'Onze parochie wordt door vrouwen gedragen VRIJDAG 22 DECEMBER 1995 NR 25898 Pastoor Verdaasdonk: ,,ln het Interkerkelijk Pastores Convent werk ik veel samen met mijn protestantse collega's Ave maris stella Dei Mater alma Atque semper Virgo Felix caeli porta Wees gegroet, o Sterre Wees gegroet van verre Op uw zacht en zalig licht Houden wij het oog gericht Wees gegroet, Wees gegroet Maria (fragment uit Reisgebed voor zeevai'enden) procent van onze mensen komt nog in de kerk, de rest komt bij gelegenheid. Toch groeit het ledenaantal nog steeds, want in de Westhoek en in Grevelingenhout in Bruinisse zijn de laatste tijd nogal wat rooms-katholieken komen wonen. Bovendien zijn er nog veel kinderen die hun Heilige Communie doen. Ik moet echter eerlijk toegeven dat wij als kerk de taal van de jongeren niet meer spreken. Er gaapt een grote generatiekloof. Van boven af het geloof opleggen, behoort tot de verleden tijd." In de Middeleeuwen was er juist op Schouwen-Duiveland een groot aantal kloosters en religieuzen te vinden. Nu zijn er nog slechts twee paters van de congregatie van de Heilige Harten in Zierikzee. Juist deze internationale congregatie legt de nadruk op het communiteits verband. Het niet in je eentje functioneren, maar juist alles samen en in groepsverband doen. Een van de twee paters in Zierikzee is pastoor Verdaasdonk. Hij is door het bisdom Breda als pastoor aangewezen. Eigenlijk ligt zijn hart bij de missie: het uitgezonden worden over de hele wereld om mensen tot het christelijk geloof te bekeren. De missie is een van de taken van de congregatie van de Heilige Harten. Pastoor Verdaasdonk - hij werd in 1930 geboren in Breda - werkte van 1959 tot 1975 in Mozambique als missionaris. In 1956 werd hij na zijn studie filosofie, theologie en pastoraal werk tot priester gewijd. „In de missie heb ik veel meer het gemeenschapsgevoel ondervonden. De mensen daar zijn veel meer op elkaar aangewezen voor hulp. Dat maakt het leven waardevoller. De westerse mens meent dat hij alles wel in z'n eentje kan opknappen. Ik vind dat een armer soort leven," aldus de pastoor. Filosoof De andere pater die de pastorie bewoont, is pater C. S. M. Rademaker. Hij werd in 1930 in Rotterdam geboren, studeerde filosofie, theologie, muziek en geschiedenis. Hoewel ook de missie hem trok, werd hij door zijn congregatie als docent aangewezen. Hij werd in 1955 tot priester gewijd. Hij gaf les aan middelbare scholen, doceerde geschiedenis van het Nederlands humanisme aan de Universiteit van Amsterdam, was pastor-teamleider in Eindhoven en provinciale overste van de Nederlandse afdeling van zijn congregatie. Sinds 1990 heeft hij als standplaats Zierikzee, waar hij werkt aan historische publikaties. Beide paters hebben als hun grote voorbeeld de Vlaamse priester Damiaan de Veuster, die goed werk onder melaatsen verrichtte en in 1889 zelf aan de ziekte die nu lepra heet, ten onder ging. „Zijn persoonlijkheid heeft in mijn jeugd een onuitwisbare indruk op mij gemaakt," aldus pater Rademaker. „Hij en ook wel mijn opvoeding hebben ervoor gezorgd dat ik de richting van het religieuze leven gekozen heb. Enige tijd geleden heb ik nog adviezen mogen geven bij een film die gemaakt is naar aanleiding van het leven van Damiaan de Veuster." Vroege Middeleeuwen Het Rijke Roomse Leven uit de tijd van de Middeleeuwen lijkt voorbij te zijn. Beide paters vertellen geen mystieke aanleg te hebben. Is het wellicht door de invloed van hun reformatorische broeders dat de mysteries van JL het oude Roomse geloof in een nuchter daglicht zijn komen te staan? Ongeveer in de achtste eeuw stond al in Westenschouwen een kerkje in het duinlandschap. Dat kerkje was aan Maria gewijd, Onze Lieve Vrouwe op Zee werd het genoemd. In ongeveer de zelfde tijd moet in Burgh al een kerk gestaan hebben die gewijd was aan Sint Willibrord. Willibrord