'Wannes de post' na 35 jaar
een begrip in Nieuwerkerk
Nieuw plan voor verminderen
problemen Scheepstimmerdijk
Komst Dolfinarium naar
Neeltje Jans is dubieus
Door versmallingen minder aantrekkelijk maken
Rijverbod
Zierikzeeënaar
Stormvloedkering en A58
in race voor prijs RWS
Postbesteller stopt met zijn werkzaamheden
Stoma
Stichting
Nederland
DONDERDAG 4 JANUARI 1996 NR 25902
3
Overeenkomst park en Hardenvijk
NEELTJE JANS/HARDERWIJK - De verhui
zing van het zeedierenpark Dolfinarium van
Harderwijk naar Neeltje Jans is dubieus ge
worden. Het ziet ernaar uit dat de lucht tussen
de eigenaar van het park en de gemeente Har
derwijk is opgeklaard.
Het onderzoeksbureau doet de suggestie om de 'ingang' van de Scheepstimmerdijk vanaf 't Sas minder aantrekkelijk te maken. Dat
kan door de bocht scherper te maken middels het plaatsen van een middeneilandje. (Foto: Marijke Folkertsma)
ZIERIKZEE - Er ligt een nieuw plan voor het
aanpakken van de verkeersproblemen op de
Scheepstimmerdijk in Zierikzee. Kern van het
plan is het voor gemotoriseerd verkeer minder
aantrekkelijk maken van de straat. Door in de
straat versmallingen aan te brengen kan dat
doel bereikt worden, terwijl tegelijkertijd de
snelheid van het gemotoriseerd verkeer omlaag
gebracht wordt.
Het plan komt uit de koker
van bureau Goudappel
Coffeng BV uit Deventer. Dat
bureau werd door de gemeente
Zierikzee in de arm genomen
om onderzoek te doen naar de
verkeersproblemen op de
Scheepstimmerdijk. De bewo
ners van de straat klagen al ja
ren over o verlast door autover
keer. Er wordt te hard
gereden, door trillingen ont
staat schade aan huizen en het
verkeer zorgt voor geluids
overlast.
Experimenten
Eerder werd bij wijze van ex
periment de rijrichting op de
Scheepstimmerdijk omge
draaid. Later werd die maatre
gel - én de rijrichting - weer te
ruggedraaid, omdat de
problemen niet opgelost, maar
verplaatst werden. Een tweede
mogelijkheid is afsluiting van
de straat voor het gemotori
seerd verkeer,- maar dat is vol
gens de onderzoekers ook geen
goed idee.
Zij komen in hun eindrapport
met een derde mogelijke oplos
sing. Uitgangspunt is het min
der aantrekkelijk maken voor
het verkeer van de Scheeps
timmerdijk. „Eigenlijk moet
de concurrentiepositie van de
Scheepstimmerdijk in het Zie-
rikzeese wegennet ten opzichte
van andere wegen wat slechter
worden zonder dat de rijmoge-
lijkheden veranderen".
Het onderzoeksbureau is uit
gegaan van maatregelen die de
verkeersintensiteit op de
Scheepstimmerdijk met onge
veer 30 procent verminderen.
Nu rijden er per etmaal 1300
auto's door de straat en als het
alternatieve plan uitgevoerd
zou worden dan - zo verwacht
het onderzoeksbureau - wor
den dat er 400 minder.
Allereerst moet volgens de on
derzoekers de ingang van de
Scheepstimmerdijk bij 't Sas
minder zichtbaar en minder
aantrekkelijk worden ge
maakt. Nu is de bocht ruim en
kan deze volgens het onder
zoeksbureau makkelijk met 35
kilometer per uur genomen
worden. Voorgesteld wordt de
Calandweg ter plaatse te voor
zien van een bolgestrate witte
asstreep die de rechtdoorbewe
ging op die weg benadrukt.
Door middel van een 'midden
eilandje' kan de bocht vanaf 't
Sas de Scheepstimmerdijk op
een stuk scherper gemaakt
worden, terwijl door dat ei
landje ook de rijbaan ver
smald wordt. Daardoor moe
ten auto's meer afremmen als
ze de straat in willen rijden.
