De Nobelpoort bv
Zuinig auto kopen en rijden
spaart milieu en portemonnee
Fiat Palio: van de ventieldop
tot dakrand nieuw ontworpen
Nieuwe bestelwagen
Peugeot: de Expert
Polo Sedan nieuwkomer
in de compacte klasse
r
AUTOBEDRIJF SLAGER C.V.
DONDERDAG 14 DECEMBER 1995
NR 25893
Steeds meer aandacht voor milieu
ZIERIKZEE - De winter is traditioneel een pe
riode, waarin veel Nederlanders nadenken over
de aanschaf van een auto. Het kopen van een
nieuwe of gebruikte auto doet menig hart snel
ler kloppen. Bij het kopen van een auto gaan ra
tionele en emotionele overwegingen hand in
hand.
Voor sommigen is een auto pu
re noodzaak voor het werk, de
boodschappen of het naar
school brengen van de kinde
ren. Anderen willen in hun
autokeuze (merk, kleur, acces
soires) iets van hun persoon
lijkheid tot uitdrukking bren
gen. Dat de auto onze heilige
koe bij uitstek is, is in ieder ge
val een cliché, dat nog niets
aan actualiteit heeft ingeboet.
Investeringen
Met de toegenomen aandacht
voor milieu en energiebespa
ring letten autokopers tegen
woordig ook steeds vaker op
die aspecten van hun beslis
sing. Een koper die daarmee
rekening houdt, spekt de por
temonnee en spaart het milieu.
Autofabrikanten hebben bij de
ontwikkeling van hun merken
gedurende de laatste jaren zeer
aanzienlijke investeringen ge
daan in het terugbrengen van
milieubelastende effecten.
Zo zijn de auto's de afgelopen
jaren steeds zuiniger geworden
en worden alle nieuwe benzi-
ne-auto's tegenwoordig gele
verd met katalysator, waar
door ze geschikt zijn voor
loodvrije benzine. Zuinig ko
pen: let op benzineverbruiks
cijfers. Wie schouderophalend
over het brandstofverbruik
van zijn auto doet, is een dief
van zijn eigen portemonnee.
Er bestaan immers aanzienlij
ke verschillen. De ANWB heeft
- samen met het Koop Zuinig
Rij Zuinig-programma - een
handige schuif (gratis ver
krijgbaar bij ANWB Techno-
stations, ANWB-vestigingen
en WV-agentschappen) ont
wikkeld, die de verbruikscij
fers van meer dan 150 model
len in vier prijsklassen aan
geeft.
Elke auto in de vier prijsklas
sen heeft op basis van het ver
bruik een rangcijfer gekregen.
In hun klasse komen daaruit
de volgende auto's als voorde
ligst naar voren: de Suzuki
Swift 1.0 GL, de Honda Civic
1.5 VEi, de Opel Vectra 1.6i en
de Toyota Celicia 1.8i (tot
65.000,-). Op jaarbasis kan de
bewuste keuze voor een zuini
ge auto alleen al voor benzine
verbruik een voordeel van
meer dan 200,- opleveren.
Zuinig rijden: uw rijstijl
scheelt een slok op een tank.
"Kijkglas moet vol zijn zonder
bellen". Met deze mysterieuze
tekst werd vroeger op bijna
iedere pomp aangegeven dat
het tanken kon haperen bij on
voldoende benzine-toevoer.
Hoewel de wereldvoorraad
aan zogenaamde fossiele
brandstoffen nog steeds on
voorstelbaar groot is, realise
ren wij ons tegenwoordig dat
zij niet onuitputtelijk is en de
toevoer van olie, waarvan ben
zine wordt gemaakt, niet onbe
perkt in het huidige tempo kan
doorgaan. Dat vraagt aanpass
ingen in uw rijgedrag.
Veranderingen
Voor de meeste mensen zijn die
veranderingen reeds volstrekt
vanzelfsprekend. En voor wie
het dat nog niet is, is het goed
om te weten dat het in feite
gaat om kleine dingen, die ge
makkelijk zijn uit te voeren.
Als er één ding is, waarmee u
meer kilometers kunt rijden
op een volle tank en ook nog
een steentje aan het milieu
kunt bijdragen dan is het wel
door uw rijgedrag.
Dit kan soms wel oplopen tot
zo'n 15 procent brandstofbe
sparing. Een aantal tips. Rijd
rustig weg na de start, voor
kom onnodig stationair draai
en en schakel tijdig naar hoge
re versnelling. Geef geen gas
bij het stilstaan. Laat de auto
bij het naderen van een rood
stoplicht rustig uitrollen en bij
langer wachten dan 30 secon
den (bijvoorbeeld voor open
brug) is motor afzetten goed
koper.
