De Nobelpoort bv Zuinig auto kopen en rijden spaart milieu en portemonnee Fiat Palio: van de ventieldop tot dakrand nieuw ontworpen Nieuwe bestelwagen Peugeot: de Expert Polo Sedan nieuwkomer in de compacte klasse r AUTOBEDRIJF SLAGER C.V. DONDERDAG 14 DECEMBER 1995 NR 25893 Steeds meer aandacht voor milieu ZIERIKZEE - De winter is traditioneel een pe riode, waarin veel Nederlanders nadenken over de aanschaf van een auto. Het kopen van een nieuwe of gebruikte auto doet menig hart snel ler kloppen. Bij het kopen van een auto gaan ra tionele en emotionele overwegingen hand in hand. Voor sommigen is een auto pu re noodzaak voor het werk, de boodschappen of het naar school brengen van de kinde ren. Anderen willen in hun autokeuze (merk, kleur, acces soires) iets van hun persoon lijkheid tot uitdrukking bren gen. Dat de auto onze heilige koe bij uitstek is, is in ieder ge val een cliché, dat nog niets aan actualiteit heeft ingeboet. Investeringen Met de toegenomen aandacht voor milieu en energiebespa ring letten autokopers tegen woordig ook steeds vaker op die aspecten van hun beslis sing. Een koper die daarmee rekening houdt, spekt de por temonnee en spaart het milieu. Autofabrikanten hebben bij de ontwikkeling van hun merken gedurende de laatste jaren zeer aanzienlijke investeringen ge daan in het terugbrengen van milieubelastende effecten. Zo zijn de auto's de afgelopen jaren steeds zuiniger geworden en worden alle nieuwe benzi- ne-auto's tegenwoordig gele verd met katalysator, waar door ze geschikt zijn voor loodvrije benzine. Zuinig ko pen: let op benzineverbruiks cijfers. Wie schouderophalend over het brandstofverbruik van zijn auto doet, is een dief van zijn eigen portemonnee. Er bestaan immers aanzienlij ke verschillen. De ANWB heeft - samen met het Koop Zuinig Rij Zuinig-programma - een handige schuif (gratis ver krijgbaar bij ANWB Techno- stations, ANWB-vestigingen en WV-agentschappen) ont wikkeld, die de verbruikscij fers van meer dan 150 model len in vier prijsklassen aan geeft. Elke auto in de vier prijsklas sen heeft op basis van het ver bruik een rangcijfer gekregen. In hun klasse komen daaruit de volgende auto's als voorde ligst naar voren: de Suzuki Swift 1.0 GL, de Honda Civic 1.5 VEi, de Opel Vectra 1.6i en de Toyota Celicia 1.8i (tot 65.000,-). Op jaarbasis kan de bewuste keuze voor een zuini ge auto alleen al voor benzine verbruik een voordeel van meer dan 200,- opleveren. Zuinig rijden: uw rijstijl scheelt een slok op een tank. "Kijkglas moet vol zijn zonder bellen". Met deze mysterieuze tekst werd vroeger op bijna iedere pomp aangegeven dat het tanken kon haperen bij on voldoende benzine-toevoer. Hoewel de wereldvoorraad aan zogenaamde fossiele brandstoffen nog steeds on voorstelbaar groot is, realise ren wij ons tegenwoordig dat zij niet onuitputtelijk is en de toevoer van olie, waarvan ben zine wordt gemaakt, niet onbe perkt in het huidige tempo kan doorgaan. Dat vraagt aanpass ingen in uw rijgedrag. Veranderingen Voor de meeste mensen zijn die veranderingen reeds volstrekt vanzelfsprekend. En voor wie het dat nog niet is, is het goed om te weten dat het in feite gaat om kleine dingen, die ge makkelijk zijn uit te voeren. Als er één ding is, waarmee u meer kilometers kunt rijden op een volle tank en ook nog een steentje aan het milieu kunt bijdragen dan is het wel door uw rijgedrag. Dit kan soms wel oplopen tot zo'n 15 procent brandstofbe sparing. Een aantal tips. Rijd rustig weg na de start, voor kom onnodig stationair draai en en schakel tijdig naar hoge re versnelling. Geef geen gas bij het stilstaan. Laat de auto bij het naderen van een rood stoplicht rustig uitrollen en bij langer wachten dan 30 secon den (bijvoorbeeld voor open brug) is motor afzetten goed koper. Bij een