was een missionaris die in 690 in Zeeland aankwam vanuit Engeland. Hij werd door Frankische vorsten gestuurd om de Zeeuwen te kerstenen. Al in 776 moet er in Burgh een kerk hebben gestaan gewijd aan de patroon van de parochie, Sint Willibrord. Legendarische kapel In de nu tussenliggende tijd zijn er heel wat kloosters en kerken gesticht hier op het eiland. Na verloop van tijd kwamen ze in andere handen of verdwenen geheel. Alleen de naam van Onze Lieve Vrouwe op Zee bleef door alle eeuwen heen bestaan, evenals die van Willibrord. In de Nederlandse Rooms- Katholieke kerk is het beeld van Maria, de alom tegenwoordige moeder en troosteres, grotendeels uit het denken geschrapt. „Toch wordt Maria nog door heel veel mensen in ere gehouden," aldus pastoor Verdaasdonk. Pater Rademaker is als historicus goed op de hoogte van het volksgeloof uit het grijze verleden:*,,Maria bande de vloek van Eva." In 1907 werden ten noorden van de Westervuurtoren en de Verklikker de fundamenten gevonden van de kapel, die bekend stond als de kapel 'Onze'Lieve Vrouwe op Zee', Stella Maris, Sterre der Zee, de beschermheilige van de zeelieden. Volgens de overlevering was de middeleeuwse kapel aan de voet van het Noordduin vroeger een bedevaartsoord. Wellicht had deze plaats van aanroeping om bijstand en bewaring voor de zeelui haar ontstaan te danken aan reders en kooplieden uit het toen machtige Zierikzee. Daar had in de middeleeuwen de koophandel en de zeevaart een grote vlucht genomen. De oude kapel werd in de zestiende eeuw verschillende keren aangewezen als bedevaartplaats voor hen die met justitie in aanraking waren gekomen. In het 'Waerheijtsboeck van Zierijkzee' uit 1508 is een opsomming gegeven van criminele daden. Daarin staat onder meer vermeld dat bij een vonnis acht personen die in de boomgaard van het klooster Sion in Noordgouwe bomen hadden gekapt en meegenomen, veroordeeld werden tot een geldboete, een viervoudige vergoeding van de schade en het doen van een bedevaart naar Onze Vrouwe op Zee in de duinen „op verbeurte verklaring van het voorste lid van hun duim".. De tocht naar de verafgelegen kapel kon dus met een boete gelijk gesteld worden. Ten zuiden van de kapel lag het klooster Leliendale. In 1959 werd de strandkerk van de rooms-katholieke parochie in gebruik genomen. Deze hulpkerk van de Zierikzeese moederkerk werd genoemd naar de oude bedevaartskapel in de duinen: Onze Lieve Vrouwe op Zee. Schuilkerk Zierikzee was vroeger vooral een handelsstad. Van overal kwamen de schepen en schippers telkens weer thuis. Het is niet te verwonderen dat de nieuwe beweging, de hervorming, hier snel ingang vond. De protestanten rekenden af met de vele menselijke franjes in het oude katholieke geloof. Na de hervorming werd het de katholieken uiterst moeilijk gemaakt hun godsdienst op Schouwen-Duiveland uit te oefenen. De kerkelijke bezittingen werden geconfisceerd. Pas rond 1640 ontstond in Zierikzee de statie van Sint Willibrord, daarin werd de katholieke eredienst door de overheid weer oogluikend toegestaan. In het pand aan de Oude Haven dat nu nog altijd pastorie is, ontstond een schuilkerk op .de bovenverdieping. Er werd daar een altaar gemaakt waarin een schuilplaats voor de priester was verborgen. De Jezuïten zetten in Zierikzee en de omgeving catechismusscholen op waar aan jongens en meisjes 'godsdienstonderricht werd gegeven. Bovendien voerden ze het feest van de Eerste Communie in. In 1766 kreeg de toenmalige pastoor, de Jezuïet J. de Man, van de burgelijke overheid toestemming om een nieuwe schuilkerk te bouwen aan de Hoge Molenstraat. In 1768 werd ze voltooid. De kerk mocht 'geen minste zweem of gelijkenis hebben van een kerkgebouw'. Pastoor Verdaasdonk vertelt dat de katholieken in Zierikzee heel wat offers hebben moeten brengen om hun kerk in stand te houden. De tijd van vijandschap tussen