De begroting voor 1996
GEMEENTE
Uitnodiging
Moe staat de gemeente
er voor?
Geplande investeringen.
Gemeentelijke herindeling.
Havenontwikkelingen.
De beroepsvisserij.
Jeugdbeleid.
Bestemmingsplannen
woningbouw.
Waardering
onroerende zaken.
De gemeentelijke belastingen
en leges.
Donderdag 19 oktober 1995.
Aanvang 19.30 uur.
WOENSDAG 27 SEPTEMBER 1995
NIEUWSBODE EXTRA
sÉfiÉfl
wótcdde
Op 19 oktober a.s. is het weer zo ver. Dan wordt in de gemeenteraad weer het beleid voor de
volgende jaren besproken. Op de agenda staat dan namelijk de behandeling van de ge
meentebegroting voor 1996. Dit is een jaarlijks terugkerend belangrijk agendapunt. De be
groting kan immers worden gezien als het huishoudboekje van de gemeente voor het ko
mende jaar. Daarnaast is de begroting echter ook van belang voor de volgende jaren. In de
nu te behandelen begroting wordt namelijk ook het beleid aangegeven dat het cpllege van
burgemeester en wethouders wil voeren voor de jaren 1997 tot en met 1999. Zoals u weet zal
de gemeente Bruinisse per 1 januari 1997 opgaan in de nieuwe gemeente Schouwen-Duive-
land. De begroting 1996 is daarom de laatste begroting die voor onze gemeente zal worden
vastgesteld. Het meerjarige beleid, de investeringen die zijn gepland voor de volgende ja
ren, zullen naar verwachting op één of andere manier worden opgenomen in de begroting
voor de nieuwe gemeente. Duidelijk zal u daarom zijn dat al deze beleidsvoornemens direkt
voor u als burger van belang zijn. U wordt er mee geconfronteerd in de gemeente en in uw
eigen woonomgeving.
Hieronder willen we ingaan op een aantal belangrijke punten uit de begroting 1996.. We
kunnen hier niet overal op ingaan. Daarnaast is het voor u wellicht van belang te weten wat
de gemeenteraad vindt van het door het college voorgestelde beleid. We nodigen u dan ook
graag uit op 19 oktober a.s. bij de openbare behandeling van de gemeentebegroting 1996
aanwezig te zijn.
Als we willen bekijken of de gemeente er financieel goed voor
staat moeten we op verschillende zaken letten.
In de eerste plaats is hiervoor van belang de uitkomst van de
begroting 1996. Hierin zijn alle lasten en baten voor dat jaar
opgenomen. Uit deze begroting blijkt dat de baten ƒ276.865
hoger zijn dan de lasten. Dit betekent dat er voldoende finan
ciële ruimte is om nieuwe investeringen te kunnen doen en on
voorziene uitgaven op te vangen. We kunnen dus spreken van
een goed resultaat.
In de tweede plaats moeten we voor de financiële positie niet
alleen kijken naar 1996, maar ook naar de volgende jaren. Uit
de meerjarenbegroting voor de jaren 1996-1999 blijkt dat jaar
lijks een bedrag overblijft dat voldoende groot is om de ge
wenste investeringen te doen en tegenvallers te kunnen op
vangen.
Het begrotingsoverschot is voor deze jaren geraamd op:
1996 276.865
1997 452.639
1998 ƒ641.188
1999 ƒ726.897
investeringen
180.445
ƒ306.170
ƒ496.449
ƒ565.852
onvoorziene uitgaven
96.420
146.469
144.739
ƒ161.045
Renovatie hoofdveld van de sportvelden aan de Dijk-
straat.
Oorspronkelijk was dit gepland in 1995, maar gezien de ju-
bileumaktiviteiten van de voetbalvereniging Bruse Boys
in dat jaar en omdat het veld nog in redelijke staat ver
keerde, is dit een jaar opgeschoven. Het veld vertoont de
volgende mankementen:
- in de grasmat bevindt zich zogenaamd 'straatgras'. Dit
gras heeft geen beworteling, waardoor dit met name in
de winterperiode als het ware opgerold wordt bij sli
dings;
- het veld ligt ongelijk en de werking van de drainage
wordt gaandeweg minder.
Plaatsen 2e halte voor het openbaar vervoer.
In overleg met de ZWN zal bekeken worden of het mogelijk
is een tweede halte voor het openbaar vervoer te realiseren
aan de andere kant van het dorp.
Vervangen voertuigen en gereedschappen van gemeente
werken.