Bij een snelheid van meer dan
100 km/u neemt het brandstof
verbruik sterk progressief toe,
terwijl de tijdwinst te ver
waarlozen is. Vermijd onnodi
ge weerstand door open ra
men, caravanspiegels, een
skibox op het dak. Zorg voor
genoeg volgafstand, zodat u
minder hoeft te remmen en op
te trekken.
Rem niet op de motor. Bij
bochten niet zwaar remmen
om vervolgens weer sterk te
accelereren. Rijd anticiperend.
Zorg dat uw banden de juiste
spanning hebben, schakel op
tijd de achterruit verwarming
uit en krab 's winters, voor u
start, eerst de ruiten schoon.
Houd uw benzineverbruik bij,
u merkt dat het scheelt.
'Milieubewust autorijden'
heet de gratis ANWB Leden-
wijzer met tal van milieu- en
portemonnee-vriendelijke
tips. Verkrijgbaar bij de
ANWB-vestigingen en WV-
agentschappen.
Filetreurnis
'En dan nu de filemeldingen.
Op de Al staat tussen Naarden
en Diemen een file van zes ki
lometer.' Berichten als deze
zijn zo langzamerhand een vast
onderdeel van het radionieuws
geworden. De lijsten van twee
maal daags terugkerende file
treurnis dijen nog steeds uit.
Iedereen is het er over eens dat
het fileprobleem een halt moet
worden toegeroepen.
Daarbij is het de taak van de
overheid om knelpunten weg
te nemen. Maar ook de indivi
duele automobilist heeft moge
lijkheden iets te doen. Eén
daarvan is carpoolen. Na een
aarzelende start, kan het
fenomeen carpoolen zich in
toenemende belangstelling
verheugen. Dat is niet zo ver
wonderlijk.
Wie dagelijks in de file staat,
weet dat meer dan 90 procent
van de auto's slechts één inzit
tende heeft. Wat ligt er dan
meer voor de hand om een aan
tal daarvan te bewegen geza
menlijk naar het werk te rei-
Hoewel er over carpoolen nog
de (on)nodige misverstanden
zijn, kan zo'n half miljoen
Nederlanders inmiddels over
de voordelen ervan meepraten.
Die zijn aanzienlijk. De ANWB
heeft becijferd dat carpoolers
al gauw zo'n 150,- per maand
kunnen besparen. Afhankelijk
van het aantal kilometers, car-
pooldagen en deelnemers kan
die besparing zelfs oplopen tot
meer dan 3.000,-per jaar!
Er is veel informatiemateriaal
beschikbaar, waarin u kunt le
zen hoe die berekening voor
uw persoonlijke situatie uit
valt. Een andere mogelijkheid
is Auto op Afroep: wel de lus
ten, niet de lasten. Als u per
jaar maar zo'n 1.000 tot 12.000
kilometer rijdt en uw auto
maar drie of minder dagen per
week gebruikt, is het de vraag
of het wel verstandig is om een
eigen auto te hebben.
Immers, de vaste kosten - be
lasting, verzekering, onder
houd, rente en afschrijving -
blijven hetzelfde, of u de auto
nu veel of weinig gebruikt.
Voor mensen, die zich in dit
beeld herkennen, is sinds enige
tijd een goed alternatief voor
handen: Auto op Afroep, een
auto waarvoor je alleen be
taalt als je hem gebruikt.
Nieuwe 'wereldautovan Fiat:
ZIERIKZEE - Het is een publiek geheim dat
Fiat al een hele tijd werkte aan een zeer belang
rijk project: de ontwikkeling van een 'wereld
auto'. Type 178, zoals de codenaam luidt, krijgt
niet alleen een zeer volwassen ontwerp mee,
maar mikt op automobilisten in zo'n beetje alle
hoeken van de wereld.
Deze week heeft Fiat alle ge
heimzinnigheid doorbroken en
de komende geboorte van zijn
nieuwe telg officieel aange
kondigd. Inclusief zijn nieuwe
naam. De eerste Fiat Palio -
want zo gaat hij heten - zal in
april '96 van de band rollen.
Nieuw ontwerp
De in april te lanceren Fiat Pa
lio is een van de eerste auto's
die echt de naam wereldauto
verdient. Hij is van top tot
teen, vanaf de ventieldopjes
tot de dakrand, nieuw ontwor
pen, met in het achterhoofd de
specifieke eisen van enorm ge
varieerde markten. Plus de
bijbehorende infrastructuur
en servicemogelijkheden.
Het resultaat is een prakti
sche, maar zeker ook comforta
bele auto met een'vernieuwen-
de styling en goede prestaties.