Plateau
Ter hoogte van de kruising
Scheepstimmerdijk en de De
Huijbertstraat moet een ver
hoogd plateau komen. De on
derzoekers pleiten nadrukke
lijk niet voor een drempel,
want dat zou naar hun idee te
veel overlast geven voor de be
woners. Om te voorkomen dat
automobilisten na de hinder
nis bij de ingang te hebben ge
nomen weer een flinke dot gas
geven pleit het onderzoeksbu
reau voor een eilandje op het
kruisingsplateau Scheepstim-
merdijk-De Huijbertstraat.
Het autoverkeer moet dan om
dat eilandje heen en dat kan
volgens de onderzoekers niet
met een snelheid hoger dan 20
kilometer per uur. Op de par-
keermogelijkheden in de
straat heeft het nieuwe plan
volgens de onderzoekers prak
tisch geen invloed.
Voorspeld wordt dat van de
400 auto's die vanwege de
maatregelen de Scheepstim
merdijk gaan mijden er onge
veer 150 geheel uit de wijk
Malta weg zullen blijven. Vap
de overblijvende 250 - zo gaat
de voorspelling verder - rijden
er circa 150 door de Caustraat
en 100 via Calandweg/Schuur-
beque Boeyestraat.
„De toename is zodanig be
perkt dat aanvullende maatre
gelen niet nodig zijn", aldus
bureau Goudappel Coffeng
BV. „Wel kan overwogen wor
den, bijvoorbeeld bij de nood
zaak tot herbestraten, om, de
Caustraat wat omgevings-
vriendelijker ia» te richten".
Dat kan volgens de onderzoe
kers door asverspringing en
wisselend parkeren.
Het plan komt maandag 8 ja
nuari aan de orde tijdens de
vergadering van de commissie
openbare werken en milieu
van de gemeente Ziprikzee. De
vergadering wordt gehouden
in de commissiekamer van het
stadhuis en begint om 19.30
uur.
Het attractiepark heeft voor
dit jaar enkele uitbreidingen
op het programma staan. Dat
gaat ten koste van parkeer
ruimte. Nieuwe grond voor
parkeerruimte wilde de ge
meente Harderwijk tot op he
den niet beschikbaar stellen.
Parkeigenaar ir. R. G. de Clerq
dreigde met verplaatsing van
het Dolfinarium naar elders.
Neeltje Jans is een van de al
ternatieve 'locaties die De
Clerq daarbij op het oog heeft.
Nog voor de jaarwisseling zou
de gemeente Harderwijk De
Clerq duidelijkheid verschaf
fen over wat ter plaatse het
'toeristisch parkeren' is gaan
heten. Dat is blijkbaar ook ge
beurd.
Volgens Th. André, functiona
ris bedrijfscontacten van de
gemeente, liggen er nu een aan-
Het thema is dit jaar land
schappelijke en natuurlijke in
passing van infrastructuur.
Volgens de Zeeuwse inzenders
zijn de A58 en de Stormvloed
kering hier een mooi voor
beeld van. Langs de A58 zijn de
bermen enkele jaren geleden
heringericht. Er zijn poelen en
gradiënten aangelegd en er
kwam meer ruimte voor na
tuurlijke ontwikkeling. Hier
op werd ook het groenbeheer
gericht. Het bijzondere van de
A58 is dat de hele weg werd
aangepakt en geen delen zoals
elders in het land.
Voor de Stormvloedkering is,
gekozen, omdat bij dit water
staatkundig werk volgens de
inzenders ook veel aandacht is
besteed aan de landschappelij
ke inpassing. Er wordt hierbij
onder meer gewezen op het
duingebied dat is aangelegd.
De prijsvraag Duurzame ont
wikkeling wordt sinds 1991 ie
dere twee jaar gehouden. Er is
tienduizend gulden beschik
baar voor projecten die eraan
meehelpen de leefbaarheid
tal afspraken die voor beide
partijen acceptabel zijn. Over
de inhoud ervan wil André nog
niets kwijt. „Die afspraken
worden volgende week bespro
ken in het college van b en w.
Ik verwacht dat daarna het ge
meentebestuur en het Dolfina
rium met een gezamenlijke
persverklaring zullen komen."
Lagune
Het Harderwijkse zeedieren-
park breidt dit seizoen uit met
de Lagune, een nieuw leefge
bied voor dolfijnen. Dit voor
jaar begint het werk aan de at
tractie die in de loop van
volgend jaar operationeel
moet zijn. Het Dolfinarium
trok vorig seizoen 933.000 be
zoekers.
van ons land blijvend te verbe
teren. Een jury nomineert de
inzendingen uit heel Neder
land. Op 22 februari wordt de
uiteindelijke winnaar geko
zen.