Voor het komende begrotingsjaar staat op de planning de
vervanging van het volgende materieel van de buiten
dienst gemeentewerken:
- de vrachtauto;
- een kleine traktor voor algemeen gebruik;
- Agritraktor met taludmaaier.
Voor de genoemde jaren geeft het berekende begrotingsresul
taat reden tot tevredenheid. Naarmate we verder naar de toe
komst gaan kijken gaan natuurlijk wel meer onzekere fakto-
ren een rol spelen. Zo is het beeld dat hier wordt gegeven de
situatie als de gemeente Bruinisse zelfstandig zou blijven be
staan. Voor volgende jaren zullen echter de begrotingen van
de betrokkenen bij de herindeling tot één begroting moeten
worden samengevoegd. Welke gevolgen dit zal hebben voor de
financiële positie van de nieuwe gemeente en voor u als belas
tingbetaler is nu nog niet aan te geven.
In de laatste plaats moeten we letten op de reserves die de ge
meente heeft. Bruinisse heeft momenteel ruim ƒ4,3 miljoen
aan reserves. Met name eind 1995 en in 1996 zullen deze reser
ves worden aangesproken voor diverse investeringen. Hier
door zullen de reserves afnemen tot circa 2,8 miljoen. Dit is
van voldoende omvang voor aanwendingen in 1997, 1998 en
1999 en om eventuele tegenvallers te kunnen opvangen.
Gelet op het bovenstaande kap worden gesteld dat de finan
ciële positie van de gemeente Bruinisse goed is. Aan de jaar
lijkse lasten en betalingsverplichtingen kan worden voldaan,
terwijl daarnaast ook nieuwe investeringen en werken kun
nen worden uitgevoerd.
Voor 1996 zijn onder andere de volgende investeringen ge
pland:
Aanbrengen pakeervoorzieningen en verfraaien van de
Havendijk bij de entree van het dorp.
Er is een plan ontwikkeld voor de aanleg van een boven-
dijkse parkeervoorziening aan de Havendijk. De bedoe
ling hiervan is om de parkeerdruk in het havengebied en
bij evenementen te verlichten en ook om de toegang tot het
dorp te verfraaien.
Reconstructie Deestraat met vervanging riolering.
De riolering in deze straat dient te worden vervangen. Te
vens is een plan opgesteld voor een reconstructie van de
Deestraat. Hierover is enige tijd geleden al een hoorzitting
gehouden voor de bewoners.
Trottoir Hoogerwerfsweg.
In het belang van de verkeersveiligheid is het wenselijk
om aansluitend aan het nieuwe trottoir langs de Hageweg,
ook een trottoit/voetpad aan te leggen langs de Hooger
werfsweg, om zodoende veilig voetverkeer naar De Tong
en Grevelingenhout mogelijk te maken.
Sociaal veiliger maken Westplantsoen.
Gesignaleerd is dat het wandelpad in het Westplantsoen
sociaal onveilig is. Voor 1996 worden plannen uitgewerkt
om de route door het plantsoen sociaal veiliger te maken.
Herstel van de loopsteigers in de vissershaven.
In de achterliggende jaren zijn incidentele reparaties uit
gevoerd aan de steigers van de Vissershaven. Dit jaar is
een wat grotere reparatie uitgevoerd. De staat waarin de
steigers verkeren maakt het noodzakelijk thans de stei
gers volledig aan te pakken.
Vervangen oproepontvangers brandweer.
De vervanging hiervan is nodig omdat de technische le
vensduur verstreken is, en ook omdat het landelijk alar
meringssysteem gaat veranderen.
De gezamenlijke gemeenten op Schouwen-Duiveland en enke
le gemeenschappelijke regelingen zijn bezig met de voorberei
dingen voor de samenvoeging tot één gemeente Schouwen-
Duiveland. Volgens de huidige planning zullen op 1 januari
1997 de huidige zes gemeenten opgaan in de nieuwe gemeente.
Eén van de punten waarover'wordt gesproken is de mogelijk
heid van de .instelling van dorpsraden. Het is van belang dat
een gedachtenwisseling op gang komt over de wenselijkheid
om ook in Bruinisse een dorpsraad op te richten. Op die ma
nier kan namelijk een mogelijkheid van bestuurlijke inbreng
vanuit'de oude gemeenten worden behouden. Het gemeente
bestuur zou graag zien dat dit vanuit de bevolking breed ge
dragen wordt..
Aan het einde van Bruinisse als zelfstandige gemeente moet
op de een of andere manier aandacht worden besteed. Over de
wijze waarop dit in de richting van bevolking, bestuur en per
soneel zou moeten gebeuren wordt nog nagedacht.
