De begroting voor 1996 GEMEENTE Uitnodiging Moe staat de gemeente er voor? Geplande investeringen. Gemeentelijke herindeling. Havenontwikkelingen. De beroepsvisserij. Jeugdbeleid. Bestemmingsplannen woningbouw. Waardering onroerende zaken. De gemeentelijke belastingen en leges. Donderdag 19 oktober 1995. Aanvang 19.30 uur. WOENSDAG 27 SEPTEMBER 1995 NIEUWSBODE EXTRA sÉfiÉfl wótcdde Op 19 oktober a.s. is het weer zo ver. Dan wordt in de gemeenteraad weer het beleid voor de volgende jaren besproken. Op de agenda staat dan namelijk de behandeling van de ge meentebegroting voor 1996. Dit is een jaarlijks terugkerend belangrijk agendapunt. De be groting kan immers worden gezien als het huishoudboekje van de gemeente voor het ko mende jaar. Daarnaast is de begroting echter ook van belang voor de volgende jaren. In de nu te behandelen begroting wordt namelijk ook het beleid aangegeven dat het cpllege van burgemeester en wethouders wil voeren voor de jaren 1997 tot en met 1999. Zoals u weet zal de gemeente Bruinisse per 1 januari 1997 opgaan in de nieuwe gemeente Schouwen-Duive- land. De begroting 1996 is daarom de laatste begroting die voor onze gemeente zal worden vastgesteld. Het meerjarige beleid, de investeringen die zijn gepland voor de volgende ja ren, zullen naar verwachting op één of andere manier worden opgenomen in de begroting voor de nieuwe gemeente. Duidelijk zal u daarom zijn dat al deze beleidsvoornemens direkt voor u als burger van belang zijn. U wordt er mee geconfronteerd in de gemeente en in uw eigen woonomgeving. Hieronder willen we ingaan op een aantal belangrijke punten uit de begroting 1996.. We kunnen hier niet overal op ingaan. Daarnaast is het voor u wellicht van belang te weten wat de gemeenteraad vindt van het door het college voorgestelde beleid. We nodigen u dan ook graag uit op 19 oktober a.s. bij de openbare behandeling van de gemeentebegroting 1996 aanwezig te zijn. Als we willen bekijken of de gemeente er financieel goed voor staat moeten we op verschillende zaken letten. In de eerste plaats is hiervoor van belang de uitkomst van de begroting 1996. Hierin zijn alle lasten en baten voor dat jaar opgenomen. Uit deze begroting blijkt dat de baten ƒ276.865 hoger zijn dan de lasten. Dit betekent dat er voldoende finan ciële ruimte is om nieuwe investeringen te kunnen doen en on voorziene uitgaven op te vangen. We kunnen dus spreken van een goed resultaat. In de tweede plaats moeten we voor de financiële positie niet alleen kijken naar 1996, maar ook naar de volgende jaren. Uit de meerjarenbegroting voor de jaren 1996-1999 blijkt dat jaar lijks een bedrag overblijft dat voldoende groot is om de ge wenste investeringen te doen en tegenvallers te kunnen op vangen. Het begrotingsoverschot is voor deze jaren geraamd op: 1996 276.865 1997 452.639 1998 ƒ641.188 1999 ƒ726.897 investeringen 180.445 ƒ306.170 ƒ496.449 ƒ565.852 onvoorziene uitgaven 96.420 146.469 144.739 ƒ161.045 Renovatie hoofdveld van de sportvelden aan de Dijk- straat. Oorspronkelijk was dit gepland in 1995, maar gezien de ju- bileumaktiviteiten van de voetbalvereniging Bruse Boys in dat jaar en omdat het veld nog in redelijke staat ver keerde, is dit een jaar opgeschoven. Het veld vertoont de volgende mankementen: - in de grasmat bevindt zich zogenaamd 'straatgras'. Dit gras heeft geen beworteling, waardoor dit met name in de winterperiode als het ware opgerold wordt bij sli dings; - het veld ligt ongelijk en de werking van de drainage wordt gaandeweg minder. Plaatsen 2e halte voor het openbaar vervoer. In overleg met de ZWN zal bekeken worden of het mogelijk is een tweede halte voor het openbaar vervoer te realiseren aan de andere kant van het dorp. Vervangen voertuigen en gereedschappen van gemeente werken. Voor het komende begrotingsjaar staat op de planning de vervanging van het volgende materieel van de buiten dienst