ZIERIKZEE - Een 34-jarige in
woner van Zierikzee kreeg
dinsdagnacht een rijverbod
van drie uur, omdat hij met te
veel alcohol achter zijn kiezen
achter het stuur van zijn auto
was gekropen.
De man werd omstreeks 2.20
uur op de Lange Blokweg in
Zierikzee aangehouden door
de politie. Bij een controle op
het politiebureau blies de man
ruim anderhalf keer de toege
stane hoeveelheid van 220 ug/1.
Tegen de man is proces-ver
baal opgemaakt en hij kreeg
een tijdelijk rijverbod.
MIDDELBURG - De afdeling regionale ont
wikkeling, milieu en strategie (RVO) en de
dienstkringen Noord- en Midden-Zeeland en
Deltakust van Rijkswaterstaat dingen mee
naar de Rijkswaterstaat-prijsvraag Duurzame
ontwikkeling 1995. De Zeeuwse inzendingen
zijn de A58 en de Stormvloedkering.
NIEUWERKERK - De straten en huizen in de kern Nieuwerkerk en het
poldergebied er omheen kan hij wel dromen. De mensen die er wonen
kent hij van naam, van gezicht en vaak ook persoonlijk. Voor de inwo
ners van Nieuwerkerk en omgeving is J. J. Brouwer een begrip. Ze ken
nen hem als 'Wannes de post', de vertrouwde, met het straatbeeld ver
groeide, dorpsfiguur die dagelijks de brieven en kaarten in hun
brievenbus laat glijden. Weinig Nieuwerkerkers zullen zich hgbben gere
aliseerd dat dat enkele dagen geleden voor het laatst gebeurde. Na bijna
35 jaar beëindigt Brouwer zijn werkzaamheden als postbesteller. 'Wan
nes de post' maakt gebruik van de VUT.
Hij doet dat, omdat hij inmid
dels 47 arbeidzame jaren ach
ter de rug heeft. „Ik was der
tien jaar toen ik van school
ging en begon te werken. Ik
denk dat het tijd wordt dat
jongere mensen het ,van me
overnemen." Brouwer werd
bijna 61 jaar geleden geboren
in Nieuwerkerk. Na de lagere
school werkte hij als arbeider
en later tractorchauffeur bij
een boer. Werk dat hij prettig
vond, maar de beloning was
laag. Daarom keek Brouwer
naar wat anders uit. „Ik had
trouwplannen en wilde daar
om graag wat meer verdie
nen."
Die kans deed zich voor toen
hij hoorde dat de toenmalige
postbesteller vanwege ziekte
met zijn werk zou stoppen. „Ik
ben direct naar het postkan
toor gelopen om aan de kan
toorbediende daar te vragen of
dat klopte. Hij hielp me met
het opstellen van een sollicita
tiebrief." Het duurde zo lang
voor er een reactie kwam dat
Brouwer en zijn aanstaande
vrouw inmiddels een woning
kregen toegewezen in Bruinis-
se. Op de dag dat ze in onder
trouw gingen kreeg Brouwer
te horen dat hij was benoemd
tot postbesteller OA (Op Ar
beidsovereenkomst). Na een
jaar volgde een vast dienstver
band, terwijl het jonge echt
paar Brouwer kon verhuizen
naar een huis in Nieuwerkerk.
Brouwer was zeer tevreden
met zijn nieuwe baan, want het
minimumloon van een postbe
steller bleek hoger te zijn dan
het maximumloon van een
boerenarbeider. Zijn werkdag
begon om 06.30 uur met het sor
teren en 'zetten' van de post,
die in postzakken werd aange
voerd in het postkantoortje,
dat indertijd nog aan de Post-
straat was gevestigd. De brie
ven en kaarten gingen vervol
gens in een grote tas, die de
postbesteller op zijn rug mee
torste tijdens zijn tocht door
het dorp. „Dat was een heel ge
sjouw en soms zeer ongemak
kelijk. Bij een huis zat de brie
venbus slechts zo'n twintig
centimeter boven de grond.
Toen ik me voorover boog om
de post er in te doen liep de tas
met post over mijn hoofd heen
leeg op straat. Toen kon ik ter
plekke opnieuw beginnen met
het sorteren van de bundels
post en de pakjes."
Na zijn voettocht door het dorp
ging Brouwer op de fiets en la
ter op de bromfiets de polder
in om de post te bezorgen in
een gebied dat 22' kilometer
omvatte. „Omdat ik vroeger
zelf bij de boer had gewerkt be
keek ik het land met andere
ogen dan de meeste mensen."