De paters van de Heilige Harten en hun missie op Schouiven-Duiveland t Tekst: AnjaRomijn Foto's: Marijke Folkertsma en Joop van Houdt Elkaar in de waarde laten en eikaars traditie respecteren blijkt voor gelovigen op een klein stukje grond als Schouwen-Duiveland de basis te zijn voor een goede samenwerking tussen de verschillende kerken. Pastoor A. Verdaasdonk van de rooms-katholieke Willibrordusparochie in Zierikzee en de bijkerk gewijd aan Onze Lieve Vrouwe op Zee in Haamstede voelt zich thuis op Schouwen. In het spoor van Christus werkt hij in zijn grote parochie.,,Het grootste deel van onze kerk, heden ten dage wordt door vrouwen gedragen," aldus de pastoor. „Zonder de hulp van vrouwen in de kerk zouden wij het niet redden in deze parochie." Ten noordwesten van Burgh stond in vroeger tijden de kapel 'Onze lieve Vrouwe op Zee', opgedragen aan de beschermheilige der zeelieden, 'Stella Maris', Maria Sterre der Zee. Vroeger was geschiedschrijving echt monnikenwerk De laatste twee leden van een religieuze congregatie hier op Schouwen-Duiveland schreven ook geschiedenis. Pater Cor Rademaker en z ijn confrater pater Ton Verdaasdonk tekenden in een historische séhets de geschiedenis van de katholieke gemeenschap van Sint Willibrord in Zierikzee op in hun boek „Een kleine kerkgeschiedenis' Na jaren van arbeid in de 'wijngaard van de Heer', menen beide paters dat vrouwen binnen de katholieke gemeenschap onderhand wel een ereplaats hebben verdiend. Pastoor Antonius Verdaasdonk vertelt op welk gebied de vrouwen van zijn parochie actief zijn: „Ze organiseren de kindernevendiensten, de gezinsvieringen, het dameskoor, de diakonie en een aantal vrouwen treedt op als lectrice in de viering." Zijn huisgenoot pater Cor Rademakers vertelt: „Toen Rusland een paar jaar geleden de communicatie met het Westen hervatte, bleek dat - ondanks de zware druk van buitenaf - het Christelijke geloof vrijwel ongeschonden bewaard was gebleven. Alle oude verhalen waren doorverteld door de baboesjka's, de grootmoeders, de vrouwen. Hoewel niet iedereen dat onderkent, nemen vrouwen een uiterst belangrijke plaats in de kerk in." Pastoor Verdaasdonk vindt het een treurige toestand dat priesters die zich niet aan de celibaatsgelofte konden houden en trouwden hun taak niet meer uit mogen oefenen. „Het zou een verrijking voor de kerk zijn als ze op hun post terug konden keren. Vrouwen, die een priester huwden, werden op die manier ook weer opzij geschoven en dat is geen goede zaak." de roomsen en de protestanten behoort nu tot de verleden tijd. „Ik zegen nu samen met dominees veel gemengde huwelijken in. Hier geldt ook weer bij, dat als de vrouw katholiek is, zij het geloof in de meeste gevallen aan de kinderen door zal gegeven. Alweer een belangrijke plaats voor de vrouw in de kerk. De pastoor is blij met de samenwerking met gelovigen van een andere signatuur in zijn omgeving. „Ik werk op vele gebieden samen met mijn protestantse collega's en ik vind dat een verrijking voor onze kerk en mijn eigen leven. We proberen er samen uit te komen. De communicatie met andersdenkenden heeft me veel geleerd. In het Interkerkelijk Pastores Convent heb ik contact met de meeste predikanten van het eiland. In rooms-katholieke kring was het niet gebruikelijk om zelf de Bijbel te bestuderen, terwijl dat in de reformatorische kerken juist een basisvoorwaarde is. Daar heb ik in onderlinge gesprekken en studies veel van geleerd. In onze kring was het vroeger slechts aan enkelen voorbehouden om de Bijbel te mogen lezen. De gewone mensen in onze kerk hadden daarom veelal niet eens een eigen Bijbel in huis," vertelt pastoor Verdaasdonk. De rooms-katholieke parochie op Schouwen-Duiveland telt 2.094 leden. De pastoor: „Ik voel me hier soms ook wel eens een missionaris: Ongeveer twaalf

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 7