemen Scheepstimmerdijk Komst Dolfinarium naar Neeltje Jans is dubieus Door versmallingen minder aantrekkelijk maken Rijverbod Zierikzeeënaar Stormvloedkering en A58 in race voor prijs RWS Postbesteller stopt met zijn werkzaamheden Stoma Stichting Nederland DONDERDAG 4 JANUARI 1996 NR 25902 3 Overeenkomst park en Hardenvijk NEELTJE JANS/HARDERWIJK - De verhui zing van het zeedierenpark Dolfinarium van Harderwijk naar Neeltje Jans is dubieus ge worden. Het ziet ernaar uit dat de lucht tussen de eigenaar van het park en de gemeente Har derwijk is opgeklaard. Het onderzoeksbureau doet de suggestie om de 'ingang' van de Scheepstimmerdijk vanaf 't Sas minder aantrekkelijk te maken. Dat kan door de bocht scherper te maken middels het plaatsen van een middeneilandje. (Foto: Marijke Folkertsma) ZIERIKZEE - Er ligt een nieuw plan voor het aanpakken van de verkeersproblemen op de Scheepstimmerdijk in Zierikzee. Kern van het plan is het voor gemotoriseerd verkeer minder aantrekkelijk maken van de straat. Door in de straat versmallingen aan te brengen kan dat doel bereikt worden, terwijl tegelijkertijd de snelheid van het gemotoriseerd verkeer omlaag gebracht wordt. Het plan komt uit de koker van bureau Goudappel Coffeng BV uit Deventer. Dat bureau werd door de gemeente Zierikzee in de arm genomen om onderzoek te doen naar de verkeersproblemen op de Scheepstimmerdijk. De bewo ners van de straat klagen al ja ren over o verlast door autover keer. Er wordt te hard gereden, door trillingen ont staat schade aan huizen en het verkeer zorgt voor geluids overlast. Experimenten Eerder werd bij wijze van ex periment de rijrichting op de Scheepstimmerdijk omge draaid. Later werd die maatre gel - én de rijrichting - weer te ruggedraaid, omdat de problemen niet opgelost, maar verplaatst werden. Een tweede mogelijkheid is afsluiting van de straat voor het gemotori seerd verkeer,- maar dat is vol gens de onderzoekers ook geen goed idee. Zij komen in hun eindrapport met een derde mogelijke oplos sing. Uitgangspunt is het min der aantrekkelijk maken voor het verkeer van de Scheeps timmerdijk. „Eigenlijk moet de concurrentiepositie van de Scheepstimmerdijk in het Zie- rikzeese wegennet ten opzichte van andere wegen wat slechter worden zonder dat de rijmoge- lijkheden veranderen". Het onderzoeksbureau is uit gegaan van maatregelen die de verkeersintensiteit op de Scheepstimmerdijk met onge veer 30 procent verminderen. Nu rijden er per etmaal 1300 auto's door de straat en als het alternatieve plan uitgevoerd zou worden dan - zo verwacht het onderzoeksbureau - wor den dat er 400 minder. Allereerst moet volgens de on derzoekers de ingang van de Scheepstimmerdijk bij 't Sas minder zichtbaar en minder aantrekkelijk worden ge maakt. Nu is de bocht ruim en kan deze volgens het onder zoeksbureau makkelijk met 35 kilometer per uur genomen worden. Voorgesteld wordt de Calandweg ter plaatse te voor zien van een bolgestrate witte asstreep die de rechtdoorbewe ging op die weg benadrukt. Door middel van een 'midden eilandje' kan de bocht vanaf 't Sas de Scheepstimmerdijk op een stuk scherper gemaakt worden, terwijl door dat ei landje ook de rijbaan ver smald wordt. Daardoor moe ten auto's meer afremmen als ze de straat in willen rijden. Plateau Ter hoogte van de kruising Scheepstimmerdijk en de De Huijbertstraat moet een ver hoogd plateau komen. De on derzoekers pleiten nadrukke lijk niet voor een drempel, want dat zou naar hun idee te veel overlast geven voor de be woners. Om te voorkomen dat automobilisten na