snelheid van meer dan 100 km/u neemt het brandstof verbruik sterk progressief toe, terwijl de tijdwinst te ver waarlozen is. Vermijd onnodi ge weerstand door open ra men, caravanspiegels, een skibox op het dak. Zorg voor genoeg volgafstand, zodat u minder hoeft te remmen en op te trekken. Rem niet op de motor. Bij bochten niet zwaar remmen om vervolgens weer sterk te accelereren. Rijd anticiperend. Zorg dat uw banden de juiste spanning hebben, schakel op tijd de achterruit verwarming uit en krab 's winters, voor u start, eerst de ruiten schoon. Houd uw benzineverbruik bij, u merkt dat het scheelt. 'Milieubewust autorijden' heet de gratis ANWB Leden- wijzer met tal van milieu- en portemonnee-vriendelijke tips. Verkrijgbaar bij de ANWB-vestigingen en WV- agentschappen. Filetreurnis 'En dan nu de filemeldingen. Op de Al staat tussen Naarden en Diemen een file van zes ki lometer.' Berichten als deze zijn zo langzamerhand een vast onderdeel van het radionieuws geworden. De lijsten van twee maal daags terugkerende file treurnis dijen nog steeds uit. Iedereen is het er over eens dat het fileprobleem een halt moet worden toegeroepen. Daarbij is het de taak van de overheid om knelpunten weg te nemen. Maar ook de indivi duele automobilist heeft moge lijkheden iets te doen. Eén daarvan is carpoolen. Na een aarzelende start, kan het fenomeen carpoolen zich in toenemende belangstelling verheugen. Dat is niet zo ver wonderlijk. Wie dagelijks in de file staat, weet dat meer dan 90 procent van de auto's slechts één inzit tende heeft. Wat ligt er dan meer voor de hand om een aan tal daarvan te bewegen geza menlijk naar het werk te rei- Hoewel er over carpoolen nog de (on)nodige misverstanden zijn, kan zo'n half miljoen Nederlanders inmiddels over de voordelen ervan meepraten. Die zijn aanzienlijk. De ANWB heeft becijferd dat carpoolers al gauw zo'n 150,- per maand kunnen besparen. Afhankelijk van het aantal kilometers, car- pooldagen en deelnemers kan die besparing zelfs oplopen tot meer dan 3.000,-per jaar! Er is veel informatiemateriaal beschikbaar, waarin u kunt le zen hoe die berekening voor uw persoonlijke situatie uit valt. Een andere mogelijkheid is Auto op Afroep: wel de lus ten, niet de lasten. Als u per jaar maar zo'n 1.000 tot 12.000 kilometer rijdt en uw auto maar drie of minder dagen per week gebruikt, is het de vraag of het wel verstandig is om een eigen auto te hebben. Immers, de vaste kosten - be lasting, verzekering, onder houd, rente en afschrijving - blijven hetzelfde, of u de auto nu veel of weinig gebruikt. Voor mensen, die zich in dit beeld herkennen, is sinds enige tijd een goed alternatief voor handen: Auto op Afroep, een auto waarvoor je alleen be taalt als je hem gebruikt. Nieuwe 'wereldautovan Fiat: ZIERIKZEE - Het is een publiek geheim dat Fiat al een hele tijd werkte aan een zeer belang rijk project: de ontwikkeling van een 'wereld auto'. Type 178, zoals de codenaam luidt, krijgt niet alleen een zeer volwassen ontwerp mee, maar mikt op automobilisten in zo'n beetje alle hoeken van de wereld. Deze week heeft Fiat alle ge heimzinnigheid doorbroken en de komende geboorte van zijn nieuwe telg officieel aange kondigd. Inclusief zijn nieuwe naam. De eerste Fiat Palio - want zo gaat hij heten - zal in april '96 van de band rollen. Nieuw ontwerp De in april te lanceren Fiat Pa lio is een van de eerste auto's die echt de naam wereldauto verdient. Hij is van top tot teen, vanaf de ventieldopjes tot de dakrand, nieuw ontwor pen, met in het achterhoofd de specifieke eisen van enorm ge varieerde markten. Plus de bijbehorende infrastructuur en servicemogelijkheden. Het resultaat is een prakti sche, maar zeker ook comforta bele auto met een'vernieuwen- de styling en goede prestaties. Enorm