gemeentewerken: - de vrachtauto; - een kleine traktor voor algemeen gebruik; - Agritraktor met taludmaaier. Voor de genoemde jaren geeft het berekende begrotingsresul taat reden tot tevredenheid. Naarmate we verder naar de toe komst gaan kijken gaan natuurlijk wel meer onzekere fakto- ren een rol spelen. Zo is het beeld dat hier wordt gegeven de situatie als de gemeente Bruinisse zelfstandig zou blijven be staan. Voor volgende jaren zullen echter de begrotingen van de betrokkenen bij de herindeling tot één begroting moeten worden samengevoegd. Welke gevolgen dit zal hebben voor de financiële positie van de nieuwe gemeente en voor u als belas tingbetaler is nu nog niet aan te geven. In de laatste plaats moeten we letten op de reserves die de ge meente heeft. Bruinisse heeft momenteel ruim ƒ4,3 miljoen aan reserves. Met name eind 1995 en in 1996 zullen deze reser ves worden aangesproken voor diverse investeringen. Hier door zullen de reserves afnemen tot circa 2,8 miljoen. Dit is van voldoende omvang voor aanwendingen in 1997, 1998 en 1999 en om eventuele tegenvallers te kunnen opvangen. Gelet op het bovenstaande kap worden gesteld dat de finan ciële positie van de gemeente Bruinisse goed is. Aan de jaar lijkse lasten en betalingsverplichtingen kan worden voldaan, terwijl daarnaast ook nieuwe investeringen en werken kun nen worden uitgevoerd. Voor 1996 zijn onder andere de volgende investeringen ge pland: Aanbrengen pakeervoorzieningen en verfraaien van de Havendijk bij de entree van het dorp. Er is een plan ontwikkeld voor de aanleg van een boven- dijkse parkeervoorziening aan de Havendijk. De bedoe ling hiervan is om de parkeerdruk in het havengebied en bij evenementen te verlichten en ook om de toegang tot het dorp te verfraaien. Reconstructie Deestraat met vervanging riolering. De riolering in deze straat dient te worden vervangen. Te vens is een plan opgesteld voor een reconstructie van de Deestraat. Hierover is enige tijd geleden al een hoorzitting gehouden voor de bewoners. Trottoir Hoogerwerfsweg. In het belang van de verkeersveiligheid is het wenselijk om aansluitend aan het nieuwe trottoir langs de Hageweg, ook een trottoit/voetpad aan te leggen langs de Hooger werfsweg, om zodoende veilig voetverkeer naar De Tong en Grevelingenhout mogelijk te maken. Sociaal veiliger maken Westplantsoen. Gesignaleerd is dat het wandelpad in het Westplantsoen sociaal onveilig is. Voor 1996 worden plannen uitgewerkt om de route door het plantsoen sociaal veiliger te maken. Herstel van de loopsteigers in de vissershaven. In de achterliggende jaren zijn incidentele reparaties uit gevoerd aan de steigers van de Vissershaven. Dit jaar is een wat grotere reparatie uitgevoerd. De staat waarin de steigers verkeren maakt het noodzakelijk thans de stei gers volledig aan te pakken. Vervangen oproepontvangers brandweer. De vervanging hiervan is nodig omdat de technische le vensduur verstreken is, en ook omdat het landelijk alar meringssysteem gaat veranderen. De gezamenlijke gemeenten op Schouwen-Duiveland en enke le gemeenschappelijke regelingen zijn bezig met de voorberei dingen voor de samenvoeging tot één gemeente Schouwen- Duiveland. Volgens de huidige planning zullen op 1 januari 1997 de huidige zes gemeenten opgaan in de nieuwe gemeente. Eén van de punten waarover'wordt gesproken is de mogelijk heid van de .instelling van dorpsraden. Het is van belang dat een gedachtenwisseling op gang komt over de wenselijkheid om ook in Bruinisse een dorpsraad op te richten. Op die ma nier kan namelijk een mogelijkheid van bestuurlijke inbreng vanuit'de oude gemeenten worden behouden. Het gemeente bestuur zou graag zien dat dit vanuit de bevolking breed ge dragen wordt.. Aan het einde van Bruinisse als zelfstandige gemeente moet op de een of andere manier aandacht worden besteed. Over de wijze waarop dit in de richting van