de hinder nis bij de ingang te hebben ge nomen weer een flinke dot gas geven pleit het onderzoeksbu reau voor een eilandje op het kruisingsplateau Scheepstim- merdijk-De Huijbertstraat. Het autoverkeer moet dan om dat eilandje heen en dat kan volgens de onderzoekers niet met een snelheid hoger dan 20 kilometer per uur. Op de par- keermogelijkheden in de straat heeft het nieuwe plan volgens de onderzoekers prak tisch geen invloed. Voorspeld wordt dat van de 400 auto's die vanwege de maatregelen de Scheepstim merdijk gaan mijden er onge veer 150 geheel uit de wijk Malta weg zullen blijven. Vap de overblijvende 250 - zo gaat de voorspelling verder - rijden er circa 150 door de Caustraat en 100 via Calandweg/Schuur- beque Boeyestraat. „De toename is zodanig be perkt dat aanvullende maatre gelen niet nodig zijn", aldus bureau Goudappel Coffeng BV. „Wel kan overwogen wor den, bijvoorbeeld bij de nood zaak tot herbestraten, om, de Caustraat wat omgevings- vriendelijker ia» te richten". Dat kan volgens de onderzoe kers door asverspringing en wisselend parkeren. Het plan komt maandag 8 ja nuari aan de orde tijdens de vergadering van de commissie openbare werken en milieu van de gemeente Ziprikzee. De vergadering wordt gehouden in de commissiekamer van het stadhuis en begint om 19.30 uur. Het attractiepark heeft voor dit jaar enkele uitbreidingen op het programma staan. Dat gaat ten koste van parkeer ruimte. Nieuwe grond voor parkeerruimte wilde de ge meente Harderwijk tot op he den niet beschikbaar stellen. Parkeigenaar ir. R. G. de Clerq dreigde met verplaatsing van het Dolfinarium naar elders. Neeltje Jans is een van de al ternatieve 'locaties die De Clerq daarbij op het oog heeft. Nog voor de jaarwisseling zou de gemeente Harderwijk De Clerq duidelijkheid verschaf fen over wat ter plaatse het 'toeristisch parkeren' is gaan heten. Dat is blijkbaar ook ge beurd. Volgens Th. André, functiona ris bedrijfscontacten van de gemeente, liggen er nu een aan- Het thema is dit jaar land schappelijke en natuurlijke in passing van infrastructuur. Volgens de Zeeuwse inzenders zijn de A58 en de Stormvloed kering hier een mooi voor beeld van. Langs de A58 zijn de bermen enkele jaren geleden heringericht. Er zijn poelen en gradiënten aangelegd en er kwam meer ruimte voor na tuurlijke ontwikkeling. Hier op werd ook het groenbeheer gericht. Het bijzondere van de A58 is dat de hele weg werd aangepakt en geen delen zoals elders in het land. Voor de Stormvloedkering is, gekozen, omdat bij dit water staatkundig werk volgens de inzenders ook veel aandacht is besteed aan de landschappelij ke inpassing. Er wordt hierbij onder meer gewezen op het duingebied dat is aangelegd. De prijsvraag Duurzame ont wikkeling wordt sinds 1991 ie dere twee jaar gehouden. Er is tienduizend gulden beschik baar voor projecten die eraan meehelpen de leefbaarheid tal afspraken die voor beide partijen acceptabel zijn. Over de inhoud ervan wil André nog niets kwijt. „Die afspraken worden volgende week bespro ken in het college van b en w. Ik verwacht dat daarna het ge meentebestuur en het Dolfina rium met een gezamenlijke persverklaring zullen komen." Lagune Het Harderwijkse zeedieren- park breidt dit seizoen uit met de Lagune, een nieuw leefge bied voor dolfijnen. Dit voor jaar begint het werk aan de at tractie die in de loop van volgend jaar operationeel moet zijn. Het Dolfinarium trok vorig seizoen 933.000 be zoekers. van ons land blijvend te verbe teren. Een jury nomineert de inzendingen uit heel Neder land. Op 22 