Een gevolg van de herindeling is dat in het najaar van 1996
verkiezingen moeten plaatsvinden voor de nieuwe gemeente
raad. Het gemeentebestuur hoopt dat de Bruse bevolking, zo
als vanouds, massaal gebruik zal maken van haar stemrecht
en ook volledig haar vertrouwen zal schenken aan de nieuwe
gemeenteraad. Verder is er.de hoop dat na de verkiezingen
ook inwoners vanuit Bruinisse deel zullen uitmaken van de
nieuwe gemeenteraad.
Foto: Joop van Houdt.
Er bestaan ideeën om te komen tot een mogelijke ontwikke
ling van de Vlucht- en Veerhaven. Aan de Grontmij Zeeland is
daarom opdracht verstrekt om een haalbaarheidsstudie te
doen. Uit de uitkomst van dit onderzoek zal moeten blijken of
de havens een bedrijfsmatige invulling kunnen krijgen en op
welke manier. Bij dit onderzoek wordt ook de mogelijkheid
van een (gedeeltelijke) verplaatsing van de vissersvloot be
trokken. Al enkele jaren moeten we konstateren dat de huidi
ge vissershaven vol is.
De visserij heeft een grote economische betekenis voor de
Bruse gemeenschap. In Bruinisse heeft deze sector dan ook al
tijd ruimschoots bestuurlijke aandacht gehad en zal dit ook in
1996 weer krijgen. Na de herindeling op 1 januari 1997 zal de
economische betekenis van deze sector op de schaal van
Schouwen-Duiveland een andere zijn dan nu het geval is. Het
is zeer belangrijk dat ook binnen de de nieuwe gemeente een
voortdurende inzet en aandacht voor de visserij aanwezig
blijft. Het bestuur zal daarvoor alle mogelijke aandacht vra
gen in het herindelingsproces.
In het Dorpsplan Bruinisse dat dit jaar is vastgesteld is onder
andere sprake van het realiseren van speelvoorzieningen in
het dorp. Een onderzoek naar de plaats en de soort speeltoe
stellen wordt momenteel verricht door een terzake kundige
instelling; Impuls Zeeland. Na afronding van dit onderzoek
zullen naar verwachting in 1996.de speeltoestellen worden ge
plaatst.
In samenwerking met de gemeenten op Schouwen-Duive
land, de Stichting Jeugd en Impuls zal een nota Integraal
Jeugdbeleid voor Schouwen-Duiveland opgesteld worden.
Hierin zal een samenhangend patroon van voorzieningen en
regelingen voor jeugdigen moeten komen, dat is afgestemd op
wensen, behoeften en mogelijkheden van jeugdigen en dat
voor hen optimaal toegankelijk is. De nota zal het brede scala
van het jeugdbeleid omvatten: vrije tijd, jongerencultuur, in-
sjDraakfaciliteiten, scholingsmogelijkheden, werkgelegen
heid van jongeren, hulpverlening, jongerenhuisvesting, aan
dacht voor de positie van meisjes en jonge vrouwen en
leefomgeving. De bedoeling is om deze nota in de loop van
1996 gereed te hebben.
Twee blokken woningen van Beter Wonen in de Tarwestraat
en Pr. Marijkestraat zullen worden gesloopt. Op deze plaats
en aansluitend in de Riekusweel zullen nieuwe woningen
worden gebouwd. Deze zijn bestemd voor senioren. Dit staat
gepland voor begin 1996. Nadat deze woningen zijn gebouwd
zal de bouwstraat in de Riekusweel worden vervangen door
de definitieve bestrating.
Er wordt naar gestreefd de volgende fase van Riekusweel in
1996 bouwrijp te maken, zodat de gronduitgifte kan plaats
vinden. De belangstelling voor bouwgrond voor woningbouw
is groot. Zowel van bewoners van Bruinisse als van elders be
staat een vraag naar vooral bouwgrond voor vrijstaande
woningen. Aandacht zal moeten worden besteed aan de even
tuele gevolgen van interne verhuizingen naar nieuwbouwwo
ningen en de invulling van de vrijkomende woonruimten in
Bruinisse. Het gemeentebestuur zal zich beraden over de mo-
gelijke aanpassing van de verkoopvoorwaarden bij de uitgif
te van gronden voor Riekusweel fase 3. Hierbij zou gedacht
kunnen worden aan een fasering en/of het in sterkere mate
hanteren van de eis van sociale en/of economische binding.