bevolking, bestuur en per soneel zou moeten gebeuren wordt nog nagedacht. Een gevolg van de herindeling is dat in het najaar van 1996 verkiezingen moeten plaatsvinden voor de nieuwe gemeente raad. Het gemeentebestuur hoopt dat de Bruse bevolking, zo als vanouds, massaal gebruik zal maken van haar stemrecht en ook volledig haar vertrouwen zal schenken aan de nieuwe gemeenteraad. Verder is er.de hoop dat na de verkiezingen ook inwoners vanuit Bruinisse deel zullen uitmaken van de nieuwe gemeenteraad. Foto: Joop van Houdt. Er bestaan ideeën om te komen tot een mogelijke ontwikke ling van de Vlucht- en Veerhaven. Aan de Grontmij Zeeland is daarom opdracht verstrekt om een haalbaarheidsstudie te doen. Uit de uitkomst van dit onderzoek zal moeten blijken of de havens een bedrijfsmatige invulling kunnen krijgen en op welke manier. Bij dit onderzoek wordt ook de mogelijkheid van een (gedeeltelijke) verplaatsing van de vissersvloot be trokken. Al enkele jaren moeten we konstateren dat de huidi ge vissershaven vol is. De visserij heeft een grote economische betekenis voor de Bruse gemeenschap. In Bruinisse heeft deze sector dan ook al tijd ruimschoots bestuurlijke aandacht gehad en zal dit ook in 1996 weer krijgen. Na de herindeling op 1 januari 1997 zal de economische betekenis van deze sector op de schaal van Schouwen-Duiveland een andere zijn dan nu het geval is. Het is zeer belangrijk dat ook binnen de de nieuwe gemeente een voortdurende inzet en aandacht voor de visserij aanwezig blijft. Het bestuur zal daarvoor alle mogelijke aandacht vra gen in het herindelingsproces. In het Dorpsplan Bruinisse dat dit jaar is vastgesteld is onder andere sprake van het realiseren van speelvoorzieningen in het dorp. Een onderzoek naar de plaats en de soort speeltoe stellen wordt momenteel verricht door een terzake kundige instelling; Impuls Zeeland. Na afronding van dit onderzoek zullen naar verwachting in 1996.de speeltoestellen worden ge plaatst. In samenwerking met de gemeenten op Schouwen-Duive land, de Stichting Jeugd en Impuls zal een nota Integraal Jeugdbeleid voor Schouwen-Duiveland opgesteld worden. Hierin zal een samenhangend patroon van voorzieningen en regelingen voor jeugdigen moeten komen, dat is afgestemd op wensen, behoeften en mogelijkheden van jeugdigen en dat voor hen optimaal toegankelijk is. De nota zal het brede scala van het jeugdbeleid omvatten: vrije tijd, jongerencultuur, in- sjDraakfaciliteiten, scholingsmogelijkheden, werkgelegen heid van jongeren, hulpverlening, jongerenhuisvesting, aan dacht voor de positie van meisjes en jonge vrouwen en leefomgeving. De bedoeling is om deze nota in de loop van 1996 gereed te hebben. Twee blokken woningen van Beter Wonen in de Tarwestraat en Pr. Marijkestraat zullen worden gesloopt. Op deze plaats en aansluitend in de Riekusweel zullen nieuwe woningen worden gebouwd. Deze zijn bestemd voor senioren. Dit staat gepland voor begin 1996. Nadat deze woningen zijn gebouwd zal de bouwstraat in de Riekusweel worden vervangen door de definitieve bestrating. Er wordt naar gestreefd de volgende fase van Riekusweel in 1996 bouwrijp te maken, zodat de gronduitgifte kan plaats vinden. De belangstelling voor bouwgrond voor woningbouw is groot. Zowel van bewoners van Bruinisse als van elders be staat een vraag naar vooral bouwgrond voor vrijstaande woningen. Aandacht zal moeten worden besteed aan de even tuele gevolgen van interne verhuizingen naar nieuwbouwwo ningen en de invulling van de vrijkomende woonruimten in Bruinisse. Het gemeentebestuur zal zich beraden over de mo- gelijke aanpassing van de verkoopvoorwaarden bij de uitgif te van gronden voor Riekusweel fase 3. Hierbij zou gedacht kunnen worden aan een fasering en/of het in sterkere mate hanteren van de eis van sociale en/of economische binding. Een ander middel om aan de vraag van koopwoningen tege moet te komen is de verkoop