februari wordt de uiteindelijke winnaar geko zen. ZIERIKZEE - Een 34-jarige in woner van Zierikzee kreeg dinsdagnacht een rijverbod van drie uur, omdat hij met te veel alcohol achter zijn kiezen achter het stuur van zijn auto was gekropen. De man werd omstreeks 2.20 uur op de Lange Blokweg in Zierikzee aangehouden door de politie. Bij een controle op het politiebureau blies de man ruim anderhalf keer de toege stane hoeveelheid van 220 ug/1. Tegen de man is proces-ver baal opgemaakt en hij kreeg een tijdelijk rijverbod. MIDDELBURG - De afdeling regionale ont wikkeling, milieu en strategie (RVO) en de dienstkringen Noord- en Midden-Zeeland en Deltakust van Rijkswaterstaat dingen mee naar de Rijkswaterstaat-prijsvraag Duurzame ontwikkeling 1995. De Zeeuwse inzendingen zijn de A58 en de Stormvloedkering. NIEUWERKERK - De straten en huizen in de kern Nieuwerkerk en het poldergebied er omheen kan hij wel dromen. De mensen die er wonen kent hij van naam, van gezicht en vaak ook persoonlijk. Voor de inwo ners van Nieuwerkerk en omgeving is J. J. Brouwer een begrip. Ze ken nen hem als 'Wannes de post', de vertrouwde, met het straatbeeld ver groeide, dorpsfiguur die dagelijks de brieven en kaarten in hun brievenbus laat glijden. Weinig Nieuwerkerkers zullen zich hgbben gere aliseerd dat dat enkele dagen geleden voor het laatst gebeurde. Na bijna 35 jaar beëindigt Brouwer zijn werkzaamheden als postbesteller. 'Wan nes de post' maakt gebruik van de VUT. Hij doet dat, omdat hij inmid dels 47 arbeidzame jaren ach ter de rug heeft. „Ik was der tien jaar toen ik van school ging en begon te werken. Ik denk dat het tijd wordt dat jongere mensen het ,van me overnemen." Brouwer werd bijna 61 jaar geleden geboren in Nieuwerkerk. Na de lagere school werkte hij als arbeider en later tractorchauffeur bij een boer. Werk dat hij prettig vond, maar de beloning was laag. Daarom keek Brouwer naar wat anders uit. „Ik had trouwplannen en wilde daar om graag wat meer verdie nen." Die kans deed zich voor toen hij hoorde dat de toenmalige postbesteller vanwege ziekte met zijn werk zou stoppen. „Ik ben direct naar het postkan toor gelopen om aan de kan toorbediende daar te vragen of dat klopte. Hij hielp me met het opstellen van een sollicita tiebrief." Het duurde zo lang voor er een reactie kwam dat Brouwer en zijn aanstaande vrouw inmiddels een woning kregen toegewezen in Bruinis- se. Op de dag dat ze in onder trouw gingen kreeg Brouwer te horen dat hij was benoemd tot postbesteller OA (Op Ar beidsovereenkomst). Na een jaar volgde een vast dienstver band, terwijl het jonge echt paar Brouwer kon verhuizen naar een huis in Nieuwerkerk. Brouwer was zeer tevreden met zijn nieuwe baan, want het minimumloon van een postbe steller bleek hoger te zijn dan het maximumloon van een boerenarbeider. Zijn werkdag begon om 06.30 uur met het sor teren en 'zetten' van de post, die in postzakken werd aange voerd in het postkantoortje, dat indertijd nog aan de Post- straat was gevestigd. De brie ven en kaarten gingen vervol gens in een grote tas, die de postbesteller op zijn rug mee torste tijdens zijn tocht door het dorp. „Dat was een heel ge sjouw en soms zeer ongemak kelijk. Bij een huis zat de brie venbus slechts zo'n twintig centimeter boven de grond. Toen ik me voorover boog om de post er in te doen liep de tas met post over mijn hoofd heen leeg op straat. Toen kon ik ter plekke opnieuw beginnen met het sorteren van de bundels post en de pakjes." Na zijn voettocht door het dorp ging Brouwer op de fiets en la ter