duurzaam, opgewassen tegen een minder verfijnd we gennet, uiteraard heel econo misch in het gebruik en een voudig te onderhouden. De Fiat Palio is de eerste van een nieuwe modellenlijn, die uiteindelijk uit vijf modelva rianten gaat bestaan. De auto's zullen modulair worden opge zet. Ze profiteren zogezegd van eikaars techniek. Er komt een drie- en vijfdeurs hatchback, een sedan, een stationwagen, pick-up en een compacte be stelwagen. De Fiat Palio is dus de eerste in die uitgebreide serie. Hij is 374 cm lang en 162 cm breed en zal als eerste in Brazilië wor den geproduceerd en verkocht. De. Braziliaanse kopers kun nen kiezen uit twee speciaal ontwikkelde motoren: een 1.5- liter en een 1.6-zestienklepper met multipoint braridstofin- spuiting. In een later stadium volgen er nog andere motoren. Voor de Zuidamerikaanse markt is er een keuze uit-twee 1.5 litermo toren met multipoint injectie, zodat er naar keuze op benzine, alcohol of een mengsel van bei de kan worden gereden. De Pa lio 1.6 MPI16V heeft een benzi nemotor. Het is de bedoeling dat er uit drie uitrustingsniveaus kan worden gekozen: een basisver sie, een praktische uitvoering en een luxe variant. De 'we reldauto' - waarvan de Palio de eerste representant is, maakt een belangrijk onderdeel uit van Fiats globale strategie. Het is een auto die geschikt is voor alle markten en voor een aantrekkelijke prijs in grote aantallen kan worden gepro duceerd op plekken waar de automobielmarkt zich snel uit breidt. China De nieuwe auto zal - door Fiat zelf of via samenwerkingsver banden en licentie-overeen komsten - in elk geval in Brazilië, Argentinië, Polen, Venezuela, Marokko en Zuid- Afrika gebouwd worden. Daarnaast zijn er plannen om de Palio in andere landen te gaan produceren. Zo zijn er on der andere vergevorderde on derhandelingen met de Chine se overheid. Dit initiatief betekent overi gens ook dat Fiat een belang rijke partner zal worden bij de ontwikkeling van snel. groei ende automarkten. De samen werkingsverbanden zullen on der andere betekenen dat ex- nauwe contacten worden on derhouden op het gebied van internationale toelevering. Dat kan een stimulans beteke nen voor de export van onder delen en auto's en zal in elk ge val de ontwikkeling van de lokale industrieën bevorde ren. Vernieuwend gestyled: de Fiat Palio De nieuwe Peugeot Expert wordt gebouwd in de Sevelnord-fabrieken in Valenciennes. Deze auto werd ontwikkeld in het kader van de in 1978 geslo ten samenwerkingsovex-een- komst tussen PSA Peugeot Ci- troën en Fiat. Op grond van zijn afmetingen personenauto's en bestelwa gens nog verder verkleind worden. Dit blijkt onder meer uit de vormgeving van de carx-osse- i'ie, de uitrusting, het comfort ZIERIKZEE - Na de succesvolle introductie van de Peugeot Boxer in het K2- en K3-segment bouwt Peugeot haar bedrijfswagenprogrdmma verder uit met een bestelwagen met èen laad vermogen in de 800 kg klasse: de Peugeot Ex pert. (lengte: 4,44 meter, breedte: 1,81 meter, hoogte: 1,94 meter) en zijn laadvolume (4 kubieke meter) valt de auto in het Kl- segment, onder bestelwagens met grotere afmetingen zoals de Boxer. Het onderste gedeel te van dit segment telde in 1994 in zeventien Europese landen in totaal 17.300 registraties en zal volgens een aantal deskun digen de komende jaren een sterke groei te zien geven. Functioneel Peugeot brengt met de Expert een bestelwagen op de markt waarin originaliteiten func tionaliteit optimaal samen gaan. Sinds de introductie van de Peugeot Boxer, een jaar ge leden, volgt Peugeot een ande- i*e benadering, waarbij de tra ditionele verschillen tussen en het rijgedrag van de auto. Het interieur van de Peugeot Expert maakt een degelijke en beti-ouwbare indruk en biedt de bestuurder "en de passa giers) de ruimte van een nor male