Enorm duurzaam, opgewassen
tegen een minder verfijnd we
gennet, uiteraard heel econo
misch in het gebruik en een
voudig te onderhouden.
De Fiat Palio is de eerste van
een nieuwe modellenlijn, die
uiteindelijk uit vijf modelva
rianten gaat bestaan. De auto's
zullen modulair worden opge
zet. Ze profiteren zogezegd van
eikaars techniek. Er komt een
drie- en vijfdeurs hatchback,
een sedan, een stationwagen,
pick-up en een compacte be
stelwagen.
De Fiat Palio is dus de eerste
in die uitgebreide serie. Hij is
374 cm lang en 162 cm breed en
zal als eerste in Brazilië wor
den geproduceerd en verkocht.
De. Braziliaanse kopers kun
nen kiezen uit twee speciaal
ontwikkelde motoren: een 1.5-
liter en een 1.6-zestienklepper
met multipoint braridstofin-
spuiting.
In een later stadium volgen er
nog andere motoren. Voor de
Zuidamerikaanse markt is er
een keuze uit-twee 1.5 litermo
toren met multipoint injectie,
zodat er naar keuze op benzine,
alcohol of een mengsel van bei
de kan worden gereden. De Pa
lio 1.6 MPI16V heeft een benzi
nemotor.
Het is de bedoeling dat er uit
drie uitrustingsniveaus kan
worden gekozen: een basisver
sie, een praktische uitvoering
en een luxe variant. De 'we
reldauto' - waarvan de Palio de
eerste representant is, maakt
een belangrijk onderdeel uit
van Fiats globale strategie.
Het is een auto die geschikt is
voor alle markten en voor een
aantrekkelijke prijs in grote
aantallen kan worden gepro
duceerd op plekken waar de
automobielmarkt zich snel uit
breidt.
China
De nieuwe auto zal - door Fiat
zelf of via samenwerkingsver
banden en licentie-overeen
komsten - in elk geval in
Brazilië, Argentinië, Polen,
Venezuela, Marokko en Zuid-
Afrika gebouwd worden.
Daarnaast zijn er plannen om
de Palio in andere landen te
gaan produceren. Zo zijn er on
der andere vergevorderde on
derhandelingen met de Chine
se overheid.
Dit initiatief betekent overi
gens ook dat Fiat een belang
rijke partner zal worden bij de
ontwikkeling van snel. groei
ende automarkten. De samen
werkingsverbanden zullen on
der andere betekenen dat ex-
nauwe contacten worden on
derhouden op het gebied van
internationale toelevering.
Dat kan een stimulans beteke
nen voor de export van onder
delen en auto's en zal in elk ge
val de ontwikkeling van de
lokale industrieën bevorde
ren.
Vernieuwend gestyled: de Fiat Palio
De nieuwe Peugeot Expert wordt gebouwd in de Sevelnord-fabrieken in Valenciennes.
Deze auto werd ontwikkeld in
het kader van de in 1978 geslo
ten samenwerkingsovex-een-
komst tussen PSA Peugeot Ci-
troën en Fiat.
Op grond van zijn afmetingen
personenauto's en bestelwa
gens nog verder verkleind
worden.
Dit blijkt onder meer uit de
vormgeving van de carx-osse-
i'ie, de uitrusting, het comfort
ZIERIKZEE - Na de succesvolle introductie van
de Peugeot Boxer in het K2- en K3-segment
bouwt Peugeot haar bedrijfswagenprogrdmma
verder uit met een bestelwagen met èen laad
vermogen in de 800 kg klasse: de Peugeot Ex
pert.
(lengte: 4,44 meter, breedte:
1,81 meter, hoogte: 1,94 meter)
en zijn laadvolume (4 kubieke
meter) valt de auto in het Kl-
segment, onder bestelwagens
met grotere afmetingen zoals
de Boxer. Het onderste gedeel
te van dit segment telde in 1994
in zeventien Europese landen
in totaal 17.300 registraties en
zal volgens een aantal deskun
digen de komende jaren een
sterke groei te zien geven.
Functioneel
Peugeot brengt met de Expert
een bestelwagen op de markt
waarin originaliteiten func
tionaliteit optimaal samen
gaan. Sinds de introductie van
de Peugeot Boxer, een jaar ge
leden, volgt Peugeot een ande-
i*e benadering, waarbij de tra
ditionele verschillen tussen
en het rijgedrag van de auto.