Dat hield in dat Brouwer af en
toe tussen het post bezorgen
door in actie kwam om een op
zijn rug liggend schaap over
eind te zetten of een boer te
waarschuwen, omdat hij zag
dat een merrie aan het beval
len was in het weiland. Bij het
bezorgen van de post bij de
boerderijen in de polder had
hij het meeste contact met de
mensen. „In de zomer stond
vaak een glas koude limonade
voor me klaar, in de winter
warme melk en wanneer er ge
slacht was worsteballetjes."
Dat medeleven konden Brou
wer en zijn collega Schiette-
katte vooral waarderen in de
winter van 1963, toen de
'sneeuw in het poldergebied op
sommige plaatsen meters dik
lag. Fietsen was niet mogelijk
en alleen op pad gaan onver
antwoordelijk. „Daarom zijn
we samen te voet de polder in
gegaan om de post te bezorgen.
Op de Steenzwaensweg lag de
sneeuw net zo hoog als op het
hoger gelegen land daarnaast.
Daarom leek het me beter om
over het land te lopen. Ik zag
wat grassprietjes boven de
sneeuw uitsteken en stapte er
op. Toen schoot ik zo diep weg,
dat ik niet meer zichtbaar was.
Die sprietjes bleken van het
riet in de sloot te zijn." Geluk
kig was Brouwer geen kouwe
lijk type en de mensen in de
polder waardeerden het bezor
gen van de post in die barre
omstandigheden vaak met een
afzakkertje.
Vele jaren bezorgde Brouwer
de post twee keer per dag. Dat
hield in dat hij na een paar
vrije uren tussen 12.00 en 15.30
uur opnieuw in actie kwamen
om te sorteren, zetten en bezor
gen. ,,'s Middags was het voor
al de Zierikzeesche Nieuwsbo
de die we moesten bezorgen.
Vroeger ging dat allemaal per
post. Brouwers dagtaak zat er
pas op als hij de post, die de
Nieuwerkerkers in de loop van
de dag in de brievenbus had
den gegooid, had gesorteerd,
gestempeld en naar de lijnbus
gebracht. „Dat was nog een
heel gesjouw, want vroeger
stond hier een textielfabriekje
waar veel pakjes vandaan
kwamen. Dan vervoerde ik
naast mijn fiets lopend soms
acht a tien zakken post naar de
bus. Ze lagen op de bagagedra
ger, het zadel, de stuurstang en
het stuur. Je voelde je soms een
lastdier."
In de loop van de tijd werd de
tweede postbezorging afge
schaft en de bezorging in de
polder vanuit Zierikzee gere
geld met PTT-auto's. Door de
privatisering van de PTT werd
het werk van depostbestellers
toch zwaarder, omdat zo effi
ciënt mogelijk moet worden
gewerkt. Desondanks bleef
Brouwer zijn werk met plezier
doen. „Het leuke is het contact
met de mensen. Je hebt iedere
dag je vaste route, maar het
straatbeeld is steeds anders.
Een groet en soms even bijpra
ten hoort hierbij. „Ik wist al
tijd wie er waren verhuisd."
Sinds hij in de tachtiger jaren
problemen kreeg met zijn ge
zondheid en in 1992 een hart
operatie moest ondergaan
werkte Brouwer voor tachtig
procent. Nu geniet hij van de
vakantiedagen waarop hij nog
recht had en op 3 februari
neemt de PTT in een besloten
bijeenkomst afscheid van
'Wannes de post'. Brouwer ver
heugt zich op de periode waar
in hij zich helemaal kan wijden
aan zijn hobby's tuinieren,
klussen en lezen. En hij kijkt
dankbaar terug op de periode
waarin hij postbode was. „Na
alle jaren ben ik dankbaar dat
ik dat werk op deze wijze heb
mogen doen. God alleen daar
van de eer."
In de afgelopen 35 jaar werd J. J. Brouwer in zijn PTT-uniform een bekende verschijning in Nieu
werkerk. (Foto: Marijke Folkertsma)
Verwachting t/m maandag 8 jan.