personenauto: een dash board met vloeiende lijnen en afgeronde hoeken, hoogwaar dige materialen, de afwerking, de zit achter het stuur en de ge luidsisolatie ...allemaal zaken die bij een personenauto van- zelfspi'ekend zijn. Naast een hoog uitrustingsni veau bezit de auto een aantal andere sterke eigenschappen om aan de wensen van de meest veeleisende gebruikers te kunnen voldoen, of het nu gaat om zaken als het laadvo lume en de uitgekiende inde ling van het interieur of om de prestaties van de auto. De auto vult een gat in de markt en geeft nieuwe inhoud aan begrippen als vormgeving, comfort, rijgedrag en ge bruiksmogelijkheden. Daai-- naast vormt de auto een aan trekkelijke aanbieding voor bedrijven die door middel van de uitstraling van dit type auJ to, hun eigen imago willen ver- stei-ken. De Peugeot Expert vormt een belangrijk wapen in de strijd om de bedrijf swagenmarkt en is voor Peugeot een welkome aanvulling op het programma lichte bestelwagens. Oudeweg 2-6, Zierikzee Telefoon 0111-414453 De Polo Sedan heeft een forse kofferbak: 455 liter. ZIERIKZEE - Met de introductie van de nieuwe Polo Sedan is Volkswagen vanaf begin 1996 ook met een sedan vertegenwoordigd in de klasse van de compacte auto's. Deze uitvoering zal vooral aantrekkelijk zijn voor diegenen, die een separate kofferruimte belangrijk vinden en tegelijkertijd een compacte auto zoeken. In de klasse van de Volkswa gen Polo Sedan werden in 1994 in geheel West-Europa 450.000 auto's geregistreerd. Met een wagenlengte van 4.164 milli meter en een breedte van 1.640 millimeter is de nieuwe Polo Sedan een logische aanvulling op het Polo-leveringsprogram ma. Meer kofferruimte r Voor velen zal de grote inhoud van de bagageruimte van de nieuwe Polo Sedan van door slaggevend belang zijn. Met een inhoud van 455 liter is deze duidelijk groter dan de baga geruimte van de Polo 3- en 5- deurs (245 liter). Het dynami sche design van de carx-osserie en de sportieve uitstraling van de Polo Sedan zullen- vooral ook jonge mensen aanspreken. Tot de standaarduiti'usting van alle uitvoeringen behoren onder meer in de wagenkleur gespoten bumpers en een elek tronisch versterkte dakanten ne. Het interieur is compleet uitgerust. De Volkswagen Po lo Sedan heeft onder meer een in hoogte verstelbaar stuur, een neerklapbare achterbank en -leuning en groen warmte werend glas. Stuux'bekrachti- ging behoort tot de standaard- uitrustiixg. Net als bij de Polo 3- en 5-deurs kan de koper de nieuwe Polo Sedan geheel naar eigen wens samenstellen volgens het bouwsteenprincipe. Voor het interieur zijn er, in aanvulling op het basismodel, zeven bouwstenen beschikbaar. Bovendien kan men uit de di verse bouwstenen talrijke meeruitvoex-ingen kiezen, zo als bijvoorbeeld: ABS, een gla Uw partner voor betere service Auói Poortdijkstraat 61-63 - Brouwershaven Tel. 0111 -691344 na 18.00 uur 691561 G 'O zen schuif-kanteldak en air conditioning. Het motorenprogramma van de Volkswagen Polo Sedan be staat uit drie benzinemotox-en en een dieselmotor. De basis motor is de nieuwe 1,4 1 motor met multi-point-injectie (MPI) met een vermogen van 44 kW (60 pk). De Polo Sedan heeft met deze motor een topsnel heid van 157 kilometer per uur. Accelereren tot 100 kilo meter per uur geschiedt binnen 15,6 seconden. De Polo Sedan met 1,4 1 benzi nemotor heeft een laag brand stof vex-bruik: 7,8 liter per 100 kilometer in de stad, 5,0 liter per 100 kilometer bij constant 90 kilometer per uur en 6,9 li ter per 100 kilometer bij con stant 120 kilometer per uur. Tevens behoren tot het moto renprogramma een 1,6 liter benzinemotor met een vermo gen van 55 kW 75 pk) en de ex treem zuinige SDI (direct in gespoten zuigdieselmotor) met 47 kW (64 pk). 4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 9