Het interieur van de Peugeot
Expert maakt een degelijke en
beti-ouwbare indruk en biedt
de bestuurder "en de passa
giers) de ruimte van een nor
male personenauto: een dash
board met vloeiende lijnen en
afgeronde hoeken, hoogwaar
dige materialen, de afwerking,
de zit achter het stuur en de ge
luidsisolatie ...allemaal zaken
die bij een personenauto van-
zelfspi'ekend zijn.
Naast een hoog uitrustingsni
veau bezit de auto een aantal
andere sterke eigenschappen
om aan de wensen van de
meest veeleisende gebruikers
te kunnen voldoen, of het nu
gaat om zaken als het laadvo
lume en de uitgekiende inde
ling van het interieur of om de
prestaties van de auto.
De auto vult een gat in de
markt en geeft nieuwe inhoud
aan begrippen als vormgeving,
comfort, rijgedrag en ge
bruiksmogelijkheden. Daai--
naast vormt de auto een aan
trekkelijke aanbieding voor
bedrijven die door middel van
de uitstraling van dit type auJ
to, hun eigen imago willen ver-
stei-ken.
De Peugeot Expert vormt een
belangrijk wapen in de strijd
om de bedrijf swagenmarkt en
is voor Peugeot een welkome
aanvulling op het programma
lichte bestelwagens.
Oudeweg 2-6, Zierikzee
Telefoon 0111-414453
De Polo Sedan heeft een forse kofferbak: 455 liter.
ZIERIKZEE - Met de introductie van de nieuwe
Polo Sedan is Volkswagen vanaf begin 1996 ook
met een sedan vertegenwoordigd in de klasse
van de compacte auto's. Deze uitvoering zal
vooral aantrekkelijk zijn voor diegenen, die
een separate kofferruimte belangrijk vinden en
tegelijkertijd een compacte auto zoeken.
In de klasse van de Volkswa
gen Polo Sedan werden in 1994
in geheel West-Europa 450.000
auto's geregistreerd. Met een
wagenlengte van 4.164 milli
meter en een breedte van 1.640
millimeter is de nieuwe Polo
Sedan een logische aanvulling
op het Polo-leveringsprogram
ma.
Meer kofferruimte r
Voor velen zal de grote inhoud
van de bagageruimte van de
nieuwe Polo Sedan van door
slaggevend belang zijn. Met
een inhoud van 455 liter is deze
duidelijk groter dan de baga
geruimte van de Polo 3- en 5-
deurs (245 liter). Het dynami
sche design van de carx-osserie
en de sportieve uitstraling van
de Polo Sedan zullen- vooral
ook jonge mensen aanspreken.
Tot de standaarduiti'usting
van alle uitvoeringen behoren
onder meer in de wagenkleur
gespoten bumpers en een elek
tronisch versterkte dakanten
ne. Het interieur is compleet
uitgerust. De Volkswagen Po
lo Sedan heeft onder meer een
in hoogte verstelbaar stuur,
een neerklapbare achterbank
en -leuning en groen warmte
werend glas. Stuux'bekrachti-
ging behoort tot de standaard-
uitrustiixg.
Net als bij de Polo 3- en 5-deurs
kan de koper de nieuwe Polo
Sedan geheel naar eigen wens
samenstellen volgens het
bouwsteenprincipe. Voor het
interieur zijn er, in aanvulling
op het basismodel, zeven
bouwstenen beschikbaar.
Bovendien kan men uit de di
verse bouwstenen talrijke
meeruitvoex-ingen kiezen, zo
als bijvoorbeeld: ABS, een gla
Uw partner voor betere
service
Auói
Poortdijkstraat 61-63 - Brouwershaven
Tel. 0111 -691344 na 18.00 uur 691561
G
'O
zen schuif-kanteldak en air
conditioning.
Het motorenprogramma van
de Volkswagen Polo Sedan be
staat uit drie benzinemotox-en
en een dieselmotor. De basis
motor is de nieuwe 1,4 1 motor
met multi-point-injectie (MPI)
met een vermogen van 44 kW
(60 pk). De Polo Sedan heeft
met deze motor een topsnel
heid van 157 kilometer per
uur. Accelereren tot 100 kilo
meter per uur geschiedt binnen
15,6 seconden.
De Polo Sedan met 1,4 1 benzi
nemotor heeft een laag brand
stof vex-bruik: 7,8 liter per 100
kilometer in de stad, 5,0 liter
per 100 kilometer bij constant
90 kilometer per uur en 6,9 li
ter per 100 kilometer bij con
stant 120 kilometer per uur.
Tevens behoren tot het moto
renprogramma een 1,6 liter
benzinemotor met een vermo
gen van 55 kW 75 pk) en de ex
treem zuinige SDI (direct in
gespoten zuigdieselmotor) met
47 kW (64 pk).
4