Een ander middel om aan de vraag van koopwoningen tege
moet te komen is de verkoop van huurwoningen. De woning
bouwvereniging Beter Wonen heeft de bedoeling een 20-tal
huurwoningen te verkopen.
In verband met de ontwikkeling van fase 3 zullen de volkstui
nen die in dit gebied liggen geruimd moeten worden en zal
naar een vervangende lokatie worden gezocht.
bruikt door het Waterschap en de Rijksbelastingdienst. Zij
gebruiken deze waarden respektievelijk voor het opleggen
van de aanslag waterschapsomslag gebouwd, voor het huur
waardeforfait van de eigen woning en de vermogensbelas
ting.
In de periode september 1995 tot en met april 1996 zal de pe
riodieke herwaardering weer plaatsvinden op geheel Schou
wen-Duiveland. Halverwege september zijn de taxateurs be
gonnen in Bruinisse.
Per 1 januari 1996 zal een nieuw tarief moeten worden vastge
steld voor de onroerende zaakbelasting. Er zijn namelijk
twee factoren die van invloed zijn op de tarieven.
In de eerste plaats is de wettelijke berekeningswijze veran
derd. Tot nu toe moest het belastingtarief worden berekend
over iedere ƒ3.000,— van de waarde van een pand. Dit wordt
nu 5.000,—. Als gevolg hiervan zullen ook de tarieven moe
ten worden verhoogd.
In de tweede plaats bestaat de verwachting dat bij de her
taxatie die nu plaatsvindt de waarden hoger zullen uitvallen:
Hoewel verwacht wordt, dat de toename van de waarden in
doorsnee duidelijk boven de 10% zal liggen wil het bestuur
hiervan bij de belastingheffing slechts 5% meenemen. Dit be
tekent dat de tarieven bij deze aannames per saldo verlaagd
kunnen worden.
Een juiste berekening van de nieuwe tarieven kan, pas wor
den gemaakt als de nieuwe vastgestelde waarden bekend
zijn.
Een belangrijke inkomstenbron van de gemeente is naluur-
lijk de opbrengst van de gemeentelijke belastingen en leges.
Voor 1996 zijn voor de verschillende soorten van belastingen
en leges de volgende opbrengsten geraamd:
belastingsoort -
geraamde opbrengst 1996
- secretarieleges
32.600
- haven- en zategelden
205.100
- markt- en standplaatsgelden
9.000
- hinderwetleges
46.500
- begrafenisrechten
21.000
- bouwleges
87.000
- onroerende zaakbelastingen
1.046.400
- hondenbelasting
11.500
- woonforensenbelasting
160.000
- landtoexistenbelasting
99.000
- watertoeristenbelasting
85.000
Bij deze opbrengsten is rekening gehouden met een toename
van de tarieven voor de recreatieve belastingen. Het tarief
voor deland- en watertoeristenbelasting is daarbij verhoogd
van ƒ0,60 tot ƒ0,70 per overnachting. De tarieven voor de fo
rensenbelasting (voor vakantieonderkomens in onze gemeen
te) kunnen met 10% worden verhoogd. De tarieven voor de re-
kreatieve belastingen zijn sinds 1992 niet meer aangepast.
Verder is het zo dat onze tarieven lager liggen dan in de ande
re gemeenten op Schouwen-Duiveland. In het kader van de
herindeling zullen de tarieven op elkaar afgestemd moeten
worden. De belangrijkste reden voor de verhoging is echter
wel het feit dat de lasten voor het treffen en instandhouden
van recreatievoorzieningen voor de gemeente ook toenemen.
Lasten gewone dienst
onderwijs 15%
kultuur/rekreatiel 3%
openbare orde 4%
algemeen bestuur 1
financiering 6%
ruimtelijke ord. 6%
volksgezondheid 8%
Baten gewone dienst
onderwijs 18%
financiering 74%
ruimtelijke ord. 4%
volksgezondheid 1
verkeer 5%
alg.bestuur 18%
overig 1
Per 1 januari 1995 is de Wet Waardering Onroerende Zaken
(WOZ) van kracht geworden. Deze wet heeft ten doel om op
een uniforme wijze de taxaties van woningen, bedrijfspanden
e.d. uit te voeren. De taxatiewaarden zullen mede worden ge-
Wilt u weten:
wat er in uw gemeente gebeurt;
welke plannen het gemeentebestuur heeft;
waaraan het geld wordt besteed;
welke prioriteiten worden gesteld? -
Woon dan de openbare raadsvergadering bij waarin
de begroting wordt behandeld.
Deze wordt gehouden in het gemeentehuis op:
U bent van harte welkom!