van huurwoningen. De woning bouwvereniging Beter Wonen heeft de bedoeling een 20-tal huurwoningen te verkopen. In verband met de ontwikkeling van fase 3 zullen de volkstui nen die in dit gebied liggen geruimd moeten worden en zal naar een vervangende lokatie worden gezocht. bruikt door het Waterschap en de Rijksbelastingdienst. Zij gebruiken deze waarden respektievelijk voor het opleggen van de aanslag waterschapsomslag gebouwd, voor het huur waardeforfait van de eigen woning en de vermogensbelas ting. In de periode september 1995 tot en met april 1996 zal de pe riodieke herwaardering weer plaatsvinden op geheel Schou wen-Duiveland. Halverwege september zijn de taxateurs be gonnen in Bruinisse. Per 1 januari 1996 zal een nieuw tarief moeten worden vastge steld voor de onroerende zaakbelasting. Er zijn namelijk twee factoren die van invloed zijn op de tarieven. In de eerste plaats is de wettelijke berekeningswijze veran derd. Tot nu toe moest het belastingtarief worden berekend over iedere ƒ3.000,— van de waarde van een pand. Dit wordt nu 5.000,—. Als gevolg hiervan zullen ook de tarieven moe ten worden verhoogd. In de tweede plaats bestaat de verwachting dat bij de her taxatie die nu plaatsvindt de waarden hoger zullen uitvallen: Hoewel verwacht wordt, dat de toename van de waarden in doorsnee duidelijk boven de 10% zal liggen wil het bestuur hiervan bij de belastingheffing slechts 5% meenemen. Dit be tekent dat de tarieven bij deze aannames per saldo verlaagd kunnen worden. Een juiste berekening van de nieuwe tarieven kan, pas wor den gemaakt als de nieuwe vastgestelde waarden bekend zijn. Een belangrijke inkomstenbron van de gemeente is naluur- lijk de opbrengst van de gemeentelijke belastingen en leges. Voor 1996 zijn voor de verschillende soorten van belastingen en leges de volgende opbrengsten geraamd: belastingsoort - geraamde opbrengst 1996 - secretarieleges 32.600 - haven- en zategelden 205.100 - markt- en standplaatsgelden 9.000 - hinderwetleges 46.500 - begrafenisrechten 21.000 - bouwleges 87.000 - onroerende zaakbelastingen 1.046.400 - hondenbelasting 11.500 - woonforensenbelasting 160.000 - landtoexistenbelasting 99.000 - watertoeristenbelasting 85.000 Bij deze opbrengsten is rekening gehouden met een toename van de tarieven voor de recreatieve belastingen. Het tarief voor deland- en watertoeristenbelasting is daarbij verhoogd van ƒ0,60 tot ƒ0,70 per overnachting. De tarieven voor de fo rensenbelasting (voor vakantieonderkomens in onze gemeen te) kunnen met 10% worden verhoogd. De tarieven voor de re- kreatieve belastingen zijn sinds 1992 niet meer aangepast. Verder is het zo dat onze tarieven lager liggen dan in de ande re gemeenten op Schouwen-Duiveland. In het kader van de herindeling zullen de tarieven op elkaar afgestemd moeten worden. De belangrijkste reden voor de verhoging is echter wel het feit dat de lasten voor het treffen en instandhouden van recreatievoorzieningen voor de gemeente ook toenemen. Lasten gewone dienst onderwijs 15% kultuur/rekreatiel 3% openbare orde 4% algemeen bestuur 1 financiering 6% ruimtelijke ord. 6% volksgezondheid 8% Baten gewone dienst onderwijs 18% financiering 74% ruimtelijke ord. 4% volksgezondheid 1 verkeer 5% alg.bestuur 18% overig 1 Per 1 januari 1995 is de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) van kracht geworden. Deze wet heeft ten doel om op een uniforme wijze de taxaties van woningen, bedrijfspanden e.d. uit te voeren. De taxatiewaarden zullen mede worden ge- Wilt u weten: wat er in uw gemeente gebeurt; welke plannen het gemeentebestuur heeft; waaraan het geld wordt besteed; welke prioriteiten worden gesteld? - Woon dan de openbare raadsvergadering bij waarin de begroting wordt behandeld. Deze wordt gehouden in het gemeentehuis op: U bent van harte welkom!

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1995 | | pagina 5