WEERSVOORUITZICHTEN
Zaterdag Zonneschijn 10%
Kans op neerslag 50%
Min. temp. -2 graden
Mid.temp. 1 graad
Windkracht zuidoost 5
Zondag Zonneschijn 20%
Kans op neerslag 50%
Min.temp. 0 graden
Mid.temp. 4 graden
Windkracht zuid 4
Maandag Zonneschijn 20%
Kans op neerslag 30%
Min.temp. 1 graad
Mid.temp. 5 graad
Windkracht zuid 4
ZON- EN MAANSTANDEN
5 jan. Zon op 08.47, onder 16.41
Maan op 16.55, onder 07.56
Volle Maan: 5 jan. (21.52)
HET WEEROVERZICHT
DE BILT - Een nieuwe dooi-aanval,
dat staat de komende dagen cen
traal op weerkundig gebied. Het ziet
er naar uit dat deze aanval slaagt.
Vanaf zondag wijzen de thermome
ters 's middags een graad of 4 aan,
terwijl het in de nachten niet of nau
welijks meer vriest. De overgang
naar dit milder weer gaat dit week
einde gepaard met een toenemende
kans op regen of ijzel. De komende
24 uur houden we het op veel plaat
sen waarschijnlijk nog droog; vooral
in het zuidwesten valt nu en dan wat
motregen. De temperatuur ligt daar
zowel vannacht als morgenochtend
iets boven nul. In het noorden blijft
het kwik nog wel onder het vries
punt. Zo kan het daar vannacht op
nieuw plaatselijk matig vriezen; in de
middaguren vriest het er nog een
graad of 2. Verder zijn er in het hele
land veel wolken en waait er een
meest matige zuidoostenwind.
Langs de kust bereikt de wind waar
schijnlijk kracht 6. Zaterdag trekt de
zuidoostenwind nog iets verder aan.
Aan het aardoppervlak wordt nog
koude lucht aangevoerd, maar op
enige hoogte wint zachte lucht ter
rein. Hierdoor neemt de kans op ijzel
toe, later gevolgd door regen en
dooi-weer.
GOES - In het Van der Valk
Motel in Goes is woensdag 10
januari een bijeenkomst voor
stomadragers.
Tijdens de bijeenkomst wor
den lezingen gehouden die be
trekking hebben op het leven
met een stoma en het gebruik
van de nieuwste stomahulp
middelen. Een stoma is een
kunstmatige uitgang op de
buik voor urine of ontlasting.
De bijeenkomst wordt gehou
den op initiatief van de Stoma
Stichting Nederland (SSN) en
begint om 14.00 uur.
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Uitgever
Drukkerij Lakenman
Ochtman bv te Zierikzee
Directie
D. L. van 't Leven.
Hoofdredacteur
A. H. M. van den Nouweland
Kantoor
Jannewekken 11-Zierikzee.
Postbus 14300 AA Zierikzee.
Telefoon 0111-416551.
Telefax 0111-414315.
Lezersservice (bezorging)
De Zierikzeesche Nieuwsbode
na 18.00 uur nog niet
ontvangen? Bel dan, ma t/m vr.
0111 -417314 tijdens kantoor
uren: van 8.30 tot 17.30 uur.
Tijdens de avonduren: ma. di.
(niet op woensdag) do. vr., van
18.00 tot 20.00 uur.
Woonhuisaansluitingen
Redactie (na 17.30 uur)
0111-412905
Fotograaf (na 17.30 uur)
0111-401575.
Abonnementen per:
Maand
(autom. afschr.) 18,50
Kwartaal 52,50
(autom. afschr.) 50,00
Halfjaar ƒ100.00
(autom. afschr.) 95,00
Jaar ƒ190,00
(autom. afschr.) ƒ180,00
Losse nummers 1,25
De abonnementsprijzen zijn
inclusief 6% B.T.W.
Opzeggingen dienen een
maand, voor het einde van de lo
pende abonnements-periode
schriftelijk bij de Zierikzeesche
Nieuwsbode gemeld te worden.
Inievertijden advertenties
Maandagkrant
vrijdag tot 13.00 uur
Dinsdagkrant
maandag tot 11.30 uur
Donderdagkrant
woensdag tot 11.30 uur
Vrijdagkrant
donderdag tot 11.30 uur
Voor fouten ontstaan door
telefonische of onduidelijk
geschreven opdrachten wordt
door ons geen verantwoording
gedragen.
Advertentietarieven
Losse mm prijs 75 cent.
Kontrakttarieven op aanvraag.
„Succesjes" (t/m 4 regels) 7,50
De advertentieprijzen zijn
exclusief 17'/?% B.T.W.