op de bromfiets de polder in om de post te bezorgen in een gebied dat 22' kilometer omvatte. „Omdat ik vroeger zelf bij de boer had gewerkt be keek ik het land met andere ogen dan de meeste mensen." Dat hield in dat Brouwer af en toe tussen het post bezorgen door in actie kwam om een op zijn rug liggend schaap over eind te zetten of een boer te waarschuwen, omdat hij zag dat een merrie aan het beval len was in het weiland. Bij het bezorgen van de post bij de boerderijen in de polder had hij het meeste contact met de mensen. „In de zomer stond vaak een glas koude limonade voor me klaar, in de winter warme melk en wanneer er ge slacht was worsteballetjes." Dat medeleven konden Brou wer en zijn collega Schiette- katte vooral waarderen in de winter van 1963, toen de 'sneeuw in het poldergebied op sommige plaatsen meters dik lag. Fietsen was niet mogelijk en alleen op pad gaan onver antwoordelijk. „Daarom zijn we samen te voet de polder in gegaan om de post te bezorgen. Op de Steenzwaensweg lag de sneeuw net zo hoog als op het hoger gelegen land daarnaast. Daarom leek het me beter om over het land te lopen. Ik zag wat grassprietjes boven de sneeuw uitsteken en stapte er op. Toen schoot ik zo diep weg, dat ik niet meer zichtbaar was. Die sprietjes bleken van het riet in de sloot te zijn." Geluk kig was Brouwer geen kouwe lijk type en de mensen in de polder waardeerden het bezor gen van de post in die barre omstandigheden vaak met een afzakkertje. Vele jaren bezorgde Brouwer de post twee keer per dag. Dat hield in dat hij na een paar vrije uren tussen 12.00 en 15.30 uur opnieuw in actie kwamen om te sorteren, zetten en bezor gen. ,,'s Middags was het voor al de Zierikzeesche Nieuwsbo de die we moesten bezorgen. Vroeger ging dat allemaal per post. Brouwers dagtaak zat er pas op als hij de post, die de Nieuwerkerkers in de loop van de dag in de brievenbus had den gegooid, had gesorteerd, gestempeld en naar de lijnbus gebracht. „Dat was nog een heel gesjouw, want vroeger stond hier een textielfabriekje waar veel pakjes vandaan kwamen. Dan vervoerde ik naast mijn fiets lopend soms acht a tien zakken post naar de bus. Ze lagen op de bagagedra ger, het zadel, de stuurstang en het stuur. Je voelde je soms een lastdier." In de loop van de tijd werd de tweede postbezorging afge schaft en de bezorging in de polder vanuit Zierikzee gere geld met PTT-auto's. Door de privatisering van de PTT werd het werk van depostbestellers toch zwaarder, omdat zo effi ciënt mogelijk moet worden gewerkt. Desondanks bleef Brouwer zijn werk met plezier doen. „Het leuke is het contact met de mensen. Je hebt iedere dag je vaste route, maar het straatbeeld is steeds anders. Een groet en soms even bijpra ten hoort hierbij. „Ik wist al tijd wie er waren verhuisd." Sinds hij in de tachtiger jaren problemen kreeg met zijn ge zondheid en in 1992 een hart operatie moest ondergaan werkte Brouwer voor tachtig procent. Nu geniet hij van de vakantiedagen waarop hij nog recht had en op 3 februari neemt de PTT in een besloten bijeenkomst afscheid van 'Wannes de post'. Brouwer ver heugt zich op de periode waar in hij zich helemaal kan wijden aan zijn hobby's tuinieren, klussen en lezen. En hij kijkt dankbaar terug op de periode waarin hij postbode was. „Na alle jaren ben ik dankbaar dat ik dat werk op deze wijze heb mogen doen. God alleen daar van de eer." In de afgelopen 35 jaar werd J. J. Brouwer in zijn PTT-uniform een bekende verschijning in Nieu werkerk. (Foto: Marijke Folkertsma) Verwachting t/m maandag 8 jan. WEERSVOORUITZICHTEN Zaterdag Zonneschijn 10% Kans op neerslag 50% Min. temp. -2 graden Mid.temp. 1 graad Windkracht zuidoost 5 Zondag Zonneschijn 20% Kans op neerslag 50% Min.temp. 0 graden Mid.temp. 4 graden Windkracht zuid 4 Maandag Zonneschijn 20% Kans op neerslag 30% Min.temp. 1 graad Mid.temp. 5 graad Windkracht zuid 4 ZON- EN MAANSTANDEN 5 jan. Zon op 08.47, onder 16.41 Maan op 16.55, onder 07.56 Volle Maan: 5 jan. (21.52) HET WEEROVERZICHT DE BILT - Een nieuwe dooi-aanval, dat staat de komende dagen cen traal op weerkundig gebied. Het ziet er naar uit dat deze aanval slaagt. Vanaf zondag wijzen de thermome ters 's middags een graad of 4 aan, terwijl het in de nachten niet of nau welijks meer vriest. De overgang naar dit milder weer gaat dit week einde gepaard met een toenemende kans op regen of ijzel. De komende 24 uur houden we het op veel plaat sen waarschijnlijk nog droog; vooral in het zuidwesten valt nu en dan wat motregen. De temperatuur ligt daar zowel vannacht als morgenochtend iets boven nul. In het noorden blijft het kwik nog wel onder het vries punt. Zo kan het daar vannacht op nieuw plaatselijk matig vriezen; in de middaguren vriest het er nog een graad of 2. Verder zijn er in het hele land veel wolken en waait er een meest matige zuidoostenwind. Langs de kust bereikt de wind waar schijnlijk kracht 6. Zaterdag trekt de zuidoostenwind nog iets verder aan. Aan het aardoppervlak wordt nog koude lucht aangevoerd, maar op enige hoogte wint zachte lucht ter rein. Hierdoor neemt de kans op ijzel toe, later gevolgd door regen en dooi-weer. GOES - In het Van der Valk Motel in Goes is woensdag 10 januari een bijeenkomst voor stomadragers. Tijdens de bijeenkomst wor den lezingen gehouden die be trekking hebben op het leven met een stoma en het gebruik van de nieuwste stomahulp middelen. Een stoma is een kunstmatige uitgang op de buik voor urine of ontlasting. De bijeenkomst wordt gehou den op initiatief van de Stoma Stichting Nederland (SSN) en begint om 14.00 uur. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Uitgever Drukkerij Lakenman Ochtman bv te Zierikzee Directie D. L. van 't Leven. Hoofdredacteur A. H. M. van den Nouweland Kantoor Jannewekken 11-Zierikzee. Postbus 14300 AA Zierikzee. Telefoon 0111-416551. Telefax 0111-414315. Lezersservice (bezorging) De Zierikzeesche Nieuwsbode na 18.00 uur nog niet ontvangen? Bel dan, ma t/m vr. 0111 -417314 tijdens kantoor uren: van 8.30 tot 17.30 uur. Tijdens de avonduren: ma. di. (niet op woensdag) do. vr., van 18.00 tot 20.00 uur. Woonhuisaansluitingen Redactie (na 17.30 uur) 0111-412905 Fotograaf (na 17.30 uur) 0111-401575. Abonnementen per: Maand (autom. afschr.) 18,50 Kwartaal 52,50 (autom. afschr.) 50,00 Halfjaar ƒ100.00 (autom. afschr.) 95,00 Jaar ƒ190,00 (autom. afschr.) ƒ180,00 Losse nummers 1,25 De abonnementsprijzen zijn inclusief 6% B.T.W. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lo pende abonnements-periode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode gemeld te worden. Inievertijden advertenties Maandagkrant vrijdag tot 13.00 uur Dinsdagkrant maandag tot 11.30 uur Donderdagkrant woensdag tot 11.30 uur Vrijdagkrant donderdag tot 11.30 uur Voor fouten ontstaan door telefonische of onduidelijk geschreven opdrachten wordt door ons geen verantwoording gedragen. Advertentietarieven Losse mm prijs 75 cent. Kontrakttarieven op aanvraag. „Succesjes" (t/m 4 regels) 7,50 De advertentieprijzen zijn exclusief 17'/?% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1996 | | pagina 3